Forsterkere Accuphase eller luxman

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
Sammenlignet med Luxman er Accuphase noe overpriset og overdådig ræl, så mye bedre liker jeg Luxman at jeg aldri ville vurdert Accuphase om det stod mellom de to.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.087
Antall liker
1.066
Torget vurderinger
10
Ingen av delene. Kjøp heller Kinki og støtt samtidig en god sak...
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.272
Antall liker
9.505
Torget vurderinger
2
hmpf :p

Jeg har hatt L590A og har nå L-595A SE. Begge er klasse A og oppgitt til 30W og de driver mine litt tunge Sonus faber Olympica 2 (de er vel 87db følsomhet) og har masse krefter.
Watt is nått watt ;)

Bor du i nærheten av bartebyen kan du sikkert stikke innom selv om det ikke blir helt rett.
Det er fordi de ikke på 30 watt men mye mer siden de går over i AB over oppgitt watt og yter da 2-3 ganger så mye som oppgitt. Watt er watt uansett

Man kan ikke velge forsterker uten å vite høyttaler følsomhet , impedanse og ønsket lyttevolum. Luxman 550ai2 har bare 20watt i A og noe sont som 40-50 i AB, for lite om man har høyttalere med følsomhet under 90dB. Jeg hadde Accuphase A36 på 30w klasse A og 60W i AB , det var akkurat nok til å dra på litt i en leilighet og rom på 25 m2. På mer tungdrevne høyttalere ville det blitt vel knapt. Det stemmer med andres erfaring også.

Kjøper du pga lyd eller design og merke? Mye mer for pengene med en Benchmark om det bare er lyden som teller
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.272
Antall liker
9.505
Torget vurderinger
2
Sammenlignet med Luxman er Accuphase noe overpriset og overdådig ræl, så mye bedre liker jeg Luxman at jeg aldri ville vurdert Accuphase om det stod mellom de to.
Men du har nå valgt Rotel selv da ..::
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
Men du har nå valgt Rotel selv da ..::
Nå er det flere grunner til at jeg har valgt Rotel, hovedsaklig kan jeg koke det ned til at Rotel ble valgt av økonomiske årsaker heller enn lydmessige. Klart det er annet jeg heller ville hatt i hus enn Rotel, men det hadde kostet deretter og nettopp derfor har jeg Rotel i hus.

Når det er sagt så vil jeg hevde at Rotel gir mye for pengene, de har et minimalistisk design jeg liker, samme kan sies om deres lydsignatur. Erfaringen med merket er for egen del god og jeg synes Rotel har levert produkter av en kvalitet jeg finner tilfredstillende, så valget var enkelt for egen del.

Men selvfølgelig, hadde jeg vasset i penger så hadde det vært noe annet enn Rotel jeg hadde dratt i hus.

Men nok om det, du for ta det jeg skreiv som at jeg satte ting litt på spissen hva gjelder Luxman vs Accuphase, for egen del er det ingen tvil om at der kommer Luxman desidert best ut og jeg ville aldri funnet på å nevne Accuphase i samme åndedrag en gang da jeg står for at sistnevnte er overpriset og overdådig ræl til sammenligning, jeg ville personlig valgt Luxman 10 av 10 ganger.
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.034
Antall liker
1.310
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Nå er det flere grunner til at jeg har valgt Rotel, hovedsaklig kan jeg koke det ned til at Rotel ble valgt av økonomiske årsaker heller enn lydmessige. Klart det er annet jeg heller ville hatt i hus enn Rotel, men det hadde kostet deretter og nettopp derfor har jeg Rotel i hus.

Når det er sagt så vil jeg hevde at Rotel gir mye for pengene, de har et minimalistisk design jeg liker, samme kan sies om deres lydsignatur. Erfaringen med merket er for egen del god og jeg synes Rotel har levert produkter av en kvalitet jeg finner tilfredstillende, så valget var enkelt for egen del.

Men selvfølgelig, hadde jeg vasset i penger så hadde det vært noe annet enn Rotel jeg hadde dratt i hus.

Men nok om det, du for ta det jeg skreiv som at jeg satte ting litt på spissen hva gjelder Luxman vs Accuphase, for egen del er det ingen tvil om at der kommer Luxman desidert best ut og jeg ville aldri funnet på å nevne Accuphase i samme åndedrag en gang da jeg står for at sistnevnte er overpriset og overdådig ræl til sammenligning, jeg ville personlig valgt Luxman 10 av 10 ganger.
Du må jo mene hva du vil, men når du fremstiller Accuphase som "ræl"... :LOL:
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.272
Antall liker
9.505
Torget vurderinger
2
Det er jo din mening da, at Accuphase er «ræl»Jeg har desverre aldri fått sammenlignet Luxman med Accuphase direkte, alle Luxman demoer har vært på stort sett dårlige høyttalere i dårlige rom.
Begge merker et betydelig overprisede luksusmerker , jeg liker veldig godt begges design visuelt og teknisk,men ingen kan ikke gå i kategorien valuta for pengene. Men på rent teknisk grunnlag er det åpenbart et en Luxman 550ia har så lite krefter at det er begrenset hvilke høyttalere og volum den kan brukes på, For samme prisnivå ville en AB Luxman eller AB Accuphase gi mye mer for pengene. Klasse A myten er nokså overdreven og bør ikke være bestemmende for valget. Forøvrig er Powerampene til Accuphase teknisk sett betydelig bedre enn de integrerte…. men det blir fort for dyrt det også

Mest watt pr kr er vel LuXman 505ux, jeg vill heller tatt den enn en 550 Luxman, og heller den enn en Accuphase 280. Tent teknisk .
 
Sist redigert:

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
Du må jo mene hva du vil, men når du fremstiller Accuphase som "ræl"... :LOL:
Til prisen er de noe ræl ja, bare å velge bort og styre langt unna først som sist, er annet tilsvarende dyrt som forsvarer sin pris i vesentlig større grad enn Accuphase. Derav også betegnelsene overpriset og overdådig.
 

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.158
Antall liker
2.113
Jan-Helge har rett. Ingen av disse merkene er overpriset i en slik grad at de har priset seg ut av markedet. Dyrt, javel, men det er mange som har kjøpt, og enda flere som kommer til å kjøpe - skal en dømme etter interessen de avstedkommer på nettsider som dette.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.030
Antall liker
8.240
Torget vurderinger
1
Men nok om det, du for ta det jeg skreiv som at jeg satte ting litt på spissen hva gjelder Luxman vs Accuphase, for egen del er det ingen tvil om at der kommer Luxman desidert best ut og jeg ville aldri funnet på å nevne Accuphase i samme åndedrag en gang da jeg står for at sistnevnte er overpriset og overdådig ræl til sammenligning, jeg ville personlig valgt Luxman 10 av 10 ganger.
Jeg har hatt både Luxman, Accuphase og Rotel. Har du?
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Luxman er det man ofte kjøper og blir nysgjerrig på Accuphase... kjøper man først Accuphase, så tenker man ikke mer på det ;).

Men syns ikke Luxman og Accuphase er så dyrt, men tanke på hva de kan "konkurrere" mot... Gryphon, Krell, Naim, Aavik, Mcintosh, Soulution, Dan D'Agostino osv..

Det er i alle fall veldig høy respekt for Accuphase blant hifi-pushere. Har du Accuphase, så er det svært sjeldent dem prøver å pushe på deg noe annet, utenom høyttalere. 😜

Veldig spent på hvem som kunne tatt over Accuphase, om Lyric-HIFI hadde gitt seg, men ser jo ut som at den butikken går så det suser nå, og det er jo veldig gledelig. :).
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.851
Antall liker
50.891
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Til prisen er de noe ræl ja, bare å velge bort og styre langt unna først som sist, er annet tilsvarende dyrt som forsvarer sin pris i vesentlig større grad enn Accuphase. Derav også betegnelsene overpriset og overdådig.
Ikke lett å ta deg seriøst for å være helt ærlig,har du eid Luxman eller Accuphase ?
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.405
Antall liker
1.551
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Det er fordi de ikke på 30 watt men mye mer siden de går over i AB over oppgitt watt og yter da 2-3 ganger så mye som oppgitt. Watt er watt uansett

Man kan ikke velge forsterker uten å vite høyttaler følsomhet , impedanse og ønsket lyttevolum. Luxman 550ai2 har bare 20watt i A og noe sont som 40-50 i AB, for lite om man har høyttalere med følsomhet under 90dB. Jeg hadde Accuphase A36 på 30w klasse A og 60W i AB , det var akkurat nok til å dra på litt i en leilighet og rom på 25 m2. På mer tungdrevne høyttalere ville det blitt vel knapt. Det stemmer med andres erfaring også.

