Alternativ til Nordost HT-kabler?

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.508
Antall liker
102.787
Torget vurderinger
23

En fin aften i det Asbjørnske hjem; (fritt etter Aftenposten ill.)

perspektiv.jpg
 

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Innlegg
928
Antall liker
609
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Torget vurderinger
3
Blue Jeans Cable -- Quality Cables at Reasonable Prices

Rimelige priser, felksibelt, god kvalitet og rask levering.

Kjempe greier.
Takk. Endelig et fornuftig innlegg:)

Føler med dere som er så tette mellom øra, eller har så dårlig anlegg, at dere ikke hører forskjell på kabler.
Dere framstår som HiFi verdens svar på Børre Knutzen og Ludvig Nessa på måten dere kverulerer ovenfor en hel industri, og oss entusiaster på.

Riktignok er det ikke alltid sammenheng mellom pris og ytelse, men sånn er verden!
Personlig kunne jeg ikke brydd meg mindre i hvilken grad folk er villige til å subsidiere kabelprodusentenes velferd, det får helt og holdent være deres anliggende, og intet er jo bedre enn at man selv er fornøyd med den lyden man har i heimen. Det er hvordan overpriset kobber pushes på uforvarende debutanter som en nødvendighet, jeg finner betenkelig. Men om man nå skal ta gulløre-argumentet alvorlig (noe det virker til at et fåtall mener seg å besitte), så vil jo det svinedyre kobberet være bortkastet på de aller fleste av oss og i så fall være poengløst å anbefale uansett? Forøvrig pussig at den samme manglende hørselen ikke glimrer med sitt fravær ved bytte av andre ledd. Vi burde i grunn ikke høre forskjell på noe som helst, vi som tross alt kun er utstyrt med ører i messing.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
En sann misjonær gir aldri opp, Asbjørn - enten religonen heter kabler eller kristendom!
For å sette det litt på hode..

Dere har ikke komt opp med målinger på at det ikke er forskjell.
Vi har kun sett målinger på db der det kunne være hørbar forskjell, som Asbjørn påpekte.

Og igjen så forholder jeg meg til et noe lunde edru forhold til kabler. Forskjellene er små uansett på kabler, stort sett.
Uansett fasinerende at de som ikke hører forskjell skal inn i alle kabeltråder å hakke ned på kabler og de som hører forskjell.

Chord og Doxa er et hett tips til ok kabler. Kupp på kabler til prisen må være Wireworld Luna 7!
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.492
Antall liker
35.372
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Selv jeg mener at det kan være hørbare forskjeller, ihvertfall med enkelte kabler mellom enkelte komponenter. Men med noenlunde normalt konstruerte komponenter og kabler er de forskjellene så små at det ikke er noen grunn til å tro at de vil være hørbare. Vi snakker avvik på ca +0,01/-0,05 dB mellom 20 Hz og 20 kHz, mens høyttalere gjerne er +1/-10 dB eller deromkring, og interaksjonene med rommet kanskje +6/-50 dB i samme frekvensbånd.

Det er bare når komponentene og/eller kablene med vilje er konstruert med sære elektriske egenskaper at det blir nevneverdige forskjeller. Høye utgangsimpedanser, lave inngangsimpedanser, høy seriemotstand, kapasitans og/eller induktans. Det er ikke spesielt vanskelig eller dyrt å lage en kabel som "låter annerledes" i et litt eksentrisk system og så kreve blodpenger for den. Men det er enda mye enklere å lage en kabel som ikke lager noen hørbare avvik, og som derfor låter klin likt med alle andre noenlunde brukbare kabler. Det blir bare så sørgelig lite å skrive om i hifi-pressen.

Mitt råd til trådstarter står fortsatt fast: Amokabel fra Clas Ohlson til 20 kr meteren, gjerne uterminert med bare kobberender i høyttalerterminalene. Hvis den ikke passer utseendemessig er det andre gode forslag oppover i tråden, men man kan også være klar over at en nylonstrømpe til å trekke utenpå en kabel koster et par kroner meteren og noen biter krympeslange til å holde den fast i hver ende heller ikke koster stort mer. Differansen derfra til prisene som forlanges for "gode" kabler består stort sett av varm luft.
 
Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Det blir bare så sørgelig lite å skrive om i hifi-pressen.
Det er jo omtrent ikke en eneste liten tangent mellom det du mener er viktig for god lyd og det hifipressen og i utvidet forstand hele hifibransjen med alle produsenter (og tusenvis av kjøpere) mener. Det eneste dere synes å være enig om er at man skal ha to høyttalere der en står til venstre og en til høyre. Har du noengang prøvd å trekke en konklusjon ut fra dette, annet enn at alle andre (i verden), bortsett fra noen få forumister, er på jordet som konsumenter eller ignorante/ skurker som produsenter?
Hva med å overveie å forkaste alle skrivebordsteorier og starte helt på nytt, gjerne i en mer praktisk retning? (og da mener jeg ikke å bygge noe selv, men å utforske hva high- end er for noe for eksempel).
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.492
Antall liker
35.372
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
For meg er det få ting som har vært så lærerikt som å begynne å bygge disse tingene selv. Da finner man fort og nådeløst ut hva som har betydning og hva som ikke har det, samtidig med at man finner ut hva som er dyrt og vanskelig og hva som ikke er det. Kabler havner dessverre i "ikke"-kategorien på begge punkter. Og man slutter muligens å lese glansede hifi-blader, annet enn som ren underholdning.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
For meg er det få ting som har vært så lærerikt som å begynne å bygge disse tingene selv. Da finner man fort og nådeløst ut hva som har betydning og hva som ikke har det, samtidig med at man finner ut hva som er dyrt og vanskelig og hva som ikke er det. Kabler havner dessverre i "ikke"-kategorien på begge punkter. Og man slutter muligens å lese glansede hifi-blader, annet enn som ren underholdning.

Lag egen tråd der dere diskuterer.

Ha respekt for trådstarter, så han får tipsa sine.

Har ikke sett han aktiv her etterpå .. Ikke så rart når hver eneste en som skal ha tips om kabler blir høvlet ned fra de samme personene..
Min mening, så får andre ha sin mening. Men la han få tips her og finn en annen tråd eller lag en selv å mas i.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.492
Antall liker
35.372
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
I dette tilfellet fikk trådstarter oppriktig mente råd om eksakt hva han spurte om. At andre ikke likte innholdet av det tipset får vel stå for deres regning. Ønskereprise: http://www.hifisentralen.no/forumet...rnativ-til-nordost-ht-kabler.html#post1861556

Edit: De som er mottagelige for råd har vel fått det i denne tråden, og de andre er det ikke stort å gjøre med, men for de som er interessert i å finne ut mer vil jeg anbefale min favoritt-kabeltråd: http://www.hifisentralen.no/forumet...ne-ha-avsla-re-forskjeller-mellom-kabler.html
 
Sist redigert:

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
For meg er det få ting som har vært så lærerikt som å begynne å bygge disse tingene selv. Da finner man fort og nådeløst ut hva som har betydning og hva som ikke har det, samtidig med at man finner ut hva som er dyrt og vanskelig og hva som ikke er det. Kabler havner dessverre i "ikke"-kategorien på begge punkter. Og man slutter muligens å lese glansede hifi-blader, annet enn som ren underholdning.
Jeg har ikke tenkt å bygge mitt eget fotoapparat og linser om jeg vil lære mer om fotografering, jeg vil ikke bygge min egen bil om jeg vil bli bedre på bilkjøring, hvis jeg vil lære å flyge, så bygger jeg ikke mitt eget fly basert på nettgoogling og lignende. En ting er å bygge selvbyggersett av høyttalere som kan bli like bra som ferdigkjøpt (omtrent), en annen ting er å "konstruere" et anlegg helt fra grunnen av, det er vel noe slikt du gjør.
Hvorfor ikke kjøpe noe fikst ferdig fra verdens beste ingeniører, akustikere og håndverkere? Å koble det sammen er like enkelt som å koble opp en pc fra butikken.
 

RoyVidar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2012
Innlegg
308
Antall liker
54
Sted
Sandefjord
For meg er det få ting som har vært så lærerikt som å begynne å bygge disse tingene selv. Da finner man fort og nådeløst ut hva som har betydning og hva som ikke har det, samtidig med at man finner ut hva som er dyrt og vanskelig og hva som ikke er det. Kabler havner dessverre i "ikke"-kategorien på begge punkter. Og man slutter muligens å lese glansede hifi-blader, annet enn som ren underholdning.
Jeg har ikke tenkt å bygge mitt eget fotoapparat og linser om jeg vil lære mer om fotografering, jeg vil ikke bygge min egen bil om jeg vil bli bedre på bilkjøring, hvis jeg vil lære å flyge, så bygger jeg ikke mitt eget fly basert på nettgoogling og lignende. En ting er å bygge selvbyggersett av høyttalere som kan bli like bra som ferdigkjøpt (omtrent), en annen ting er å "konstruere" et anlegg helt fra grunnen av, det er vel noe slikt du gjør.
Hvorfor ikke kjøpe noe fikst ferdig fra verdens beste ingeniører, akustikere og håndverkere? Å koble det sammen er like enkelt som å koble opp en pc fra butikken.
Mange av oss foretrekker å handle steder med høy teknisk kompetanse, hvor produktutvikling finner sted etter vitenskapelig etterprøvbare metoder, hvor produktene måles og testes før salg, kanskje også måleresultater foreligger, og markedsføringen forteller noe om hva produktene faktisk kan og ikke kan. Det fine for folk som meg, som har litt flere tommeltotter enn resten, er at slike profesjonelle aktører gjerne selger kvalitetskabel både metervis og ferdig terminert.
 

Erlendb

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2014
Innlegg
1.443
Antall liker
556
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Top Ten Signs an Audio Cable Vendor is Selling You Snake Oil | Audioholics

All Articles -AV Cable Research | Audioholics

Jeg ler så jeg rister. Om noen går på sitt lokale hifiasyl for å spille inn kablene sine en gang i året på en VIDAR maskin, mot betaling! Så er det jo heelt fantastisk! Folk var jo skeptiske når vi begynnte å kjøpe vann også. Men dette er vannvittig morsom lesing.
På denne måten kan en kabel generere cashflow til butikker i mange år. Det er klart at dette er humbug. Det stod også at retningbestemte kabler BLIR retningsbestemte etter denne innspillingen med good old Vidar. Jeg har gått elektro og lydteknikk. Alt dette her er det reneste vås!

Utdrag fra Nordost hjemmeside:
What is the best way to break in my cables?The best way to break in your cables is to have them burned in on the Nordost VIDAR machine by an Authorized Dealer. Most dealers will do this for a small charge and many offer this service when you buy your cables from them. This is another reason to buy your cable from an Authorized Nordost Dealer.
What happens during break in?

Considerable changes occur in the cable during the break in process. Any gases that were trapped between the insulation and the conductors during manufacturing are dissipated. Additionally, the insulation material charges up. The diode effects of the conductor will be more pronounced after 168 hours of break in. During this time the cable takes on a direction.
How long does break in last?

If the cable has not been used for more than one month, it will benefit from being broken in on the VIDAR. It is a good idea to bring your cables back to your local dealer every year and have them broken in again.


http://www.analogueseduction.net/cable-burn-in-service/nordost-vidar-cable-burn-in-service.html

 
Sist redigert:

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Jeg er stor kabelspektiker og aldri hørt noe forskjell og liker alt hva Asbjørn skriver om kabler.
Vel, bitteliten forskjell??
Jeg har sett at det brukes uttrykket hakeslepp, hvis man bytter signalkabel til 10 K til en til 40 K, og 1,5 m strømkabel for 30 K til en til 140 K. Med hakeslepp tror jeg det menes en voldsom og lett hørbar forbedring.
Dette makter jeg ikke å forstå og vil heller ikke tro på det.Egentlig meget merkelig fenomen, så jeg tenker av og til , er det noe der jeg ikke har fått med meg?
Bransjeaktører som profilerer at den enkleste måten å oppgradere anlegget på, er å kjøpe nye kabler, virker for meg useriøst.
Og til trådstarter vil jeg også si at han må ikke kjøpe dyre kabler. Mange gode tips her i tråden,utenom Nordost.
Jeg er enig med Asbjørn, også når han nevner at det kan være NOE forskjell på kabler. På mitt anlegg til ca. 50K akkurat nå er forskjellene små, "problemet" er bare at en riktig konstruert kabel til noen hundrelapper er den som spiller "best" hos meg.

For en tid tilbake var jeg derimot på besøk til en kollega her på Sørlandsstipa og han spiller på et anlegg til 1,5 millioner. Der var lydbildet så stort at en følte at en nesten kunne ta på hvert instrument. Der resulterte et kabelbytte (høyttalerkabler) til en litt endret lyd. Men igjen: for de fleste vil en Blue Jeans kabel til noen hundrelapper holde lenge - problemet er bare at "folk flest" ikkje kjenner til disse kablene.....
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Billigkabler holder nok lenge for de fleste, det er bare det at det er mange nok som hører forskjellen bedre kabler gir. Ja det er mye som tyder på at en skal ha et veldig bra anlegg for å få utbytte av de dyre kablene. Kanskje skal man ha bedre øre for lyd enn gjennomsnitet også. Å komme med alskens hjemmesnekrede teorier ala feilkonstruerte kabler på feilkonstrueret produkter, synes mest å være en slags psykologisk rasjonalisering på et fenomen man ikke skjønner seg på. Hvorfor ikke bare bestemme seg for å ikke mene noe som helst om kabler, på det nåværende tidspunkt? Audioholics er forresten å sammenligne med Se og Hør, alternativt et vekkelsestidsskrift. Kabelinnbrenning kan man nok også trygt gå glipp av å prøve.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.508
Antall liker
102.787
Torget vurderinger
23
Du burde i såfall være den første til ikke å mene noe som helst om kabler da, KT.
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Du burde i såfall være den første til ikke å mene noe som helst om kabler da, KT.
Ja der er du som snakker om DIY til mange millioner fordi du ikke kan finnne noe kommersielt som tilfredsstiller dine sarte ører...
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
I dette tilfellet fikk trådstarter oppriktig mente råd om eksakt hva han spurte om. At andre ikke likte innholdet av det tipset får vel stå for deres regning. Ønskereprise: http://www.hifisentralen.no/forumet...rnativ-til-nordost-ht-kabler.html#post1861556

Edit: De som er mottagelige for råd har vel fått det i denne tråden, og de andre er det ikke stort å gjøre med, men for de som er interessert i å finne ut mer vil jeg anbefale min favoritt-kabeltråd: http://www.hifisentralen.no/forumet...ne-ha-avsla-re-forskjeller-mellom-kabler.html
Igjen:

http://www.hifisentralen.no/forumet...ativ-til-nordost-ht-kabler-3.html#post1866924

Dere alle: Uansett fasinerende at de som ikke hører forskjell skal inn i alle kabeltråder å hakke ned på kabler og de som hører forskjell.
Vi alle har jo sagt gang på gang at forskjellene er små mot å skifte ut komponenter, høytttalere og rommet de spiller i.

La nå denne tråden komme tilbake til det trådstarter etterspør. Og hold dere borte fra lignende tråder i fremtiden hvis dere ikke har tips til det trådstartere etterspør.
En kan jo ikke finne info i noen tråder, da dere holder på slik i alle kabeltråder.
Dere kan være glad ikke jeg er Adm.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.508
Antall liker
102.787
Torget vurderinger
23
Du burde i såfall være den første til ikke å mene noe som helst om kabler da, KT.
Ja der er du som snakker om DIY til mange millioner fordi du ikke kan finnne noe kommersielt som tilfredsstiller dine sarte ører...

Helt riktig! :D Unntaket er faktisk kabler, som jeg godt kan kjøpe ferdige!
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
I dette tilfellet fikk trådstarter oppriktig mente råd om eksakt hva han spurte om. At andre ikke likte innholdet av det tipset får vel stå for deres regning. Ønskereprise: http://www.hifisentralen.no/forumet...rnativ-til-nordost-ht-kabler.html#post1861556

Edit: De som er mottagelige for råd har vel fått det i denne tråden, og de andre er det ikke stort å gjøre med, men for de som er interessert i å finne ut mer vil jeg anbefale min favoritt-kabeltråd: http://www.hifisentralen.no/forumet...ne-ha-avsla-re-forskjeller-mellom-kabler.html
Igjen:

http://www.hifisentralen.no/forumet...ativ-til-nordost-ht-kabler-3.html#post1866924

Dere alle: Uansett fasinerende at de som ikke hører forskjell skal inn i alle kabeltråder å hakke ned på kabler og de som hører forskjell.
Vi alle har jo sagt gang på gang at forskjellene er små mot å skifte ut komponenter, høytttalere og rommet de spiller i.

La nå denne tråden komme tilbake til det trådstarter etterspør. Og hold dere borte fra lignende tråder i fremtiden hvis dere ikke har tips til det trådstartere etterspør.
En kan jo ikke finne info i noen tråder, da dere holder på slik i alle kabeltråder.
Dere kan være glad ikke jeg er Adm.
Da jeg endelig kom til dette innlegget, hadde jeg for lengst glemt hvem trådstarter var. Etter å ha gått tilbake, fant jeg ut at han het Chianti, og at han hadde 25 innlegg. Stakkars fyr. Lurer på om han fortsatt er med oss. Så at Børre Knudsen ble nevnt. Han er ikke blant oss lenger.

Jeg liker å trekke konklusjoner etter en tid, og konklusjonen på denne tråden må vel være at Nordost er kraftig oppskrytt, og at man like godt kan kjøpe billigkabel som metervare uten å tape noe på det.

Jeg går imidlertid ut fra at diskusjonen primært gjelder høyttalerkabler. Min - og mange andres erfaring - er at det er på dette strekket man finner de minste forskjellene på kablingen. Hvis noen kommer til meg og forteller at det ikke er hørbare forskjeller på fonokabler, anklager jeg dem for enten å ha alt for dårlig anlegg eller for totalt å mangle normal hørsel.
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Igjen (av fare for å gjenta meg selv): Jeg tror ikke Asbjørn avviser at det er (eller kan være) lydmessige forskjeller på kabler. Det han og mange andre stiller spørsmålet ved, er hvorfor kabler må koste så mye, når det rent teknisk er mulig å lage en riktig konstruert kabel for noen hundrelapper - i alle fall under tusen kroner.

Men når kabelprodusentene likevel selger kabler til flere titusner, så er det selvsagt fordi "Money talks" - pengene styrer bransjen (her som på de fleste samfunnsområder).
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Igjen (av fare for å gjenta meg selv): Jeg tror ikke Asbjørn avviser at det er (eller kan være) lydmessige forskjeller på kabler. Det han og mange andre stiller spørsmålet ved, er hvorfor kabler må koste så mye, når det rent teknisk er mulig å lage en riktig konstruert kabel for noen hundrelapper - i alle fall under tusen kroner.

Men når kabelprodusentene likevel selger kabler til flere titusner, så er det selvsagt fordi "Money talks" - pengene styrer bransjen (her som på de fleste samfunnsområder).
Helt sikkert riktig. Men det er vel ikke helt riktig bare å legge skylden på kabelprodusentene? Det hører vel til sjeldenhetene at selgerne i en hi-fisjappe anbefaler folk å kjøpe metervare istedenfor gullkabelen som de selv tjener noen tusener på. Det hører også til sjeldenhetene at seriøse anmeldere tar for seg kabler fra Clas Ohlson, selv om jeg ikke kan utelukke at så har skjedd. Når man likevel har brukt titusener på et - kanskje - overpriset anlegg, skal man føle seg ganske trygg på seg selv for ikke å legge inn litt ekstra også på kabelsiden. Sikkert ikke alltid rasjonelt, men svært menneskelig.
 

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Top Ten Signs an Audio Cable Vendor is Selling You Snake Oil | Audioholics

All Articles -AV Cable Research | Audioholics

Jeg ler så jeg rister. Om noen går på sitt lokale hifiasyl for å spille inn kablene sine en gang i året på en VIDAR maskin, mot betaling! Så er det jo heelt fantastisk! Folk var jo skeptiske når vi begynnte å kjøpe vann også. Men dette er vannvittig morsom lesing.
På denne måten kan en kabel generere cashflow til butikker i mange år. Det er klart at dette er humbug. Det stod også at retningbestemte kabler BLIR retningsbestemte etter denne innspillingen med good old Vidar. Jeg har gått elektro og lydteknikk. Alt dette her er det reneste vås!

Utdrag fra Nordost hjemmeside:
What is the best way to break in my cables?The best way to break in your cables is to have them burned in on the Nordost VIDAR machine by an Authorized Dealer. Most dealers will do this for a small charge and many offer this service when you buy your cables from them. This is another reason to buy your cable from an Authorized Nordost Dealer.
What happens during break in?

Considerable changes occur in the cable during the break in process. Any gases that were trapped between the insulation and the conductors during manufacturing are dissipated. Additionally, the insulation material charges up. The diode effects of the conductor will be more pronounced after 168 hours of break in. During this time the cable takes on a direction.
How long does break in last?

If the cable has not been used for more than one month, it will benefit from being broken in on the VIDAR. It is a good idea to bring your cables back to your local dealer every year and have them broken in again.


http://www.analogueseduction.net/cable-burn-in-service/nordost-vidar-cable-burn-in-service.html

Herre min hatt! Er dette seriøst?
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
940
Antall liker
704
Torget vurderinger
10
I dette tilfellet fikk trådstarter oppriktig mente råd om eksakt hva han spurte om. At andre ikke likte innholdet av det tipset får vel stå for deres regning. Ønskereprise: http://www.hifisentralen.no/forumet...rnativ-til-nordost-ht-kabler.html#post1861556

Edit: De som er mottagelige for råd har vel fått det i denne tråden, og de andre er det ikke stort å gjøre med, men for de som er interessert i å finne ut mer vil jeg anbefale min favoritt-kabeltråd: http://www.hifisentralen.no/forumet...ne-ha-avsla-re-forskjeller-mellom-kabler.html
Igjen:

http://www.hifisentralen.no/forumet...ativ-til-nordost-ht-kabler-3.html#post1866924

Dere alle: Uansett fasinerende at de som ikke hører forskjell skal inn i alle kabeltråder å hakke ned på kabler og de som hører forskjell.
Vi alle har jo sagt gang på gang at forskjellene er små mot å skifte ut komponenter, høytttalere og rommet de spiller i.

La nå denne tråden komme tilbake til det trådstarter etterspør. Og hold dere borte fra lignende tråder i fremtiden hvis dere ikke har tips til det trådstartere etterspør.
En kan jo ikke finne info i noen tråder, da dere holder på slik i alle kabeltråder.
Dere kan være glad ikke jeg er Adm.
At man hører forskjell er jo åpenbart ! Jeg hørte i allefall STOR forskjell da jeg bytta fra Silspeak til Viablue ! Fikk et MYE bedre lydbilde , og dynamikk ! Hadde en kompis på besøk i går , og han kommenterte det, før jeg fortalte om kabelbytte . Har byttet både signal , og ht.kabler til Viablue ! Det er INGEN TVIL om at kabelbytte har innvirkning på lyden !. Se mitt forrige innlegg , nr 18 :)
 
Sist redigert:

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
940
Antall liker
704
Torget vurderinger
10
Top Ten Signs an Audio Cable Vendor is Selling You Snake Oil | Audioholics

All Articles -AV Cable Research | Audioholics

Jeg ler så jeg rister. Om noen går på sitt lokale hifiasyl for å spille inn kablene sine en gang i året på en VIDAR maskin, mot betaling! Så er det jo heelt fantastisk! Folk var jo skeptiske når vi begynnte å kjøpe vann også. Men dette er vannvittig morsom lesing.
På denne måten kan en kabel generere cashflow til butikker i mange år. Det er klart at dette er humbug. Det stod også at retningbestemte kabler BLIR retningsbestemte etter denne innspillingen med good old Vidar. Jeg har gått elektro og lydteknikk. Alt dette her er det reneste vås!

Utdrag fra Nordost hjemmeside:
What is the best way to break in my cables?The best way to break in your cables is to have them burned in on the Nordost VIDAR machine by an Authorized Dealer. Most dealers will do this for a small charge and many offer this service when you buy your cables from them. This is another reason to buy your cable from an Authorized Nordost Dealer.
What happens during break in?

Considerable changes occur in the cable during the break in process. Any gases that were trapped between the insulation and the conductors during manufacturing are dissipated. Additionally, the insulation material charges up. The diode effects of the conductor will be more pronounced after 168 hours of break in. During this time the cable takes on a direction.
How long does break in last?

If the cable has not been used for more than one month, it will benefit from being broken in on the VIDAR. It is a good idea to bring your cables back to your local dealer every year and have them broken in again.


http://www.analogueseduction.net/cable-burn-in-service/nordost-vidar-cable-burn-in-service.html

Herre min hatt! Er dette seriøst?
Desverre er det sant . Har en bekjent som brant inn sine Nordost kabler . Hørte- 0 - ingen forskjell . Penger rett i d...ss :confused:
 

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Er det lov å spørre om hvor mange blanke han måtte ut med ? :p
 

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
940
Antall liker
704
Torget vurderinger
10
Han vil ikke ut med det . Tror det svei både i lommeboka og stoltheten ....
 

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Klok av skade da, om ikke annet :)
 

particle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2014
Innlegg
476
Antall liker
316
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Desverre er det sant . Har en bekjent som brant inn sine Nordost kabler . Hørte- 0 - ingen forskjell . Penger rett i d...ss :confused:
Er det lov å spørre om hvor mange blanke han måtte ut med ? :p
Da jeg oppgraderte fra Nordost Blue Heaven til Heimdall 2 så fikk jeg en god pakkeavtale på OHC, med innbytte av gamle kabler og innbrenning av de nye. Selve innbrenningen kostet kr. 1.000. Selgeren sa at fra Norse 2-serien og opp så anbefaler de alltid firedagers innbrenning med Vidar-maskinen, fordi kabler av slik kvalitet har såpass mye å hente på denne prosessen.

Kan forøvrig nevne at Heimdall 2 var en stor oppgradering i forhold til Blue Heaven LS, som i sitt sted var en stor oppgradering fra Wyrewizard / Flatline. Jeg har aldri skjønt hvorfor kabler har innvirkning på lyden, da spesielt strømkabler, men det plager meg ikke så lenge jeg hører forskjell. Mine nye kabler har jeg kun hørt etter innbrenningen.
 

Erlendb

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2014
Innlegg
1.443
Antall liker
556
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
1000 kroner for innbrenning av høytalerkabel i fire dager av VIDAR maskinen ? Folk flest er opplært til å TENKE i dette landet. Kunne slengt de spenna på parkometeret utenfor sjappa. Da hadde du hvertfall ikke bidradd til galskapen. Particle betalte heldigvis ikke for det. Tenker å lage ett lite enmannsforetak. Erlends Kabelbrenning AS. Her kan alle få kablene sine godt brent til en overkommelig pris. Den nye HÅKON maskinen er fantastisk til kabelbrenning. Ikke fornøyd og vil ha pengene tilbake? Bevis det! - Høres dumt ut når jeg sier det, ikke sant?
 

particle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2014
Innlegg
476
Antall liker
316
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
1000 kroner for innbrenning av høytalerkabel i fire dager av VIDAR maskinen ? Folk flest er opplært til å TENKE i dette landet. Kunne slengt de spenna på parkometeret utenfor sjappa. Da hadde du hvertfall ikke bidradd til galskapen. Particle betalte heldigvis ikke for det. Tenker å lage ett lite enmannsforetak. Erlends Kabelbrenning AS. Her kan alle få kablene sine godt brent til en overkommelig pris. Den nye HÅKON maskinen er fantastisk til kabelbrenning. Ikke fornøyd og vil ha pengene tilbake? Bevis det! - Høres dumt ut når jeg sier det, ikke sant?
Hei!

Jeg ville bare "stå frem" for å tilfredsstille folks nysgjerrighet - og sånt gjør man jo på egen risiko... Man kunne jo ane at det begynte å bli litt temperatur i denne tråden ;)


Jeg kan jo dele noen refleksjoner rundt temaet. Tråden har allerede sporet såpass av at vi kan vel like gjerne fortsette langs dette sidesporet...


På mitt første komplette system, som hadde totalpris på knappe 20.000, og var satt opp i et for lite lytterom, merket jeg ingen forskjell på signalkabler til 300 og 1.500 kroner. Jeg hadde en dyrere kabel på hjemlån, men returnerte den etter grundig testing, fordi det ikke var noe å hente. Jeg hørte riktignok forskjell da jeg testet noen Tara Labs høyttalerkabler til 3.000, men kun til det verre. De låt svært mye dårligere enn et sett billige, uterminerte QED-kabler som jeg hadde kjøpt sammen med hele systemet. Ekstremt ullen lyd og elendig definisjon i bassen - kjappe overganger hørtes ut som en treg slide. Men jeg fikk ihvertfall erfart at kabler påvirker lyden, i den ene eller andre retningen...

Eksperimentering på mitt nåværende system, med strømrens, diverse kabler, Nordost Norse Bi-Wire-jumpers, Sort Kone, fasetesting, osv, har helt klart gjort meg mindre skeptisk både til tweaks, Nordost som merke, og til bransjeaktører med "ekstra øre for detaljer". Mange ser visst på dedikerte bransjefolk som en gjeng kyniske voodoo-prester - det gjorde jeg kanskje selv en gang i tiden. Nå er det heller slik at jeg angrer på at jeg ikke fulgte deres anbefalinger med en gang, eller ønsker at jeg skulle ha gått enda et steg opp i forhold til foreslått løsning. Kablene jeg nå har er jo tiltenkt å skulle "henge med på" noen system-oppgraderinger.

Innbrenningen koster kr 1.000 pr. sett, det er jeg ganske sikker på. Hos en annen forhandler betalte jeg kr 200 for innbrenning av kun én kabel. Dvs at et komplett sett med f.eks. 2xXLR, HT og digitalkabler trolig ville kostet kr 1.000. Innbrenningen utgjorde nå en såpass liten del av kablenes totale pris at jeg - i lys av min etterhvert reduserte skepsis til de tre nevnte faktorene - valgte å takke ja til det.


På mitt tidligere anlegg, i daværende lytterom, merket jeg ikke nevneverdig forskjell mellom billige og dyre kabler, derfor valgte jeg det bort. Nå opplever jeg gevinst av å legge penger i både kabler, tweaks og strømrens, derfor har jeg ganske enkelt begynt å gjøre det. Så får andre finne ut hva som fungerer for dem :)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.492
Antall liker
35.372
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Personlig ville jeg ikke brukt 13500 på høyttalerkabler sammen med en forsterker til 18000 (nå på salg til 12000) og høyttalere til 22000. (Listepriser, vet ikke hva du betalte.) Sannsynligheten for å få bedre totalresultat ved å legge 500 i kabler og 13000 mer i høyttalerne i stedet er ganske stor. Gode høyttalere koster fortsatt en del penger, og det er en del å velge mellom i prisbåndet 30-40000. Men det er nå engang dine penger. For min del: Been there, done that.

At butikken har mye høyere fortjenestemargin på kabler og andre accessoirer enn på elektronikk og høyttalere og at selgeren har inntjeningsbasert bonus har selvsagt ingen påvirkning på hvilke råd som gis derfra. :)

Edit: Jeg legger forøvrig merke til at anlegget er sammensatt for å maksimere "detaljer". De Audiovector-høyttalerne er nok på den slanke siden, Hegel er ikke de fetest lydende komponentene, og Nordost kabling vil gjerne svekke grunntoneområdet og fremheve nedre diskant littegranne ekstra. Totalen blir formodentlig et anlegg som vektlegger øvre mellomtone/nedre diskant, der hvor øret er mest følsomt. Da skal det nok lite til av ekstra støy eller forvrengning før det blir merkbart. Jeg ville kanskje prøvd å legge de 13000 i en god subwoofer i stedet. Bare en tanke, men jeg er nok mer opptatt av naturlig klangbalanse og dynamikk på rytmisk musikk enn av smådetaljene.
 
Sist redigert:

Zeitgeist

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2013
Innlegg
1.509
Antall liker
1.572
Sted
Melhus
Torget vurderinger
11
Tellurium Q Blue er rimelige, fleksible og myke kabler. Pent design også:)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
1000 kroner for innbrenning av høytalerkabel i fire dager av VIDAR maskinen ? Folk flest er opplært til å TENKE i dette landet. Kunne slengt de spenna på parkometeret utenfor sjappa. Da hadde du hvertfall ikke bidradd til galskapen. Particle betalte heldigvis ikke for det. Tenker å lage ett lite enmannsforetak. Erlends Kabelbrenning AS. Her kan alle få kablene sine godt brent til en overkommelig pris. Den nye HÅKON maskinen er fantastisk til kabelbrenning. Ikke fornøyd og vil ha pengene tilbake? Bevis det! - Høres dumt ut når jeg sier det, ikke sant?
Hei!

Jeg ville bare "stå frem" for å tilfredsstille folks nysgjerrighet - og sånt gjør man jo på egen risiko... Man kunne jo ane at det begynte å bli litt temperatur i denne tråden ;)


Jeg kan jo dele noen refleksjoner rundt temaet. Tråden har allerede sporet såpass av at vi kan vel like gjerne fortsette langs dette sidesporet...


På mitt første komplette system, som hadde totalpris på knappe 20.000, og var satt opp i et for lite lytterom, merket jeg ingen forskjell på signalkabler til 300 og 1.500 kroner. Jeg hadde en dyrere kabel på hjemlån, men returnerte den etter grundig testing, fordi det ikke var noe å hente. Jeg hørte riktignok forskjell da jeg testet noen Tara Labs høyttalerkabler til 3.000, men kun til det verre. De låt svært mye dårligere enn et sett billige, uterminerte QED-kabler som jeg hadde kjøpt sammen med hele systemet. Ekstremt ullen lyd og elendig definisjon i bassen - kjappe overganger hørtes ut som en treg slide. Men jeg fikk ihvertfall erfart at kabler påvirker lyden, i den ene eller andre retningen...

Eksperimentering på mitt nåværende system, med strømrens, diverse kabler, Nordost Norse Bi-Wire-jumpers, Sort Kone, fasetesting, osv, har helt klart gjort meg mindre skeptisk både til tweaks, Nordost som merke, og til bransjeaktører med "ekstra øre for detaljer". Mange ser visst på dedikerte bransjefolk som en gjeng kyniske voodoo-prester - det gjorde jeg kanskje selv en gang i tiden. Nå er det heller slik at jeg angrer på at jeg ikke fulgte deres anbefalinger med en gang, eller ønsker at jeg skulle ha gått enda et steg opp i forhold til foreslått løsning. Kablene jeg nå har er jo tiltenkt å skulle "henge med på" noen system-oppgraderinger.

Innbrenningen koster kr 1.000 pr. sett, det er jeg ganske sikker på. Hos en annen forhandler betalte jeg kr 200 for innbrenning av kun én kabel. Dvs at et komplett sett med f.eks. 2xXLR, HT og digitalkabler trolig ville kostet kr 1.000. Innbrenningen utgjorde nå en såpass liten del av kablenes totale pris at jeg - i lys av min etterhvert reduserte skepsis til de tre nevnte faktorene - valgte å takke ja til det.


På mitt tidligere anlegg, i daværende lytterom, merket jeg ikke nevneverdig forskjell mellom billige og dyre kabler, derfor valgte jeg det bort. Nå opplever jeg gevinst av å legge penger i både kabler, tweaks og strømrens, derfor har jeg ganske enkelt begynt å gjøre det. Så får andre finne ut hva som fungerer for dem :)
Det du sier om Tara stemmer nok godt. Har en kompis der jeg opplever lyden slik.. Vi skal teste senere med mine chord høyttaler så blir spennende.
Også lest om mange som opplever Tara på den måten.

Innbrenning vet jeg ingen ting om.. Lest om at de i utgangspunktet ikke er retningsbestemte, men får en slags retning nå en kobler de til første gangen, men tja..
Pris på kabler syns jeg ikke har mye å sei.. F.eks er disse et kupp og billige: Wireworld Luna 7 rca
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Personlig ville jeg ikke brukt 13500 på høyttalerkabler sammen med en forsterker til 18000 (nå på salg til 12000) og høyttalere til 22000. (Listepriser, vet ikke hva du betalte.) Sannsynligheten for å få bedre totalresultat ved å legge 500 i kabler og 13000 mer i høyttalerne i stedet er ganske stor. Gode høyttalere koster fortsatt en del penger, og det er en del å velge mellom i prisbåndet 30-40000. Men det er nå engang dine penger. For min del: Been there, done that.

At butikken har mye høyere fortjenestemargin på kabler og andre accessoirer enn på elektronikk og høyttalere og at selgeren har inntjeningsbasert bonus har selvsagt ingen påvirkning på hvilke råd som gis derfra. :)

Edit: Jeg legger forøvrig merke til at anlegget er sammensatt for å maksimere "detaljer". De Audiovector-høyttalerne er nok på den slanke siden, Hegel er ikke de fetest lydende komponentene, og Nordost kabling vil gjerne svekke grunntoneområdet og fremheve nedre diskant littegranne ekstra. Totalen blir formodentlig et anlegg som vektlegger øvre mellomtone/nedre diskant, der hvor øret er mest følsomt. Da skal det nok lite til av ekstra støy eller forvrengning før det blir merkbart. Jeg ville kanskje prøvd å legge de 13000 i en god subwoofer i stedet. Bare en tanke, men jeg er nok mer opptatt av naturlig klangbalanse og dynamikk på rytmisk musikk enn av smådetaljene.
Alle er ikke like heldigvis.. Da hadde det blitt mye slåssing hvis alle ville hatt samme dama f.eks :p
Ikke alle som kan ha en sub i hus heller. Med en sub vil det nok og bli vanskligere å høre forskjell på kablene på høyttalerne, da den overdøver.
Bare noen tanker jeg gjør meg.
 

particle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2014
Innlegg
476
Antall liker
316
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Edit: Jeg legger forøvrig merke til at anlegget er sammensatt for å maksimere "detaljer". De Audiovector-høyttalerne er nok på den slanke siden, Hegel er ikke de fetest lydende komponentene, og Nordost kabling vil gjerne svekke grunntoneområdet og fremheve nedre diskant littegranne ekstra. Totalen blir formodentlig et anlegg som vektlegger øvre mellomtone/nedre diskant, der hvor øret er mest følsomt. Da skal det nok lite til av ekstra støy eller forvrengning før det blir merkbart. Jeg ville kanskje prøvd å legge de 13000 i en god subwoofer i stedet. Bare en tanke, men jeg er nok mer opptatt av naturlig klangbalanse og dynamikk på rytmisk musikk enn av smådetaljene.
Subwoofer er nok ikke så aktuelt når man bor i blokk, som lovemusikk er inne på... Men ja, jeg vektlegger gjennomsiktighet, detaljrikdom og analytiske egenskaper. Med de nye kablene føler jeg at flere detaljer slipper igjennom, og særlig strømkablene strammet betydelig opp og ga mer spatial informasjon. Komponentene er jo ikke helt balanserte - både forsterkeren og høyttalerne befinner seg nok en god klasse under DACen (og - tør jeg si det - kablene...). ;)

Videre kan det jo nevnes at anlegget mitt er ganske spesielt satt sammen i det at tweaks, kabler og strømrens utgjør omtrent halvparten av totalverdien. "Grunnmuren" er i øyeblikket bedre enn resten av systemet. Men jeg føler at det er mye å hente på å gi komponentene best mulig arbeidsvilkår, så kan man jo etterhvert oppgradere et ledd om gangen.

Forøvrig setter jeg pris på din konstruktive tone - noe som ikke alltid kan tas for gitt i denne kategorien. Vi tilhører nok hver vår leir når det gjelder kabel-spørsmålet, men det er jo ikke noe galt i å ha ulike synspunkter, og utveksle dem på en rolig måte :)
 

RoyVidar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2012
Innlegg
308
Antall liker
54
Sted
Sandefjord
Jeg hørte riktignok forskjell da jeg testet noen Tara Labs høyttalerkabler til 3.000, men kun til det verre. De låt svært mye dårligere enn et sett billige, uterminerte QED-kabler som jeg hadde kjøpt sammen med hele systemet. Ekstremt ullen lyd og elendig definisjon i bassen - kjappe overganger hørtes ut som en treg slide. Men jeg fikk ihvertfall erfart at kabler påvirker lyden, i den ene eller andre retningen...
Det du sier om Tara stemmer nok godt. Har en kompis der jeg opplever lyden slik.. Vi skal teste senere med mine chord høyttaler så blir spennende.
Også lest om mange som opplever Tara på den måten.
Nå er dette bare et "anekdotisk" enkelttilfelle som ikke kan generaliseres, men etter flytting slet jeg med noe "hard lyd" i øvre mellomtone/nedre diskant som gjorde at lyttetretthet inntraff alt for tidlig. Samtidig som jeg meldte meg inn her for å se hvordan kabler kunne løse det problemet (yes, been there), var jeg innom en butikk som førte blant annet Nordost. Jeg beskrev problemet for selgeren, og den beste løsningen var visst å bytte ut hver eneste av mine bokser og dingser med ting de hadde til salgs, men som en mellomløsning, kunne jeg nok bruke noen rimelige Nordost høyttalerkabler, som både ville løse det problemet og "rive vekk sløret/forhenget" for musikken...

Både single- og biwiret forsterket Nordost-saken problematikken - "hardere lyd" - mer fokus i øvre mellomtone/diskant - som økte lyttetrettheten. Bass og mellomtone ble mer udefinert og slapp... Jeg kappet termineringene på mine gamle 90-talls Tara Labs-kabler som har bra med gods, stappa de rett i høyttalerterminalene, og da VAR "forhenget" borte. Sannsynligvis hadde termineringene mine oksydert eller på annet vis degradert..., da kom lydbildet på plass igjen, stram og kontant bass, detaljene en helhetlig del av lydbildet, så anlegget formidlet musikk igjen.

Den "harde lyden" fant jeg ut ikke kunne kureres med kabler, men med noen litt enkle akustiske tiltak i rommet.
 

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
940
Antall liker
704
Torget vurderinger
10
Desverre er det sant . Har en bekjent som brant inn sine Nordost kabler . Hørte- 0 - ingen forskjell . Penger rett i d...ss :confused:
Er det lov å spørre om hvor mange blanke han måtte ut med ? :p
Da jeg oppgraderte fra Nordost Blue Heaven til Heimdall 2 så fikk jeg en god pakkeavtale på OHC, med innbytte av gamle kabler og innbrenning av de nye. Selve innbrenningen kostet kr. 1.000. Selgeren sa at fra Norse 2-serien og opp så anbefaler de alltid firedagers innbrenning med Vidar-maskinen, fordi kabler av slik kvalitet har såpass mye å hente på denne prosessen.

Kan forøvrig nevne at Heimdall 2 var en stor oppgradering i forhold til Blue Heaven LS, som i sitt sted var en stor oppgradering fra Wyrewizard / Flatline. Jeg har aldri skjønt hvorfor kabler har innvirkning på lyden, da spesielt strømkabler, men det plager meg ikke så lenge jeg hører forskjell. Mine nye kabler har jeg kun hørt etter innbrenningen.
Selfølgelig sier selgeren det ... Du vet altså ikke om innbrenninga har hatt noen som helst effekt ??? Smart , og 1000 kr rett i d..ss .:confused:
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.117
Antall liker
9.429
Burde det ikke lyse ett par lamper når kabler til tusenvis av kroner trenger etterbehandling? Der har verdens fremste forskere på kabel forsket frem noe unikt og kabelen er støpt, tvinnet, isolert og terminert av høyt utdannede håndverkere og så skal selgeren slenge dem i en spesiallaget stekovn mot ytterlige noen tusenlapper?
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Bass og mellomtone ble mer udefinert og slapp... Jeg kappet termineringene på mine gamle 90-talls Tara Labs-kabler som har bra med gods, stappa de rett i høyttalerterminalene, og da VAR "forhenget" borte.
Riktig tenkt. Termineringen er viktig for sluttresultatet. Er termineringen mindre god, så kutt den bort (er selvfølgelig ikke løsningen i alle sammenhenger).

Har selv kjørt "råkabelen" rett i terminalene mange ganger, og det fungere fint. Kabelen oksiderer riktignok etter hvert, men da er det bare å kutte bort enda litt mer av ytterkabelen :)
 

particle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2014
Innlegg
476
Antall liker
316
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Burde det ikke lyse ett par lamper når kabler til tusenvis av kroner trenger etterbehandling? Der har verdens fremste forskere på kabel forsket frem noe unikt og kabelen er støpt, tvinnet, isolert og terminert av høyt utdannede håndverkere og så skal selgeren slenge dem i en spesiallaget stekovn mot ytterlige noen tusenlapper?
Det er mange produkter som har åpenbart forbedringspotensiale som nye, og/eller som "modnes" over lengre tids bruk. Vinylplater låter for eksempel ikke optimalt rett ut av coveret - slippmiddelet må vaskes av først. Som PC-bruker har jeg sett utallige eksempler på elendige kjøleløsninger til spesielt grafikkort, som knapt nok har sittet fast, og med altfor mye kjølepasta. Disse skiftet jeg gladelig ut med skikkelige løsninger for noen ekstra hundrelapper.

For min del kunne alt av HiFi-utstyr godt ha kommet ferdig innkjørt fra fabrikken. Angående dette med kabel-innbrenning så er det jo valgfritt, men det er trolig lenge til neste gang jeg kjøper kabler, så jeg følte at jeg like gjerne kunne trå til denne gangen. Når man kjøper ny bil rynker man kanskje litt på nesen over prisen på ekstrautstyr som man mener burde ha vært inkludert i prisen, men det vil ofte være bedre å bare kjøpe det istedenfor å ergre seg i årevis over at man ikke gjorde det.

Det koster heller ikke "noen tusenlapper", men nøyaktig én tusenlapp for et *komplett kabelsett*.

Den tusenlappen er forøvrig ikke noe jeg vil miste nattesøvn over, men dette med pengebruk må jo bli opp til hver enkelt av oss å vurdere. Jeg synes ikke dette er noe å dvele ved. Nå ved dere ihvertfall hva slik innbrenning koster, og har fått konkludere med at det ikke er noe for dere. Da er vi forhåpentligvis i mål.
 
Topp Bunn