Albumstafetten 13

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.319
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jepp. Den er litt annerledes enn de andre, både før og etter. ...I den grad de andre er like i det hele tatt, da. ;)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Flott anmeldelse Dazed. Fikk lyst til å høre på plate. Det skal bli når jeg kommer hjem fra jobb.

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
39.353
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Bra, anmeldelse, Daze.
Får håpe det kommer en til, men denne var uansett verdt to ;)

Som vanlig når det gjelder musikk (?) er jeg litt uenig med deg. ;D
I den forstand at jeg er enda mer positiv.
God lyd, flotte rytmer, dog kanskje litt mange instrumentaler, men totalt sett en 'treat' av et album, tyckar jag.

U

utgatt60135

Gjest
Flott anmeldelse, Dazed :). Jeg tror også det hadde blitt en sekser fra meg - en god en. Ikke de store ord, ikke noe løp og kjøp, men et par runder gir meg en fint smil for det svinger bra og de lager gode rytmer. Bra vokal. Fin bakgrunnsmusikk (i positiv) betydning.

Beklager at jeg ikke likte albumet ditt så godt dazed, men du tar det bare fint ser jeg :). Det er så absolutt smak og behag ja.

Håper bare ikke larsg har glemt det hele :-\.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.319
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
united59 skrev:
Bra, anmeldelse, Daze.
Får håpe det kommer en til, men denne var uansett verdt to ;)
Takk. Vi får håpe larsg ikke har glemt det.

united59 skrev:
Som vanlig når det gjelder musikk (?) er jeg litt uenig med deg. ;D
I den forstand at jeg er enda mer positiv.
God lyd, flotte rytmer, dog kanskje litt mange instrumentaler, men totalt sett en 'treat' av et album, tyckar jag.
Det må jo være lov. ;)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.319
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
Flott anmeldelse, Dazed :). Jeg tror også det hadde blitt en sekser fra meg - en god en. Ikke de store ord, ikke noe løp og kjøp, men et par runder gir meg en fint smil for det svinger bra og de lager gode rytmer. Bra vokal. Fin bakgrunnsmusikk (i positiv) betydning.
Takker. Ja, et "greit" album, det der. Mister litt interessen i "calypso-partiene", men bluesrock-delene er tøffe. :)

Lyngen skrev:
Beklager at jeg ikke likte albumet ditt så godt dazed, men du tar det bare fint ser jeg :). Det er så absolutt smak og behag ja.
Det er vel ikke noe man kan si på det. Liker du det ikke så liker du det ikke. :)

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.787
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Fin anmeldelse Dazed. Jeg kjenner plata godt igjen i beskrivelsen din, jeg bare skårer den litt høyere enn du. Og det er ikke bare bluesen jeg liker, men det var ikke calypsoen som vant meg over ;)
Tex Perkins har også spilt inn noe country under eget navn, og svært rufsete rock sammen med Beasts of Bourbon. At dette bandet spiller instrumentalt under BoB navnet har jeg vanskelig for å tro siden BoB fortsatt holder på.

Grunnen til nominasjonen er at jeg synes de er litt "annerledes". Jeg mener dette må være en australsk variant av sørstatsrock; sydkorsrock TM ;)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.319
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Burnt_Island skrev:
Fin anmeldelse Dazed. Jeg kjenner plata godt igjen i beskrivelsen din, jeg bare skårer den litt høyere enn du. Og det er ikke bare bluesen jeg liker, men det var ikke calypsoen som vant meg over ;)
Godt dere setter pris på skribleriene. :)

Burnt_Island skrev:
Tex Perkins har også spilt inn noe country under eget navn, og svært rufsete rock sammen med Beasts of Bourbon. At dette bandet spiller instrumentalt under BoB navnet har jeg vanskelig for å tro siden BoB fortsatt holder på.
Nå husker jeg ikke hvor jeg leste det, men det sto på nettet et sted da jeg lette etter bakgrunnsinfo. Beklager hvis det er galt.

Burnt_Island skrev:
Grunnen til nominasjonen er at jeg synes de er litt "annerledes". Jeg mener dette må være en australsk variant av sørstatsrock; sydkorsrock TM ;)
Jeg synes de rocka/bluesete låtene låter ganske amerikansk, egentlig, men det er iblandet en del "nye" elementer.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Bra melding det der, Dazed.
Eg får ikkje helt taket på denne plata (trolig mye grunnet produksjonen, som eg ikkje liker) Hadde trolig landet på 5/10 herfra, muligens 6/10, ettersom det er noen tøffe låter her.

Skuffende at det allerede ved andre plate har skjedd det som gjør at eg teller på knappene korvidt eg skal gidde stafetten mer. Regner med det er bare et arbeidsuhell eller lignende, og at larsg sin melding er rett rundt hjørnet ;)

S

schitzo

Gjest
Beklager , glemte hele greia. Har rota rundt med kabler og plasseringer etc. ett par dager.

The Cruel Sea - The Honeymoon Is Over:

Som gammel Beasts of Bourbon, Kim Salmon og endel andre mer eller mindre obskure australske musikere fan , var det med stor spenning jeg logget inn på Spotify. Men fytterakkern for noe uinspirert heismusikk. Ikke noe trøkk i hverken musikk eller vokal. Hadde ventet mer av Tex Perkins etter hva han presterte i Beasts of Bourbon.
Det var rett og slett så kjedelig att jeg ikke orket å høre mer enn halvparten av hver melodi.
Sorry , not my kinda` music.

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.787
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
@larsg: Det er kanskje dumt at dette kommer fra meg. Det er lett å tro at jeg har investert noe personlig i min nominasjon og at det er dette som kommer til utrykk nå: Det er det ikke.

Jeg har derimot investert noe personlig i albumstafetten, og deltatt i 12 av 13 runder. Jeg har lyttet igjennom de platene jeg har fått flere ganger og brukt tid og tankevirksomhet på å finne ut hva jeg skal skrive om de nominerte platene. Noen av de har jeg nesten hatet, noen har jeg vært fullstendig likegyldig til og noen har havnet på min permanente spilleliste. Men å anmelde de har jeg brukt tid på i hvert enkelt tilfelle. Som oftest har jeg tatt meg tid til å kommentere de andre anmeldelsene også, og har lyttet igjennom hele stafettlista.

Når du i følge deg selv glemmer hele greia, kun har sappet deg gjennom plata og leverer en kort anmeldelse dagen etter uten karakter (skjønt jeg kan jo lese meg til hvor du havner) ;) synes jeg du har brukt mindre tid og innsats på stafetten enn den fortjener.

S

schitzo

Gjest
Beklager ekstremt mye , men jeg greide bare ikke sitte rolig å høre lenge på den plata. Er litt gira og rotete i hodet om dagen. Har ADHD og Tourettes og skulle vel aldri meldt meg på i utgangspunktet , men hadde en god dag den dagen jeg meldte meg på. Er vel ikke akkurat noen prisvinnende journalist heller ...

Burnt_Island skrev:
@larsg: Det er kanskje dumt at dette kommer fra meg. Det er lett å tro at jeg har investert noe personlig i min nominasjon og at det er dette som kommer til utrykk nå: Det er det ikke.

Jeg har derimot investert noe personlig i albumstafetten, og deltatt i 12 av 13 runder. Jeg har lyttet igjennom de platene jeg har fått flere ganger og brukt tid og tankevirksomhet på å finne ut hva jeg skal skrive om de nominerte platene. Noen av de har jeg nesten hatet, noen har jeg vært fullstendig likegyldig til og noen har havnet på min permanente spilleliste. Men å anmelde de har jeg brukt tid på i hvert enkelt tilfelle. Som oftest har jeg tatt meg tid til å kommentere de andre anmeldelsene også, og har lyttet igjennom hele stafettlista.

Når du i følge deg selv glemmer hele greia, kun har sappet deg gjennom plata og leverer en kort anmeldelse dagen etter uten karakter (skjønt jeg kan jo lese meg til hvor du havner) ;) synes jeg du har brukt mindre tid og innsats på stafetten enn den fortjener.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Burnt_Island skrev:

Skriver for så vidt under på den.

Det bør i alle fall forventes at man hører gjennom plata man skal anmelde. Rett og slett av respekt overfor den som har nominert plata.
Om man velger å droppe andre nominerte er vel i og for seg greit, men det kan jo være ok å høre alt, slik at det kan være mulig å få en liten diskusjon om selve plata.

U

utgatt60135

Gjest
Ja, det er kjedelig at det blir slik. Jeg måtte sende en purring. Det er tross alt bedre å beklage seg og heller levere noen dager for sent enn å bare raske sammen noe.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.319
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Selvsagt kjedelig, men nå har han beklaget og forklart seg, så da foreslår jeg at vi stopper kritikken der og går videre. Mistenker at alle er best tjent med det.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Dazed skrev:
Selvsagt kjedelig, men nå har han beklaget og forklart seg, så da foreslår jeg at vi stopper kritikken der og går videre. Mistenker at alle er best tjent med det.
Jepps

Men eg såg ikkje forklaringen før etter eg hadde postet...

U

utgatt60135

Gjest
Dazed skrev:
God sagt :).

Så konsentrerer vi oss snart om de supre gevirene :D. Håper Rolf har fått skrevet den alikevel :).

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Pytt sann, tipper larsg kommer knallhardt tilbake ved neste korsvei 8)

laidback

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
38
Er fortsatt imponert over den saklige måten dere diskuterer "smak og behag" på.

Noen sier at smak og behag ikke kan diskuteres, jeg mener det motsatte, og dere beviser det.

Smak og behag KAN diskuteres, mye annet er i stor grad bare logikk.

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Antall liker
613
Sted
Nordhordland
Har hørt gjennom plata et par ganger jeg også og noen fengende låter og rytmer er det jo, men det er noen sanger som jeg ikke liker. Merker også at jeg ikke klarer å lytte aktivt gjennom hele platen og det kan jo ikke være et godt tegn (enten for plata eller min musikksmak ;)). Nå har jeg selvsagt et noe tynt grunnlag for og gi karakter etter 1,5 gjennomhøringer, men jeg tror nok jeg hadde gitt den 4/10.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.487
Torget vurderinger
2
Jeg skulle hatt noen ord om Antlers i dag. Men jeg må beklage, jeg greier det bare ikke. Jeg har brukt opp mulighetene på spotten, egentlig like greit, lyden er bare en jævla saus der. Jeg har venta på plata på den lokale sjappa her, de har lovt den inn hele uka. Men nei. Ingenting.

Nå har jeg sendt bestilling til kompaniet, og da vil jeg få den.

Så jeg kan ikke gjøre annet enn og beklage rotet. Jeg skal selvfølgelig levere en omtale når jeg har hørt ordentlig på plata. Det var ting der, som selv på dårlig spottyfylinje virka ok.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.319
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det går nok bra. "Den som venter på noe godt...", etc. ;) Høres ut som du legger litt innsats i dette, må jeg si.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.487
Torget vurderinger
2
Dazed skrev:
Det går nok bra. "Den som venter på noe godt...", etc. ;) Høres ut som du legger litt innsats i dette, må jeg si.
Siden jeg var så ubetenksom og melde meg på atter en gang så......

Får bare håpe jeg ikke bruker gode vinylpenger på søppel. Er ikke alltid Lyngens musikksmak korresponderer med min. ;D

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Det faktum at du har kjøpt en plate Lyngen har nominert tilgir det meste... Spør om du kan få med byttekort ;D

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.487
Torget vurderinger
2
Townes skrev:
Det faktum at du har kjøpt en plate Lyngen har nominert tilgir det meste... Spør om du kan få med byttekort ;D
For at det ikke skal bli totalt bomkjøp har jeg gardert meg med en backup.

U

utgatt60135

Gjest
Townes skrev:
Jeg er i sjokk :eek: !!

.... og frykter replisalier i stor grad :-[ :-[

Men samtidig beunderer jeg ditt mot og karakter :D!

