Alternativ til Nordost HT-kabler?

Chianti

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.09.2013
Innlegg
98
Antall liker
53
Sted
Akershus
Torget vurderinger
4
Jeg kjører i dag Nordost Red Dawn Leif HT-kabler og er egentlig godt fornøyd. Men ett problem med disse kablene er flatline konstruksjonen som gjør at de er vanskelige å bøye i litt trange hifi-møbler. Er du som jeg en av dem som for ofte prøver nye ting eller flytter rundt på noe så synes jeg disse kablene er litt uhåndterlige. Har du derimot god plass trenger det ikke være ett problem.
Er det noen som kan anbefale alternativer til Nordost (Red Dawn)?
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Jeg skal gi deg et godt tips til en latterlig billig og meget god kabel. Så kan de le de som vil ;) Men jeg tviler på så mange ville hørt forskjellen
på denne og Nordost red dawn :) Har hatt slike selv. Ble solgt med et anlegg og derav grunnen til ejg ikke har dem lengre.
Hadde ingenting å utsette på hverken kvalitet lyd og ikke minst pris. Selges hos fnky.no for 349,- terminert med z-plugger.
Disse bør kjøpes og prøves rett og slett for at de er bang for the buck :)
1030z.jpg
 

Vedlegg

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Hei! Jeg har slike kabler til mitt TV oppsett.Hadde VdH tidligere men med disse kablene får jeg finere lyd.
Forsterker NAD - høyttalere B&W CM5 -kabler fra fnky.no = super lyd til min TV.
Disse kablene er så bra at det regelrett er et "kabelkupp".:D
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Har faktisk funnet ut det samme. Er en fabelaktig kabel til prisen. Skulle jeg utsette en liten ting, så er det kun at den virker litt stiv grunnet "snakeskin" strømpen rundt kabelen. Utenom det er det kun +++ med denne :)
Men er god tykkelse og finishen og kvalitetsfølelsen er upåklagelig. For 349 kr inkl frakt er de intet mindre enn et kupp.
Faktisk vil jeg anbefale folk og kjøpe den for å prøve selv :) Hva er vel 349 kr??????

Mvh Øyvind
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.695
Antall liker
37.941
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Jeg kjører i dag Nordost Red Dawn Leif HT-kabler og er egentlig godt fornøyd. Men ett problem med disse kablene er flatline konstruksjonen som gjør at de er vanskelige å bøye i litt trange hifi-møbler. Er du som jeg en av dem som for ofte prøver nye ting eller flytter rundt på noe så synes jeg disse kablene er litt uhåndterlige. Har du derimot god plass trenger det ikke være ett problem.
Er det noen som kan anbefale alternativer til Nordost (Red Dawn)?
Det aller meste går Red Dawn en høy gang

mvh
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.290
Antall liker
34.835
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg kjører i dag Nordost Red Dawn Leif HT-kabler og er egentlig godt fornøyd. Men ett problem med disse kablene er flatline konstruksjonen som gjør at de er vanskelige å bøye i litt trange hifi-møbler. Er du som jeg en av dem som for ofte prøver nye ting eller flytter rundt på noe så synes jeg disse kablene er litt uhåndterlige. Har du derimot god plass trenger det ikke være ett problem.
Er det noen som kan anbefale alternativer til Nordost (Red Dawn)?
Kjøp en rull 4 mm2 høyttalerkabel på Clas Ohlsson og bruk tiden og pengene på noe annet. Koster 199 for 10 meter.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.991
Antall liker
20.126
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Enig med Asbjørn. Kjøp noen som er lange nok og som er lettere å bøye...
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Jeg kjører i dag Nordost Red Dawn Leif HT-kabler og er egentlig godt fornøyd. Men ett problem med disse kablene er flatline konstruksjonen som gjør at de er vanskelige å bøye i litt trange hifi-møbler. Er du som jeg en av dem som for ofte prøver nye ting eller flytter rundt på noe så synes jeg disse kablene er litt uhåndterlige. Har du derimot god plass trenger det ikke være ett problem.
Er det noen som kan anbefale alternativer til Nordost (Red Dawn)?
Kjøp en rull 4 mm2 høyttalerkabel på Clas Ohlsson og bruk tiden og pengene på noe annet. Koster 199 for 10 meter.

Joda greit det.
Men kjøp noen på europris og test dei du :) (jeg har testet i 5 min)
Så fortell etterpå hva de har bommet på når de laget dei? Hadde vert intresant å fått litt teori om det.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.290
Antall liker
34.835
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg bruker dem som internkabling i de nye høyttalerne mine. Valgte Amokabel fra Clas Ohlsson etter å ha brukt altfor mye tid på å sette meg inn i hva som har betydning og hva som ikke har det, både i kabler og anlegget som helhet. Vi kan snakkes når de høyttalerne er ferdige.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.290
Antall liker
34.835
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hva er best av Biltema, Europris og Clas Ohlson-kabler egentlig?
I dette tilfellet så jeg litt på merkenavnet og sjekket hvem som hadde produsert dem. Som firma er Amokabel ca 100x større og mer troverdige enn Nordost. I tillegg er både kabelgeometri og elektriske egenskaper spot on, så det er egentlig ikke så mye mer å diskutere. Det får man for ca 20 kr pr meter i 4 mm2 tverrsnitt. Det er vanskelig for meg å forstå hvorfor man eventuelt skulle betale veldig mye mer enn det.
Amokabel - Ledningar & Kablar
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
Hva er best av Biltema, Europris og Clas Ohlson-kabler egentlig?
Vanskelig spørsmål det der... men jeg prøver meg.

Biltema kablene har en raskhet i øvre mellomtone fullt på høyde med de raskeste ferrariene men bassen kan strupes noe av lydmotoren (les molelylforvrengingene og svingningene) - dette medfører endel pløsete bass siden mellomtonen er så ekstremt rask - men bortsett fra det for de fingeren opp fra meg altså.

Clas Ohlson ligger jo på ett generelt høyt nivå, problemet med disse er jo en stivhet i pris som ikke harmonerer helt med lyden, altså det jeg prøver å si at stivheten betyr ikke nøytral lyd men heller litt utover kanten på og bli spiss men ikke hard om du skjønner - dette er jo valgets kvaler men alt i alt to meget gode kabler som igjen for fingeren opp altså !!
 

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Innlegg
512
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Vil du ha et innestengt lydbilde, "ullteppelyd", kjøp da hos Biltema og Clas O.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
Fra spøk til revolver, jeg kan anbefale kabler på rull fra Dynabel i Oslo - bra kabler og fornuftige mennesker som jobber der. Kabler uten jåleri og uten (stort) merkenavn er uansett å foretrekke spør du meg.
 
S

Syncrolux

Gjest
Vil du ha et innestengt lydbilde, "ullteppelyd", kjøp da hos Biltema og Clas O.
Så det du egentlig sier er at Europris-kabler er bedre?

Jeg regner jo med du har lyttetestet alle tre inngående, og takker så meget for vurderingen. Da er det Europris jeg går for. :)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Vil du ha et innestengt lydbilde, "ullteppelyd", kjøp da hos Biltema og Clas O.
Så det du egentlig sier er at Europris-kabler er bedre?

Jeg regner jo med du har lyttetestet alle tre inngående, og takker så meget for vurderingen. Da er det Europris jeg går for. :)
Da vil jeg gjerne høre en tilbakemelding på hvordan de kablene funker hos deg.
Jeg testet de hos meg for noen år siden og det vart fryktelig skrikendes lyd mot alle andre kabler. Forvrenging nermest. Så bra de ikke kostet så mye, da
de gikk rett i bosset.
Kjøpte de fordi mange her sier det er godt nok og at en ikke må høre på de som sier det er forskjell. Så.. jaja.. Men vi fant jo ut her inne etter hvert at til og med på db måling kunne det være hørbar forskjell. Riktignok ikke fått noe måling på andre ting, men for meg vart det fjasko med de. Håper de funker for deg da.
 

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
938
Antall liker
701
Torget vurderinger
10
Jeg kjører i dag Nordost Red Dawn Leif HT-kabler og er egentlig godt fornøyd. Men ett problem med disse kablene er flatline konstruksjonen som gjør at de er vanskelige å bøye i litt trange hifi-møbler. Er du som jeg en av dem som for ofte prøver nye ting eller flytter rundt på noe så synes jeg disse kablene er litt uhåndterlige. Har du derimot god plass trenger det ikke være ett problem.
Er det noen som kan anbefale alternativer til Nordost (Red Dawn)?
Det aller meste går Red Dawn en høy gang

mvh
Jeg er enig ! Er vel kanskje inget kabelmerke som er så oppskrytt som Nordost ...desverre .. Jeg har hatt mange kabelmerker , inkl Nordost , men har nå endt opp med Viablue . Denne tyske kabel og tweeks produsenten , har klart å lage virkelig gode kabler til en meget gunstig pris ! Dette gjelder både signal / digitalkabler og høyttalerkabler . På mitt anlegg : Line Magnetic 216iA , Bladelius Freja , Project med Creek riia og Klipsch Rb 81 , er Viablue de desidert beste kablene jeg har hatt . Mye bedre enn kabler som har være betydlig dyrere ! Har nå Viablue i alle kabler ;D
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.290
Antall liker
34.835
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
For hva det er verdt: Mine gamle Nordost signalkabler ligger nå i en nedstøvet kasse i kjelleren, sammen med diverse ledninger fra både Transparent, Black Magic, Supra og hva de nå heter alle sammen, lett sammenfiltret med diverse noname- og DIY-greier. Jeg har gått lei av å finlytte etter ikke-eksisterende forskjeller mellom kabling, for ikke å snakke om å hive penger ut av vinduet, så kravet til de kablene som til enhver tid står i anlegget er:
1. De skal ha riktige kontakter i hver ende til å kunne plugges inn i komponentene
2. De skal være lange nok
3. De skal ha noenlunde fornuftige elektriske egenskaper til sitt formål (f eks LRC, skjerming).

Verre er det ikke. :)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.205
Antall liker
101.695
Torget vurderinger
23
For hva det er verdt: Mine gamle Nordost signalkabler ligger nå i en nedstøvet kasse i kjelleren, sammen med diverse ledninger fra både Transparent, Black Magic, Supra og hva de nå heter alle sammen, lett sammenfiltret med diverse noname- og DIY-greier. Jeg har gått lei av å finlytte etter ikke-eksisterende forskjeller mellom kabling, for ikke å snakke om å hive penger ut av vinduet, så kravet til de kablene som til enhver tid står i anlegget er:
1. De skal ha riktige kontakter i hver ende til å kunne plugges inn i komponentene
2. De skal være lange nok
3. De skal ha noenlunde fornuftige elektriske egenskaper til sitt formål (f eks LRC, skjerming).

Verre er det ikke. :)
Gratulerer, Asbjørn - dette er ditt innlegg nr. 100 med samme ordlyd :cool: (sånn ca. da.) Håper det snart siver inn rundt omkring.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Vil du ha et innestengt lydbilde, "ullteppelyd", kjøp da hos Biltema og Clas O.
Så det du egentlig sier er at Europris-kabler er bedre?

Jeg regner jo med du har lyttetestet alle tre inngående, og takker så meget for vurderingen. Da er det Europris jeg går for. :)
Da vil jeg gjerne høre en tilbakemelding på hvordan de kablene funker hos deg.
Jeg testet de hos meg for noen år siden og det vart fryktelig skrikendes lyd mot alle andre kabler. Forvrenging nermest. Så bra de ikke kostet så mye, da
de gikk rett i bosset.
Kjøpte de fordi mange her sier det er godt nok og at en ikke må høre på de som sier det er forskjell. Så.. jaja.. Men vi fant jo ut her inne etter hvert at til og med på db måling kunne det være hørbar forskjell. Riktignok ikke fått noe måling på andre ting, men for meg vart det fjasko med de. Håper de funker for deg da.
Dere må da vite det,at dersom kabler låter forskjellig er elektronikken deres deffekt eller feilkonstruert :rolleyes:
 

Olmais

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2013
Innlegg
166
Antall liker
76
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
8
Vil du ha et innestengt lydbilde, "ullteppelyd", kjøp da hos Biltema og Clas O.
Så det du egentlig sier er at Europris-kabler er bedre?

Jeg regner jo med du har lyttetestet alle tre inngående, og takker så meget for vurderingen. Da er det Europris jeg går for. :)
Da vil jeg gjerne høre en tilbakemelding på hvordan de kablene funker hos deg.
Jeg testet de hos meg for noen år siden og det vart fryktelig skrikendes lyd mot alle andre kabler. Forvrenging nermest. Så bra de ikke kostet så mye, da
de gikk rett i bosset.
Kjøpte de fordi mange her sier det er godt nok og at en ikke må høre på de som sier det er forskjell. Så.. jaja.. Men vi fant jo ut her inne etter hvert at til og med på db måling kunne det være hørbar forskjell. Riktignok ikke fått noe måling på andre ting, men for meg vart det fjasko med de. Håper de funker for deg da.
Dere må da vite det,at dersom kabler låter forskjellig er elektronikken deres deffekt eller feilkonstruert :rolleyes:
Da er det tydeligvis mange defekte eller feilkonstruerte anlegg rundt omkring...
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.290
Antall liker
34.835
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Gratulerer, Asbjørn - dette er ditt innlegg nr. 100 med samme ordlyd :cool: (sånn ca. da.) Håper det snart siver inn rundt omkring.
Takk, takk. :)

Det kan jo sees på forskjellige måter, enten at jeg har hakk i plata eller at folk er immune. Men hvis jeg oppnår at enkelte tenker seg om en ekstra gang før de drar kortet hos en kabelselger med eventyrlige påstander, så er jeg fornøyd. Det virker som vi alle må gjennom en fase hvor vi tenker noe i retning av "best å ta i litt ekstra på kabler for sikkerhets skyld" etter å ha lest og hørt mye rart om "hardhet i mellomtonen", "ullen lyd" og hvilke skrekkopplevelser det nå enn er som kan hende med de som ikke bruker approberte kabler. Etter det kommer som regel en fase hvor vi tenker at "rart at det ikke gjorde større forskjell, så mye penger som det kostet". Etter enda noen år ender de fleste av oss opp med en noe mer reflektert forståelse av hva som gjør en forskjell og hva som ikke gjør det, og med kabling som vi selv opplever som "godt nok" enten det er DIY-kreasjoner, proff-kabler, eller merkevare.

Noen må jo ta rollen som litt motvekt til alt salgsmateriellet og kabelpoesien som flyter rundt om.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.205
Antall liker
101.695
Torget vurderinger
23
En sann misjonær gir aldri opp, Asbjørn - enten religonen heter kabler eller kristendom!
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.290
Antall liker
34.835
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Du sier noe, men jeg føler meg nok mer som en fugleinteressert soldat som ikke helt henger med på de høystemte utbasuneringene fra kabelbransjen enn som en misjonær.


King Arthur: The swallow may fly south with the sun or the house martin or the plover may seek warmer climes in winter, yet these are not strangers to our land?
1st soldier with a keen interest in birds: Are you suggesting coconuts migrate?
King Arthur: Not at all. They could be carried.
1st soldier with a keen interest in birds: What? A swallow carrying a coconut?
King Arthur: It could grip it by the husk!
1st soldier with a keen interest in birds: It's not a question of where he grips it! It's a simple question of weight ratios! A five ounce bird could not carry a one pound coconut.
 
Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.311
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Jeg bestilte meg like godt et sett i dag jeg. Tok med signalkabel i samme slengen, rett og slett for at jeg trenger en signalkabel til.

For den nette sum av kr. 528,- for begge inkl. frakt, så er nok eneste årsak til at jeg vil kunne føle meg "lurt" og ført bak lyset av dette kjøpet om det kun skulle dukke opp en tom eske, uten noe oppi:eek:
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.200
Torget vurderinger
49
Skal si det har snudd de siste årene .
Nå er det helt ut med dyre kabler, trenden nå er billigst mulig ;)
Jo billigere kabler man har jo kulere er man, godt jeg har noen billige liggende i skuffen :cool:
 

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Innlegg
1.910
Antall liker
1.218
Torget vurderinger
2
For hva det er verdt: Mine gamle Nordost signalkabler ligger nå i en nedstøvet kasse i kjelleren, sammen med diverse ledninger fra både Transparent, Black Magic, Supra og hva de nå heter alle sammen, lett sammenfiltret med diverse noname- og DIY-greier. Jeg har gått lei av å finlytte etter ikke-eksisterende forskjeller mellom kabling, for ikke å snakke om å hive penger ut av vinduet, så kravet til de kablene som til enhver tid står i anlegget er:
1. De skal ha riktige kontakter i hver ende til å kunne plugges inn i komponentene
2. De skal være lange nok
3. De skal ha noenlunde fornuftige elektriske egenskaper til sitt formål (f eks LRC, skjerming).

Verre er det ikke. :)
Tror du skitt på pluggene kan påvirke lyden? Man har jo ganske mye fett og keratin (protein) på fingrene,
det er jo tross alt det som gir fingeravtrykk. Hvis man absolutt skal ha gullbelegg på kontakten for å
hindre oksidering, så burde man kanskje tørket av kontaktene med lofritt papir og etanol hvis man har
tuklet en del med kablene (f.eks når man bytter frem og tilbake når man tester høyttalere mot hverandre).
Bare en tanke, sånn for å sikre god kontakt selv om jeg regner med at folk ikke gnir på tuppen av pluggene.
 

jokis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.09.2010
Innlegg
51
Antall liker
3
Det har jeg også lurt på. I tillegg må man jo måle at væskeinnholdet i mellomøret til enhver tid har samme viskositet og er av samme mengde. I tillegg til det igjen at det er helt likt innhold av ørevoks i ørene og at denne ikke har flyttet seg under testen.
Masse kabler som ikke er dyre, men som er meget brukbare.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.290
Antall liker
34.835
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
For hva det er verdt: Mine gamle Nordost signalkabler ligger nå i en nedstøvet kasse i kjelleren, sammen med diverse ledninger fra både Transparent, Black Magic, Supra og hva de nå heter alle sammen, lett sammenfiltret med diverse noname- og DIY-greier. Jeg har gått lei av å finlytte etter ikke-eksisterende forskjeller mellom kabling, for ikke å snakke om å hive penger ut av vinduet, så kravet til de kablene som til enhver tid står i anlegget er:
1. De skal ha riktige kontakter i hver ende til å kunne plugges inn i komponentene
2. De skal være lange nok
3. De skal ha noenlunde fornuftige elektriske egenskaper til sitt formål (f eks LRC, skjerming).

Verre er det ikke. :)
Tror du skitt på pluggene kan påvirke lyden? Man har jo ganske mye fett og keratin (protein) på fingrene,
det er jo tross alt det som gir fingeravtrykk. Hvis man absolutt skal ha gullbelegg på kontakten for å
hindre oksidering, så burde man kanskje tørket av kontaktene med lofritt papir og etanol hvis man har
tuklet en del med kablene (f.eks når man bytter frem og tilbake når man tester høyttalere mot hverandre).
Bare en tanke, sånn for å sikre god kontakt selv om jeg regner med at folk ikke gnir på tuppen av pluggene.
Jeg har ihvertfall blitt overrasket over hvor mye møkk og oksyd som samler seg selv på gullbelagte kontaktflater. Det er vel god "kabelhygiene" å dra ut alle kabler og tørke av kontaktflatene med CRC Electronic Cleaner eller noe tilsvarende en gang i året eller så. I det minste å dra dem ut og sette dem inn igjen, slik at eventuelt oksydbelegg gnis av på den måten. Styr unna fancy hifi-approberte kontaktbehandlinger til tusenvis av kroner pr dråpe. Min erfaring med slikt er ikke god. I beste fall skjer det ingen ting, i verste fall måtte jeg vaske kontaktflatene med bensin for å bli kvitt klisset etterpå.

Å måle væskenivå i mellomøret blir litt overkurs. :) Derimot er det greit å være oppmerksom på hvor mye den subjektive opplevelsen endrer seg fra dag til dag, bare ut fra lytterens egen tilstand. Det kan godt hende at ting låter bedre eller verre i dag enn i går, selv med samme komponenter, men under innflytelse av ektefellens humør og stresset på jobb. Ihvertfall er det slik med meg. Alle disse kabeldiskusjonene handler i bunn og grunn om hvorvidt de magiske ledningene gjør en bitteliten forskjell eller ingen forskjell i det hele tatt. Det er veldig mange andre ting som vi er helt sikre på at gjør stor forskjell, og da skal man kanskje bruke tid og penger på det i stedet.
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Alle disse kabeldiskusjonene handler i bunn og grunn om hvorvidt de magiske ledningene gjør en bitteliten forskjell eller ingen forskjell i det hele tatt.
Vel, her trenger det nok en gang å presiseres at det er vel så stor uenighet om forskjellens natur, som dens eventuelle størrelse.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
For hva det er verdt: Mine gamle Nordost signalkabler ligger nå i en nedstøvet kasse i kjelleren, sammen med diverse ledninger fra både Transparent, Black Magic, Supra og hva de nå heter alle sammen, lett sammenfiltret med diverse noname- og DIY-greier. Jeg har gått lei av å finlytte etter ikke-eksisterende forskjeller mellom kabling, for ikke å snakke om å hive penger ut av vinduet, så kravet til de kablene som til enhver tid står i anlegget er:
1. De skal ha riktige kontakter i hver ende til å kunne plugges inn i komponentene
2. De skal være lange nok
3. De skal ha noenlunde fornuftige elektriske egenskaper til sitt formål (f eks LRC, skjerming).

Verre er det ikke. :)
Gratulerer, Asbjørn - dette er ditt innlegg nr. 100 med samme ordlyd :cool: (sånn ca. da.) Håper det snart siver inn rundt omkring.
JA TIL NEI, ELLER NEI TIL JA???
 

Stein 99

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2009
Innlegg
1.596
Antall liker
910
Alle disse kabeldiskusjonene handler i bunn og grunn om hvorvidt de magiske ledningene gjør en bitteliten forskjell eller ingen forskjell i det hele tatt.
Vel, her trenger det nok en gang å presiseres at det er vel så stor uenighet om forskjellens natur, som dens eventuelle størrelse.
Jeg er stor kabelspektiker og aldri hørt noe forskjell og liker alt hva Asbjørn skriver om kabler.
Vel, bitteliten forskjell??
Jeg har sett at det brukes uttrykket hakeslepp, hvis man bytter signalkabel til 10 K til en til 40 K, og 1,5 m strømkabel for 30 K til en til 140 K. Med hakeslepp tror jeg det menes en voldsom og lett hørbar forbedring.
Dette makter jeg ikke å forstå og vil heller ikke tro på det.Egentlig meget merkelig fenomen, så jeg tenker av og til , er det noe der jeg ikke har fått med meg?
Bransjeaktører som profilerer at den enkleste måten å oppgradere anlegget på, er å kjøpe nye kabler, virker for meg useriøst.
Og til trådstarter vil jeg også si at han må ikke kjøpe dyre kabler. Mange gode tips her i tråden,utenom Nordost.
 

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Innlegg
1.910
Antall liker
1.218
Torget vurderinger
2
[h=1]Technical Articles[/h] SPEAKER CABLES: Science or Snake Oil
https://passlabs.com/articles/speaker-cables-science-or-snake-oil

"Loose, dirty, or oxidized connections can, while measuring well with an ohmmeter, cause high amounts of harmonic and intermodulation distortion. When high distortion occurs during an amplifier checkout at Threshold one of the first things we do is replace or tighten the cable from the amplifier to the load; we have thus cured many "defective" amplifiers. Copper and aluminum oxidize quickly and oils from our fingers find their way to the conductor surfaces, causing poor contact; so on more than one occasion the dramatic improvement provided by an exotic cable has merely demonstrated the extremely poor quality of the previous cable's long neglected connections. Wire connections can age, and anyone wishing to accurately evaluate the newer cable's improved quality should first renew the contacts on his current set. Banana plugs and five-way binding posts make excellent connectors as long as they are kept clean; however, while the connector's plated surface resists corrosion, the wire to the connector interface can become bad and should be periodically checked, especially if it is subject to motion."

Jeg vet at jokis prøvde å være morsom, men jeg prøver å holde det i hvertfall litt vitenskaplig...

Jeg ser også at kablene stort sett får et større tverrsnitt hvor høyere opp man går innen en serie. Virker som det er ganske sjeldent at det er samme tverrsnitt på lederne i flere modeller. Hvis man starter på 1.5 mm2 og "oppgraderer" med 0.3-0.5 mm2 oppover, så kan en ørliten forskjell være pga tverrsnitt? Spesielt når mange
kabler har såpass lavt tverrsnitt.
Jeg synes de supra kablene som blandt annet selges på komplett funker bra. Fås i 5 og 10 m, så kan man kutte til akkurat den lengden man trenger. Har brukt det både til pc og hovedanlegg.
 

Audiomann

Medlem
Ble medlem
04.10.2009
Innlegg
23
Antall liker
28
Hvis kabler ikke gjør noe forskjell - hvorfor handle på biltema eller noe annet som har noe spesiallaget til høyttalere i det hele tatt?
PR eller PN burde jo gjøre susen.
Dere som ikke hører forskjell på kabler hører dårlig. Å si noe annet er tullball, vrøvl og alt det andre oppgulpet dere kommer med.
 

Hemispheres

Rush fan (og litt Tool)
Ble medlem
10.11.2011
Innlegg
1.519
Antall liker
1.030
Sted
Lund, Krs
Torget vurderinger
183
Blue Jeans Cable -- Quality Cables at Reasonable Prices

Rimelige priser, felksibelt, god kvalitet og rask levering.

Kjempe greier.
Takk. Endelig et fornuftig innlegg:)

Føler med dere som er så tette mellom/i øra, eller har så dårlig anlegg, at dere ikke hører forskjell på kabler.
Dere framstår som HiFi verdens svar på Børre Knutzen og Ludvig Nessa på måten dere kverulerer ovenfor en hel industri, og oss entusiaster på.

Riktignok er det ikke alltid sammenheng mellom pris og ytelse, men sånn er verden!
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.290
Antall liker
34.835
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Føler med dere som er så tette mellom øra, eller har så dårlig anlegg, at dere ikke hører forskjell på kabler.
Det er ihvertfall 101te gang jeg skriver dette, men la gå: Når noen velger personangrep i stedet for å diskutere sak, ser jeg det som et sikkert tegn på at vedkommende har sluppet opp for alle saklige argumenter og innrømmer å ha tapt diskusjonen. Hvis du tror at slikt gjør at jeg ikke lenger vil dele mine egne erfaringer etter selv å ha brukt altfor mange penger på magiske ledninger over flere år, tar du feil. Jeg skjærer bare nok et hakk i revolverskjeftet og venter på neste mulighet. ;)
 
Topp Bunn