Diverse Advarsel mot kjøp på FINN.no

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sitter litt igjen med at "ønskes kjøpt"-annonser bare er å be om tullinger på døra. Er det noen som faktisk har lagt ut "ønskes kjøpt" og endt opp med en god handel? 😮
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Han Ludvigsen har fremdels ikke gjort opp for seg hos meg. 8000 sure kroner. Problemet er nok at det ikke er noen plass å hente kroner fra. Lurer på om jeg kan selge fakturaen til ett innkrevings selskap. Noen som vet om privat person kan gjøre det?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Hva er problemet her? Bare lurer, jeg er ikke så ofte innom Finn så jeg er ikke veldig oppdatert.
    Utbetalinger blir borte samt kjøpere erfarer at innbetalt beløp ikke krediteres pga det som virker som teknisk feil.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    2.284
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Utbetalinger blir borte samt kjøpere erfarer at innbetalt beløp ikke krediteres pga det som virker som teknisk feil.
    De må være i fåtall... Jeg har hatt endel transaksjoner både som kjøper og selger... Har og stoppet et kjøp jeg gjorde og allt har gått på skinner...
    Kundeservice har vært meget bra.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.209
    Antall liker
    22.930
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har blitt forsøkt svindlet et par ganger med Ø.K. annonser på Finn og har dessverre bare kuttet det ut etterpå. Den siste gangen så var det vel en nordlending som hadde akkurat det jeg var på utkikk etter, men selvfølgelig lagret et annet sted et par timer unna. Jeg fikk etter hvert noen bilder, men det var de samme bildene som dukket opp på et standard google søk.

    Denne "Fiks Ferdig" greia er heller ikke noe jeg vil benytte meg av ved salg. Den er laget for kjøper og ikke for selger etter hva jeg kan bedømme.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Har kjøpt en dings og solgt en annen de siste månedene og brukte Fiks Ferdig begge ganger. Så ingen bakdeler noen vei. Det er dog de eneste erfaringene jeg har med Finn det siste året+.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Egentlig er hele greia en veldig interessant problemstilling.

    Finn lar folk legge ut annonser, i utgangspunktet på samme måte som avisene gjorde før. Dersom grensen hadde gått der, kunne de kanskje unngått moralsk ansvar. Kanskje.

    Samtidig har de en egeninteresse av å ikke ha rykte som søppelplass. Folk må føle det er trygt. Så de prøver å ha en ansvarlig profil, og luke ut kjeltringene.

    Så fasiliterer de betaling. Og nå frakt. Da har du dyppet fingrene langt nedi grøten. Og attpåtil gjør du dette med private aktører som ikke har forpliktet seg overfor deg juridisk på noe vis. Å ev forfølge dem juridisk er også langt fra bærekraftig. I tillegg til at det for "mannen i gata" er en gratistjeneste!

    Så har du betalingsannonsene som lekker til Facebook, LinkedIn, og diverse andre sosiale medier. Selv om Finn på sett og vis er et av Schibsteds hjertebarn og utstillingsvindu, så kan jeg tenke meg de er under et stort press om å booste resten av porteføljen som, uten at jeg sitter med excelarkene, kan tenke meg sliter. HeltHjem effektiviserer seg i hjel, papiravisene håper de eldre ikke dør for fort (synes virkelig synd på VG her). Så skal du passe på at ikke selskapskulturen går dukken i samme slengen.

    Nei, at Finn sin support ikke er på høyde med tidligere tider forundrer meg ikke. Jeg bare håper de overlever. Men du skal ikke se bort i fra at de kommer til å visne slik QXL gjorde i sin tid. 😟

    (Skrevet på mobil ute, så beklager ev knot i teksten)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.480
    Antall liker
    35.320
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har i hvert fall to ganger stoppet opp ved deres "helt hjem" som selger prøver å lure meg inn på - ser ut som Finn sin "helt hjem" - men når en ser hvor pengene skal betales så fatter en fort mistanke om at noe ikke stemmer.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.834
    Antall liker
    5.482
    Sted
    Holmestrand
    Nå høres det ut som finn er bare tjuver og kjeltringer, og det er det jo ikke.
    Jeg kjøpte en gang med fiks-ferdig eller hva det heter, og både selger og jeg var like frustrerte.
    Nå er sikkert det rettet siden den. gang, men har holdt meg unna.
    Helt hjem har jeg brukt mange ganger, både som kjøper og selger.
    Aldri hatt noe problem med det.

    Alle mine handler har ellers forløpt uten problemer av noe slag.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.209
    Antall liker
    22.930
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Har kjøpt en dings og solgt en annen de siste månedene og brukte Fiks Ferdig begge ganger. Så ingen bakdeler noen vei. Det er dog de eneste erfaringene jeg har med Finn det siste året+.
    Normalt sett så skal jo Fiks Ferdig fungere fint begge veier, men hvis du er uheldig og får en drittsekk som kjøper så risikerer du vel at han kan nekte å betale hvis varen ikke er "som forventet" og da sitter du der. Så finnes det jo drittsekker som selger ting også, men jeg ønsker ikke å sitte med skjegget i postkassa uten både dings og penger som selger. Her er det forhåndsbetaling som gjelder, ev. postoppkrav med 2-3-4 tusen i forskudd (y)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.265
    Antall liker
    9.055
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Har kjøpt en dings og solgt en annen de siste månedene og brukte Fiks Ferdig begge ganger. Så ingen bakdeler noen vei. Det er dog de eneste erfaringene jeg har med Finn det siste året+.
    Alt funker så lenge det sitter ærlige personer i endene......
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    2.284
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Normalt sett så skal jo Fiks Ferdig fungere fint begge veier, men hvis du er uheldig og får en drittsekk som kjøper så risikerer du vel at han kan nekte å betale hvis varen ikke er "som forventet" og da sitter du der. Så finnes det jo drittsekker som selger ting også, men jeg ønsker ikke å sitte med skjegget i postkassa uten både dings og penger som selger. Her er det forhåndsbetaling som gjelder, ev. postoppkrav med 2-3-4 tusen i forskudd (y)
    Da må jo gjenstanden returnere og pengene likeså...
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Sant nok. Ellers husket jeg feil, ved salget hadde jeg FF som opsjon, men kjøper kom på døra og betalte med Vipps. Kjøpet gikk heldigvis som smurt.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Alt funker så lenge det sitter ærlige personer i endene......

    Sant nok. En dreven kjeltring klarer å omgå det meste av sikkerhetsforanstaltninger, men det er selvsagt greit om han eller hun må jobbe litt med saken.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.265
    Antall liker
    9.055
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Normalt sett så skal jo Fiks Ferdig fungere fint begge veier, men hvis du er uheldig og får en drittsekk som kjøper så risikerer du vel at han kan nekte å betale hvis varen ikke er "som forventet" og da sitter du der. Så finnes det jo drittsekker som selger ting også, men jeg ønsker ikke å sitte med skjegget i postkassa uten både dings og penger som selger. Her er det forhåndsbetaling som gjelder, ev. postoppkrav med 2-3-4 tusen i forskudd (y)
    Sikkert samme tulling som prøvde å selge MINE palladium p17 til en kar.. Når jeg tok kontakt på hans annonse med mine bilder så fant man fort ut det var svindel.
    Han var god til å spille dum helt til jeg sporet han opp og ringte han.. ble rimelig spak i stemmen etter å ha prøvd å true meg i noen minutter når jeg sa at jeg gledelig kjører til fauske(tre timer) og tar en liten face to face.. :) Da kom det både unnskyldninger osv osv.. Anmeldt ble han for både forsøk på ID tyveri, svindel og trusler.

    Politiet ringte meg etter noen dager og sa at jeg også var anmeldt for trusler.. Jeg sendte da opptak av samtalen og etter noen dager ringte de tilbake og lo godt siden jeg aldri truet vedkommende, men derimot lovte han noe :p
     

    fender1962

    Fersking
    Ble medlem
    27.02.2023
    Innlegg
    2
    Antall liker
    1
    Sted
    Tromsø
    Akkurat denne Ludvigsen fyren brukte målrettet å gå etter kjøpere som hadde synlig telefonnummer på finn, men nå ser det jammen meg ut som at Finn har ordnet dette problemet - jeg klarer ikke å finne noen telefonnummer i de forskjellige "ønskes kjøpt" annonsene?

    Men da lurer jeg jo selvfølgelig på hvordan han klarer å nå ut til folk.

    Når det er sagt, så bruker ikke disse kara fiks ferdig løsningen. De fleste av disse ønsker kontooverføring, med tanke på at de har blitt svartelistet på vipps.
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.350
    Antall liker
    2.179
    Sted
    Nordland
    Her er det anerkjente Unibet som tilsynelatende lurer en norsk kvinne som har vunnet over 1,8 mill ved å rett og slett annullerer hele spillet pga. mistanke (?)🤐

    Man signerer (små skrift) på at de kan slette konto uten noen som helst grunn.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    962
    kanskje jeg kan legge med et notis når jeg betaler millioner til skattetaten. pga retningslinjene i mitt AS, åpner du denne meldingen betyr det at du godtar at jeg ikke betaler mer i formue og eiendomsskatt for min resterende levetid, dere er herved slettet fra tripletex :ROFLMAO:
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg sitter litt igjen med at "ønskes kjøpt"-annonser bare er å be om tullinger på døra. Er det noen som faktisk har lagt ut "ønskes kjøpt" og endt opp med en god handel? 😮
    Ja, flere ganger - men også fått et par henvendelser som har vært noe mistenkelige.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Normalt sett så skal jo Fiks Ferdig fungere fint begge veier,
    Ja, med unntak av at Helt Hjem burde døpes om til Helt Hjem En Gang I Blant.
    Har gitt opp å bruke det her jeg bor. Naboene også. Det kan gå 3-4 døgn for pakkene plukkes opp - og det er allverdens unnskyldninger, men i hovedsak at budet ikke har funnet pakken. Enkelt å avduke at de ikke engang har vært og sett når det på morgningen ikke finnes spor i nysnøen inne på tomten vår i det hele tatt.
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Jeg har blitt forsøkt svindlet et par ganger med Ø.K. annonser på Finn og har dessverre bare kuttet det ut etterpå. Den siste gangen så var det vel en nordlending som hadde akkurat det jeg var på utkikk etter, men selvfølgelig lagret et annet sted et par timer unna. Jeg fikk etter hvert noen bilder, men det var de samme bildene som dukket opp på et standard google søk.

    Denne "Fiks Ferdig" greia er heller ikke noe jeg vil benytte meg av ved salg. Den er laget for kjøper og ikke for selger etter hva jeg kan bedømme.
    Jeg ble ringt opp av en nordlending nå, som hadde en denon avc 8500 som han hadde tilsalgs..
    hadde ikke kvittering og får ikke treff på nummer, når jeg sjekker i vipps så står det «redd jordskjelvofrene»…. Samme fyr?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ja, med unntak av at Helt Hjem burde døpes om til Helt Hjem En Gang I Blant.
    Har gitt opp å bruke det her jeg bor. Naboene også. Det kan gå 3-4 døgn for pakkene plukkes opp - og det er allverdens unnskyldninger, men i hovedsak at budet ikke har funnet pakken. Enkelt å avduke at de ikke engang har vært og sett når det på morgningen ikke finnes spor i nysnøen inne på tomten vår i det hele tatt.
    Har aldri sendt noe med Helt Hjem, men når det er alternativ ved kjøp velger jeg det alltid. Kommer alltid mye kjappere enn alternativene og helt til døra. Kommer nok gjerne an på hvor en bor, men for meg har det fungert særdeles bra.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.209
    Antall liker
    22.930
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg ble ringt opp av en nordlending nå, som hadde en denon avc 8500 som han hadde tilsalgs..
    hadde ikke kvittering og får ikke treff på nummer, når jeg sjekker i vipps så står det «redd jordskjelvofrene»…. Samme fyr?
    Det er umulig å si. Jeg husker ikke helt når dette var for min del, men det må nå være 2-3 år siden i alle fall. Det er jo mange som ikke har kvittering og det trenger ikke å bety noe, men det kommer jo an på hvor nytt utstyret er. Jeg hadde ikke kjøpt "nytt" utsyr uten kvittering eller bekreftelse på hvor det er kjøpt.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Har aldri sendt noe med Helt Hjem, men når det er alternativ ved kjøp velger jeg det alltid. Kommer alltid mye kjappere enn alternativene og helt til døra. Kommer nok gjerne an på hvor en bor, men for meg har det fungert særdeles bra.
    Vet ikke om det er det samme i hele landet, men her er det avisbudene som henter/leverer for Helt Hjem - og min og naboers erfaring er at det virker som om budet enten ikke alltid får melding fra Helt Hjem om opphenting og/eller rett og slett ikke gidder/tar seg tid til å gå inn til huset og se etter pakker utenfor dørene.

    Avisen er jo levert i postkassen ute ved veien, men pakker ikke hentet. Og som nevnt så har det vært morgninger i det siste med nysnø, der naboen har hatt pakker utenfor døren for opphenting. Ingen spor i snøen mellom huset og postkassen, men avisen er levert - og han får beskjed om at pakke ikke er funnet.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    541
    Han Ludvigsen har fremdels ikke gjort opp for seg hos meg. 8000 sure kroner. Problemet er nok at det ikke er noen plass å hente kroner fra. Lurer på om jeg kan selge fakturaen til ett innkrevings selskap. Noen som vet om privat person kan gjøre det?
    Finnes personer med store muskler og desto mindre hjernekapasitet som kan kreve inn pengene ganske raskt, om du stanger hodet i veggen i fortvilelse så hjelper kanskje det - i så fall er det bare å starte å pumpe jern og kanskje du kan fikse opp i det hele selv... :)
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.871
    Antall liker
    17.461
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Fikk denne av Finn.no nå:

    «Hei,

    Vi ser du har en ønskes kjøpt-annonse på FINN, og har trolig blitt kontaktet av en person med uærlige hensikter.

    Personen kan ha tatt kontakt fra ett av følgende telefonnummer:

    98****08
    98****11
    98****34
    98****69

    Hvis du ikke har overført penger til personen, anbefaler vi at du avslutter dialogen med vedkommende.

    Har du overført penger, er det fint om du svarer på denne e-posten med mer informasjon om beløp og betalingsmåte.

    Med vennlig hilsen
    FINN Forbrukertrygghet»
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Fikk denne av Finn.no nå:

    «Hei,

    Vi ser du har en ønskes kjøpt-annonse på FINN, og har trolig blitt kontaktet av en person med uærlige hensikter.

    Personen kan ha tatt kontakt fra ett av følgende telefonnummer:

    98****08
    98****11
    98****34
    98****69

    Hvis du ikke har overført penger til personen, anbefaler vi at du avslutter dialogen med vedkommende.

    Har du overført penger, er det fint om du svarer på denne e-posten med mer informasjon om beløp og betalingsmåte.

    Med vennlig hilsen
    FINN Forbrukertrygghet»
    Det øverste nummeret der er mest sannsynlig det han ringte fra til meg…
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.192
    Antall liker
    2.214
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Ble ringt opp i aften. av en nordlending med nesten samme nummer av en som skulle selge ht som jeg ønsker å kjøpe. Sonus Faber Cremona M. Han spurte om hvor mye jeg var villig til å gi. Jeg sa 30-35k. Han sa tvert at de kunne selges for 20k. Han måtte visst betale en telefonregning. Han er ikke på Finn og nummeret er ikke registrert Er veldig skeptisk. Er noe som skurrer.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.447
    Jeg hadde noen titalls salg med FiksFerdig og HeltHjem i høst. Fungerte knirkefritt, bortsett fra en som forandret adresse etter at handelen var bekreftet, men varen kom frem etter et par uker.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Fikk også den advarselen på mail fra Finn, da jeg hadde øk annonse ute, Fikk en rask henvendelse, og han var dønn seriøs. Resulterte i handel og varene kom i dag - og var som forventet.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    De fleste er ærlige, inklusive alle jeg har handlet med opp i gjennom, men alltid noen idioter som ødelegger - er gjerne de du hører om.....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn