8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.582
    Antall liker
    14.475
    Sted
    Langesund
    I mange rom vil du få ca 10dB ekstra rundt 20 Hz.
    Med flere subber spredt rundt i rommet vil de samarbeide mer jo lengere ned frekvens en kommer. Oppover i frekvens vil de motarbeide hverandre på en god måte energimessig. Da blir ofte rommets forsterkningen nedover betydelig mer en 10 db ved 20 hz - ofte det dobbelte.

    Her må det tillegges at det bare er erfaringer jeg har hatt fra flere forskjellige rom.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.863
    Antall liker
    4.293
    .... med mindre man går for dba eller tilsvarende. Da må man ha større kapasitet
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.841
    Antall liker
    8.822
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    .... med mindre man går for dba eller tilsvarende. Da må man ha større kapasitet
    Man slipper jo gjerne å løfte noen frekvenser, man sparer ganske mye kapasitet på det.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.289
    Antall liker
    16.331
    Sted
    Østfold
    Ja, prinsippet for DBA er at man har en flat bølgefront, og i teorien taper ikke en flat bølgefront lydtrykk som funksjon av avstand. Vi kan derfor tenke oss lydtrykket som en funksjon av en kule rundt hver av driverne der kulene, om de hadde vært litt fleksible, hadde dekket framveggen til sammen. Om hver "kule" har en radie på 1 meter vil man omtrent beholde lydtrykket fra 1 meters avstand gjennom hele rommet. Er avstanden mindre vil det ekvivalente lydtrykket kunne måles ved kortere avstand, og man beholder da det gjennom hele rommet. Så om man halverer avstanden til 0,5 meter vil man få en teoretisk økning på 6dB som man beholder gjennom rommet.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.217
    Antall liker
    9.444
    Torget vurderinger
    2
    Nå må du legge deg Snickers eller blir du for trøtt på Søttnemai
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.582
    Antall liker
    14.475
    Sted
    Langesund
    Noen er tidlig oppe, noen sent i seng, og noen begge deler. Jeg må ha mine 7 timer for optimal ytelse. Var tidlig oppe i dag da 04:50.
    I dag skal jeg ikke yte noe som helst så ser ikke bort fra at det blir en tur på sofaen på dagen :)

    Gratulerer med dagen!!
    det norske flagg.png
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.896
    Antall liker
    3.224
    Kommer lige fra Corona prøve. Nu til tandlæge højskolen. Onsdag lyske brok operation. Pause med hifi. Du ønskes en god dag.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.863
    Antall liker
    4.293
    Man slipper jo gjerne å løfte noen frekvenser, man sparer ganske mye kapasitet på det.
    Det man løfter koster generelt sett ikke mer en det man sparer på å senke der det er for mye. Det går stort sett opp i opp.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det man løfter koster generelt sett ikke mer en det man senker der det er for mye. Det går stort sett opp i opp.
    Kan du “tegne” og forklare litt om dette? :)

    Under hvilke forutsetninger gjelder det du sa, og når vil du løfte (daler) i tillegg til å kutte (topper) i frekvensresponsen?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.863
    Antall liker
    4.293
    Jeg kjørte noen simuleringer på dette for noen år siden med random støy. På en ren frekvenskorreksjon med Audiolense som både løfter og demper, var totalbelastningen etter korreksjon omtrent identisk med før. Dvs ca 0 dB i forskjell. Med tidsdomenekorreksjon var det en ekstrabelastning tilsvarende 1 dB. Da snakker vi om lyd ut ift watt inn. Så kan det være tilfeller av musikk der det er ekstremt mye output på lave frekvenser som har blitt hevet. Da kan det bli en utfordring for slaglengden til høyttalerelementet. Men altså totalt sett ingen vesentlig merbelastning ved å både heve og dempe.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.582
    Antall liker
    14.475
    Sted
    Langesund
    Det man løfter koster generelt sett ikke mer en det man sparer på å senke der det er for mye. Det går stort sett opp i opp.
    Samme åssen en snur og vender på det vil du miste headroom hvis du tar opp en dipp. Det er min mening
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Samme åssen en snur og veder på det vil du miste headroom hvis du tar opp en dipp. Det er min mening
    Men hvis vi antar at headroom ikke er et problem (som for eksempel med 8x24) er ikke spørsmålet da mest om det blir bedre ved å ta opp en dipp via EQ? Men jeg kan ikke helt forstå hvordan det blir bedre: En dipp vil vel skyldes en form for kansellering fra refleksjoner, så er ikke det eneste fornuftige da å fjerne årsaken til kanselleringen framfor å pøse på mer energi som blir boom-boom i de deler av rommet som ikke har samme kansellering? Litt av ideen bak RoomPerfect..

    Og nå beveger jeg meg ut på veldig tynn is så da er det godt @Bx er her: Vil romkorreksjon i tidsdomenet "fikse" SBIR? Jeg tror kanskje det ved å sende "tidligere" motfase signaler men at det i så fall bare utgjør 1dB forskjell i headroom behov? Vil det ikke kreve samme SPL som refleksjonen, som ved en tidlig refleksjon er mer i retning av for eksempel -6dB av utgangspunktet, og så må dette gjøres rekursivt? Kan ikke det potensielt stjele vanvittig mye kontinuerlig effekt? som å ha basstromma gående hele tiden??
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.582
    Antall liker
    14.475
    Sted
    Langesund
    En hifi kammerat har denne i signaturen. < Headroom, Headroom, Headroom >

    Her har vi ikke råd til å sløse med noe som helst når målet er at Hele bassområdet bør klare minst 120 db med under 1% forvengning.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.863
    Antall liker
    4.293
    Samme åssen en snur og veder på det vil du miste headroom hvis du tar opp en dipp. Det er min mening
    Min mening er at du mister headroom i forhold til gain og intet annet. Du trenger noen dB ekstra ut av DAC-en...
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.582
    Antall liker
    14.475
    Sted
    Langesund
    Litt mindre følsomme er de også. Simulert i en 375 liters kasse med et fireordens lavpassfilter ved 100 hz
    ny og gammel 24 inch.PNG
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.582
    Antall liker
    14.475
    Sted
    Langesund
    Nå spør jeg kun pga manglende forståelse og erfaring, men betyr den grafen at du tar opp 20Hz med ca 12dB sammenlinket med 70Hz via DSP/EQ? Minus rommet da...
    Det var bare en simulering uten forsterkning av rommet. I de fleste tilfeller gir rommet deg 10 db
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Ingen kjøper vel til veil. som med frakt hadde kommet på 170.000 N.kr
    Ja med så liten forskjell i ytelse (?) er du vel kanskje på et punkt hvor bedre kilder er en bedre investering? Ikke at jeg har noen anelse om hva du har nå...
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.582
    Antall liker
    14.475
    Sted
    Langesund
    Ja med så liten forskjell i ytelse (?) er du vel kanskje på et punkt hvor bedre kilder er en bedre investering? Ikke at jeg har noen anelse om hva du har nå...
    Subbdelen i anlegget er nok på stell. Når det kommer til kilde er det vel ganske delte meninger. Er ikke så jålet der egentlig
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.896
    Antall liker
    3.224
    Hehe, var litt spøkefullt det da. Hva mener du er bedre en Dynamic Precision. Du er vel ikke spesielt imponert av klasse D, og det er vel nettopp det som måtte bli en erstatning.
    Sorry jeg troede du brugte klasse D.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn