Slik ble min etter laurdagBare for å gjøre alt med lyd mer innlysende.
Denne litt friske i lyden "tosken-target", er vel den jeg har hatt med størst fall fra høyeste i bassen til 10kHz - er vel tett på 10 her. Vis vedlegget 1155836
Slik ble min etter laurdagBare for å gjøre alt med lyd mer innlysende.
Denne litt friske i lyden "tosken-target", er vel den jeg har hatt med størst fall fra høyeste i bassen til 10kHz - er vel tett på 10 her. Vis vedlegget 1155836
Skal du kalle den "Høstmørket "?
Nei, kalte en "2710 2ms"Skal du kalle den "Høstmørket "?
Selv om han hadde en del å sette fingeren på her, var det hyggeligHan derre furugran fyren skal aldri inn i huset her for å analysere noe som helst, han kan klore på døren så mye han vil, eg vil ikkje vite hva som er gale med anlegget mitt, eg vil ikkje.
Du må forstå at det var en spøkSelv om han hadde en del å sette fingeren på her, var det hyggeligFikk i hvert fall trådeier til å prøve noen nye targets. Og støye har fått større fokus.
Man må tåle at andre mener litt, uten å gå i fistel.
Nå har det vel seg sånn at heller ikke iGran sitter på fasiten, har sett målingen av hans anlegg![]()
Regnet med det, men det er nok av de som helst er ute etter med hårs klapping. Jeg er ute etter framdrift og da må en få inn litt forskjellige tilbakemeldinger. Så veier vi litt, sånn i forhold egen meninger og hva en liker.Du må forstå at det var en spøk![]()
Heldigvis er mitt oppsett ikke så verst på klassisk, så er verken redd @iGran eller de andre musikkludditteneHan derre furugran fyren skal aldri inn i huset her for å analysere noe som helst, han kan klore på døren så mye han vil, eg vil ikkje vite hva som er gale med anlegget mitt, eg vil ikkje.
Bildet var bare for Armand, for eventuelt et eller to demperledd på sub-ampHar du bestemt deg for å kjøre mono....
Det er faktisk nivå ut av dac jeg er nysgjerrig påHusk at de søylene viser faktisk nivå - så da har du volumreduksjon i AL filteret og eventuelt headroom på innspillingen inkludert.
Vi har deg og noen andre som har sparka meg jevnlig i balla, og når en er blitt sparka nok, blir en lei, og da er det godt vi har Armand som gir pleieJepp, enten så fungerer det eller så gjør det ikke. Veldig bra at du og Armand forsøker. Utifra hva jeg opplevde med volum vs volumkontroll er jeg veldig sterk i troa!
Da klarte jeg å feste peaken i både mellomtonen og i bassen på et par sanger der er meget høyt tatt opp og det jeg vil kalle uforsvarlig høyt når den blir spilt på 80% volum. (-10db)Det er faktisk nivå ut av dac jeg er nysgjerrig på
Hvordan høres det ut da? Høres det eventuelle forvrengninger?Fortsatte litt med testing av dette med nivå i dac. Senket volumet i JRiver med 10 db og søylen stoppet 10 laver. Konklusjon er at db på volumet i JRiver følger tallene i søylene i dac'en. Det vil vel si at hvis jeg slipper opp for de siste 10 db i JRiver vil jeg være faretruende nærme 0 på søylene i dac. Der er det rød farge?![]()
Alt dette er testet uten lyd. Kun for å finne ut om Pc og JRiver har nok gain for at dac'en kan jobbe helt mot maks når det spilles høyt. Det er jo det ideelle.Hvordan høres det ut da? Høres det eventuelle forvrengninger?
Ingenting hadde vært hyggeligere.Om du lykkes blir jeg jo nødt til å ta en tur til!![]()
Velkommen du ogsåHadde vært gøy med en ny tur!
Det blir spennende, dere er folk med godt gjennomtenkte rigger.Tror snart noen vestlendinger må ta en tur og![]()
Ja, en lytt har vært på planen lenge. Vet @duc999 er og rimelig klar. Travle tider, men trenger en avkoblingDet blir spennende, dere er folk med godt gjennomtenkte rigger.
Noe fram i tid er det forhåpentligvis noe mindre støy i anlegget. Klarer dere vente til da er det fintJa, en lytt har vært på planen lenge. Vet @duc999 er og rimelig klar. Travle tider, men trenger en avkobling![]()
Jeg er ganske sikker på at du helt trygt kan kjøre Aurora til 0 uten at det er høyere forvrengning enn oppgitt specs. Tar gjerne i mot dokumentasjon på det motsatte.Fortsatte litt med testing av dette med nivå i dac. Senket volumet i JRiver med 10 db og søylen stoppet 10 laver. Konklusjon er at db på volumet i JRiver følger tallene i søylene i dac'en. Det vil vel si at hvis jeg slipper opp for de siste 10 db i JRiver vil jeg være faretruende nærme 0 på søylene i dac. Der er det rød farge?![]()
Helt supert!Delene er beregnet og bestilt. Det blir Yageo 0,1% presisjonsmotstander på 1,8k i serie og 1,24k i parallell. Det gir ~12dB demping. Dette blir montert i Neutrik kontakter med gullbelagte pinner.
Vis vedlegget 1156511
Jeg kjøpte inn dobbelt så mange motstander som trengs slik at jeg kan matche de manuelt. Skulle være greit å komme ned på 0,05% avvik uten for mye trøbbel. Det er viktig at matchingen er god for å ikke ødelegge CMRR i den balanserte overføringen. DP forsterkerne er jo gode der, og en mismatch i dempeleddet ville ødelagt de gode dataene til forsterkerne.
Jeg valgte 1.8k i serie for å ikke overbelaste DAC for mye. Med 8V signal må den levere 1,65mA med strøm til dempeleddet. Det skal være uproblematisk siden den er laget for å drive 600 Ohm. (13mA). Med såpass lave motstandsverdier vil støybidraget (Johnsson noise) fra disse dempeleddene være kun 0,56uV. Det er ca. 3-4 ganger lavere enn ekvivalent inngangsstøy på DP forsterkerne og det ekstra støybidraget fra dempeleddet vil bli forsvinnende lite. (7%).
Dette blir på en måte det samme som å "kortslutte" inngangene med R3 på 1,24k.
Med disse verdiene blir dempingen 11,91dB på alle dempeleddene, og vi ser at 8V blir til 2V. Effekten i motstandene er på under 5mW.
Jeg regner med at det ikke er så nøye at det er nøyaktig 12dB så lenge alt er likt og matchet. Eventuelt kan jeg tweake det til nøyaktig 12dB også ved å lodde inn ekstra motstander i parallell med R3.
Vis vedlegget 1156512
Blir fristet til å overlevere disse "in person" så jeg kan få en prøvelytt jeg også![]()