Albumstafetten 11

• Trådstarter Kaare G. Opsahl
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Magazine - "Real Life"
    Virgin Record (1978)

Nevermind the Buzzcocks

Frontmann Howard Devoto rakk å skrive et knippe godlåter, bl.a "Fast Cars" og "Orgasm Addict" med Buzzcocks før de rakk å gi ut noen langspiller.(dog en EP) Borte er den mer rett på poppa Buzzcockspunken til fordel for mer eksperimentel avantgarde-elektronika-punk-art. Mange tags, men Magazine er ikke et lyd, én stil. På mange måter foregangsmusikk med elementer fra sin samtid, men ikke minst en smak av hvordan endel musikk, ikke minst i England, utviklet seg i årene etter. Her hører jeg retrospekt David Bowie i gangene ("Burst"), mens andre låter har mer av f.eks Siouxsie & The Banshees eller Joy Division i seg. Punkrockgitar med riff og hvinende utfall, synth, gothvokal og en tunglystig følelse av tivoli. Hvor det hele toppes med en låt som "Shot By Both Sides", skrevet sammen med Pete Shelley frontmann fra først nevnte Buzzcocks. En låt som bare skriker etter å få meislet bandets navn, M A G A Z I N E, i stein for evig tid. Og så hopper vi lett over platas niende og siste kutt, "Parade", den eneste som ikke funker her.

8+/10

kommentar: Eldre album i stafetten er alltid en nøtt, fordi det er så lett å se en utgivelse i sin historiske samtid og fremtid som man vet hvordan ble, og ikke bare som dagens ferskvare/nyskapning, hvis dere skjønner.

"Shot By Both Sides" er bare så knall, youtube er på sin plass.

U

utgatt60135

Gjest
    Den kom fort Eros :). Supert ... Jeg venter med å kommentere til dazed har levert sin. Hadde jeg rett i antagelsen at du kjente plata veldig, veldig godt fra før LoveKing?

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Lyngen skrev:
    Den kom fort Eros :). Supert ... Jeg venter med å kommentere til dazed har levert sin. Hadde jeg rett i antagelsen at du kjente plata veldig, veldig godt fra før LoveKing?
    Nix, og det var det som var morsomt for min del. Suger til meg det jeg kan. Låter ja så absolutt, hele albumet, nei. :)

Platerommet begynner å bli for lite, hvor skal dette ende...... ;D

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Magazine - Real Life

Magazine er et nytt bekjentskap for meg. Litt rart, kanskje, siden de er både ganske kjente og skamrost av kritikere, men jeg har aldri vært så begeistret for New Age-sjangeren. (Nå for tiden er det mer trendy å kalle sjangeren for "post-punk", men jeg har heldigvis aldri vært så trendy. ;) De som har et nærere forhold til stilarten vil sikkert forsøke å arrestere meg nå, og påstå at de to er heeelt forskjellige sjangere, men pyttsann!) Bandet ble startet i Manchester av Howard Devoto i 1977, kort tid etter at han ga seg som vokalist i punkrock-bandet Buzzcocks. "Real Life", som ble utgitt i 1978, er debutplata deres, og ble startskuddet for hele post-punk-sjangeren. (Dæven, der snek det trendy ordet seg med likevel!) ;) Punkerne har brått blitt voksne og kunstneriske, i stedet for sinna og opprørske.

Dette albumet figurerer på en rekke "World's Greatest", "Most Influential" og "1000 Albums You Must Hear Before You Die"-lister, men det ignorerer vi glatt nå, for dette er min anmeldelse! ;) Det er for protokollen tydelig at Magazine har influert mange band av ettertiden med musikken sin. (Radiohead, etc.) Jeg er helt enig i det.

Låtene på "Real Life" preges i mine ører av i litt svake melodier. Selv om det ikke er popmusikk vi snakker om, synes jeg at denne typen musikk burde ha litt mer fengende "hooks". ...Og det er ikke helt fritt for sånt her heller. Bevares! Etter undertegnedes smak er det bare alt for mye "avant garde" og kunstrock rørt inn her, og låtskriverne har en forkjærlighet for halvtoner som i mine ører nesten får det til å høres "falskt" ut til tider. Ikke sånn å forstå at det er dårlig. Jeg hadde bare foretrukket at punkerne hadde holdt seg i kjellerne og garasjene sine i stedet for å trekke inn i galleriene, for å si det slik. :)

På den positive siden har Magazine bevart mye av nerven fra punken, og består av dyktigere musikere enn de fleste punkband er oppsatt med. Bandets popularitet og innflytelse snakker egentlig mye for seg selv, men jeg skal prøve å si noe om låtene likevel.

Åpningssporet "Definitive Gaze" og toer'n, "My Tulpa", åpner pent med tighte basslinjer og i samemnhengen ganske gode melodier. Det er som nevnt en del avant garde-elementer og eksperimentelle grep her som ikke helt faller i smak hos denne anmelderen, men disse to sporene er likevel av de bedre på plata, synes jeg.

Tredje spor, Shot by Both Sides, som var singelen fra albumet er for meg høydepunktet blant de ni låtene på originalutgiveksen fra 1978. Mer rett fram punk og rock'n'roll enn resten, og mindre eksperimentell.

Neste låt, "Recoil" følger på i samme gata. Catchy og tøff. Hører infuenser fra folk som Iggy pop her. Bra låt!

Så følger "Burst", "Motorcade", "The Great beautician In The Sky", "The Light Pours Out Of Me" og "Parade", der jeg kun synes nr. åtte, "The Light..." er et lite "Bowie-ish" lyspunkt, mens de andre er sære, rotete konstruksjoner gjennomsyret av avant garde-pling plong. Det er rett og slett for mye på en gang i disse låtene. Jeg er fristet til å si det høres ut som et rockeband som gjør sitt beste for å overdøve et veldig høylytt tivoli. :)

Plata som skal anmeldes og som ligger på Spotify, er en remaster fra 1995, og inneholder fire bonusspor som jeg har valgt å inkludere. Med unntak av det siste; en dårlig og fullstendig unødvendig coverversjon av Shirley Bassey's James Bond-låt "Goldfinger", er disse faktisk mye bedre enn hele resten av plata. Singelversjonen av "Shot From Both Sides" er virkelig bra! Rocka og drivende. "My Mind Ain't So Open" og "Touch And Go" er klassisk gode punkrock-låter. Hadde alt være som dette, hadde det etter min mening vært veldig mye bedre.

I sin helhet er ikke plata så aller verst, men i mine ører ikke så mye mer enn OK heller. Som subjektiv albumstafett-anmelder, gir jeg Magazine - Real Life (inkludert bonussporene):

5/10

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    To gode anmeldelser av magazine det der.
    Magazine har eg ikkje hørt veldig mye på, men buzzcocks er no tilstede i samlinga mi. Trur smøyso faktisk kan ha noe med Magazine blant sine cd'er som er forvist til noen banankasser på loftet ;D
    Britisk seint 70 tal/tidlig 80 tal har aldri vært mi greie egentlig. Hadde sikkert vært noe nærmere Dazed enn Eros sin konklusjon på denne.

@lars_erik - Dersom du orker å sitte oppe til midnatt og høre på Lennon, bør du klare å knote ned noe om Hazmat Modine også. Flonso eller ei.

U

utgatt60135

Gjest
    Det var veldig leserverdig, Dazed :D. Du formidler veldig godt hva du tenker om plata. Topp anmeldelse, selv om jeg ikke er enig med deg ;).

Dazed skrev:
    Punkerne har brått blitt voksne og kunstneriske, i stedet for sinna og opprørske.
    Akkurat det er en god grunn til at jeg liker post-punken. Nå er det ikke bare rølpa garasje-rock, men et mer spennende uttrykk. Mer melodi, bedre låter mens de bevarer punk feelingen. Jeg var ikke klar over at Real Life var starten på denne bølgen, men sant nok så er mitt forhold til punk generelt faktisk ikke gammel. De mer kjente gruppene har jeg aldri likt noe særlig, så det ble straks mer interessant med f.eks Real Life og de aller beste som er The Saints. Og kanskje opprinnelsen - The Stooges - hvis man kan kalle det punk er rett og slett i en klasse for seg selv.

