AndersR bygger stuekino

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Naboene har hittil ikke sagt noe. Heldigvis.
    For å unngå at de kommer til å si noe, sørger jeg for å holde meg godt unna "stilleperiodene", også i helgene, for å unngå å unødvendig provosere. For at de hører meg er nok ganske sikkert. Det er bare ikke sikkert at de irriterer seg over det ennå.
    Å sette inn en dør mellom stua og gangen vil være med på å få mindre støy ut i fellesarealene. Dette står på planen.

    I dag har det derimot vært myke verdier som har hatt prioritet.

    Var innom Teppeabo på Brynseng i dag, og klarte faktisk å unngå å kjøpe et teppe til 25-30.000
    selv om de selvsagt hadde akkurat det, og det så helt perfekt ut. Gigantisk tykt, robust og ikke masse løst fjas.

    Jeg gikk heller for noe langt mer moderat og vanlig. Men stort ble det.
    teppeabo1.jpg
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Teppe på plass!
    Og to store saccosekker (sacco medium pluss) er kjøpt inn og plassert ut som reservestoler. Fjerner jeg pallen kan de plasseres på midten foran uten at det nødvendigvis blir et problem med dårlig sikt for de som sitter i sofaen. Greit om det f.eks kommer småttiser på besøk, eller bare flere fullstørrelsesmennesker på en gang enn hva som er normalt.

    Har også flyttet sofaen et stykke frem. Kjører ny kalibrering og en test i kveld tenker jeg, så gjenstår det å se hvordan den endelige plasseringen blir.
    teppeogsaccosekker.jpg
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Norges flotteste mini kino! Virkelig imponerende jobb du har gjort her.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er nysgjerrig på det teppet ditt. Hva føler du dette gjør med lyden? Hva måtte du ut med?
    Hvilket valgte du og hvorfor?

    Lurer på teppe hos meg også.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Teppet kom på gulvet bare noen minutter før jeg posta innlegget, og jeg har ikke kjørt test ennå, så jeg kan ikke si noe om hva det gjør med lyden riktig ennå.

    Jeg tenkte å kjøpe et skikkelig tykt vegg-til-vegg teppe på teppeabo og få de til å sy kanter på det så jeg kunne bruke det som løst teppe.
    Var like før jeg ba om at de skulle gjøre det for meg, men så tok jeg en titt på de ferdige (vanlige) teppene de hadde, og fant noe lignende men i en farge jeg syntes passa bedre. Middels mørk grå istedenfor mørk brun. Og dette kunne jeg ta med hjem med en gang, og hadde skjulte kanter istedenfor de litt store markerte kantene som må sys på et vegg-til-vegg teppe. Så selv om det var en del dyrere så jeg fordelene og regnet med at jeg kom til å glemme prisen nesten umiddelbart etterpå.
    Her er det jeg kjøpte
    https://www.teppeabo.no/luxor-shaggy-033_1477p.html
    mitt er i 240x340cm så det er ganske stort.

    Som sagt så jeg noen fantastiske tykke tepper de hadde, men de var sjukt kostbare, og dessverre forstår jeg hvorfor.
    Her er et eksempel:
    https://www.teppeabo.no/olbia-perla+-1812_1748p.html

    Vevd tovet ull med sinnsyk tykkelse tror jeg ville vært bra som hifiteppe. Men som sagt, veldig VELDIG kostbart.

    Grunnegenskapene jeg var ute etter var et relativt tett, tykt, mykt teppe med stort areal. Det var egentlig alt jeg hadde bestemt meg for i forkant.
    Om noen trivelige folk fra Norsk Tipping ringer i kveld kan det hende jeg kjøper to av den i den siste linken, men inntil det skjer blir det nok å holde seg til "normale" teppepriser. Synes egentlig 7K er ubehagelig mye penger for noe så banalt som et teppe.

    Men det er digg å ha det på plass.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Kalibrering er unnagjort og jeg har snurra litt musikk. Kan ikke si at jeg klarer å peke på at teppet i seg selv har gjort underverker. Her er det for mye på en gang som har blitt endra.
    Lytteposisjon er flyttet fremover ca 30 cm
    Stort teppe erstatter lite teppe
    Saccosekker på hver side av rommet
    Ny Ausyssey-konfig er kjørt

    Tror den største forskjellen er den endrede lytteposisjonen.


    Ting spiller bra. Absolutt. Til musikk er det ikke SÅ åpent som jeg kanskje skulle ha ønsket meg på et renspikka high-end stereoppsett, men det spiller mer enn bra nok til at jeg ikke føler at dette er et "surroundanlegg"


    Nå skal det snurres film! Star Trek Beyond. Med Atmos og greier. yay!
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    En liten oppdatering etter innkjøpet av akustikkplater fra GIK Acoustics UK:

    Som tidligere nevnt tilbyr GIK UK gratis frakt med UPS ved kjøp av produkter for over 1000GBP
    I dag fikk jeg regningen fra UPS, og jeg kan informere om at alt var som lovet. Det var INGEN overraskelser i form av kjipe hemmelige ekstragebyrer eller andre ting.
    Regningen jeg fikk var på MVA (selvfølgelig) og det vanlige gebyret for deklarering og fortolling var ikke synlig på fakturaen engang. Det eneste var et punkt for utleggsprovisjon som var på 198 kroner og 7 øre, for å være nøyaktig. Vanligvis betaler man et slikt beløp bare for papirarbeidet, så jeg var overrasket over at dette var det eneste som kom i tillegg til momsen for produktene.

    Totalt sett er jeg veldig godt fornøyd med prisen og løsningen som GIK hadde. God kundeservice også.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Virkelig blitt bra hos deg og ett rom du kan være stolt av! Nå er det bare å ladde opp med masse film og dra maks nytte av mørke vinterdager..:)
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Avslutningen av det gamle året og begynnelsen av det nye ble feiret med å endelig gjøre meg ferdig med frontveggen min.
    Siden lyd og bilde har fungert har jeg heller satt meg ned for å se film fremfor å fikse det som stod igjen. Men nå var det omsider på tide å få ut fingern.

    Utgangspunktet som skulle pyntes på:
    utgangspunkt.jpg


    Og slik gikk det til:
     

    Vedlegg

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Og resultatet:

    10_ferdig.jpg

    Dette må vel sies å være akseptabelt, selv om byggeteknikken var rimelig lurvete. Men som så mange før har sagt: "Det man ikke vet har man ikke vondt av"
    Så det å skjule alt bak høyttalerfronstoff har sine fordeler.

    Rent teknisk sett er jeg ikke ferdig ennå. Frontene har ikke hengsler, så de er bare plassert så de ser ut som dører på et av bildene. Men det gjør ikke så mye. Det tar jeg senere en gang. Sikkert til sommeren ellerno. For som sagt; det synes ikke på bildene, så da teller det ikke.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ble finfint!

    Synes snekkerarbeidet ser helt adekvat ut, jeg. :)

    Og et Park Tool PCS-4 kan brukes til så mangt. :) Jeg har et selv.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Og et Park Tool PCS-4 kan brukes til så mangt. :) Jeg har et selv.
    PCS-4 er omtrent verandamalerens beste venn!

    Apropos det: Jeg kan bekrefte at det IKKE er spesielt smart å oppbevare malingrester på verandaen i minusgrader. Malinga var ugjenkjennelig, og det var som å male med gjørme. Heldigvis skulle alle synlige flater trekkes med stoff, og måtte bare males for å unngå at treverket skulle skinne igjennom, så det gjorde ingenting i praksis. Men jeg følte meg ikke som noen super handyman akkurat da jeg innså at jeg hadde lært noe nytt.

    ;-)
     

    Iby

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    274
    Antall liker
    266
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det var en veldig bra løsning! Driver selv å tenker på hvor eg skal sette komponentene i kinoen eg bygger. vil definitivt vurdere denne løsningen..

