AndersR bygger stuekino

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Takplatene er litt pes. Det blir ikke aktuelt å ta de ned igjen bare for moro skyld.
    Absorbentene på sidene er enklere. Det er fremdeles litt jobb, men det er mulig.

    I første omgang kan jeg rapportere om en voldsom endring i romklang avhengig av hvor jeg står i rommet. Så de påvirker åpenbart en hel del uten at jeg har konkrete målinger å henvise til.
    Eller, jeg har jo Audyssey-kalibreringen av forsterkeren. Det gir jo et slags inntrykk. Når jeg er kjører ny kalibrering blir det jo interessant å se hvor mye den korrigerer sammenlignet med før.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil tro du klarer deg lenge med en Scheppach skinnesag til en tusing eller to, ingen grunn til å gå helt Festool for en liten jobb.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Scheppach var planen på fredag, da jeg var på Jula. Men fire stk i lagerbeholdning var ikke nok til at de hadde en å selge til meg. Det var to fastboltet til utstilling som de ikke fikk lov til å selge, og to som manglet på lageret.
    Ironisk nok er lagerstatusen i dag tre stk. Usikker på hvordan de har fått til dette.

    Ser på lagerbeholdnigen at det ikke er noen varehus hvor jeg kan stole på at de har disse. I hvert fall ikke i dag. Så om jeg skal kjøpe noe i dag hadde det blitt Bosch på Thauglands tenker jeg. Men synes det er drøyt at det er over dobbel pris av Scheppach, selv om det hevdes at den er bedre å jobbe med.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Takplatene er litt pes. Det blir ikke aktuelt å ta de ned igjen bare for moro skyld.
    Absorbentene på sidene er enklere. Det er fremdeles litt jobb, men det er mulig.

    I første omgang kan jeg rapportere om en voldsom endring i romklang avhengig av hvor jeg står i rommet. Så de påvirker åpenbart en hel del uten at jeg har konkrete målinger å henvise til.
    Eller, jeg har jo Audyssey-kalibreringen av forsterkeren. Det gir jo et slags inntrykk. Når jeg er kjører ny kalibrering blir det jo interessant å se hvor mye den korrigerer sammenlignet med før.
    Skjønner at takplatene er litt knotete å fjerne ja..
    Ja vil nok tro at dette merkes veildig godt bare under vanlig tale i rommet - husker godt at det var veldig merkbart hjemme også når jeg fikk opp absorbenter i taket.

    Og Audyssey-kalibreringen går det nok an å tolke en del utfra ja....
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har brukt blå Bosch litt (gks55) og den var god å jobbe med, men jeg brant motoren etter ti minutters bruk på en helt ny sag.
    Det skal sies at dette var skikkelig hardkjør i 50mm aluminium....
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Det ligger forresten en tråd om bra og billig verktøy i diy seksjonen, der hevdes det at Meec sagen til Jula egentlig er en Scheppach...
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det ligger forresten en tråd om bra og billig verktøy i diy seksjonen, der hevdes det at Meec sagen til Jula egentlig er en Scheppach...
    ...men den de snakket om er ute av sortimentet. De har nå en Scheppach til 1899 (med mindre man bor i Bergen) men det er denne jeg prøvde å kjøpe, som tydeligvis bare finnes i utstilling på de ulike stedene.
    https://www.jula.no/catalog/verktoy...er/sager/elektriske-kappsager/dykksag-020189/

    Jeg har ikke tenkt til å bestille for å få noe tilsendt, for jeg vil egentlig bli ferdig med dette fortest mulig.
    Så da er det faktisk mer fristende å betale litt over det dobbelte for en Bosch på Thaugland, bare for å få det ut av verden. Og heller huske på at jeg ikke må sage så mye i 50mm aluminiumsplater. (noe som høres ut som en skikkelig dårlig ide i utgangspunktet. litt som å sage i granitt)
    http://shop.thaugland.no/main.aspx?page=article&artno=44503253

    Til sammenligning fikk jeg opplyst fra Motek at listepris på en Festool er 6500+mva. og styreskinne på 1150 +mva. Det betyr i praksis 9582 kroner inkl mva. Så selv med solide rabatter, eller om jeg hadde fått en demobrukt enhet, så ville det uansett blitt fryktelig kostbart. Så det utgår ihvertfall.
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg ringt litt rundt for å finne ut om det er noe håp om Scheppach fra Jula.
    Det var bare å glemme. Måtte snakke med fire forskjellige, og de sa først ja, og så nei og så ja og så nei. Så konkluderte de til slutt med at NEI, jeg får ikke dykksag om jeg tar turen dit. Kanskje neste uke.
    Det gidder jeg ikke.

    Så: EN telefon til Thaugland, så bekreftet de at Bosch saga med skinne var på lager og at jeg bare kunne komme innom og hente.

    Ser ut som at jeg går for det. Så får jeg heller leve med at jeg har kjøpt mer enn dobbelt så dyr sag som jeg egentlig burde. Men den kan i hvert fall skaffes.
    Det er en god egenskap.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Da var det gjort.
    Takk til Tore og de andre på Thaugland på Abildsø som leverer der andre svikter. Thaugland og Zachariassen er vel de to bedriftene som aldri skuffer meg når jeg trenger både hjelp OG stæsj.
    På Jula må man åpenbart vite hva man skal ha, og vite både at det finnes i butikken og hvor man finner det, dersom man skal handle uten å gå på en bom. For der er det ikke mye hjelp å få. (om jeg lurer på hva som står på deres egne nettsider så kan jeg forsåvidt ringe og spørre dem. Men det klarer jeg å finne ut selv)
    Scheppach-saga er sikkert kjempefin, men det hjelper ikke når de ikke har den, eller ikke vet om de har den, og heller ikke skjønner konseptet om at hvis de skal få de på neste varelevering, så må noen bestille de først.
    Er nesten like oppløftende som jeg ser for meg at det er om en fersking drar på Elkjøp for å få hjelp til å handle hifi.

    Men nok om de. Thaugland derimot er fabelaktige! Og det som var litt overraskende er at selv om jeg som privatperson ikke har noen rabattavtaler, er de allikevel billigere enn de billigste jeg finner når jeg søker på prisjakt og sånt.
    4341 kroner inkl mva er faktisk en ganske bra pris. Inkludert følger en 1,6 meter lang styreskinne. Altså ikke en haug små biter som skjøtes sammen, men EN lang skinne på 1,6 meter.

    Akkurat nå er jeg litt optimistisk igjen. Får håpe det varer, ihvertfall så jeg ikke angrer på at jeg kjøpte sag til den doble prisen av hva jeg strengt talt burde (om jeg bare hadde fått lov til å kjøpe den av butikken)

    Bosch_dykksag.jpg


    Fin boks også. For meg som hovedsaklig kommer til å oppbevare den, fremfor å bruke den, så er jo en skikkelig boks verdt litt det også. Enklere å transportere blir det også når slekta trenger å låne den.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Til ditt bruk tror jeg nok du vil bli meget fornøyd :)
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hahahahaha!!! Dette er sykt! Dette er HELT SYKT FETT!

    Det føles som juks!
    Dykksag MÅ føres opp på dopinglista!
    :cool:
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Hehe, fin sag. Kjøpte en Bosch i sommer selv. Helt vanvittig st jeg ikke kjøpte den FØR jeg bygget, garasje, kino og sub...
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    OK, dette var gøy!
    Saga er så ... absurd presis, og da jeg skulle ta mitt første kutt, skjønte jeg ikke at bladet rørte borti MDF'en engang! Det var som at den bare strøk forsiktig borti, og vips var det over. Et usannsynlig rent og pent kutt, og veldig lite støv som ikke ble sendt rett i støvsugerslangen.
    Dette føltes rett og slett ut som juks. Jeg er utrolig takknemlig for at dere fikk meg til å forstå at stikksag ikke var noe poeng. Dette var rett og slett en nydelig følelse!

    Før dere får se bildene er det to ting dere skal vite:

    1: Jeg har ALDRI gjort dette før, på noen som helst måte. Aldri bygget høyttalerkabinetter eller noe annet, så jeg hadde egentlig ingen annen plan enn å lage en boks jeg kunne putte høyttalerne i.

    2: som mitt første bygg er jeg veldig glad for at disse høyttalerne ikke skal synes. Det var i tankene mine helt fra før jeg startet, at dette trenger ikke se pent ut, og derfor prøver jeg heller ikke å få det pent. Det senket terskelen veldig for å prøve dette. Og det er jeg glad for.


    diy_atmos1.jpg

    Første delehaug kappet og klart.
    Merk at det ble _ingen_ feilkapp, og det ble heller ikke kjørt noe som helst form for testkutting. Alt som ble kappa ble brukt til boksene.

    diy_atmos2.jpg

    Slik ble kabinettene. Ikke direkte vakre, men forhåpentligvis vil de gjøre jobben.
    Siden jeg ikke har mer enn to veldig små tvinger, kunne jeg ikke basere meg kun på liming. Så da ble det skruer i tillegg til lim.
    Det var først etter at jeg hadde skrudd sammen det første kabinettet at jeg kom på tanken om å forsenke skruene litt. Ikke fordi det kommer til å synes, eller ha noe å si, men jeg regnet det som en fin ting å teste ut.


    diy_atmos3.jpg

    Prøvemontering av ramma til in-wall høyttaleren.
    Alt passer og ser ut til å skulle funke bra.
    Løsningen B&W bruker for å feste høyttaleren i "veggen" likte jeg veldig godt. Små tvinger som rett og slett klemmes fast til baffelen. Ingen verktøy nødvendig.

    diy_atmos4.jpg

    Dette bildet er bare for å vise hvordan høyttaleren blir i forhold til kabinettet.
    Jeg skal bore hull til høyttalerkabel i kabinettet, og så skal jeg koste og vaske her før jeg pakker ut selve høyttaleren av plasten.


    Nå gjenstår det en måte å få festa kabinettene i takabsorbentene.

    Kabinettene uten innhold veier 2,2 kg.
    Kjøpte 12mm MDF da jeg uansett var på Thaugland for å kjøpe saga. Og det tror jeg var lurt. Det jeg hadde liggende her fra før av var 22mm, så om jeg hadde brukt det ville jeg ha bikka 4kg bare for kabinettene. Det kunne blitt litt tungt for de puslete brakettene som skal skrus i taket.


    Nok en gang: Dette var SKIKKELIG moro! En helt ny opplevelse med dette magiske verktøyet. Skjønner ikke at dykksag er standard i samtlige butikker som selger verktøy. Dette burde vært allemannseie!
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ærede lesere;
    Det er en glede å kunne presentere årets high-end høyttaler 2017:
    Et umåtelig beist bestykket med en enorm 6,5" bassmellomtone og en grensesprengende 1" diskantdome. Etter timesvis med research og bygging av prototyper har designteamet endelig kommet frem til dette mesterstykke av høyttaler.
    Den avsluttende detaljen som virkelig viser at ingeniørene våre er milevis foran sine konkurrenter er det spesielle kabinettdempematerialet fra vår eksklusive samarbeidspartner Panduro Hobby.
    Dette snur rett og slett opp-ned på alt du tidligere trodde du visste om high-end!

    Høyttaleren leveres foreløpig kun i en svært eksklusiv finish i fyldig MDF med et mønster inspirert av naturen, og med frekke futuristisk/industrielle metalldetaljer på sidene.

    Rett og slett en konstruksjon uten sidestykke!



    OBS: Svært begrenset produksjon! Sikre deg ditt par nå!

    diy_atmos5.jpg
    diy_atmos6.jpg
    diy_atmos7.jpg

    (høyttalerstativene selges separat)


    Husk: Du leste det først her på HiFiSentralen!
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Atmos er på plass!

    Trenger vel ikke si noe særlig her, bildene sier vel sitt. Utenom en ting: Holdt på å bli krise da jeg skulle koble til den siste høyttaleren. Kræsj mellom speakon-kontakten og takfestebraketten gjorde at pluggen måtte demonteres, plugges i, og monteres sammen igjen, mens jeg hang oppunder taket og fomla i blinde. Det gikk på håret med litt tvang og trass. Heldigvis.

    atmos_absorbent1.jpg
    atmos_absorbent2.jpg
    atmos_absorbent3.jpg
    atmos_absorbent4.jpg
    atmos_absorbent5.jpg
    atmos_absorbent6.jpg
    atmos_absorbent7.jpg
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Dette blir lekkert!

    Merket du stor forskjell med og uten demping?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Meget fiffig løsning det der altså :)
     

    Iby

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    274
    Antall liker
    266
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Smart løsning! Ser veldig bra ut!

    Mange gode tips her.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Merket du stor forskjell med og uten demping?
    Grunnet oppgraderingen er alt av møbler fjernet, så jeg har ikke satt meg ned for å lytte til endringene ennå, eller kjørt ny kalibrering. Men jeg merker stor forskjell på romklangen avhengig av hvor jeg er i rommet, så at dempingen tilfører noe nytt for romakustikken er det ingen tvil om.

    Atmoshøyttalerne er de eneste høyttalerne som hittil har en direkte forbindelse med rommet, da de er skrudd fast i ramma på absorbentet, som igjen er skrudd fast i taket via en brakett. Jeg er ikke veldig glad i å feste ting rett i bygningen, men jeg håper ikke det skjer så mye i atmoskanalene til vanlig at dette vil være et problem.
    Taket opp til naboen er armert betong. Jeg antar at det ikke har noe for seg å dekke til kabinettet med en dempematte eller noe, for mesteparten av energien går vel direkte via opphenget og inn i taket uansett...?

    Høyttalerne jeg har brukt til Atmos er forresten B&W CMW664 dersom noen lurte. Kabinettstørrelsen ble valgt relativt tilfeldig. Den er større enn en backbox, men mindre enn en hel hul vegg. Men siden den ikke skal spille noe bass av noen betydning uansett så var jeg aldri bekymret for dette.

    Ellers kan det også nevnes at jeg merker at stoffet i GIK absorbentene stjeler litt mer av diskanten enn hva jeg hadde sett for meg. CMW664 har en bryter for å endre litt på diskantnivået ved behov, men denne bryteren er ikke spesielt lett tilgjengelig nå som jeg har bakt inn høyttalerne i absorbentene mine, så jeg lar den stå slik den er, og lar evt Audyssey ta hånd om en liten oppjustering. Men det er i praksis ikke noe problem med tanke på bruksområdet.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Et lite tips AndersR:
    Flytt absorbentene lavere på sideveggene. Det er bedre at de går fra gulvet. Det er ikke behov for å dempe spesielt høyt opp på veggen. Den energien kan heller bli bevart. Mulig at det også kunne vært fordelaktig og redusert antallet. Det holder trolig med en høyde på 140-150 cm fra gulvet.

    Dette kan ha sammenheng med at opplever at de stjeler litt for mye diskant. Samtidig skal det nevnes at bruk av så mange absorbenter som ikke er bredbåndet gir nettopp en tonal forandring p.g.a. noe skjev demping (for lite nedover i frekvens).
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det er frontstoffet i absorbentene som jeg monterte Atmoskanalene i jeg tenkte på som stjal diskant. Det er tykkere enn et høyttalerfrontstoff og når det ligger foran høyttaleren blir det litt mer enn hva som er optimalt sett fra et audiofilt ståsted.

    Absorbentene på sideveggene er plassert såpass høyt på veggen for å unngå kollisjon med møblement og potensielle katter.
    Selve stacken med absorbenter på sideveggen er 193cm høy. Takhøyden er 250 cm sånn omtrent. Så det er ikke mer enn rundt 35 cm fra gulvet og opp til det første absorbentet.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer, har selv samme sag og det finnes bare en skinnesag som er bedre enn Boschen, og det er orginalen som designet er lisensert og basert på, nemlig Mafell sin.


    Bosch sine skinner og skjøtestykker er billigst på Bauhaus. Mener det er 750,- for 1600mm og 550,- for 1100mm, skjøtestykke 350,- elns i butikken ved Liertoppen. Du må spørre, for skinner og greier ligger oppe i reolen i verktøysavdelingen der. :)

    Som nybakt Boschegutt, så håper jeg du unngår L-BOXX-syken som gjør at den blå stacken vokser fort, mens kontoen skrumper proporsjonalt. ;D
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Var faktisk klar over Mafell-koblingen fra før av. Men den koster rundt ti tusen, og det skjer jo ikke. Spesielt nå som jeg har erfart hvor latterlig godt det var å bruke Boschen.

    Bra tips med Bauhaus. Jeg fikk med en 1600mm skinne, så for min del er jeg nok godt dekket for det meste, men sikkert en del andre som vil ha bruk for dette. Også greit å vite at Mafellskinner naturlig nok også passer Bosch.

    Når det kommer til L-BOXX-syken er jeg nok relativt trygg. Jeg er alt for lite strukturert og har nok litt for lite fanboygreier i meg til å henge meg opp i at jeg skal bygge tårn. Selv om det hadde vært praktisk for ryddig oppbevaring. Jeg kjøpte Festool stikksag fremfor Bosch, men kjøpte Bosch dykksag fremfor Festool. Og når dagen kommer og jeg skal kjøpe ny batteridrill for å erstatte den ekstremt overprisede Hitatchi-drillen jeg kjøpte for mange år siden, så blir det nok hverken Bosch eller Festool, men snarere Panasonic.
    Så her blir det nok ingen pen og ryddig stabel med L-BOXX enheter.

    PS: dersom jeg legger ut annonse med "Festool stikksag byttes i Bosch" er jeg sannsynligvis ute på på skråplanet. Fint om noen stopper meg før det går galt.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Brått ble det et flott rom!
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Må få ut fingern og lage en løsning for dører foran elektronikken snart.
    Når det er gjort er det på tide med pynting på kabling til projektor og bakhøyttalere. De ser ikke ille ut, men kan bli betydelig bedre.
    Så må jeg selvsagt ha gardiner så det går an å se film når det er litt lyst ute også, også må det noe teppegreier på plass. Noe stort og tungt og komfy og lett å rengjøre. Som dessverre ofte ser ut til å være dyrt.

    Men jeg får ta en ting om gangen. Nå er det kanskje på sin plass med en cola og en pause.
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.025
    Antall liker
    380
    Må få ut fingern og lage en løsning for dører foran elektronikken snart.
    Når det er gjort er det på tide med pynting på kabling til projektor og bakhøyttalere. De ser ikke ille ut, men kan bli betydelig bedre.
    Så må jeg selvsagt ha gardiner så det går an å se film når det er litt lyst ute også, også må det noe teppegreier på plass. Noe stort og tungt og komfy og lett å rengjøre. Som dessverre ofte ser ut til å være dyrt.

    Men jeg får ta en ting om gangen. Nå er det kanskje på sin plass med en cola og en pause.

    Dæven søkke! Dette var veldig fint!

    Anbefaler deg å kjøpe noen flosstepper på Bohus/møbelringen.. disse har såpass ok kvalitet og en så lav pris at det ikke forsvarer flosstepper til f eks 6-8000,-
    Dette vil også være med å gjøre underverker for lyden din!
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mistenker at jeg må gå til en butikk for å kjenne og se på tepper selv, for søk på internett gir ingen mening. Heatset lavfloss? Hardtwist? Heatset twist? Lav luv? Kelim?

    Dette gir absolutt ingen mening for meg, og det føles som at jeg har havna i en parallell dimensjon der folk ikke forstår hva de selv sier engang. Jeg skjønner ihvertfall ingenting av dette.

    Det jeg derimot vet, er at jeg ikke vil ha et teppe som ser ut som en haug makulerte garnnøster, med tråder i alle retninger.
    Jeg vil ha et tykt, mykt teppe, men med en så tett overflate at det er mulig å miste et pizzastykke på teppet, og så skrape det bort etterpå.
    Mister jeg en liten skrue på teppet skal jeg kunne se den der den ligger på teppet. Og enkelt plukke den opp fra overflaten. Jeg skal ikke måtte lete inni teppet for å finne den igjen, på en måte som kan minne om Halvdan Sivertsen som leter etter flått på Labbetuss.
    I tillegg må det selvsagt være tungt og dempende. Og ikke ha et veldig prangende mønster.

    Om jeg finner et slikt teppe, som virker som skikkelig varig kvalitet og ikke bare et mote-teppe, så kan jeg godt legge litt penger i det. Men det hadde vært fint om jeg fant noe som ikke kosta idiotmye selvsagt.

    Hittil, basert på hva jeg har funnet (og forstått) på nett, så er det noe så lite attraktivt som et skamdyrt ikea-teppe det som ser ut til å treffe de fleste avkrysningsboksene. Men jeg vet ikke hvor kult det er å betale over ti tusen for et teppe på ikea. Det føles ikke helt riktig. Men basert på det jeg finner av info og nærbilder av konstruksjonen, så virker det som at det er noe slikt jeg kunne tenke meg.


    PERSISK GABBEH Teppe, lang lugg - IKEA

    Det sitter langt inne å betale denne prisen for noe som helst på ikea. Så om det finnes noen gode, konkrete forslag som matcher ønskelista mi, så setter jeg stor pris på det. Selv om jeg er fullt klar over at dette ikke er teppesentralen.no
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Litt usikker på hva jeg kommer til å bruke disse til på lang sikt, men jeg kjøpte tre stk "Freestanding Bass Traps" som jeg inntil videre bruker for å dempe flutter. Når det kommer gardiner på plass blir det sannsynligvis mindre behov for å ha et absorbent der bare for å stoppe flutter, men inntil videre er det helt magisk hvor mye forskjell bare ett panel foran vinduet gir.
    GIK_freestander.jpg
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Får vel slenge inn et bilde nå som sofaen er tilbake igjen også.

    12november.jpg


    Avstand fra fjes til lerret er med dagens plassering 2,8-3,0 meter, avhengig av hvor tilbakelent jeg sitter.
    Det er et 113" 16:9 lerret, og jeg synes det fungerer veldig fint på denne avstanden. Det blir stort, men langt fra for stort.

    Det føles egentlig helt passe.
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.025
    Antall liker
    380
    Får vel slenge inn et bilde nå som sofaen er tilbake igjen også.

    Vis vedlegget 409909

    Avstand fra fjes til lerret er med dagens plassering 2,8-3,0 meter, avhengig av hvor tilbakelent jeg sitter.
    Det er et 113" 16:9 lerret, og jeg synes det fungerer veldig fint på denne avstanden. Det blir stort, men langt fra for stort.

    Det føles egentlig helt passe.

    MEGET lekkert!

    jeg har selv to av disse GÅSER Teppe, lang lugg - 170x240 cm - IKEA

    Men det er kanskje ikke helt hva du er ute etter av utseende.. De er imidlertidig veldig lette å holde rene og ikke så lange/høye i flossen som endel andre...
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    jeg har selv to av disse GÅSER Teppe, lang lugg - 170x240 cm - IKEA
    Men det er kanskje ikke helt hva du er ute etter av utseende.. De er imidlertidig veldig lette å holde rene og ikke så lange/høye i flossen som endel andre...
    Merker jeg er litt skeptisk til den type tepper, men takk for forslag. Tror jeg er i ferd med å innse at jeg tydeligvis bare bør ta en tur på den store teppesjappa på Bryn for å se hva som finnes, og kanskje skjønne litt mer av hva jeg har lyst på.

    Håper det ikke fører til at jeg får en fiks ide og ender opp med å handle teppe til 30.000 ellernosånt.
     

    abbath

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.09.2013
    Innlegg
    322
    Antall liker
    459
    Sted
    Fredrikstad
    Flott rom, og artig å følge tråden din! Ang. teppe anbefaler jeg deg hvertfall å holde deg langt unna tepper av ull. Gikk på den smellen å kjøpte et ull teppe i stuen, noe som førte til støvsuging 2 ganger om dagen i etpar uker før det tilslutt havna på verandaen. Var som å ha en kreftsjuk sau gående i stua hvor all ullen røyta rundt hele.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Ble meget bra dette godt jobbet! Ett teppe på gulvet for å dempe gjenskinn fra gulvet vil nok hjelpe på bildekvaliteten.

    Ett audiofilt bildeteppe leveres neppe under 30K
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Gjenskinnet i gulvet ble betraktelig redusert etter at gulvet hadde tørket. Jeg tok bilde rett etter at jeg hadde vasket gulvet, så det virka usedvanlig shiny ut. Nå er det langt mer matt i overflaten nå som det er tørt.

    Jeg har i dag et gammelt teppe som har fulgt meg rundt (ikke på egenhånd heldigvis) i ulike boliger, men det er ganske lite. 135x195cm. Ull. Men oppfører seg ikke som om den har aids av den grunn.

    Dette har vært et ganske absurd kostbart prosjekt, men målet har hele tida vært at det skal bli bra, og om jeg klarer å forsvare bruk av latterlige pengesummer på et teppe, så går jeg for det for å komme i mål. Men jeg håper jeg kan la være.


    En artig sak om akustikken:
    Jeg har akkurat kjørt Audyssey kalibrering, og ser at nivået skrus opp betydelig i bassen i forhold til tidligere. Faktisk er forholdet mellom subwoofer og frontrekke justert opp så mye som 5db i subwooferens favør. Dette må jo være et godt tegn. Mer energi og mindre boom. Samtidig!

    Ganske tydelig at bassfellene gjør en innsats i rommet.
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    869
    Antall liker
    862
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Flott prosjekt.
    Hvor lang avstand er det mellom sofa og "bakveggen" hvor surround ht henger?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Slik sofaplasseringen er i dag er det ca 90cm fra der bakveggen kunne ha vært, om søylene som bakhøyttalerne henger på hadde vært en hel vegg.

    Kan hende jeg kommer til å flytte sofaen noe lengre frem etterhvert.

    sofa_vs_bakkanaler.jpg
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Første Atmosfilm ble testet i går. Mad Max, Fury Road.
    Ganske voldsomt lydspor, til tross for høyt grunnivå på mixen. Atmos bidro til et veldig interessant og fint sammenhengende lydbilde. Den berømte lydbobla som ofte er et tema fungerte svært bra.
    Der plassering av bakhøyttalere tidligere har vært ganske markant, forsvinner de helt i den store helheten når atmoskanalene er på plass og tetter hullet mellom foran og bak. Lyden fra taket er heller ikke påfallende, men faller veldig naturlig på plass de gangene det er effekter som kun kommer fra taket.
    Nå må det vel sies at lydmikserne ikke akkurat har overdrevet bruken av Atmos på denne filmen, men snarere har utnyttet teknologien til sin fordel fremfor å bruke den som en ren Atmosdemonstrasjon.

    Konklusjonen er at jeg er veldig glad for at jeg gadd ta meg bryet med å rigge opp lyd fra taket! Det høres helt klart ut til at det var verdt arbeidet.

    Konklusjon 2 er at jeg kommer til å ville teste en plassering litt lengre frem. 113" er ikke SÅ stort på tre meters avstand, og jeg tror bakhøyttalerne vil få litt mer spillerom dersom jeg kommer meg litt lengre frem.
    Må bare kjøre litt mer musikk og film fra denne posisjonen for å venne meg til lyden, slik at jeg lettere kan bedømme om det er en lydmessig fordel når jeg flytter meg fremover.
     

    Iby

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    274
    Antall liker
    266
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Dette ble skikkelig bra! heftig stue! Synes panelene på veggene ser bra ut. Fin løsning det.

    Er spent på hvilken løsning du kommer opp med mtp dør foran elektronikken. Selv skal jeg snart ta beslutningen om eg skal ha elektronikken foran eller bak I rommet.


    Hvordan er forholdet til naboene? :)

    Ps. Ikkje selg festool saga!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn