Ødelagt marked?

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.947
Antall liker
19.800
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Ulf-B, problemet med det du beskriver, er at i de fleste slike tilfeller blir kvaliteten på produktene vesentlig dårligere. Det er neppe noen ønsket situasjon?
 

fodera

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2010
Innlegg
115
Antall liker
0
Voff skrev:
fodera skrev:
Har fulgt denne tråden og er litt overasket over at flere ikke ser problemet som jeg støtter trådstarter i.
Hvordan ser bruktmarkedet ut om noen år hvis det ikke kjøpes nytt ?
Ser selvfølgelig årsaken med at butikkene/importørene gir opp til 50% rabatt på nye produkter kamuflert som demo for å kvitte seg med lager i et allerede tregt marked.
En slik prispolitikk vil selvfølgelig gjenspeile seg i bruktmarkedet. Som faller helt sammen for de som skal selge privat...
Det største problemet på sikt er at det blir meget få forhandlere og mindre tilgjengelige merker som en konsekvens av at noen "useriøse" forhandlere/importører driver denne form for overprising med tilhørende rabattering...
Beklager, men dette er ikke problemet. Hvis man har tatt full kalkyle (slik som Hi-fi Klubben) og ikke gitt rabatt, ville tapet blitt noe mindre for forbrukeren? Svaret er nei; det ville blitt ennå større da inngangsbilletten blir høyere prismessig. Ingen er tjent med høyere priser på Hi-fi; hverken nytt eller brukt.

Dette dreier seg om tilbud og etterspørsel; intet annet!
Her tar du feil eller vrir på problemstillingen... Ingen er tjent med høyere brukt eller nypris...
Hifi er blitt billigere og det tilbys langt bedre prestasjoner jevnt over i forhold til for mange år siden... Hvis veil ut-pris er 40 tusen og det gis 40% rabatt... hva tror du er igjen i forhold til innkjøpspris.. Det går ut i null på produktet... Så kommer event.frakt og forsikring på denne sendingen.. allerede da begynner du å tape penger.. og da er ikke tidsforbruket ibergnet..

La oss si at prisene blir justert ned med 20% ut fra forhandler. Er det inkludert 20% reduksjon fra leverandør tror du ? jeg tror ikke det....
På 20% reduksjon i pris tror du kundene slutter å prute ? heller ikke dette tror jeg på...
Dette blir nesten som med bensinstasjonene, noen få prosent på hver liter..
Voff det er ingen som gidder å drive med hifi hvis dette senarioet skulle bli konsekvensen.

Neste gang du drar til Oslo hifi center så blir du møtt med et seven-eleven konsept med pølser over disk og aller bakerst finner du noe som kan minne om hifi i beste fall..

Jeg vil også ha hifi billigst mulig og mest mulig for pengene, men vi bor i et høykost-land med betydelig utgifter også for de som pusher hifi.. Jeg tror ikke som noen andre att dette er en gullgruve der potensielle kunder trår ned dørstokken for å kjøpe highend produkter...

At bruktmarkedet er i ferd med å bryte sammen er utelukkende resultatet av merkebyggende forhandlere med dårlig likvididtet eller dekningsbidrag i forhold til investeringene... Det satses for ambisiøst på å ha de beste merkene og få et navn uten tanke på at det sikkert kreves en del minimumskrav fra leverandørene for å flagge nettopp deres merke... sistnevnte koster mye penger og derfor får det slike tendenser som har vært økende det siste halve året...

Å oppfordre til sideimport gjør ikke saken bedre, men det er igjen en konsekvens av prisnivået som ikke har noe med grådige forhandlere å gjøre.. Heller et utenforliggende høyt prisnivå som toll,frakt,leie,profilering og ikke minst lønn...for å nevne noe... Jeg tror hvis driftsutgiftene hadde vært rimeligere for de som driver seriøst i bransjen hadde prisnivået vært lavere men ikke på det nivå, som det henvises til med dagens rabattering...noen bedriver.. Har selv drevet god gammeldags platebutikk og føler derfor jeg i det minste kan uttale meg litt om løpende utgifter og kostnader forbundet med varelager.. og disse er høye og skal betjenes minst en gang i måneden... Det virker som mange lever i den vilfarelsen at å skaffe produktet til butikken er kostnadsfritt fra produsent...

Kunne nevnt i fleng forhandlere/importører jeg mener ødelegger hele markedet med den prispolitikken disse driver og har gjort over tid..

Det betyr lite all tid skaden er gjort, men de som taper mest på dette er kundene som er lurt til å tro at nettopp tilbudet de slo til på var av det gode slaget... Noe det visserligen ikke var.

Slik sett kunne disse forhandlerne satt prisen i utgangspunktet lavere, men Voff du hadde vel prutet uansett ;).. Kanskje du pruter på halv. pris også.. :) inget vondt ment i så måte..
 
T

timc

Gjest
De som tror at å drive hifibutikk er en gullgruve må tro om igjen.

Det skal ikke mye mer press på prisen som skal til før flere må stenge dørene.

Nordmenn er kun interessert i rabatt. Verdien på service og kompetanse blir ikke verdsatt.

Mange kunder er mest inressert i fortelle om de fanstatiske kjøpene de har gjort i andre butikker. Enkelt blir forbannet når de blir gjort oppmerksom på at alle andre også betaler samme "lave" pris. Ikke forbannet på selger, men på meg. Nei det er selvforherligelse som er viktigst kan det virke som.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.947
Antall liker
19.800
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Fodera, er helt enig med deg. på tide at noen ser lengre enn markedets fortreffelighet! Med den utviklingen som er igang nå, vil kvaliteteten på produktene og service bli dårligere og dårligere. Det de som snakker om markedet regulerer seg selv glemmer, er at kvalitet blir underordnet pris. Og vi som driver med denne hobbyen er framfor alt opptatt av kvalitet. Pris er viktig,ja, men kvaliteten på lyden vi får over anlegget er drivkraften Vil ikke for noen pris ha El-kjøp tilstander i bransjen der masseproduserte, lav-kvalitetsprodukter er det eneste man kan få tak i.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
timc skrev:
Verdien på service og kompetanse blir ikke verdsatt.
Der tar du helt feil, men det kommer mye an på hvordan servicen blir ytt og hvordan kompetansen blir formidlet.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
lars_erik skrev:
Ulf-B, problemet med det du beskriver, er at i de fleste slike tilfeller blir kvaliteten på produktene vesentlig dårligere. Det er neppe noen ønsket situasjon?
Det vil i så tilfelle være en helt unik utvikling - stikk i strid med det man har opplevd i andre bransjer. Da faren min kjøpte sin første mobiltelefon, gravde han dypt i lommeboken, bare å få en anselig koloss som han nærmest måtte ha ryggsekk for å få med seg. Med dagens mobiltelefoner - som koster en slikk og ingenting - kan man - i tillegg til å snakke med hverandre - ta bilder, sende meldinger, surfe på internett, spille musikk og hva vet jeg. Tilsvarende med PCer. De første PCene hadde en helt latterlig funksjonalitet i forhold til dagens PCer - og kostet mye mer.

Men i utgangspunktet kan man ikke si annet enn at markedet er demokratisk - i den forstand at det er hvordan vi "stemmer med pengene våre" som avgjør hvilke produkter som blir dominerende. Du kan gjerne si at det er et "problem" - jeg ser det ikke slik - men "problemet" lar seg ikke løse. Hvis ingen vil kjøpe et produkt, må det forbedres slik at det blir kjøpt, og hvis man likevel ikke greier å få til lønnsomhet, må man slutte med det. Det gjaldt i hesteskobransjen - og det gjelder i hifi-bransjen.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.947
Antall liker
19.800
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Ulf-B, mener du tar feil. Er redd for at vi vil få El-Kjøp tilstander, der det eneste kriteriet er pris og der holdbarheten og kvaliteten på produktene blir deretter.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Ulf-B skrev:
lars_erik skrev:
Ulf-B, problemet med det du beskriver, er at i de fleste slike tilfeller blir kvaliteten på produktene vesentlig dårligere. Det er neppe noen ønsket situasjon?
Det vil i så tilfelle være en helt unik utvikling - stikk i strid med det man har opplevd i andre bransjer. Da faren min kjøpte sin første mobiltelefon, gravde han dypt i lommeboken, bare å få en anselig koloss som han nærmest måtte ha ryggsekk for å få med seg. Med dagens mobiltelefoner - som koster en slikk og ingenting - kan man - i tillegg til å snakke med hverandre - ta bilder, sende meldinger, surfe på internett, spille musikk og hva vet jeg. Tilsvarende med PCer. De første PCene hadde en helt latterlig funksjonalitet i forhold til dagens PCer - og kostet mye mer.

Men i utgangspunktet kan man ikke si annet enn at markedet er demokratisk - i den forstand at det er hvordan vi "stemmer med pengene våre" som avgjør hvilke produkter som blir dominerende. Du kan gjerne si at det er et "problem" - jeg ser det ikke slik - men "problemet" lar seg ikke løse. Hvis ingen vil kjøpe et produkt, må det forbedres slik at det blir kjøpt, og hvis man likevel ikke greier å få til lønnsomhet, må man slutte med det. Det gjaldt i hesteskobransjen - og det gjelder i hifi-bransjen.
De beste sakene koster fortsatt skjorta, og slik vil det være.
 

fodera

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2010
Innlegg
115
Antall liker
0
Birdman skrev:
timc skrev:
Verdien på service og kompetanse blir ikke verdsatt.
Der tar du helt feil, men det kommer mye an på hvordan servicen blir ytt og hvordan kompetansen blir formidlet.
Du får altså et tilbud du i utgangspunktet tror er spesielt til deg, du føler deg dermed veldig viktig for forhandleren og føler derfor du er tilgodesett med en unik service i form av prisreduksjonen ( rabattten ) på produktene... antagelig i highend segmentet..

Du er den utvalgte til å berge neste forfall til forhandleren...

Er det dette som hever eller er rett service og kompetanseformidling.. ?

I og med at du ikke var helt enig med timc.... ;)
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
lars_erik skrev:
Ulf-B, mener du tar feil. Er redd for at vi vil få El-Kjøp tilstander, der det eneste kriteriet er pris og der holdbarheten og kvaliteten på produktene blir deretter.
Hehe - det kan godt hende at jeg tar feil.

Jeg ser overhodet ingen problemer med Elkjøpstilstander innen hifi. Hvis "elkjøpstilstander" betyr at jeg - eller hvem som helst - kan gå inn på Elkjøp og få kjøpt et topp hifianlegg uten å anstrenge seg det aller minste, og uten å bruke så mye tid og penger som jeg har gjort for å få godlyd i anleggene mine - er det bare å ønske det velkommen. Helt analogt med hvordan jeg kunne tenke meg å kjøpe en flatskjerm, en vaskemaskin eller en kaffetrakter - fort inn, peke, og fort ut igjen - jeg ser som sagt ikke problemet.

Dessuten vil det, som Skink_123 skriver ovenfor, sikkert bli slik at det vil vil etablere seg et entusiastmarked. For det virkelig eksklusive - for dem med spesielle interesser og spesielle betalingsvilje. Men jeg tror likevel at forskjellene - rent funksjonelt - mellom de dyre og de billige produktene, vil bli mindre. Selv om prisforskjellene vil bestå.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.947
Antall liker
19.800
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Ulf-B, med El-Kjøp-tilstander mener jeg masseprosuserte, lavpris- og lavkvalitetsprosukter. Neppe noen ønsket situasjon :(
 

fodera

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2010
Innlegg
115
Antall liker
0
Ulf-B skrev:
lars_erik skrev:
Ulf-B, mener du tar feil. Er redd for at vi vil få El-Kjøp tilstander, der det eneste kriteriet er pris og der holdbarheten og kvaliteten på produktene blir deretter.
Hehe - det kan godt hende at jeg tar feil.

Jeg ser overhodet ingen problemer med Elkjøpstilstander innen hifi. Hvis "elkjøpstilstander" betyr at jeg - eller hvem som helst - kan gå inn på Elkjøp og få kjøpt et topp hifianlegg uten å anstrenge seg det aller minste, og uten å bruke så mye tid og penger som jeg har gjort for å få godlyd i anleggene mine - er det bare å ønske det velkommen. Helt analogt med hvordan jeg kunne tenke meg å kjøpe en flatskjerm, en vaskemaskin eller en kaffetrakter - fort inn, peke, og fort ut igjen - jeg ser som sagt ikke problemet.

Dessuten vil det, som Skink_123 skriver ovenfor, sikkert bli slik at det vil vil etablere seg et entusiastmarked. For det virkelig eksklusive - for dem med spesielle interesser og spesielle betalingsvilje. Men jeg tror likevel at forskjellene - rent funksjonelt - mellom de dyre og de billige produktene, vil bli mindre. Selv om prisforskjellene vil bestå.
Entusiastmarked som i type ebay handel ? interessant... spesielt hvordan man skal løse det med matching og øvrig bedømmelse... Får jo da håpe at produsenten kan løse det med visualisering slik som noen felgprodusenter gjør.. du legger inn forsterkeren sammen med øvrig utstyr du måtte ha og får dermed en visuell bedømmelse av lyd og utseende..

Det kan bli spennede å finne ut hvem som skal dekke fraktkostnadene hvis man blir misfornøyd..

Uten at jeg vet det men jeg tror ikke en gang OHFC gidder å selge "entusiastprodukter" for "smulepriser".. Og de er en av få ( tror jeg )som har evne til å holde julene i gang når markedet begynner å peke nedover...

;D
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
lars_erik skrev:
Ulf-B, med El-Kjøp-tilstander mener jeg masseprosuserte, lavpris- og lavkvalitetsprosukter. Neppe noen ønsket situasjon :(
Det var først da Henry Ford begynte å masseprodusere biler, og å selge dem så billig at amerikanere flest hadde råd til å kjøpe dem, at kvaliteten virkelig begynte å ta seg opp. For å drive masseproduksjon, må man ha kvalitet i alle ledd. Jeg hørte på et foredrag av kvalitetssjefen i Electrolux for en del år siden - han sa at "hvis vi skulle godta 99,99% funksjonalitet i komponentene våre, ville ikke en eneste av vaskemaskinene som kom ut fra samlebåndet, fungere". Det er overhodet ikke noe problem å masseprodusere høykvalitets hifi - spørsmålet er bare om det er et marked for det.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
fodera skrev:
Birdman skrev:
timc skrev:
Verdien på service og kompetanse blir ikke verdsatt.
Der tar du helt feil, men det kommer mye an på hvordan servicen blir ytt og hvordan kompetansen blir formidlet.
Du får altså et tilbud du i utgangspunktet tror er spesielt til deg, du føler deg dermed veldig viktig for forhandleren og føler derfor du er tilgodesett med en unik service i form av prisreduksjonen ( rabattten ) på produktene... antagelig i highend segmentet..

Du er den utvalgte til å berge neste forfall til forhandleren...

Er det dette som hever eller er rett service og kompetanseformidling.. ?

I og med at du ikke var helt enig med timc.... ;)
Jeg sier bare at service og kompetanse fortsatt er viktig. Det er viktig å føle seg verdsatt som kunde hvis man skal legge igjen sine hardt inntjente penger. Mange selgere sitter med god teknisk kompetanse, men totalt manglende evne til å lytte og å føre en respektfull dialog. Jeg tror mange butikker taper mye penger på dårlige selgere som får potensielle kjøpere til å forlate butikken med halen mellom beina, med en følelese av å ha blitt forsøkt ydmyket. Selgere som kunder ikke ønsker å se igjen kan umulig være god butikk.
 

fodera

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2010
Innlegg
115
Antall liker
0
Birdman skrev:
fodera skrev:
Birdman skrev:
timc skrev:
Verdien på service og kompetanse blir ikke verdsatt.
Der tar du helt feil, men det kommer mye an på hvordan servicen blir ytt og hvordan kompetansen blir formidlet.
Du får altså et tilbud du i utgangspunktet tror er spesielt til deg, du føler deg dermed veldig viktig for forhandleren og føler derfor du er tilgodesett med en unik service i form av prisreduksjonen ( rabattten ) på produktene... antagelig i highend segmentet..

Du er den utvalgte til å berge neste forfall til forhandleren...

Er det dette som hever eller er rett service og kompetanseformidling.. ?

I og med at du ikke var helt enig med timc.... ;)
Jeg sier bare at service og kompetanse fortsatt er viktig. Det er viktig å føle seg verdsatt som kunde hvis man skal legge igjen sine hardt inntjente penger. Mange selgere sitter med god teknisk kompetanse, men totalt manglende evne til å lytte og å føre en respektfull dialog. Jeg tror mange butikker taper mye penger på dårlige selgere som får potensielle kjøpere til å forlate butikken med halen mellom beina, med en følelese av å ha blitt forsøkt ydmyket. Selgere som kunder ikke ønsker å se igjen kan umulig være god butikk.
OK.... Jeg oppfatter poenget til timc som meget rett fordi det virker som om service og kompetanse er helt uvesentlig, det eneste viktige momentet er rabatten... Og hvis alternativet var 10 tusen i avslag på samme produktet med dårlig service og kompetanse mot 5 tusen på ekstrem god service og kompetanse ville vel også du valgt det første... Det hadde jeg gjort fordi at rabatt selger.. I highend segmentet som denne tråden primært omtaler sitter vel kunden på tilstrekkelig forhåndsinformasjon til å utelukkende basere ett eventuelt kjøp på kun pris.? tror du ikke..
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Vi skal da ikke betale ekstra for service som det - statistisk sett når det gjelder hifi - nesten aldri er behov for? Skulle jeg ha betalt 5-10.000 kroner ekstra for hver hifikomponent som har vært innom her, ville det ha vært et hinsides pengesluk - hundretusenvis av kroner. Hadde ruinert meg tvert. Egentlig billigere å bite i det sure eplet de - veldig få gangene - noe alvorlig skjer.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
fodera skrev:
Birdman skrev:
fodera skrev:
Birdman skrev:
timc skrev:
Verdien på service og kompetanse blir ikke verdsatt.
Der tar du helt feil, men det kommer mye an på hvordan servicen blir ytt og hvordan kompetansen blir formidlet.
Du får altså et tilbud du i utgangspunktet tror er spesielt til deg, du føler deg dermed veldig viktig for forhandleren og føler derfor du er tilgodesett med en unik service i form av prisreduksjonen ( rabattten ) på produktene... antagelig i highend segmentet..

Du er den utvalgte til å berge neste forfall til forhandleren...

Er det dette som hever eller er rett service og kompetanseformidling.. ?

I og med at du ikke var helt enig med timc.... ;)
Jeg sier bare at service og kompetanse fortsatt er viktig. Det er viktig å føle seg verdsatt som kunde hvis man skal legge igjen sine hardt inntjente penger. Mange selgere sitter med god teknisk kompetanse, men totalt manglende evne til å lytte og å føre en respektfull dialog. Jeg tror mange butikker taper mye penger på dårlige selgere som får potensielle kjøpere til å forlate butikken med halen mellom beina, med en følelese av å ha blitt forsøkt ydmyket. Selgere som kunder ikke ønsker å se igjen kan umulig være god butikk.
OK.... Jeg oppfatter poenget til timc som meget rett fordi det virker som om service og kompetanse er helt uvesentlig, det eneste viktige momentet er rabatten... Og hvis alternativet var 10 tusen i avslag på samme produktet med dårlig service og kompetanse mot 5 tusen på ekstrem god service og kompetanse ville vel også du valgt det første... Det hadde jeg gjort fordi at rabatt selger.. I highend segmentet som denne tråden primært omtaler sitter vel kunden på tilstrekkelig forhåndsinformasjon til å utelukkende basere ett eventuelt kjøp på kun pris.? tror du ikke..
Mitt svar blir da at mange sannsynligvis aldri ville kommet så langt som til å diskutere pris hos de med dårlig service. Jeg ser vel også for meg at jeg i tenkte tilfeller kunne ha betalt mer hos andre for å slippe å legge igjen penger hos folk jeg ikke liker.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Birdman skrev:
fodera skrev:
Birdman skrev:
fodera skrev:
Birdman skrev:
timc skrev:
Verdien på service og kompetanse blir ikke verdsatt.
Der tar du helt feil, men det kommer mye an på hvordan servicen blir ytt og hvordan kompetansen blir formidlet.
Du får altså et tilbud du i utgangspunktet tror er spesielt til deg, du føler deg dermed veldig viktig for forhandleren og føler derfor du er tilgodesett med en unik service i form av prisreduksjonen ( rabattten ) på produktene... antagelig i highend segmentet..

Du er den utvalgte til å berge neste forfall til forhandleren...

Er det dette som hever eller er rett service og kompetanseformidling.. ?

I og med at du ikke var helt enig med timc.... ;)
Jeg sier bare at service og kompetanse fortsatt er viktig. Det er viktig å føle seg verdsatt som kunde hvis man skal legge igjen sine hardt inntjente penger. Mange selgere sitter med god teknisk kompetanse, men totalt manglende evne til å lytte og å føre en respektfull dialog. Jeg tror mange butikker taper mye penger på dårlige selgere som får potensielle kjøpere til å forlate butikken med halen mellom beina, med en følelese av å ha blitt forsøkt ydmyket. Selgere som kunder ikke ønsker å se igjen kan umulig være god butikk.
OK.... Jeg oppfatter poenget til timc som meget rett fordi det virker som om service og kompetanse er helt uvesentlig, det eneste viktige momentet er rabatten... Og hvis alternativet var 10 tusen i avslag på samme produktet med dårlig service og kompetanse mot 5 tusen på ekstrem god service og kompetanse ville vel også du valgt det første... Det hadde jeg gjort fordi at rabatt selger.. I highend segmentet som denne tråden primært omtaler sitter vel kunden på tilstrekkelig forhåndsinformasjon til å utelukkende basere ett eventuelt kjøp på kun pris.? tror du ikke..
Mitt svar blir da at mange sannsynligvis aldri ville kommet så langt som til å diskutere pris hos de med dårlig service. Jeg ser vel også for meg at jeg i tenkte tilfeller kunne ha betalt mer hos andre for å slippe å legge igjen penger hos folk jeg ikke liker.
Betaler gjerne 10-20% mer hos en skikkelig serviceorientert forhandler
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Kanskje de rike og bekymrede kan slå seg sammen med bransjeaktører og kjøpe opp disse objektene fra bruktmarkedet. Slik kan de jo redde situasjonen og vedlikeholde prisene på et nivå som passer dem bedre. :)
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.947
Antall liker
19.800
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Nå ble denne tråden startet for oss som IKKE er fornøyd med El-Kjøp og masseproduserte varer med lav kvalitet. Altså for de som investerer i high-end. Da er det i dette tilfellet egentlig uinteressant å diskutere markedets fortreffelighet og at det regulerer seg selv. Det som vil skje når de aller fleste kun er opptatt av pris, er at bransjeaktørene etterhvert vil få problemer, og at tilgangen til high- end utstyr vil bli vanskeligere og dyrere. Dette er helt enkel sosialøkonomi. Når etterspørselen etter kvalitet blir mindre, vil prisene på kvalitet gå opp. Resultatet av prispressingen på brukte produkter vil da til slutt føre til at high-end blir DYRERE. Dette kan umulig være en ønsket situasjon?
 

Vinyldust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.02.2002
Innlegg
148
Antall liker
1
Mange gode poeng å lese av svar her.

Men jeg menere at hovedgrunn er at salget har gått fra butikk og til nettet!
I "gamle dager" var summen jeg betalte i mellom det viktige. Det er omtrent ingen som kjøper f.eks en forsterker til 100 store og har ingenting eller en forterker til f.eks bare 3000,- fra før. Man kunne gå til en merkeforhandler og få en fair pris for det man hadde kjøpt der tidligere, når tiden var inne for oppgradering. Forhandleren hadde da en fortjeneste som gjorde at han kunne gi en innbyttepris som gjerne var litt bedre, eller omtrent den samme som bruktprisen var på det aktuelle produktet. Sikker deal da du viste nøyaktig hva investeringen kostet deg, og det var jævlig mindre stress å slippe å leke selger.

Om jeg nå gjør en deal på nettet, må jeg regne med vesentlig dårligere pris på det brukte jeg må bli kvitt. Når jeg må selge bruktproduktet mitt for 1\4 av nypris for å bli kvitt det, er det jo fint for den som kjøper det. Helt til den "heldige" har noe annet han vil oppgradere og må også "gi det bort" for å bli kvitt det.

Skal ikke si alt var så mye bedre før. Men jeg kan værken høre, ta på eller se på det jeg kjøper på nettet. Servicen og garanti er nesten alltid dårligere i praksis ved å handle hifi på nettet.

Jeg har i alle år kjøpt så kostbart som jeg har hatt råd til, både brukt og nytt. Da jeg ikke er en slik byttedust men har det jeg kjøper i mange år, har jeg ikke tapt så mye penger, som mange hifi freaker gjør nå.

På den annen side savner jeg seriøs pris setting i bransjen. (Har det noensinne vært det?). Helt utrolig at firmaer kommer unna med 40% overpriset og 50% rabatt! Kan ikke skjønne at firmaer slipper unna med sånt med dagens internett. Norge har verdens beste forbruker lover og garantier. Samtidig er vi ett av verdens dyreste land på mange måter. Men at det er volsomme prisforskjeller selv i Norden vitner om en branje i krise uten seriøsitet og langsiktig satsing. Noen imprtører prøver seg med overprising, andre underpriser på nett for å ta salg fra andre land. Fabrikkene går ikke inn å ordner opp, men er bare glad for å få solgt i en verden, som er skakk - kjørt økonomisk. I dagens I pod, laste ned og brenne selv verden er det mindre interesse for hifi, og dermed går også high end markedet tilbake. Uff, jeg får komme meg hjem å sette på en lp!
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Jeg har vanskelig for å se for meg at bruktprisene, høye eller lave, skal kunne ødelegge for fremtidig tilgang på god og svært god HiFi. Vi mister kanskje noen forhandlere, og det er trist nok, men verden går ikke under selv om vi må handle på nettet.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Størrelsen på det norske bruktmarkedet gjør det neppe til en faktor overholdet når det kommer til produksjon av hifi, dyr eller ikke. Det eneste jeg kan se her er folk som prøver å snakke opp annenhåndsverdien av sine investeringer. Men hifi, og spesielt ny hifi vil aldri være noen god investering. Det er et rent tapsprosjekt, og det man betaler for er å eie og bruke komponentene.

Halvparten (?) av det ny hifi koster er jo uansett bare avanse til importør, leverandør, butikker, transport etc. Så den underliggende verdien av selve produktet er kanskje 50% av hva det selges for i butikken, ofte mindre. Hvis man så trekker fra 1/3 på dette for bruk og slitasje så har man kanskje en reell verdi på 1/3 av ny butikkpris? Så dette høres greit ut som prisnivå, spesielt hvis det er litt vanskelig solgte varer eller hvis det er mange gode alternativer i markedet.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
lars_erik skrev:
Nå ble denne tråden startet for oss som IKKE er fornøyd med El-Kjøp og masseproduserte varer med lav kvalitet. Altså for de som investerer i high-end. Da er det i dette tilfellet egentlig uinteressant å diskutere markedets fortreffelighet og at det regulerer seg selv. Det som vil skje når de aller fleste kun er opptatt av pris, er at bransjeaktørene etterhvert vil få problemer, og at tilgangen til high- end utstyr vil bli vanskeligere og dyrere. Dette er helt enkel sosialøkonomi. Når etterspørselen etter kvalitet blir mindre, vil prisene på kvalitet gå opp. Resultatet av prispressingen på brukte produkter vil da til slutt føre til at high-end blir DYRERE. Dette kan umulig være en ønsket situasjon?
Jeg tillater meg å være uenig her - er lov det, håper jeg?

Jeg regner meg ikke som storkonsument av billige masseproduserte hifi-artikler - så jeg regner meg som meningsberettiget i den sammenhengen som du har lagt opp til.

Når billig og relativt OK hifi blir billigere, betyr det bare at de aktørene som ønsker å satse på dyrere og bedre hifi - eller high end - må strekke seg ytterligere for å få solgt sine fortreffelige produkter. Er ikke det et veldig greit utgangspunkt for oss som er opptatt av eksklusiv kvalitet - enda bedre hifi til overkommelige priser - så vet ikke jeg? Det kan da ikke bli bedre enn det? Det er helt sikkert mye å gå på i hifi-bransjen - som i alle andre bransjer - men det er jo en utvikling som kommer oss kjøpere av slik eksklusiv hifi til gode. Eller ser du det som et problem at dyr og eksklusiv hifi ikke blir fullt så eksklusiv - men mer mainstream?
 

fodera

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2010
Innlegg
115
Antall liker
0
Ulf-B skrev:
lars_erik skrev:
Nå ble denne tråden startet for oss som IKKE er fornøyd med El-Kjøp og masseproduserte varer med lav kvalitet. Altså for de som investerer i high-end. Da er det i dette tilfellet egentlig uinteressant å diskutere markedets fortreffelighet og at det regulerer seg selv. Det som vil skje når de aller fleste kun er opptatt av pris, er at bransjeaktørene etterhvert vil få problemer, og at tilgangen til high- end utstyr vil bli vanskeligere og dyrere. Dette er helt enkel sosialøkonomi. Når etterspørselen etter kvalitet blir mindre, vil prisene på kvalitet gå opp. Resultatet av prispressingen på brukte produkter vil da til slutt føre til at high-end blir DYRERE. Dette kan umulig være en ønsket situasjon?
Jeg tillater meg å være uenig her - er lov det, håper jeg?

Jeg regner meg ikke som storkonsument av billige masseproduserte hifi-artikler - så jeg regner meg som meningsberettiget i den sammenhengen som du har lagt opp til.

Når billig og relativt OK hifi blir billigere, betyr det bare at de aktørene som ønsker å satse på dyrere og bedre hifi - eller high end - må strekke seg ytterligere for å få solgt sine fortreffelige produkter. Er ikke det et veldig greit utgangspunkt for oss som er opptatt av eksklusiv kvalitet - enda bedre hifi til overkommelige priser - så vet ikke jeg? Det kan da ikke bli bedre enn det? Det er helt sikkert mye å gå på i hifi-bransjen - som i alle andre bransjer - men det er jo en utvikling som kommer oss kjøpere av slik eksklusiv hifi til gode. Eller ser du det som et problem at dyr og eksklusiv hifi ikke blir fullt så eksklusiv - men mer mainstream?
Jeg tror du skyter litt bom her....litt oppe til høyre ;)
Å tro at importører/forhandlere vil satse på tung hifi til pølsepenger er vel optimistisk.
Det er forbundet med en økonomisk risiko som er betydelig på highend segmentet, i forhold til mellomsegmentet... At disse skal sitte å vente på en moderat pruter vil være galskap..
Det mange forbinder med overkommelige priser er ofte forbundet med kroken på døra for de fleste... Kapitalen er gjerne bundet opp på det eksklusive sortimentet.. og ikke det nedre.
selv der er begrepet pølsepenger også på plass...

Men det er lov å håpe...

Kanskje et eu-medlemskap kan berge både forhandlere og forbrukere..
Det blir billige for alle og priskonkuranse får et litt annet innhold..

Vi får sende et brev til stortinget om gjenopptakelse av eu-medlemmsøknaden..
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Se på alle de andre områdene i elektronikkbransjen. Fjernsyn, telefoner, datamaskiner og annen forbrukerelektronikk. Det man får for pengene sine blir bare mer og mer fantastisk. En skjerm som for få år siden kostet 3 månedslønner får man i dag bedre til 1/10 av prisen. grei nok at hifi og lyd er et mindre marked enn mye annet, men hvorfor i all verden tror man at det vi er opptatt av er så forferdelig mye anderledes, og at det som kostet 100.000 for 10 år siden, skal koste det samme i dag?

Kanskje ikke så mange som produser CRT-skjermer lenger, til det er det blitt for kostbart og det kan kommet bedre løsninger. De hadde jo bedre bildekvalitet også enn mange av de nye skjermene... men det er ikke mange som er villig til å betale 40.000 lenger for en bakprojeksjonsskjerm som tar 2m2 i stuen.

Produksjonsmetoder og nye produkter gjør de gamle kostbare modellene utrangerte, og bruktprisen på disse gjenspeiler det mye tydeligere enn innen hifi. Enn så lenge...
 

Angus Young

Medlem
Ble medlem
07.03.2010
Innlegg
12
Antall liker
2
Bra at det tas opp et problem av dimensjoner. Jeg sitter også med et anlegg jeg har tenkt å selge. Jeg kjøpte det for 3000 og nå er jeg redd jeg bare får 2000 eller -i verste fall- 1500kr for det:-(.

Jeg skulle ønske vi – eller staten - kunne tvinge kjøperne til å gi oss selgere 70% av nypris på produktene vi selger. Er også enig i at de som selger billig er kjipe som ødelegger for oss andre redelige selgere. Liberalisme og frihet, hvem trenger det? Jeg ønsker et styrt bruktmarked der INGENTING går under 70% av nypris .

Så kommer noen smartinger og spør om det er en menneskerett å få solgt et produkt man eier til 70% av nypris? Vel? Er det ikke opplagt da? SELFØLGELIG!!!!

De samme smartingene spør også om hvorfor jeg skal selge, kan jeg ikke bare beholde det jeg har kjøpt? For noen IDIOTER! BEHOLDE DET JEG HAR KJØPT OG BRUKT MYE PENGER PÅ? Nei her i gården skal det kjøpes og selges rimelig kjapt!!! VIL HA MER! SKAL HA MER!

Så sier de: ”Hvorfor klager du? Når du vet at bruktmarkedet er slik det er, hvorfor kjøper du da dyrt når du VET at du antageligvis kommer til å selge videre med stort tap?” HVA BEHAGER! SLIK DET FORMULERES HER, SÅ FREMSTÅR JEG JO SOM EN KOMPLETT IDIOT! DET VIL JEG HA MEG FRABEDT TAKK!


Nei, av og til ønsker jeg at jeg var en liten brasiliansk gategutt som sniffer lim og koser seg på søppelfyllingen. TENK hvor mye lettere livet hadde vært som gategutt…… Da hadde jeg sluppet å tenke på bruktsalg på 50% -ELLER MINDRE- av nypris. Nei, de gatebarna vet ikke hvor godt de har det. Tenk om de skulle fått VÅRE problemer????!!!!
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Angus Young skrev:
Bra at det tas opp et problem av dimensjoner. Jeg sitter også med et anlegg jeg har tenkt å selge. Jeg kjøpte det for 3000 og nå er jeg redd jeg bare får 2000 eller -i verste fall- 1500kr for det:-(.

Jeg skulle ønske vi – eller staten - kunne tvinge kjøperne til å gi oss selgere 70% av nypris på produktene vi selger. Er også enig i at de som selger billig er kjipe som ødelegger for oss andre redelige selgere. Liberalisme og frihet, hvem trenger det? Jeg ønsker et styrt bruktmarked der INGENTING går under 70% av nypris .

Så kommer noen smartinger og spør om det er en menneskerett å få solgt et produkt man eier til 70% av nypris? Vel? Er det ikke opplagt da? SELFØLGELIG!!!!

De samme smartingene spør også om hvorfor jeg skal selge, kan jeg ikke bare beholde det jeg har kjøpt? For noen IDIOTER! BEHOLDE DET JEG HAR KJØPT OG BRUKT MYE PENGER PÅ? Nei her i gården skal det kjøpes og selges rimelig kjapt!!! VIL HA MER! SKAL HA MER!

Så sier de: ”Hvorfor klager du? Når du vet at bruktmarkedet er slik det er, hvorfor kjøper du da dyrt når du VET at du antageligvis kommer til å selge videre med stort tap?” HVA BEHAGER! SLIK DET FORMULERES HER, SÅ FREMSTÅR JEG JO SOM EN KOMPLETT IDIOT! DET VIL JEG HA MEG FRABEDT TAKK!


Nei, av og til ønsker jeg at jeg var en liten brasiliansk gategutt som sniffer lim og koser seg på søppelfyllingen. TENK hvor mye lettere livet hadde vært som gategutt…… Da hadde jeg sluppet å tenke på bruktsalg på 50% -ELLER MINDRE- av nypris. Nei, de gatebarna vet ikke hvor godt de har det. Tenk om de skulle fått VÅRE problemer????!!!!
Kjempebra.

;D ;D ;D ;D


Men gitaren din skal du vel ikke selge? :eek:
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
288
Sted
Tranby
Leverandørene er ganske fleksible i prisingen.
Sony selger mange modeller både i Norge og Japan. Hva kan det komme av at Sony SCD-XA5400ES og Sony BDP-S5000ES koster ca det samme i Norge, mens BDP-S5000ES er 6000-7000 kr dyrere i Japan ? Den siste er også laget i Japan slik at den burde komme bedre ut i forhold til toll i Japan.
Grensekost er høy i forhold til grensenytte på dyrt utstyr. Hvis man i tillegg ser at nytt utstyr med ny teknologi er billigere og bedre enn det gamle, faller prisen på det gamle.
 
L

lasse5214

Gjest
Angus Young skrev:
Bra at det tas opp et problem av dimensjoner. Jeg sitter også med et anlegg jeg har tenkt å selge. Jeg kjøpte det for 3000 og nå er jeg redd jeg bare får 2000 eller -i verste fall- 1500kr for det:-(.

Jeg skulle ønske vi – eller staten - kunne tvinge kjøperne til å gi oss selgere 70% av nypris på produktene vi selger. Er også enig i at de som selger billig er kjipe som ødelegger for oss andre redelige selgere. Liberalisme og frihet, hvem trenger det? Jeg ønsker et styrt bruktmarked der INGENTING går under 70% av nypris .

Så kommer noen smartinger og spør om det er en menneskerett å få solgt et produkt man eier til 70% av nypris? Vel? Er det ikke opplagt da? SELFØLGELIG!!!!

De samme smartingene spør også om hvorfor jeg skal selge, kan jeg ikke bare beholde det jeg har kjøpt? For noen IDIOTER! BEHOLDE DET JEG HAR KJØPT OG BRUKT MYE PENGER PÅ? Nei her i gården skal det kjøpes og selges rimelig kjapt!!! VIL HA MER! SKAL HA MER!

Så sier de: ”Hvorfor klager du? Når du vet at bruktmarkedet er slik det er, hvorfor kjøper du da dyrt når du VET at du antageligvis kommer til å selge videre med stort tap?” HVA BEHAGER! SLIK DET FORMULERES HER, SÅ FREMSTÅR JEG JO SOM EN KOMPLETT IDIOT! DET VIL JEG HA MEG FRABEDT TAKK!


Nei, av og til ønsker jeg at jeg var en liten brasiliansk gategutt som sniffer lim og koser seg på søppelfyllingen. TENK hvor mye lettere livet hadde vært som gategutt…… Da hadde jeg sluppet å tenke på bruktsalg på 50% -ELLER MINDRE- av nypris. Nei, de gatebarna vet ikke hvor godt de har det. Tenk om de skulle fått VÅRE problemer????!!!!
Denne traff vel midt i blinken :)
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
lasse5214 skrev:
Angus Young skrev:
Bra at det tas opp et problem av dimensjoner. Jeg sitter også med et anlegg jeg har tenkt å selge. Jeg kjøpte det for 3000 og nå er jeg redd jeg bare får 2000 eller -i verste fall- 1500kr for det:-(.

Jeg skulle ønske vi – eller staten - kunne tvinge kjøperne til å gi oss selgere 70% av nypris på produktene vi selger. Er også enig i at de som selger billig er kjipe som ødelegger for oss andre redelige selgere. Liberalisme og frihet, hvem trenger det? Jeg ønsker et styrt bruktmarked der INGENTING går under 70% av nypris .

Så kommer noen smartinger og spør om det er en menneskerett å få solgt et produkt man eier til 70% av nypris? Vel? Er det ikke opplagt da? SELFØLGELIG!!!!

De samme smartingene spør også om hvorfor jeg skal selge, kan jeg ikke bare beholde det jeg har kjøpt? For noen IDIOTER! BEHOLDE DET JEG HAR KJØPT OG BRUKT MYE PENGER PÅ? Nei her i gården skal det kjøpes og selges rimelig kjapt!!! VIL HA MER! SKAL HA MER!

Så sier de: ”Hvorfor klager du? Når du vet at bruktmarkedet er slik det er, hvorfor kjøper du da dyrt når du VET at du antageligvis kommer til å selge videre med stort tap?” HVA BEHAGER! SLIK DET FORMULERES HER, SÅ FREMSTÅR JEG JO SOM EN KOMPLETT IDIOT! DET VIL JEG HA MEG FRABEDT TAKK!


Nei, av og til ønsker jeg at jeg var en liten brasiliansk gategutt som sniffer lim og koser seg på søppelfyllingen. TENK hvor mye lettere livet hadde vært som gategutt…… Da hadde jeg sluppet å tenke på bruktsalg på 50% -ELLER MINDRE- av nypris. Nei, de gatebarna vet ikke hvor godt de har det. Tenk om de skulle fått VÅRE problemer????!!!!
Denne traff vel midt i blinken :)
Nåja, dyktig skrevet, men deler av budskapet er det så som så med, synes jeg.

Kan ikke skjønne at fattigdom i andre deler av verden har noen relevans i denne sammenhengen. Skal det være avgjørende for hvor mye jeg bør være villig til å tape på brukthandler? Ut fra generell velstand blant nordmenn flest tipper jeg mange kunne gitt bort tingene på bruktbørsen, uten dermed å miste nattesøvnen pga. økonomiske bekymringer av den grunn. Det er vel likevel ikke noe godt argument for å kreve gi-bort-prisene mange gjør seg til talsmenn for, bl.a i denne tråden?

Jeg synes for øvrig påfallende mange av innleggene støtter kravet om kunstig lave priser og gjerne skulle sett prisnivået enda lavere. Hvorfor? Kanskje for å øke egne muligheter til gode kjøp fremover?

Etter denne tråden tipper jeg mange gnir seg i hendene og bare venter på kommende godbiter, til stadig bedre priser. Når det nå også er fastslått, og bifalles, at vi egentlig burde skamme oss over at vi ikke gir bort tingende, siden vi er så velstående, tenker jeg det blir andre boller på bruktbørsen...

Hilsen en som sikkert alltid har tatt overpris og som kommer til å prøve å fortsette med det om jeg i det hele tatt skulle orke å annonsere.

Ketil Hansen
Hammerfest
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.523
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
lars_erik skrev:
Med fare for å skyte meg selv ettertrykkelig i foten, mener jeg å ha merket en ny trend over de siste månedene- at dyrt high- end utstyr blir lagt ut for salg for nærmere 1/3 av nypris. Ser stadig vekk forsterkere og høyttalere til rundt 100000 i nypris blir lagt ut for salg til 33-38000. Mye av dette er fra 1- 3 år gammelt. Tidligere var det "normale" ca. halvpris. Ser også ofte latterlig billige høyttaler- kabler, som f.eks. Valhalla til under 20000 for 2 meter.Det jeg har lyst til å diskutere, er om ikke dette ødelegger markedet? Merker at det er vanskeligere å få solgt utstyr til en anstendig pris nå enn tidligere. Dette slår jo selvsagt begge veier, men likevel. Er det folk med "for mye penger" som ødelegger for oss andre?
lars_erik skrev:
Bach_Man, er enig i at prisen blir hva kjøper er villig til å betale, men det jeg registrerer er at stadig flere legger ut high- end utstyr til 1/3 av ny pris. Det som skjer da, er jo at markedet til slutt kolapser. Når noen legger ut komponenter så lavt priset, ødelegges jo markedet, eller? Det blir jo da nødvendigvis en forventning om at forhandlingene begynner ved 1/3 av ny pris. Det vil vel føre til at færre kjøper nytt, og at markedet tilslutt tørker inn?
Det er dette som er markedet. Ihvertfall nå. Prisene ender opp på det nivået hvor tilbudet balanserer etterspørselen. Hvis ingen vil kjøpe, så må prisene lenger ned. En ting er kjøpefesten for noen år siden og det kanskje fortsatt er flere mennesker som har behov for å selge unna en del av tingene de kjøpte da for å kvitte seg med lån nå enn det er mennesker som har behov for å kjøpe grisedyre høyttalerkabler, men noe annet er at vi er midt oppe i et teknologiskifte hvor avspilling fra PC og dingser som Logitech Transporter setter et helt annet pris/ytelses-nivå enn en state-of-the-art CD-rigg fra bare noen få år tilbake. For ikke å snakke om klasse D-forsterkere, aktive høyttalere med digital korreksjon av frekvens- og fasegang og romkorreksjon attpåtil. Da er kanskje folk enda mer tilbakeholdne med å betale "nesten nypris" for dingser som er "nesten utdatert". Du får faktisk både en Logitech Transporter og en 3-4 terabyte NAS-server for de 20000 du synes er markedsødeleggende gi-bort-pris for et par meter høyttalerkabel. Og det er listepris som nytt, uten rabatter eller pruting. Jeg vet hvilket av alternativene jeg kunne tenkt meg å brukt penger på, for å si det slik.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Dette er enkelt og greit prisen av kjøpefesten. Tilbud og etterspørsel, så enkelt som det. Og ikke så mye å diskutere for oss sålenge vi tilhører problemet selv, og eneste løsningen er å skape mer etterspørsel enn tilbud. Men hvordan gjør vi det? En hel nasjon som selger hele sitt high end-utstyr for å starte på ny?
 

petal

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.06.2003
Innlegg
63
Antall liker
0
I går kveld satt jeg å så filmen "Kung Fu Panda" med min datter. Og jeg kom utrolig nok til å tenke på denne tråden i den forbindelse.
Vi snakker om astronomiske priser på produkter som er relativt enkle å lage, og et bruktmarked hvor prisene er lave. På filmen ble det sagt at "there are no secret ingredience in the "secret ingredience soup". Det var bare illusjonen om at det var noe godt i suppen, som gorde at folk likte den så veldig godt.
Kan det være sånn innen hifi også? At man får en illusjon at produktet låter eksepsjonellt godt fordi prisen er så høy? Vi har jo avslørt at en cd spiller fra Krell, som koster skjorta, er basert på et veldig enkelt og billig drivverk. Sant? Men prisen gir oss inntrykk av at dette er mye bedre enn det faktisk er.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
petal skrev:
Vi har jo avslørt at en cd spiller fra Krell, som koster skjorta, er basert på et veldig enkelt og billig drivverk. Sant? Men prisen gir oss inntrykk av at dette er mye bedre enn det faktisk er.
Folk får ofte pes for slike utsagn. Selv kunne jeg ikke brydd meg mindre ;).

Selv er jeg overbevist om at produkter som annonseres til 1/3 av nypris egentlig selges for godt over halv pris av ny pris. High-end-produkter har ofte ikke noen reell førpris i Norge da det gjerne ikke er solgt så mange som fire eksemplarer av produktet. Mange aktører opererer med veiledende priser, men har aldri solgt ett ekemplar til den prisen. De produktene som faktisk selges til full pris får også bedre priser på bruktbørsen. F.eks. Martin Logan går sjelden eller aldri for 1/3 av veil. pris på børsen.
 

petal

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.06.2003
Innlegg
63
Antall liker
0
Ja, og det er ganske enkelt å se en rød tråd i det hele. Enkelte merker (eller skal jeg si produkter fra enkelte butikker) går mer eller mindre alltid til fantasipriser i forhold til veiledende pris.
"2 måneder gammel forsterker, førpris 100.000 selges for 30.000, i perfekt stand". Slikt vil du aldri finne om produkter som selges fra f.eks. Hifi klubben, hvor veiledende pris faktisk er korrekt.
Hadde vært greit å se et par B&W 801 til 30.000, eller et stort Classè forsterkersett til 20.000. Det tror jeg aldri vil skje. Fordi de har en reell pris i utgangspunktet. (hvis noen skjønte hva jeg mente med det).
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
det birdman og petal skriver er vel veldig riktig. Støttes!

eller +1 som er enklere......
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.030
Antall liker
8.239
Torget vurderinger
1
petal skrev:
Hadde vært greit å se et par B&W 801 til 30.000,
Hi-FI klubben solgte B&W 801 til kr 28.000kr paret da de overtok B&W agenturet. Det vet jeg fordi jeg kjøpte ett settt fra den forrige importøren til kr 32.000 to måneder før! Veiledende pris var 48.000. Dengang var klubben billigere!
 

petal

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.06.2003
Innlegg
63
Antall liker
0
Ja det er sikkert riktig at de hadde den pris den gang. Men det var vel snakk om en B&W 801 Matrix MK 2 eller noe slikt det? Som er langt fra dagens 801d

Men ja, Hifi klubben er ikke like billig som før. I gamle dager var det lang kø ute på gata en halv time før klubben åpnet.
 
Topp Bunn