Kjøper du pga lyd eller design og merke? Mye mer for pengene med en Benchmark om det bare er lyden som teller
Jeg ser du skriver det...men det låter veldig bra her.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.272
Antall liker
9.505
Torget vurderinger
2
Luxman 30 watt klasse A men gir egentlig 90Watt i AB
Har ikke funnet tilsvarende test for 550, men jo, forrige generasjon gav 60 watt i AB.
Dvs like kraftig som Accuphase A36.
Luxman ser ut til å gi 3 ganger mer i AB enn oppgitt i A, mens Accuphase er ca 2 ganger AB mot oppgitt klasse A effekt. Greit å vite

Accuphase E-650 gir 30W i A og 75 i AB
E-800 gir 50 i A og 90W i AB dvs som Luxman 590, men er betydelig dyrere, 168k mot 95k….
 
Sist redigert:

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
Ikke lett å ta deg seriøst for å være helt ærlig,har du eid Luxman eller Accuphase ?
Eldre Luxman ja, nyere nei. Accuphase kommer sannsynligvis aldri i hus her (da jeg mest sannsynlig ville valgt noe annet enn det, merket har aldri gjort inntrykk på meg og det er det mye annet som har).
 
U

utgatt25555

Gjest
Synes avataren din kler deg godt jeg Jan-Helge....kjør på...
 

T-1

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.08.2015
Innlegg
3.114
Antall liker
9.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
33
Syns gapestokk og pisking burde vært innført igjen og bli brukt som avstraffelse for folk som bastant spyr ut eder og galle om ting de ikke har testet selv engang...
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.155
Antall liker
7.794
Sted
Oslo
Jobbet for Tor på Lyric i Torggata tidlig 80tall.
Det var en nytelse å ha orig. L550 og flagg skipene C05/M05 på arbeidsplassen.
Av en eller annen grunn har jeg aldri fått fot for Accuphase.
Skulle gjerne hatt Luxman's nyeste sq 38 u i et oppsett, rørmann som jeg er.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
Syns gapestokk og pisking burde vært innført igjen og bli brukt som avstraffelse for folk som bastant spyr ut eder og galle om ting de ikke har testet selv engang...
Nå er det full frihet for å sette ting på spissen for å få frem meninger, heldigvis. Man trenger ikke å ha testet noe selv (altså eid noe) for å rett og slett utelukke noe på bekostning av annet. Accuphase kommer mest sannsynlig aldri i hus her, og det er det en grunn til, Luxman derimot kan jeg godt dra i hus igjen og slik er og blir den saken for min del.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.272
Antall liker
9.505
Torget vurderinger
2
@ynot , Hvor høyt går peaken på VU meterende dine ved normalt volum for deg da?
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.851
Antall liker
50.891
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Eldre Luxman ja, nyere nei. Accuphase kommer sannsynligvis aldri i hus her (da jeg mest sannsynlig ville valgt noe annet enn det, merket har aldri gjort inntrykk på meg og det er det mye annet som har).
Du høres ut som en sippunge som noen har rappa godteposen i fra🤔😁
 

Farmen

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2018
Innlegg
755
Antall liker
887
Sted
Lier
Torget vurderinger
3
Luxman 30 watt klasse A men gir egentlig 90Watt i AB
Har ikke funnet tilsvarende test for 550, men jo, forrige generasjon gav 60 watt i AB.
Dvs like kraftig som Accuphase A36.
Luxman ser ut til å gi 3 ganger mer i AB enn oppgitt i A, mens Accuphase er ca 2 ganger AB mot oppgitt klasse A effekt. Greit å vite

Accuphase E-650 gir 30W i A og 75 i AB
E-800 gir 50 i A og 90W i AB dvs som Luxman 590, men er betydelig dyrere, 168k mot 95k….
Hei.
Jeg har akkurat byttet ut Luxman L-509x mot Accuphase E-800 og jeg må si at 50w kl a overgår 120w ab med stooooor margin. 🥳 E-800 er faktisk målt til 90w kl a, og det er jeg helt sikker på stemmer 🤣
 

gunnarium

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2004
Innlegg
129
Antall liker
61
Sted
Rogaland Bryne
Torget vurderinger
3
Hei.
Jeg har akkurat byttet ut Luxman L-509x mot Accuphase E-800 og jeg må si at 50w kl a overgår 120w ab med stooooor margin. 🥳 E-800 er faktisk målt til 90w kl a, og det er jeg helt sikker på stemmer 🤣
Dette kan ikke stemme, den trekker 180 watt ????????
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.377
Antall liker
1.271
Torget vurderinger
1
Ja, en er selvsagt sippeunge som har mistet godteriposen dersom en sier ting som ikke stryker andre med hårene.
Samme 'demokratiet til Trumph det: "agree with us? - your' e good! That's democrasy. Disagree with us? - Undemocratic Idiot"

