Albumstafetten 14

U

utgatt60135

Gjest
65finger skrev:
Må kjøre igjennom minst et par ganger til
Takker! Jeg for min del er glad jeg slipper nå ;). Men det er moro å få en utfordring også, men rap vil jeg nok aldri venne meg til er jeg redd. Er nok den plata av alle jeg har vært mest usikker på karakteren.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Lyngen skrev:
65finger skrev:
Jeg syntes det er mye kult innen den sjangeren.
Helt sikkert, men rap er vel noen man enten liker eller missliker?
det tror jeg men det er mye forkjellig innen sjangeren. Kan jo se på Beastie boys som en del av sjangeren og muligens Rage Against the machine. Liker en del av det Eminem, kayne West og noen flere har gitt ut. Har begrenset kunnskap om sjangeren

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Lyngen skrev:
65finger skrev:
Takker! Jeg for min del er glad jeg slipper nå ;). Men det er moro å få en utfordring også, men rap vil jeg nok aldri venne meg til er jeg redd. Er nok den plata av alle jeg har vært mest usikker på karakteren.
Må si jeg var i villrede angående karakteren jeg også, men siden skalaen går helt fra 0 til 10 syns jeg det holdt med 2 ettersom jeg med nogenlunde høy grad av sikkerhet kan si at jeg ikke kommer til å spille den igjen. Syns du fikk til en god beskrivelse av plata.

Og ja; det er lov å finne på ord.

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.320
Sted
Sortland
Flotte bidrag som gir et godt bilde av musikken.

Er glad for at Lyngen ikke satte en 'fornuftig karakter' men sier det han mener ;)
Nei - tror ikke på den om at enkelte musikktyper er av 'enten liker man det eller man liker det ikke' -
har møtt meg sjøl i døra så mange ganger at ingen sjangere avskrives lengre (ok - ett mulig unntak finnes kanskje...)
Holder man seg til "Nei - det er køntri - jeg liker ikke hestejazz" går man glipp av mye god musikk og mange gode opplevelser, det samme gjelder for alla endre sjangere - imho.

PS: At jeg ikke deler anmeldernes oppfatning er vel ingen bombe. Det er nok ingen klassiker, men høydepunktene er såpass store at den treffer en soleklar 8/10.

U

utgatt60135

Gjest
jowil skrev:
Lyngen skrev:
65finger skrev:
Må si jeg var i villrede angående karakteren jeg også, men siden skalaen går helt fra 0 til 10 syns jeg det holdt med 2 ettersom jeg med nogenlunde høy grad av sikkerhet kan si at jeg ikke kommer til å spille den igjen. Syns du fikk til en god beskrivelse av plata.

Og ja; det er lov å finne på ord.
Fin anmeldelse, Jowil. Jeg turte ikke å prøve meg på tekstene engang. Jeg har ikke hørt på plata så mye som deg, men tenkte en stund å være litt snill men da jeg så din karakter tenkte jeg litt skitt au, jeg liker den egentlig ikke jeg heller. Men så valgte jeg en karakter midt i mellom.

U

utgatt60135

Gjest
Hansern skrev:
Nei - tror ikke på den om at enkelte musikktyper er av 'enten liker man det eller man liker det ikke' -
har møtt meg sjøl i døra så mange ganger at ingen sjangere avskrives lengre (ok - ett mulig unntak finnes kanskje...)
Holder man seg til "Nei - det er køntri - jeg liker ikke hestejazz" går man glipp av mye god musikk og mange gode opplevelser, det samme gjelder for alla endre sjangere - imho.
Merker iallefall at endel plater som er i ytterkantene eller som ikke har et sterkt preg av en bestemt sjanger kan gå i positiv favør. Eminem f.eks.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Hansern skrev:
Flotte bidrag som gir et godt bilde av musikken.

Er glad for at Lyngen ikke satte en 'fornuftig karakter' men sier det han mener ;)

PS: At jeg ikke deler anmeldernes oppfatning er vel ingen bombe. Det er nok ingen klassiker, men høydepunktene er såpass store at den treffer en soleklar 8/10.
Det kan jeg si meg nesten hundre prosent enig i. Men personlig sliter jeg litt med elektronisk produserte rytmer, groove og instrumentlyder. Terskelen for at det skal være bra blir mye høyere fordi det er mye lettere å være dynamisk med et tradisjonelt instrument. Det engasjerer meg mye mer.

Åtter er jo kanonmye, bra for deg! ;D

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.320
Sted
Sortland
Lyngen skrev:
Merker iallefall at endel plater som er i ytterkantene eller som ikke har et sterkt preg av en bestemt sjanger kan gå i positiv favør. Eminem f.eks.
Umiddelbart hørtes det riktig ut, men en tur innom de dype, mørke irrgangene av min egen musikksmak
(de deler jeg aldri snakker om....) gjør at jeg for min egen del vil si at på generelt grunnlag vil jeg ikke generalisere :D.
Går glipp av mye fint da.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.320
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
65finger skrev:
Lyngen skrev:
65finger skrev:
det tror jeg men det er mye forkjellig innen sjangeren. Kan jo se på Beastie boys som en del av sjangeren og muligens Rage Against the machine. Liker en del av det Eminem, kayne West og noen flere har gitt ut. Har begrenset kunnskap om sjangeren
RATM er fett, men å kalle det rap/hiphop er vel litt drøyt?

Selv kan jeg strekke meg til Cypress Hill, Beastie Boys, Body Count og Anthrax's "I'm The Man" og "Bring The Noise", men der stopper det også. :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Dazed skrev:
65finger skrev:
Lyngen skrev:
65finger skrev:
RATM er fett, men å kalle det rap/hiphop er vel litt drøyt?

Selv kan jeg strekke meg til Cypress Hill, Beastie Boys, Body Count og Anthrax's "I'm The Man" og "Bring The Noise", men der stopper det også. :)
Strekker den langt, men vokalen kan minne om en jævlig sinna rapper

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.320
Sted
Sortland
Mike Ladd ( The Infesticons) er nok hverken rap eller hiphop ::)

rett sjangerbeskrivelse av musikken hans er progressiv sort musikk - selvsagt :D :D :D

han er forøvig skribent, poet, osv osv for de som er interresert i slikt, og dette er hans 10'ende album.

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.936
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Har ikke rukket å lytte til Mariachi El Bronx, Jack Johnson eller Bedford park, men skal gi de en sjanse eller to. Kjenner igjen min opplevelse i beskrivelsene av JJs tidligere utgivelser.

Nå til egne plikter:

Feist - Metals. (2011)

Jeg kjenner ikke til Leslie Feist sine tidligste produksjoner, men har sjekket ut The Reminder (2007) tidligere. Det albumet var vel ikke så veldig kjent inntil låta 1234 (noe for Dag?) ble brukt i en reklame for en appledings, og så skulle "alle" ha det. Jeg fikk ikke tak på det albumet og glemte det nokså fort.

Fire år senere kommer dette albumet, hun forhaster seg altså ikke. Produksjonen virker nokså bearbeidet, med trommer, bass, og litt gitar og tangenter i bunnen, men med både blåsere, strykere og andre effekter er lagt inn i tillegg uten at det virker påtatt eller overdrevet. Lamchop har gjort noe lignende på fx Is a Woman (men det er en mye bedre plate!).

Første låta, the Bad in Each Other, gir meg en Kate Bush feeling, men så overtar Cat Power assosiasjonsrekka mi, med noen glimt av Polly Jean her og der.

Caught a long Wind (spor 3) kan representere det jeg liker med denne plata; de rolige nedtonede låtene. 8. Anti-Pioneer er en nedstrippet bluesete låt som gir meg litt Beth Orton feel. 11. Comfort me minner meg også om Beth Orton. Den kan jeg også tåle.

How Come You Never go (spor 4) får eksemplifisere det jeg liker minst; de litt uptempo kraftigere låtene. De blir for meg bare masete.

Til syvende og sist er hovedproblemet med denne plata at den ikke bryter igjennom korttidshukommelsen min. Når jeg hører på den finnes det ting her som er lett og like og som jeg tror vil vokse på meg, men neste gang jeg hører plata har jeg fullstendig glemt det jeg hørte. Også flyter det hele litt i hop for meg. Hæ? Spilte hun ikke den istad?
Siden ingenting med denne plata fester seg, og dermed er hverken god eller dårlig, så gir jeg den 5.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Ser du har levert Burnt, men venter med å lese til min egen er klar.

Et himla stress i dag óg, aleine med kidsa, så eg må få de i seng før eg engang kan begynne å skrive. Men det er lenge til midnatt ;D

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.936
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Townes skrev:

Et himla stress i dag óg, aleine med kidsa, så eg må få de i seng før eg engang kan begynne å skrive. Men det er lenge til midnatt ;D
Måtte sørge for å få hoppet før Wirkola ;)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Burnt_Island skrev:
Townes skrev:

du gjorde en super jobb Burnt!!!

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.936
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
65finger skrev:
Burnt_Island skrev:
Townes skrev:

du gjorde en super jobb Burnt!!!
mine aller mest ydmyke takkehilsener

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Burnt_Island skrev:
Til syvende og sist er hovedproblemet med denne plata at den ikke bryter igjennom korttidshukommelsen min. Når jeg hører på den finnes det ting her som er lett og like og som jeg tror vil vokse på meg, men neste gang jeg hører plata har jeg fullstendig glemt det jeg hørte. Også flyter det hele litt i hop for meg. Hæ? Spilte hun ikke den istad?
Siden ingenting med denne plata fester seg, og dermed er hverken god eller dårlig, så gir jeg den 5.
En slags teflonpop altså? Har ikke somlet meg til å høre denne. Skal gjøre det med èn gang. Veldig bra skrevet. Jeg stoler i og for seg nok på dømmekraften din ut fra det jeg har lest tidligere av deg til å unngå denne, men får prøve den et par runder.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Hepp hepp.

Det har vært bra med lyttetid denne gangen, men det har skortet noe jævli på skrivetid. Det har vært unormalt hektisk på hemebane siste tiden, og det sier faktisk ikkje reint lite...
Uansett, eg kom ikkje i gang med skriving før i kveld, og no gidder eg ikkje mer, fordi eg planlegger å slappe av med noe brunt i glasset og ikkje stresse mer med stafett.
Ingen eller liten tid til korrektur denne gang, men det får så være.

Artist: Feist
Tittel: Metals
Label/År: Polydor/2011

En Fe(i)st for øret?

Mye har skjedd siden Leslie Feist varmet opp for Ramones som 16 åring. Etter beinhard turnering med jentepunkerne i bandet Placebo var stemmen hennes så utslitt at hun ble fortalt hun aldri kunne synge igjen. Slik gikk det ikke, og etter noen års rekonvalens startet en solokarriere som først ble skikkelig lagt merke til ved hennes forrige utgivelse, The reminder fra 2007. Metals er kanadieren's fjerde offisielle album, og det som må ha vært av jentepunker i henne er nå forlatt til fordel for et mer modent og moderert uttrykk.

Metals "flyter" av gårde mer enn tittelen skulle tilsi. Det er for det meste sparsommelig dempede toner som setter standarden for plata. Nakent arrangert, med trommer, bass og piano som de bærende elementer, sammen med Feist's smårufsete alt, som sender tankene i retning Chan Marshall aka Cat Power mer enn en gang. Det musikalske uttrykket er ikke så ulikt Cat Power heller. Både låter og produksjon kan minne om Cat Powers senere ting, hvilket i seg selv er et kvalitetstegn. Produksjonen er forseggjort og gjennomført, og det låter tidvis tøfft og tungt, sjøl om det kan bli et noe endimensjonalt preg over dette.

Nå er nå engang Feist en artist som evner å stå på egne bein og trenger således ikkje sammenligninger / referanser for at man skal høre at det finnes kvaliteter på Metals. Det tøffe og basstunge groovet i The bad in each other åpner plata på en overbevisende måte, og refrenget, med sitt kledelige stryke- og blåsearrangement sitter umiddelbart:

"When a good man and good woman
Can find the good in each other
And a good man and a good woman
Bring out the worst in the other
The bad in each other"

Vakkert refreng, som legger lista høyt for resten av plata. Langt på vei makter Feist å levere varene. Første halvdel er overbevisende. Hun har funnet en formel som hun bare tidvis avviker fra, men det er en formel som fungerer meget godt (inntil et visst punkt). Både Graveyard, Caught a long wind og How come you nver go there slentrer, eller flyter om du vil, avgårde i mye det samme rolige tempo, dog noe mer uptempo på sistnevnte. Feist vet både hvordan man syr sammen fengende låter, samt hvordan mikrofonen skal trakteres - det er en fin tilstedeværelse i stemmen i disse låtene, og hun holder lytterens interesse oppe.

Så kommer A commotion, og bryter totalt med det som har blitt servert til nå. En vrang og sær låt med et underlig arrangement og ditto underlig struktur. Det er ei bra låt, faktisk blant de beste på plata, men den skiller seg ut i den forstand at den ikke følger formularet for de rolige og mer avbalanserte låtene. Hun er betydelig mer vågal her, og dette kan være mat for fans av frøkena som nylig besøkte hovedstaden; Polly Jean Harvey. Mer av dette, takk!

The circle married the line tar opp igjen tråden fra låtene som innleder plata. Rolig, neddempet og behagelig, men aner man tegn til litt kjedsomhet? Til tross for at Feist synger upåklagelig her også. Joda, Bittersweet melodies bekrefter langt på vei den snikende anelsen fra forrige låt. Dette begynner å bli småkjedelig og noe uinspirerende, og det kjenens etterhvert som om det er samme låta gang på gang, og følelsen av et noe begrenset register som låtskriver gjør seg gjeldende. Det nærmer seg også noe som er litt for sukkersøtt og harmløst på dette stadiet. Anti-Pioneer retter litt på sakene igjen. En svært så naken og intim låt, som kanskje er platas sterkeste kutt. Uttrykket er tilnærmet strippet til beinet, det er lavmælt, rolig, men med nærvær og intensitet intakt. Gromlåt, med en noe mørkere tone enn mye annet.

Cicadas and Gulls er siste låt det er nødvenig å fremheve. Her hiver Feist seg på singer/songwriter kjøret, sparsommelig akkompagnert av en akustisk gitar og sin egen koring. En veldig flott låt i americana landskapet. Metals hadde ikke hatt vondt av flere låter som denne, det ville bidratt til mer dynamikk og variasjon i plata.

Det er ingenting direkte dårlig på Metals, men den når allikevel ikke helt opp. Det er for lite bredde i låtene til at det når helt hjem hos undertegnede, og noen spor blir nokså anonyme. Det blir rett og slett for mye som ligner, og for få spor som skiller seg virkelig positivt ut. Hun åpner friskt, men holder ikkje hele veien inn. En plate helt på det jevne, men som jeg sitter igjen med følelsen av er en fattigmansutgave av Cat power.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

CEVBOF says 5+/9

Med dette sier eg takk for meg i stafetten inntil videre. Håper det lar seg lese mellom linjene i meldinga over at eg verken synes plata er dræt eller fantastisk...

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Antall liker
613
Sted
Nordhordland
Kjempeanmeldelser av Burnt og Townes :)
@Townes; hvis dette var skriblet ned på kort tid er det intet annet enn imponerende. :D
Har ikke hørt plata selv (ennå) så den kan jeg ikke uttale meg om.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Bent skrev:
Kjempeanmeldelser av Burnt og Townes :)
@Townes; hvis dette var skriblet ned på kort tid er det intet annet enn imponerende. :D
Har ikke hørt plata selv (ennå) så den kan jeg ikke uttale meg om.
Det er skrevet på temmelig kort tid, ja, men eg har tross alt hørt plata flere ganger daglig i et par uker nå.

U

utgatt60135

Gjest
Bra anmeldelser av dere og jeg er ganske så enig med dere begge. Det er absolutt bra musikk med gode arrangementer, men Feist klarer bare ikke å engasjere meg nok til at jeg får lyst til å høre mye på plata. Og så er det et eller annet med stemmen som ikke treffer meg helt. Vet ikke helt hva det er men føles nesten litt uforløst eller er det stikk motsatt i følge det Townes forteller om (som jeg ikke visste)? 6 fra meg også selv om jeg samtidig føler at den fortjener en 7.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
6/8 takten på How come you never go there sjarmerer meg i senk.
Og platas beste låt følger opp. Funker fjell denne, som høstmusikk uten ørene på stilk.
God sekser herfra.

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.320
Sted
Sortland
Prøvde meg på 'Metals' men det gikk ikke, vil benytte pausen til å skryte litt av oss på denne tråden......
Saklige og informative anmeldelser fra folk som er opptatt av musikk, - ikke som middel for å hevde eget ego i egnere kretser i Akersgata (der det er viktig å holde seg til flokken), men som opplevelser som bidrar til å øke gleden ved å leve og som derfor syns det er fint å dele sine opplevelser med andre - av samme legning. Flotte anmeldelser som forteller om musikken, og dermed gir leserne verdifull informasjon
Pluss at vi som deltar får muligheter til å høre nye ting.
Storveis ;D

Ingen pause her nei......

Husk at jeg er helt ny her og er litt overveldet over forumets form og innhold
:-X og etter å ha deltatt litt her angrer jeg på den andre tråden som jeg gjerne ser blir slettet :'(, heller bruke energien på det som er bra enn å drite ut Queen det man ikke liker. [size=10pt]
Unnskyld til alle for den
[/size]

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Hansern skrev:
Prøvde meg på 'Metals' men det gikk ikke, vil benytte pausen til å skryte litt av oss på denne tråden......
Saklige og informative anmeldelser fra folk som er opptatt av musikk, - ikke som middel for å hevde eget ego i egnere kretser i Akersgata (der det er viktig å holde seg til flokken), men som opplevelser som bidrar til å øke gleden ved å leve og som derfor syns det er fint å dele sine opplevelser med andre - av samme legning. Flotte anmeldelser som forteller om musikken, og dermed gir leserne verdifull informasjon
Pluss at vi som deltar får muligheter til å høre nye ting.
Storveis ;D

Ingen pause her nei......

Husk at jeg er helt ny her og er litt overveldet over forumets form og innhold
:-X og etter å ha deltatt litt her angrer jeg på den andre tråden som jeg gjerne ser blir slettet :'(, heller bruke energien på det som er bra enn å drite ut Queen det man ikke liker. [size=10pt]Unnskyld til alle for den[/size]
Tråden var morsom og godmodig. Neste runde skal jeg skjerpe meg å få hørt alle albumene. Opps vi har et igjen...

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.320
Sted
Sortland
En positiv innstilling, integritet og respekt for andre kan vel ikke undervurderes finger'n?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Hansern skrev:
En positiv innstilling, integritet og respekt for andre kan vel ikke undervurderes finger'n?
absolutt ikke! men tråden din holdt en god tone tross alt.

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.320
Sted
Sortland
Takk for det 65. ;D ;D
de fleste skjønte poenget - - - -
bedre enn å forurense tribute-tråder i 1,8-form ;)

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Kångeanmeldeser !

Har kjøpt nye Feist,men har på en måte ikke fått skikkelig "tak i" den sålangt.Men det er slett ingen dårlig plate.

mvh. s,

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
39.854
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Veldig fine, treffende anmeldelser av en OK plate.

Var det i forbindelse med Kings Of Convenience jeg hørte om Feist først?
Uansett, jeg likte den der Reminder, og selv om også denne er bra, glir den inn i glemmeboka mens man hører på den. Ville nok gitt den en sekser eller så, men har bare hørt den to-tre ganger.

Samtidig er det trist å lese at mye av fundamentet under Albumstafetten smuldrer bort. Litt vanskelig å se for meg denne flotte anmelderinstitusjonen uten Lyngen og Townes.

Får jo håpe dere kommer tilbake om ikke alt for lenge. Men det spørs om Stafetten lever så lenge, er det bare jeg som er pessimistisk?

Pause til nyåret?

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Er med på ein runde til eg. Vi har då hundre og ørten andre som muligens er med :D
Lenge til nyttår :(

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.320
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hansern skrev:
Brasse skrev:
Er med på ein runde til eg. Vi har då hundre og ørten andre som muligens er med :D
Lenge til nyttår :(
sant ;)
Vil bare minne om at den pågående stafetten ikke er ferdig enda, den heller. ..Og SELVSAGT blir det flere stafetter. Nr. 14 er jo den beste på lenge, så hvor kommer dette snakket fra nå? ;)

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Nyttår ??? Går ikke å vente til neste år med neste runde, nei! Meget leit at to såpass begavde skribenter skal ta pause herifra, håper ikke fraværet blir av langvarig art. Heldigvis er det drøssevis med andre flinke folk her så jeg tviler ikke i det hele tatt på at neste runde også blir en braksuksess. Gleder meg allerede. :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Mangler fortsatt de siste anmeldelsene. Pause etter 2 runder ??? er vi 100+ år gamle?

Topp Bunn