    Fint arbeid var det også.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.678
    Torget vurderinger
    1
    Dette så virkelig bra ut! :D Regner med det føles godt å være (nesten) ferdig, og bare sitte og nyte istedet. ;)
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Oppdatering angående temperatur:

    Etter at jeg dekket til forsterkeriet er temperaturen på recieveren, like over over kjøleribbene der de er på det varmeste, mellom 3 og 4 grader høyere enn tidligere.
    før var den 46,3-47,5 grader under filmbruk, og under første skikkelige test etter innbyggingen var makstemperaturen på 50,6 grader. Dette er altså ikke den generelle temperaturen i rommet utstyret står i, men temperaturen på rommet + varmen fra forsterkeren der den er på sitt varmeste. Sensoren på termometeret er satt pekende rett ned mot forsterkeren.

    Dette anser jeg som totalt uproblematisk. Heldigvis. For da ser det ut som at jeg slipper å måtte endre noe.

    Jeg skal kjøre nye tester hvor jeg måler den generelle temperaturen målt på et sted hvor termometeret ikke står på en grill, slik den gjør nå. Jeg blir ikke overrasket om det bare blir trettinoe grader der.

    PS: ECO mode på AVR-X7200WA er OFF, så det er ikke gjort tiltak for å få redusert varmeutviklingen på noen som helst måte.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Mer nerding relatert til temperatur:

    Apparatene som står inne i det nå lukkede rommet er 2 stk B&W SA1000 , en NAD M22, en Sonos Connect (som blir overraskende varm med tanke på hvor lite den egentlig skal gjøre) og den tidligere nevnte Denon AVR-X7200WA, i tillegg til litt nettverksutstyr og sånt.
    Det er AVR'en som desidert produserer mest varme, så målingene er sentrert rundt den.
    Ny test i går, men da med to termometere (som viser maksimalt 0,1 grad forskjell). Det ene var plassert med sensoren pekende på selve kabinettet av AVR'en som vanlig, rett over en av de store kjøleribbene. Denne viste 50,7 grader etter å ha spilt igjennom en hel film.
    Det som er mer interessant er at termometer nr 2 som var plassert 8-10 cm høyere og i området mellom AVR og M22, viste bare 37,6 grader.

    Det er med andre ord ingen grunn til å være bekymret for temperaturutviklingen, selv etter at jeg pakket inn luka med stoffvegger.
    Det er dog merkbart at fjernkontrollen ikke registreres like godt som ellers, når jeg befinner meg i områder hvor det ikke er i nærheten av direkte siktelinje til komponentene. Men det er fremdeles langt innenfor akseptable grenser. I vanlig lytteposisjon merker jeg ikke forskjell.

    Lysene dempes også ganske behagelig av stoffet, men det synes allikevel godt igjennom om ting er slått på eller ikke. Og det må man jo forvente dersom man skal få fjernkontrollen til å fungere uten å ha IR-repeatere eller tilsvarende.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Hadde vært gøy med en demo om det skulle passe engang..?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Et av mine egne klisje-nyttårsforsetter er jo faktisk å krype litt ut av asosial-bobla mi (lettere fylt med prestasjonsangst) og tørre å åpne døra for noen av dere.
    Kan jo være at jeg kan få noen gode innspill. Og kanskje tilogmed at det kunne vært hyggelig.

    Jeg turte jo å skrøne i 15-20 sekunder med noen som sannsynligvis var Grenlands Lydlaugs-folk ved innsjekkinga på Hortenmessa i 2015, så jeg vet jo at noen av dere ikke nødvendigvis er -ekstremt- farlige.


    Bare litt.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Utstyrsliste

    Høyttalere:
    3 stk B&W CT8.2 LCR tar seg av de tre frontkanalene.
    2 stk B&W 685 S2 som bakhøyttalere montert på B-Tech BT77 veggstativer.
    2 stk B&W CWM664 in-wall høyttalere som Atmoskanaler montert i små hjemmesnekra kasser i 12mm MDF.
    4 stk B&W CT SW15 subwoofere (passive)

    Elektronikkhylla:
    Denon AVR-7200WA surroundreciever (driver senterkanalen bi-ampet, samt bak og atmos)
    NAD M22 effektforsterker som driver høyre og venstre frontkanal
    2 stk B&W SA1000 effektforsterkere til subwooferne (2 suber pr forsterker)
    Denon BDP-4010UD Blu-ray spiller som er igjen fra det gamle anlegget og som jeg ikke ønsket å bytte ut.
    Sonos Connect
    Apple TV (første versjon), som strengt talt kun står der for å kunne se WCDH-ritt via Red Bull TV. Og i tilfelle jeg skulle få lyst til å prøve Netflix en gang i fremtiden.
    "Møbel": DIY 22mm MDF med M10 gjengestag, skiver og muttere fra Clas. Endemuttere fra Biltema.

    Bilde:
    Sony VPL-HW65ES projektor
    Chief universal takfeste for opptil 22,7 kg
    Adeo 113" lerretsramme med velurkanter.
    Dreamscreen Ultraweave V5 lydtransparent duk og de medfølgende festeskinnene.

    Akustikk:
    GIK Monster Bass Trap (fullrange) på sideveggene. 6 stk 60x120cm, 6 stk 60x60cm. Farge: Hillswick
    GIK 242 i taket inkl "cloud brackets". 12 paneler i farge "Exclusive offwhite"
    3 stk Freestand Bass Trap i fargen "Buru".
    ca 2 kubikkmeter Hunton trefiberisolasjon i tomrommet mellom høyttalere bak lerretet.

    Kabler:
    2 stk In-Akustik Excellence strømfordelere
    Argon Black Edition SC2 høyttalerkabel til frontrekka og subwooferne
    Argon Blue Edition SC2 høyttalerkabel til bak- og Atmoshøyttalerne
    Kramer etellerannet 10 meters HDMI til projektor
    Ukjente HDMI kabler fra Blu-Ray og AppleTV til reciever
    noen gamle AudioQuest Diamond RCA mellom reciever og M22 (noe jeg kjøpte brukt for femten år siden)
    eteller annet Monster bilstereo RCA i 2 meter som jeg hadde liggende som går fra reciever til subforsterkere.
    Neutrik Speak-on plugger på hele frontrekka (både suber og LCR)
    "kjell&co" speak-on kloner til Atmoshøyttalerne
    OEM "gul plugg" RCA videokabel som fulgte med Blu-ray spilleren som digitalkabel fra Sonos Connect til reciever.
    Nettverkskabler av ukjent fabrikat. Cat5. Tror jeg.

    Møbler:
    Ekornes Stressless Pegasus treseters sofa
    Ekornes Stressless dobbelpall
    Teppeabo Luxor Shaggy-etellerannet teppe
    2 stk Sacco Medium Pluss saccosekker

    Diverse materialer:
    Hunton Fermacell plater
    ca 40 Auralex U-Boat Floaters
    ganske nøyaktig 3500 stifter
    ca 100 vinkelbeslag
    ca 2000 skruer
    22mm MDF til hylleplatene
    strechnylon for å pakke inn trefiberisolasjonen
    en haug lekter og lister av diverse dimensjoner
    Dynabel høyttalerfronstoff
    Dynabel høyttalerteppe
    Biltema bagasjeromsmatte i gummi

    Bemanning: Meg selv.

    Byggetid inkl sommel og pauser: 5 måneder.

