Ødelagt marked?
Jeg har lyst til å komme med et par betraktninger:
1. Det har de siste årene kommet en rekke nye aktører i markedet, og flere av disse har solgt produkter med høy veil. pris for veldig lave priser. De fleste av disse har lave driftsutgifter og kan klare seg med lav fortjeneste, og de er i tillegg interessert i goodwill hos sine leverandører for å beholde agenturene.
2. Finanskrisen + flere aktører har medført større rabattering over hele linjen. Hvis en ser på omsetning på de større butikkene så har den vært den samme de siste 2-3 årene, men inntjeningen har vært lavere. Altså har de solgt flere produkter, men med større rabattering.
3. Det har blitt solgt flere "dyre" high-end produkter enn normalt, og det har også blitt solgt veldig mange nye og relativt ukjente merker de siste årene pga. nye aktører.
4. Mere nysalg gjør at bruktmarkedet fylles opp mer flere produkter. De ukjente merkene har blitt solgt veldig billig, og de går desto billigere på bruktmarkedet. Dette vil igjen påvirke de mer kjente merkene, og vi får en litt uheldig sirkel. Det vil da kun være de aller mest kjente merkene som går til en "riktig" pris.
Løsningen (rent markedsøkonomisk for bruktmarkedet) er at det må selges færre nye produkter, og at de må bli solgt til en høyere pris. Bransjen var nok veldig nervøs under finanskrisen, men faktum er at en del kunder fikk bedre råd pga. lavere rente, og i tillegg til bedre rabatter medførte dette mere salg av nye produkter.
Det er enkelte som sikter til at en bør kjøpe produkter i utlandet, men hvis en kjøper fra mindre aktører så får en garantert like gode priser i Norge som i utlandet. En ting er veil. pris og en annen ting er reell pris. En bør i hvertfall forhøre seg, og en kjøper selvfølgelig der en får best betingelser.
Mvh
Høvdingen