250L bass med 15"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    De du får på Biltema er søppel. Aluminium eller en slags legering tror jeg. Har dratt de i sund ved å skru de i kryssfinér.
    Har sett noen i stål hos Bauhaus som er OK

    Stor fordel med umbrako i stedet for Philips som på bildet. Umbrako gir bedre styring når den skrus inn i en relativt hard kryssfinerplate.

    Jeg har brukt disse fra biltema. Dem er med Umbrako, men den kvaliteten ville jeg ikke brukt i et prosjekt med høyttalerinnfesting.
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Fra LandRover-miljøet kan vi låne begrepet "en legering av kram snø og ørevoks" ;)
     

    kjell-Arne

    Medlem
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5
    Antall liker
    1
    De du får på Biltema er søppel. Aluminium eller en slags legering tror jeg. Har dratt de i sund ved å skru de i kryssfinér.
    Har sett noen i stål hos Bauhaus som er OK

    Stor fordel med umbrako i stedet for Philips som på bildet. Umbrako gir bedre styring når den skrus inn i en relativt hard kryssfinerplate.

    Jeg har brukt disse fra biltema. Dem er med Umbrako, men den kvaliteten ville jeg ikke brukt i et prosjekt med høyttalerinnfesting.
    Har selv brukt de fra biltema. Vil ikke kalle de søppel, men jeg smørte de inn med epoxy lim før jeg skrudde de inn. Sitter som ett skudd enda. Men joda, det er biltema :)
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    De du får på Biltema er søppel. Aluminium eller en slags legering tror jeg. Har dratt de i sund ved å skru de i kryssfinér.
    Har sett noen i stål hos Bauhaus som er OK

    Stor fordel med umbrako i stedet for Philips som på bildet. Umbrako gir bedre styring når den skrus inn i en relativt hard kryssfinerplate.

    Jeg har brukt disse fra biltema. Dem er med Umbrako, men den kvaliteten ville jeg ikke brukt i et prosjekt med høyttalerinnfesting.
    Har selv brukt de fra biltema. Vil ikke kalle de søppel, men jeg smørte de inn med epoxy lim før jeg skrudde de inn. Sitter som ett skudd enda. Men joda, det er biltema :)
    Problemet jeg ser er at dem har kuttede gjenger og er av aluminium.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jobber med kassemålene. Hva er å foretrekke av dyp eller bred kasse?

    Ser for meg et innvendig kassemål på: H110xB50xD40 = 220L

    Det bør vel også være litt plass bak portene.

    Hvis jeg skal få bestilt disse kassene, så må jeg ha en relativt riktig tegning.

    Er det noen som har WinISD (WDR) filen for JBL2216ND?

    Tror dette blir designet! Vil matche fargen på fineren mot membranet.

    baffle.jpg
     
    Sist redigert:

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Sé der ja! hyggelig at idémyldringen gir resultater

    Du finner alle t/s data her:

    2216Nd

    Da kan du opprette et nytt element i winISD

    Skrik hvis det ikke funker. Jeg har den inne, men ikke i nærheten av den maskinen
    Tror ikke det spiller så mye rolle med 50/40 i bredde eller dybde. Som regel er det godt å unngå ens flater.
    Bygg det som du syntes er finest og mest praktisk. Jeg ville hatt 50 i bredden.

    Portene blir ikke veldig lange hvis du har to. Kanskje 12cm eller der omkring etter hvor dypt du tuner den. Jeg hadde satset på 30hz.
    Blir det mdf eller kryssfinér?

    Tenker snekkern foretrekker mdf i kabinett og kryssfiner i frontbaffel som på tegning. det burde være nok med en 24mm (27mm hvis snekker får tak i) i front. Hvis du skal ha synlig endevendt blir det ikke like pent hvis to plater limes sammen.
    ved 24mm har du da 12mm igjen for å feste rampa. 15mm med 27mm. Godt å tenke på når du skal bestille opp. Rampa havner ganske nær kanten, så pass på å bestille noen som er smale. dvs ikke de som har flat topp men de som er gjenget hele veien. 10mm lange duger
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Yepp! Kan snart bestille messingskilt med "JoHoo" på. :)

    Tenke på 24/8mm MDF i hele kassen også i kassefronten pluss en 24mm marine grade x-finer utenpå som bildet kan vise. Det blir en liten skygge mellom platen i fronten.
    Hva tror du om en slik kombinasjon mellom kasse og front? Slik bildet kan vise.

    Det var ikke opplagt for meg å hente dataene fra denne informasjonen. Har du WDR filen?

    Sé der ja! hyggelig at idémyldringen gir resultater

    Du finner alle t/s data her:

    2216Nd

    Da kan du opprette et nytt element i winISD

    Skrik hvis det ikke funker. Jeg har den inne, men ikke i nærheten av den maskinen
    Tror ikke det spiller så mye rolle med 50/40 i bredde eller dybde. Som regel er det godt å unngå ens flater.
    Bygg det som du syntes er finest og mest praktisk. Jeg ville hatt 50 i bredden.

    Portene blir ikke veldig lange hvis du har to. Kanskje 12cm eller der omkring etter hvor dypt du tuner den. Jeg hadde satset på 30hz.
    Blir det mdf eller kryssfinér?

    Tenker snekkern foretrekker mdf i kabinett og kryssfiner i frontbaffel som på tegning. det burde være nok med en 24mm (27mm hvis snekker får tak i) i front. Hvis du skal ha synlig endevendt blir det ikke like pent hvis to plater limes sammen.
    ved 24mm har du da 12mm igjen for å feste rampa. 15mm med 27mm. Godt å tenke på når du skal bestille opp. Rampa havner ganske nær kanten, så pass på å bestille noen som er smale. dvs ikke de som har flat topp men de som er gjenget hele veien. 10mm lange duger
     
    Sist redigert:

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    aPå bildet ser det ut som frontbaffel har en glippe mot kabinettet. Det kan jo freses, men sikkert ikke galt å ha de flush heller.

    Tror det blir fint, avhengig av finérvalg. Bør jo være noe lyst i finéren for å matche endevender på x-finér. Er jo mye kjedelig, og mer styr å få tak i eksotica. Men noe har nok snekkerne tilgang til
    Eple?
    image.jpeg


    Blir det vanskelig å finne noe som matcher kan du alternativt finere endeveden på frontbaffel også. kan jo bli en flott kontrast til et mørkt kabinett
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    aPå bildet ser det ut som frontbaffel har en glippe mot kabinettet. Det kan jo freses, men sikkert ikke galt å ha de flush heller.

    Tror det blir fint, avhengig av finérvalg. Bør jo være noe lyst i finéren for å matche endevender på x-finér. Er jo mye kjedelig, og mer styr å få tak i eksotica. Men noe har nok snekkerne tilgang til
    Eple?
    Vis vedlegget 369986

    Blir det vanskelig å finne noe som matcher kan du alternativt finere endeveden på frontbaffel også. kan jo bli en flott kontrast til et mørkt kabinett

    Vedlig vakkert og enkelt.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Ja, da har dette prosjektet modnet en del. Har kommet frem til at jeg vil satse på et rent bass-system som bare skal brukes sammen med mine Imagic høyttalere. Bassene skal spilt rent opp til eks 500hz. Da sammen med eksterne forsterkere og delefiltre.

    Dvs. at jeg nå kan vurdere andre elementer og basskassemål. Har vurdert forskjellig elementbestykning.

    Jeg har disse to JBL 2216ND på hånda enda, men vurderer som sakt andre pga endringene som er gjort i prosjektet. Bassene trenger ikke lengere å spille så høyt opp i frekvens og da kan jeg vel bruke litt rimeligere elementer.

    Jeg har forsøkt å kalkulere med WinISD, men blir veldig hemmet på grunn av dårlig utvalg i aktuelle elementer. Skal jeg bruke 2x12, 2x15 eller bare ett element i hver kasse?
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jobber med saken fortsatt! Ikke lett å bestemme seg for kabinettet og finish etc... Mange priser ute og går.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Har nå spilt på 2216nd i et par måneder
    De er fantastiske til sitt bruk, dvs høy deling, men vil definitivt anbefale noe annet hvis du skal ha et bassystem til imagic.

    du kan la flere elementer dele kassen med bass refleks, og du dobler da volumet. med lukkede kasser har elementene hvert sitt kabinett.

    1x18" pr side kan gjøre susen. Ta en titt på bruktbørsen
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Har nå spilt på 2216nd i et par måneder
    De er fantastiske til sitt bruk, dvs høy deling, men vil definitivt anbefale noe annet hvis du skal ha et bassystem til imagic.

    du kan la flere elementer dele kassen med bass refleks, og du dobler da volumet. med lukkede kasser har elementene hvert sitt kabinett.

    1x18" pr side kan gjøre susen. Ta en titt på bruktbørsen
    Regnet med dette. Derfor er jeg på jakt etter andre elementer som kan gå noe dypere, men som kan spille rent litt oppover også... Du tenker sikkert på 18SW 1600Nd...
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.646
    Antall liker
    3.281
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Zerostat, har du vært innom noen andre med Imagic for å sjekke ut deres bassløsninger?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Zerostat, har du vært innom noen andre med Imagic for å sjekke ut deres bassløsninger?
    Faktisk ikke. Bare med Rhea. Bassystemer er lumske saker. Dem er veldig romavhengig. Jeg er opptatt av at bassene ikke skal "graute" ned imagikkene. Innbiller meg at dem må ha en skikkelig forsterker og et velkonstruert delefilter. Bassene må heller ikke ha fokus på suboktavene men derimot kunne spille bass skikkelig. Tor ikke ordinære subber kan spille bass som jeg liker. Dem har for mye fokus på suboktavene.

    Hørte en gang i tiden noen jblbasser jeg likte. Dem hadde det trøkket jeg ønsker meg. Det var vist noe pagreier. Ofte syns jeg hi-fi blir for snilt eller med andre ord polert.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn