8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.239
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    1
    Bare det har nok krefter er jeg fornøyd men det gjør selvsagt ikke noe at det ser ut som Mcintosh
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Gikk akkurat ned og tok en måling på diskanten på 10 cm avstand i 0(rød) 30(grønn) og 60(blå) grader Responsen alene i andre vinduet er retning lytteposisjonen ca 11 grader

    Uglattet

    Waveguide målt på  0(rød) 30(grønn) 60(blå) grader.jpg
    waveguide målt.jpg
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Målt på 30cm med samme vinkler, Uglattet og glatte med psy.
    uglattet 30cm.jpg

    psyco 30.jpg
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Og til slutt en uglattet og psy. måling en halv meter fra lytteposisjonen så ikke stolen får, for stor innvirkning.

    Ser at det med hell kan dras ned en db fra 6 til 13 kHz. Det får bli ved neste kalibrering da det er en del som skjer i rommet for tiden - prøve å få det litt hyggeligere der.
    ss uglattet.jpg
    ss Psy.jpg
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Dritvær ute og kjeder meg så, så lenge klarte jeg å vente.

    Små justeringer og det ser riktigere ut, og sannelig synes jeg ikke det ble litt softere også - selvfølgelig ren innbilning
    mm.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Her er en ny diskant fra Satori med påmontert Waveguide.

    Så målingen på denne og la merke til den fallende følsomhet oppover i frekvens når vinklen økes. Annerledes en min måling på 0, 30, 60 grader.

    Har jeg målt galt? Eller er Satori diskantens Waveguide annerledes konstruert.

    Satori med wavegiude
    satori waveguide.png

    Mitt hjemmemekk med BlieSMa
    psyco 30.jpg
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Flytter du mic rett sidelengs eller i en bue når du måler?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Flytter du mic rett sidelengs eller i en bue når du måler?
    Sånn. Pekende mot domens sentrum med så lik avstand som mulig (innafor en cm. )

    Jeg måler jo også rundt i horisontplanet på min høyttaler med 23 cm baffel. Satori diskanten måles nok i en større baffel?
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er faktisk usikker på hva som blir helt riktig med hensyn til måle spredning.
    Da jeg målte JMLC 1400 med rimelig Celestion driver så skjøv jeg mic bare sidelengs.

    1621968793193.png


    Det er gjerne ikke helt riktig det heller, men når måler i bue slik som du gjør så får du mer nivå på målingene off axis.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Sånn. Pekende mot domens sentrum med så lik avstand som mulig (innafor en cm. )

    Jeg måler jo også rundt i horisontplanet på min høyttaler med 23 cm baffel. Satori diskanten måles nok i en større baffel?
    bruker dere laser får å stille inn mikk når dere måler? Så mikk treffer likt punkt på dome/horn senter?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Bruker en enkelt tegnet gradskive på en platebit
    bruker dere laser får å stille inn mikk når dere måler? Så mikk treffer likt punkt på dome/horn senter?
    En tegnet gradeskive på en plate. Blir rimelig nøyaktig.

    Her er en annen måling av Waveguiden, og det er bra overenkomst mellom 0, 30, 60 grader på den og min måling. Ikke formen men nivåforskjellene. Min er jo kalibrert.
    30og 60 grader.png
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Det plejer jo å se rigtigt godt ud. Er det wave guiden alene som har ansvaret?
    En Waveguide gir diskanten mer headroom i det området det trengs og spredningen blir litt jevnere oppover i frekvens. Funker veldig bra hos oss med muligheten for nivåjustering med DSP.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Præcis og du hved vel hvem som "genopfandt" waveguiden efter at den var glemt i årtier?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    bruker dere laser får å stille inn mikk når dere måler? Så mikk treffer likt punkt på dome/horn senter?
    Jeg gjorde et forsøk nå med denne metoden på M2- waveguiden. 71 cm avstand til senter driver på alle målinger. Circus 0 - 10 - 20 - 30 - 45 grader horisontal med 3 ms gating og 1/24 smoothing;

    M2 spredning - 70 cm.jpg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Dere antar da en sfærisk bølgefront fra et lite punkt i senter.
    Bølgefronten er nok bredere, og dere kommer for nærmt med målingene langt ute til siden ser det ut til.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Ikke sikkert det er noen standard på dette men jeg tror de fleste velger å måle i en sirkel med lik avstand til dom. Om de velger et fast punkt midt på eller det punktet som til enhver tid er 90 grader på domen, vet jeg ikke. Kanskje de bruker et punkt omtrent midt inne i domen.
    Parallell forflytning av mikrofonen vil jo skape ganske stor avstandsforskjeller med stor vinkel - 90 grader blir jo uendelig langt unna.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Her er en ny diskant fra Satori med påmontert Waveguide.

    Så målingen på denne og la merke til den fallende følsomhet oppover i frekvens når vinklen økes. Annerledes en min måling på 0, 30, 60 grader.

    Har jeg målt galt? Eller er Satori diskantens Waveguide annerledes konstruert.

    Satori med wavegiude

    Mitt hjemmemekk med BlieSMa
    To ting, du har nok en bedre waveguide design enn den målte Satori'en i en Waveguide :) I tillegg kan det være en egenresonans som blir fremtredende, en del waveguides er bedre å lytte på utenfor 0 graders området.

    Men den kurven din er vel ikke helt fri for korrigering siden den er "helt flat"? Har du noen flere korrigeringer inkludert, glatting?
    Beyma T34b i waveguide skal også ha en jevn fallende karakteristikk, og det har din første måling også (bilde under).



    Dine egne målinger:

     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    To ting, du har nok en bedre waveguide design enn den målte Satori'en i en Waveguide :) I tillegg kan det være en egenresonans som blir fremtredende, en del waveguides er bedre å lytte på utenfor 0 graders området.

    Men den kurven din er vel ikke helt fri for korrigering siden den er "helt flat"? Har du noen flere korrigeringer inkludert, glatting?
    Beyma T34b i waveguide skal også ha en jevn fallende karakteristikk, og det har din første måling også (bilde under).



    Dine egne målinger:

    I innlegg 9054 påpeker jeg det. Er forskjellen på nivåene ved de forskjellige vinklene jeg ville sette lys på.

    Ved 15kHz har Satori diskanten et tap på 8 db ved 30 grader og 16 db ved 60 grader. Min har ikke nivåtap i det hele att ved 30 grader og 8 db ved 60 grader. Ikke flyr den helt bannanas mellom 15 og 20 kHz heller.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Hvor lavt deler du diskanten i systemet ditt?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ikke sikkert det er noen standard på dette men jeg tror de fleste velger å måle i en sirkel med lik avstand til dom. Om de velger et fast punkt midt på eller det punktet som til enhver tid er 90 grader på domen, vet jeg ikke. Kanskje de bruker et punkt omtrent midt inne i domen.
    Parallell forflytning av mikrofonen vil jo skape ganske stor avstandsforskjeller med stor vinkel - 90 grader blir jo uendelig langt unna.
    Er helt enig i det.
    En kan simulere bølgefront i hornresp, kanskje det er mer nøyaktig å gå ut fra i praksis..
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Er helt enig i det.
    En kan simulere bølgefront i hornresp, kanskje det er mer nøyaktig å gå ut fra i praksis..
    Har jo fått en pekepinn, og er happy med disse. Sitter oftere utenfor lytteposisjonen nå, hehe :) . Så lenge en sitter med ørene i en meters høyde er det forholdvis klangrikt i hele rommet. Med AMT var ikke det så bra
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg gjorde et forsøk nå med denne metoden på M2- waveguiden. 71 cm avstand til senter driver på alle målinger. Circus 0 - 10 - 20 - 30 - 45 grader horisontal med 3 ms gating og 1/24 smoothing;

    Vis vedlegget 724985
    Følger opp gårsdagens konstante avstands-målinger av spredningen med @oks81 sin metode ved å flytte målemikken rett til side for hver måling. Endret skala også for å synliggjøre forskjeller.

    M2 spredning 1m.jpg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ser bra ut begge deler tenker jeg :)
    Formålet tenker jeg er å måle for for å identifisere om det er brå og grove avvik.
    Så da må en måle slik at en klarer avsløre eventuelle svakheter.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.784
    Antall liker
    913
    savner bruk av sonogram her inne..
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    savner bruk av sonogram her inne..
    Uten nøyaktige grader og stille nok rom gir vel ikke det noe særlig mening å forsøke seg på?
    For min egen del synes jeg det er mye lettere å lese rene off-axis målinger enn polarplott.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Helgas gode gjerning var innsetting av panoramavinduet på hytta til Steinost. Må innrømme at rommet ble mer innbydende å oppholde seg i. Flott utsikt til Gaustatoppens solside.

    Tok bare et nærbilde utvendig. Fagmessig gjorde snekkeren så godt han klarte. Detaljbilde uteblir ;)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Flott utsikt til Gaustatoppens bakside.
    Dersom den ligger på vestsiden av Gaustadtoppen, så ligger det en gård ved foten av fjellet hvor de serverer Nord-Europas beste rømmegrøt ;)
    På motsatt side av fjellet og langs veien som går sydover, tror jeg de har Nord-Europas dårligste rømmegrøt - så vet du det - også :ROFLMAO:
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Helgas gode gjerning var innsetting av panoramavinduet på hytta til Steinost. Må innrømme at rommet ble mer innbydende å oppholde seg i. Flott utsikt til Gaustatoppens bakside.

    Tok bare et nærbilde utvendig. Fagmessig gjorde snekkeren så godt han klarte. Detaljbilde uteblir ;)
    «Så godt han klarte»....

    Fatters (som drev et entreprenørfirma) hadde klare vurderinger av alle sine ulike tømrere, murere og forskalingssnekkere. Det var store forskjeller på hva de presterte både på kvalitet og tempo. De beste jobbet rimelig raskt, og kvaliteten var høy. Og jeg hadde gleden av å sommerjobbe med noen av de beste ved et par anledninger. Det var inspirerende og lærerikt. Jobbet også med noen av de som ikke var spes dyktige. Lærerikt det og.

    Du, med ditt ekstreme kvalitetsfokus og gjennomføringsevne hadde vært en yndling i den bedriften, det er jeg helt sikker på.👌
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Tenker Steinost er fornøyd med utsikten. Ser nå riktig så bra ut på bildet 😊
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn