Forsterkere Accuphase eller luxman

gunnarium

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2004
Innlegg
129
Antall liker
61
Sted
Rogaland Bryne
Torget vurderinger
3
At man har målt noe til 90 watt betyr ikke at det er 90 watt klasse A Nei, det går i praksis ikke an med 90 watt klasse A og 180 watt driftsforbruk. Alle klasse A ampene til Accuphase er bygget etter samme prinsipp , jeg har service manualer og simulert kretsløsningene . Det blir ikke 90 watt i klasse A . Det ville vært en A250 i chassiset til E-800. Det er ikke fysisk mulig.
Nå var det Farmen som skrev 90 watt i klasse A, det var dette jeg reagerte på.
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.034
Antall liker
1.310
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Det er ikke mange produkter i prisklassen Luxman og Accuphase befinner seg jeg ville kalt ræl. Ræl for meg er produkter med dårlig byggkvalitet eller som på en eller annen måte er feilkonstruert. Er Accuphase et slikt produkt?
Å foretrekke et produkt fremfor et annet er jo en ærlig sak. Å sable ned et produkt man ikke har erfaring med er...tja...
 

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Dette gjelder alle integrerte, forforsterkere og sluttrinn du altså ikke har hørt?
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.143
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Accuphase og Luxman er begge flotte produkter. Prisen er høy, men det er driftsikkerhet og eierglede også.
Mye eksotisk HIFI har svært høye priser uten at byggekvaliteten er i nærheten av Accuphase.

Klasse D forsterkere fra Anaview settes inn i lekre kabinetter og selges dyrere enn Lux og Accu.

Mitt personlige inntrykk er at Accuphase er hakket mer veldimensjonert og driftssikkert enn Luxman. Har aldri hørt om en Accuphase forsterker yngre enn 20 år som har trengt reparasjon.
 

Farmen

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2018
Innlegg
755
Antall liker
887
Sted
Lier
Torget vurderinger
3
Nå var det Farmen som skrev 90 watt i klasse A, det var dette jeg reagerte på.
Har dette fra Bjørn hos Lyric, importøren, annet vet jeg ikke.
men en ting er sikkert, det er en helt annen opplevelse og lytte inntrykk fra Accuphase enn fra L-509x jeg også var fornøyd men, men kan overhode ikke sammenlignes 🙈
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
Å betale for høy Bling-faktor på et produkt har aldri og vil aldri heller bli min greie, men klart at mange i stor grad handler HiFi med øynene, er nok å se hvordan HiFi-produkter har forandret seg med tiden så skjønner man det.

I dagens verden skal også baksiden av produkter ha høy bling-faktor, høyttaler-terminaler skal være gedigne og mange produsenter bruker gjennomsiktig plast bl.a., noen uttaler sågar at enklere terminaler (selv om de skulle være i høyere kvalitet) er dårlige. I dagens verden er selv ikke fortreffelig konstruerte produkter salgbare, dersom de ikke har den rette bling-faktoren.

Noen merker, Accuphase er definitivt ett av dem, har gått langt med tanke på Bling-faktoren, det er det jeg motsetter meg å betale ekstra for (og det er jo det dem som kjøper det gjør). Nå er ikke Accuphase verst i den klassen, men jeg vil anbefale samtlige å styre unna merker som er overpriset fortrunnsvis grunnet designen og hvordan produktene tar seg ut, når realitetene er at de ikke nødvendigvis spiller bedre av den grunn.

Nettopp derfor er ikke Accuphase aktuelt for min del.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
Det er ikke mange produkter i prisklassen Luxman og Accuphase befinner seg jeg ville kalt ræl. Ræl for meg er produkter med dårlig byggkvalitet eller som på en eller annen måte er feilkonstruert. Er Accuphase et slikt produkt?
Å foretrekke et produkt fremfor et annet er jo en ærlig sak. Å sable ned et produkt man ikke har erfaring med er...tja...
Dårlige produkter er det ikke, har jeg aldri påstått heller.

Men ræl er det, for man betaler overpris grunnet design (Bling-faktor), Accuphase slik jeg ser dem handler mye om at folk er opptatt av å kjøpe et dyrt produkt som ser bra ut. Selvfølgelig kan jo det også låte bra, men til hvilken pris om jeg tør å spørre?

Det er IKKE verdt å investere i design og utseende, altså høy bling-faktor, når man kan slippe langt billigere unna og få noe som låter like bra... Da blir Accuphase ræl for prisen i mine øyne, overpris betales for bling... Nei takk!!
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.265
Antall liker
9.499
Torget vurderinger
2
Det er helt greit det, at du ikke vil ha Accuphase . Men ræl er det ikke. Accuphase koster halvparten i Japan. Det er kanskje på det nivået den reelle tekniske verdien ligger, Men de er et privat eid selskap med80 ansatte og ingen intensjon om å vokse og bygges for å vare en mannsalder ,så prisen på hjemme markedet og eksport er satt deretter.Luxman eies av et Hongkong basert Audio konglomerat .
Overpriset i forhold til en Rotel og Denon i kg/Watt Eller en like god Benchmark er det lov til å mene og så det er fritt fram å låvære å betale xxxxx tusen for VU meter og for gullfront . Men eierne av Accuphase er nå fornøyd med rælet sitt. Og Det omsettes raskt på bruktbørsen og kvaliteten er det ingen som tviler på, bortsett fra deg…(«ræl»).

Fortsatt god søndag
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.034
Antall liker
1.310
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Dårlige produkter er det ikke, har jeg aldri påstått heller.

Men ræl er det, for man betaler overpris grunnet design (Bling-faktor), Accuphase slik jeg ser dem handler mye om at folk er opptatt av å kjøpe et dyrt produkt som ser bra ut. Selvfølgelig kan jo det også låte bra, men til hvilken pris om jeg tør å spørre?

Det er IKKE verdt å investere i design og utseende, altså høy bling-faktor, når man kan slippe langt billigere unna og få noe som låter like bra... Da blir Accuphase ræl for prisen i mine øyne, overpris betales for bling... Nei takk!!
Det kan jeg jo fortelle. Betalte 40`for min E370, to og et halt år gammel med begge innstikk-kort Kortene koster ca 10`pr stk.
Hvorfor jeg kjøpte denne? Fordi rælet jeg hadde fra før sluttet å virke, hovedkortet var brent og det lønte seg ikke reparere.
Tilfeldig at det ble Accuphase, men eneste som lå på brukten som jeg trodde ville være en god match i rommet og med høyttalerne, og i tillegg har jeg litt dårlig plass i det oppsettet og ønsket en alt i et løsning.
Kortene til Accuphase er gode og synes jeg fikk et flott produkt til prisen. Hadde ikke nølt med en slik handel igjen for et kvalitetsprodukt som dette.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
Accuphase bling? Gud bedre for noe pisspreik. Det er bare det at de har samme produksjonskvalitet på hifi som vi er vant med fra foto.

Luxman og Accuphase har fantastisk driftsikre komponenter (jeg har eid flere produkter fra begge leverandører). Lydkvaliteten er super, og det er også produksjonskvaliteten. Skal jeg si at én produsent er bedre skrudd enn en annen så leder Accuphase, lydmessig er det litt mer smak og behag IMHO.
 

idarr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.07.2009
Innlegg
140
Antall liker
320
Sted
Fitjar Hordaland
Accuphase bling? Gud bedre for noe pisspreik. Det er bare det at de har samme produksjonskvalitet på hifi som vi er vant med fra foto.

Luxman og Accuphase har fantastisk driftsikre komponenter (jeg har eid flere produkter fra begge leverandører). Lydkvaliteten er super, og det er også produksjonskvaliteten. Skal jeg si at én produsent er bedre skrudd enn en annen så leder Accuphase, lydmessig er det litt mer smak og behag IMHO.
Liker vel kanskje at lyden heller mer mot det varme
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
Jeg er litt usikker på om jeg forstår hva du mener. Du må gjerne utdype.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Mens dere krangler mellom Luxman eller Accuphase, så inntar jeg et nøytralt ståsted midt imellom med min Yamaha A-S3200😎 Har spilt på den ca 7 måneder nå og kunne ikke vært mer happy. Det er absurd å snakke om «transistorlyd» når man spiller på denne saken, seff like absurd å snakke om rørlyd. Det er bare musikk, uforvrengt, klar og ren.

Om man velger Lux, Accu eller Yammi, så får man japansk kvalitet og engineering. Så får ørene vurdere hva som passer en best.
 

Rallar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.08.2019
Innlegg
280
Antall liker
659
Sted
Hadeland
Mens dere krangler mellom Luxman eller Accuphase, så inntar jeg et nøytralt ståsted midt imellom med min Yamaha A-S3200😎 Har spilt på den ca 7 måneder nå og kunne ikke vært mer happy. Det er absurd å snakke om «transistorlyd» når man spiller på denne saken, seff like absurd å snakke om rørlyd. Det er bare musikk, uforvrengt, klar og ren.

Om man velger Lux, Accu eller Yammi, så får man japansk kvalitet og engineering. Så får ørene vurdere hva som passer en best.
Støttes👍
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.281
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Dårlige produkter er det ikke, har jeg aldri påstått heller.

Men ræl er det, for man betaler overpris grunnet design (Bling-faktor), Accuphase slik jeg ser dem handler mye om at folk er opptatt av å kjøpe et dyrt produkt som ser bra ut. Selvfølgelig kan jo det også låte bra, men til hvilken pris om jeg tør å spørre?

Det er IKKE verdt å investere i design og utseende, altså høy bling-faktor, når man kan slippe langt billigere unna og få noe som låter like bra... Da blir Accuphase ræl for prisen i mine øyne, overpris betales for bling... Nei takk!!
Ræl betyr noe av lav verdi, søppel.
Forstår du hvor nedsnødd du virker når du beskriver et produkt som er kjent for å ha ekstrem god byggekvalitet for ræl ?
Hverken Accuphase eller Luxman har bling faktor, designen har vært mer eller mindre uendret i 40 år. Og begge merker har god industridesign innvendig. Ryddig lagt opp uten at kabler går på kryss og tvers.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.520
Antall liker
102.848
Torget vurderinger
23
Å omtale Accuphase som overpriset bling & ræl tyder på enten et troll eller en person som har en personlig vendetta mot merket og/eller dets representanter gående... or just plain ignorant & stupid. Take your pick....😏
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
Å omtale Accuphase som overpriset bling & ræl tyder på enten et troll eller en person som har en personlig vendetta mot merket og/eller dets representanter gående... or just plain ignorant & stupid. Take your pick....😏
Ingen personlig vendetta mot merket her, finner det bare ikke verdt å betale for sammenlignet med annet og derfor ville jeg selv aldri vurdert merket. Er mange andre merker, deriblant Luxman, som jeg har et sterkere forhold til og da velger jeg selvfølgelig det.

Å uttrykke meg med ord som høy bling-faktor og ræl så mener jeg ikke at produktene er dårlig, jeg skriver jo som jeg gjør utelukkende for å sette ting helt på spissen og nok for å vekke noen reaksjoner (å provosere litt er meningen), budskapet mitt er mer at jeg synes man betaler overpris om man velger Accuphase (mye grunnet design/bling) og jeg synes ikke det er verdt prisen og derfor ordet ræl.
 

bruce2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2007
Innlegg
382
Antall liker
199
Torget vurderinger
1
Artig diskusjon! Det meste innen hifi er vel overpriset ræl for de som ikke på en eller annen måte er bitt av basillen. Så spørs det bare hvor langt på galskapens vei man har kommet. 😀
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
OK, da skjønner jeg det hele litt bedre! Lykke til med det rælet du spiller på da!
Rotel må sees som et billig-merke (for oss med lavt budsjett) og for prisen vil jeg hevde at det er langt fra noe ræl, snarere får man mye for pengene ved å velge Rotel.

Jo da, det finnes naturlig nok bedre produkter der ute, er mye jeg gjerne skulle hatt og har veldig lyst på. Men igjen valgte jeg Rotel med budsjettet jeg har, ikke fordi jeg mener at Rotel spiller best for det synes jeg absolutt ikke.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.520
Antall liker
102.848
Torget vurderinger
23
I min verden er det utstyret du spiller på ræl, like mye som du beskriver Accuphase etc. som ræl. Det går vel begge veier dette da, eller har du monopol på ræl-beskrivelse kanskje? 🤭
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
Artig diskusjon! Det meste innen hifi er vel overpriset ræl for de som ikke på en eller annen måte er bitt av basillen. Så spørs det bare hvor langt på galskapens vei man har kommet. 😀
Prisene har blitt smått surrealistiske ja, jeg ser ikke hvorfor det skal være så vannvittige priser som man ser. Man får en veldig god bil for vesentlig mindre enn hva noen komponenter koster, og da snakker jeg ikke nødvendigvis om de billigste bilene. Selv kabler kan koste mer enn en vellutstyrt god bil, det er galskap.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
I min verden er det utstyret du spiller på ræl, like mye som du beskriver Accuphase etc. som ræl. Det går vel begge veier dette da, eller har du monopol påræl-beskrivelse kanskje? 🤭
Nei, du står fritt til å synes at jeg spiller på ræl... Du er velkommen til å høre hvor ille det høres ut også, og jeg tåler naturlig nok kritikk.

Vet at veien folk tar innen HiFi, den er så forskjellig at man kan si at den ene foretrekker det ene mens den andre foretrekker noe annet. Min største lidenskap i så måte er transmissionline-høyttalere og IMF spesielt, øvrige elektronikk er ikke så avgjørende for min del så det kunne like gjerne vært et annet merke enn Marantz og Rotel jeg skulle ha, jeg trenger bare noe elektronikk for å få liv i IMF'ene mine. Vil også tillegge at jeg er svak for vinyl (analoge kilder) og også rørforsterkere, selv om det siste har jeg ikke da det dessverre ville blitt over mitt budsjett med tanke på hvor tungdrevne IMF'ene mine er. Så kan si jeg har gjort noen kompromisser.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.154
Antall liker
7.794
Sted
Oslo
Vi er mange som har våre merke pasjoner eller aversjoner.
Har selv aldri fått fot for Accuphase, men anerkjenner at de er en høykvalitets produsent.
På samme måte som jeg aldri ville vurdert Opel eller Ford, selv om de sikkert lager bra biler.
 
M

MusicBear

Gjest
Har gjennom noen tiår forsøkt å danne meg bile av forskjellene av Luxman og Accuphase - oppsummert slik jeg har sanset det via andres uttalelser:
- Luxman trekker muligens lengste strå med vekt på musikalsk opplevelse
- Accuphase trekker muligens lengste strå med utgangspunkt i eierglede

Jeg har dessverre (så langt) ikke vært bemidlet til å eie noen av disse to merker, men kunne i prinsippet langt på vei ranet en bank for ervervelse av apparaturen Accuphase E-800 (og legg merke til at jeg erklærer bankran, med viten om at den norske importør ville være et enklere/tryggere brekk).
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.520
Antall liker
102.848
Torget vurderinger
23
De fleste som uttaler seg om slike ting har aldri EID og/eller brukt disse produktene over lenger tid - det går mest i synsing og andre sansefenomener type "varm lyd" når en front er champagnefarget vs. "kald lyd" når den er blank/sølv... samme tullet som på sølv vs. kobberkabler. Som pragmatisk tilhenger av fakta og vitenskapelige etterprøvbare egenskaper er både jeg og min lommebok sjeleglade for at blomsterspråk og dilletanters uttalelser ikke opptar noen vesentlig plass i hverdagen vår. En glede som ikke minst deles av undertegnedes sanseapparater også :)
 
P

parafinoksen

Gjest
Har gjennom noen tiår forsøkt å danne meg bile av forskjellene av Luxman og Accuphase - oppsummert slik jeg har sanset det via andres uttalelser:
- Luxman trekker muligens lengste strå med vekt på musikalsk opplevelse
- Accuphase trekker muligens lengste strå med utgangspunkt i eierglede
Hadde jeg vært i den aktuelle kundegruppen, hadde jeg helt mot Luxman bare for utseendets skyld. Accuphase synes jeg blir fryktelig traust. Luxman har klart bragden med å ta med seg det beste fra vintage design og samtidig sprite det opp litt.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.030
Antall liker
8.239
Torget vurderinger
1
Vi er mange som har våre merke pasjoner eller aversjoner.
Har selv aldri fått fot for Accuphase, men anerkjenner at de er en høykvalitets produsent.
På samme måte som jeg aldri ville vurdert Opel eller Ford, selv om de sikkert lager bra biler.

Dårlig analogi det der. Accuphase er nærmere Bentley enn Opel for å si det sånn.....
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.154
Antall liker
7.794
Sted
Oslo
Dårlig analogi det der. Accuphase er nærmere Bentley enn Opel for å si det sånn.....
Du får jo en grei Opel for prisen av en Accuphase, for å si det sånn......
Men med hele top of the line oppsettet nærmer du deg en Bentley, det skaru ha.
 

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Innlegg
127
Antall liker
39
Torget vurderinger
1
Må si det er gøy å lese slike diskusjoner som dette. Personlig står både Accuphase og Luxman svært høyt oppe på ønskelista mi - hvis jeg en dag skulle få såpass med midler til overs.....😍

Når det gjelder prisen på en del hifi så er det åpenbart at når en produsent legger ekstremt mye ressurser i utvikling av produkter som er ment å skille seg ut lydmessig (positivt) utover det rimeligere utstyret så ønsker de å få igjen også for utviklingen - og ikke bare for selve materialene i produktet. Enkelte merker selger ikke like mange enheter som f.eks Nad og blir dertil dyrere. Det samme gjelder bil, Rimac Nevera er dyrere enn Tesla - blant annet fordi det produseres og selges færre. :)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.661
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Prissettingen er helt science fiction av og til.
Vi kan ende opp med at en høy ende Accuphase snart koster like mye som et sett midt på treet signalkaber fra anerkjente produsenter...
 
M

MusicBear

Gjest
Prissettingen er helt science fiction av og til.
Vi kan ende opp med at en høy ende Accuphase snart koster like mye som et sett midt på treet signalkaber fra anerkjente produsenter...
Har kommet frem til at kjøper man integrerte produkter så sparer man noen hundre tusener kroner i kabler - for å koble separate komponenter sammen :ROFLMAO:
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.376
Antall liker
1.269
Torget vurderinger
1
Jfr bil-analogi så er nok Accuphase en Skoda. De som kjører Skoda i dag kjøper seg en kopi av de samme mørke, raske brillene som en eier av en Audi til 2 mill bruker, og vips oppfører skodasjåførene seg som audisjåførene, og tror de kjører en nesten-Audi.

Luxman er tilsvarende en hybrid av fransk superkomfort, Rolls Roys sin status, Bugatti sine ytelser og Tesla sin stadig banebrytende teknikk for brukeropplevelse.

MøkkIntosh er bare en gammel amerikaner; Big is more, (watteffekt), chrome is shiny (turkise VU-metre) og tung-feit = hjerteinfarkt før femti.


Sånnær'ebare uansett hva folk måtte finne på å si bare fordi de kan si det.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.520
Antall liker
102.848
Torget vurderinger
23
Hadde du byttet om beskrivelsene på accu/Lux så hadde det vært rimelig nærme en god analogi.....
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.154
Antall liker
7.794
Sted
Oslo
Jfr bil-analogi så er nok Accuphase en Skoda. De som kjører Skoda i dag kjøper seg en kopi av de samme mørke, raske brillene som en eier av en Audi til 2 mill bruker, og vips oppfører skodasjåførene seg som audisjåførene, og tror de kjører en nesten-Audi.

Luxman er tilsvarende en hybrid av fransk superkomfort, Rolls Roys sin status, Bugatti sine ytelser og Tesla sin stadig banebrytende teknikk for brukeropplevelse.

MøkkIntosh er bare en gammel amerikaner; Big is more, (watteffekt), chrome is shiny (turkise VU-metre) og tung-feit = hjerteinfarkt før femti.


Sånnær'ebare uansett hva folk måtte finne på å si bare fordi de kan si det.
Og der fikk du hosta opp gørret, flink gutt. Så nå kan du være snill resten av dagen!
 
  • Haha
Reaksjoner: AOC
Topp Bunn