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.190
Torget vurderinger
4
The Antlers - Burst apart

Er av og til innom Pitchfork og sjekker hva som skjer innenfor musikkverdenen så The Antlers er ikke et helt nytt bekjentskap.
The Antlers var i utgangspunktet et enmannsforetak men før innspillingen av forrige album fikk fikk frontfiguren Peter Silbermann med seg et band så nå er det ikke lengre et enmannsforetak.

Albumet er et indiealbum bestående av falsettsang og delvis elektronisk musikk. Sjangermessig vil jeg plassere de et sted mellom pop og rock.
Spørsmålet er om jeg liker det. Det er et vakkert og samtidig dystert album, hadde en gjennomlytting på jobb og da sank det ikke inn men etter å ha lyttet gjennom det i ettermiddag hjemme i fred og ro merker jeg at fokus flytter seg fra et alt annet til musikken, den er stemningsfull, vakker og allikevel dyster.
Med andre ord ikke et album man spoler seg gjennom, låtene hører sammen og den helheten er med på å danne det flotte lydbildet.
Jeg foretrekker de litt rocka sangene på albumet, min favoritt er "Every night my teeth are Falling out", den har i mine ører radiokvaliteter om enn det er positivt.

Allikevel sitter jeg med følelsen av at jeg har hørt det før så jeg deler ikke fullt og helt ulike anmelderes begeistring for albumet.

Ender opp mer karakteren 7/10 for det er tross alt et av årets bedre album.

Vedlegg

U

utgatt60135

Gjest
Takk for en flott anmeldelse, anonym :). Godt skrevet.

Jeg forelsket meg litt i de beste låtene fra Hospice, men den var noe ujevn. Jeg var litt skuffet da jeg hørte Burst Apart første gang, men så kom den bare mer og mer. Et album som fortjener mange, mange runder. Nå er det blitt en av de beste albumene fra i år. Den går dypt og er særs uttrykks- og stemingsfull. Den er også så jevn og godt skrudd sammen at det for meg er mer en helhetsopplevelse enn enkeltlåter. Enten en sterk, sterk åtte eller en ni.

Allikevel sitter jeg med følelsen av at jeg har hørt det før så jeg deler ikke fullt og helt ulike anmelderes begeistring for albumet.
Denne stusser jeg litt over dog. For det første kjenner jeg ingen band som The Antlers og for det andre så skjønner jeg ikke helt at det skulle være så farlig at noe er likt et annet band. Hvorfor vil man ikke ha flere variasjoner fra sin favorittmusikk? Jeg ønsker all god musikk velkommen, uansett om det måtte minne om noen. Dog så ser jeg negativt på det hvis det føles som en dårligere etterligning. Om noen band liker å spille i omtrent samme stil så må de da vel få lov tildet :).

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.787
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Bra anmeldelse anonym. Jeg er glad jeg slapp å anmelde denne. Jeg klarer ikke å bli klok på den, den fester seg ikke hos meg. ???

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.190
Torget vurderinger
4
Lyngen skrev:
Takk for en flott anmeldelse, anonym :). Godt skrevet.

Denne stusser jeg litt over dog. For det første kjenner jeg ingen band som The Antlers og for det andre så skjønner jeg ikke helt at det skulle være så farlig at noe er likt et annet band. Hvorfor vil man ikke ha flere variasjoner fra sin favorittmusikk? Jeg ønsker all god musikk velkommen, uansett om det måtte minne om noen. Dog så ser jeg negativt på det hvis det føles som en dårligere etterligning. Om noen band liker å spille i omtrent samme stil så må de da vel få lov tildet :).
Takk for positiv respons.

Kjenner heller ikke til noen band som høres like ut men albumet er litt sjangertypisk i samme gate som f. eks Bon Iver - For Emma. Du synes sikkert det høres rart ut men inne i mitt hode virket det fornuftig.

Jeg ga jo albumet en god karakter for etter gjennomlytting nr.2 konkluderte jeg med at jeg liker det.

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
39.353
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Fin anmeldelse. :)

Plata har jeg hørt på en to-tre ganger. Lett å komme gjennom, men den fester seg ikke helt. Liker noen partier, muligens hadde den blitt bedre (i mine ører) hvis jeg lyttet konsentrert noen ganger, på høyere volum.

Men syns problemet (mitt) er at den ikke vekket stor nok interesse hos meg for å gjøre nettopp det, i løpet av de sjangsene den faktisk fikk (en gang ekstra pga stafetten). Noe må pirre meg den første gangen, man skal få lyst til å sette den på en gang til. (Dette kan jeg si om mange mange flere plater, feks Wilcos siste, men det er en helt annen skål :-[).

Tror denne har potensiale til en sju-åtter hos meg, men tror ikke jeg kommer dit. Kanskje hvis jeg tar den fram neste år?

U

utgatt60135

Gjest
Den festet seg ikke hos meg etter to runder, kanskje heller etter 5-10. Så ikke slipp den ;).

Bon Iver ligner ikke mye på The Antlers synes jeg, men klart vi alle får forskjellige assosiasjoner :).

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.487
Torget vurderinger
2
Er det rart jeg trenger mer tid på den? Hørte den alle de gangene jeg kunne på spotify. Jeg betaler ikke for det, så det er begrensninger. Men fikk mail fra kompaniet i ettermiddag at den var sendt. Så etter noen avspillinger med bedre lyd, skal jeg komme med den definitive konklusjonen.

U

utgatt60135

Gjest
rolfozzy skrev:
Er det rart jeg trenger mer tid på den? Hørte den alle de gangene jeg kunne på spotify. Jeg betaler ikke for det, så det er begrensninger. Men fikk mail fra kompaniet i ettermiddag at den var sendt. Så etter noen avspillinger med bedre lyd, skal jeg komme med den definitive konklusjonen.
Siden du har kjøpt den tror du vel at det ligger et visst potensial der ::)? Jeg hadde ikke trodde den skulle passe deg, men det hadde vært moro med en overraskelse. Forøvrig skjønner jeg ikke at alle med stor musikkinteresse ikke betaler for en slik tjeneste som Spotify så enormt mye musikk man kan sjekke ut med det.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Lyngen skrev:
rolfozzy skrev:
Siden du har kjøpt den tror du vel at det ligger et visst potensial der ::)? Jeg hadde ikke trodde den skulle passe deg, men det hadde vært moro med en overraskelse. Forøvrig skjønner jeg ikke at alle med stor musikkinteresse ikke betaler for en slik tjeneste som Spotify så enormt mye musikk man kan sjekke ut med det.
kjøper spoty unlimited. bruker det meget sjelden. kun til albumstafetten og i sverige. litt bortkastet spør du meg

U

utgatt60135

Gjest
65finger skrev:
Lyngen skrev:
rolfozzy skrev:
kjøper spoty unlimited. bruker det meget sjelden. kun til albumstafetten og i sverige. litt bortkastet spør du meg
Bortkastet å ha 15 millioner sanger tilgjengelig? Ok :)

Sjekker ut Ane Brun plata nå og det er verdifullt for å gjøre kloke kjøp.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Lyngen skrev:
65finger skrev:
Lyngen skrev:
rolfozzy skrev:

har 6000 album på harddisk. Mye å rote rundt i det for meg

U

utgatt60135

Gjest
65finger skrev:
Lyngen skrev:
65finger skrev:
Lyngen skrev:
rolfozzy skrev:

Jeg håper aldri at jeg kommer opp i det antallet faktisk ;). Alt for mye, imo. Har nå rippet 1210 plater og bare det er mye å hygge seg med.

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
39.353
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
65finger skrev:
Lyngen skrev:
65finger skrev:
Lyngen skrev:
rolfozzy skrev:

Litt sånn for meg også. 10.000+ album på HDD. Mange der som burde vært spilt mer.
Trur Spotify gjør meg (litt) rastløs. Muligens kan S dermed være med på minske min musikalske totalnytelse...
Til gjengjeld går jeg ikke glipp av så mye. (eller gjør jeg nettopp det?) ;D ???

Topp Bunn