    Leverandører:
    Hi-Fi Klubben Drammen - Høyttalere og Elektronikk, inkl projektor og projektorlerrret.
    Hi-Fi-Klubben Oslo/Grensen - Kabler og veggbraketter
    AVshop - Lerretsduk, U-boat floaters og takfeste til projektor
    DynaBel - Høyttalerteppe, høyttalerfrontstoff, strømfordelere
    GIK Acoustics UK - Absorbenter
    Ski Bygg - Hunton produkter (fermacellplater og trefiberisolasjon) og MDF
    Byggmax - Lekter, vinkeljern og skruer
    Maxbo - Mere lekter, lister og skruer. Lim og maling.
    Thaugland - Bosch dykksag, høykvalitets skruer og plugger, bor og masse nyttig hjelp, Og litt mer MDF.
    Zachariassen - De beste ekspanderende boltene verden har sett. Og masse god hjelp. Fagfolk FTW!
    Clas Ohlson - Gjengestang, muttere, malestæsj, stiftepistol, tvinger, magneter, flatbor, sag og sikkert masse annet ræl jeg har glemt.
    Biltema - Bagasjeromsmatte i gummi. Trebor. Netting
    Stoff&Stil - Strechstoff til innpakking av trefiberisolasjonen
    Finn.no - Møbler
    Teppeabo - Gulvteppe
    A-Møbler - Saccosekker
    Motek - Festool stikksag
    Jula - diverse superbillig fjaseverktøy (elektrisk skrutrekker blant annet)
    Kjell&Co - strømkabler, kontakter, SpeakOn og "speakon" plugger
    PSdata - strømkabler og nettverkskabler
    Skumplastsenteret - Skumplast. Overraskende nok
    Søstern min - AppleTV som hun ikke trengte selv.
    HiFiSentralen - Masse gode råd og oppmuntring og trusler om besøk
    Coop Prix - Store mengder Nidar smågodtsjokolade som har holdt meg i live igjennom prosessen.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hadde besøk av noen venner med unga sine og fikk sjekka barnevennligheten med test av saccosekker og tegnefilm.
    Stor suksess, og det ble gitt utrykk for at nå var det ikke lenger så farlig å dra på kino, de kunne jo bare ta med filmen hit istedenfor.

    De litt eldre ga også utrykk for at dette var noe som falt i smak, og ingen hang seg opp i teite spørsmål som pris, eller mase om at "dette er jo galskap"
    Sofaen fikk også svært god tilbakemelding fra fruen blant besøket og hun kunne ikke tro at det var mulig å kunne sitte SÅ godt i noe man har fått gratis fra en fremmed på finn.no

    Men, etter at de hadde dratt, begynte jeg å tenke litt. Filmkroken min er jo veldig mørk. Og det liker jeg jo. Men når man ikke bruker den til film eller finlytting føles det som et lite svart hull i stua.
    Jeg bør med andre ord tenke litt på belysning.
    Er det noen som har gode ideer om fungerende belysningsløsninger som kan plasseres mellom takabsorbentene og taket, og som fungerer godt og som kan gi litt behagelig strølys ut på sidene? Gjerne noe jeg kan gjøre selv uten behov for elektriker eller annen spesialist.

    Det er ca 12 cm avstand mellom absorbentene og taket.
    Tak.jpg


    Lurer også på om jeg skal ta meg bryet med å fylle ut hjørnene på taket, slik at det ser litt mer ferdig ut.
    Jeg har litt stoff av samme type som er brukt på absorbentene, og lurer på om jeg skal lage en dummyramme og trekke den med stoff. Uten noe inni, så det blir ingen forbedret akustisk effekt av dette. Det er kun av estetiske grunner at jeg vurderer dette.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hva med å slå to fluer i en smekk, og fylle igjen tomrommet foran og på siden av takabsorbentene med kasser til downlights, kledd i samme stoff som absorbentene?

    Reglene for å montere spotter sånn må du selvsagt finne ut av. ;)
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ikke spesielt glad i spoter. Liker indirekte lys.
    Tror det er litt i overkant ambisiøst å lage en kjempelang softbox-stripe som går rundt hele greia, slik at det blir litt av begge deler. men det hadde selvsagt vært stilig.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Hva med å feste ledlister i taket? Gjerne gjemt på innsiden av absorbentene slik at lyset blir synlig og ikke listene?

    IMG_0708.PNG
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det virker som en god løsning. Har fått litt tips av Midas etter å ha sett hans løsning på hjemmekinotråden hans.
    Tipper jeg kommer til å gå for noe sånt. Det virker ihvertfall som at det kan gi meg resultatet jeg ønsker meg.
    Nå gjelder det å finne en løsning som er ferdigprodusert som kan brukes, siden jeg ikke føler at jeg har lyst til å lage kontroller-greier til dette selv.
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har blitt en utrolig heftig kino du har fått deg i stuen AndersR, meget imponert over prosjektet ditt!!
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    OK, på tide å få ut fingern!
    Jeg må ha lysskjerming!

    Grunnet et velkjent syndrom (latskap) har jeg ikke ordna meg gardiner ennå. Men nå som det blir lysere, og spesielt kombinert med justeringen til sommertid, blir det snart umulig å se film med mindre man aksepterer at det blir veldig sent.

    Så, dere har sett hva slags rom det er snakk om her. En helt vanlig stue. Med noe attåt.
    Gardinløsning bør gjenspeile dette. Berørte vindusflater strekker seg fra kjøkkenet, til stua via en verandadør, og til slutt til kinovinduet.
    Det er altså tre vinduer og en dør med vindu som må kontrolleres.

    Forslag? Enten til hva slags type løsning jeg bør velge eller til hvor jeg kan handle? Helst ferdigsøm. Har vært med å sy gardiner før (med veldig mye hjelp) og det var ufattelig kjedelig, og ble ikke spesielt bra heller.

    Drar inn plantegningen igjen for å vise hvor vinduene står. I dag har jeg ikke gardiner eller annen type lysskjerming på noen av disse vinduene.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Mini screen på utsiden?

    Lystett rullegardin?

    Tykke, lystette gardiner som også gir litt demping?

    Førstnevnte hjelper mot soloppvarmimg i sommersesongen også.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Borettslaget tillater ikke montering som må skrus fast på utsiden.
    De to andre alternativene er aktuelle. enten hver for seg, eller i kombinasjon.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Bli med i styret og vedta ekstern solskjerming. :)
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dette så slett ikke dumt ut.
    Noen antydning om prisnivå? Astronomisk eller bare kostbart? Vanskelig å si noe om selvsagt. Men det ser såpass custom ut at jeg forventer at vi er ihvertfall er på trettigangeren av et ikea-opplegg. Om man hadde funnet noe der som faktisk var egnet.

    ...eller?
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    De er ikke så dyre. Husker ikke helt hva jeg ga, men mener at det var ca 2500 pr stk i normal størrelse. De er lystette, men det vil alltid komme inn en del lys rundt (gjennskinn fra vinduskarmen) slik at det uansett ikke blir helt mørkt en norsk sommerkveld.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    hæ? Det hørtes jo totalt overkommelig ut!
    Helt mørkt trenger det ikke å være, bare så lenge det blir "mørkt nok".

    Kan alltids supplere med et par vanlige gardiner i tillegg, med stang og sånt, dersom det skulle være behov for mer.

    Dette skal sjekkes ut. Kan jo bruke dette i resten av boligen også. Vinduer er bytta i alle andre rom også, så jeg vil nok ha lyst på litt lysdemping på f.eks soverommet senere også. Og dette kan jo brukes overalt ser det ut til.

    :cool: Stor takk til Gardinsentralen.no , det beste forumet for gardin- og persiennetips! :cool:
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    872
    Antall liker
    875
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Dette så slett ikke dumt ut.
    Noen antydning om prisnivå? Astronomisk eller bare kostbart? Vanskelig å si noe om selvsagt. Men det ser såpass custom ut at jeg forventer at vi er ihvertfall er på trettigangeren av et ikea-opplegg. Om man hadde funnet noe der som faktisk var egnet.

    ...eller?
    Hvis det er Duet fra Kjells du mener så utifra hva jeg betalte for mine så burde ikke du havne langt over 10K for 3 vinduer og en dør. Litt gjetning kanskje.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kjells Markiser var raskest og billigst av de jeg fikk tilbud av i sommer, da vi fikk ny solskjerming ute, FWIW.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Fylte ut skjema for befaring og tilbud hos Kjells i dag. Så får vi se hvor lang tid det tar nå med påskeferie og allting. Men da er jeg ihvertfall i gang.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn