300B-monoblokker (dette blir en treig tråd)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    126
    Antall liker
    63
    Sted
    Stavanger
    Jeg har brukt et par fra et IKEA-monteringssett som var veldig greie, de har en avrunding på toppen som kondisene ligger oppi og sitter helt støtt. Men det var bare 6 stykker i settet og det er litt unødvendig å kjøpe hele settet når det bare er de jeg trenger. Må handle inn litt sånne monteringsgreier til ny forsterker :)
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.277
    Antall liker
    395
    Ja, de som er konkave på toppen må være enda bedre, men har ikke funnet noen på Ebay som er selvklebende.

    Ny forsterker ja. Høres lovende ut. Det må du fortelle mer om.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.277
    Antall liker
    395
    Har montert et par CCS'er under på topplata. De setter strømmen til inngangstrinnet. Best å starte med det for å unngå eventuelle støyproblemer fra anodechokene. Skulle det oppstå noe brum så kommer det i hvertfall ikke fra disse. De passa egentlig godt på skruene til interstagene.

    Får montere chokene senere for å sammenligne hvis resten fungerer som det skal.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.277
    Antall liker
    395
    Litt mer framskritt i dag. Topplata er satt inn i ramma for å få gjøre klar for den siste loddinga. Ble ganske ryddig hvis vi ser bort fra buketten med ledninger til og fra alle chokene som står igjen. Håper jeg finner på ett eller annet elegant for disse ledningene også. Foreløpig er det tomt i skallen.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.277
    Antall liker
    395
    Dette var det beste jeg kunne få til. Ikke så halvgærnt. Gir også muligheter for relativt enkel demontering. Hvis vi begynner nærmest veggen er det henholdsvis første choke inn, første choke ut, andre choke inn og andre choke ut.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.277
    Antall liker
    395
    Dårlige nyheter. Det ble lavfrekvent during på de største høyttalere. Kan hende jeg har utfordret skjebnen med å plassere Hammond chokene på innsiden. Skal forsøke å forlenge ledningene og plassere de midlertidig i trygg avstand på utsida for å se om ting bedrer seg. Og hvis så skjer så får jeg enten endre plasseringa eller kjøpe nye choker fra Lundahl. Hvis ingenting bedres så må jeg ta telling.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    3.407
    Antall liker
    1.399
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Good news
    Send pm så jeg får shippet et par glober.
    Duringen lar seg fikse.
    Kan du legge ut en skisse av kretsen og hvordan du har jordet?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.277
    Antall liker
    395
    Takk for det! Går rett over til privat melding ganske så straks.

    Skal komme med en skisse av kretsen etterhvert. Må få sjekket ut endel ting og tang først. Skal bl.a. forsøke med likestrømsgløding til inngangsrøret bare sånn for å ha gjort det. Chokene skal som sagt også ut for å få det avklart en gang for alle.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.277
    Antall liker
    395
    Har likerettet glødinga til inngangsrøret og flyttet chokene lengre vekk. Brumminga ble borte. Tviler på at glødinga hadde noe å si så chokene er høyst sannsynlig synderne (skal flytte litt på de i helga for å se hva som skjer). Som kan sees av det siste bildet så har jeg brukt korker til å holde oppe tilslutningene under testinga. Det er restene etter all vinen som jeg drakk for å dempe frustrasjonene underveis (neida det siste er bare tull).
     

    Vedlegg

    frode n

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    84
    Antall liker
    21
    Når du nå har alt ute av chassiet, bør du benytte anledningen til å støvbinde mdf`en på innsiden. Mdf er limt trestøv og over tid slipper den litt fra overflaten hvis den står ubehandlet. Et strøk med herdende klar olje er nok. Brukes linolje må den være kokt.
    Så bra som du gjør det med kvalitet på alle områder kommer du nok til å ha disse i mange år. varmen innvendig fra motstander etc, samt gjennomstrømning av luft vil akselerere avstøving. (Et litt på sidentips fra en håndverker)
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.277
    Antall liker
    395
    I helga kom brumminga tilbake. Med chokene ute. Optimismen og selvbildet sank til et lavmål. Etter at jeg på nytt hadde samla meg så begynte jeg å tenke på at det i grunnen var litt rart var at brumminga ikke kom med en gang men først etter at det hadde gått et minutt eller to. Det kunne selvfølgelig være at utgangsrøret trengte litt tid til oppvarming og for å sende støyen gjennom og ut til høyttalerne, men det så var så merkelig var at den kom brått som om en bryter hadde blitt slått på. Etter å ha gått gjennom alt atter en gang så begynte jeg å kikke nærmere på rørene (og selvfølgelig aller sist inngangsrøret) Jeg prøvde å måle motstanden over glødetråden til 7A4-røret, men klarte ikke å få en fornuftig og konstant verdi. Hmmmm. Kikke litt på nettet og kom tilfeldigvis over Morgan Jones som skriver at pinnene til 7A4-røret er laget av "Kovar", en blanding av jern, nikkel og kobolt som har en tendens til å ruste. Kunne det være så enkelt at det bare var å pusse pinnene så var problemet løst? Gikk i gang med 1200 sandpapir og Gloria pussepulver. Pinnene var vanskelige å få blanke, men med litt jobb så ble de ganske bra. For sikkerhets skyld bytta jeg røret og gjorde den samme prosessen en gang til. Satte inn nytt og relativt blankpusset rør og forsterkeren har ikke brumma siden.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.277
    Antall liker
    395
    Den ene monoblokka synes å fungere bra nå. Men en litt merkelig ting er at Western Electric 300B durer noen sekunder etter påslag for så å bli helt tyst, mens JJ 300B er stille hele tiden. Hva kan være forskjellig i oppbygning mellom WE og JJ tror dere?
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.277
    Antall liker
    395
    Her er forresten trafoplasseringa etter siste revisjon. Siden nettrafoene er i såkalt "drop trough style" uten noen skjerming nedover så er det nok best at chokene til inngang/driver står plassert som de er nå.

    Oppsummering så langt er at brummen som jeg har hatt problemer med kan stamme fra flere kilder:
    1. Kraftig korrosjon på pinnene til inngangsrøret.
    2. Plassering av choker for nært nettrafo.
    3. Mulig dårlig lodding på den eksterne strømforsyninga til gløderegulatoren til utgangsrøret.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.277
    Antall liker
    395
    Takk for det! Har prøvd i hvertfall. Men har opplevd et par tre ganger nå at dess penere jeg bygger dess flere feil blir det. Kanskje jeg bør gå for Suprateks stil i framtida....
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.277
    Antall liker
    395
    Har tuklet litt med oscilloskopet i kveld. Sett litt på hvordan et 1000Hz signal tar seg ut når det har vandret gjennom forsterkeren og inn på en 8 ohms motstander.

    Kan lite om hva det er mulig å lese ut av skjermen til et oscilloskop, men som kan sees av det første bildet så er signalet noe assymmetrisk hvis jeg øker signalstyrken til tonegeneratoren over et visst nivå. Kurvene ser imidlertid fortsatt bra ut. Er dette 2. harmonisk forvregning?

    Øker jeg signalstyrken enda mer blir kurven i overkant skarp og stygg. Det er vel dette som kalles klipping?

    Hvis jeg har forstått det riktig så er WATT summen av følgende regnestykke:

    [(VOLT peak delt på kvadratrota av 2) ganger (Volt peak delt på kvadratrota av 2)] delt på 8.

    Er det på basis av dette mulig å regne seg fram til sånn ca. hvor mange watt det er i forsterkeren ved 1000Hz? Det kommer selvfølgelig an på hvor mye forvregning en tillater, men kanskje akkurat like før klipping?
     

    Vedlegg

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    1.876
    Antall liker
    1.053
    Sted
    haugesund
    Torget vurderinger
    13
    wave-shape-amplifier-distortion-qst-may-1939-1.jpg
    bildet gir kanskje en pekepin,men er sikker noen som har litt mer peiling en meg som kan utale seg.ser også ut som du har usymetrisk klipping.
    Om du bruker et multimeter og måler over motstanden og bruker ohms lov så får du hvor mange watt forsterkeren gir ut.
    Om du har mulighet å kjøre 2 kanaler på scoopet samtidig så er det lett å sammenligne ut signal med inn signal både på driverrør og utgangsrør.
     
    Sist redigert:

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.277
    Antall liker
    395
    Takk for illustrasjonen! Nå klarer jeg å tolke skjermbildet litt bedre i hvertfall. Ja, har nok usymmetrisk klipping, men vet ikke om det er normalt på en single ended forsterker. Jeg har mye å lære om målinger og slikt.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.277
    Antall liker
    395
    Har satt den ene monoblokka rette veien. Vanskelig siden topplata ikke var festet til ramma, men det gikk heldigvis bra. Tung hifi. Om ikke annet så i kg.
     

    Vedlegg

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    3.407
    Antall liker
    1.399
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    I denne sammenhengen er det lov å si
    «Fat Ladies Swing... and rule!»

    Får sendt 46 i løpet av uken
    V
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.277
    Antall liker
    395
    Har skifta fra CCS til plate choke på inngangsrøret siden siden. Adskillig bedre lyd, men nå har jeg fått en slags snerring i høyttalerne noen sekunder etter at jeg slår på og som blir borte etter sånn ca. 10 sekunder når rørene har blitt varme. Forstår ikke helt hvorfor dette skjer akkurat med en choke over anoden til inngangsrøret. Litt irriterende. Finner jeg ikke ut av det så er det vel enklest å ha en egen av/på bryter til inngang/drivertrinnet, evt. en timer til utgangstrinnet. Kanskje indirekte oppvarming av utgangstrinnet hadde gått, men tviler på at GZ37 bruker lang nok tid på å bli varm. Blir imidlertid uansett å teste det for å sjekke hvordan de lyder versus russisk 5U4G. Har lest at GZ37 er fyldigere og mer dvaske i lyden, men vet ikke om det stemmer.

    Ellers har gaven fra VegardW kommet til gårds. Aldri sett så nydelige rør før. Vet ikke om Zeiss-objektivet mitt er i stand til å yte det rettferdighet (eller mannen bak kameraet). Det er definitivt noe spesielt med globes. Disse skal jeg ta godt vare på. Blir ikke å prøve de engang før begge forsterkerne fungerer prikkfritt.
     

    Vedlegg

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    3.407
    Antall liker
    1.399
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Flott bilde!
    Begge rørene ble kjøpt som NOS, forhåpentlig stemmer det, har ikke målt eller testet de så si ifra om de ikke ter seg...
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.277
    Antall liker
    395
    Har bygd en ny 2p29l-forforsterker med transistorbasert mu-follower (Fyyyyy! Neida, den høres faktisk overraskende bra ut) etter tegning fra Ale Moglia 2P29L DHT Preamp – final build – Bartola® Valves

    Artig å høre hvordan de ulike rørene ter seg i forskjellige konstellasjoner. Etter hvert som årene går så har jeg innsett at ulike rør og prinsipp kler ulike innspillinger og at det ikke finnes en og bare en løsning som er best på alt.

    Ellers så har jeg tatt en realitetssjekk av USB vs SPDIF på min trauste DDDAC 1543. Ikke helt det resultatet som jeg ønska. SPDIF er bedre. Gir opp hele harddisk-styret og må forsøke å få solgt unna Nimitraen med ekstern strømforsyning og FTA Kallisto USB-kabelen for å få penger til nytt drivverk og coaxial-kabel. Kanskje de der "nymotens" avspillingsgreiene først kommer til sin rett med høyoppløste filformater. Ikke vet jeg. Mange penger i vasken i hvertfall.
     

    Vedlegg

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.099
    Antall liker
    249
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en DDDAC 1794 m/Waveio USB mottaker. Jeg kan garantere deg at USB er mye bedre enn SPDIF. Og jeg har prøvd forskjellige drivverk.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.277
    Antall liker
    395
    Godt å få en bekreftelse på at det er mulig. DDDAC 1794 er kanskje et bedre valg for filbasert avspilling.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.099
    Antall liker
    249
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Godt å få en bekreftelse på at det er mulig. DDDAC 1794 er kanskje et bedre valg for filbasert avspilling.
    Du har jo PSU og noen gromme utgangskondiser der, så du skulle da overveie å skaffe deg en 1794:)
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.277
    Antall liker
    395
    Jo, du har kanskje et poeng der, men kjenner jeg trenger en pause fra filbasert. Skal rive i et billig Audiolab drivverk for å sjekke hvordan det lyder.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn