Diverse Advarsel mot kjøp på FINN.no

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    8.752
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må bare si at jeg synes at advarselen fra Finn er på sin plass og at tråder som denne virker bevisstgjørende på problemet.
    Problemet må være ganske stort selv om noen har gode erfaringer.
    Jeg har så vidt jeg husker kun hatt en ønsker kjøpt annonse,hvilket førte til et svindelforsøk. Oppskrift etter det nevnt i tråden...
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.120
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Ser ut som at det var Adam jeg også ble lurt av. Nordnorsk dialekt men sa han var "værflyktning" og bodde sørpå. Flink å prate. Ble lurt på en ønskes kjøpt annonse. Ikke så mange kroner men jævlig irriterende og bittert. Alle varsellampene lyste men jeg var for sen til en avtale og det hele måtte gjennomføres fort med straksbetaling i nettbanken. Hvis jeg visste hvor han bodde så hadde jeg sterkt vurdert å ta et besøk selv om det betyr dyre flybilletter.......
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    De fleste er ærlige, inklusive alle jeg har handlet med opp i gjennom, men alltid noen idioter som ødelegger - er gjerne de du hører om.....
    Min erfaring også. Så plutselig en dag får du pakke på Posten, — en bunke vinylplater pakket i tynt julepapir med ditto skader på alle cover.
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Ble ringt opp i aften. av en nordlending med nesten samme nummer av en som skulle selge ht som jeg ønsker å kjøpe. Sonus Faber Cremona M. Han spurte om hvor mye jeg var villig til å gi. Jeg sa 30-35k. Han sa tvert at de kunne selges for 20k. Han måtte visst betale en telefonregning. Han er ikke på Finn og nummeret er ikke registrert Er veldig skeptisk. Er noe som skurrer.
    Hørtes mistenkelig ut som samme person ja!
     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    2.000
    Antall liker
    4.772
    Torget vurderinger
    1
    Har annonse på Finn med ønske om å kjøpe en konsertbillett, og fikk denne meldingen på SMS:
    Screenshot_20230304_155845_Messages.jpg


    La inn nummeret i Vipps for å finne navnet på denne "selgeren" og fikk opp dette :
    Screenshot_20230304_155900_One UI Home.jpg



    Et Google-søk på navnet, og jeg fant dette:
    scr040323.jpg
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.938
    Antall liker
    11.344
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    I tråd med tidligere tilfeller er det overveiende sannsynlig at Knerta Eva Marie ikke har noe med dette å gjøre heller....
    Hun bor tydeligvis i Sarpsborg og har et helt annet tlf-nummer...
     
    Sist redigert:

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    29
    Har også en ØK på finn, og har fått flere mailen av finn den siste uka.
    Men finn har nok klart å stoppe meldingene før de har nådd meg.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    29
    I tråd med tidligere tilfeller er det overveiende sannsynlig at Knerta Eva Marie ikke har noe med dette å gjøre heller....
    Hun bor tydeligvis i Sarpsborg og har et helt annet tlf-nummer...
    1678090522022.png

    Det skal jo ikke være mulig å opprette falske Vipps-kontoer!?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.938
    Antall liker
    11.344
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Tror ikke det er mulig å lage falske profiler i Vipps, men at navnet til tilfeldige personer brukes i disse tilfellene er gammelt nytt...
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.120
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Har en annonse på finn.no, ønskes kjøpt. Ble oppringt av en med Nordnorsk dialekt fra nummer 4842**31. Jeg spurte hvorfor han ikke hadde profil på finn.no og han svarte at det var mye enklere å bruke telefonen. Sjekket nummeret mens vi snakket og det kom ingen treff på gulesider eller 1881 annet enn at nummeret hadde vært aktiv siden samme dag han ringte. Han ville ha halve salgsprisen overført med en gang før han kunne sende.
    Da jeg ba om å få sendt i oppkrav så bakket han ut. tydeligvis en svindel.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Måten å få bukt med denne hverdagssvindelen på er å intensivere etterforskningen, og ikke minst øke bøter og straffenivået betydelig. Så er det sikkert noen som bruker dette argumentet med forholdsmessighet i forbrytelse og straff. Men det er en helt frivillig sak om du bevisst prøver å svindle andre, da er det bare å ta straffen som følger. Enhver som driver med svindel og annen kriminalitet kan faktisk velge en annen vei.
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Måten å få bukt med denne hverdagssvindelen på er å intensivere etterforskningen, og ikke minst øke bøter og straffenivået betydelig. Så er det sikkert noen som bruker dette argumentet med forholdsmessighet i forbrytelse og straff. Men det er en helt frivillig sak om du bevisst prøver å svindle andre, da er det bare å ta straffen som følger. Enhver som driver med svindel og annen kriminalitet kan faktisk velge en annen vei.
    Det er vel kun de straffene/ bøtene som kan treffe vanlige folk som det er noen interesse blant politikerne om å øke :)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.938
    Antall liker
    11.344
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Krever en god del ressurser å drive med slik etterforskning, - den nærmeste til å ta tak i svineriet er faktisk Finn selv, v Schibsted... bla. burde det kreves positiv og bekreftet ID av brukere... hvis man ikke tåler å få en ID bekreftet, - hvorfor skal man da ha tilgang ???
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Krever en god del ressurser å drive med slik etterforskning, - den nærmeste til å ta tak i svineriet er faktisk Finn selv, v Schibsted... bla. burde det kreves positiv og bekreftet ID av brukere... hvis man ikke tåler å få en ID bekreftet, - hvorfor skal man da ha tilgang ???
    Helt enig i at FINN og Schibsted bør gjøre mye mer for å komme problemet til livs.

    Men når jeg nå ser konturene av hva som kommer av svindel om noen få år, blir jeg skremt. Kunstig intelligens er stikkordet her. Allerede nå utsettes en god del personer i USA for svindel basert på deep fake når det gjelder stemmegjenkjenning. Altså at "sønnen" ringer til mora og ber om å få overført en tusenlapp eller to. Fortsatt høres disse manipulerte stemmene litt elektronisk og kunstig ut, men dette er kun snakk om teknologisk utvikling. Etterhvert klarer du ikke skille real fra fake. Deep fake er bare i sine spede start nå mot hva som kommer.
    Enten blir myndighetene maktesløse over omfanget av all hverdagssvindel som kommer, resignerer og bare overlater til hver enkelt å prøve å beskytte seg selv så godt en kan, eller en går til krig mot svineriet. Det første er mest sannsynlig.
     

    schimmel

    Medlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    46
    Antall liker
    25
    Har en annonse på finn.no, ønskes kjøpt. Ble oppringt av en med Nordnorsk dialekt fra nummer 4842**31. Jeg spurte hvorfor han ikke hadde profil på finn.no og han svarte at det var mye enklere å bruke telefonen. Sjekket nummeret mens vi snakket og det kom ingen treff på gulesider eller 1881 annet enn at nummeret hadde vært aktiv siden samme dag han ringte. Han ville ha halve salgsprisen overført med en gang før han kunne sende.
    Da jeg ba om å få sendt i oppkrav så bakket han ut. tydeligvis en svindel.
    Helt sikkert samme fyren som ringte meg i går. Benyttet nummer 98846206 og utgav seg for å være Sebastijan Bukovcan bosatt i Oslo. Står oppført med flere andre nummer, men svarte ikke på noen av den. Fikk senere advarsel fra Finn senere på kvelden om dette og flere andre nummer ( samme mld som "rorres )
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.120
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Helt sikkert samme fyren som ringte meg i går. Benyttet nummer 98846206 og utgav seg for å være Sebastijan Bukovcan bosatt i Oslo. Står oppført med flere andre nummer, men svarte ikke på noen av den. Fikk senere advarsel fra Finn senere på kvelden om dette og flere andre nummer ( samme mld som "rorres )
    Sjekket bildene han sendte til meg på sms og de kom alle fra en utenlandsk nettside.
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.120
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Jeg gir opp finn.no. Ble kontaktet for to dager siden av en som hadde det jeg ønsket å kjøpe. Veldig hyggelig kar. Registrert finnbruker med "minID" og 32 positive tilbakemeldinger på kjøp/salg. Superhappy for endelig å få napp men ba for sikkerhets skyld om bilde av enheten. Da jeg fikk bildet kjørte jeg det gjennom google søkemotor og endte opp på et tysk forum! Konfronterte han med det og da ble det stilt i andre enden. Har sendt flere meldinger men ingen svar. Pass opp for Andreas Brovold. Han sa han bodde i Trondheim men det tviler jeg på.
    Kommer ikke til å legge ut ønskes kjøpt annonser på finn.no flere ganger. Jeg er skikkelig skuffet nå.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    1.937
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det viktigste man kan gjøre for å stoppe slik svindel er å dele informasjon og bevisstgjøre andre.
    Dersom ingen biter på slutter svindlerne ganske fort og finner andre måter
    Det skulle vært et obligatorisk nettkurs om svindel for alle brukere
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.120
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Det var på håret at jeg gikk fem på denne gangen. Google image er et strålende verktøy å bruke for å sjekke om bildet er lånt fra nett.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.474
    Antall liker
    3.289
    Torget vurderinger
    1
    Apropos dette med positive tilbakemeldinger på FINN: Jeg har gjennomført noen handler, både som kjøper og selger, uten at FINN-appen ber om vurdering i etterkant. Dersom en svindler selv kan unnta «dårlige» handler fra sin statistikk, så blir hele rating-ordningen uthulet.
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.120
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Apropos dette med positive tilbakemeldinger på FINN: Jeg har gjennomført noen handler, både som kjøper og selger, uten at FINN-appen ber om vurdering i etterkant. Dersom en svindler selv kan unnta «dårlige» handler fra sin statistikk, så blir hele rating-ordningen uthulet.
    Stemmer det. Hvis selger(tror det er selger som legger inn vurdering først)ikke legger inn vurdering så får kanskje ikke kjøper mulighet til det.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    1.937
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    også må kjøper ha sendt melding gjennom finn for at det skal fungere, ofte ringer man jo direkte uten melding på finn.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Ønsker kjøpe lokalt går fortsatt fint. Selvsagt finnes muligheten for at man uten å vite det gjennomfører et bestillingstyveri 🤪
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.487
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Kjøp selgeren før produktet heter det det i klokkeverdenen. Stemmer ganske bra ellers også.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Vurderte å legge ut en ønskes kjøpt annonse på en flanger, men tror jeg bare glemmer det etter å ha lest et par sider i denne tråden. 😅
     

    Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    238
    Antall liker
    223
    Torget vurderinger
    2
    Obs. Det har blitt lagt ut 5-6 annonser på Sony WH-1000XM5 i området rundt ski siste døgn, ikke bekrefter selger og ca 1000 kr under forventet pris.


    I tillegg er 4 tilsvarende annonser blitt merket solgt for så å bli slettet i løpet av siste timen.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Foss

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.11.2021
    Innlegg
    139
    Antall liker
    324
    Sted
    Kristiansand
    Andre som har fått henvendelser på Finn fra Polen?

    Brukere som er nyregistrete, ikke verifiserte, vil betale med Paypal.

    I call BS.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.047
    Antall liker
    2.267
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Andre som har fått henvendelser på Finn fra Polen?

    Brukere som er nyregistrete, ikke verifiserte, vil betale med Paypal.

    I call BS.
    Ser ikke noe galt i det,Har sendt mye ut av landet til hele verden og fått betalt først med Paypal .....
    Hva er problemet ???
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn