Ødelagt marked?

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.098
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Polkagris, jeg syter ikke :D Dette er ment som en meningsutveksling. Er visst vanskelig for enkelte å forstå at jeg IKKE snakker om MIN syke mor ::) Jeg selger når jeg får rett pris. Ikke noe problem. Det som er poenget her er om forventningene til stadig lavere pris vil føre til at markedet tilslutt tørker inn pga at ingen gidder å kjøpe nytt lengre.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.609
Torget vurderinger
96
Voff skrev:
lars_erik skrev:
Synes Høvdingen her kommer med en del innspill til ettertanke. For å vise "galskapen" i bruktmarkedet for tiden, vil jeg komme med et eksempel. Har et par veldig gode høyttalere- Gemme Audio Tanto. Liker de veldig godt, men har tenkt på å gå for toppmodellen- Katana. Det jeg da erfarer er at innbytteprisen jeg får hos importør er HØYERE enn den prisen jeg i dagens marked kan forvente meg å få her på HFS. Er det bare meg, eller er det ikke noe som ikke stemmer her da?
Hvor mange kjøpere er det til en slik høytaler? Jeg har vært Hi-Fi entusiast siden 1978 eller så, og riktignok leser jeg bare hi-fi blader kun sporadisk - og med en viss fare for å dumme meg ut: men jeg har aldri hørt om Gemme Audio Tanto og vil følgelig aldri lukte på disse på bruktbørsen. Stort sett så vet folk hva de vil ha og ser etter dette.
Vesentlig poeng. Ukjent merke - lavere pris. Hadde det vært hi-end modeller fra KEF, Tannoy eller B&W hadde prisen blitt høyere.
Små og ukjente high-end produkter er dårlig investering med tanke på videresalg. Lyden ikke tatt i betraktning altså. Sikkert mye bra jeg
aldri har hørt om.

R

Rojoh

Gjest
Polkagris skrev:
lars_erik skrev:
Rojoh, her er du ved kjernen. Har det slik selv- ikke fanken om jeg GIR bort high- end utstyr! Og det er dit jeg vil med denne tråden. Hvorfor i all verden er det så mange som GIR bort dyrt utstyr til 1/3 av ny pris? Det fører jo kun til forventning om stadig lavere bruktpriser. Og det gjør det nesten umulig å selge til en anstendig pris der man føler at man ikke er utsatt for landeveisrøveri!
Men så la vær og selg, og slutt å syte da. Det er faktisk så enkelt som at markedet bestemmer, innfinn
deg med det eller vent på bedre tider. Vi andre er bare glade for at bruktprisene er lave. Kjøper aldri nytt selv, kun brukt. Fortjener jeg
kjeft og beskyldninger om å legge markedet dødt da?? Synes denne tråden er tullete, og et ikkeproblem.
Helt fair å handle brukt. Kjøper man derimot en masse billig ræl som fører ingensteds hen, så dreier fort trådens kjerne seg mot "markedets" kunnskap og fornuft - som igjen leder til mitt hovedpunkt: Man handler utstyr ut fra kompabilitet og systemverdi - alt annet er tåpelig.

Mvh. Johan

Michail

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2006
Antall liker
38
Torget vurderinger
11
Tor Nado skrev:
lars_erik skrev:
Med fare for å skyte meg selv ettertrykkelig i foten, mener jeg å ha merket en ny trend over de siste månedene- at dyrt high- end utstyr blir lagt ut for salg for nærmere 1/3 av nypris. Ser stadig vekk forsterkere og høyttalere til rundt 100000 i nypris blir lagt ut for salg til 33-38000. Mye av dette er fra 1- 3 år gammelt.
Lars Erik
Kan nok være at mange ikke har betalt full villedende pris og at det kanskje i realiteten er næremre halv-pris for de som selger.
Jeg deler oppfatningen som beskrevet over. Jeg synes det er helt flott. Vi har verdens beste bruktmarked i Norge , et kjempeutvalg til fornuftige priser.

Bortsett fra Hifiklubben, er det vel ingen importører som selger til veiledende priser? (jeg prater nå om High-end)
Du møtes i døra med 20-30%, hvis produktet har stått i hylla en stund ofte mer - særlig når det nærmer seg betalingsfrist for tollkassereren og fylkeskattesjefen.

Inngangsverdien for første eier er da mye lavere enn villedende.

Jeg solgte for en tid siden en Accuphase A-45 for 29k her på sentralen, siste villedende var 93k. Altså under 1/3 del av nypris. Jeg hadde forventet mer - men det var for mange A-45 på markedet i øyeblikket.

Jeg hadde kjøpt den brukt for 36k og eid den i halvannet år. Det har kostet meg 7k å eie en fantastisk high-end forsterker i halvannet år. Det da slett ikke galt!!

Jeg må smile litt når jeg leser om denne Gemme Audio høytaler eieren som klaget. Jeg mener å huske mange annonsekampanjer her på HFS hvor profesjonell aktør har prøvd å selge med store rabatter. 50% og bud mottas.

Da er jo reell nypris 50%, får en da 50% av det igjen for et ukjent høytalermerke med usikker fremtid i Norge, så må jo det være bra!!

Til slutt:

Hifisentralen er et fantastisk sted for oss som har hifi som hobby - men det er tre regler som gjelder (etter mine erfaringer):

1. Tålmodighet når du skal selge. Det er muligens bare 2 personer som er interessert i akkurat ditt produkt for øyeblikket. Du treffer kanskje ikke på første forsøk?
2. Ikke bli for grådig. Slå til når gode objekter tilbys til fornuftig pris. Jeg har gått glipp av mange gode objekter fordi jeg har ventet på at prisen skulle bli satt ned en gang til.
3. Penger på bok. Nytter ikke med obskure innbytte forslag når muligheten til å kjøpe drømmeproduktet plutselig er der.

Lykke til.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Michail skrev:
Jeg solgte for en tid siden en Accuphase A-45 for 29k her på sentralen, siste villedende var 93k. Altså under 1/3 del av nypris. Jeg hadde forventet mer - men det var for mange A-45 på markedet i øyeblikket.

Jeg hadde kjøpt den brukt for 36k og eid den i halvannet år. Det har kostet meg 7k å eie en fantastisk high-end forsterker i halvannet år. Det da slett ikke galt!!
Her ligger mye av forklaringen på "problemet". Hvis et produkt bytter eier noen ganger, og alle eierne aksepterer å ta et tap, så vil bruktprisen nødvendigvis etter hvert bli hyggeligere og hyggeligere for kjøperne. Jeg tror bruktprisene hadde holdt seg bedre hvis folk ikke hadde byttet komponenter 2-3 ganger i året.

Prisantydning første gang et produkt blir lagt ut på bruktbørsen er ofte også, som flere allerede har sagt, en god pekepinn for hvor mye som i sin tid ble gitt til forhandler.

Accuphase er blant merkene som selges av en aktør som er kjent for å gi gode personlige tilbud.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Jeg skjønner ikke at endel medlemmer ikke tror at HiFiKlubben driver butikk?

Arne K

Michail

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2006
Antall liker
38
Torget vurderinger
11
Cobra2 skrev:
Jeg skjønner ikke at endel medlemmer ikke tror at HiFiKlubben driver butikk?

Arne K
Har de kastet seg på rabatt karusellen de også nå?

Nå har de jo ikke mye high-end i sortimentet heller, bortsett fra ny 800 serie B&W og noen gamle Classe modeller.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Og godsnakker du med personalet, kan du få ganske mange "gode tilbud"...

Arne K

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
33.808
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Av noen Svenske venner til meg, får jag ofta kommentarer av att det finnes mye brukt High-end utstyr til bra priser på Norske
markedet, trots valuta forskjeller. Har kjøpt både nytt og brukt og levert til Sverige.

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
479
Sted
Bergen
lars_erik skrev:
Har lyst til å starte en tråd angående priser på brukt utstyr som blir lagt ut for salg her på sentralen.

Med fare for å skyte meg selv ettertrykkelig i foten, mener jeg å ha merket en ny trend over de siste månedene- at dyrt high- end utstyr blir lagt ut for salg for nærmere 1/3 av nypris. Ser stadig vekk forsterkere og høyttalere til rundt 100000 i nypris blir lagt ut for salg til 33-38000. Mye av dette er fra 1- 3 år gammelt. Tidligere var det "normale" ca. halvpris. Ser også ofte latterlig billige høyttaler- kabler, som f.eks. Valhalla til under 20000 for 2 meter.Det jeg har lyst til å diskutere, er om ikke dette ødelegger markedet? Merker at det er vanskeligere å få solgt utstyr til en anstendig pris nå enn tidligere. Dette slår jo selvsagt begge veier, men likevel. Er det folk med "for mye penger" som ødelegger for oss andre?

Lars Erik
Markedet lever sitt eget liv uavhengig av ditt ønske. Angående utsagnet "latterlig billig" for noen brukte høytalerkabler til 20000: jeg synes at en pris på 5000 hadde vært latterlig dyrt for dem, hadde det ikke vært for at det finnes i markedet flere som er villige til å betale det mangedobbelte. Men utenfor "menigheten" eller de kabeltroende er det et totalt uselgelig produkt naturligvis.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
OKA skrev:
lars_erik skrev:
Har lyst til å starte en tråd angående priser på brukt utstyr som blir lagt ut for salg her på sentralen.

Med fare for å skyte meg selv ettertrykkelig i foten, mener jeg å ha merket en ny trend over de siste månedene- at dyrt high- end utstyr blir lagt ut for salg for nærmere 1/3 av nypris. Ser stadig vekk forsterkere og høyttalere til rundt 100000 i nypris blir lagt ut for salg til 33-38000. Mye av dette er fra 1- 3 år gammelt. Tidligere var det "normale" ca. halvpris. Ser også ofte latterlig billige høyttaler- kabler, som f.eks. Valhalla til under 20000 for 2 meter.Det jeg har lyst til å diskutere, er om ikke dette ødelegger markedet? Merker at det er vanskeligere å få solgt utstyr til en anstendig pris nå enn tidligere. Dette slår jo selvsagt begge veier, men likevel. Er det folk med "for mye penger" som ødelegger for oss andre?

Lars Erik
Markedet lever sitt eget liv uavhengig av ditt ønske. Angående utsagnet "latterlig billig" for noen brukte høytalerkabler til 20000: jeg synes at en pris på 5000 hadde vært latterlig dyrt for dem, hadde det ikke vært for at det finnes i markedet flere som er villige til å betale det mangedobbelte. Men utenfor "menigheten" eller de kabeltroende er det et totalt uselgelig produkt naturligvis.
Helt enig. Et marked består ikke bare av selgere - ikke glem kjøperne. Det som er "latterlig billig", sett med selgers øyne, kan være "latterlig dyrt" hvis man setter seg i kjøpers posisjon. Tilsvarende for uttrykket som brukes i begynnelsen av denne tråden: "anstendig pris". "Anstendig" for hvem? "Anstendig" for selger, kan være svært så "uanstendig" for kjøper. Og naturligvis også omvendt. Men nå må vi slutte å syte i denne tråden - enhver får gjøre sine egne veivalg - det er det som er et marked.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Antall liker
3
Denne diskusjonen er litt merkelig etter min mening. Skal kjøpere og selgere komme til en solidarisk enighet om en gitt brøk? Når det er ens egne penger det er snakk om så vil veldig mange garantert unnta seg selv fra denne brøken. Det er vel ikke noe mysterium at både selger og kjøper strammer inn i forbindelse med finanskrisen. Norge har jo kommet relativt uskadet fra den, men folks bevissthet om sin private økonomi har jo forandret seg radikalt. For et par år siden var det mange av oss som tenkte at 50000,- var en grei pris for en forsterker, men den globale økonomiske usikkerheten gjør at folk tenker seg litt bedre om. Dem som selger en komponent for 1/3 del av nypris kan rett og slett tenke at det er bedre å ha penger i bakhånden. Dem som nekter å kjøpe Valhalla kabler for mer enn 1/3 del tenker vel det samme. Markedet fungerer, det reflekterer varenes verdi i det økonomiske miljøet vi lever i i dag.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.713
Torget vurderinger
4
De siste 10 årene ha jeg aldri solgt noe når jeg har oppgradert.
Når jeg ser hva ting går for, så er det artigere å stue stæsjet vekk på loftet.
Kan jo få bruk for det en vakker dag ;D

For eks. en SME309 arm som jeg ha nettopp har lagt på loftet.
Mange er innteresert i kjøpe den, men de legger bare 5-6ooo på bordet.
For en arm som er strøken og jeg betalte 13000 for tre år siden.
Da beholde jeg den heller selv.
Akkurat det samme med EC AW180 monoblokkene som ikke er i buk.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Sånn tenkte jeg også - inntil jeg kom på at jeg når som helst kan få kjøpt det jeg trenger til en grei pris. Har solgt unna litt av hvert de seneste årene, og ser at tilsvarende utstyr dukker opp jevnlig på bruktbørsene rundt om kring - til samme, eller lavere, pris enn det jeg fikk i sin tid. Markedet fungerer altså også som en billig lagringsplass.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.713
Torget vurderinger
4
Ser den, men hvis DP`en min ryker plutselig, er det veldig kjekt å ha et par EC på lur ;D

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hehe - ja, kriseløsningene må være på plass, that goes without saying. Men det er veldig sjelden at man går tilbake til utstyr man har oppgradert seg fra - slikt kan man trygt selge. Hvis man - etter moden overveielse - likevel velger å "oppgradere seg tilbake", er det vel heller ikke noen katastrofe hvis man ikke kan få det på sekundet.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.267
Torget vurderinger
1
Cobra2 skrev:
Og godsnakker du med personalet, kan du få ganske mange "gode tilbud"...

Arne K
Da må de ha forandret filosofi. Selv da jeg luftet tanken om høytalere til over 100 000kr var de ikke snakk om ett øre i rabatt!

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Espen R skrev:
Sleiven skrev:
Har aldri kjøpt noe til 100K ,men hadde ikke gjort det uten å få noe på kjøpet,feks 20-30% avslag.
Hah...du er altså en av de mange som kjøper rabatter ;D En Edge G-CD blir ikke bedre av at den koster bare 40k ny ;)
"hadde" i denne sammengen er ment rent hypotetisk. Jeg har altså ikke den lykkelige eier av noe 100k stasj...
Det største beløpet jeg har brukt på hifi er en liten brøkdel av slike beløp... ???...

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.713
Torget vurderinger
4
Største beløp jeg har brukt på en ny hifiting er 60000,-
Villedende pris er 12000,-
Nu har jeg veldig gode kontakter og fikk tingen til under innkjøpspris.
Men, jeg trur det er mange som får slike priser og det påvirker bruktmarkedet........

fodera

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2010
Antall liker
0
Har fulgt denne tråden og er litt overasket over at flere ikke ser problemet som jeg støtter trådstarter i.
Hvordan ser bruktmarkedet ut om noen år hvis det ikke kjøpes nytt ?
Ser selvfølgelig årsaken med at butikkene/importørene gir opp til 50% rabatt på nye produkter kamuflert som demo for å kvitte seg med lager i et allerede tregt marked.
En slik prispolitikk vil selvfølgelig gjenspeile seg i bruktmarkedet. Som faller helt sammen for de som skal selge privat...
Det største problemet på sikt er at det blir meget få forhandlere og mindre tilgjengelige merker som en konsekvens av at noen "useriøse" forhandlere/importører driver denne form for overprising med tilhørende rabattering...
Har sett flere Marten annonser på av-forum der selger er blitt gjort oppmerksom på ny-pris kontra faktisk betalt pris fra importør... Det virker useriøst når noen forhandlere hele tiden har "ryddesalg" , "ombyggingsalg" , "jubileumsalg" eller hva det måtte være.. konfidensielle tilbud er et annet eksempel... Det undergraver bransjen med stempel som useriøse og lurer kundene til å tro at de har gjort en god handel eller gjør en god handel hvis de invisterer i nettopp dette produktet ... Det hadde vært tilfelle hvis det var en engangshendelse... Men når alle får samme tilbudet er det nesten på grensen til "svindel" i mangel på et bedre ord.
For å kjøpe nytt er som regel de fleste avhengig av å selge det de allerede besitter og stopper bruktsalget opp eller preser prisen radikalt nedover, stopper også nysalget som en konsekvens av kortsiktige finurligheter fra bransjen som har hovedskylden for det som nå er i ferd med å bli resultatet...

Men det viser seg jo heldigvis at enkelte medlemmer besitter mulighet til henvisning av sideimport med store penger spart eller som direkte ledd til produsent... Så håpet om billig highend er jo faktisk blitt større...

C

Cyber

Gjest
Jeg tror dere er innom noe sentralt her, nettopp tilbudene som mange får. En ser en annonse på brukten som ser veldig billig ut og "vet" at den gjenstanden ikke ble kjøpt til fullpris for selger gir gode priser i øst og vest.

Fint om man kun skal kjøpe og ha, men ikke bra for bruktprisen.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
fodera skrev:
Har fulgt denne tråden og er litt overasket over at flere ikke ser problemet som jeg støtter trådstarter i.
Dette løser seg helt fint, det. Som enkelte allerede har vært inne på.

Uten tilførsel av nytt på markedet, blir det brukte mer verdt. Samtidig vil de som lever av å selge nytt, ganske sikkert presse nyprisene nedover - med gode tilbud på nye produkter.

Prisforskjellen mellom nytt og brukt vil altså bli mindre - noe som helt sikkert vil føre til at etterspørselen vris over til nytt, fremfor brukt - og da vil bruktprisene presses nedover, mens nyprisene går opp - og sånn finner markedet stadig nye balansepunkter mellom tilbud og etterspørsel. Overhodet ingen grunn til bekymring - dette ordner seg!

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
En alternativ løsning på "problemet" kan jo være at de som mener prisen er for lav på et produkt kjøper dette og eventuellt andre som er priset for lavt og selger dem igjen til "rett" pris når det måtte komme noen som er villig til å betale denne "rette" prisen.

Dette vil hindre att markedet blir "ødelagt".

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
el_mariachi skrev:
En alternativ løsning på "problemet" kan jo være at de som mener prisen er for lav på et produkt kjøper dette og eventuellt andre som er priset for lavt og selger dem igjen til "rett" pris når det måtte komme noen som er villig til å betale denne "rette" prisen.

Dette vil hindre att markedet blir "ødelagt".
Dette er en helt legitim del av et marked. En av de fremste drivkreftene i aksjemarkedet, skulle jeg tro. Akjsekjøpere kjøper aksjer til en viss kurs fordi de tror at de skal kunne selge aksjen igjen til en høyere pris. Jeg har inntrykk av at en del av bruktomsetningen av hifiutstyr fungerer slik også. Jeg har opplevd flere ganger at utstyr som jeg har solgt "billig", kommer ganske kjapt ut på markedet igjen til en høyere pris.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg synes det ser ut som prisdiffferansen mellom nytt og brukt i realiteten er mye mindre enn enkelte påstår. Nypris er det folk betaler for nytt, ikke hva noen har satt som 'veiledende'.

Er det noe marked som er 'ødelagt' er det kanskje nytt-markedet?

fodera

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2010
Antall liker
0
Ulf-B skrev:
fodera skrev:

Uten tilførsel av nytt på markedet, blir det brukte mer verdt. Samtidig vil de som lever av å selge nytt, ganske sikkert presse nyprisene nedover - med gode tilbud på nye produkter.

Prisforskjellen mellom nytt og brukt vil altså bli mindre - noe som helt sikkert vil føre til at etterspørselen vris over til nytt, fremfor brukt - og da vil bruktprisene presses nedover, mens nyprisene går opp - og sånn finner markedet stadig nye balansepunkter mellom tilbud og etterspørsel. Overhodet ingen grunn til bekymring - dette ordner seg!
Joda, jeg ser den..... Men jeg tror ( håper jeg tar feil ) tendensen peker nedover og resultatet blir mindre produkter (merker) og med nedleggelser som følge for en rekke mindre importører/nettbutikker.. Bransjen er hovedproblemet og det er der ansvaret ligger...
De som driver paralelt import/ordinær butikk med dette som hovedinntekt kommer til å få store problemer fremover pga. prispressingen... Det selges ikke highend produkter hver dag.
De merkene som de store kjedene innehar er uansett uinteresante ... Dette segmentet faller utenfor...
Hvis man får et krakk der mange forsvinner kommer det til å ta mange år før noen plukker stafettpinnen opp igjen i ren skjær risiko for at det samme gjentar seg...
For mange år siden ble et merke som Martin Logan aldri gitt store tilbud på det blir det i dag, når til og med Ec-butikken driver rabattering er det noe som er galt..

De som handler brukt har det selvfølgelig veldig behagelig for tiden..Men det har også de som kjøper nye produkter.. Men det gir uansett et falskt bilde av at man gjør en god handel.
En god handel gjør man når markedet er stabilt..

Hvis det er slik ( og det virker slik ) at importør/forhandler gir like store avslag til kunder som forhandlerprisen er, blir det jo meningsløst for forhandlere å opprettholde en stor produktportefølje... Jeg tror også denne prispolitikken er et utslag av overlevelse som får et særdeles negativt utslag på litt lengre sikt en morgendagen.

Man skal ha rimelig alvorlig grad av grå stær for å ikke se rabbateringen som foregår blandt noen forhandlere...

Det er blitt for mange småimportører med merkebygging som kun tenker på å holde det i gang i stedet for å drive langsiktig i markedet med trygghet ut til kundene og videreforhandlere...

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
fodera skrev:
Ulf-B skrev:
fodera skrev:

Joda, jeg ser den..... Men jeg tror ( håper jeg tar feil ) tendensen peker nedover og resultatet blir mindre produkter (merker) og med nedleggelser som følge for en rekke mindre importører/nettbutikker.. Bransjen er hovedproblemet og det er der ansvaret ligger...
De som driver paralelt import/ordinær butikk med dette som hovedinntekt kommer til å få store problemer fremover pga. prispressingen... Det selges ikke highend produkter hver dag.
De merkene som de store kjedene innehar er uansett uinteresante ... Dette segmentet faller utenfor...
Hvis man får et krakk der mange forsvinner kommer det til å ta mange år før noen plukker stafettpinnen opp igjen i ren skjær risiko for at det samme gjentar seg...
For mange år siden ble et merke som Martin Logan aldri gitt store tilbud på det blir det i dag, når til og med Ec-butikken driver rabattering er det noe som er galt..

De som handler brukt har det selvfølgelig veldig behagelig for tiden..Men det har også de som kjøper nye produkter.. Men det gir uansett et falskt bilde av at man gjør en god handel.

Hvis det er slik ( og det virker slik ) at importør/forhandler gir like store avslag til kunder som forhandlerprisen er, blir det jo meningsløst for forhandlere å opprettholde en stor produktportefølje... Jeg tror også denne prispolitikken er et utslag av overlevelse som får et særdeles negativt utslag på litt lengre sikt en morgendagen.

Man skal ha rimelig alvorlig grad av grå stær for å ikke se rabbateringen som foregår blandt noen forhandlere...

Det er blitt for mange småimportører med merkebygging som kun tenker på å holde det i gang i stedet for å drive langsiktig i markedet med trygghet ut til kundene og videreforhandlere...
I den grad dette er et "problem", ligger det uansett utenfor vår kontroll. I den forstand at det vi ser nå er en følge av store krefter og trender langt utenfor vår lille andedam. Finanskrise. Globalisering. Produksjon i lavkostland. Internett - netthandel. Effektivitetspress i alle disktribusjonsledd. Parallellimport - både av nytt og brukt. Det er ingenting "bransjen" kan gjøre her. Selvfølgelig vil det bli nedleggelser og omstruktureringer. Selvfølgelig vil det være enkelte merker som går dukken. Selvfølgelig vil de små spesialistbutikkene slite. Selvfølgelig vil vi oppleve at aktører som ser seg tjent med det, vil gå ut med lavere priser, gode tilbud, rabatter etc. etc. Det er daglig rutine i alle bransjer, det - ingen grunn til å tro at hifi skal slippe unna. Antageligvis er det slik at hifi bare står i begynnelsen av slike dramatiske prosesser som andre bransjer allerede har vært gjennom eller står midt oppi.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Ulf-B skrev:
fodera skrev:
Ulf-B skrev:
fodera skrev:

I den grad dette er et "problem", ligger det uansett utenfor vår kontroll. I den forstand at det vi ser nå er en følge av store krefter og trender langt utenfor vår lille andedam. Finanskrise. Globalisering. Produksjon i lavkostland. Internett - netthandel. Effektivitetspress i alle disktribusjonsledd. Parallellimport - både av nytt og brukt. Det er ingenting "bransjen" kan gjøre her. Selvfølgelig vil det bli nedleggelser og omstruktureringer. Selvfølgelig vil det være enkelte merker som går dukken. Selvfølgelig vil de små spesialistbutikkene slite. Selvfølgelig vil vi oppleve at aktører som ser seg tjent med det, vil gå ut med lavere priser, gode tilbud, rabatter etc. etc. Det er daglig rutine i alle bransjer, det - ingen grunn til å tro at hifi skal slippe unna. Antageligvis er det slik at hifi bare står i begynnelsen av slike dramatiske prosesser som andre bransjer allerede har vært gjennom eller står midt oppi.
Pluss en!

fodera

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2010
Antall liker
0
Ulf-B skrev:
fodera skrev:
Ulf-B skrev:
fodera skrev:

Du har nok helt rett bortsett fra at jeg tror du skal lete lenge etter en bransje som tilbyr nye produkter til halv pris slik vi ser tendenser til innenfor hifi-bransjen... Halv pris er ikke et godt tilbud, det er dumping... :)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.852
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
Jeg synes det ser ut som prisdiffferansen mellom nytt og brukt i realiteten er mye mindre enn enkelte påstår. Nypris er det folk betaler for nytt, ikke hva noen har satt som 'veiledende'.

Er det noe marked som er 'ødelagt' er det kanskje nytt-markedet?
Så sant som det er sagt. Når nesten nytt omsettes til 33.000 kr og helt nytt ikke selges til utropspris 99.000 trenger man ikke noen rakettforskere for å skjønne hvilken av prisene som er feil.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.098
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Mange flinke markedsanalytikere her med BI, kanskje 8)

Vi er klar over markedskreftene de fleste av oss, men det var altså ikke utgangspunktet for denne tråden.
Det finnes også andre krefter i markedet som etterhvert vil slå inn, nemmelig at tilgangen på gode produkter etter hvert vil bli mindre når brukt- prisene på dyrt utstyr blir mindre og mindre. Det som ofte skjer i slike tilfeller, er at mange vil gjøre gode kjøp- en periode. Færre vil kjøpe nytt pga høy risiko for å få lite igjen- med den følge at bruktmarkedet kollapser. Defor stilte jeg spørsmålet om markedet er ødelagt. Vil tro at flere enn meg foretrekker et marked med forutsigbarhet?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.852
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
lars_erik skrev:

Vi er klar over markedskreftene de fleste av oss, men det var altså ikke utgangspunktet for denne tråden.
Det finnes også andre krefter i markedet som etterhvert vil slå inn, nemmelig at tilgangen på gode produkter etter hvert vil bli mindre når brukt- prisene på dyrt utstyr blir mindre og mindre. Det som ofte skjer i slike tilfeller, er at mange vil gjøre gode kjøp- en periode. Færre vil kjøpe nytt pga høy risiko for å få lite igjen- med den følge at bruktmarkedet kollapser. Defor stilte jeg spørsmålet om markedet er ødelagt. Vil tro at flere enn meg foretrekker et marked med forutsigbarhet?
Da forutsetter du en ting, nemlig at prisen du må betale for en gitt lydkvalitet over tid er konstant. Det er ikke min erfaring. Og jeg antar det er lydkvaltet og ikke eksklusivitet vi kjøper? Eller?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.852
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
timc skrev:
erato skrev:
Og jeg antar det er lydkvaltet og ikke eksklusivitet vi kjøper? Eller?

Nei. Tror ekslusivitet er viktigst for de fleste.
Hvorfor betale full pris når naboen kan skilte med en like fin boks til 1/3 av prisen? Da ødelegges markedet av billig bruktutstyr ja. Og i så fall bekreftes noen av mine fordommer mot deler av highend segmentet.

fodera

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2010
Antall liker
0
lars_erik skrev:

Avantgarde uno til 35tusen eller Merlin uåpnet i eske til halv pris fremdeles ikke solgt ... Kanskje dårlige eksempler... Hvor lenge har ikke flere en eksemplet, Avantgarde sett ligget ute for salg ??.. Men setter det likevel i klar sammenheng med spørsmålet til trådstarter...

Ringvirkninger i form av mindre tilgang, færre forhandlere ( kanskje et gode )men også et dårlig service nett på allerede solgte produkter ( og det er alvorlig ) det vil gjøre mange produkter ikke salgbare overhodet.. For å nevne noe...

Men det blir også kjedelig for fagbladene... mindre testobjekter og til slutt faller den generelle interessen for god lyd i helst 2 kanaler, til fordel for elkjøp produkter fordi sistnevnte er tilgjengelig i Norge :).

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.098
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Veldig enig med fodera. For meg er hvertfall lyd-kvaliteten det viktige. Om produktet i tillegg gjør seg som et møbel er det et stort pluss. Har selv aldri kjøpt noe over 40k nytt, og da med god rabatt. Men; jeg vil veldig gjerne ha muligheten i framtiden også til å kjøpe gode produkter brukt. Og det jeg er redd for, er at når færre kjøper nytt, vil tilgangen på gode brukt- produkter etterhvert bli dårligere. Og det ville være synd. Hva skal jeg begynne med da? Frimerkesamling? ::)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.852
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
lars_erik skrev:
Veldig enig med fodera. For meg er hvertfall lyd-kvaliteten det viktige. Om produktet i tillegg gjør seg som et møbel er det et stort pluss. Har selv aldri kjøpt noe over 40k nytt, og da med god rabatt. Men; jeg vil veldig gjerne ha muligheten i framtiden også til å kjøpe gode produkter brukt. Og det jeg er redd for, er at når færre kjøper nytt, vil tilgangen på gode brukt- produkter etterhvert bli dårligere. Og det ville være synd. Hva skal jeg begynne med da? Frimerkesamling? ::)
Et forslag: Høre på musikk!

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.267
Torget vurderinger
1
fodera skrev:
Ser selvfølgelig årsaken med at butikkene/importørene gir opp til 50% rabatt på nye produkter kamuflert som demo for å kvitte seg med lager i et allerede tregt marked.
En slik prispolitikk vil selvfølgelig gjenspeile seg i bruktmarkedet. Som faller helt sammen for de som skal selge privat...
Det største problemet på sikt er at det blir meget få forhandlere og mindre tilgjengelige merker som en konsekvens av at noen "useriøse" forhandlere/importører driver denne form for overprising med tilhørende rabattering...
Beklager, men dette er ikke problemet. Hvis man har tatt full kalkyle (slik som Hi-fi Klubben) og ikke gitt rabatt, ville tapet blitt noe mindre for forbrukeren? Svaret er nei; det ville blitt ennå større da inngangsbilletten blir høyere prismessig. Ingen er tjent med høyere priser på Hi-fi; hverken nytt eller brukt.

Dette dreier seg om tilbud og etterspørsel; intet annet!

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.098
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Erato, om alle hadde hørt like mye på musikk som meg hadde verden vært et bedre sted ;D
Er ikke slik som myten vil ha det til, at vi som kjøper high- end gjør det pga av eksklusiviteten! Jeg gjør det kun for at jeg- som de fleste- opplever at dess bedre utstyret er, dess større blir gleden av å høre på musikk. Trenger ikke flåsete bemerkninger.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
lars_erik skrev:

Ikke noe BI her - hehe.

Bruktmarkedet har ikke kollapset - hva du nå legger i det. Lave bruktpriser vil trekke nyprisene nedover. Det er kjempeforutsigbart. Når nyprisene går ned, er det kjempeforutsigbart at enkelte som sitter og melker gode fortjenester ut av en distribusjonskjede, vil få problemer. Den store marginen må erstattes med den lille marginen. Urasjonell distribusjon må erstattes med rasjonell distribusjon. Urasjonell produksjon må erstattes med rasjonell produksjon. Småskalaproduksjon må erstattes med storskalaproduksjon. Alt dette er helt forutsigbart. Det som ikke er forutsigbart, er hvilke aktører som overlever og hvilke som går dukken, og hvor fort det skjer. Dette er helt greie markedsmekanismer. Ikke lenge siden de kastet mobiltelefoner etter deg. Heller ikke lenge siden store flatskjermer kostet en liten formue - eller PCer, for den saks skyld.

Spør du meg, er dette veldig forutsigbart. Nyprisene vil presses nedover. De aktørene som ikke følger med i timen, vil bli skviset ut. Bruktprisene vil falle ytterligere. Blir nyprisene lave nok, vil brukprisene bli så lave at ingen gidder å selge - men forskjellene mellom nytt og brukt vil også bli så liten, at det heller ikke vil være noen som gidder å kjøpe brukt. Eller når hørte du om noen som har kjøpt en brukt mobiltelefon i det siste? Det er vel det nærmeste man kan komme en kollaps i bruktmarkedet - men er det da noe problem?

Topp Bunn