Albumstafetten 11

  • Trådstarter Kaare G. Opsahl
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Karma skrev:
    Ellers er jeg meget skuffet overfor det faktum at noen gir blaffen. Når man selv legger ned tid på dette for å sørge for seriøs anmeldelse av de plater man blir tildelt på fastsatt tid, blir det litt forbannet å se at enkelte ikke bryr. Spesielt da dersom det samtidig dreier seg om den platen man selv meldte inn.
    Dersom ikke alle gjør jobben sin, vil jeg kutte ut hele stafetten.
    Vurderer det selv
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det å vel ligge noe bak, antar jeg.

    Dumt å la enkeltindivider påvirke seg såpass at man ikke lenger vil delta i noe såpass artig. Vi andre setter pris på at dere deltar, og håper dere ikke trekker dere bare fordi at en påmeldt lar være å levere. Bedre å kjefte litt og så gå videre.

    Men selvsagt enig i at det er råttent å ikke levere hvis det bare er latskap som står bak. har ingen hørt noe?

    Roberten har f.eks. ikke postet noe siden den 13. april. Mteinum var her for tre dager siden, i alle fall. Har du prøvd ed en PM, 65finger?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje Kim Il Fingern burde banke på døren til Roberten? Dette er jo litt skummelt... Ellers er det bare en ting som gjelder når folk først har meldt seg på og nominert et bidrag; Den som er med på leken må også smake steken. Eller på engelsk; Don't do the crime if you can't do the time.

    Det er litt skummelt å bli truet med Taliban hvis man ikke liker et bidrag, eller setter det i den båsen det hører hjemme. Og trekker de naturlige linjene til moderne tider, he he he. DDE - Trønderrockens flaggskip i det 21'de århundre!!!!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sliter du med alzheimers også, Lars Erik? Tsk tsk tsk... ;D

    Du vet vel at det ikke smitter?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    baluba skrev:
    Sliter du med alzheimers også, Lars Erik? Tsk tsk tsk... ;D

    Du vet vel at det ikke smitter?
    Bekymre deg om dama du ;)
    Igjen det med alzheimers. RAF-medlemmene som fortsatt lever er vel ikke så fryktelig mye å være redd for?
    Du får finne på noe bedre enn det hvis du skal skremme en gammel baluba. Vi har vært ute en vinternatt før, og har møtt skumlere skapninger enn dette. Nok OT fra min side nå. Nei, først må jeg skrive DDE en gang til. Det var gøy, så vi gjentar DDE DDE DDE!

    Folk som er for pysete til å skriver de tre bokstavene har ikke noe å true en skikkelig tøff baluba med. ;D
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    mistanken min styrker seg mere og mere mot at du ikke er trønder lars_erik. har trodd det lenge
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.958
    Antall liker
    19.813
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    65finger skrev:
    mistanken min styrker seg mere og mere mot at du ikke er trønder lars_erik. har trodd det lenge
    Fy skam og smekk på både stumpen og lanken! :mad:
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    lars_erik skrev:
    65finger skrev:
    mistanken min styrker seg mere og mere mot at du ikke er trønder lars_erik. har trodd det lenge
    Fy skam og smekk på både stumpen og lanken! :mad:
    du prøver for mye. i overkant mye erketrønder. Digger Prudence og holder med RBK. Den er for tjukk. Tipper du er Skøyengutt og Lynfan ;D
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.123
    Antall liker
    3.904
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Beklager for en meget sen anmeldelse. Har hatt arbeid til over pipa en periode nå, så..

    Left Lane Cruiser - Junkyard Speed Ball (2011)



    Enda et nytt bekjentskap for egen del. 12 sanger på +/- 4 minutter hver. Platecoveret gir vel utrykk for at dette ikke er opera, men kanskje noe i området sørstatsrock.

    Så var det å sette denne på play. Førsteinntrykket er at dette er en ganske rocka sak. Munnspill, hammon, og ellers ganske normalt gitar-rock oppsett. Det nærmeste jeg kommer i egen platesamling tror jeg må være The Rainmakers, LLC er nok noe tyngre.

    Sørstatsrock var nok ikke like treffsikkert da bandet har sin opprinnelse fra Fort Wayne, Indiana - jeg traff i det minste på riktig land.

    LLC er en duo bestående av Brenn Beck på trommer og munnspill, Fredrick "Joe" Evans IV på gitar og vokal.

    God driv på samtlige låter. Skittent lydbilde, tung effektbruk på vokalen, denne høres ut som en gammel reiseradio, eller når jeg tenker meg om så virker det som mic'en er tilkoblet en fuzzbox. Det er mye energi på denne plata, dette toget stopper ikke - så her er det bare å hive seg på.

    Følgende utdrag fra deres biografi på facebook må sies å være spot-on.

    This whiskey fueled two-man frenzy of blues-driven rock’n’roll noise straight from Fort Wayne, Indiana promise to hit you like a shock wave and show you a foot-stompin’ good time.
    8/10
     

    Vedlegg

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Flott, om enn sent, levert. Jeg skal gi dette bandet en sjanse. :)
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Har vært mange bra anmeldelser denne runden syns jeg.

    Ingen gjemt eller glemt eller hva det nå heter.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Ser man det ja!

    God anmeldelse, og en karakter som var langt bedre enn forventet. Jeg trodde dette var musikk godt utenfor det området mteinum var fortrolig med.

    Da var vi så godt som i mål. Kun en som ikke gjorde jobben sin..
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.123
    Antall liker
    3.904
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Karma skrev:
    God anmeldelse, og en karakter som var langt bedre enn forventet. Jeg trodde dette var musikk godt utenfor det området mteinum var fortrolig med.
    Går helt greit det her. Har mer problem med svigerfar som har komplett samling av vassendgutane ;)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kommer ikke "Påmelding til Albumstafetten 12" snart? Lyngen? Finger'n? :)
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.391
    Antall liker
    11.132
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    rolfozzy skrev:
    Burnt_Island skrev:
    vi er vel ikke helt ferdige med denne runden enda eller?
    Tror du vi blir det?
    ikke godt å si. Roberten har en stygg historikk, når det gjelder deadline, men han har alltid levert sin anmeldelse på ett eller annet tidspunkt. (sent men godt/bare seint/kom i alle fall)
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Å si at The Remains startet sjangeren "garage" er mildt sagt en wikioverdrivelse eller noe sånt. Som alle band på den tiden, er det egentlig riktig å bruke merkelappen "pop" eller "rock". Begrepet "garage" er noe som først kom på slutten av 70, tidlig 80-tall, mest sannsynlig skapt av tidlig/premature platesamlere på den tiden som hadde behov for å kategorisere eldre i hovedsak teenage-musikk. Treffer du en amerikansk gamlis som spilte i band på 60-tallet og bruker "garage" i omtale av hva vedkommende bedrev, vil du sannsynligvis (i beste fall) få et grettent blikk tilbake. US Garage(-punk) hadde sin storhetstid i 65-66 med mye bra i årene rett før og etter. I 1967-68 begynner Vietnamkrigen å bli seriøst klam, kidsa ble rekruttert og en stor del av en musikkgenerasjon og bands ble pulverisert,. Ikke blir det bedre av langspillere og mer "sofistikerte" rusmidler, nye tider osv.
    Litt moro egentlig at det musikalske moralpolitiet ofte omtaler "garage" med en negativ ladning. Er det av frykt for det enkle og ukjente? Moro har jeg også av den helt korrekte påpekningen med Emmylou Harris-linken senere. Dere skulle bare visst hvor mange av de mindreverdige små tullebanda jeg hører på fra 60-tallet, hvor enkelte medlemmer senere er å finne igjen her og der, deriblant i åååååååå så kjedelig forutsigbare supergruper og dill dall. Vi har alle vært små engang, og personlig finner jeg barn ofte langt mer ekte, sjarmerende og underholdende enn forutsigbart kjedelige voksne. ;) ;) ;)
    (ikke ta dette som en kritikk i retning deg Karma, det her er mer en generell betraktning)

    Når det gjelder Remains-skiva er det en 6-7 i min bok. Ujevn, men noe av grunnen til at jeg valgte den er pg.a enkeltlåter som står som en påle. Tidstypisk kom de fleste band ut på singel, og LP-utgivelser som denne hører mer til sjeldenhetene.
    Spill låtene "Don´t Look Back" eller Why Do I Cry" for menigheten nedover Europa eller USA og du får vanvittig respons tilbake fra dansegulvet. For ikke å snakke om melodigangen i låt 7 "Once before" og utenfor albumet, på spotify kutt nr. 14 "Me Right Now".
    Var så heldig å se bandet på en reunionskonsert i Rotterdam for noen år siden. De leverte virkelig varene, i motsetning til hva veldig mange gamlisband/reunions ofte blir til, trist og sidræva.



    Ellers er det en fin runde dette. Skjønner ikke helt den panegyriske terningkastinga til The Who - "Live at Leeds". Er stor fan av bandet, men setter ikke "Leeds" som den beste de har gjort, til det finner jeg den for amputert og ufullstendig, men uansett viser den hvor tighte de var og hvilket trøkk de engang hadde. (tok en dag og spilte igjennom alle titlene jeg har med The Who for å ytre det over ;) )




    Som en liten et lite bonusspor siden vi var inne på garage, og dette fortsatt er et underforum for musikk. ;)
    Blant endel seriøse samlere av singler innen sjangeren, regnes dette for å være en av de tidligste utgivelsene som kan få merkelappen. (en crossover mellom vill 50s rawkabillyog 60s fjortisgarage). "Alle" har selvsagt en original i samlinga.

    Året er 1962
    Ralph Nielsen & The Chancellors - "Scream"
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    ErosLoveking skrev:
    Å si at The Remains startet sjangeren "garage" er mildt sagt en wikioverdrivelse eller noe sånt. Som alle band på den tiden, er det egentlig riktig å bruke merkelappen "pop" eller "rock". Begrepet "garage" er noe som først kom på slutten av 70, tidlig 80-tall, mest sannsynlig skapt av tidlig/premature platesamlere på den tiden som hadde behov for å kategorisere eldre i hovedsak teenage-musikk. Treffer du en amerikansk gamlis som spilte i band på 60-tallet og bruker "garage" i omtale av hva vedkommende bedrev, vil du sannsynligvis (i beste fall) få et grettent blikk tilbake. US Garage(-punk) hadde sin storhetstid i 65-66 med mye bra i årene rett før og etter. I 1967-68 begynner Vietnamkrigen å bli seriøst klam, kidsa ble rekruttert og en stor del av en musikkgenerasjon og bands ble pulverisert,. Ikke blir det bedre av langspillere og mer "sofistikerte" rusmidler, nye tider osv.

    Som en liten et lite bonusspor siden vi var inne på garage, og dette fortsatt er et underforum for musikk. ;)
    Blant endel seriøse samlere av singler innen sjangeren, regnes dette for å være en av de tidligste utgivelsene som kan få merkelappen. (en crossover mellom vill 50s rawkabillyog 60s fjortisgarage). "Alle" har selvsagt en original i samlinga.

    Året er 1962
    Ralph Nielsen & The Chancellors - "Scream"
    Skal man først dra ting ut av sammenhengen (fortid og samtid), foretrekker jeg å gi the Kinks æren av å markere "starten" av garasjerocksjangeren i kraft av "You Really Got Me" fra '64... Blir selvfølgelig ikke helt korrekt det heller, men :)...

    Så litt sosiokulturell spekulasjon: er nok ikke usannsynlig at "garage-band" merkelappen oppsto allerede på midten av sekstitallet som en populær (-journalistisk?) båssetting av et musikalsk fenomen som skjøt fart i kjølvannet av "the British Invasion"...
    At disse tenåringsbandene selv ikke omfavnet begrepet ville likevel være naturlig, ettersom merkelappen subtilt nok antyder at man:

    ... er amatør (henvist til å øve/spille i garasjen)
    ... tilhørerer forstedenes middelklasse (har garasje)
    ... fremdeles bor hjemme (fars garasje)

    Ellers er Ralph Nielsen & The Chancellors "Scream" fra '62, et meget godt eksempel på at grunnlaget for det vi nå definerer som amerikansk garasjepønk ('65-'66) var relativt velfundert, og at den britiske invasjonen fungerte mer som en katalysator enn noe annet :)... (og nei, jeg har ikke en original i "samlingen", særlig ettersom vinylsnurren ble parkert for godt på slutten av åttitallet :))

    mvh e
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    følger den, espege.

    Er på et annet forum som dessverre er nede pg.a av virusangrep. Skulle gjerne derfra linket til noen innlegg fra en amerikaner som vet mer enn hva godt er om emnet. Mannen har i snart 20 år skrevet på diskografien over amerikanske "garage"-singler. Ca 15000 (!!) titler i tallet, alle vurdert av et nøye utvalgt lyttepanel. :eek:
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    ErosLoveking skrev:
    følger den, espege.

    Er på et annet forum som dessverre er nede pg.a av virusangrep. Skulle gjerne derfra linket til noen innlegg fra en amerikaner som vet mer enn hva godt er om emnet. Mannen har i snart 20 år skrevet på diskografien over amerikanske "garage"-singler. Ca 15000 (!!) titler i tallet, alle vurdert av et nøye utvalgt lyttepanel. :eek:
    Slutter aldri å forundre meg over at man stadig klarer å grave frem primitive gullkorn fra denne perioden ('64-'67)!..

    Linker og øvrige tips mottaes ellers med takknemlighet!

    mvh e
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    ErosLoveking skrev:
    Litt moro egentlig at det musikalske moralpolitiet ofte omtaler "garage" med en negativ ladning. Er det av frykt for det enkle og ukjente?
    Hvem er det i denne stafetten du tenker på med begrepet "musikalsk moralpoliti"?

    Er det noe fra min anmeldelse av din plate som du tenker på, kan jeg uansett forsikre deg om at mine anmeldelser ikke bygger på teori og akademia, men på mine egne subjektive opplevelser i forhold til musikken.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Karma skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Litt moro egentlig at det musikalske moralpolitiet ofte omtaler "garage" med en negativ ladning. Er det av frykt for det enkle og ukjente?
    Hvem er det i denne stafetten du tenker på med begrepet "musikalsk moralpoliti"?

    Er det noe fra min anmeldelse av din plate som du tenker på, kan jeg uansett forsikre deg om at mine anmeldelser ikke bygger på teori og akademia, men på mine egne subjektive opplevelser i forhold til musikken.
    Bare så senke garden Karma.
    Har ingenting med anmelderi å gjøre. Jeg nominerer heller ikke skiver i forventning av å bli strøket medhårs. Mine nominasjoner er mest for å tipse folk om hva jeg hører på, nødvendigvis ikke lisetopper. Ikke sagt at jeg nominerer det jeg mener er det beste med et band heller. ;)

    Så fremt du ikke er en av de som syter om det evindelige musikkpolitiet, og som er det "egentlige" musikkpolitiet uten at de ser det selv. ´nuff said, jeg er mest for en god tone her jeg da. :)

    @espege. jepp, det er egentlig utrolig at det fortsatt dukker opp obskure gems med primitive gullkorn. USA er et stort land.........
    Sender deg noen linker på PM imorgen. ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn