250L bass med 15"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Du tar alltid en sjans med å gå for noe du ikke har hørt før, og råd har begrenset nytte. 2225/2226 er ikke dyre elementer, og er lett å omsette. Hva med å bygge et godt kabinett rundt 170l som du sier, men gjøre det fleksibelt for endring av portlengde og montering? Da kan du eventuelt teste ut andre elementer. Fordelen med JBL er at boltsirkelen er identisk som gir deg en stor familie å velge i.

    Noen råd til kabinettet:
    bygg i 25mm mdf eller kryssfinér. Frontbaffel må gjerne være finér. så tykk som mulig. Dobbel 18mm er supert.
    God avstivning. Gjerne matrix. Kryssfinér er ideelt.
    Elementet bør festes med rampamuttere. Brukes islagsmuttere må de limes på plass.
    Som porter er støperør (bassrør) fint. Jeg liker de på fremsiden. Doble porter. Avrundes med fres på frontbaffel.
    Speakon er fornuftige terminaler syntes jeg.
    2225 og 1000w Crown er pur lykke. Tror disse elementene liker masse kraft og høy dempefaktor. Styr unna fislete forsterkere hvis du vil ha ompfh
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Det var akkurat uttesting jeg var ute etter å slippe, men skjønner utfordringen. Har tidligere hatt crown xti 2002. Ikke helt fornøyd, da med et par gradient basser. Det ble for slapt, men jeg likte DSPen i xti. Mulig det finnes bedre crown. 2225 er vel et utgått element. Kan få et par nye 2226h for 4K stykket. Har du en tegning av et vellykket kabinett?
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    2226 er ikke verdt 4k pr stk imo. det er nesten det samme som 2216nd og acoustic elegance td15h+ med apollo koster, og disse kan ikke plasseres i samme bås engang, det er unison konsensus om dette blant alle som har peiling og har hørt disse opp mot hverandre.

    2226 er et billig og bra element som man ofte kan skaffes brukt etter nedlegging av kinoer og slikt. vil tro at de eneste salgene som gjøres av nye 2226-elementer er til kinoer og bedrifter som har pa-systemer hvor drivere har gått i stykker og reconing ikke lønner seg. neppe noen diy'ere som går ut og kjøper kliss nye 2226 altså.

    gatepris på brukte 2226 ligger på 2000, og jeg hadde ikke betalt noe mer enn det hverken nytt eller brukt personlig. selger jeg mine, så går de for rundt det (men jeg har ingen planer om å selge).
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Bruker Crown CTS selv, og det er alt annet enn slapt.

    Syntes 4k stykket for 2226 gjør andre alternativ mer spennende. brukt får du de for halve prisen, og da er det et godt kjøp.

    Har ikke noen ferdige tegninger, og har selv bare bygd etter egne mål. Geometrien i kassa er ikke så viktig, bare en unngår like flater. Du får Google litt og finne et design du liker rent estetisk.

    Bygg etter de proposjoner som passer rommet best, bare volumet er det du designer etter. WinISD gir deg portlengde og diameter.

    edit: ser at Hutsefruts og jeg er unisont enige...
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hvor kan jeg kjøpe 2216nd til denne prisen?

    Set i tråden at det anbefales andre elementer. Blant andre BMS.

    Er det andre elementer jeg bør vurdere og hvorfor?


    2226 er ikke verdt 4k pr stk imo. det er nesten det samme som 2216nd og acoustic elegance td15h+ med apollo koster, og disse kan ikke plasseres i samme bås engang, det er unison konsensus om dette blant alle som har peiling og har hørt disse opp mot hverandre.

    2226 er et billig og bra element som man ofte kan skaffes brukt etter nedlegging av kinoer og slikt. vil tro at de eneste salgene som gjøres av nye 2226-elementer er til kinoer og bedrifter som har pa-systemer hvor drivere har gått i stykker og reconing ikke lønner seg. neppe noen diy'ere som går ut og kjøper kliss nye 2226 altså.

    gatepris på brukte 2226 ligger på 2000, og jeg hadde ikke betalt noe mer enn det hverken nytt eller brukt personlig. selger jeg mine, så går de for rundt det (men jeg har ingen planer om å selge).
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Det er voldsom prisforskjell på Crown forsterkerne. Det skiller vel tilsvarende mellom kvaliteten som kommer ut da vel ? Jeg hadde en XTi. Jeg vet ikke, men antar at den ligger i nedre sjiktet hva angår lydkvalitet. Hva er beste kjøp.


    Bruker Crown CTS selv, og det er alt annet enn slapt.

    Syntes 4k stykket for 2226 gjør andre alternativ mer spennende. brukt får du de for halve prisen, og da er det et godt kjøp.

    Har ikke noen ferdige tegninger, og har selv bare bygd etter egne mål. Geometrien i kassa er ikke så viktig, bare en unngår like flater. Du får Google litt og finne et design du liker rent estetisk.

    Bygg etter de proposjoner som passer rommet best, bare volumet er det du designer etter. WinISD gir deg portlengde og diameter.

    edit: ser at Hutsefruts og jeg er unisont enige...
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Tror det er voldsomme kvalitetsforskjeller også. Har ikke hört XTI, men Itech f.eks brukes til og med på kompresjonsdriveren i JBL M2. Ingen som har klagd på lyden i de

    Har ikke sett 2216 andre steder enn fra reconingspeakers, og dessverre ikke til den prisen...
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Beste kjøp lyd og prismessig fra Crown tror jeg er installasjonsforsterkere som har levd et rolig liv.
    Bakdelen er at de heftigste har vifter som stortsett går kontinuerlig. CTS og Itech suser som en PC. Jeg kan leve med det. Macrotech er helt rå og kan kjøpes rimelig, men den låter som en Sikorsky.

    Mener dempefaktoren på min CTS er over 3000. Gir en enormt kontrollert bass. Tørt og kontant (selvfølgelig romavhengig), men har danket ut alle andre forsterkere jeg har prøvd.
    K1 og K2 er også populære til bassbruk, og de har konveksjonskjøling. altså ingen vifter.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Hvor kan jeg kjøpe 2216nd til denne prisen?

    Set i tråden at det anbefales andre elementer. Blant andre BMS.

    Er det andre elementer jeg bør vurdere og hvorfor?
    cirka 6500 eller 4000, er det så stor forskjell? he he he he. nei, jeg får vel prøve å ro meg ut av dette ved å si at jeg var i "sterk kronekurs"-modus da jeg liret av meg dette, og håper dere går på :) kjøper du flere, så har de sikkert litt å gå på.

    generelt sett ift bass; jo flere elementer, desto bedre, jo større elementer, desto bedre, jo dyrere elementer, desto bedre.

    to elementer til 2000 vil yte minst like godt, hvis ikke bedre enn ett til 4000 pga mer membranareale og mindre utsving. problemet er at du ønsker både bra øvre område i tillegg til ganske dyp bass. da begynner det å koste.

    ---

    brukte 2225 kan skaffes via ebay og fraktes over via jetcarrier. jbl 2227 er også en kandidat, går for å være bedre enn både 2225 og 2226 oppover, men mer sjeldent og kanskje ikke like attraktivt lenger pga muligheten for 2216. jeg nevner det bare som en kuriositet for å skape mer forvirring.

    du er sikkert litt smartere nå enn da du startet tråden, så kanskje du skal begynne på scratch igjen og revurdere ting?

    sett opp budsjett
    ønsket spl ved nedre frekvens
    ønsket headroom ved nedre frekvens
    ønsket øvre frekvens

    plassbegrensninger der du vil ende opp med å ha anlegget etter all utprøvingen den siste tiden.

    ikke gjør det billig, dumt å snu på krona her. bedre å gå for gjeve drivere og øke på med flere hvis du får blod på tann (veldig sannsynlig).

    ---

    jbl 2216nd, muligens det beste price/performance elementet fra jbl til ditt formål. både johoo og jeg er jbl-fanboys, men dette er bra elementer.

    bms 18n862 (18"), se Data-Bass (klikk nederst på sidene for å se målinger av lukket og portet + kommentarer). dette er gjeve saker. mener tytte bruker eller brukte fire stykker i trykkammer. tror det ligger en tråd her. dette er elementer som vil levere, men det er 18" og vil gi beaming tidligere enn en 15" og derfor litt snevrere bruksområde.

    acoustic elegance td15h+ med apollo
    eller
    acoustic elegance td18h+ med apollo (18"), kanskje verdens beste high end drivere på billigsalg. hvis du ikke vil ha fasepluggen, så kan du kjøpe med duscap også, men da yter de ikke like bra oppover i frekvens. apollo koster ekstra, men gir bedre kontroll over induktansen og vil føre til mer snert. de som har hørt tdxxh+ (og tdxxm) opp mot jbl 2242, 2226 o.l. sier at tdxxh+ er mer snertne, cleanere, tightere. jeg tror disse elementene kan sammenstilles med 2216nd.

    vet ikke hvordan det er med john som driver acoustic elegance nå, men en kan påberegne endel ventetid, siden dette er en liten bedrift med stor etterspørsel. når du gjør research så vil du finne mange gruppekjøp som har ventet lenge, men det har vært lovet bot og bedring nå, og det kan være at ventetidene ikke er så avskrekkende lenger. det er spesielt når det er gruppekjøp at ventetidene blir lange, for da er det mange forskjellige elementer med mange forskjellige deler som skal bygges og sendes sammen, og dette gjør at acoustic elegance må få deler fra underleverandører osv. han er en mester på driverdesign, men ikke logistikk. har aldri hørt ett vondt ord om disse driverne, alle som har dem er i total forelskelse.
     
    Sist redigert:
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Hvis mekanisk oppbygging av elementet er ivaretatt så ser jeg ingen bakdeler med så store elementer som mulig med bruk opp til 80 Hz. Trodde myten om at store elementer er synonymt med treg bass, var "busted" for lenge siden.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    han tror heldigvis ikke på denne myten, men har snakket om respons opp til 300 hz, og da begynner beaming å bli et problem, og hvor stort det blir avhenger selvsagt av steilheten på delefilteret. dette kan skape problematikk med integrasjonen mot mains som vi vet.

    jeg vil tro det kan lande bra, hvis han kjøper flere gode drivere og har mulighet til å dele dem litt forskjellig, sånn at ikke flere drivere må så høyt opp pga lobing og muligheten til å utpeke lydkilde hvis de blir spredt for optimal bassrespons.

    jeg holder også en knapp på å bygge flere små lukkede kasser fremfor et par store portede, siden det vil gi flere frihetsgrader ift. plassering og integrasjon. hadde man bare vært opptatt av under 80 hz, så ville jeg vurdert portet.
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    En 15" som spiller forholdsvis dypt og et godt stykke oppover (i hvertfall til 1000hz) - med lydkvalitet i det absolutt øvre skiktet er det legendariske TAD TL-1602 med Alnico magnet.

    Ikke alltid så lett å få tak i, men på ebay.com går den ofte for 2,5 -3 lapper + frakt og mva.

    tad.jpg
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    2226 er ikke verdt 4k pr stk imo. det er nesten det samme som 2216nd og acoustic elegance td15h+ med apollo koster, og disse kan ikke plasseres i samme bås engang, det er unison konsensus om dette blant alle som har peiling og har hørt disse opp mot hverandre.
    2216ND koster ganske mye mer, rundt 4500NOK fra forhandler i USA, pluss på frakt og mva så er du fort oppi ganske mye mer.

    Personlig synes jeg 2226 er undervurdert element og til ett par tusen kr/stk er de meget kapable. Byttet selv ut 2226 til fordel for 2216 og det å si at de ikke kan plasseres i samme bås synes i hvert fall jeg er en kraftig overdrivelse. Klart 2216 er bedre men ikke så sykt mye bedre, og jeg er vell på grensa til å si at jeg synes 2216ND er litt opphypet :) Men det mener jeg jo for øvrig også om AE så det er sikkert jeg som er på bærtur 8)
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    2226 er ikke verdt 4k pr stk imo. det er nesten det samme som 2216nd og acoustic elegance td15h+ med apollo koster, og disse kan ikke plasseres i samme bås engang, det er unison konsensus om dette blant alle som har peiling og har hørt disse opp mot hverandre.
    2216ND koster ganske mye mer, rundt 4500NOK fra forhandler i USA, pluss på frakt og mva så er du fort oppi ganske mye mer.

    Personlig synes jeg 2226 er undervurdert element og til ett par tusen kr/stk er de meget kapable. Byttet selv ut 2226 til fordel for 2216 og det å si at de ikke kan plasseres i samme bås synes i hvert fall jeg er en kraftig overdrivelse. Klart 2216 er bedre men ikke så sykt mye bedre, og jeg er vell på grensa til å si at jeg synes 2216ND er litt opphypet :) Men det mener jeg jo for øvrig også om AE så det er sikkert jeg som er på bærtur 8)
    du har jo en god samling av det gjeveste man får tak i fra jbl du, baldrick, så interessant at du skyter inn.

    beklaget prisen etterpå :)

    2226 er veldig bra for 2k/stk, og spesielt når man får mange nok, men der gir det seg etter min mening, og de duger ikke bra oppover i frekvens, synes jeg. bruker 2123 over fra 300 hz, og de trengs etter min mening. skal eksperimentere om å komme enda litt lenger nedover, gjerne til 200 hz.

    så 2216 er ikke noe særlig, hmmm. hva skal du ha for parret ditt da? kan få et par 2226 og noen kroner i mellom, eller bare penger ;D pioneeren greg timbers skryter jo veldig av disse, og siden han sier dette etter å ha blitt sparket ut av jbl på ufint vis etter 43 år i tjenesten, så må man nesten ta det litt seriøst. resten av mafiaen på audio heritage hyller også disse driverne. :)

    men gruppetenking og hype skal man heller ikke undervurdere, så setter stor pris på en moderat tilbakemelding på ytelsen fra en jbl-entusiast. :)

    men må si dette var interessant, hvordan har du sammenlignet 2216 og 2226, brukt kinokassene?
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Har ikke sagt/ment at 2216ND ikke er noe særlig for den er veldig bra... MEN den helt store halleljua følelsen som enkelte kommer med har i hvert fall ikke komt til meg, og noen ekstremt revolusjon iforhold til 2226 synes jeg ikke de var, bedre ja, men 3 ganger bedre? Tja....

    Og som rene basser som det vell er snakk om her i tråden blir forskjellen enda mindre for det er oppover i frekvens 2226 fungerer dårligst iflg mine ørere også.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke sagt/ment at 2216ND ikke er noe særlig for den er veldig bra... MEN den helt store halleljua følelsen som enkelte kommer med har i hvert fall ikke komt til meg, og noen ekstremt revolusjon iforhold til 2226 synes jeg ikke de var, bedre ja, men 3 ganger bedre? Tja....

    Og som rene basser som det vell er snakk om her i tråden blir forskjellen enda mindre for det er oppover i frekvens 2226 fungerer dårligst iflg mine ørere også.
    neida, bare driver litt med deg. er ikke interessert i noen pissekonkurranse heller, for den taper jeg, og har 8 stk 2226 selv som jeg er veldig fornøyd med.

    trådstarter sa

    Skal ha 2 stk. Må kunne spille rent oppover til 200-300hz. Ønsker brukbar respons ned til 30hz.
    her er det snakk om helt opp til 300 hz, og da begynner vi å snakke høyt i frekvens, hvis han vil ha fleksibilitet i steilheten på filterne, så vil man kunne se mye output godt over 300 hz.

    det kan jo være en idé å kombinere 2226 med 2216, så man har en rekke 2226 for de laveste oktavene og kjører 2216 på toppen. uansett, så vil flere enn to stk mest sannsynlig måtte deles forskjellig hvis ønsket er delefrekvens opp mot 300 hz.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.646
    Antall liker
    3.281
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har testet dette før med dårlig resultat, men da med andre plasseringer av subber. Fikk korridor effekt og total utligning av bass i lytteposisjon. Har i dag plassert alt på langveggen.

    Hva tror dere?


    Vis vedlegget 368043
    du har rett, det oppsetter er helt nødt til å få mye kansellering i bassen ved lytteposisjonen pga den lange avstanden til bakveggen.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Skal prøve å komme med noen høyst subjektive betraktninger vedrørende 2225/2216 i et ikke helt optimalt kabinett fra 30-800hz over helgen ;). Kabinett er beregnet for 2225. 140l men jeg kan forlenge portene for å tune den til 35hz med 2216.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Tror det er voldsomme kvalitetsforskjeller også. Har ikke hört XTI, men Itech f.eks brukes til og med på kompresjonsdriveren i JBL M2. Ingen som har klagd på lyden i de
    Det er ganske stor forskjell mellom lyden på XTI og iTech, men vistnok vell så stor forskjell mellom DSPen som sitter i iTech og iTech HD, det er sistnevnte som blir brukt på M2, ikke den gamle utgaven som har langt dårligere DSP. iTech HD er foreløpig ganske dyre greier og en får nok mer for pengene ved å velge annet.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Setter pris på alt dette. Jobber med saken. Skal i mål en dag!
    Selvsagt. Du har et nokså løst og fleksibelt utgangspunkt, så det er vrient å vite hva som er absolutt best - men dette med absolutt best er ofte også et blindspor. Av og til må man bare komme i gang. Og det er det jeg føler trengs her. :)

    Du balanserer mellom ytterpunktene i det som ofte er vanskeligst når det gjelder bass, nemlig dypbass og mellombass. Det er på mange måter greiere om man bare skal ha det ene; kjellerdyp dypbass eller vilt mellombassmekk. Du synes å være å være mer på jakt etter en slags mellomting?

    Jeg har 8 stk. 18" fra Acoustic Elegance jeg enda ikke har koblet opp fordi jeg egentlig synes mine single 15"/side låter ålreit nok som det er. Når det gjelder dypbass er selvsagt disse i en annen liga siden det er IB det er snakk om, men savnet er ikke prekært på musikken jeg spiller. (For all del - de kommer nok inn, men ingen bråhast da det egentlig låter ålreit nå også).

    Anyway: Jeg spiller på Precision Devices PDN-15BR40 i 130L basskasser og delt så høyt som 600Hz. Jeg solgte mine JBL 2226 uten å nykke til fordel for disse PD-elementene. Jeg har et par slike liggende ubrukt, så gi meg en PM, og du får låne dem evt. kjøpe dem til meget hyggelig pris. Siden det er bassrefleks det handler om, så står og faller mye på avrulling/tuning målt opp mot roomgain og annen forsterkning. Bygg dem inn i en 100-110L kasse, og du er good to go med litt portlengde tilpassning. Som sagt: Du låner, bygger kasser, prøver og blir klok. Til slutt evt. kjøp (med opsjon på 2 til), eller retur. Bedre deal får du ikke her på hfs ;)

    http://www.precision-devices.com/Product-Details/PDN15BR40
     
    Sist redigert:

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Av og til må man bare komme i gang. Og det er det jeg føler trengs her. :)
    Jeg har 8 stk. 18" fra Acoustic Elegance jeg enda ikke har koblet opp
    av og til må man bare komme i gang.

    og det er det jeg føler trengs her. ;D

    ps: hyggelig å se deg rojoh, trivelig og grei som alltid. :)
    Hehe, ja - må komme igang. :D Bare holde meg borte fra politikk, religion og fotball - nå kjører vi...
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Dagens og trådens beste innlegg Rojohll!
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Av og til må man bare komme i gang. Og det er det jeg føler trengs her. :)
    Jeg har 8 stk. 18" fra Acoustic Elegance jeg enda ikke har koblet opp
    av og til må man bare komme i gang.

    og det er det jeg føler trengs her. ;D

    ps: hyggelig å se deg rojoh, trivelig og grei som alltid. :)
    Det er ikke lenge siden jeg startet dette prosjektet. Det jeg har spiller greit, men det fristet for mye med disse DIY bassprosjektene. Jeg må bare høre et slikt i mitt eget oppsett og om dette kan løse noen av kravene mine.

    Min måte å være på er å unngå og feile for mye og heller bruke litt til på å prosjektere. Derfor kan det kanskje virke som om jeg har litt god til og famler, men noe i en eller annen form kommer...

    Jeg kommer ikke til å investere i en løsning som jeg bare kan kaste hvis prosjektet misslykkes i mitt oppsett.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Grei taktikk. Noen ser jo stor glede av å alltid teste og fikle, uten å komme til en konklusjon eller endestopp. undertegnede medregnet! En glemmer til stadig at noen faktisk bruker anlegget til å kun lytte til musikk ;)

    Nå har jeg akkurat satt i 2216 i stedet for 2225. Kan ila morgendagen gi deg noen høyst subjektive kommentarer
    Første inntrykk er at vi snakker om to ganske dramatisk forskjellige elementer...
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Grei taktikk. Noen ser jo stor glede av å alltid teste og fikle, uten å komme til en konklusjon eller endestopp. undertegnede medregnet! En glemmer til stadig at noen faktisk bruker anlegget til å kun lytte til musikk ;)

    Nå har jeg akkurat satt i 2216 i stedet for 2225. Kan ila morgendagen gi deg noen høyst subjektive kommentarer
    Første inntrykk er at vi snakker om to ganske dramatisk forskjellige elementer...
    Knallbra JoHoo!

    Jeg driver og undersøker vedr. kabinett med skikkelig finerfinnish. Samtidlig sjekker jeg ut forsterkere med DSP. Eks om plateforsterkere kan brukes.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    kan anbefale oakwood veneer i usa, flott finer, relativt billig frakt med fedex, og godt pakket i tykk solid pappeske rullet sammen. de har mange forskjellige sorter i forskjellige kutt, størrelser og kvaliteter.

    edit: det kan ha vært med usps, må sjekke på emballasjen. tror det var 3-400 kroner i frakt for et digert flak.
     
    Sist redigert:

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Rattet inn tålelig. Kabinett er tunet til 35hz. Forlenget portene ørlite i forhold til 2225.
    Som mellomtoneelement er 2216 utklassing. Tydelig at 2225 er kompromittert i forhold til en dedikert midbass/mellomtone delt så høyt som 800hz. 2225 måler en stigende respons oppover mens 2216 er relativt flat. begge trenger lite eq hos meg, men 2225 må shelves ned for å dele så høyt.
    ennå 2225 måler fint oppover så er 2216 uendelig mer definert oppover i frekvens. Stemmer har fylde, men likevel en knivskarp definisjon. Lydbildet er betydelig mer homogent, og spredningskontroll og deling mot topphorn er betydelig mer sømløst

    For din del er vel lyden nedover mer interessant hvis du tenker deling på rundt 300hz.
    Vanskelig å si hvordan det kommer ut, men jeg opplever nå at basslyder får en annen oppløsning. Det er som elementet legger til en konsonant på bassen. I stedet for å kun si ompfh så er det komph og homph
    Stikkord er fylde, definisjon og uendelig kapasitet i forhold til 2225. Jeg kjører 1000w inn i elementet. Dro på til 100dB pluss i lyttestolen, og det er ikke antydning til kompresjon.

    Førebels konklusjon: Storveis element, og danker ut 2225 med et kvantesprang imo. og det kun etter 1 times lytting og minimal ratting.
    Men til ditt bruk er det mulig 2226 gjør jobben like bra, men da må du i det minste doble antallet
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Min måte å være på er å unngå og feile for mye og heller bruke litt til på å prosjektere. Derfor kan det kanskje virke som om jeg har litt god til og famler, men noe i en eller annen form kommer...

    Jeg kommer ikke til å investere i en løsning som jeg bare kan kaste hvis prosjektet misslykkes i mitt oppsett.
    det har jeg full forståelse for, er veldig likttenkende selv; measure twice, cut once osv, måtte bare tøyse litt med å påpeke det selvmotstridende i utsagnet til rojohii. :)
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Rattet inn tålelig. Kabinett er tunet til 35hz. Forlenget portene ørlite i forhold til 2225.
    Som mellomtoneelement er 2216 utklassing. Tydelig at 2225 er kompromittert i forhold til en dedikert midbass/mellomtone delt så høyt som 800hz. 2225 måler en stigende respons oppover mens 2216 er relativt flat. begge trenger lite eq hos meg, men 2225 må shelves ned for å dele så høyt.
    ennå 2225 måler fint oppover så er 2216 uendelig mer definert oppover i frekvens. Stemmer har fylde, men likevel en knivskarp definisjon. Lydbildet er betydelig mer homogent, og spredningskontroll og deling mot topphorn er betydelig mer sømløst

    For din del er vel lyden nedover mer interessant hvis du tenker deling på rundt 300hz.
    Vanskelig å si hvordan det kommer ut, men jeg opplever nå at basslyder får en annen oppløsning. Det er som elementet legger til en konsonant på bassen. I stedet for å kun si ompfh så er det komph og homph
    Stikkord er fylde, definisjon og uendelig kapasitet i forhold til 2225. Jeg kjører 1000w inn i elementet. Dro på til 100dB pluss i lyttestolen, og det er ikke antydning til kompresjon.

    Førebels konklusjon: Storveis element, og danker ut 2225 med et kvantesprang imo. og det kun etter 1 times lytting og minimal ratting.
    Men til ditt bruk er det mulig 2226 gjør jobben like bra, men da må du i det minste doble antallet
    du gjør ikke dette billig! :)

    måten du beskriver lyden i 2216 på, høres ut som det samme jeg hørte fra 15" al1500-1 som sitter i k2 s9900. fylde + definisjon, homogenitet og null kompressjon. steike altså.

    gratulerer med kremdrivere!
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Dette høres bra ut!

    Som tidligere skrevet i denne tråden, så kunne jeg tenke meg å lage et bassystem som også kunne kombineres med et hønn på toppen. Dvs å erstatte ht ene jeg allerede har. i så fall er det vel smart å legge inn rett høyde på kassen med en gang. I tillegg kunne jeg tenke meg en ikke alt for dyp kasse.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    For å gjøre den hønn-proof, Legg opp til at kabinettet ikke er mye høyere enn 100cm. gjerne lavere hvis lytteavstanden er under 3 meter. Greit å ha øvre frekvenser ca i ørehøyde. Jeg konstruerte en treveis med Diskanten integrert i kabinettet og Mellomtonehornet oppå.
    Dilemmaet er så hvilket horn og hvilken driver. Toveis kan funke med et par tre utsøkte drivere og et godt radialhorn, SEOS eller M2 waveguide, men oftest ender folk opp med søken etter dedikert diskant. Da blir riggen fort upraktisk høy med et grunt kabinett, men det avhenger av lytteavstand og hornets spredningskarakter pluss hvordan diskant implementeres.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Hei!
    Har nå finpusset litt mer og har jevn respons fra 30-800 på 2216.
    Ser ut som følsomheten i passbandet er minst 6dB over 2225, pluss kapasitet er mye mer. Som nevnt finner jeg ikke antydning til pustevansker med 100dB kontinuerlig i lytteposisjon. Dvs 1 2216 kan fint erstatte to 2225/2226.
    Spredningskarakteren er god, og er tydelig en full klaff mot M2 wg.

    Lyden er litt annerledes enn 2225, og en floskel er at det låter mer hi-fi, dvs mer korrekt. 2225 har en tøff old school lyd, som kler vintage konseptet jeg var på gang med med multicell-horn. Men i et allsidig hovedoppsett er 2216 en klar vinner, og med tanke på kapasitetsgevinsten er ikke prisen så gal.

    Bill mrk subjektive betraktninger og observasjoner i overnevnte arbeidsområdet!
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    OK da her jeg gått til innkjøp av 2 stk JBL 2216nd. Kom på ca 6600,- med mva og frakt. Fortolling kommer vel i tillegg.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Ikke skyll på meg hvis du syntes de låter dritt ;)
    Jeg sa subjektivt!

    Gratulerer med avgjörelsen. Sikker på dette blir knallbra. Setter du bort kabinettbygging?
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    OK da her jeg gått til innkjøp av 2 stk JBL 2216nd. Kom på ca 6600,- med mva og frakt. Fortolling kommer vel i tillegg.
    To stk for 6600kr? Regner med at du mener 6600 pr styk og 13200kr for to? :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn