Ødelagt marked?

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Solgte nettopp ett Audio Magic Rack på brukten for det samme som jeg ga for det.
Racket ble solgt etter 2 dagers annonsering, var så heldig og traff på en som satt og ventet på at ett slikt eksemplar skulle legges ut.Det gikk for litt under halvpris av villledende.Hvor mye racket er betalt for når det var nytt er jo en annen sak.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
petal skrev:
Ja det er sikkert riktig at de hadde den pris den gang. Men det var vel snakk om en B&W 801 Matrix MK 2 eller noe slikt det? Som er langt fra dagens 801d

Men ja, Hifi klubben er ikke like billig som før. I gamle dager var det lang kø ute på gata en halv time før klubben åpnet.
De tenkte nok veldig langsiktig med sin tidlige prispolitikk. Først lokke folk inn i butikken for å kjøpe noe billig samtidig som du lurer dem til å tro de er medlem i en klubb med klubb-blad som kommer i postkassen, mot å i etterkant få en ekstrem lojalitet tilbake fra kundene. Jeg blir litt kvalm med tanke på den strategien, og alle de som har bitt på snøret og blitt ihuga medlemmer.
 
N

nb

Gjest
baluba skrev:
De tenkte nok veldig langsiktig med sin tidlige prispolitikk. Først lokke folk inn i butikken for å kjøpe noe billig samtidig som du lurer dem til å tro de er medlem i en klubb med klubb-blad som kommer i postkassen, mot å i etterkant få en ekstrem lojalitet tilbake fra kundene. Jeg blir litt kvalm med tanke på den strategien, og alle de som har bitt på snøret og blitt ihuga medlemmer.
Da har vel hatt monopol i Skandinavia(?) på merkene de fører også, og før internett-tider var det vanskelig å sammenligne prisene med utlandet.
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.734
Antall liker
4.580
Sted
Nøtterøy
Er selv på forsterkerjakt for tiden, og jeg er meget overrasket over hvor lave bruktprisene er og hvor stort markedet er på brukt. Dette henger selvfølgelig sammen
Jeg har valgt å kjøpe meg helt nytt sett da jeg fikk en fin pris. Men jeg må si jeg var litt skeptisk, for jeg tenker at den dagen en får lyst til å prøve noe annet så
er det vel ikke stort en får for det en skal forsøke å selge.
Tror mye av det jeg ser på torget og finn nærmest er håpløst å bli kvitt uten nærmest å gi det bort. Dessverre! :(
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
du er vel inne på det selv " da jeg fikk en fin pris" , veil pris er ikke alltid prisen og når du kan kjøpe nytt med rabatt ,blir bruktprisen deretter. Uansett er det mange som tester og tester og har problemer med og falle til ro med noe, dermed er prisen eneste verktøy til og bli raskt kvitt utstyr. En kan jo si at en kan sitte på ting til en får rett pris, men ikke alle har anledning til og binde store beløp ( som også tross allt koster) i utstyr som bare lagres år på år.

At bruktprisen er lav åpner jo dører for almuen til å få et glimt av ekte high end.
 
Y

ymir

Gjest
Det er da et fritt og åpent marked.
Da kan vel aldri et marked bli ødelagt?At priser går opp og ned viser at det frie og åpne marked fungerer.
Noen vinner og noen taper.Så lenge 99.8% er på den "rette" side er det ingen grunn til å sutre på lave
brukt priser dersom en ikke tilhører 0.2% andelen.
Det er da også slik at noen er i den økonomiske stilling at de kan manipulere et marked,
dette er også en del av et fritt marked.
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Markedet for brukt hifi er tilbud og etterspørsel. Enkelt og greit. Med mindre ikke en profesjonell aktør fallbyr varene sine og på den måten tar beina vekk unna brukt makredet så kan man ikke ødelegge et marked. Man kan gjøre mange gode bruktkjøp her til lands, men en kjapp kikk på finn.no avslører også hvor naive mange er i fohold til hva de kan forvente å få for det gamle skrapet sitt.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.286
Antall liker
11.088
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Kan ikke se noe ødelagt marked, jeg. Snarere tvert imot.
Elektronikk taper seg over tid, og det er normalt å forvente en verdireduksjon på 10% i året. Samme gjelder høyttalere.
Unntak er samleobjekter, ting som er ute av produksjon og som det fremdeles er stor etterspørsel etter.
Jeg tenker meg 30% prisfall første året, deretter 10% reduksjon pr år. Etter formelen vil da en forsterker som koster 20000 ny ligge på 5500 etter 10 år.
Ta for eksempel effektforsterkere. På brukten finner jeg stadig 1-2 år gamle forsterkere til 60-70% av nypris. Og jeg finner 10 år gamle ting til 30% av tilsvarende nypris idag. Tar man i betraktning prisøkning, mange tunge hifi-merker har steget mye de siste 10 årene, er ikke dette veldig billig. Bare billig.
Elektronikk slites med tiden, og man skal ikke regne med å selge denslags uten tap etter års bruk. Brukte ting skal være billig.
Gi-bort-priser ser jeg ikke noe til. Send meg gjerne en PM hvis det dukker opp noe tyngre effekttrinn til spottpris fra Nelson Pass, Krell, DP eller denslags. Mottas med glede.
 

mega1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.10.2008
Innlegg
453
Antall liker
188
Sted
haugesund område
Torget vurderinger
1
vel jeg prøvde nå nylig og selge en BDP pioneer LX91 bluray spiller. oslohifisenter har den til 21990kr. jeg har orginal emb osv, den er 3 år gammel, og jeg prøvde på 6000kr...jeg fikk EN respons, og han var vel ikke oppriktig interessert.. syns at markede er latterlig billig jeg, men det er liten vits i å prøve og selge noe:)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
vel jeg prøvde nå nylig og selge en BDP pioneer LX91 bluray spiller. oslohifisenter har den til 21990kr. jeg har orginal emb osv, den er 3 år gammel, og jeg prøvde på 6000kr...jeg fikk EN respons, og han var vel ikke oppriktig interessert.. syns at markede er latterlig billig jeg, men det er liten vits i å prøve og selge noe:)
Blueray spillere og hjemmekino recivere faller fort med 50% ifra et år til et annet har jeg inntrykk av... Dette fordi det stadig kommer nye formater samt at blueray er en relativt ny teknologi... Etter 4-5 år får en ikke nesten ikke noe for slike produkter... Om markedet er ødelagt ? Betviles...Men at det er fint å være KJØPER i Norge er og en visshet...
 

mr1derful

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2012
Innlegg
174
Antall liker
38
Hva er problemet egentlig? Ingen som syter og bærer seg for at flatskjermer på størrelse med en halv vegg nå koster 5-6.000,- eller sågar mindre...
Slik er det alltid når utviklingen ruller og går. Selv har jeg en griseflott B & O TV stående, som kostet 37.000,- for noen få år siden. Ser de går for 2-3.000,- nå om dagen, strøkne! Slik er det bare. Og produkter med et snev av datateknologi (eks. BR spillere etc.) er selvsagt ekstra utsatt.

Noe ganske annet er at innen high end lyd så er det de GODE skikkelige sakene som holder seg best på bruktmarkedet, av naturlige årsaker. Skrot og ukjente ting som kanskje ufortjent oppfattes som skikkelige saker kan naturlig nok handles billig. Når så den såkalte listeprisen egentlig ikke er den reele gjennomsnittlige salgsprisen på en vare heller, så er det ikke rart at bildet ser litt snodig ut. Men stort sett er markedet dyktig til å regulere seg selv.

Å hakke på en stakkar som kanskje ser seg nødsaget til å måtte selge unna fordi han har kommet opp i et økonomisk uføre eksempelvis, det ser jeg på som ganske arrogant og smakløst. Som om vedkommende alene skulle ta ansvaret for bruktprisen på gjeldende utstyr...

Hifijungelen er full av slike "prisfall", og av mange årsaker. Det er mye unge mennesker involvert, impulskjøp, utålmodighet og iver etter å prøve noe nytt, produktets iboende tidsbegrensede egenskap er nevnt, tenk eks. på pick-uper som er av mange å anse som suspekte ting hva bruktkjøp angår, dyre kabler er et annet typisk område som attpåtil er raust kalkulert hos alle ledd i kjeden, og ikke så lett kan bevise sin egenverdi...
 
Topp Bunn