Forsterkere Accuphase eller luxman

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.376
Antall liker
1.269
Torget vurderinger
1
Og der fikk du hosta opp gørret, flink gutt. Så nå kan du være snill resten av dagen!
Bare MÅTTE, mannen. Det er nemlig komisk hvordan folk faktisk blir fornærmet når andre ikke HYLLER et elektronikk-merke, eller når en setter et merke foran et annet uten å kompensere ved å hylle 'taperen' tilstrekkelig. Folk er faktisk nærtagne og blir faen meg faktisk fornærmet på vegne av et elektronikk-merke, faktisk. Jeeeezez....
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.154
Antall liker
7.794
Sted
Oslo
Bare MÅTTE, mannen. Det er nemlig komisk hvordan folk faktisk blir fornærmet når andre ikke HYLLER et elektronikk-merke, eller når en setter et merke foran et annet uten å kompensere ved å hylle 'taperen' tilstrekkelig. Folk er faktisk nærtagne og blir faen meg faktisk fornærmet på vegne av et elektronikk-merke, faktisk. Jeeeezez....
Minner av og til om venstre sekt krangler på 70 tallet.
Det ble sagt at enhver gruppe som var så stor at man måtte ta 2 taxier til nachspielet, var dømt til å splittes!
 
  • Liker
Reaksjoner: AOC
M

MusicBear

Gjest
Jfr bil-analogi så er nok Accuphase en Skoda. De som kjører Skoda i dag kjøper seg en kopi av de samme mørke, raske brillene som en eier av en Audi til 2 mill bruker, og vips oppfører skodasjåførene seg som audisjåførene, og tror de kjører en nesten-Audi.

Luxman er tilsvarende en hybrid av fransk superkomfort, Rolls Roys sin status, Bugatti sine ytelser og Tesla sin stadig banebrytende teknikk for brukeropplevelse.

MøkkIntosh er bare en gammel amerikaner; Big is more, (watteffekt), chrome is shiny (turkise VU-metre) og tung-feit = hjerteinfarkt før femti.


Sånnær'ebare uansett hva folk måtte finne på å si bare fordi de kan si det.
Kjører du Skoda eller Toyota?
Well, skal i hvert fall ikke bruke deg til å taksere huset mitt, eller annet med viss verdi :ROFLMAO:
Håper også det er kona di som står for matinnkjøp, selges mye som ikke er bra for helsa i dagens matvarebutikker :ROFLMAO:
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.268
Antall liker
9.502
Torget vurderinger
2
Ja ja det er nå heller gjengs oppfatning om at det er Accuphase som er Rolls-Royce og feks Rotel som er Skoda..

Forøvrig er det nokså rart å nevne Audi som noen veldig bra bil, masse motorproblemer og dyre reparasjoner ifølge min bror som er tidligere bilmekaniker , jeg syns bare setene de har er dritvonde.
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.376
Antall liker
1.269
Torget vurderinger
1
Kjører du Skoda eller Toyota?
Well, skal i hvert fall ikke bruke deg til å taksere huset mitt, eller annet med viss verdi :ROFLMAO:
Håper også det er kona di som står for matinnkjøp, selges mye som ikke er bra for helsa i dagens matvarebutikker :ROFLMAO:
Naij naij naij, her ikke kjore Tåjjåta Yaris med piggdekk til langt ot i maij og joni, og min kone døde når jaij var 36 for 18 år siden så jaij kjope mat selv. Gollerotter å gronnsaker jaij spisa.
Men jeg er slank og fin, og sykler til jobben. :)
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.376
Antall liker
1.269
Torget vurderinger
1
Ja ja det er nå heller gjengs oppfatning om at det er Accuphase som er Rolls-Royce og feks Rotel som er Skoda..

Forøvrig er det nokså rart å nevne Audi som noen veldig bra bil, masse motorproblemer og dyre reparasjoner ifølge min bror som er tidligere bilmekaniker , jeg syns bare setene de har er dritvonde.
Hmmm... Hvem var det som skrev at Audi er "veldig bra bil"?
Jeg kan erindre at en (jeg) skrev noe om å oppføre seg som en audi-sjåfør med raske briller, men kvaliteten på Audi kan jeg ikke se er tematisert eller omtalt, unntatt når du gjorde det etterpå.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.268
Antall liker
9.502
Torget vurderinger
2
Jen syns nå heller vi med VU metere skal være venner. Felles fetisj osv..
Jeg har jo kjørt sportsbil (MG A) .men det er leeenge siden.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.268
Antall liker
9.502
Torget vurderinger
2
Hmmm... Hvem var det som skrev at Audi er "veldig bra bil"?
Jeg kan erindre at en (jeg) skrev noe om å oppføre seg som en audi-sjåfør med raske briller, men kvaliteten på Audi kan jeg ikke se er tematisert eller omtalt, unntatt når du gjorde det etterpå.
Du formulerer deg som om Audi er en flott luksus bil som andre ser opp til, Jeg har antagelig samme forhold til Audi som du har til Accuphase, forskjellen er at jeg har rett ,…. he he..
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.723
Antall liker
9.349
Sted
Trondheim
Jeg har aldri hørt Luxman så jeg skal ikke ha sterke meninger om det merke, men bedriften Franco Serblin som lager Ktêma, Accordo og Accordo Essence bruker Accuphase når de utvikler høyttalerne sine, så noe "ræl" som enkelte her kaller Accuphase tviler jeg sterkt på er en god betegnelse. Min 480 spiller i hvert fall nydelig med mine Sonus Faber høyttalere.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
@Jan-Helge – Bare for å ta en midlertidig oppsummering før vi går videre: Du vil altså ikke ha Accuphase i hus, er det slik?
Korrekt, og ingen planer om å dra det i hus heller, når den tid kommer så vil det nok bli annet som vurderes her. Men hvis jeg en gang skulle bli mer opptatt av bling-faktor så kan det jo bli aktuelt, men jeg ser ikke for meg at jeg skal endre meg i den retning.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
Ingen som bryr seg om ditt tøv fra sidelinjen! Hva tror du at du oppnår med pisset egentlig? Snev av Napoleon kompleks kanskje? Du er ikke her for å få deg venner, så mye har vi forstått.
Når jeg ser nicknavnet ditt så skjønner jeg jo hvilket merke du har dratt i hus, få merker har like svulstig og overdrevet bling-faktor (overgår Accuphase med glans) og at bling-faktor synspunktet mitt treffer deg litt så du blir litt provosert er forståelig når du trolig har betalt mer enn du trenger nettopp for å ha komponenter med skyhøy bling-faktor. For noen går det nær sagt sport i at anlegget skal ta seg best mulig ut, presentasjons-faktor synes derimot jeg at koster mer enn det smaker (det viktige er hvordan det låter og ikke hvordan komponentene ser ut), men vet jo at noen åpner lommeboken på vidt gap for nettopp det selv om utseendemessig kjedeligere saker som er langt billigere spiller vell så bra. Mye av kostnaden er ofte lagt i bling-faktoren som får noen til å strø om seg med penger.

Og nå provoserte jeg nok igjen for å få frem et poeng. :)
 

T-1

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.08.2015
Innlegg
3.114
Antall liker
9.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
33
Når jeg ser nicknavnet ditt så skjønner jeg jo hvilket merke du har dratt i hus, få merker har like svulstig og overdrevet bling-faktor (overgår Accuphase med glans) og at bling-faktor synspunktet mitt treffer deg litt så du blir litt provosert er forståelig når du trolig har betalt mer enn du trenger nettopp for å ha komponenter med skyhøy bling-faktor. For noen går det nær sagt sport i at anlegget skal ta seg best mulig ut, presentasjons-faktor synes derimot jeg at koster mer enn det smaker (det viktige er hvordan det låter og ikke hvordan komponentene ser ut), men vet jo at noen åpner lommeboken på vidt gap for nettopp det selv om utseendemessig kjedeligere saker som er langt billigere spiller vell så bra. Mye av kostnaden er ofte lagt i bling-faktoren som får noen til å strø om seg med penger.