Så jeg er mye mer enig med ErosLoveKings bedømming. Plata er ikke perfekt så jeg er enig med 8 +, og Shot By Both Sides er bare helt rå! Ikke alle låtene er like bra, men plenty med gode melodier, kjølig og arrogant vokal på en kul måte og tøft spill. Det jeg liker best med plata er punken blandet med gode synth-melodier (eller hva nå enn de bruker?).

Takk til Eros og Dazed for gode anmeldelser :D.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Lyngen skrev:
    Det var veldig leserverdig, Dazed :D. Du formidler veldig godt hva du tenker om plata. Topp anmeldelse, selv om jeg ikke er enig med deg ;).
    Takk.

Ja, er det noe jeg har lært av albumstafettene, så er det at det finnes nok av folk som ikke er enige med meg! ;)

Lyngen skrev:
    Akkurat det er en god grunn til at jeg liker post-punken. Nå er det ikke bare rølpa garasje-rock, men et mer spennende uttrykk. Mer melodi, bedre låter mens de bevarer punk feelingen.
    Ser den. Jeg pleier å gå til metal/prog-sjangeren for å få dekket det behovet, jeg. Av punk, liker jeg klassikere som MC5, Iggy, Stooges, Ramones, og masse skatepunk som Descendents etc. Sex Pistols og The Clash har jeg i samlingen, men det har ikke fått mye rotasjon de siste 15 årene. :) Dessuten liker jeg en del tidlig emo, fra før det het emo og ble overtatt av teite fjortisgutter med leppepiercing og lang pannelugg. ...Bad Religion, Exploited, Lime Spiders, Black Flag, Rollins Band, The Vibrators, etc.

...Men som sagt har jeg aldri helt falt for flinkispunk/new age.

God nominasjon, dog. jeg lærer masse hver gang jeg må sette meg såpass grundig inn i en plate jeg normalt ikke ville giddet å høre på.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Fine anmeldelser dette.

Jeg hørte i sin tid en del på "correct use of soap" med Magazine. Eneste jeg har hørt av de. Vakke så gæern den om jeg ikke husker feil.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Endelig en fri mann igjen. Dermed har jeg også mulighet til å bruke Spotify..

En rask, og svært overfladisk vurdering av det som hittil er anmeldt:

Giant Sand: Ok plate ,men heller ikke mer. Litt for "gjennomsnittlig". Dermed noe jeg godt kan høre på, men neppe prioritere til å kjøpe.Karakter 5

Junior Wells: Viktig utgivelse med historisk betydning. For meg personlig evner dog ikke denne å trigge de sjelfulle opplevelser. Karakter 5.

Funin: Norges svar på Bjørk? Spiller på mange strenger og prøver alt dem kan. Strekker meg dog ikke etter mitt bankkort.. Karakter 4

Hazmat Modine: Tror utøverne har det mer moro enn det jeg har som lytter. Glimtvis bra, men litt for mye tull og fjas. Karakter 5

Magazine: Helt feil musikk for min personlige smak. Dette er alt for "engelsk" for meg. Musikk skal trigge følelser. Hos meg trigger dette intet. Karakter 3

BurntIsland

Æresmedlem
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    16.125
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Magazine spilles da rett som det er. Er nok uenig med Karma her, det britiske er det som gjør plata bra! Vi snakket aldri om post punk når den plata var ny, vi nakka mellom punk og nyveiv; Magazine var det siste. Secondhand daylight, og Correct use of soap er også godplater.
    Forøvrig interessant at Parade hverken imponerte Dazed eller eros, men er et veldig bra kutt hos meg

Funin har jeg ikke rukket å høre enda, men det skal jeg; uten at anmeldelsene gir meg trua på en ny favorittplate

Hazmat Modine vil jeg ikke kommentere før begge anmeldelsene er inne.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Burnt_Island skrev:
    Forøvrig interessant at Parade hverken imponerte Dazed eller eros, men er et veldig bra kutt hos meg
    Vel, hvis alle hadde likt det samme, hadde stafetten blitt kjedelig. :)

BurntIsland

Æresmedlem
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    16.125
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Dazed skrev:
    Burnt_Island skrev:
    Vel, hvis alle hadde likt det samme, hadde stafetten blitt kjedelig. :)
    Jeg lurte på om Eros sin kommentar hadde noe å si her, eller om det er så enkelt som smak...

ErosLoveking skrev:
    kommentar: Eldre album i stafetten er alltid en nøtt, fordi det er så lett å se en utgivelse i sin historiske samtid og fremtid som man vet hvordan ble, og ikke bare som dagens ferskvare/nyskapning, hvis dere skjønner.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Burnt_Island skrev:
    Jeg lurte på om Eros sin kommentar hadde noe å si her, eller om det er så enkelt som smak...
    Nå skjønte jeg ikke helt hva du mente? hva annet enn smak skulle det være?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    65finger skrev:
    Tilbake på nett :) Så her strammes tøylene
    Ja, strammere tøyler trengs nok, når jeg skal motiveres for å ta fatt på min andre anmeldelse denne runden. ;)

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.182
    Torget vurderinger
    4
    Dazed skrev:
    Håper Lars_Erik hiver nedpå et par ibux og kommer med noe han også, nå. ;)
    Begynner å bli på tide nå.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    34.380
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Kul att ni omtaler Magazine plattan, en favorit her :) men hade Shelly/Devoto fortsatt gjort låtar som Shot by both side!
    Les ellers siste Hifi News (vinyl icons) "The Clash" blir like lei meg varje gång man tenker på att Strummer er borte :'(

Vedlegg

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.182
    Torget vurderinger
    4
    I dag er det mitt album som skal anmeldes. Ser frem til å lese andres inntrykk :)

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    65finger skrev:
    Anonym skrev:
    I dag er det mitt album som skal anmeldes. Ser frem til å lese andres inntrykk :)
    det kommer, men ikke på noen timer
    Det samme gjelder for meg. BNP krever sitt, så min er nok ikke på plass før klokken har passert 20.00

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Blondie Pararell Lines (1978)

Orginalt består platen av 12 spor:
    "Hanging on the Telephone" (Jack Lee) – 2:17
    "One Way or Another" (Nigel Harrison, Deborah Harry) – 3:31
    "Picture This" (Jimmy Destri, Harry, Chris Stein) – 2:53
    "Fade Away and Radiate" (Stein) – 3:57
    "Pretty Baby" (Harry, Stein) – 3:16
    "I Know But I Don't Know" (Frank Infante) – 3:53
    [edit]Side two
    "11:59" (Destri) – 3:19
    "Will Anything Happen?" (Lee) – 2:55
    "Sunday Girl" (Stein) – 3:01
    "Heart of Glass" (Harry, Stein) – 3:54 *
    "I'm Gonna Love You Too" (Joe B. Mauldin, Norman Petty, Niki Sullivan) – 2:03
    "Just Go Away" (Harry) – 3:21

Blondie:
    Debbie Harry - Vocal
    Chris Stein - Guitar
    Jimmy Destri – Keyboards, piano, synthesizer, organ, backing vocals
    Frank Infante – Guitar, bass, backing vocals
    Nigel Harrison – Bass

Kjøpte skiva i 1979, da jeg var 14 år. Det er en plate jeg kjenner svært godt som har vært med siden starten av min musikkinteresse. Platen har bidratt til å forme min musikksmak og er fortsatt en skive jeg lytter ofte til. Det er bakteppe for anmeldelsen.

Blondie er et bra band men hadde ikke vært det samme uten Debbie Harry. Hun er en fantastisk vokalist eller formidler. En kjølig coolness blandet med en sårhet gir et sjeldent uttrykk.

Debbie ble født i 1945 i New Jersey som adoptivbarn. Etter College arbeidet hun som Sekretær, servitrise, playboy bunnie før hun startet sin sangkarriere i et folkrock band i slutten av 60 årene. Tidlig på 70 tallet var hun en del av The Stilletos, et jenteband hvor hun traff Chris Stein.

Stein og Harry startet Blondie i 1974.
    Blondie ga ut albumene “Blondie (1976)og “Plastic Letters (1977)” før “Pararell Lines” (1978) 3 meget sterke album hvor Pararell Lines fremstår som det sterkeste. Etter min mening er dette albumet høydepunktet i karrieren til bandet.
    Blondie fremstod i denne perioden med et image tungt inspirert av 60 tallsband som kinks, The who og tidlig Beatles med sine mørke dresser og hvite skjorter. Debbie Harry ofte som en klassisk 60 tallsdiva med en diskret punkete twist.
    Musikken er tungt inspirert av 60 talls “Powerpop” som tidlig The Who, Kinks med fler. De har også latt seg påvirke av New York band fra perioden 1970-1978.

Platen består som tidligere skrevet av 12 låter hvorav kun en kan defineres som en slags ballade. “Fade away and radiate” dette er fantastiske låter, sjeldent å oppleve et album hvor alle låtene sitter og er av superkvalitet. Guitarer, bass og trommer supplert med litt orgel og synter.

Blondie klarte å skape et eget sound og stemning i låtene som jeg elsker og platen oppfattes av meg som “tidløs”. Blir aldri lei av denne skiva selv om det kan gå noen måneder mellom hver gang den blir spilt.

Uten Debbie Harry, intet Blondie, sånn er det for meg. Hun er en fantastisk formidler og jeg regner henne som en av tidenes største kvinnlige popvokalister. Hun har et register som spenner fra farlig, kjølig og kynisk til varm, var og sårbar. Jeg digger damen.
    Bandet er solid men for meg er gitar og trommearbeidet det jeg fester meg mest med. Etter Pararell Lines glimtet Blondie til med enkeltlåter spesielt på “Eat to the beat (1979)” men oppnådde aldri det samme nivået som Pararell Lines.

Dette albumet som er en av de 10 første jeg kjøpte for egne penger er for meg et av de største. Dette er tidenes popalbum og setter en standard for hvordan pop skal lages.
    Jeg digger det hemningsløst og anbefaller alle som ikke har det i samlingen: Løp og Kjøp!

10/10

Det irriterer meg grenseløst at nyutgivelser blir fylt opp med alternative takes og annet rask. dette er anmeldt med utgangspunkt i orginallåtene

Vedlegg

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.182
    Torget vurderinger
    4
    65finger: takk for en strålende anmeldelse. Jeg er helt på linje med deg mtp karaktersetting. Det er et album alle bør eie.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646

Blondie - Paralell Lines

Jeg har hørt så vidt mye på Paralell Lines at det er vanskelig for meg å si noe fornuftig om albumet. Men mangel på fornuft har aldri stoppet meg før, så noe har jeg da rablet ned.

Året er 1978, men det er allikevel 1980 på en riktig måte.
    Kanskje et av de få årene hvor det faktisk skjedde.
    Det gikk over fort.
    Så også for Blondie.

Men her er de på topp. På Paralell Lines bestemmer Blondie seg for at de er et popband. Ikke nok med det, de bestemmer seg for at de er et knakende godt popband.

De åpner med Jack Lee(The Nerves,) sin Hanging On The Telephone, en av de flotteste popsangene noensinne. Æresord.
    Derfor går det litt nedover derfra, men bare såvidt. Paralell Lines er en hitparade. På sitt tredje album er bandet støpt sammen til et maskineri som spyr ut popeksplosjoner på løpebånd, og Debbie Harry har perfeksjonert sin rolle som en slags kommersiell utgave av Nico.

Pop blir nesten ikke bedre enn dette Åttitallspop ble muligens ikke bedre enn dette, og popmusikk ble ikke helt det samme etter dette.

Dette kan bli litt for glatt og pent for min del, jeg foretrekker for eksempel The Nerves sin versjon av åpningslåta, men det er ingen tvil om at dette er håndtverk av ypperste sort.

Karakter 8/10

espege

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Dazed skrev:
    :) Dessuten liker jeg en del tidlig emo, fra før det het emo og ble overtatt av teite fjortisgutter med leppepiercing og lang pannelugg. ...Bad Religion, Exploited, Lime Spiders, Black Flag, Rollins Band, The Vibrators, etc.
    Hmmm... var dette Emo før Emo ble Emo? Den påstanden må nok bestrides.

mvh e

U

utgatt60135

Gjest
    65finger skrev:
    Jeg digger det hemningsløst og anbefaller alle som ikke har det i samlingen: Løp og Kjøp!
    Jeg har det ikke i samlingen bevisst. Har hørt på Blondie albumet tidligere og prøver nå igjen, men klarer overhodet ikke å like det. Jeg synes det er nesten grusomt og blir småkvalm :p. Sorry, men sånn er det bare og jeg klarer ikke å begrunne godt. En subjektiv 1/10 fra meg. Glatt og klisjete.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    espege skrev:
    Dazed skrev:
    :) Dessuten liker jeg en del tidlig emo, fra før det het emo og ble overtatt av teite fjortisgutter med leppepiercing og lang pannelugg. ...Bad Religion, Exploited, Lime Spiders, Black Flag, Rollins Band, The Vibrators, etc.

mvh e
    Enig. Jeg tenkte Bad Religion, og så kom jeg på alle de andre uen å putte de på rett plass i listen. Kall det hva du vil. Det er "Punk" jeg liker. :)

BurntIsland

Æresmedlem
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    16.125
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Ville nok blitt en karakter høyt oppe fra meg også. Gode anmeldelser. For meg i alle fall ville det vært vanskelig å anmelde dette albumet som jeg i likhet med fingern har hørt på siden det kom ut. Er dette musikk, eller er det minst like mye minner og følelser? En utfordring å skille. Musikk som definerer...

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Lyngen skrev:
    65finger skrev:
    Jeg har det ikke i samlingen bevisst. Har hørt på Blondie albumet tidligere og prøver nå igjen, men klarer overhodet ikke å like det. Jeg synes det er nesten grusomt og blir småkvalm :p. Sorry, men sånn er det bare og jeg klarer ikke å begrunne godt. En subjektiv 1/10 fra meg. Glatt og klisjete.
    Smak og behag :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Burnt_Island skrev:
    Ville nok blitt en karakter høyt oppe fra meg også. Gode anmeldelser. For meg i alle fall ville det vært vanskelig å anmelde dette albumet som jeg i likhet med fingern har hørt på siden det kom ut. Er dette musikk, eller er det minst like mye minner og følelser? En utfordring å skille. Musikk som definerer...
    Godt poeng!

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    To glimrende meldinger av Blondie.

Når det gjelder karakter her, er eg mest på linje med Roberten (eg hadde kanskje vært enda et halvpoeng strengere), og som han, syns eg at originalversjon til Nerves (Lee) gruser Blondie sin versjon sønder og sammen.
    The nerves er skandaløst oversett forresten. For noen perler de snekret.

Blondie er god, tidvis veldig god, pop, men de hadde ikkje hatt samme status idag uten karismatiske Debbie.

espege

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Dazed skrev:
    espege skrev:
    Dazed skrev:

mvh e
    Enig. Jeg tenkte Bad Religion, og så kom jeg på alle de andre uen å putte de på rett plass i listen. Kall det hva du vil. Det er "Punk" jeg liker.
    :) Unntakstilstand opphevet.

mvh e

PS. Nevnte Exploited gjester forresten Bergen/Garage nå på lørdag.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Lyngen skrev:
    65finger skrev:
    Det var da voldsomt..?! Fra 10 til 1 :eek:

Vel, det viser hvor forskjellig vi oppfatter musikk. Selv klarer jeg ikke å generere de store følelser for denne platen, hverken den ene eller den andre veien.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Tror ikke jeg har hørt den plata siden.......mange år siden.

Men det var to veldig bra anmeldelser.

Blondie hadde nok ikke vært så spesielle uten Debbie Harry.

Som Pretenders uten Chrissie Hynde.

BurntIsland

Æresmedlem
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    16.125
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    rolfozzy skrev:
    Tror ikke jeg har hørt den plata siden.......mange år siden.

Men det var to veldig bra anmeldelser.

Blondie hadde nok ikke vært så spesielle uten Debbie Harry.

Som Pretenders uten Chrissie Hynde.
    "Har dere den nye til Pretten Dash?" ;D

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    lars_erik skrev:
    rolfozzy skrev:
    lars_erik skrev:
    Jeg har en hard influensa for tiden, så jeg vet ærlig talt ikke om jeg klarer å klore ned noe fornuftig om Hazmat Modine: Bahamut i dag.
    Jeg skal se hva jeg får til :'(
    Skal en liten influensa, som antagelig bare er litt snørr i nesa, være unnskyldning?

Det er vel heller det at du har prioritert Bremnæs og lignende så du ikke har fått hørt på den tildelte.
    ;D

Har hørt på den flere ganger. Flott plate. Anmeldelsen kommer, men kan ikke love det før Kari har fått ned feberen ::)
    Har ikke Kari fått ned feberen din enda?

U

utgatt60135

Gjest
    Karma skrev:
    Lyngen skrev:
    65finger skrev:

Det var da voldsomt..?! Fra 10 til 1 :eek:

Vel, det viser hvor forskjellig vi oppfatter musikk. Selv klarer jeg ikke å generere de store følelser for denne platen, hverken den ene eller den andre veien.

Jeg tok nok i altfor mye, men klarer ikke å like den iallefall. En plate som jeg føler det blir et stort gap mellom subjektiv og objektiv karakter, men kanskje ville jeg gitt 4. Men har aldri gitt den en god sjanse heller da. Gode anmeldelser da :D.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Till Brönner - Blue eyed soul 2002

15 låter - 48 minutter

Jazz, instrumental (trompet), og vokal + div lyder. Tysk.

Forsiktig, rytmisk. Repeterende, og trompeten som jazzer oppå melodilinjer. Toglyder. Miles Davis. Chet Baker. Barnestemmer. Lalling. Funk. Synth.

Døsig, og lite krevende. Minner om … pausemusikk. Tørre trompetlyder.

Akademisk og lærd måte å nærme seg musikken på som er uvant for meg. Det blir lett flinkt og riktig, noe som fort blir glatt og feil.

Men dette er også behagelig musikk. Skolert. Absolutt ikke vondt. Ikke kjedelig heller. Lite krevende. Tar meg i å tralle med. Ganske upersonlig musikk. Litt kjøpesenter og heis. Men slett ikke dårlig eller ubehagelig. Sånn litt utpå kveldingen. Eller når du holder med noe mens radioen står på. Husarbeidmusikk. Kan til og med prate til. Ikke så stort register på syngingen. Prøver seg på noe narkobabbelsang ala Chet Baker. Repeterende tema ,og så har han lagt lyder og vokal oppå. Sampling, men veldig beskjedent. Veldig 80-tallet her og der.

Favorittsporet , tja… ganske likt i mine ører dette. Tittelsporet, kanskje. Ellers er det få låter som står frem, her. En morsomhet er låten ’Tub of love’ dere tyskeren synger. Den åpner med lyden av en som pisser. Litt ufrivillig komisk.

Trash appellerer og til meg med en inderlighet som kan savnes på deler av plata. Kanskje den er favoritten min.
    Syns plata kommer seg betraktelig ved gjentatte høringer, selv om dette er ganske langt fra det jeg lytter til sånn vanligvis.

Når jeg slipper taket i noen fordommer, så er mye av dette suggererende og slett ikke verst. Men savner litt mer spontanitet og variasjon. Det blir for kjedelig og innadvendt.

Till Brönner er tysk, noe som kan forklare hans sans for takt og rytme, er født i -71 i samme by som Mars-sjokoloaden kommer fra. Det kan forklare hans hang til det søte. Han gikk på skole hos Jesuittene, noe som kan forklare hans lærde tilnærming til musikken. Hva glattheten hans skyldes, er ikke godt å si. Kanskje han er smurt inn i smult eller glidemiddel, hva vet vel jeg..?

Låtene er relativt korte, og det er bra for de utspiller relativt raskt sitt innhold for det blir mye om att og om att og omatatt.

6/10

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn