Testet 360°?Har eksperimentert litt med dette tidligere og har vært oppe i 180 grader. Det ble spesielt

Testet 360°?Har eksperimentert litt med dette tidligere og har vært oppe i 180 grader. Det ble spesielt
0° og 360° blir jo mono bare at du sitter med ryggen til ved 360°Testet 360°?![]()
Fasiten er alltid 42 har jeg lest.Er det noen "fasit" for det optimale?
94 grader. Grunnlinje 217 cm, diskant-lillehjerne 160 cm.Jeg tipper du er ganske tett på 90 grader Valentino...
Tenker det har sammenheng med at mange har anlegg i stuen og ikke er helt nedsnødd når det kommer til andre hensyn enn bare lyd.Jeg kikka litt på tallene her nå. Overraskende mange som har mindre enn 45 grader vinkel på oppsettet sitt. Kan det da i det hele tatt kalles stereo? Det blir jo veldig veldig smalt.
Hva slags høyttalere er dette? Det kan da ikke være «vanlige» gulvstående f.eks.?Jeg har et anlegg på stua jeg også. L-formet som den over, men mindre. 90-ish grader lyttevinkel. Lyttestol er del av sofagruppe, og høyttalerne er klemt helt inntil to sidevegger. Med litt planlegging går det meste![]()
Stolen er på plass og lyttingen blir optimal......antar dere har har anskaffet bevegelses-sikker lyttestol gutter?![]()
Ahem... Magnepan 1.5. De er veldig tynne, om ikke annet. Jeg mener de er ganske diskrete. Fruen er ikke helt enig...Hva slags høyttalere er dette? Det kan da ikke være «vanlige» gulvstående f.eks.?
Ah, OK. Så nærme sideveggene kunne ikke jeg satt mine «kassehøyttalere», mest av rent praktiske og interiørmessige hensyn og fordi det da ville blitt brumlebass. Jeg har prøvd oppsett med likesidet trekant, men det blir for nærme høyttalerne i mitt rom.Ahem... Magnepan 1.5. De er veldig tynne, om ikke annet. Jeg mener de er ganske diskrete. Fruen er ikke helt enig...
BILDE!
Vis vedlegget 822149
Jo, klart det. Men jeg forutsetter ikke at folk flest planlegger stuen rundt optimalisering av anlegget, så finner det ikke overraskende at det er mange som ikke har ideell plassering.Er ikke det en planleggingsgreie da? Jeg visste hvor vi skulle bo og laget denne et år før vi overtok:
Jeg er egentlig litt overrasket i motsatt retning, at de som planlegger stue rundt anlegget ikke har gjort en langt bedre planlegging på generell basis. Soffit-montering av høyttalerne og basselementer spredt i høyde og bredde i den halvbuen som omslutter lytteposisjonen feks.Jeg har et anlegg på stua jeg også. L-formet som den over, men mindre. 90-ish grader lyttevinkel. Lyttestol er del av sofagruppe, og høyttalerne er klemt helt inntil to sidevegger. Med litt planlegging går det meste![]()
Høyttalere med konstant direktivitet langt ned i frekvens tåler generelt å stå mye lenger fra hverandre uten at lydbildet kollapser.
Dro sofaen halvannen meter frem i går for å teste litt. Ingen tvil om at lyden ble langt bedre og mer omsluttende. Men merk at mitt forsøk endret både vinkel og andel direktelyd da høyttalerne sto på sin faste plass, så ingen fasit.Ja, det er mange hensyn å ta. Dette 60-gradersidealet gjelder nok spesielt nærfeltslytting i studioer, hvor lytteforholdene i stor grad er kontrollerte og en likesidet trekant sørger for en referanse du kan bruke hvis du skal jobbe i ulike kontrollrom.
Så sant vi snakker om konstant spredning ned til 200-300 Hz og også høyt i frekvens, så er det veldig få. Og enda færre dersom vi også tar med vertikal direktivitet. Men det er mulig å oppnå med bl.a. store horn og CBT designet. Kardioide har i motsetning til hva mange tror ganske avvikende direktivitet, men alt er selvsagt relativt.Novisespørsmål: hvilke/hva slags høyttalere har høy konstant direktivitet?
43,5 er vel mer vanlig.Fasiten er alltid 42 har jeg lest.
43,5 er vel mer vanlig.
Men når du har det så bredt, hvordan blir det med størrelse på stemmer og instrumenter? Tre meter store gitarer og sånn? Eller næropptak av vokal, typisk Diana Krall – orkesterplass i jekslene liksom? Eller får du regulert det med kraftig innvinkling?Har bredt har ni … osv
Så langt tror jeg at jeg har det bredeste oppsettet, i alle fall i denne tråden. Målte nå - 4,4 meter mellom diskantene, og 3,1 meter lytteavstand. Skulle bli tett på 90 grader det.
Magnepan-oppsettet på stua har jeg nok jugd litt om. Har bytta om så jeg har diskantene innerst, så det er nok litt smalere enn 90 grader. Det skal måles.
Vokal er som regel spilt inn i mono og panorert dead center. Sånn låter det her, smalt og i midten. God pinpointing der opptaket er sånn, og motsatt. Dette handler om å ha stålkontroll på rommet først og fremst.Men når du har det så bredt, hvordan blir det med størrelse på stemmer og instrumenter? Tre meter store gitarer og sånn? Eller næropptak av vokal, typisk Diana Krall – orkesterplass i jekslene liksom? Eller får du regulert det med kraftig innvinkling?
Spiller sporet The Astounding Eyes of Rita (Brahem) nå
Øde øy-plate, det der.Godt valg!![]()
Ja, slikt er skikkeleg kjekt å høyre på.Høyttalere med konstant direktivitet langt ned i frekvens tåler generelt å stå mye lenger fra hverandre uten at lydbildet kollapser.
Største avstanden som er testet her var ca. 4,75 m mellom senter på baffel på høyttalerne. Gigantisk scene i midten som var fantastisk.
Kan ikke bli mer diskret, synes ikke i det hele tatt.Ahem... Magnepan 1.5. De er veldig tynne, om ikke annet. Jeg mener de er ganske diskrete. Fruen er ikke helt enig...
BILDE!
Vis vedlegget 822149
Veldig deilig å slippe å se på stereoanlegg, selv om ditt ikke akkurat svir i øya.What 90 degrees does to your view.