Og nå provoserte jeg nok igjen for å få frem et poeng. :)
Altså, tenkte jeg skulle styre meg. Men etter å ha eid rotel ved et par anledninger blir jeg imponert at noen som eier det skvipet velger å kalle accuphase bling... det forteller meg hvertfall at dine ører ikke er helt på stell. Men så greit. Hadde jeg sluppet så billig unna hadde ikke jeg klaget heller....
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
Satt på spissen, om verdens beste forsterker hadde kommet i en kjedelig boks, i dagens verden er det ikke mange som hadde kjøpt den. Hvor mange er det ikke som entrer HiFi-butikker, eller ser bilder av produkter på nettet eller i blader. Forventningene deres til et produkt settes alt i det produktet sees, høy bling-faktor selger nær sagt komponenter i større grad enn lyden i seg selv. Folk hører rett og slett med øynene og ser på prisen, er bling-faktoren skyhøy og prisen det samme så MÅ det vel være et bra produkt tenker mange, og så er det hva de blir nysgjerrig på og vil høre og de forventningene er satt allerede før produktet er hørt.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
Altså, tenkte jeg skulle styre meg. Men etter å ha eid rotel ved et par anledninger blir jeg imponert at noen som eier det skvipet velger å kalle accuphase bling... det forteller meg hvertfall at dine ører ikke er helt på stell. Men så greit. Hadde jeg sluppet så billig unna hadde ikke jeg klaget heller....
Har ikke hevdet at Rotel er verdens beste komponenter, det har jeg aldri ment. Selvfølgelig spiller mye bedre og nok Accuphase også, men til en hinsides mye høyere pris. En pris som ikke er verdt det mener jeg, for det er i aller høyeste grad bling-faktor man betaler for da så uendelig mye bedre blir ikke lyden at det er verdt en merpris som er grotesk.

En godt konstruert komponent låter veldig bra dersom den som eier dem har funnet de rette høyttalerene for seg selv, det er høyttalerene heller enn om man har det ene eller det andre merke av øvrig elektronikk som bestemmer resultatet (altså hvordan det låter). Å flå lommeboken for å dra i hus bling-faktor produkter som skal ta seg bra ut, det er rett og slett ikke verdt det og akkurat det er hva jeg argumenterer for.
 

T-1

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.08.2015
Innlegg
3.114
Antall liker
9.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
33
Har ikke hevdet at Rotel er verdens beste komponenter, det har jeg aldri ment. Selvfølgelig spiller mye bedre og nok Accuphase også, men til en hinsides mye høyere pris. En pris som ikke er verdt det mener jeg, for det er i aller høyeste grad bling-faktor man betaler for da så uendelig mye bedre blir ikke lyden at det er verdt en merpris som er grotesk.

En godt konstruert komponent låter veldig bra dersom den som eier dem har funnet de rette høyttalerene for seg selv, det er høyttalerene heller enn om man har det ene eller det andre merke av øvrig elektronikk som bestemmer resultatet (altså hvordan det låter). Å flå lommeboken for å dra i hus bling-faktor produkter som skal ta seg bra ut, det er rett og slett ikke verdt det og akkurat det er hva jeg argumenterer for.
Har du hørt accuphase?
 

Focal

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
1.743
Antall liker
3.676
Torget vurderinger
1
Hvor er bling -faktoren med accuphase ???
 

Focal

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
1.743
Antall liker
3.676
Torget vurderinger
1
Så det er fargen som er bling-faktoren om så er den nesten nøytral.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
Har du hørt accuphase?
En innrømmelse... Aldri!! :) Og det er nettopp derfor jeg ikke har et forhold til Accuphase, men jeg har det til Luxman som jeg selv har eid flere produkter av og har hørt mange flere enn de jeg selv har eid.

Er lenge siden jeg besøkte HiFi-sjapper jevnlig.

Men trenger jeg å høre det for å konstatere at merket er overpriset? Nei, for overprisede produkter har jeg hørt ved flere anledninger (både i butikker og private hjem) og kan si at det ikke er verdt prisen og spesielt nå som prisene er hinsides for det aller dyreste produktene.

Den rette veien å gå vil alltid være å få god lyd med minst mulig utlegg, og det har jeg besøkt mange som har lykkes med. Klart det som regel har kostet en del det også, men jeg er imponert over hva mange har fått til med tanke på hva de har betalt.

