250L bass med 15"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Skal ikke være noe toll på höyttalere. Reconingspeakers gir mulighet for USPS frakt også, som blir litt rimeligere enn UPS.
    Steike dyre er de uansett... Kiloprisen er jo nærmest som for blåfinnet tunfisk.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.660
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Med alt/alle gebyrer "på døra pris" blir det nærmere 14k da for 2 stk.
    Syns du det er verdt dette?

560USD + USPS 119USD + tollbehanding + MVA == 14000,-

Skal jeg kline til?

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Tja... Hva er denne hobbyen verd for deg, og hvordan prioriterer du fritidsbudsjettet?

Til et toveis konsept lik JBL M2 eller andre moderate horn-höyttalere syntes jeg det er verd det. Som en ren basslösning under 300hz er det i overkant, men siden du tenker å investere for endringer i oppsettet i fremtiden kan det forsvares.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.660
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Tja... Hva er denne hobbyen verd for deg, og hvordan prioriterer du fritidsbudsjettet?

Til et toveis konsept lik JBL M2 eller andre moderate horn-höyttalere syntes jeg det er verd det. Som en ren basslösning under 300hz er det i overkant, men siden du tenker å investere for endringer i oppsettet i fremtiden kan det forsvares.
    Kjøpt! Da gjenstår "bare" resten. :)

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.660
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Ikke skyll på meg hvis du syntes de låter dritt ;)
    Jeg sa subjektivt!

Gratulerer med avgjörelsen. Sikker på dette blir knallbra. Setter du bort kabinettbygging?
    Ja, det kommer jeg til å gjøre. Skal ha stuekvalitet på finnish! Et absolutt krav for overformynderiet.

Vurderer et portet kabinett på 80x40x50.?? Ca 120l innvendig.

Sist redigert:

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.660
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Ikke skyll på meg hvis du syntes de låter dritt ;)
    Jeg sa subjektivt!

Gratulerer med avgjörelsen. Sikker på dette blir knallbra. Setter du bort kabinettbygging?
    Hvem andre skal jeg skylde på da? :D Alternativt kan jeg skylde på samboern. Hun innehar en stor del av ansvaret her mellom husets fire vegger. Fordelen med henne er at hun digger Bowie! Så lenger overflaten er pen og det som kommer ut låter live på "Low" og "Heroes" så spiller prisen lite rolle.

Sist redigert:

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.660
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Mulig at prosjektet kan dreie noe i denne rettingen??? "Fra sub to speaker!"

JBL_1.jpg

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.660
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Vakkert! Regner med at kassen er diy og ikke lages på bestilling.

Da er det vel sikrest å holde breddemålene til hornet som et mål for bredden på kassen.

Tradisjonelle kabinetter dette. Mulig en kan la fantasien løpe litt designmessig og lage noe mer heavy design. Eks med åpne finerender, lister og farger.

Sist redigert:

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Du får gjöre litt forarbeid rundt forskjellige horn. Er fordeler og ulemper med de fleste prinsipper. Og definitivt veldig forskjellig lyd.
    Ang de nyere og mer eksklusive JBL monitorene, så er oftest originalhorn vanskelig å oppdrive. M2 WG er tilgjengelig, men det er mange andre kompakte spennende lösninger også. Tradisjonelle radialhorn låter og ser veldig bra ut i tillegg til å bygge lite i höyden. Så er det et hav av runde profiler. JMLC, tractrix osv, men de har ofte et smalere arbeidsområde, og det blir fort både tre- og fireveis i tillegg til en höy rigg.
    Spörsmålet er jo om hornet skal integreres i kabinett, eller om du tenker et modulært system. Skal det integreres må du ta et valg för du begynner å bygge.

Kassa på bildet er DIY ja, og imo penere enn originalen.

Sist redigert:

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.660
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Jeg setter veldig pris på innleggene og forslagene dine.

At kassa er penere en originalen er jeg ening i, men den ser litt lite spennende ut. Smak sak dette!

Tror jeg vil veien om et modulært system. Dvs ett separat hornsystem for resten.. Da kan jeg leve med basskassa sammen med hovedsystemet en stund først.

Rimelig vakkert horn. En tilsvarende kvalitet på basskassen kunne bli hefting!

Låter tre annerledes en Plast / metallhorn.

SS-500-side-web.jpg

http://userweb.117.ne.jp/y-s/SS500.SS300katarog-e.html

Sist redigert:

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Trehorn er naturlig dempet i forhold til plast eller metall, og låter nok i utgangspunktet bedre. Hvis plast eller metall dempes riktig er det nok minimale forskjeller.

av spennende trehorn til et modulært system kan du se på f eks TAD Th 4001, yamamoto eller yuichi horn. Men de koster fort noen kroner hvis finisj skal være på topp. Så er en egnet driver heller ikke gratis... Ligger noen på eBay som gir deg en indikasjon på pris

image.jpeg

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Egnede drivere for disse er TAD 4001 (dyrt!) eller JBL 2440-2446 serien. Kan oppgraderes med beryllium-membran, og er en slags OBOS TAD til halve prisen.
    Kan brukes uten diskant, men behovet melder seg nok etterhvert. Da ryker minst 20k til

Horn er en risikosport for likviditeten, men det merkelige er hvor fornuftig det virker å blakke seg til fant når en først er på kjøret.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.660
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Finnes det forskjellige impedanser å velge i på 2216nd? Ser bare DCR 5 Ohm (min 5,8 ved 250Hz)

Sist redigert:

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.660
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Trehorn er naturlig dempet i forhold til plast eller metall, og låter nok i utgangspunktet bedre. Hvis plast eller metall dempes riktig er det nok minimale forskjeller.

av spennende trehorn til et modulært system kan du se på f eks TAD Th 4001, yamamoto eller yuichi horn. Men de koster fort noen kroner hvis finisj skal være på topp. Så er en egnet driver heller ikke gratis... Ligger noen på eBay som gir deg en indikasjon på pris

Vis vedlegget 369639
    Makan til flotte høyttalere. Man får jo helt prestasjonsangst av dette.

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Det borger seg å legge lista høyt Zero!

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.660
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Det er jeg enig i. Problemet er at lista ofte blir lagt for lavt.

Det som slo meg i dag, når jeg drev på og målte rommet mitt, var hvor mye bedre det ser ut på xtz rom analyser når jeg setter den ene subben min til -90 grader. Dette kan jeg vel ikke få til med et system uten subber.

Sist redigert:

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Det er jeg enig i. Problemet er at lista ofte blir lagt for lavt.

Det som slo meg i dag, når jeg drev på og målte rommet mitt, var hvor mye bedre det ser ut på xtz rom analyser når jeg setter den ene subben min til -90 grader. Dette kan jeg vel ikke få til med et system uten subber.
    jo, du kjører aktiv deling / drift og endrer delay. da får du enda mer finmasket innstilling enn du har nå.

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.278
    Sted
    Laksevåg - Bergen

Vis vedlegget 369639
    Makan til flotte høyttalere. Man får jo helt prestasjonsangst av dette.
    Fantastisk flotte høyttalere.
    De bassene minner unektelig om Pioneer HPM

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Jeg mistenker at det er JBL 2235, men skal ikke banne på det.

Hvis diskant og horn skal integreres i kabinett, er dette en av mine favoritter:

Wardsweb.jpg

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Og til inspirasjon kan du her se eksempel på skikkelig avstivning:

avstivning.jpg

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.660
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Kunne vært artig å få en pris på et slik kabinett?

Jeg hadde et kabinett på hånda, men det passer til 2216 pga dybde.
    Hvilke andre elementer er i samme klasse om 2216 når det gjelder evnen til å spille oppover?

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Her må andre supplere da jeg er litt fiksert på klassiske elementer, men her er noen kandidater:
    Altec/GPA 416
    Altec/GPA 515
    JBL E-145
    JBL 2235
    AE TD15
    TAD 1601-3
    JBL 1500AL

Er alle gode kandidater for høy delefrekvens og stort arbeidsområde. De profiterer alle sammen av relativt store kabinett.
    Ingen av de er særlig lette å få tak i :(
    Baktanker med 2216?

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.660
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Egentlig ikke, men det ble en showstopper med kabinettet. Jeg må sjekke videre med andre kilder.

men, siden vi ha temaet alternativer oppe. Jeg hadde en kamerat som hadde noe Altec Lancing saker med et horn i senter. Tøff sak!

Sist redigert:

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Hvor bor du? Bakken som bor i Vestby er en habil høyttalersnekker. Jeg har en god bekjent i Lier også som har grei kunnskap til høyttalerkabinetter

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.660
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Hvor bor du? Bakken som bor i Vestby er en habil høyttalersnekker. Jeg har en god bekjent i Lier også som har grei kunnskap til høyttalerkabinetter
    2 mil nord for Oslo. Så det er ikke langt unna.

Sist redigert:

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.660
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Jeg går videre med JBL 2216ND. Vurderer å komplettere med M2 diskant (D2430K) hvis dette bassprosjektet blir vellykket. Bygger da en løsningen på toppen av basskassen for denne diskanten.

1. Kassen kan vel da eksempelvis bli noe i retningen 115x55x45. 220L

2. I et litt rustikk utseende med topper i synlig natur plywood. Kassen ellers i litt grov sort matt eller i gråfargen til elementet.

bass_design_2b.jpg

3. Senere vurderer jeg en kasse til hornet i samme designet. (Dette for vente til bassprosjektet er over.)

wood-horn-kit-for-tad-jbl-radian-faital-etc.jpg

Sist redigert:

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Fin störrelse, men blir ikke helt klok på volumet. Elementet tar ca 6L. Så forsvinner noe fra avstivning.
    Jeg slo inn 250L i WinISD stemt til 30hz. WinISD foreslår en port 10cm diameter 4cm eller 2 porter på 8,2cm. Fin avrulling nedover. Vet ikke Xmax og effekt-tålighet, så jeg kan ikke anslå maks SPL, men vet det spiller HÖYT!.

Elementet bör plasseres så höyt som mulig i kabinettet hvis du skal kombinere med horn senere. Det er fordi du vil ha minimal senter til senter avstand når delefrekvensen blir såpass höyt oppi mellomtonen.

Men: Greit å ha i bakhodet at du kanskje vil smyge inn en diskant mellom topphorn og 15" på et senere tidspunkt.
    Dette er avhengig av hvilken driver/hornkombo du havner på. D2 er noe spesielt, men ikke sikkert at et radialhorn er helt egnet for den. Og slettes ikke sikkert at den har kontroll over spredningen i den profilen.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.660
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Ser at det er nevnt 190l i tråden. Er dette uten elementet innmontert? i så fall kunne kassen blitt 95x40x50 innvendig.

Jeg har fått kontakt med den første snekker'n via en kollega. Hva tror du om designet mitt?

Blir da veldig lik denne, men firkantet med synlig element. Selvfølgelig ikke bestemt enda.

SW-S_BNA2.jpg

Sist redigert:

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Störrelsen er i grunn ikke så kritisk bare den er "stort nok". Det er avstemningen med portlengde/diameter som er avgjörende. 250L gir gevinst på 2dB fölsomhet ved 30hz i forhold til 190L. Skal du benytte DSP spiller det overhodet ingen rolle.

100cm ytre höyde er fornuftig i forhold til hornet på toppen.

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Jeg foreslår dobbel 18mm kryssfinér i frontbaffel (alternativt 12mm + 18mm), og 24mm i kroppen. Da får du forsenket elementet så gummilist (montert på elementet) omslutter hullet. Elementet skal nedsenkes 12mm. Det gir deg da effektivt 36mm i front og 24mm ellers. Ytre mål blir da 100x46x55 HxDxB. Effektivt volum når element og avstivning er trukket fra blir ca 175-180 liter avhengig av hvor berserk du går med avstivning.
    Du trenger antageligvis ikke så mye hvis du går for 24mm kryssfiner. En foran elementet i U form og 2 ruta vinduer over og under er sikkert mer enn nok.

Du kan f. eks konstruere dette med synlig endeved i front som du nevnte. Du legger så lister mellom avstiverene på innsiden, som frontbaffel limes i. Du får avgjöre om du syntes det er penest med gjerdede sammenföyninger eller "butt i butt".

Sist redigert:

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Ser at det er nevnt 190l i tråden. Er dette uten elementet innmontert? i så fall kunne kassen blitt 95x40x50 innvendig.

Jeg har fått kontakt med den første snekker'n via en kollega. Hva tror du om designet mitt?

Blir da veldig lik denne, men firkantet med synlig element.

Vis vedlegget 369794
    Du mener at den ikke skal smalne mot bakvegg?
    Personlig ville jeg hatt synlig endeved hele ringen, og tonet ned det svarte til noe grått. Smoke eller askegrå. Syntes naturlig björk og svart blir for store kontraster...

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    smoke.png

Blås i konstruksjonen, men se på fargekombinasjonen....

Har du gitt opp finér?

baffle.jpg

Svart/grått kabinett med enten natur björk front eller finért front kan også funke

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.660
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Jeg foreslår dobbel 18mm kryssfinér i frontbaffel, og 24mm i kroppen. Da får du forsenket elementet så gummilist (montert på elementet) omslutter hullet. Det gir deg da effektivt 36mm i front og 24mm ellers. Ytre mål blir da 100x46x55 HxDxB. Effektivt volum når element og avstivning er trukket fra blir ca 175-180 liter avhengig av hvor berserk du går med avstivning.
    Du trenger antageligvis ikke så mye hvis du går for 24mm kryssfiner. En foran elementet i U form og 2 ruta vinduer over og under er sikkert mer enn nok.

Du kan f. eks konstruere dette med synlig endeved i front som du nevnte. Du legger så lister mellom avstiverene på innsiden, som frontbaffel limes i. Du får avgjöre om du syntes det er penest med gjerdede sammenföyninger eller "butt i butt".
    Den kjøper jeg!

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Jeg föyde til litt info. 2216 nedsenkes 12mm. Det stilles enkelt i CNC på verkstedet. Hull er 350mm. ytre diameter på området som forsenkes er 387mm.
    Viktig å dobbeltsjekke dette under fresing, da programvaren ofte legger inn 1mm mindre. Er noe herk å pusse i ettertid.

Her kan du kjöpe porter tilsvarende de som sitter i M2
    Audio.nl - create your own sound

De er i tre deler: Front, midtstykke og bak. Du kan eventuelt bruke bakstykket både bak og foran til å slippe skruehull. Den må da nedsenkes med fres og limes. Blir penere... Eventuelt bare bruke stöperör...

Litt fra bildearkivet:

Butt i butt:
    butt.jpg

Gjerdet:

gjerdetbj+rk.jpg

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    De du får på Biltema er søppel. Aluminium eller en slags legering tror jeg. Har dratt de i sund ved å skru de i kryssfinér.
    Har sett noen i stål hos Bauhaus som er OK

Stor fordel med umbrako i stedet for Philips som på bildet. Umbrako gir bedre styring når den skrus inn i en relativt hard kryssfinerplate.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn