AndersR bygger stuekino

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, joa det blir nok bra det her.
    Det som var overraskende var da jeg fikk se stativene på årntli'.
    De er betydelig mindre enn de så ut på bildene jeg fant på nett. Virker som at de stort sett avbildes med -veldig- små høyttalere, til tross for at de er beregnet for å takle ganske drøy vekt: 25kg (så lenge veggen klarer å holde fast). Og da ser jo stativet veldig stort og klumpete ut med slike knøttsmå høyttalere.
    Ellers kan det også nevnes at Hi-Fi Klubben har disse stativene, selv om det ikke er offisiell lagerført vare hos de. Jeg smatt innom avdelingen i Grensen på vei hjem fra jobb, og de anså det nesten som en selvfølge at de hadde disse på lager.
    Prisen var en knapp femtilapp dyrere enn om jeg hadde bestilt de fra komplett. Bortsett fra at da måtte jeg ha betalt for frakt i tillegg. Og jeg måtte ha venta.
    Og det er jo kjedelig. Det er jo nå det er helg og jeg har tid til å bore i betongen til naboenes forlystelse.


    Jeg tror dette kan bli ganske bra, også estetisk sett.

    Takk for et veldig godt råd!
     
    Sist redigert:

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, joa det blir nok bra det her.
    Det som var overraskende var da jeg fikk se stativene på årntli'.
    De er betydelig mindre enn de så ut på bildene jeg fant på nett. Virker som at de stort sett avbildes med -veldig- små høyttalere, til tross for at de er beregnet for å takle ganske drøy vekt: 25kg (så lenge veggen klarer å holde fast). Og da ser jo stativet veldig stort og klumpete ut med slike knøttsmå høyttalere.

    Jeg tror dette kan bli ganske bra, også estetisk sett.
    Yes, nettopp der kan du se, tror også det blir en grei løsning mtp størrelsen på høyttalerne du skal henge opp også.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det blir nok bra. :) De kommer vel opp i dag, så får vi se. :)

    Her i huset står forresten Dali Concept 1 på en IKEA Lack-hylle i konas TV-krok. De får fint plass, men er kanskje noe mindre:

    (blitzen avslørte at det var litt støv der oppe.) ;)

    IMG_0212.jpg
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dybde:
    Concept 1: 19 cm
    685s2: 32,4cm

    Skulle gjerne tatt en slik hylleløsning selv, men det ser ikke ut til å være aktuelt med disse dimensjonene.
    Nå ordner det seg rimelig bra ser det ut som, så jeg er egentlig veldig fornøyd. Spesielt med å slippe å dra på IKEA.

    Tviler på at dere får se resultatet i kveld. Jeg ser for meg at det kan være lurt å stikke en tur til Zachariassen igjen for å handle tilsvarende bolter som jeg brukte til projektoren, slik at jeg får et latterlig solid feste, og ikke trenger å bore mer enn to hull på hver side.

     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Det blir nok bra. :) De kommer vel opp i dag, så får vi se. :)

    Her i huset står forresten Dali Concept 1 på en IKEA Lack-hylle i konas TV-krok. De får fint plass, men er kanskje noe mindre:

    (blitzen avslørte at det var litt støv der oppe.) ;)
    Støvet er på objektivet/linsen, Dazed :p Det tåler vi uansett lett.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Da er bakhøyttalerne oppe!
    De sitter dønn i betongsøylene med bare to av de medfølgende skruene og pluggene.
    Det som derimot ikke er så imponerende, er materialkvaliteten og presisjonen på komponentene i plattformen som høyttalerne skal festes i. Armen som settes i veggen er super, dekkplata er litt så som så, men selve klemmearmen er lurvete greier.

    Etter litt banning og hamring(!) for å få ting til å passe, så gikk det allikevel. Og jeg tror jeg ikke kommer til å tenke over irritasjonen i etterkant nå som ting er på veggen.

    Slik ble det med 685s2 på BT77:
    bak_hoyre.jpg
    bak_venstre.jpg


    Grunnet dybden på høyttalerne var de ikke imponerende stabile. om jeg rugga litt på de, vippa de ganske mye fremover med lite krefter. Så det ble til slutt en skrue inn i høyttaleren allikevel for å unngå dette.

    bak_skrue.jpg



    Når absorbentene kommer, blir kablene dratt opp og over taket, skjult av absorbentene.
    Inntil videre henger de bare og dingler fritt.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Det der så jo absolutt bra ut da. Jeg valgte selv å lime på en gummipakning på innsiden av flatene som klemmer mot høyttalerne og sånn sett sitter de som støpt, og slapp skruer.

    bak_skrue.jpg
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det har jeg også. Det følgte med noen veldig bra skumpakninger som gjorde at høyttaleren satt godt, men allikevel ikke så godt at den hindret høyttaleren å vippe litt ved berøring. Sannsynligvis er dette kun relevant fordi høyttalerne mine er så dype som de er og ganske fremtunge.
    Det hadde sikkert gått helt fint selv om jeg ikke hadde skrudd fast høyttaleren, men det føltes godt å få festa den dønn fast istedenfor at den vingla litt hvis jeg dulta borti den. Så det er mest for min egen sjelefreds del at jeg spanderte på meg skruen.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Det har jeg også. Det følgte med noen veldig bra skumpakninger som gjorde at høyttaleren satt godt, men allikevel ikke så godt at den hindret høyttaleren å vippe litt ved berøring. Sannsynligvis er dette kun relevant fordi høyttalerne mine er så dype som de er og ganske fremtunge.
    Det hadde sikkert gått helt fint selv om jeg ikke hadde skrudd fast høyttaleren, men det føltes godt å få festa den dønn fast istedenfor at den vingla litt hvis jeg dulta borti den. Så det er mest for min egen sjelefreds del at jeg spanderte på meg skruen.
    Akkurat skjønner, de jeg fikk med var ikke noe særlig syntes jeg, så jeg kjøpte noe på Clas'ern som fungerte mye bedre. Ja du har relativt store bakhøyttalere så sikkert lurt med en skrue for sikkerhets skyld ja :)
    Traff du rett på med engang, eller har du måttet justere litt mht vinkling og slikt i ettertid?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Foreløpig er det så uvant hele konseptet med bakhøyttalere at jeg egentlig ikke er helt sikker. Dette er mitt aller første system som faktisk har ekte snurr-a-round lydgreier med høyttalere både foran og bak. Så jeg vet faktisk ikke helt om jeg traff rett med en gang eller ikke. Inntil videre lar jeg det være som det er, men det kan hende jeg vil vinkle de mer innover med tid og stundar.
    Slik det er nå er de vinklet -veldig- offaxis. Nesten som man vinkler fronter. Men jeg liker det. Uten at jeg har prøvd andre alternativer. Skal jeg vinkle de mer blir det litt knot, siden høyttalerne da vil kræsje i veggen på grunn av dybden, så da må jeg skru litt på nytt. Kan hende jeg lar være å prøve, bare fordi det er behagelig å slippe.
    Dessuten vil mer vinkling føre til økt skadepotensiale siden den høyre høyttaleren vil stå i fare for å bli skalla borti av passerende høye mennesker på besøk.

    Vi får se. Må se litt mer film først.

    Og nå har jeg akkurat fått bekreftelse fra GIK Acoustics på at akustikkplatene mine blir sendt allerede i morgen. Yay!
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Ahh ja skjønner skjønner. Ja test ut og se hva du liker best. Jeg hadde selv noen runder med tilting og vinkling frem og tilbake til jeg fant noe som fungerer for meg. Ut fra det jeg ser på bildene så ser det ut til at du har montert dem relativt høyt opp slik som jeg har gjort, og da kan du vinkle dem ganske hardt uten at noen føler at de får lyden matet rett inn i øregangen :) Ser den utfordringen ja, er alltid noe å ta hensyn til...

    Moro, da blir det veldig spennende å se hvordan du liker lyden når du får GIK Acoustics stæsj i hus :)
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Etter hvert som jeg blir mer vant til lyden, og får etablert hvor mye klaring jeg har når folk skal komme seg forbi høyttaler og sofa, kommer jeg nok til å teste ut litt mer vinkling.

    Gleder meg til akustikkplatene kommer i hus. Tror ikke naboene gleder seg like mye. For da blir det _virkelig_ mye boring i betongen! :cool:
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Etter hvert som jeg blir mer vant til lyden, og får etablert hvor mye klaring jeg har når folk skal komme seg forbi høyttaler og sofa, kommer jeg nok til å teste ut litt mer vinkling.

    Gleder meg til akustikkplatene kommer i hus. Tror ikke naboene gleder seg like mye. For da blir det _virkelig_ mye boring i betongen! :cool:
    Hehehe boring i betong ja, det forplanter seg omtrent helt inn til beinmargen til de andre beboerne tenker jeg ;)
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Med litt flaks blir naboene bare glade for at jeg etter hvert slutter å bore og begynner å spille høy musikk istedenfor.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Akustikkpanelene mine er ferdige, og er på vei!
    Det som er litt betenkelig er denne kvitteringen jeg fikk fra UPS:
    GIK-191kg.jpg

    Problemet er at jeg tror det stemmer også...
     
    • Liker
    Reaksjoner: Iby

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Akustikkpanelene mine er ferdige, og er på vei!
    Det som er litt betenkelig er denne kvitteringen jeg fikk fra UPS:
    Problemet er at jeg tror det stemmer også...
    Hoho 191Kg og 16 pakker, blir 12Kg i snitt det. Litt av en ordre som er på vei :)
     

    Iby

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    274
    Antall liker
    266
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Akustikkpanelene mine er ferdige, og er på vei!
    Det som er litt betenkelig er denne kvitteringen jeg fikk fra UPS:
    Vis vedlegget 407940
    Problemet er at jeg tror det stemmer også...
    voksen bestilling.

    Ble det GIK eller? Følger med på tråden din og mener å huske du nevnte de tidligere..

    Kjøpte en god del fra de selv da eg bodde i USA frem til i sommer... blir mest sannsynlig å bruke GIK panelene i det nye rommet eg har på gang..
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det ble GIK ja. Bestilte fra UK. De har gratis frakt, og med en slik bestilling ville jo ikke akkurat frakt fra USA blitt rent billig... Men GIK i USA har et litt større vareutvalg, spesielt om du er ute etter diffusorer, men det var ikke det jeg hadde planer om, så da var valget enkelt.

    Har ikke hatt produkter fra GIK før, men det virker som velkonstruerte no-nonsense produkter som ikke er alt for kostbart. Og jeg har ikke klart å oppdrive info om at produktene eller firmaet er skrot, noe sted på internett. Akkurat det er ganske imponerende, siden internett i utgangspunktet er en uendelig stor beholder av dritt.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Levert!

    GIK_191kg_levert.jpg


    Takk til UPS og hyggelig sjåfør som tilogmed tilbød seg å hjelpe til med å bære ting opp til leiligheten min. Det var ikke nødvendig siden jeg uansett hadde tatt dagen fri for anledningen, men veldig hyggelig allikevel.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    OK, i første omgang har jeg pakket ut absorbentene jeg skal bruke til taket.
    GIK Acoustics 242
    GIK_242_offwhite.jpg

    12 stk.

    GIK_242_offwhite_stack.jpg


    Offwhite (standardfarge), her sammenlignet med en vanlig hvit papirkonvolutt som referanse:
    GIK_offwhite_vs_white.jpg


    Hvert absorbent kommer med fire forhåndsmonterte ringer for oppheng, og en liten stump med stålwire. Opphengene er forberedt for både stående og liggende montering, og med stålwiren kan de henges opp som et bilde.

    Siden jeg har andre planer for mine absorbenter, har jeg bestilt opp takfestene til GIK. Disse er IKKE som avbildet på nettsidene deres, så det må måles skikkelig om man skal få dette korrekt. Boltene for takfesting kommer også med noen merkelige fester som ser ut til å være alternativ til plugger, som ser ut til å være tiltenkt gipstak eller andre takplater hvor det er behov for å fordele vekta utover et større område. For meg som har betongtak må jeg ut for å handle betongplugger før jeg får hengt de opp. Kan hende jeg kunne ha kjøpt noen vanlige metallbraketter om det ikke var viktig å få de hvite. Men "plugg" løsingen som følger med er nok dritbra for de som har de tradisjonelle takplatene som nesten alle norske hus fra mellom 60- og 90-tallet har.

    Vekt pr absorbent er 3,85kg (målt med sykkelvekt, så mulig det er litt avvik)
    Åpen kryssfinerramme bak bygget slik at du garantert får 2,5cm mellom vegg og selve det absorberende materialet.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Da er jeg i gang med å glede naboene med boring i betong.
    Klok av skade fra da jeg boret inn festet til projektoren (og saginga og alt annet) har jeg nå pakket inn det jeg kan i plast, samt laget en improvisert barriere mot resten av leiligheten for å prøve å hindre støvet i å fly absolutt overalt. I tillegg var planen å verve en assistent som kunne holde støvsugeren inntil der jeg skulle bore.

    plast2.jpg
    plast1.jpg

    Plasten er forresten emballasjen fra 242 panelene som jeg bare klippet opp. Funker supert!

    Det gikk ikke som planlagt. Assistenten måtte melde frafall grunnet sykdom, så da prøvde jeg meg litt alene. Borhammer i en hånd, støvsugerstanga i den andre... og forsøkte å få ting til å treffe sånn noenlunde.
    Slik sjonglering er absolutt ikke til å anbefale. Bruk assistent! Det var sykt tungt å stå sånn, så jeg ga meg etter ti hull. Satser på at assistent er oppegående i morgen og kan hjelpe til da.
    I mellomtiden må jeg gruble på hvordan jeg skal lage mine aller første høyttalerkabinetter noensinne. For tanken er å kamre inn in-wall høyttalerne som jeg tenker å skjule inne i absorbentene som nå skal i taket.
    Jeg har litt MDF, trelim, skruer, et par tvinger og en god stikksag liggende. Og absolutt ingen plan eller erfaring. Så dette kan bli spennende. :cool:
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Arrgh! Jeg er så sinnsykt evneveik!
    Greit nok, på fredag bestemte jeg meg for å ikke kjøpe dykksag allikevel siden jeg uansett ikke fant den jeg skulle ha. Jeg kan jo bare lage meg en styreskinne-lignende dings og bruke stikksaga. Kjempesmart! Glad og lykkelig over hvor smart jeg var dro jeg hjem fra butikken uten å være mange tusen kroner fattigere.

    Så i dag skal jeg sette i gang. Selv om noen har sabotert verkstedet mitt ved å helle inn masse snø der. Skikkelig dårlig gjort.
    verkstedsabotasje.jpg



    Uansett, jeg grubler og måler og kontrollmåler og begynner å sage.
    Og det går galt. Og det blir skeivt. Og bladene bøyer seg og det begynner omtrent å brenne i MDFen.

    aaargh_idiotsnekker.jpg


    Hva er greia? Hvorfor skal plutselig det plutselig være så vanskelig å bare sage en rett linje?

    Jeg er frista til å bare gi opp det som egentlig skulle være et utrolig enkelt prosjekt for å lage noen små backboxer til å feste inwallhøyttalerne mine i.

    Akkurat nå føles det logisk å angre på at jeg ikke brant av 4200 kroner på dykksag på fredagen. Men jeg tipper det går over etterhvert som jeg roer meg litt.
    Men sjukt frustrerende er det allikevel. Jeg er veldig klar over at jeg er totalt uerfaren på dette feltet og ikke kan forvente å få til allverdens, men å sage en rett linje...???

    Argh.


    Rant over for denne gang.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Skinne eller styring på en stikksag vil aldri fungere siden bladet aldri kan være 100% paralelt med landet når det er så kort og slarkete som det er.

    I ditt tilfelle har det kilt seg.

    En billig sirkelsag med samme styring som du har lagt opp til vil fungere, men du bør løfte bladet slik at det bare såvidt går gjennom platen for å unngå at det kiler seg på samme måten som med stikksagen.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner.
    Jeg har tydeligvis tre alternativer om jeg skal få gjort dette riktig:

    1: kjøpe dykksag og gjøre det på den "riktige" måten.
    2: kjøpe sirkelsag, og improvisere, men sannsynligvis få det til.
    3: betale noen for å gjøre jobben for meg.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Siden jeg ga opp kabinettbygging, gikk jeg over til å prøve å bore mer i taket. Fremdeles uten assistent dessverre, men med litt pauser klarte jeg det på et vis.

    tak1.jpg


    ...og før vi kommer til en ny runde med kløning og tabber, la meg ta det positive først.
    ESSVE universalplugger! Jeg har alltid hatt et litt anstrengt forhold til vanlige plast- og nylonplugger. Men for takabsorbentene gikk jeg en tur innom Thauglands for å se hva de hadde. Og jeg endte på en tilsynelatende helt vanlig plugg-og-skrueløsing. Men disse funka veldig bra. Og hadde svært gode instrukser på boksen slik at selv en uerfaren stakkar som meg ikke skulle klare å gjøre feil.
    Jeg bruker denne: http://shop.thaugland.no/main.aspx?page=article&artno=50132 som krever 6mm hull. Noe som ikke føltes alt for overdrevent. De oppfører seg veldig fint, og kan trygt anbefales.
    Taket mitt er betong, og jeg har hittil hatt flaks og ikke truffet armeringsjern denne gangen. (det skjedde da jeg skulle feste projektoren)
    Se etter de lett gjenkjennelige grønne plastboksene på jernvaren. Er mange som selger disse, ikke bare Thaugland.




    Men siden dette tydeligvis er dagen for tabber og overraskelser, så kan dere sikkert se for dere hva jeg oppdaget da jeg klarte å lirke inn noen plater (som forsåvidt ikke bør anses som en enmannsjobb det heller)

    Som et hint kan jeg jo spørre dere hva dere tror er årsaken til at jeg ikke legger ut et bilde av en full rekke med absorbenter

    tak2.jpg


    Jeg trenger tydeligvis noe finurlig verktøy om jeg skal klare å få strammet skruene på absorbentene som sitter i midten. Det hadde jeg jo ikke tenkt på. Hadde sikkert vært lurt å montert de med 15cm avstand eller mer, slik at det var mulig å komme til med verktøy, men jeg syntes det virka som en god ide å sette de inntil hverandre. Helt til nå altså.

    Siden jeg ikke gidder å omkonfigurere hele planen, så har jeg innsett at jeg SKAL klare å få til dette.
    Løsningen blir sannsynligvis å få meg en skralle med litt langt håndtak slik at jeg kan komme til fra denne vinkelen. Kommer til å være ganske slitsomt, frustrerende og ... ja, idiotisk, men det skal være mulig.
    Problemet i første omgang blir å finne en skralle som er liten nok til at den ikke kræsjer i brakettene, men som samtidig har langt nok håndtak. Samtidig bør den heller ikke være tyngre enn at jeg klarer å presse den OPP mot taket så den ikke glipper taket i skruen.

    Siden brakettene gir såpass mye avstand mellom tak og panel, så er det plass til armer der inne, men de er ikke SÅ lange. Så jeg må ha noe mer enn den bittelille miniskralla jeg har i dag. Trenger altså ikke et meterlangt håndtak, men 30cm bør det nok være.

    Tanken er altså å løse problemet på denne måten:
    tak3.jpg



    Noen tips?
     
    Sist redigert:

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Det vet jeg ikke, men vil tro den holder seg i ro hvis du bruker rette skruer f. eks torx. Eventuelt kan du lage noe som holder den i ro, en plankebit e.l.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Kan være verdt et forsøk.
    Neste punkt på bekymringslista (den blir fort lang når jeg setter i gang) er at brakettene som skruen skal sitte i, ikke akkurat er veldig romslig.
    Så det er ikke mye plass til bredt verktøy.
    cloudbracket1.jpg
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje det er enklere å henge braketten i taket og feste platene etterpå? Jeg kan ikke se hvordan de er festet til platene på bildene dine...
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Braketten er festet på innsiden av panelene, så det går ikke. Men frykt ei, du har faktisk reddet dagen, muligens uten å vite det selv!

    tak4.jpg


    Basert på ideene dine kom jeg frem til en sinnsykt high-end løsning:

    1: Man tager hva man haver
    superskralle1.jpg


    2: og løser alle verdens problemer!
    superskralle2.jpg
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    I mangel på noe annet fornuftig å ta meg til, kjørte jeg en økt til. Denne gangen med venstre sidevegg.
    Siden det fremdeles lukta litt svidd av det brente barnet fra tidligere i dag da jeg hadde bora litt feil i taket, bestemte jeg meg for å måle opp skikkelig denne gangen.

    veggvenstre1.jpg


    og resultatet:

    veggvenstre2.jpg


    Produktene er GIK Acoustics Monster Bass Trap, trukket i Camira (stoff) Cara (ikke-standard) EJ190 Hillswick (fargen).
    Jeg har kombinert 120x60 og 60x60.

    Skal sette opp tilsvarende på høyre side også.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Det der blir en seriøs kino og aksutikkløsning! Jeg tipper resultatet blir meget bra og du vil kunne ha volumet langt høyere uten at alt klapper i hop.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Når det gjelder bygging av de små kabinettene har jeg begynt å falle til ro med tanken på å kjøpe sag som egner seg til formålet.
    Siden jeg hverken har dykk- eller sirkelsag fra før av, så er det vel like greit å kjøpe en dykksag med en gang om jeg først skal handle. Det er vel aldri situasjoner hvor jeg kommer til å tenke "ånei, nå var det dumt at jeg kjøpte dykksag og ikke sirkelsag?" , men jeg ser for meg at det motsatte kan forekomme.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ny økt igjen i dag. Fremdeles ingen saging, men absorbentene (som ikke skal ha integrerte høyttalere) begynner å komme på plass.

    Oppmåling gikk såpass greit at det nesten var litt synd at dette er den siste veggen.
    vegghoyre1.jpg


    Fikk på plass absorbentene , dandert speilvendt i forhold til venstre vegg.
    vegghoyre2.jpg



    Slik ser det ut nå

    vegger1.jpg



    Mulig jeg handler sag i morgen... frykter at det kan bli dyrt.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Ble jo veldig stilig dette da.
    Hadde vært moro å sett på målinger før/etter at disse kom på plass - er dem lette å ta opp og ned når man først har fått fester på plass ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn