Booker T Jones - The Road From Memphis (2011)
Denne skiva kunne sikkert vært den leksikalske definisjonen av "Groovy". Jo mer jeg har lyttet til denne, jo mer imponert blir jeg over bandet som backer Booker T her (ironisk nok lederen for kanskje det beste backing bandet gjennom tidene..) Det svinger skikkelig. Bass og trommer står for stødig funk og fete grooves, og utrolig velplasserte og velproduserte gitareffekter bare løfter det hele. Dette bandet må da kunne få hvem som helst til å høres bra ut! Det er Questlove (trommer), "Captain" Kirk Douglas (gitar) og Owen Biddle (bass) fra The Roots, og tidligere Motown gitarist Dennis Coffey og Stewart Killen (perkusjon).
Booker T er ingen hvem som helst; likevel holder det ikke for meg. Hammond orgel klarer sjelden å bære ei låt for meg. Mange band oppnår gode effekter med å fylle ut et lydbilde med orgel; alt fra Jimmy Smith til Clutch, men når Hammondorgelet får senterspoten så blir det veldig raskt muzak for meg. Heismusikk, danskebåtorganisten i spisesalen, panfløyteversjonene av D.D.E.s "Vinsjan På Kaia" osv. Dette havner desverre i samme gata, og coverlåtene "Crazy" (Gnarls Barkley) og "Everything is Everything" (Laureen Hill) er de som gjør dette tydeligst for meg; Dette orgelet er for det meste bare en litt kulere panfløyte..
Lyspunkt er det likevel. Hele plata er verdt noen gjennomlyttinger på grunn av det fantastiske backingbandet og låtene hvor orgelet ikke har senterspot er mye mer hørbare. Min favoritt er Bronx hvor Lou Reed bidrar på vokal, men som også rent instrumentalt har et mer balansert inntrykk.
Karakter: 6/10