Diverse Anmeldelse av Amir (Audio Science Review)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    2.701
    Sted
    Kongsberg
    Syns iallfall det er mer sympatisk med folk som kan innrømme at de har tatt feil, og beklage det. Det er jo noen som aldri tar feil i noe som helst, og alltid skylder på andre.

    Han beklager at han gikk etter Amir. Han beklager IKKE at han tok feil på sak. Sympatisk og fornuftig nok det.

    En annen ting som kanskje er med i avgjørelsen er at han sammenlignet Amir med Moe (som kan brukes som
    en forkortelse for Muhammed) - ikke en av de andre "idiotene"; Larry eller Curly. Jeg har ingen anelse om Amir
    (et persisk navn som betyr prins) er muslim - eller kristen - eller agnostiker (mest sannsynlig ut fra hans viten-
    skapelige tilnærming til ting) men det er alltids noen der ute som alltid ønsker å tolk ting til det verste...
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Han beklager at han gikk etter Amir. Han beklager IKKE at han tok feil på sak. Sympatisk og fornuftig nok det.

    En annen ting som kanskje er med i avgjørelsen er at han sammenlignet Amir med Moe (som kan brukes som
    en forkortelse for Muhammed) - ikke en av de andre "idiotene"; Larry eller Curly. Jeg har ingen anelse om Amir
    (et persisk navn som betyr prins) er muslim - eller kristen - eller agnostiker (mest sannsynlig ut fra hans viten-
    skapelige tilnærming til ting) men det er alltids noen der ute som alltid ønsker å tolk ting til det verste...
    Litt usikker på den Moe - Muhammed koblingen, men kanskje? Som du sier tolker noen alt på verst tenkelige måte. Forøvrig syns jeg Danny virker såpass all-american at jeg tviler ikke på at han mente Moe fra the three stooges et sekund.

    Den første jeg tenker på når jeg hører Moe er imidlertid han her:

    1657183414307.png
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Uansett, er man ikke helt sosialt handikappet ser man verdien av en enkel beklagelse.
    Kommer an på intensjonen om det er en beklagelse. Ser ingen grunn til å anta noe annet når man snakker om vanlige folk, men straks man snakker om folk som lever av følgere, likes og visninger så er saken annerledes i mine øyne.

    Kanskje jeg er en kynisk jævel, men det lever jeg godt med :)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke, men jeg syns han virker oppriktig.
    Oppriktig som i:
    Gjentagne kommentarer om, at selvom han beklager, var det 85% likes på videoen hans.......
    Selvom han beklager, mener han også, at det ta´r for mye av tiden, da han har travlt med nye produkter, og med supporten på disse.....
    Må gjenta den om de 85% liker på videon, han beklager.......

    Virker ikke serlig oppriktigt på meg da :sleep:
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Men dæven døtte som folk liker dem 👍 vi er rare vi mennesker 😱
    Ja, du får bytte ut til CV. DER er det kasse resonanser der! Ettersom du liker sånt så utrolig godt..
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.143
    Antall liker
    6.608
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    God start, men det var litt sånn "hvis du ble fornærmet så beklager jeg", typ han er egentlig ikke lei seg for det han gjorde, men hvis noen ble støtt så var jo det dumt og ikke meningen.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nei, faktisk ikke. En beklagelse er uansett en erkjennelse av skyld. Hvilken motivasjon man har er sekundært.
    Uenig. Hvis intensjonen er å oppføre seg på en måte som er forventet eller godt likt for å skaffe seg fordeler/unngå ulemper med tidligere oppførsel, så er det manipulerende oppførsel, ikke en oppriktig unnskyldning.

    Kan hende min versjon av unnskyldninger ikke matcher ordboken, men jeg har i det minste rett :geek:
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Oppriktig som i:
    Gjentagne kommentarer om, at selvom han beklager, var det 85% likes på videoen hans.......
    Selvom han beklager, mener han også, at det ta´r for mye av tiden, da han har travlt med nye produkter, og med supporten på disse.....
    Må gjenta den om de 85% liker på videon, han beklager.......

    Virker ikke serlig oppriktigt på meg da :sleep:
    Oppriktig om at han fortsatt syns Amir er en dust, men ikke gidder å bruke mer tid på dette?
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.119
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Oppriktig om at han fortsatt syns Amir er en dust, men ikke gidder å bruke mer tid på dette?
    Tipper han fikk mer backlash på dette enn han forutså og ønsker å komme seg ut av hele disputten. Tviler forøverig ikke et sekund på at han vet nøyaktig hva han driver med og egentlig er mer vitenskapelig og objektiv i sitt arbeid enn han gir uttrykk for på YouTube, men snakeoil skal også selges så..
    Jeg er ingen stor Amir fan heller så jeg bryr meg ikke særlig noen vei.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Tipper han fikk mer backlash på dette enn han forutså og ønsker å komme seg ut av hele disputten. Tviler forøverig ikke et sekund på at han vet nøyaktig hva han driver med og egentlig er mer vitenskapelig og objektiv i sitt arbeid enn han gir uttrykk for på YouTube, men snakeoil skal også selges så..
    Jeg er ingen stor Amir fan heller så jeg bryr meg ikke særlig noen vei.
    Kan godt hende det er en del av forklaringen, ja. Og jeg kan ærlig talt ikke klandre ham for det heller, hvis det er fordi han ikke ønsker å bruke masse tid og energi på flamewars på YT.

    Personlig visste jeg ikke om disputten før jeg leste om det i denne tråden, så bryr meg ikke veldig mye selv heller. Men Danny har jeg iallfall sett noen av videoene til, mens Amir virker såpass despotisk og lite ydmyk ifht. det han driver med at jeg ikke bruker mer tid på ham enn om han tilfeldigvis dukker opp i google-søk fra tid til annen.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.980
    Torget vurderinger
    8
    Ja, du får bytte ut til CV. DER er det kasse resonanser der! Ettersom du liker sånt så utrolig godt..
    Ikke engang hørt disse men de er meget populære! Hadde CV for ca 35 år siden, hatt sykt mye innom og har nå Klipsch og Vrel 👍 Harbeth en av verdens mest elskede høyttalere har vist litt klang fra kassene de også og måler ikke best i verden 👍 Gud så trist verden hadde hvert uten litt farging 😂
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.380
    Sted
    Østfold
    Farging er fint, men farging i høyttalerne dekker over klangfargene i innspillingene. Det blir som å gå en runde på kunstmuseum med bare rødt lys i alle lamper. Da får man ikke mye glede av kunstverkene. Gud for en trist verden når anlegget skal legge samme farge på alt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.488
    Antall liker
    35.358
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kasseresonanser er drepen for stereoperspektiv. En plateresonans fra en sideplate vil sende en lobe vinkelrett på platen, nesten like sterk som direktelyden ved resonansfrekvens, og vil farge refleksjoner og romklang annerledes enn direktelyden. Det gjennomskuer hjernen ganske fort.

    Når mine høyttalere viser seg å gi uvanlig bra stereoperspektiv mener jeg bestemt at et nokså totalt fravær av kasseresonanser er hovedmistenkt i den saken.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.245
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    hmmm, Engelsk stil altså.. var det derfor jeg likte Graham LS5/9f så godt?El Gitaren hadde driv som falt veldig i smak.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Ikke engang hørt disse men de er meget populære! Hadde CV for ca 35 år siden, hatt sykt mye innom og har nå Klipsch og Vrel 👍 Harbeth en av verdens mest elskede høyttalere har vist litt klang fra kassene de også og måler ikke best i verden 👍 Gud så trist verden hadde hvert uten litt farging 😂
    Farging i form av resonanser fra høyttaler kassene er drepen på all god musikk, det blir bare utrolig slitsomt å høre på. Men sikkert helt ok på pling-plong musikk.. Det ødelegger og klusser til alt av nedre mellomtone der man gjerne ønsker at detaljer faktisk skal komme igjennom. Høyttaler elementene farger ofte mer enn nok, overfarging er bare rot. Trenger ikke å måle for å høre det..
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Slik jeg har forstått det på de som driver med resonanskontroll så er det fæla kompliserte greier som man ikke bare kan klistre på masse avstivninger og dempeull på for å gjøre det bedre. Det er fort gjort å gjøre vondt mye verre ved å heve resonansfrekvensene til områder og Q-faktor hvor de blir mye mer sjenerende enn de var.

