Forsterkere Accuphase eller luxman

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
Når sant skal sies så må dere se mine innlegg som kverrulering, jeg er som de fleste andre en som liker godt design og at komponenter har en overbevisende byggekvalitet, å åpne produkter og å se hvordan de er bygget er alltid spennende og jeg liker naturlig nok når byggekvaliteten ser overbevisende ut.

Så det er ikke på ramme alvor når jeg kritiserer produkter som både ser forseggjorte ut og har et godt design, selvfølgelig liker jeg også slik selv om jeg kverrulerer om det motsatte. Det er jo for å skape litt rabalder, både Mcintosh og Accuphase er komponenter jeg liker og ikke hadde hatt noe i mot å dra i hus, men man lager ikke oppstandelse og engasjement i et forum med å si det. Jeg liker som de fleste også store VU-metere da det ser flott ut.

Jeg bruker ord og formuleringer bevisst for å provosere, som å snakke om bling-faktor etc. Selv har jeg nå både rack og høyttalerstativer fra Solid-Tech, og er jo mer bling over dem enn de fleste andre rack. Så ja, at et anlegg tar seg bra ut er også noe jeg liker, at jeg underholdt meg selv med å provosere litt om annet endrer ikke det. Det blir gjort utelukkende for å kverrulere litt, ikke alt trenger å bli tatt like seriøst alltid (i alle fall ikke når noen uttaler seg i ord og vendinger som det jeg har gjort i denne tråden, det var jo for å stikke noen litt i siden (altså provosere mest mulig).

Som andre beundrer også jeg forseggjorte saker, og skjønner jo at de nødvendigvis også vil koste mer enn det som ikke er lagt like mye arbeid i både konstruksjonsmessig og hva gjelder design. Har aldri vært slik, at jeg har sett slike merker som ræl det ikke er verdt å handle, jeg skjønner godt at noen kan strekke seg litt for å handle slike produkter.

Med dette innlegget ødelegger jeg kanskje litt for meg selv, for jeg er altså glad i å kverrulere (noe som kanskje har kommet frem i mange av mine innlegg), blir ikke like spennende debatter om man ikke utfordrer litt i hva som skrives, synes jeg. Og derfor har jeg jo også tatt rollen som provokatør, selv om jeg med de innleggene ofte er uenig med meg selv og hva jeg selv har gjort.

Så det er altså slik at jeg også setter pris på at produkter har et ok design, det ville vært kjedelig om hifi skulle kommet i like og kjedelige bokser. Tar meg selv til stadighet i å irritere meg litt over at Rotel ikke har utstyrt min Rotel RB-1590 med to VU-metere (bling) i front, da hadde den definitivt tatt seg bedre ut.

Med dette legger jeg bling-debatten litt død fra min side, for det er ingen grunn til å kritisere ting jeg selv liker, selv om det var artig så lenge det varte for kverruleringens skyld.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.031
Antall liker
8.240
Torget vurderinger
1
Når man først skal nevne overpriset ræl er det nok å velge blant i denne bransjen. Accuphase er et litt merkelig sted å begynne. Dyrt ja, men er vel en av de produktene man i det minste forstår hvorfor...
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.156
Antall liker
7.795
Sted
Oslo
Litt utafor Accu/Lux men innafor temaet.
Så en dokumentar om SME , hvor produserte deler ble målt mot deres specs.
9 av 10 ble forkastet fordi de var noen brøkdels millimetere utafor.
Seff blir det dyrt, men slik lages kvalitet!
 
Sist redigert:

Farmen

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2018
Innlegg
755
Antall liker
887
Sted
Lier
Torget vurderinger
3
Vi er mange som har våre merke pasjoner eller aversjoner.
Har selv aldri fått fot for Accuphase, men anerkjenner at de er en høykvalitets produsent.
På samme måte som jeg aldri ville vurdert Opel eller Ford, selv om de sikkert lager bra biler.
Opel og Ford lager IKKE bra biler, der er betegnelsen ihvertfall på Opel : Skropel = Ræl 😆💪🏼
 

Farmen

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2018
Innlegg
755
Antall liker
887
Sted
Lier
Torget vurderinger
3
Hadde jeg vært i den aktuelle kundegruppen, hadde jeg helt mot Luxman bare for utseendets skyld. Accuphase synes jeg blir fryktelig traust. Luxman har klart bragden med å ta med seg det beste fra vintage design og samtidig sprite det opp litt.
Hei.
Ja, men, jeg har vært der og her, det er stooooor forskjell, men Luxman blir en god nr 2 her i huset 🤓
 

Farmen

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2018
Innlegg
755
Antall liker
887
Sted
Lier
Torget vurderinger
3
Jfr bil-analogi så er nok Accuphase en Skoda. De som kjører Skoda i dag kjøper seg en kopi av de samme mørke, raske brillene som en eier av en Audi til 2 mill bruker, og vips oppfører skodasjåførene seg som audisjåførene, og tror de kjører en nesten-Audi.

Luxman er tilsvarende en hybrid av fransk superkomfort, Rolls Roys sin status, Bugatti sine ytelser og Tesla sin stadig banebrytende teknikk for brukeropplevelse.

MøkkIntosh er bare en gammel amerikaner; Big is more, (watteffekt), chrome is shiny (turkise VU-metre) og tung-feit = hjerteinfarkt før femti.


Sånnær'ebare uansett hva folk måtte finne på å si bare fordi de kan si det.
Full nå æl 🤣
 

Farmen

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2018
Innlegg
755
Antall liker
887
Sted
Lier
Torget vurderinger
3
Ja ja det er nå heller gjengs oppfatning om at det er Accuphase som er Rolls-Royce og feks Rotel som er Skoda..

Forøvrig er det nokså rart å nevne Audi som noen veldig bra bil, masse motorproblemer og dyre reparasjoner ifølge min bror som er tidligere bilmekaniker , jeg syns bare setene de har er dritvonde.
Hei.
Min RS6 har da ingen problemer da, eller vonde seter, men er en gammel traver fra 2014 da 🙈
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Dyre og billige bokser, bling eller ikke bling, accuphase eller luxman...
Minner meg om en tråd for ca 15 år siden hvor Edge G CD-spiller til 55.000,- ble rost høyt oppi skyene av de få som hadde kjøpt den. Etterhvert viste det seg at den var bygget opp av et dvd-drev, et styrekort og en dac til til noe hundrelapper tilsammen.
Selv om den låt bra ble den «disset» og nesten umulig og selge etter hvert. Den forsvant visst fra markedet også hvis jeg husker rett.
Moralen er; ting er ikke alltid som det ser ut (bling/ikke-bling) og prisen avgjør ikke alltid (dyrt/ikke-dyrt).
Glem ikke Edge G! ;-)
 

Farmen

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2018
Innlegg
755
Antall liker
887
Sted
Lier
Torget vurderinger
3
Hei alle mukikk interisert.

Ligger da her i bathub etter nok en lang dag på jobb i Bergen, 2 ukers jobb der ja😂 Hører nydelig mukikk fra Blank and Jones via IPad Pro, gjennom Bose Soundlink mini 2 og det er vel Lada i lyd sammenlignet med annet ræl, men jeg liker lyden, fra badekar siden da😎
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.272
Antall liker
9.507
Torget vurderinger
2
Dyre og billige bokser, bling eller ikke bling, accuphase eller luxman...
Minner meg om en tråd for ca 15 år siden hvor Edge G CD-spiller til 55.000,- ble rost høyt oppi skyene av de få som hadde kjøpt den. Etterhvert viste det seg at den var bygget opp av et dvd-drev, et styrekort og en dac til til noe hundrelapper tilsammen.
Selv om den låt bra ble den «disset» og nesten umulig og selge etter hvert. Den forsvant visst fra markedet også hvis jeg husker rett.
Moralen er; ting er ikke alltid som det ser ut (bling/ikke-bling) og prisen avgjør ikke alltid (dyrt/ikke-dyrt).
Glem ikke Edge G! ;-)
Husker godt Edge, heldigvis er ikke Accuphase eller Luxman i den katagorien, kun ekte innmat :) selv med Bling utside
1648314520862.png


1648314583347.png
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.914
Torget vurderinger
24
Litt utafor Accu/Lux men innafor temaet.
Så en dokumentar om SME , hvor produserte deler ble målt mot deres specs.
9 av 10 ble forkastet fordi de var noen brøkdels millimetere utafor.
Seff blir det dyrt, men slik lages kvalitet!
SME er et godt eksempel. Takk! Jeg har eid SME 20 og produksjonskvaliteten super og en helt annen enn hva f.eks Avid presterer (hadde Avid Acutus Reference SP som koster/kostet det dobbelte, eller mangedobbelte). Avid låter godt, men når ikke opp mht presisjon. Og det samme kjennetegner Accuphase. Lite, eller ingenting har den samme presisjonen og mekanikken når man skrur og ratter. I tillegg låter det godt, selv om man av og til i enkelte settinger finner ting man liker bedre. Men akkurat nå angrer jeg litt på salg av A20, A30 og A60. De hadde vært anvendelige i spisestua hvor man vil ha noe som er enkelt i bruk. Pokker også 😂
 

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Jeg også. SME V12. De som vil kjøpe den, må snakke med arvingene.
 

plasma

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.11.2009
Innlegg
843
Antall liker
1.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg har Luxman 509X i dag. Har venner som har Accuphase og vi har testet litt fram og tilbake. Konkluderer med at begge er glimrende med mange likheter og noen mindre forskjeller. Man skal være svært modig for å si at en er bedre enn annen ang byggekvalitet. Begge er i verdensklasse. Tenk f eks på Audio Note eller Conrad Johnson i forhold…. Har eid begge disse merkene og de blir latterligjort når vi snakker om byggekvalitet. Og de er enda dyrere. Glad jeg har landet på Luxman. De er bygget for generasjoner. Går i arv en gang. Om ganske lenge håper jeg…
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.120
Antall liker
2.616
Torget vurderinger
16
Den rette veien å gå vil alltid være å få god lyd med minst mulig utlegg
Hvorfor har du da en effektforsterker til 32.000,- ?
Du kan for eksempel kjøpe en XTZ Edge A2-400 som produserer mer watt, er mye mindre, trekker mindre strøm og antageligvis måler bedre enn din Rotel og det til nesten 1/3 av prisen. Hvorfor har du så dyr forsterker?
 
M

MusicBear

Gjest
Hvorfor har du da en effektforsterker til 32.000,- ?
Du kan for eksempel kjøpe en XTZ Edge A2-400 som produserer mer watt, er mye mindre, trekker mindre strøm og antageligvis måler bedre enn din Rotel og det til nesten 1/3 av prisen. Hvorfor har du så dyr forsterker?
Lyst til å nevne at når man leser testomtaler på denne XTZ forsterkeren (jeg har lest to omtaler), det at den kan brokobles til 800 W og for tiden (i Sverige) koster 8000 svenske, så mener jeg i fullt alvor det nærmer seg røverkjøp - om det ikke er nettopp det.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.272
Antall liker
9.507
Torget vurderinger
2
Litt utafor Accu/Lux men innafor temaet.
Så en dokumentar om SME , hvor produserte deler ble målt mot deres specs.
9 av 10 ble forkastet fordi de var noen brøkdels millimetere utafor.
Seff blir det dyrt, men slik lages kvalitet!
Ikke særlig bra produksjonskvalitet om bare 10% av produksjonen holder mål…tror forresten armrøret lages eksternt

Edit.. Støpen av armen lages eksternt og armen gjøres ferdig hos SME


Home — Chicago White Metal Casting, Inc. (cwmdiecast.com)
 
Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.653
Det som stadig forundrer meg med HiFi-folket er at dem har en klar tendens til å henge seg stuck fast i fortiden, blir stående igjen på perrongen, mens nåtiden og fremtiden passerer forbi. Man klarer liksom ikke å løsrive seg fra det vante gamle.

Etter min mening så er Technics sin
referanseforsterker noe med det mest spennende man kan kjøpe av forsterteknologi. Dette er ikke en D-amp i tradisjonell forstand, mer i gate med hva Sharp kom opp med for en del år siden med bitstream-teknologi.
Technics er high-tech! Her er det lagt ned penger i produktutvikling.

Anmeldt i Stereophile. Referanseforsterkeren er en Shindo rør-sak. Denne Technics slår knock-out på referansen på de aller fleste lyd parametre.


Det er så mye ræl på markedet i dag av såkalt «eksotisk» HiFi, fra både øst og vest. En del av det måler forferdelig. Dem klarer ikke engang å ha kontroll på absolutt polaritet. Ett av disse tvilsome merkene var nevnt i denne tråden. Med vanvittige priser. På tide med noen nye tanker i hodet?
 

Heipådeg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.06.2016
Innlegg
226
Antall liker
178
Litt utafor Accu/Lux men innafor temaet.
Så en dokumentar om SME , hvor produserte deler ble målt mot deres specs.
9 av 10 ble forkastet fordi de var noen brøkdels millimetere utafor.
Seff blir det dyrt, men slik lages kvalitet!
…da er jeg ivertfall skeptisk om 9 av 10 komponenter kasseres, de må jo ha ordentlige problemer med produksjonsutstyret…..i dag er ingen problem å «masseprodusere» innenfor tusendels millimeter…

Edit: men synes at Accuphase er flotte produkter, hadde selv den største int.amp i sin tid , men byttet da lampen i det ene VU-meter sluknet😁🙈😁
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.511
Antall liker
8.052
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Ja, jeg synes heller ikke at det var veldig imponerende at 90% må kasseres. Om noe så vitner det om bruk av dårlige underleverandører eller egen produksjon.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Nå er ikke jeg så veldig bevandret i metallslløyd, men for en del år siden var det en verktøyselger som fortalte meg at det var forskjellen på merker som f.eks. Teng Tools og Stahlwille. Mens Teng Tools kanskje slapp gjennom 8 av 10 piper, så var toleransene i kvalitets kontrollen til Stahlwille så strenge at de kanskje bare godkjente 1 av 10 piper, og dette var mye av grunnen til prisforskjellen. Men også grunnen til at det ene verktøyet føles mye mer presist enn det andre.

Men hva vet jeg, kanskje produksjonsmetodene har blitt bedre med årene, og godt skjæreverktøy har blitt betydelig billigere. :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Det som stadig forundrer meg med HiFi-folket er at dem har en klar tendens til å henge seg stuck fast i fortiden, blir stående igjen på perrongen, mens nåtiden og fremtiden passerer forbi. Man klarer liksom ikke å løsrive seg fra det vante gamle.
Litt enig her egentlig. En ting jeg savner en del nyere utstyr er manglende tilrettelegging for implementering av subwoofere på en god måte. Mange har riktignok et ekstra par linjeutganger, men mange har ikke det engang.
 
Topp Bunn