Ulf-B skrev:
fodera skrev:
Har fulgt denne tråden og er litt overasket over at flere ikke ser problemet som jeg støtter trådstarter i.
Hvordan ser bruktmarkedet ut om noen år hvis det ikke kjøpes nytt ?
Dette løser seg helt fint, det. Som enkelte allerede har vært inne på.
Uten tilførsel av nytt på markedet, blir det brukte mer verdt. Samtidig vil de som lever av å selge nytt, ganske sikkert presse nyprisene nedover - med gode tilbud på nye produkter.
Prisforskjellen mellom nytt og brukt vil altså bli mindre - noe som helt sikkert vil føre til at etterspørselen vris over til nytt, fremfor brukt - og da vil bruktprisene presses nedover, mens nyprisene går opp - og sånn finner markedet stadig nye balansepunkter mellom tilbud og etterspørsel. Overhodet ingen grunn til bekymring - dette ordner seg!
Joda, jeg ser den..... Men jeg tror ( håper jeg tar feil ) tendensen peker nedover og resultatet blir mindre produkter (merker) og med nedleggelser som følge for en rekke mindre importører/nettbutikker.. Bransjen er hovedproblemet og det er der ansvaret ligger...
De som driver paralelt import/ordinær butikk med dette som hovedinntekt kommer til å få store problemer fremover pga. prispressingen... Det selges ikke highend produkter hver dag.
De merkene som de store kjedene innehar er uansett uinteresante ... Dette segmentet faller utenfor...
Hvis man får et krakk der mange forsvinner kommer det til å ta mange år før noen plukker stafettpinnen opp igjen i ren skjær risiko for at det samme gjentar seg...
For mange år siden ble et merke som Martin Logan aldri gitt store tilbud på det blir det i dag, når til og med Ec-butikken driver rabattering er det noe som er galt..
De som handler brukt har det selvfølgelig veldig behagelig for tiden..Men det har også de som kjøper nye produkter.. Men det gir uansett et falskt bilde av at man gjør en god handel.
En god handel gjør man når markedet er stabilt..
Hvis det er slik ( og det virker slik ) at importør/forhandler gir like store avslag til kunder som forhandlerprisen er, blir det jo meningsløst for forhandlere å opprettholde en stor produktportefølje... Jeg tror også denne prispolitikken er et utslag av overlevelse som får et særdeles negativt utslag på litt lengre sikt en morgendagen.
Man skal ha rimelig alvorlig grad av grå stær for å ikke se rabbateringen som foregår blandt noen forhandlere...
Det er blitt for mange småimportører med merkebygging som kun tenker på å holde det i gang i stedet for å drive langsiktig i markedet med trygghet ut til kundene og videreforhandlere...