    Med mindre man tar taleren ut i friluft og opp i høyden og måler på skikkelig vis med tilstrekkelig oppløsning, åssen vet man at man har vært smart og ikke dum?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.143
    Antall liker
    6.608
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Slik jeg har forstått det på de som driver med resonanskontroll så er det fæla kompliserte greier som man ikke bare kan klistre på masse avstivninger og dempeull på for å gjøre det bedre. Det er fort gjort å gjøre vondt mye verre ved å heve resonansfrekvensene til områder og Q-faktor hvor de blir mye mer sjenerende enn de var.

    Med mindre man tar taleren ut i friluft og opp i høyden og måler på skikkelig vis med tilstrekkelig oppløsning, åssen vet man at man har vært smart og ikke dum?
    Det gir seg vel nesten selv at man ikke kan konstruere en høyttaler uten å måle på skikkelig vis?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det gir seg vel nesten selv at man ikke kan konstruere en høyttaler uten å måle på skikkelig vis?
    For resonanser er det vel impedanse-målinger som er flittigst brukt blant de som ikke bruker Klippel og/eller anekoiske målinger?
    Funker det tilfredsstillende?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.143
    Antall liker
    6.608
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    For resonanser er det vel impedanse-målinger som er flittigst brukt blant de som ikke bruker Klippel og/eller anekoiske målinger?
    Funker det tilfredsstillende?
    Jeg tenker man kan titte på mye forskjellig, frekvensrespons, forvrengningsmålinger, vannfall/spektrum.. Har man dette i kombinasjon med å kjenne konstruksjonen kommer man nok langt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.488
    Antall liker
    35.358
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Slik jeg har forstått det på de som driver med resonanskontroll så er det fæla kompliserte greier som man ikke bare kan klistre på masse avstivninger og dempeull på for å gjøre det bedre. Det er fort gjort å gjøre vondt mye verre ved å heve resonansfrekvensene til områder og Q-faktor hvor de blir mye mer sjenerende enn de var.

    Med mindre man tar taleren ut i friluft og opp i høyden og måler på skikkelig vis med tilstrekkelig oppløsning, åssen vet man at man har vært smart og ikke dum?
    Man kan jo tenke litt over hva som kan vibrere ved hvilken frekvens og deretter gå for totalt overkill. Lett & stiv betyr at resonanser går oppover i frekvens, men der er det også mindre krefter til å drive dem enn i bassen og mindre amplituder, og derfor lettere å hanskes med.

    Jeg bygde høyttalerkasser i aluminium-kryssfinér-aluminium-sandwich med finmaskede innvendige matriser for enda mer avstiving og oppbryting av stående bølger. Knoketesten låt som å kakke på skiferplate.

    Så lavpassfiltrerte jeg kreftene som kan drive kasseresonanser ved å bruke mykt oppheng av elementer (well nuts + gummipakninger) sånn at de forhåpentligvis ikke vil drive de høye resonansfrekvensene i kassene. En resonans som ikke slås an er ikke der.

    Og så stoppet jeg eventuelle gjenværende vibrasjoner fra å drive noen overflate ved å dele opp baffelen i flere seksjoner og ved å bruke viskøs constrained layer damping mellom de enkelte kassene og mellom kassene og en ytterkappe i kryssfinér.

    Om jeg spiller rock ved 100 dB og legger hånden på siden av høyttaleren er det ikke noen vibrasjoner å kjenne. Helt død. Målinger ble stort sett gjort med tommestokk, inntil høyttalerne sto på plass i stua.
     
    Sist redigert:

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.834
    Antall liker
    958
    Eller bare velge dipol så slipper man alt det og får direksjonell bass i tillegg:D
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.980
    Torget vurderinger
    8
    Farging i form av resonanser fra høyttaler kassene er drepen på all god musikk, det blir bare utrolig slitsomt å høre på. Men sikkert helt ok på pling-plong musikk.. Det ødelegger og klusser til alt av nedre mellomtone der man gjerne ønsker at detaljer faktisk skal komme igjennom. Høyttaler elementene farger ofte mer enn nok, overfarging er bare rot. Trenger ikke å måle for å høre det..
    Ja nå har ikke jeg målt hvor mye resonanser det er i Harbeth og Klipsch Heritage! To ulike høyttalere men fantastiske begge to så må jo håpe de måler bra da! Litt flaut og rart hvis det viser seg at disse legendariske høyttalerne måler dritt 😂👍
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.488
    Antall liker
    35.358
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Eller bare velge dipol så slipper man alt det og får direksjonell bass i tillegg:D
    Du sier noe, men disse er kardioider med null i spredningsmønsteret rett bakover, også i bassen. Det tror jeg er den andre grunnen til såpass bra stereopespektiv, tilnærmet konstant spredningmønster fra nederst til øverst. Men jeg har ingen Klippel-rigg å måle det med, dessverre.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.155
    Antall liker
    2.099
    Det er lett å se hvem som er påvirket av ASR på Sentralen - de slenger rundt seg med IMO´er. Det blir fort ganske slitsomt å lese, og det dreper eventuelle nyanser i budskapet når det dukker opp i annenhver setning.
    Kan noen forklare meg hva forkortelsen IMO står for? Jeg og enkelte andre sliter med forkortelser. Jeg har jo som antydet ovenfor fått med meg hva ASR står for, og jeg vet hva forkortelsen LRS (som i Magnepan LRS) står for: "Låra rett i skoa" - en betegnelse på mindre flatterende eksemplarer av det andre kjønnet.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er lett å se hvem som er påvirket av ASR på Sentralen - de slenger rundt seg med IMO´er. Det blir fort ganske slitsomt å lese, og det dreper eventuelle nyanser i budskapet når det dukker opp i annenhver setning.
    Kan noen forklare meg hva forkortelsen IMO står for? Jeg og enkelte andre sliter med forkortelser. Jeg har jo som antydet ovenfor fått med meg hva ASR står for, og jeg vet hva forkortelsen LRS (som i Magnepan LRS) står for: "Låra rett i skoa" - en betegnelse på mindre flatterende eksemplarer av det andre kjønnet.
    IMO = In My Opinion. Bruker det en del selv, uten å være ASR-disippel.

    Varianter kan være:

    IMHO = In My Humble Opinion
    IMNSHO = In My Not So Humble Opinion
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.488
    Antall liker
    35.358
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser ikke helt hvordan man skulle bli mindre bedrevitersk ved å skrive «sånn er det!» heller enn «jeg mener at det er sånn», enten man bruker forkortelser eller ikke. Men det er jo bare min mening, da.
     

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.217
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Det er lett å se hvem som er påvirket av ASR på Sentralen - de slenger rundt seg med IMO´er. Det blir fort ganske slitsomt å lese, og det dreper eventuelle nyanser i budskapet når det dukker opp i annenhver setning.
    Har inntrykk av (dette er vel en variant av IMO også) Åh, kommer ikke forbi det :LOL:

    Altså, det jeg vil si er: Det virker som ASR tiltrekker seg noen av oss som er ute etter enkle sannheter og de som er lei av en evig søken etter hva som er "bedre" og vil slutte fred med et godt, rimelig HIFI oppsett. Absolutt ingenting i veien med det! Så senkes skuldrene hos de som kan skilte med perfekt målte komponenter og perfekt målte meninger. Personlig foretrekker jeg å være åpen og prøver å godt jeg kan. Lærer litt hver gang jeg er innom HFS, ser frem til å lære bøttevis mer- sånn skal det verra! (imo) :D
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det er lett å se hvem som er påvirket av ASR på Sentralen - de slenger rundt seg med IMO´er. Det blir fort ganske slitsomt å lese, og det dreper eventuelle nyanser i budskapet når det dukker opp i annenhver setning.
    1000 takk - sliter selv på området - ikke en gang sikker på om jeg er bevisst på om oppløsning høyere enn såkalt CD-kvalitet og annet nymotens aktualiteter har nådd området på innsiden av ørene mine :ROFLMAO:

    Derimot stoler jeg mer og mer på selve ørene, kan være som et forsvar for at man ikke (gidder og/eller evner) følge med på alt & alle momenter som ramler inn hele tiden, men med stadig større fokus på at det ørene registrere av tonal klangbelanse, også gjengivelse av kvalitet der E-strengen på bassgitaren befinner seg på frekvensskalaen og det at lyden gjengis via selve høyttalerne og ikke kabinettet.

    Har nok blitt litt min greie det her - la meg legge til at låter ikke en menneskestemme omtrent som et menneske så hjelper det lite om saken måler opp til 40.000 Hz - og ja visst jeg er særdeles fokusert på høyttaleren da det hovedsakelig er denne komponenten som gir fot - eller ikke fot.
    (Har 48/49 i sko dersom noen syntes jeg vektlegger dette mye, men dette med store bein - stort «utstyr» - bare tull) :ROFLMAO:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn