Lyngen skrev:
Jeg svarte bevisst ikke på Townes spørmål fordi det er usaklig og bare skitner til tråden. Jeg missliker at noen kaller ting skit eller makkverk bare fordi de ikke liker det. RoDa skriver: "Jeg ikke forstår hvorfor de har gjemt bort og vrengt stemmen sånn". Det er en helt annen tilnærming enn "dret". At noen opplever effektene som motsatt av intimt er helt fair, men husk da også at mange reagerer stikk motsatt. Alså er dette ikke noen objektiv vurdering. Det går jo an å skrive "jeg synes" eller "for meg oppleves det". Ingen tvil om at Bon Iver har truffet manges hjerter for å bruke en klisjé, og han ikke treffer alle er ganske opplagt. Men det går faktisk an å skille mellom godt laget musikk og dårlig musikk uavhengig av hva som treffer følelsesregistrer.
Feminitetspørsmålet er nok såpass komplekst at det passer en ny tråd (jeg skrev først at jeg ikke kunne svare på det, men prøvde litt alikevel).
Det var da ikke så veldig usaklig? Det er en kjennsgjerning at pitchfork anmeldte neutral milk hotel sin in the aeroplane over the sea og gav den nokså ordinært kritikk da den kom. Siden skrev de om meldinga og gav den 10.0. Eg mener dette vitner om manglende integritet. Det finnes ingenting usaklig i å mene dette. Dette får du bare tåle, Lyngen.
Eksemplet med norske anmeldere var, som nevnt, satt på spissen. Men eg kan som sagt gjerne grave opp mange eksempler fra norsk presse hvor det i beste fall står tre linjer om plata det er snakk om, og 17 linjer om været (Igjen - spissformulering, ikkje be meg finne en anmeldelse hvor det meldes om kuling ved stadt). Den Costello meldinga irriterte/sjokkerte/overrasket meg veldig da den kom, derfor brukte eg den som et implisitt eksempel i mitt svar til deg.
Eg mener også at Bon Iver plata
er et makkverk. Eg mistenker deg, Lyngen, for nesten å legge noe personlig i dette. Eg kan berolige deg med at smøyso liker Bon Iver (delvis også siste), men eg ser meg jo ikkje om etter ny familie av den grunn. Så om du tror eg mener Bon Iver er dårlig fordi du synes den er fantastisk, er det bare paranoiaen din som snakker.
Det er ikkje å forsøple tråden å kalle ei plate for et makkverk når ein meiner det. SKulle eg ha rost plata om eg hadde trukket den, i frykt for reaksjoner? Hadde eg fått plata hadde eg brukt flere linjer på å forklare korfor eg synes den er dårlig, men eg synes anmelderne har gjort en god jobb her, så det blir overflødig å tilføye mer enn at Bon Iver, på denne plata, i beste fall treffer meg med et streifskudd i lilletåa.
Det virker som om du går litt lett i vranglås dersom platene du liker blir harselert med av andre. Det er jo litt synd, og om det er tilfelle så får en vel bare unngå det heretter - for husfredens skyls. Eg bryr meg katten om det eg liker blir hånet og hudflettet både her, i lyttetråden og andre steder, eg klarer bare ikkje ta det personlig. Eller,
eg klarer la være å ta det personlig, om du vil. For meg er jo "gubberock" (slik du definerer det) et kvalitetstegn, for deg den åttende dødssynd. Eg går ikjke i fistel om du mener Townes Van Zandt, Bill Morrisey etc. er "gubberock" - for meg er de eksponenter for
ekte initimitet, noe eg bare ikkje evner å høre i Bon Iver plata i det hele tatt.
Og eg må tydeligvis si det atter en gang... Det var en spøk og en spissformulering om anmelderiet. Når det er sagt, så har eg størst tillitt til egen smak...