8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    54.254
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Men bare så det er sagt, kurven blir ikke helt som target. Har ikke helt klart å tilpasse meg dette bass managment tøvet. Så fra 20-20k er det 10,3dB fall grunnet forskjellig grense for subbene og ht. Så skal man bare forestille seg at det er et delepunkt der jeg har satt den røde prikken og at S-ene og LR faller av på hver sin side.

1761659806319.png

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.997
    Sted
    Langesund
    Han derre furugran fyren skal aldri inn i huset her for å analysere noe som helst, han kan klore på døren så mye han vil, eg vil ikkje vite hva som er gale med anlegget mitt, eg vil ikkje.
    Selv om han hadde en del å sette fingeren på her, var det hyggelig :) Fikk i hvert fall trådeier til å prøve noen nye targets. Og støye har fått større fokus.
    Man må tåle at andre mener litt, uten å gå i fistel.

Nå har det vel seg sånn at heller ikke iGran sitter på fasiten, har sett målingen av hans anlegg:ROFLMAO:

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: vim

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    7.709
    Selv om han hadde en del å sette fingeren på her, var det hyggelig :) Fikk i hvert fall trådeier til å prøve noen nye targets. Og støye har fått større fokus.
    Man må tåle at andre mener litt, uten å gå i fistel.

Nå har det vel seg sånn at heller ikke iGran sitter på fasiten, har sett målingen av hans anlegg:ROFLMAO:
    Du må forstå at det var en spøk;)

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    54.254
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Han derre furugran fyren skal aldri inn i huset her for å analysere noe som helst, han kan klore på døren så mye han vil, eg vil ikkje vite hva som er gale med anlegget mitt, eg vil ikkje.
    Heldigvis er mitt oppsett ikke så verst på klassisk, så er verken redd @iGran eller de andre musikkluddittene :cool: Men mat får'n faen ikke!

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.997
    Sted
    Langesund
    Har du bestemt deg for å kjøre mono....
    Bildet var bare for Armand, for eventuelt et eller to demperledd på sub-amp

Kommer til å dempe innsignalet til forsterkerne 12 db så dac'en må levere tilsvarende ut. Det er bare positiv så lenge ikke dac går i klipping før du har høyeste ønskelige volum

Skal kjøre en liten test i kveld for å se hvor høyt signalet på søylene på dac går, når jeg spiller på 80% i JRiver. Det er -10 db

Kjørte en liten test i går og det skal spilleganske høyt før det i det hele tatt kommer litt gul nederst.
    Da jeg hadde 26 db igjen på volum på JRiver var det gult opp til omtrent det samme på dac, men det veldig langt mellom tallene nederst på søylene så det blir fort unøyaktig.
    Er jo ikke helt sikker på hva tallene tallene i søylen indikerer.

20251030_064643.jpg

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.828
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Husk at de søylene viser faktisk nivå - så da har du volumreduksjon i AL filteret og eventuelt headroom på innspillingen inkludert.

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    54.254
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Jepp, enten så fungerer det eller så gjør det ikke. Veldig bra at du og Armand forsøker. Utifra hva jeg opplevde med volum vs volumkontroll er jeg veldig sterk i troa!

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.997
    Sted
    Langesund
    Jepp, enten så fungerer det eller så gjør det ikke. Veldig bra at du og Armand forsøker. Utifra hva jeg opplevde med volum vs volumkontroll er jeg veldig sterk i troa!
    Vi har deg og noen andre som har sparka meg jevnlig i balla, og når en er blitt sparka nok, blir en lei, og da er det godt vi har Armand som gir pleie :LOL:

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    8.755
    Sted
    Kongsberg
    Hvis du har lyst til å bli litt mer kjent med hva som kommer ut fra DAC etter all filtrering og nivåjustering så er det jo ikke store jobben å simpelthen måle spenningen ut fra DAC med et multimeter. Men det er alt for klønene å prøve å holde målepinnene på multimeteret på pinnene på XLR kontakten imens man driver med dette. Det løses slik:
    * Finn en gammel XLR kabel og klipp av "hann"-kontakten
    * avisoler lederne som går til pinne 2 og 3. Pinne 1 (GND) kan ignoreres.
    * surr disse fast til målepinnene og isoler med tape.
    * Koble til, sett meteret på AC og se hva spenningen er ved forskjellige innstillinger.

Dessverre kan ikke denne metoden brukes til høyere enn ca. 100Hz siden de fleste rimelige multimeter blir unøyaktige over denne frekvensen. Noen modeller går høyere.

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.997
    Sted
    Langesund
    Det er faktisk nivå ut av dac jeg er nysgjerrig på
    Da klarte jeg å feste peaken i både mellomtonen og i bassen på et par sanger der er meget høyt tatt opp og det jeg vil kalle uforsvarlig høyt når den blir spilt på 80% volum. (-10db)
    Som sagt vet jeg ikke hva tallene på søylene indikere

For ordens skyld kan jeg nevne at alle ampene var slått av for anledningen.
    20251030_163852(0).jpg
    20251030_161945.jpg

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.997
    Sted
    Langesund
    Fortsatte litt med testing av dette med nivå i dac. Senket volumet i JRiver med 10 db og søylen stoppet 10 laver. Konklusjon er at db på volumet i JRiver følger tallene i søylene i dac'en. Det vil vel si at hvis jeg slipper opp for de siste 10 db i JRiver vil jeg være faretruende nærme 0 på søylene i dac. Der er det rød farge?:D

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    2.114
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dette er bare et duste spørsmål, kommentar:

Jeg har et PC-oppsett, hvor jeg bruker en YAMAHA MG10XU som forforsterker:

Når jeg bruker den, har jeg Gainen (innputtsignalet) på minste verdi på miksebordet på hver innputt kanal, da lyden ellers blir for høy.
    Når man har med på «proff» utstyr å gjøre, ligger da Gainen høyere enn på vanlig HiFi utstyr til vanlige folk?

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    2.114
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Fortsatte litt med testing av dette med nivå i dac. Senket volumet i JRiver med 10 db og søylen stoppet 10 laver. Konklusjon er at db på volumet i JRiver følger tallene i søylene i dac'en. Det vil vel si at hvis jeg slipper opp for de siste 10 db i JRiver vil jeg være faretruende nærme 0 på søylene i dac. Der er det rød farge?:D
    Hvordan høres det ut da? Høres det eventuelle forvrengninger?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.997
    Sted
    Langesund
    Hvordan høres det ut da? Høres det eventuelle forvrengninger?
    Alt dette er testet uten lyd. Kun for å finne ut om Pc og JRiver har nok gain for at dac'en kan jobbe helt mot maks når det spilles høyt. Det er jo det ideelle.
    Med 12 db dempeledd på alle ampene blir dette så tett på perfekt gainstruktur som mulig.

Sist redigert:

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    5.221
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er ganske sikker på at du helt trygt kan kjøre Aurora til 0 uten at det er høyere forvrengning enn oppgitt specs. Tar gjerne i mot dokumentasjon på det motsatte.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    8.755
    Sted
    Kongsberg
    Delene er beregnet og bestilt. Det blir Yageo 0,1% presisjonsmotstander på 1,8k i serie og 1,24k i parallell. Det gir ~12dB demping. Dette blir montert i Neutrik kontakter med gullbelagte pinner.
    1761868895909.png

Jeg kjøpte inn dobbelt så mange motstander som trengs slik at jeg kan matche de manuelt. Skulle være greit å komme ned på 0,05% avvik uten for mye trøbbel. Det er viktig at matchingen er god for å ikke ødelegge CMRR i den balanserte overføringen. DP forsterkerne er jo gode der, og en mismatch i dempeleddet ville ødelagt de gode dataene til forsterkerne.

Jeg valgte 1.8k i serie for å ikke overbelaste DAC for mye. Med 8V signal må den levere 1,65mA med strøm til dempeleddet. Det skal være uproblematisk siden den er laget for å drive 600 Ohm. (13mA). Med såpass lave motstandsverdier vil støybidraget (Johnsson noise) fra disse dempeleddene være kun 0,56uV. Det er ca. 3-4 ganger lavere enn ekvivalent inngangsstøy på DP forsterkerne og det ekstra støybidraget fra dempeleddet vil bli forsvinnende lite. (7%).
    Dette blir på en måte det samme som å "kortslutte" inngangene med R3 på 1,24k.

Med disse verdiene blir dempingen 11,91dB på alle dempeleddene, og vi ser at 8V blir til 2V. Effekten i motstandene er på under 5mW.
    Jeg regner med at det ikke er så nøye at det er nøyaktig 12dB så lenge alt er likt og matchet. Eventuelt kan jeg tweake det til nøyaktig 12dB også ved å lodde inn ekstra motstander i parallell med R3.

1761869390766.png

Blir fristet til å overlevere disse "in person" så jeg kan få en prøvelytt jeg også :)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.997
    Sted
    Langesund
    Delene er beregnet og bestilt. Det blir Yageo 0,1% presisjonsmotstander på 1,8k i serie og 1,24k i parallell. Det gir ~12dB demping. Dette blir montert i Neutrik kontakter med gullbelagte pinner.
    Vis vedlegget 1156511

Jeg kjøpte inn dobbelt så mange motstander som trengs slik at jeg kan matche de manuelt. Skulle være greit å komme ned på 0,05% avvik uten for mye trøbbel. Det er viktig at matchingen er god for å ikke ødelegge CMRR i den balanserte overføringen. DP forsterkerne er jo gode der, og en mismatch i dempeleddet ville ødelagt de gode dataene til forsterkerne.

Jeg valgte 1.8k i serie for å ikke overbelaste DAC for mye. Med 8V signal må den levere 1,65mA med strøm til dempeleddet. Det skal være uproblematisk siden den er laget for å drive 600 Ohm. (13mA). Med såpass lave motstandsverdier vil støybidraget (Johnsson noise) fra disse dempeleddene være kun 0,56uV. Det er ca. 3-4 ganger lavere enn ekvivalent inngangsstøy på DP forsterkerne og det ekstra støybidraget fra dempeleddet vil bli forsvinnende lite. (7%).
    Dette blir på en måte det samme som å "kortslutte" inngangene med R3 på 1,24k.

Med disse verdiene blir dempingen 11,91dB på alle dempeleddene, og vi ser at 8V blir til 2V. Effekten i motstandene er på under 5mW.
    Jeg regner med at det ikke er så nøye at det er nøyaktig 12dB så lenge alt er likt og matchet. Eventuelt kan jeg tweake det til nøyaktig 12dB også ved å lodde inn ekstra motstander i parallell med R3.

Vis vedlegget 1156512

Blir fristet til å overlevere disse "in person" så jeg kan få en prøvelytt jeg også :)
    Helt supert!
    11,91 er det det blir, og kom gjerne på en prøvelytt

Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.610
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ha slike kunnskapsrike personer som @Armand er gull.
    Men om jeg forstår alt er en helt annen sak :=)
    Men å blir klokere er jo en god ting.

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    54.254
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Merker jeg er oppriktig spent på resultatet av dette! Ser noe potensielle problemer med økt impedanse på linja, bare håpe det ikke vil merkes, eller kan kompenseres for av filter om så. Er sterk i troa fortsatt!

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.461
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel bare sunt? Mindre påvirkning av utgangen på Aurora eller?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn