8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.597
    Antall liker
    14.511
    Sted
    Langesund
    Skal dokumentere forskjellene på målt frekvens og impulsrespons mellom Bliesma og Satori.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx
    M

    MusicBear

    Gjest
    Skal dokumentere forskjellene på målt frekvens og impulsrespons mellom Bliesma og Satori.
    Det blir SPENNENDE å lese resultatet av!
    Enda mer spennende, høre hva du sier om lyden (spesielt) nedover i frekvens med eller uten waveguide.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.597
    Antall liker
    14.511
    Sted
    Langesund
    Her har jeg fjernet noen målinger. De som er tilbake er fra 0, 10, 20, 30, 40, 50grader. Holder jo ganske jevn spredning.
    Om det gjør den helt store forskjellen i rommet mitt vet jeg ikke men at det blir større kapasiteten og dermed lavere forvrengning er jo sikkert. Det å dele mye lavere er jo også spennende i forhold til beaming av mellomtonene.

    waveguide uten.png
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Hvorfor blir det verre målemessig?
    Waveguiden gjør jo det man ønsker den skal gjøre, så det blir jo også målemessig bedre. Men jeg forventer at det blir mer uryddig i tidsdomenet.

    Waveguiden gir akustisk støtte gjennom refleksjoner. Samme sak som med horn, bare mye mer forsiktig. Det fører til uorden i tidsdomenet, særlig på korte bølgelengder. Og ditto i frekvensdomenet.

    Det var en prinsipiell betraktning fra min side ... det er ikke sikkert forskjellen med og uten waveguide er all verden. Men det får vi forhåpentlig svar på her, når Shy har fått målt dette.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Så du mener det kræver yderligere forsænkning af diskanten når der bruges wave guide?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Er det ringning? Svarende til det der kan optræde på en firkant pulse?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.597
    Antall liker
    14.511
    Sted
    Langesund
    Er vel ikke kjent for å bli ferdig med baksiden av mine krumspring, men siden denne Waveguiden har vært under emokid sin regi er også baksiden respektabel. Bare så synd at den vender inn i kassen. Bliesma diskanten oser kvalitet.
    Festet til waveguiden med syrefaste skruer og terminalene ser solide ut.

    Eksemplar 00450 og 00451
    bakside.JPG

    bakside 2.JPG
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Waveguiden gjør jo det man ønsker den skal gjøre, så det blir jo også målemessig bedre. Men jeg forventer at det blir mer uryddig i tidsdomenet.

    Waveguiden gir akustisk støtte gjennom refleksjoner. Samme sak som med horn, bare mye mer forsiktig. Det fører til uorden i tidsdomenet, særlig på korte bølgelengder. Og ditto i frekvensdomenet.
    Denne uorden, Bx, er den å forstå som signifikant tilstede uansett hvilket type horn man benytter og/eller uansett hvor bra man måtte mene hornet spiller?

    Jeg spør, fordi jeg sliter med at i mine ører farger alle horn lyden, men legger til at jeg (selvfølgelig) ikke har hørt alle horn - så jeg kan (like selvfølgelig) ta feil.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Waveguiden gjør jo det man ønsker den skal gjøre, så det blir jo også målemessig bedre. Men jeg forventer at det blir mer uryddig i tidsdomenet.

    Waveguiden gir akustisk støtte gjennom refleksjoner. Samme sak som med horn, bare mye mer forsiktig. Det fører til uorden i tidsdomenet, særlig på korte bølgelengder. Og ditto i frekvensdomenet.
    Denne uorden, Bx, er den å forstå som signifikant tilstede uansett hvilket type horn man benytter og/eller uansett hvor bra man måtte mene hornet spiller?

    Jeg spør, fordi jeg sliter med at i mine ører farger alle horn lyden, men legger til at jeg (selvfølgelig) ikke har hørt alle horn - så jeg kan (like selvfølgelig) ta feil.
    Impulsresponsen på horn er alltid uryddig i forhold til element på flat baffel. Men det er store forskjeller på ulike horn. Jeg sitter jo stort sett og ser på målinger og hva som kan korrigeres.... de vanskeligste er krevende å gjøre noe med også frekvensmessig. De ryddigste kan man også tidskorrigere i stor grad. Men oppover i en horndiskant er det alltid rufsete. Jeg har nok hørt noe av det samme som deg, men jeg har ikke hørt de beste hornriggene der ute, langt ifra. Så inntil jeg har hørt det så tenker jeg at de har kvaliteter som ikke fanges opp av impulsrespons og frekvensresponsmålinger. Det må jo være en grunn til at mange av de som er mest seriøse ift lyd foretrekker horn. Men målemonstre blir de aldri. I hvert fall ikke før vi endrer hva vi måler...
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.597
    Antall liker
    14.511
    Sted
    Langesund
    Litt dokumentasjon på Satori diskanten

    Først en sammenligning med mellomtonen på følsomhet.
    mellomtone og Satori.PNG


    FR Høyre
    FR Satori høyre.PNG


    IR Høyre
    IR Satori høyre.jpg


    FR Venstre
    FR Satori venstre.PNG


    IR Venstre
    IR Satori venstre.jpg
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Har du tilsvarende målin fr og ir uten waveguide?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.597
    Antall liker
    14.511
    Sted
    Langesund
    Har du tilsvarende målin fr og ir uten waveguide?
    Dokumentasjonen over er Satore diskanten. Den har aldri vært målt med Waveguide.

    Målinger av den nye, Bliesma, blir først målt med Waveguide. Blir dette total fiasko, noe jeg ikke håper, blir den montert inn i modulen til Satorien.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.597
    Antall liker
    14.511
    Sted
    Langesund
    Sies at et bilde sier mer enn 1000 ord - men ikke om lyden :)
    1000 vis med ord her på sentralen forteller ingen verdens ting om lyden. Kommer ikke til å si et kvekk om det. Du får stille nysgjerrigheten ved å se på målingene
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Sies at et bilde sier mer enn 1000 ord - men ikke om lyden :)
    1000 vis med ord her på sentralen forteller ingen verdens ting om lyden. Kommer ikke til å si et kvekk om det. Du får stille nysgjerrigheten ved å se på målingene
    Hehe - godt sagt ;) På den annen side; hva evt. DU syntes om forskjellen med og uten. Spesielt dersom du også prøver deg frem med flytting av delefrekvensene.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.597
    Antall liker
    14.511
    Sted
    Langesund
    Tok en kjapp måling på en meters avstand da det sto en bliesma (venstre)og en satori (høyre)diskant for å se om det var noe mer følsomhet rundt der jeg håper på bruk av den nye. På papirer og de målingene jeg har sett er Bliesma og satori like følsom +/- litt her og der
    Audioxpress måling av begge

    Bliesma
    bliesm frekvens.jpg


    Satori
    satori frekvens.jpg


    Her er de to målt her hjemme.

    Ved 10 khz er de like men nedover i frekvens øker følsomheten på Bliesma diskanten gradvis og når +7 db ved nåværende delefrekvens (3.5khz) Der holder den seg runde det(+ 7-8db) i hvert fall ned til 1,5.
    Bliesma Ruller av litt mindr helt øverst også
    sammenligning av bliesma og satori.jpg


    Alt dette lover bra, så da er det bare å sette i gang ny måling og kalibreringsrunde.
     
    Sist redigert:

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Ja......hvordan låter det?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.597
    Antall liker
    14.511
    Sted
    Langesund
    Har ikke rukket å kalibrere på nytt, bare sett på forskjeller. Spilte et par låter med den gamle Satori kalibrering, men med bliesma diskant - det ble selvfølgelig ikke så bra.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Nei det ble vel litt hot med såpass mye bedre virkningsgrad i nedre del
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Men denne virkningsgraden lenger nedover, hvor viktig er den - egentlig - så lenge man uansett tar høyde for det i filterdesignet?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.597
    Antall liker
    14.511
    Sted
    Langesund
    Men denne virkningsgraden lenger nedover, hvor viktig er den - egentlig - så lenge man uansett tar høyde for det i filterdesignet?
    Dette er nevnt mange ganger. Større kapasitet nedover gjør at det kan deles lavere uten at diskanten presses, og med håp om bedre klarhet i det området.

    Regner ikke med aha opplevelser men klare jeg en liten forbedring er jeg fornøyd.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Men denne virkningsgraden lenger nedover, hvor viktig er den - egentlig - så lenge man uansett tar høyde for det i filterdesignet?
    Dette er nevnt mange ganger. Større kapasitet nedover gjør at det kan deles lavere uten at diskanten presses, og med håp om bedre klarhet i det området.

    Regner ikke med aha opplevelser men klare jeg en liten forbedring er jeg fornøyd.
    Joda, det forstår jeg. Men (!) er det (?) i seg selv sikkert at den lille diskantmembramen virkelig byr på dette - opp mot de (uanstrengte) super mellomtonene du skal dele de ned mot?

    I dag kjører mange gode mellomtoner til både 3.500 og 4.00 Hz - dog uten om jeg vet om dette er bedre eller verre - foreligger svært lite prøving på dette området her føler jeg.

    Selv Troels Gravesen med så mange og så forskjellige konstruksjoner, lar være å fortelle hvorfor han gjør store forskjeller i delefrekvenser med spennvidder som (her omtalt) på opp til 1.500 hz for samme type drivere.

    Hvis en mellomtone spiller aldeles råbra opp til 4.000 hz så er det rart den samme driveren i andre konstruksjoner kan skje bare utnyttes opp til 2.500 Hz, selv med samme diskant over seg.

    Well, når forsvarer Troels det hele alltid med at en hver konstruksjon er et kompromiss - menn allikevel...
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.597
    Antall liker
    14.511
    Sted
    Langesund
    Du har innvendinger og meninger mot alt så jeg gir faen i svare mer. Du får prøve litt selv så blir du sikkert klokere.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Du har innvendinger og meninger mot alt så jeg gir faen i svare mer. Du får prøve litt selv så blir du sikkert klokere.
    Jeg spør ("mener" ikke noe...) kun av gutteaktig interesse og under en positiv ånd...
    ...Fordi jeg antar du med ditt råe anlegg/oppsett/nivå prøver ut litt av hvert & mer til :)

    Men glem bare det hele / mener ikke å stresse deg / på annen måte få deg negativ / verden går videre :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.597
    Antall liker
    14.511
    Sted
    Langesund
    Det er bare det at det er ikke noen fasit på dette. Vi får bare håpe lykken står den uvitende bi. Trengs kanskje?

    Måling og Kalibrering i mårra
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.597
    Antall liker
    14.511
    Sted
    Langesund
    Da blir det litt sammenligninger. Flere måneder mellom målingene og sikkert ikke 100 prosent på samme sted, så mellomtonen har ikke helt samme forløp men igjenkjennbar.

    Mellomtone og Satori
    mellomtone og Satori.PNG


    Mellomtone og Bliesma
    Bliesma følsomhet.PNG
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Det ser i alle fall som at du har fått økt kapasitet. Hvor lavt ønsker du å dele? under 2 kHz?

    Jeg er mest spent på impulsresponsene, jeg da. Om waveguiden gjør denne mer uryddig eller om det er hipp som happ.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.597
    Antall liker
    14.511
    Sted
    Langesund
    Deler nå på 2khz

    IR Bliesma med waveguide

    Går litt lengre ned etter puls. Du får bedømme.

    IR bliesma.PNG


    Satori
    IR Satori venstre.jpg
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Hej :)

    Jeg tænker om det ikke kunne være en god ide at dele noget højre. Lade alle dine mellemtoner tage noget mere af frekvens området .
    Ved de forsøg jeg har lavet med Snell Diskanter er at jo højre man deler jo mere frit lyder sådan en lille dome. 2Khz er lavt selv om den kan.
    Lidt tanker herfra :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.597
    Antall liker
    14.511
    Sted
    Langesund
    Hej :)

    Jeg tænker om det ikke kunne være en god ide at dele noget højre. Lade alle dine mellemtoner tage noget mere af frekvens området .
    Ved de forsøg jeg har lavet med Snell Diskanter er at jo højre man deler jo mere frit lyder sådan en lille dome. 2Khz er lavt selv om den kan.
    Lidt tanker herfra :)
    Det kan du sikker ha rett i. Flyttet så langt ned for å se hva som skjer. Jeg må prøve meg fram litt, og det er meget mulig jeg havner høyere opp. En prosess dette.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn