Alternativ til Nordost HT-kabler?

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Men fikk du testet kabelen før innbrenning overhodet? Ut i fra det jeg leser har du ikke lyttet på kablene før du fikk dette tilbudet om innbrenning..
 

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
940
Antall liker
704
Torget vurderinger
10
Burde det ikke lyse ett par lamper når kabler til tusenvis av kroner trenger etterbehandling? Der har verdens fremste forskere på kabel forsket frem noe unikt og kabelen er støpt, tvinnet, isolert og terminert av høyt utdannede håndverkere og så skal selgeren slenge dem i en spesiallaget stekovn mot ytterlige noen tusenlapper?
Helt enig ;)! Dersom selger overbeviser kjøper at kablene må brennes inn for å yte max , er jo ikke kablene "ferdige" fra produsent ! Hvorfor brenner ikke produsentene innn kablene før de sendes ut til forhandlere ??? :confused:
 

particle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2014
Innlegg
476
Antall liker
316
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Men fikk du testet kabelen før innbrenning overhodet? Ut i fra det jeg leser har du ikke lyttet på kablene før du fikk dette tilbudet om innbrenning..
De ble hentet direkte fra innbrenning, men jeg hadde jo fått en demo i butikken hvis jeg hadde bedt om det. Det hadde forsåvidt vært interessant å kunne gjøre A-B-testing for å høre forskjellen mellom "ferske" og innbrente, men nå var det jo ikke store summen det var snakk om. Jeg har før blitt overrasket over restultatene av innkjøring av elektronisk utstyr, da spesielt i forbindelse med tweaking av datakomponenter. Disse har jo også fordelen av at forbedringen er lett målbar på andre måter enn subjektiv oppfatning. Kort oppsummert har jeg generelt ganske stor tro på dette med innkjøring selv om jeg ikke kan begrunne det teknisk. Så syntes jeg det var greit å vite at kablene var helt "klare" da jeg hentet dem. Det å måtte la komponentene stå og surre i dagesvis mens man prøver å nullstille seg og ignorere eventuelle gradvise forbedringer, er egentlig ganske pes.

Jeg har heller ikke testet de lavere utgavene av DACen eller høyttalerne mine - det tror jeg de færreste av oss har gjort langs hele linja av våre komponenter. Det kunne jo straks vært 10-15.000 kroner spart, og for alt jeg vet kunne jeg ha vært like fornøyd med de produktene. (Ikke at jeg tror det, men muligheten er jo der)...

I dette perspektivet synes jeg altså ikke at de tusen kronene er så mye å snakke om. Men når alt dette er sagt så har jeg ingen planer om å levere kablene til ny innbrenning en gang i året, som det sto i Nordost-teksten som ble sitert tidligere. Én gang får holde, og det er fortsatt noe jeg er skeptisk til her i verden ;)
 

particle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2014
Innlegg
476
Antall liker
316
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Burde det ikke lyse ett par lamper når kabler til tusenvis av kroner trenger etterbehandling? Der har verdens fremste forskere på kabel forsket frem noe unikt og kabelen er støpt, tvinnet, isolert og terminert av høyt utdannede håndverkere og så skal selgeren slenge dem i en spesiallaget stekovn mot ytterlige noen tusenlapper?
Helt enig ;)! Dersom selger overbeviser kjøper at kablene må brennes inn for å yte max , er jo ikke kablene "ferdige" fra produsent ! Hvorfor brenner ikke produsentene innn kablene før de sendes ut til forhandlere ??? :confused:
For at skeptikerne da får anledning til å si "nei takk" til innbrenning, og får en tusing til overs som de kan kjøpe øl for ;D

Selv etter god innkjøring er det få, om noen, HiFi-komponenter som yter optimalt uten "etterbehandling", om enn i en mindre direkte forstand enn det kabel-innbrenning representerer. Det beste eksemplet jeg kommer på her er strømrensere, som gir hele systemet et løft. Det er altså snakk om å investere i dyre tilleggsprodukter når man allerede har betalt i dyre dommer for tipp-topp komponenter. Man trenger det strengt tatt ikke, men ytelsen blir mye bedre, og systemet får da komme til sin rett. Min oppfatning er at ingen komponenter yter maksimalt uten flere former for tilrettelegging.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.476
Antall liker
35.329
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Min erfaring er at forskjellige komponenter reagerer ulikt på tweaks. De EC-komponentene jeg hadde tidligere var hysterisk følsomme på både mekaniske vibrasjoner og nettstøy. Dempeplattformer og strømrensere gjorde stor og lett hørbar forskjell. Kabelbytter, vel, ikke så veldig mye forskjell, selv om jeg også hadde oppimot 40% av anleggsverdien i kabler på det verste. De komponentene jeg har nå er derimot mye mer robuste (og låter bedre), så behovet for tweakeri er ikke så stort. Nå er det veldig, veldig vanskelig å provosere frem hørbare forskjeller mellom kabler hos meg. Derfor mitt synspunkt om at hørbare forskjeller mellom kabler bare viser at noe er feil et annet sted i anlegget, og at man heller kan løse det problemet ved kilden fremfor å hive penger etter det. Derfor også mitt råd til trådstarter: Kjøp høyttalerkabel på Clas Ohlsson til 20 kr/m og bruk pengene på bedre høyttalere og komponenter i stedet. Det gir bedre resultat for pengene.
 

Hemispheres

Rush fan (og litt Tool)
Ble medlem
10.11.2011
Innlegg
1.531
Antall liker
1.053
Sted
Lund, Krs
Torget vurderinger
183
Mitt tips:

FAQ
We invite you to discover how the award winning Anti-Cable Speaker Wires will sound more like music and less like a speaker cable than anything you are running now. It does not matter how much you spent, or how sexy they look, our customers are making money selling off their thick mega-buck cables and are enjoying their music more.

Det enkle, er ofte det beste.
Har solgt komponenter ved et par anledninger til noen som har vært imponert over lyden når jeg testet for de her, for så ha kommet hjem til seg selv og ikke vært fornøyd. Da har jeg solgt de mine Anti Cables, og alt har falt på plass
. I de fleste tilfeller snakker vi godt under 10% av anleggskostnad for disse.
 
Sist redigert:

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
For hva det er verdt: Mine gamle Nordost signalkabler ligger nå i en nedstøvet kasse i kjelleren, sammen med diverse ledninger fra både Transparent, Black Magic, Supra og hva de nå heter alle sammen, lett sammenfiltret med diverse noname- og DIY-greier. Jeg har gått lei av å finlytte etter ikke-eksisterende forskjeller mellom kabling, for ikke å snakke om å hive penger ut av vinduet, så kravet til de kablene som til enhver tid står i anlegget er:
1. De skal ha riktige kontakter i hver ende til å kunne plugges inn i komponentene
2. De skal være lange nok
3. De skal ha noenlunde fornuftige elektriske egenskaper til sitt formål (f eks LRC, skjerming).

Verre er det ikke. :)
Gratulerer, Asbjørn - dette er ditt innlegg nr. 100 med samme ordlyd :cool: (sånn ca. da.) Håper det snart siver inn rundt omkring.
Manden er ikke noget videre, bl.a. fordi hans måleudstyr/anlægget ikke har været godt nok til at vurdere hvad der er den rigtige vej og hvad der ikke er.

Muligvis har Asbjørn hørt forskelle men det har mere været et valg mellem dårlig lyd og dårlig lyd på en anden måde.
Hvordan kan jeg sige dette , jo fordi jeg selv har været der/været i samme situation.

Forskellen på mig Asbjørn var nok bare at jeg var frustreret og forsatte min søgen og mine undersøgelser og det har nu båret frugt.

Asbjørn er tilsyneladende stoppet ved sine latterlige simulationer osv og mener det er sandheden, og prædiker nu sit fejlagtige budskab ved en hver given lejlighed som en anden ypperstepræst.
Og hvad er formålet???, sådan en holdning giver helt sikkert ikke bedre hifi, det er mere sandsynligt at det giver det modsatte, eller i bedste fald status quo.

Hvad der betyder noget ved kabler og hvorfor har jeg forsøgt at beskrive her:
http://www.hifisentralen.no/forumet...gste-kabelen-teknisk-sett-66.html#post1742571

Og på en lidt anden måde her:
http://www.hifisentralen.no/forumet...igste-kabelen-teknisk-sett-3.html#post1524049

Jeg mener ikke jeg har nævnt så meget om forbindelser i mine indlæg da det giver sig selv, og er banal logik at de naturligvis er meget vigtige og skal være første klasses, alle forbindelser som ikke er 100% giver bl.a. en form jitter.
Jeg har selv taget den ultimative konsekvens og afskaffet stik og bøsninger og erstattet med lodning og crimpning , derudover bør man så vidt det er muligt bruge samme materiale i overgangene mellem de forskelige objekter. Sølv til sølv , kobber til kobber osv.

Et forsøg på impedanstilpasning er heller ikke nogen dårlig ide, eller alternativt prøve at holde impedans-niveauerne nede i apparaterne.
 
Sist redigert:

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.563
Antall liker
3.113
Sted
Oslo
^^ nå fikk jeg lyst til å sitere Asbørns "standardinnlegg" om personangrep som falitterklæring for den som fremmer dem.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.563
Antall liker
3.113
Sted
Oslo
Når det gjelder innbrenning forundrer det meg litt at ikke bruktprisene på kablene stiger. "Godt innbrente kabel selges"?
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Når det gjelder innbrenning forundrer det meg litt at ikke bruktprisene på kablene stiger. "Godt innbrente kabel selges"?
Blir vel som marinert kjøtt.. det er jo og billigere enn ubehandlet kjøtt :p
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
^^ nå fikk jeg lyst til å sitere Asbørns "standardinnlegg" om personangrep som falitterklæring for den som fremmer dem.
Vil gerne gøre det klart at der ikke er tale om et personligt angreb på Asbjørn, men et angreb på hans holdning og på hans arbejde, nøjagtig det samme praktiserer Asbjørn overfor mig og andre, med den forskel at Asbjørn og især I_L tit gå skridtet videre og gå hen og bliver temmelig personlige med beskrivelser af både min og andres psyke og religiøsitet osv.

Som sagt linker jeg til og forklarer hvad min holdning er , og hvad mit arbejde gå ud på.
Så jeg vil mene at det er en del mere end bare et eventuelt personangreb.

Ps. Med hensyn til indbrænding af kabler henviser jeg lige til mig selv igen ,ved at blive en dårlig vane: http://www.hifisentralen.no/forumet...ler-swada-eller-virker-det-2.html#post1806753

Et kabel kan ses som en langstrakt kondensator hvad angår "fejl komponenten" og tror man på der er forskel på kondensatorer og at kondensatorer skal tilspilles , ja så vil dette også gælde for kabler.
 
Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.427
Antall liker
17.134
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Da kom pakken med mine Fun"K" cables i dag.

1.jpg


Uten å ha dissekrert de for å finne ut hva som skjuler seg bak fasaden, så har jeg om ikke annet ihvertfall skrudd løs et par termineringskapper for å se.
Og rent visuelt, så ser de jo generelt bra ut, og finish på arbeidet er fullt ut godkjent.

Skal återkomme med en liten tilbakemelding om hvordan de lydmessig arter seg også etterhvert.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Av nysgjerrighet, kjøpte du disse nå etter jeg hintet om disse i begynnelsen av tråden??????

Er spent på hva du mener om den. Uavhengig om du er kabelfantast eller ei :)

Det lengste jeg gikk for å "se" etter kvaliteten var å skru løs ene kappen på termineringen og brette forsiktig den grønne kappen vekk.
Ser ut som de har gjort bra arbeid og tror de har brukt loddetinn av bedre kvalitet?

Rent lydmessig kan jeg like trygt anbefale denne som noe som helst annet jeg har hatt og har ;)

Mvh Øyvind
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.427
Antall liker
17.134
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Av nysgjerrighet, kjøpte du disse nå etter jeg hintet om disse i begynnelsen av tråden??????
Ja - rett og slett. Ante ikke om dette "fabrikatet", men til den prisen fikk jeg lyst til å prøve de. Hadde også behov for et sett signalkabler, så tok med det i samme slengen.
Jeg har gjennom årene testet en del (også dyyyre) kabler (både signal og ht), og har gjort meg noen erfaringer - men "orker" ikke delta for mye i kabel-tråder, som sjelden er spes konstruktive.
Generelt er jeg nok ikke så alt for langt unna det @Asbjørn forsøker å formidle, men som få faktisk evner (virker det som) å lese og ta til seg.
Mao - ja det er forskjeller på kabler, men..... osv:)
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Av nysgjerrighet, kjøpte du disse nå etter jeg hintet om disse i begynnelsen av tråden??????
Ja - rett og slett. Ante ikke om dette "fabrikatet", men til den prisen fikk jeg lyst til å prøve de. Hadde også behov for et sett signalkabler, så tok med det i samme slengen.
Jeg har gjennom årene testet en del (også dyyyre) kabler (både signal og ht), og har gjort meg noen erfaringer - men "orker" ikke delta for mye i kabel-tråder, som sjelden er spes konstruktive.
Generelt er jeg nok ikke så alt for langt unna det @Asbjørn forsøker å formidle, men som få faktisk evner (virker det som) å lese og ta til seg.
Mao - ja det er forskjeller på kabler, men..... osv:)
Kjekt du fulgte tipset :) Blir moro å høre din konklusjon ;)

Det jeg kan si jeg HAR hørt forskjell på er flisetynne kabler vs noen med et godt tverrsnitt.
Har til og med vært med på butikk og fått demo på kabler av ulik prisklasse uten å sitte med
et annet inntrykk enn hva jeg hadde før jeg gikk inn. Altså jeg kan IKKE høre noen forskjeller
verdt å nevne. Dette er kabler til flere tusen og innstegskabler.
Det som er litt moro å nevne er at akkurat denne kabelen fra Fnky hadde jeg tatt med meg
på denne "demodagen". Fikk en lovprisning om at jeg garantert ville høre forskjell fra mine
"gamle" kabler. Inntil jeg dro frem Fnky kabelen :) Selgeren sa ordrett: Ja, nå er det ikke sikkert at
du klarer å høre SÅÅÅÅ mye forskjell fra den du har der :) Inntil jeg sa prisen på kabelen, dessverre.
Da var det tilbake til at her ble det forskjell. Javel, så når man vet prisen er lav, så er
plutselig kabelen "dårlig" automatisk?
Nåvel, angrer på at jeg sa prisen tenkte jeg. Demoen begynte. Gikk gjennom en hel rekke "flate kabler" :)
Så plugget vi så inn mine egne Fnky igjen. Hva nå????? Ingen hørbar forskjell. Jeg "ville" gjerne høre forskjell.
Bare for å virkelig vite om her var forskjeller. Men jeg har da altså ikke gullører, som det kalles.

Så konklusjonen MIN er, Fnky er vel så bra som kabler som koster 20.000 :)

Men dette var min erfaring. Mine ører. Og den har jeg delt med dere nå.
Så gjerne teste selv ut denne Fnky kabelen. Tror veldig mange sitter igjen med samme inntrykk ;)
 
Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.427
Antall liker
17.134
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
I noen tilfeller har jeg opplevd å høre klare forskjeller/ulikheter, i andre minimale - og i enkelte ingen. Felles for alle er at ingen har gitt meg noe i nærheten av de opplevelser andre ytrer å ha hatt (hakeslepp, wow, oi osv). I de fleste (hørbare) tilfeller er min erfaring det jeg karakteriserer som nyanser - mao særs begrenset effekt - ihvertfall sett i forhold til pris. Og - jeg ser da helt bort fra kabler m/for lite tverrsnitt, "feilkonskruksjon" osv, men forholder meg til det man i generelle termer kan kalle en "riktig" dimensjonert og konstruert kabel.
 

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Selger såg en pent innpakket kabel og trakk påstandene litt tilbake ja, hehe.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Om så det skal være antydninger til forskjeller er de som du sier såpass vage, at ved bytte litt frem og tilbake
vil det man mente var den forskjellen ikke være der lenger. Har jeg oppfattet.

Komponentbytte er en bankers for lydforskjeller, så er vel der man bør legge pengene først og fremst.
Kanskje noe skjer etterhvert som stereoen blir dyrere, så får noen en slags følelse av at kablene
"bør" være dyre og anerkjent?

Jeg kan da forstå de som liker å ha kabler til tusenvis. Gir vel en slags eierglede det også?
Liker selvsagt selv at det "føles" bra å ha en kabel som virker solid og gjennomført.
Men ikke grunent dens lydmessige egenskaper. Men OM jeg en gang skulle få en skikkelig
breakthru og høre virkelig forskjell, så skal jeg være mann nok å si det og. Men jeg står per
i dag på det faktum at pengene vil jeg legge der JEG hører forskjellene :)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Fra Fun"K"cable`s hjemmeside:
Bruker råd:
La lyden gå i pil rettningen på kabelen. Pil rettningen indikerer produksjonsrettningen, og dermed molekylstrukturen i kabelen.

Samt litt orddeling her og der....
Tror jeg slår til med en kveil ht-kabler til rommet i kjelleren likevel.




 
T

tommykh

Gjest
(Asbjørn)

Kan du legge ut link til anbefalt amokabel.
På clasohlson.no er det ikke oppgitt hverken produsent eller spesifikasjoner på høyttalerkablene de selger.
 
T

tommykh

Gjest
Takk skal du ha!
Da gjør vi et forsøk, med ht kabler uten medfølgende varmluft:rolleyes:
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Fra Fun"K"cable`s hjemmeside:
Bruker råd:
La lyden gå i pil rettningen på kabelen. Pil rettningen indikerer produksjonsrettningen, og dermed molekylstrukturen i kabelen.

Samt litt orddeling her og der....
Tror jeg slår til med en kveil ht-kabler til rommet i kjelleren likevel.




Nu er der tale om et AC signal så på den enkelte ledning vil det sikkert have begrænset betydning, til gengæld er det vigtigt at de to kanaler for tilført eksakt den samme konstante fejl , så her giver pilene mening.
I øvrigt endnu et eksempel hvordan hi-fi branchen hele tiden gå på kompromis , finder de mest økonomiske løsninger , i stedet for at gøre tingene rigtigt første gang , i stedet vælges typisk at kompensere for fejlene og meget gerne med nye dyre apparater i den evige jagt på størst omsætning og profit.

Den rigtige løsning er naturligvis at genetablerer perfekt krystal stuktur efter at kablet er trukket i produktionen, http://www.doublehelixcables.com/occ.pdf eller producerer så man opnår den optimale krystal struktur såkaldt OCC kobber.

Her er lidt reklamemateriale som beskriver hvilke hensyn der skal tages hvis optimalt elektrisk ledende kobber skal opnås, som sagt er det reklame men de enkelte elementer som er beskrevet er reelle nok. Page 3 : Double Helix Cables, Custom OCC Cables for every audio system...headphone cables, IEM cables, portable cables and more.

Det er tilladt at grine ad mig her, men Jeg har altid set/sammenlignet kabler og signalets vej igennem kablet lidt som lydbølger der transporteres i et rum. (der er naturligvis absolut intet videnskabeligt i dette , det er kun et forsøg på at skabe et billede af situationen)

Akustiken i rummet svarer til isolering og geometrien, og det materiale som lederen er lavet af, begge dele vil påvirker lydens "farve" frekvensgang og dermed impulsgengivelse og thd osv. .

Selve luften i rummet kan sammenlignes med det elektron-hav der transporterer strømmen, renhed og ensartethed i lederen vil afgøre hvor god lederen er til at transportere signalet upåvirket igennem lederen.
Enhver afvigelse fra den perfekte metal stuktur vil påvirke lyden , det vil efter min erfaring mest opleves som mere eller mindre grumset lyd, kobber vil stadigvæk lyde som kobber og sølv vil lyde som sølv.
Årsagen til lydforskellen på kobber og sølv kender jeg ikke, jeg må bare konstaterer at forskellen i lyd på de to metaller er en realitet og at den er hørbar.

Min konklusion er at både selve lederen, dens materiale og renheden af dette plus lederens omgivelser isolering geometri osv. vil have betydning for den samlede lydpåvirkning som vi mennesker oplever , vi agerer jo som det eneste brugbare og anvendelige måleinstrument i denne situation sammen med det benyttede stereoanlæg.
 
Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.427
Antall liker
17.134
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Fra Fun"K"cable`s hjemmeside:
Bruker råd:
La lyden gå i pil rettningen på kabelen. Pil rettningen indikerer produksjonsrettningen, og dermed molekylstrukturen i kabelen.

Det ligger begrenset info mht spec på disse kablene, men det er ikke noe "hemmelig" HokusPokus ute og går. Multicore OFC-kobber i grupper tvunnet rundt hverandre m/et samlet tversnitt på 2,7kv. pr leder. Isolering i form av (ikke nærmere spesifisert) PVC.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Jeg hadde for mange herrens år siden valhalla rund baut. Ikke bare 1 sett valhalla høyttalerkabel, men 2 , til shotgun biwire(!). Testet mot clas ( tror det var 1.5mm2, shotgun biwire , dvs 2 par til hver høyttaler). Hva lærte jeg? At shotgun biwire er et must!
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Jeg hadde for mange herrens år siden valhalla rund baut. Ikke bare 1 sett valhalla høyttalerkabel, men 2 , til shotgun biwire(!). Testet mot clas ( tror det var 1.5mm2, shotgun biwire , dvs 2 par til hver høyttaler). Hva lærte jeg? At shotgun biwire er et must!
???
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Fra Fun"K"cable`s hjemmeside:
Bruker råd:
La lyden gå i pil rettningen på kabelen. Pil rettningen indikerer produksjonsrettningen, og dermed molekylstrukturen i kabelen.

Samt litt orddeling her og der....
Tror jeg slår til med en kveil ht-kabler til rommet i kjelleren likevel.




Mottok nevnte kabel i dag, ble litt curious jeg òg.
Det lyder helt utmerket gitt, ut med kåre her hos meg.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Fra Fun"K"cable`s hjemmeside:
Bruker råd:
La lyden gå i pil rettningen på kabelen. Pil rettningen indikerer produksjonsrettningen, og dermed molekylstrukturen i kabelen.

Samt litt orddeling her og der....
Tror jeg slår til med en kveil ht-kabler til rommet i kjelleren likevel.




Mottok nevnte kabel i dag, ble litt curious jeg òg.
Det lyder helt utmerket gitt, ut med kåre her hos meg.
Du kjøpte for ordens skyld altså denne Fnky kabelen?
Hva du hadde fra før?

Mvh Øyvind
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Fra Fun"K"cable`s hjemmeside:
Bruker råd:
La lyden gå i pil rettningen på kabelen. Pil rettningen indikerer produksjonsrettningen, og dermed molekylstrukturen i kabelen.

Det ligger begrenset info mht spec på disse kablene, men det er ikke noe "hemmelig" HokusPokus ute og går. Multicore OFC-kobber i grupper tvunnet rundt hverandre m/et samlet tversnitt på 2,7kv. pr leder. Isolering i form av (ikke nærmere spesifisert) PVC.
Hei

Du har ikke tilfeldigvis et bilde av kablelen med isoleringen trukket vekk?
Vært kjekt å se hvordan den var. Som sagt så hadde jeg bare en sniktitt på mine :)
Så fikk ikke sett selve lederen så godt.

Mvh Øyvind
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.427
Antall liker
17.134
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Fra Fun"K"cable`s hjemmeside:
Bruker råd:
La lyden gå i pil rettningen på kabelen. Pil rettningen indikerer produksjonsrettningen, og dermed molekylstrukturen i kabelen.

Det ligger begrenset info mht spec på disse kablene, men det er ikke noe "hemmelig" HokusPokus ute og går. Multicore OFC-kobber i grupper tvunnet rundt hverandre m/et samlet tversnitt på 2,7kv. pr leder. Isolering i form av (ikke nærmere spesifisert) PVC.
Hei

Du har ikke tilfeldigvis et bilde av kablelen med isoleringen trukket vekk?
Vært kjekt å se hvordan den var. Som sagt så hadde jeg bare en sniktitt på mine :)
Så fikk ikke sett selve lederen så godt.

Mvh Øyvind
Har ikke noe bilde nei. Spec-info hentet fra FNKY
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Fra Fun"K"cable`s hjemmeside:
Bruker råd:
La lyden gå i pil rettningen på kabelen. Pil rettningen indikerer produksjonsrettningen, og dermed molekylstrukturen i kabelen.

Samt litt orddeling her og der....
Tror jeg slår til med en kveil ht-kabler til rommet i kjelleren likevel.




Mottok nevnte kabel i dag, ble litt curious jeg òg.
Det lyder helt utmerket gitt, ut med kåre her hos meg.
Du kjøpte for ordens skyld altså denne Fnky kabelen?
Hva du hadde fra før?

Mvh Øyvind
Jepp.
DIY solid core, uregjerlige 3x2.5mm2 per fase.
 

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
940
Antall liker
704
Torget vurderinger
10
Vær klar over at det er mye rart ute å går fra kabelprodusenter ... Jeg strippet for en tid tilbake en Black Magic Intro ht.kabel , og på "råvaren" sto det noe helt annet enn Black Magic .......:confused:
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
I dette tilfellet fikk trådstarter oppriktig mente råd om eksakt hva han spurte om. At andre ikke likte innholdet av det tipset får vel stå for deres regning. Ønskereprise: http://www.hifisentralen.no/forumet...rnativ-til-nordost-ht-kabler.html#post1861556

Edit: De som er mottagelige for råd har vel fått det i denne tråden, og de andre er det ikke stort å gjøre med, men for de som er interessert i å finne ut mer vil jeg anbefale min favoritt-kabeltråd: http://www.hifisentralen.no/forumet...ne-ha-avsla-re-forskjeller-mellom-kabler.html
Igjen:

http://www.hifisentralen.no/forumet...ativ-til-nordost-ht-kabler-3.html#post1866924

Dere alle: Uansett fasinerende at de som ikke hører forskjell skal inn i alle kabeltråder å hakke ned på kabler og de som hører forskjell.
Vi alle har jo sagt gang på gang at forskjellene er små mot å skifte ut komponenter, høytttalere og rommet de spiller i.

La nå denne tråden komme tilbake til det trådstarter etterspør. Og hold dere borte fra lignende tråder i fremtiden hvis dere ikke har tips til det trådstartere etterspør.
En kan jo ikke finne info i noen tråder, da dere holder på slik i alle kabeltråder.
Dere kan være glad ikke jeg er Adm.
Da jeg endelig kom til dette innlegget, hadde jeg for lengst glemt hvem trådstarter var. Etter å ha gått tilbake, fant jeg ut at han het Chianti, og at han hadde 25 innlegg. Stakkars fyr. Lurer på om han fortsatt er med oss. Så at Børre Knudsen ble nevnt. Han er ikke blant oss lenger.

Jeg liker å trekke konklusjoner etter en tid, og konklusjonen på denne tråden må vel være at Nordost er kraftig oppskrytt, og at man like godt kan kjøpe billigkabel som metervare uten å tape noe på det.

Jeg går imidlertid ut fra at diskusjonen primært gjelder høyttalerkabler. Min - og mange andres erfaring - er at det er på dette strekket man finner de minste forskjellene på kablingen. Hvis noen kommer til meg og forteller at det ikke er hørbare forskjeller på fonokabler, anklager jeg dem for enten å ha alt for dårlig anlegg eller for totalt å mangle normal hørsel.
Der er det veldig delte meninger. HT kabelen er tross alt den eneste kabelen høyttaleren ser og som går direkte til den. Høyttaleren er vel uten tvil den viktigste komponenten man har. Min mening ang. Kabling er at forskjellene er små men viktige i high end lyd verdenen. Du oppnår ikke total gjennomsiktighet med biltema kabling.
 

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
940
Antall liker
704
Torget vurderinger
10
Hva sto det på den?
Det har jeg ikke lyst til å legge ut "offentlig" , men at de tjener MYE på den kablen er sikkert !! Jeg har kjøpt den som metervare etter at jeg så hva det var :p....
 
Topp Bunn