Ødelagt marked?

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
mutz skrev:
...
Som sosialdemokratisk fint for folket tankegang er dette fin-fint. Fra et samfunnsøkonomisk utgangspunkt er det ingen verdiskapning i denne formen for byttehandel. Hi-fi markedet finnes fordi noen kjøper nytt. Og her ligger verdiskapningen som betaler lønna til bransjeaktørene, og finansierer produktutvikling et hakk videre opp i kjeden.
Samfunnsøkonomisk sett er det sludder og pølsevev => «all» handel er god handel - begge parter kommer fordelaktig ut av det og får det bedre. Det er til en viss grad også en gjensidig «avhengighet» mellom markedet for nytt og markedet for brukt, dersom bruktmarkedet er «dødt», så gir det en negativ påvirkning på markedet for nytt og vice versa.

mvh
KJ
Du må se mitt svar i kontekst med sitatet jeg svarte på. byttehandel 1 til 1 gir ingen samfunnsøkonomisk gevinnst.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
mutz skrev:
Du må se mitt svar i kontekst med sitatet jeg svarte på. byttehandel 1 til 1 gir ingen samfunnsøkonomisk gevinnst.
Det er nok det privatøkonomiske som er hoveddrivkraften i slik handel. Samfunnsøkonomiske gevinster står nok svært lavt på listen når folk skal velge hifi vil jeg formode. Kanskje så lavt at betydningen er lik null i praksis.
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
mutz skrev:
Du må se mitt svar i kontekst med sitatet jeg svarte på. byttehandel 1 til 1 gir ingen samfunnsøkonomisk gevinnst.
Det er nok det privatøkonomiske som er hoveddrivkraften i slik handel. Samfunnsøkonomiske gevinster står nok svært lavt på listen når folk skal velge hifi vil jeg formode. Kanskje så lavt at betydningen er lik null i praksis.
Det er klart svært få kjøper hifi for å holde julene i gang. Enig med deg i det. Poenget mitt er kanskje noget diffust ;D, selv om det er enkelt.

Pris som grunnlag for innkjøp er dumt. 50 % rabatt gjør ikke et godt kjøp i seg selv. 1/3 av nypris betyr ikke at produktet gir deg den ytelsen man streber etter. Noen ganger er det fornuft å kjøpe nytt. Også bidrar man jo litt, for de som er opptatt av slikt.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
lars_erik skrev:
Har f.eks. sett flere Avalon Ascendant N høyttalere lagt ut i det siste for 33000. Nypris er 99000. Har ikke hørt disse selv, men de har fått veldig bra kritikker. Hadde de hatt mulighet for bi- wiring, hadde jeg kanskje slått til. Som sagt, skyter meg selv i foten 8)
Siden de ikke er gått enda, bør det være mulig å få de enda billigere. Det jeg vil fram til her, er at det er nærmest grunn for innleggelse om man velger å kjøpe nytt :eek:
Jeg skjønner at det er et problem at hifi-utstyr er for billig. At man i tillegg slipper unna med ett sett høyttalerkabler gjør det jo enda mer problematisk. Hva skal man gjøre med alle pengene man får til overs? ???

Jeg er glad jeg har et liv utenfor hfs med virkelige mennesker med virkelige problemer. :p
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
mutz skrev:
...
Du må se mitt svar i kontekst med sitatet jeg svarte på. byttehandel 1 til 1 gir ingen samfunnsøkonomisk gevinnst.
Det er ikke snakk om 1 til 1 handel (likt mot likt), men ulikt mot ulikt hvor partene har kommet fram til felles «verdsettelse» => penger mot hifi (eller hva det skal være). Så lenge begge parter i en handel får det bedre, så får også samfunnet av dise to partene det bedre; og siden ingen andre påvirkes av handelen, så får samfunnet som helhet det bedre av at handelen gjennomføres. Ergo er det en samfunnsøkonomisk gevinst. Hvordan denne gevinsten evt skal talfestes er en annen skål. Dersom en av partene mot formodning skulle få det værre av å gjennomføre handelen (dvs et samf.øk tap), så vil vedkommende forhåpentlig ikke gjøre det, og bildet forblir status qou.

Hvor mangler det samfunnsøkonomisk gevinst? Eller blir den borte noe sted?

mvh
KJ
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
mutz skrev:
...
Du må se mitt svar i kontekst med sitatet jeg svarte på. byttehandel 1 til 1 gir ingen samfunnsøkonomisk gevinnst.
Det er ikke snakk om 1 til 1 handel (likt mot likt), men ulikt mot ulikt hvor partene har kommet fram til felles «verdsettelse» => penger mot hifi (eller hva det skal være). Så lenge begge parter i en handel får det bedre, så får også samfunnet av dise to partene det bedre; og siden ingen andre påvirkes av handelen, så får samfunnet som helhet det bedre av at handelen gjennomføres. Ergo er det en samfunnsøkonomisk gevinst. Hvordan denne gevinsten evt skal talfestes er en annen skål. Dersom en av partene mot formodning skulle få det værre av å gjennomføre handelen (dvs et samf.øk tap), så vil vedkommende forhåpentlig ikke gjøre det, og bildet forblir status qou.

Hvor mangler det samfunnsøkonomisk gevinst? Eller blir den borte noe sted?

mvh
KJ
Ok du vinner ;D
Fyller på med mer flytende og skrur volumet enda et hakk opp. Får ta diskusjonen en gang cellene ikke dupper i sprit.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
mutz skrev:
...

Ok du vinner ;D
Fyller på med mer flytende og skrur volumet enda et hakk opp. Får ta diskusjonen en gang cellene ikke dupper i sprit.
Slainte Mhath! (skål)

mvh
KJ
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.948
Antall liker
19.800
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
JENO, problemet er ikke at man får penger til overs, slik som din-sarkastiske ::)- kommentar antydet, men det faktum at når det ikke lønner seg å kjøpe nytt, vil tilgangen til gode produkter etterhvert bli dårligere. Samt at man får dårlige priser på det man vil selge. Har heller ikke samme tro på markedskreftenes fortreffelighet som enkelte her er talsmenn for. Om færre kjøper nytt, vil nødvendigvis markedet etterhvert tørke inn.
 
R

Rojoh

Gjest
Løsningen må bli at man kjøper det som er fornuftig i forhold til system og preferanse.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.719
Torget vurderinger
1
Ødelagt marked?

Jeg har lyst til å komme med et par betraktninger:

1. Det har de siste årene kommet en rekke nye aktører i markedet, og flere av disse har solgt produkter med høy veil. pris for veldig lave priser. De fleste av disse har lave driftsutgifter og kan klare seg med lav fortjeneste, og de er i tillegg interessert i goodwill hos sine leverandører for å beholde agenturene.
2. Finanskrisen + flere aktører har medført større rabattering over hele linjen. Hvis en ser på omsetning på de større butikkene så har den vært den samme de siste 2-3 årene, men inntjeningen har vært lavere. Altså har de solgt flere produkter, men med større rabattering.
3. Det har blitt solgt flere "dyre" high-end produkter enn normalt, og det har også blitt solgt veldig mange nye og relativt ukjente merker de siste årene pga. nye aktører.
4. Mere nysalg gjør at bruktmarkedet fylles opp mer flere produkter. De ukjente merkene har blitt solgt veldig billig, og de går desto billigere på bruktmarkedet. Dette vil igjen påvirke de mer kjente merkene, og vi får en litt uheldig sirkel. Det vil da kun være de aller mest kjente merkene som går til en "riktig" pris.

Løsningen (rent markedsøkonomisk for bruktmarkedet) er at det må selges færre nye produkter, og at de må bli solgt til en høyere pris. Bransjen var nok veldig nervøs under finanskrisen, men faktum er at en del kunder fikk bedre råd pga. lavere rente, og i tillegg til bedre rabatter medførte dette mere salg av nye produkter.

Det er enkelte som sikter til at en bør kjøpe produkter i utlandet, men hvis en kjøper fra mindre aktører så får en garantert like gode priser i Norge som i utlandet. En ting er veil. pris og en annen ting er reell pris. En bør i hvertfall forhøre seg, og en kjøper selvfølgelig der en får best betingelser.

Mvh
Høvdingen
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.948
Antall liker
19.800
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Synes Høvdingen her kommer med en del innspill til ettertanke. For å vise "galskapen" i bruktmarkedet for tiden, vil jeg komme med et eksempel. Har et par veldig gode høyttalere- Gemme Audio Tanto. Liker de veldig godt, men har tenkt på å gå for toppmodellen- Katana. Det jeg da erfarer er at innbytteprisen jeg får hos importør er HØYERE enn den prisen jeg i dagens marked kan forvente meg å få her på HFS. Er det bare meg, eller er det ikke noe som ikke stemmer her da?
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
så tråden er startet ut fra egeninteresse? ;) ;)

Eneste problemet jeg har, er at de objektene jeg er interessert i, dukker nesten aldri opp. Betyr bare at det er bra greier? ::)

ellers er vel matematikken ganske enkel for utstyr som ikke er "brødvare".
Villedene pris - kalkulert rabatt / på to = det som kan oppfattes som under halv pris.
 

vta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
352
Antall liker
6
lars_erik skrev:
Det jeg da erfarer er at innbytteprisen jeg får hos importør er HØYERE enn den prisen jeg i dagens marked kan forvente meg å få her på HFS.
Slik er det jo forøvrig i bilmarkedet også, man får som regel bedre pris hos en merkeforhandler når man leverer en bil i innbytte enn hva man kan forvente seg å få dersom man slenger inn en annonse på finn, så jeg ser egentlig ikke helt hva som er problemet i akkurat dette tilfellet.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
ErosLoveking skrev:
så tråden er startet ut fra egeninteresse? ;) ;)

Eneste problemet jeg har, er at de objektene jeg er interessert i, dukker nesten aldri opp. Betyr bare at det er bra greier? ::)
Eller de solgte aldri så bra i utgangspunktet ;)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Ødelagt marked?

lars_erik skrev:
innbytteprisen jeg får hos importør er HØYERE enn den prisen jeg i dagens marked kan forvente meg å få her på HFS.
Og da kan du velge å se byttehandelen på to måter:

#1 Importøren gir deg høy innbyttepris for dine brukte høyttalere.

#2 Importøren gir deg solid rabatt på de nye høyttalerne.

;)
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.948
Antall liker
19.800
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Litt egeninteresse, men langt i fra bare. Synes dette er en fantastisk hobby, som gir meg utrolig mye glede. Noe av det som er mest spennende, er å prøve nye komponenter. Er redd for at markedet til slutt kolapser, og det er slutt på moroa- for en stund hvertfall.
PS. Fantastisk bra konsert med Elbow fra Abbey Road på NRK akkurat nå ;D
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
vta skrev:
lars_erik skrev:
Det jeg da erfarer er at innbytteprisen jeg får hos importør er HØYERE enn den prisen jeg i dagens marked kan forvente meg å få her på HFS.
Slik er det jo forøvrig i bilmarkedet også, man får som regel bedre pris hos en merkeforhandler når man leverer en bil i innbytte enn hva man kan forvente seg å få dersom man slenger inn en annonse på finn, så jeg ser egentlig ikke helt hva som er problemet i akkurat dette tilfellet.
Mellomleget blir ca det samme uansett, dermed er det greit å bytte inn. Da med tanke på evt klager fra kjøper av tidligere eid produkt. Gjelder kanskje særlig nettopp bil.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
lars_erik skrev:
Litt egeninteresse, men langt i fra bare. Synes dette er en fantastisk hobby, som gir meg utrolig mye glede. Noe av det som er mest spennende, er å prøve nye komponenter.
Enig. Og dette blir fort litt lettere med lave bruktpriser da det i større grad er mulig å sitte med flere komponenter samtidig. Man må ikke alltid få solgt før man kjøper.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Holmium skrev:
ErosLoveking skrev:
så tråden er startet ut fra egeninteresse? ;) ;)

Eneste problemet jeg har, er at de objektene jeg er interessert i, dukker nesten aldri opp. Betyr bare at det er bra greier? ::)
Eller de solgte aldri så bra i utgangspunktet ;)

hehe ser den, tror nok de har solgt greit, trass i at det koster noen $$$
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
lars_erik skrev:
Zomby_Woof, begge deler er tilfelle ;)
Og i den grad #2 gjelder, har du en del av forklaringen på hvorfor brukt utstyr prises lavt i forhold til veiledende.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
ErosLoveking skrev:
Holmium skrev:
ErosLoveking skrev:
så tråden er startet ut fra egeninteresse? ;) ;)

Eneste problemet jeg har, er at de objektene jeg er interessert i, dukker nesten aldri opp. Betyr bare at det er bra greier? ::)
Eller de solgte aldri så bra i utgangspunktet ;)

hehe ser den, tror nok de har solgt greit, trass i at det koster noen $$$
Kjenner den :)
Føler det tidvis slik at ting som skrytes opp i skyene, gjerne av både forbrukere og journalister, blir solgt i bøtter og spann for dermed å være uoppdrivelige på bruktbørsen. Men når produktet først begynner å omsettes brukt så ramler det inn en hel drøss. Et par eksempler kan være mc275 (som jeg selv har, kjøpt ny) og Linn Unidisc. Ikke det aller dyreste, men ikke lommepenger for de fleste heller.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.948
Antall liker
19.800
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Zomby_Woof, ser den, men forandrer ikke det faktum at dette tilslutt vil føre til at færre kjøper nytt. Noe som gjør at det etterhvert vil bli færre gode produkter på bruktmarkedet. Eller?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det kan være interessant å kikke litt på den audiofile kulturen her, også. Vi er som gruppe temmelig hardt rammet av 'shiny kit syndrome'. Alt nytt er bedre, små nyanser beskrives med språkets største ord, produktene gir oss eierglede til Harry Pearson går i staver over noe nytt. Vi forventer, nesten krever, revolusjon der bare evolusjon er innenfor rekkevidde. Vi blir dødelig skuffet med utgangspunkt i nesten idiotiske forventninger.

Tro meg: Det finnes ikke Hifi som får Kenny G til å spille som John Coltrane.

Hva med å glede seg over alle klasseproduktene som selges brukt til en hyggelig pris? Må du bytte brukt til nytt? Hva med brukt til brukt? Det skulle jo være gull, siden bruktprisene er 'for lave'...
 
R

Rojoh

Gjest
Egentlig en interssant diskusjon. Er selv i stadig handlemodus (og ikke nødvendigvis selgemodus - mer om det til slutt). Jeg kjøpte nettopp et analogt (fyfy!) aktivt delefilter. Kjøpte promte uten diskusjon og pruting. Faktum er at dette filteret har sett avertert kun 2 ganger i min tid på hfs. I disse digitale tider kan man beskyldes for dårskap, men jeg solgte DEQXen min (PDC 2,6P) for årvis siden... Ergo: Man vet hva man vil ha og betaler deretter.

Nå er jeg som eksempel i kjømda for ny bassamp. Har du noe å selge? Nykjøp = dårskap? So what! Jeg skal ha en Lab Gruppen iP450. Bling, dill og røverkjøp interesserer ikke. Jeg betaler det som må til! Jeg vet hva jeg vil ha. Sikkert noen som kan pushe 500watt billigere. Vel, jeg trenger ikke 500watt. Ei heller dB i løsvekt.

Så til selgemodus: Ikke faen om jeg selger bra stæsj til Nillepris. Man kan alltids lage fornuftig lapskaus til tven, pcen eller vekkerklokken. Eller glede venner med billig hifi.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.948
Antall liker
19.800
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Rojoh, her er du ved kjernen. Har det slik selv- ikke fanken om jeg GIR bort high- end utstyr! Og det er dit jeg vil med denne tråden. Hvorfor i all verden er det så mange som GIR bort dyrt utstyr til 1/3 av ny pris? Det fører jo kun til forventning om stadig lavere bruktpriser. Og det gjør det nesten umulig å selge til en anstendig pris der man føler at man ikke er utsatt for landeveisrøveri!
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Tjahh.. Jeg hadde akkurat en runde med DP passivkontroller. En 7.0 gikk ut, og en 7.3 kom inn. Helt ærlig må jeg innrømme at jeg synes prisen i begge tilfeller lå lavt (rundt 1/3 av 'nypris'). Greit nok at begge produktene virkelig begynner å dra på åra, rundt 10 år. Men boksene var i begge tilfeller mer eller mindre som nye. Elma-omskiftere, motstander og Neutrik XLR. De kommer til å vel til å overleve eierne begge to... Er det rimelig at prisen ligger på 1/3, når 90% av forventet levetid gjenstår?

Det bestemmer selger og kjøper sammen. Ikke noe å hisse seg opp over, synes jeg. Jeg er bare glad for å ha fått riktig farge for et mellomlegg på rundt 500 kroner.
 
R

Rojoh

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Tjahh.. Jeg hadde akkurat en runde med DP passivkontroller. En 7.0 gikk ut, og en 7.3 kom inn. Helt ærlig må jeg innrømme at jeg synes prisen i begge tilfeller lå lavt (rundt 1/3 av 'nypris'). Greit nok at begge produktene virkelig begynner å dra på åra, rundt 10 år. Men boksene var i begge tilfeller mer eller mindre som nye. Elma-omskiftere, motstander og Neutrik XLR. De kommer til å vel til å overleve eierne begge to... Er det rimelig at prisen ligger på 1/3, når 90% av forventet levetid gjenstår?

Det bestemmer selger og kjøper sammen. Ikke noe å hisse seg opp over, synes jeg. Jeg er bare glad for å ha fått riktig farge for et mellomlegg på rundt 500 kroner.
Du er jo litt heldig da som bare har et fargeproblem å forholde deg til. ;) Du har jo kontroll på ytelse vs. preferanse og kompabilitet.

Mvh. Johan
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.948
Antall liker
19.800
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Det er vel der feilen ligger; at enkelte selger uansett pris. Ved at de gjør det, ødelegger de markedet for oss som ikke liker å bli utsatt for landeveisrøveri.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Visst er jeg heldig. Å vite hva man vil er deilig.

Forresten var det ikke 1/3 når jeg tenker meg om, heller snaut 1/4..
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Sorry, lars_erik.

Jeg er ikke enig med deg. Prisene dannes fritt i et uregulert marked. Tilbud og etterspørsel bestemmer, og det er helt greit.

Vil ingen betale det høyttalerne dine er verd for deg? Behold dem!
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.948
Antall liker
19.800
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Zomby_Woof, du personifiserer dette for mye. Jeg får det jeg vil ha pga at jeg nekter å gi bort utstyr. Paradokset er at jeg ved å bytte hos importøren du jobber for, får en bedre deal enn å selge og kjøpe her på sentralen. Fantastisk service,ja, men det forandrer ikke det faktum at folk snart forventer å få kjøpe brukt tilnærmet "gratis"
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.030
Antall liker
8.240
Torget vurderinger
1
lars_erik skrev:
Synes Høvdingen her kommer med en del innspill til ettertanke. For å vise "galskapen" i bruktmarkedet for tiden, vil jeg komme med et eksempel. Har et par veldig gode høyttalere- Gemme Audio Tanto. Liker de veldig godt, men har tenkt på å gå for toppmodellen- Katana. Det jeg da erfarer er at innbytteprisen jeg får hos importør er HØYERE enn den prisen jeg i dagens marked kan forvente meg å få her på HFS. Er det bare meg, eller er det ikke noe som ikke stemmer her da?
Hvor mange kjøpere er det til en slik høytaler? Jeg har vært Hi-Fi entusiast siden 1978 eller så, og riktignok leser jeg bare hi-fi blader kun sporadisk - og med en viss fare for å dumme meg ut: men jeg har aldri hørt om Gemme Audio Tanto og vil følgelig aldri lukte på disse på bruktbørsen. Stort sett så vet folk hva de vil ha og ser etter dette.
 
R

Rojoh

Gjest
lars_erik skrev:
Det er vel der feilen ligger; at enkelte selger uansett pris. Ved at de gjør det, ødelegger de markedet for oss som ikke liker å bli utsatt for landeveisrøveri.
I ditt tilfelle handlet det om oppgradering innenfor samme merke. Stanger man hodet mot veggen/bruktmarkedet, kan det lønne seg å ta en time-out og forsøke å gjenoppdage fortreffeligheten ved utstyret man allerede har valgt. Eventuelt gjøre som meg - rekomponorere andre steder. Jeg var en stund fristet til å selge mine Tannoy Sandringhamer for å få litt mer trøkk/smell - nå glitrer de i en symbiose med 15" basselementer og nevrosene overlates til øvrigheten.

Mvh. Johan
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.948
Antall liker
19.800
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Igjen, dette handler ikke om mine høyttalere og salg av de. Det var kun et eksempel. Denne tråden startet jeg ikke for min egen syke mor. Hadde ikke vært noe problem å få de solgt til 1/3 av nypris. Men, som sagt, jeg selger IKKE noenting til gi-bort pris. Er for sta til det 8)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
lars_erik skrev:
Zomby_Woof, du personifiserer dette for mye.
Ikke ment personlig i det hele tatt. Der jeg bruker 'du' kan du like gjerne sette inn 'selger'.

Bruktprisene reflekterer ganske enkelt markedets verdivurdering av nytt og brukt i forhold til hverandre.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Holmium skrev:
ErosLoveking skrev:
Holmium skrev:
ErosLoveking skrev:
så tråden er startet ut fra egeninteresse? ;) ;)

Eneste problemet jeg har, er at de objektene jeg er interessert i, dukker nesten aldri opp. Betyr bare at det er bra greier? ::)
Eller de solgte aldri så bra i utgangspunktet ;)

hehe ser den, tror nok de har solgt greit, trass i at det koster noen $$$
Kjenner den :)
Føler det tidvis slik at ting som skrytes opp i skyene, gjerne av både forbrukere og journalister, blir solgt i bøtter og spann for dermed å være uoppdrivelige på bruktbørsen. Men når produktet først begynner å omsettes brukt så ramler det inn en hel drøss. Et par eksempler kan være mc275 (som jeg selv har, kjøpt ny) og Linn Unidisc. Ikke det aller dyreste, men ikke lommepenger for de fleste heller.
Flavour of the month er "ekstremt" styrende. Ingen tvil om noen skribenter eller publikasjoner har ekstremt stor forbrukermakt.

samtidig er det produkter der ute som har opparbeidet seg et rykte og omdømme, selv om de ikke får overvettes mye eksponering i den kulørte presse. Jeg velger å tro at det er noe kvalitativt i bunnen som får folk til å holde på disse greiene.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.948
Antall liker
19.800
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Det er vel også mulig at det reflekterer at enkelte har så mye penger at det ikke betyr noe for de å selge high-end utstyr til B-Gjengen pris?
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.539
Antall liker
3.717
Torget vurderinger
96
lars_erik skrev:
Rojoh, her er du ved kjernen. Har det slik selv- ikke fanken om jeg GIR bort high- end utstyr! Og det er dit jeg vil med denne tråden. Hvorfor i all verden er det så mange som GIR bort dyrt utstyr til 1/3 av ny pris? Det fører jo kun til forventning om stadig lavere bruktpriser. Og det gjør det nesten umulig å selge til en anstendig pris der man føler at man ikke er utsatt for landeveisrøveri!
Men så la vær og selg, og slutt å syte da. Det er faktisk så enkelt som at markedet bestemmer, innfinn
deg med det eller vent på bedre tider. Vi andre er bare glade for at bruktprisene er lave. Kjøper aldri nytt selv, kun brukt. Fortjener jeg
kjeft og beskyldninger om å legge markedet dødt da?? Synes denne tråden er tullete, og et ikkeproblem.
 
Topp Bunn