Jeg har heller aldri 'falt for' Accuphase og har derfor valgt Lux. Forskjellene i ytelse er av akademisk interesse likt-mot-likt i modellhiearkiet opp til E-5000 og L-595, i prisfavør Luxman hele rekka nedover.
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Er vel noe i det, da klasse a skal gå på full kraft inn hele tiden.. og den er oppgitt til 180, men den drar fort nærmere 400 om du drar på mye, men da er det vel ikke klasse a lengre?!? 🤔
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.272
Antall liker
9.505
Torget vurderinger
2
Dette kan ikke stemme, den trekker 180 watt ????????
Med en typisk klasse A effektivitet på ca 25% så stemmer det det med ca 50 watt i klasse A for 180watt driftsforbruk . Det er garanter IKKE 90watt i A men i AB.
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Enhver forsterker trekker et visst antall watt fra strømnettet, og leverer et visst antall watt til høyttalerne.
Aldri 1 til 1 mellom disse verdiene!
Nei.. men en klasse a går for fult hele tiden(i klasse a drift). Og der er den oppgitt til 180watt.. men når den begynner å regulere dette oppover, så er den vel over i klasse ab ??...
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
... men utrolig hvor langt du kommer med 50watt og da... Spesielt på høyttalere med over 92db/1w i følsomhet.
 

gunnarium

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2004
Innlegg
129
Antall liker
61
Sted
Rogaland Bryne
Torget vurderinger
3
Med en typisk klasse A effektivitet på ca 25% så stemmer det det med ca 50 watt i klasse A for 180watt driftsforbruk . Det er garanter IKKE 90watt i A men i AB.
Riktig, men her hadde dem målt 90 watt i klasse A.

Continuous Average
Output Power
2-ohm load 200 W
4-ohm load 100 W
8-ohm load 50 W
2-ohm load 0.05%
4 to 16 ohm load 0.03%
Power Consumption Idle 180 W
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.272
Antall liker
9.505
Torget vurderinger
2
Riktig, men her hadde dem målt 90 watt i klasse A.
At man har målt noe til 90 watt betyr ikke at det er 90 watt klasse A Nei, det går i praksis ikke an med 90 watt klasse A og 180 watt driftsforbruk. Alle klasse A ampene til Accuphase er bygget etter samme prinsipp , jeg har service manualer og simulert kretsløsningene . Det blir ikke 90 watt i klasse A . Det ville vært en A250 i chassiset til E-800. Det er ikke fysisk mulig.
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.272
Antall liker
9.505
Torget vurderinger
2
... men utrolig hvor langt du kommer med 50watt og da... Spesielt på høyttalere med over 92db/1w i følsomhet.
Jepp, jeg hadde 96db høyttalere før, det holdt med 6 watt forsterker da og effekten lå i snitt på under 1watt
Edit: jeg spiller ikke på disco nivå og ta vare på ørene
 
Sist redigert:

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
Du høres ut som en sippunge som noen har rappa godteposen i fra🤔😁
Basert på hva jeg har skrevet så er det kanskje ikke overraskende at det er en Accuphase-eier som ser meg som en sippunge noen har stjålet godteposen fra. Jeg står for hva jeg sa, at Accuphase ser jeg ikke verdt å dra i hus, snarere heller absolutt ikke (altså noe jeg anser som ikke verdt å vurdere en gang da det er overpriset og overdådig ræl), nei jeg ville helt klart gått for annet og å bli kalt ting fordi jeg mener det endrer ikke mitt standpunkt.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.851
Antall liker
50.891
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Basert på hva jeg har skrevet så er det kanskje ikke overraskende at det er en Accuphase-eier som ser meg som en sippunge noen har stjålet godteposen fra. Jeg står for hva jeg sa, at Accuphase ser jeg ikke verdt å dra i hus, snarere heller absolutt ikke (altså noe jeg anser som ikke verdt å vurdere en gang da det er overpriset og overdådig ræl), nei jeg ville helt klart gått for annet og å bli kalt ting fordi jeg mener det endrer ikke mitt standpunkt.
Bra for deg det,nå legger jeg ballen død for min del.
 
Topp Bunn