Det er heller ikke nødvendigvis slik at folk som sågar har brukt mye mer, at de har lykkes bedre. Noen kanskje, for klart at med et større budsjett så er sjansene for å få et ok resultat større (men det ligger som du skjønner ikke noen automatikk i det for jeg har opplevd å bli skuffet over svært dyre oppsett mer enn en gang).
 
P

parafinoksen

Gjest
Korrekt, og ingen planer om å dra det i hus heller, når den tid kommer så vil det nok bli annet som vurderes her. Men hvis jeg en gang skulle bli mer opptatt av bling-faktor så kan det jo bli aktuelt, men jeg ser ikke for meg at jeg skal endre meg i den retning.
Supert. Da har vi fått det på det rene.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.310
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Og nå provoserte jeg nok igjen for å få frem et poeng. :)
Hadde dette vært en tråd om Toskebokser hadde jeg nok latt meg irritere av dine ukvalifiserte og uinteressante innspill. Men å erte meg direkte for min dårlige smak, se det kan jeg leve med.

Du maser også til stadighet om dette med kostnad. Men i all i din iver etter å vurdere priser etter egen lommebok glemmer du at ikke alle har samme økonomiske situasjon som deg. Så istedet for å gi til Frelsesarmeens gryte slik at du slipper å feire jul uten mat, betaler vi moms slik at du kan ha tilgang på en kommunal bolig. Vinn-vinn!

Du er forresten ikke alene om å late som utseende er av null betydning, men jeg er åpen om min fetisj. For meg skal hjemmestereoen oppfylle flere funksjoner, også som møbel og romdekorasjon. At du ikke synes boksene skal ha en viss estetikk er jo som antydet bare en bløff.

Så MÅ jeg nesten (av estetiske og designmessige grunner heller enn lydmessige) kjøpe meg en Rotel RCD-1572.
Jeg hadde selv RB-1090 før jeg kjøpte RB-1590, førstnevnte så litt mer maskulin ut.
At du grunnet et estetisk og/eller økonomisk handikapp føler at du må overøse dine audiofile brødre med din bitterhet synes jeg er trist. Kan du ikke heller spre om deg med gleden dine egne valg gir deg i en mer passende tråder?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.268
Antall liker
9.502
Torget vurderinger
2
Jeg her ingen problemer med å innrømme og godta at jeg og andre kjøper Hifi med øynene vel så mye som ørene. Det fine med Accuphase og også Luxman er at de i tillegg til er å være godt bygget og godt designet teknisk har vakker og klassisk design som jeg liker.
Teknisk sett holder det med en forsterker til 30k og jeg kunne fint fortsatt med god lyd fra min SAT/bladelius Amplifix ( Som jeg kjøpte brukt for 8k for nesten 20 år siden.( Den tuklet litt i en kanal men ble frisk da den ble flyttet min far, men da hadde jeg allerede havnet på rørkjøret))
Det er nå slik at siden jeg hverken har fin bil, sykkel , ski , hytte eller båt, men har/ hadde en romslig økonomi så det er rom for å kjøpe noe jeg syns både er teknisk på tipp-topp og også vakkert . Syns priser over 50 k krysser en smertegrense og 100k+ er ganske absurd prising. Men damer kjøper vesker til 30k også.
Det å væreAccuphase-eier er min eneste luksus og jeg vet det er luksus men valgte det fordi jeg kan og vil, og fordi det teknisk er ypperlige og bedre dokumenterte produkter enn noe annet merke. Det er mye annet jeg aldri ville kjøpt av Hifi.
Har forøvrig også Miele vaskemaskin så da så…
 
Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.610
Antall liker
14.570
Sted
Langesund
Holder meg til Bosch vaskemaskin og tanks som DP og Lynx. Kunne godt tenkt med noe annet en de oransje lampene på Lynx'en men har ikke råd til å bytte.

Accuphase er lekkert
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.376
Antall liker
1.269
Torget vurderinger
1
Men uansett hvilken en liker av modeller fra Lux og Accu; nyere forskning i blindtester, hvor deltakerne har sort bind foran øynene, så mener 9 av 10 at modellen fra Luxman er penest å se på. De hører også merkbare forskjeller i lyden før apparatene slås på, men det jevner seg ut betydelig når greiene er avslått igjen.
 
M

MusicBear

Gjest
At du grunnet et estetisk og/eller økonomisk handikapp føler at du må overøse dine audiofile brødre med din bitterhet synes jeg er trist. Kan du ikke heller spre om deg med gleden dine egne valg gir deg i en mer passende tråder?
Klarer ikke la være å ikke henge meg på din kommentar, forstår bare ikke at ikke flere på et forum som med antakelse består av folk med interesse for musikk og/eller musikkanlegg, ikke mer klarer å glede seg på andres vegne.

Hadde dette vært et forum av regi Elkjøp eller De Grønne, ja, så skulle jeg forstått at man ergrer seg over alt ut over oppladbare "Sonus-anlegg & sånt" men ingen av oss her inne tilhører vel slike holdninger?

En annen ting, likheten mellom ei Rolex og ei Timex klokke er at de angir tiden - langt mer nøyaktig enn hva vi klarer forholde oss til praksis - dvs. skøyteløpere som jakter tiendedeler krever mer nøyaktighet enn angivelse av sekunder. At en Rolex koster sååååååååååååååååå mye mer en Timex'n, plager eller mobber ingen noen andre med, Rolex erklæres som investering både når man erverver seg de som nye og eventuelt selger de igjen.

Jeg gleder meg ufattelig på vegne av MakkinTosken og alle andre som har økonomisk mulighet - og som benytter penger på en nytelse man bokstavelig talt kan nyte 365 dager i året og gjennom hele døgnet om man vil - kan man da ikke med en båt til samme sum penger som eksempelvis anlegget til MakkinTosken.

Ellers; de som hevder Accuphase er "bling" - avsløres vel egentlig her at nummerering av vedkommendes skostørrelse har høyere tallverdi enn for IQ :ROFLMAO:
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.310
Sted
og til
Torget vurderinger
6
kan man da ikke med en båt til samme sum penger som eksempelvis anlegget til MakkinTosken.
Blir ikke rare jolla med mitt pengebruk.

Kostnadsmessig er Toskebokser langt billigere enn tilsvarende Accuphase. Sikkert fordi man må betale ekstra for japsenes berømte høye THD.
 

thetjomster

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2013
Innlegg
923
Antall liker
2.144
Sted
Trondheim
Satt på spissen, om verdens beste forsterker hadde kommet i en kjedelig boks, i dagens verden er det ikke mange som hadde kjøpt den. Hvor mange er det ikke som entrer HiFi-butikker, eller ser bilder av produkter på nettet eller i blader. Forventningene deres til et produkt settes alt i det produktet sees, høy bling-faktor selger nær sagt komponenter i større grad enn lyden i seg selv. Folk hører rett og slett med øynene og ser på prisen, er bling-faktoren skyhøy og prisen det samme så MÅ det vel være et bra produkt tenker mange, og så er det hva de blir nysgjerrig på og vil høre og de forventningene er satt allerede før produktet er hørt.
For mange (meg selv inkludert), så står jo anlegget front and center i stua som en del av møblementet, og det blir vel da naturlig at man finner produkter som både syns ser bra ut, og høres bra ut? Så er det jo en gang slik at både estetisk sans og hørsel varierer fra person til person? Men fra dette til å "angripe" personer som har andre preferanser enn seg selv, syns jeg blir helt bak mål. Som en spøkefull tone mellom kompiser er det kanskje helt innafor, men til personer man aldri har møtt, det ville jeg personlig ha holdt meg for godt til. Men, vi er alle forskjellige...
 

Focal

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
1.743
Antall liker
3.676
Torget vurderinger
1
Her er jeg helt enig med @thetjomster , når en går til det skritt å kritisere andres kjøp av hi-fi som er av den kostbare siden av denne hobbyen så dier det vel mer om misunelse og at en ikke har den økonomiske ryggraden til å møte sine egne drømmer innen hi-fi. Dette blir liksom som å bruke en halv mil på bil er helt ok , men gjør du samme på hi-fi ja da er du kandidat for innleggelse. Det er så mye bedre å heller kunne glede seg over andres valg av hi-fi komponenter og hvordan de setter sammen et anlegg og kan nytte dette oppsette.
 
Topp Bunn