Side 3 av 5 FørsteFørste 12345 SisteSiste
Resultater 41 til 60 av 93
Abonnér på denne tråden
  1. #41
    Rubinmedlem Sluket's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Innlegg
    40,807
    Tagget i
    20 Innlegg
    Torget
    1
    Trenger ikke være enige serru - da ville verden vært kjedelig! MEN, jeg har selv rundt 3.000 klassiske CD'er fra de nevnte selskap, inkl. rundt 500 SACD, som alle mer eller mindre låter glimrende om enn noe forskjellig, samtidig som pop/rock/blues sjangerne også låter meget engasjerende. Jeg har aldri vært i den loopen med å sette sammen eller "tune" (sic) et anlegg til en bestemt musikktype, det blir helt merkelig teori synes jeg. All musikk tjener på et bedre anlegg, inkl. såkalte dårlige innspillinger (som ofte ikke er så veldig mye dårligere, bare annerledes).
    Har alle løsningene. Nå gjelder det bare å finne problemene!

  2. #42
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jul 2007
    Innlegg
    2,857
    Tagget i
    1 Innlegg
    Og for å legge til: Realistisk (hva nå det måtte være, egentlig) kommer veldig langt ned på lista over parametre jeg tillegger betydning. For meg blir et barokkensemble realistisk nok når jeg glemmer at jeg hører på en innspilning, men faktisk kan tro på at jeg er forflyttet til et støvete rom på 1700-tallet der en gjeng karer spiller så harpiksen driver av strengene og jeg er i en fullstendig annen verden, før biler,før elektrisitet og før det meste. Og man altså klarte å skrive musikk som for meg virkelig står som ett av verdens sju underverker. Og da er klangen i instrumenter og vokal viktigst. Plateselskaper som får til dette har fokus på lyd og da følger det som regel med nok mikro- og makrodynamikk, bredde, dybde og høyde etc med på kjøpet til at det holder i massevis for meg, selv om ikke anlegget mitt greier å gjengi alt dette optimalt.

    Realisme blir bare et problem når den blir alt for dårlig. Når jeg ikke lenger tror på det jeg hører. Når stradivariusen plutselig er stemt med sylkvasse stålstrenger kjøpt på ebay. Eller Bono synger i ei bøtte, løsrevet fra resten av bandet.

  3. #43
    Rubinmedlem Sluket's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Innlegg
    40,807
    Tagget i
    20 Innlegg
    Torget
    1
    Kjenner den følelsen meget godt, og den lar seg nesten fremskaffe selv med et par LS3/5A - bare ikke i samme skala og samme nerve. Men nok om det. For å relatere det hele til trådstarters spørsmål, jeg ville aldri gått ned på dimensjonene selv om musikkvalget utelukkende besto av barokksk skalaonani på frekvensbegrensede instrumenter
    Har alle løsningene. Nå gjelder det bare å finne problemene!

  4. #44
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jul 2007
    Innlegg
    2,857
    Tagget i
    1 Innlegg
    Det er klart at man alltid tilstreber bedre lyd. Det er jo derfor vi bor her på sentralen kunsten med hifi og musikk er ikke bare systematisk å klare og forbedre lyden, men også å lære seg å leve med det som mangler.


    Men tilbake til trådstarters poeng. Gitt at det faktisk er noen som utelukkende lytter på klassisk musikk; har vedkommende lagt vekt på noen spesielle parametere i sammensettingen av anlegget sitt? Det er liksom ikke noen poeng å vurdere lyden av Hammondorgel og fussgitar...
    Siste redigert av Odd J; 20.04.2016 kl. 23:30.

  5. #45
    Hifi Freak carisma's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2014
    Innlegg
    1,397
    Tagget i
    1 Innlegg
    Jeg mener også at hvis anlegget spiller godt på klassisk så spiller det bra på det meste.
    Men tror det beror mer på hvordan jeg liker at klassisk musikk skal låte.
    Jeg bruker 4 stk subber med 12" som er portet og diy.
    Disse er av så god kvalitet at de blir ikke skrudd av,spesielt ikke på klassisk.Klassisk musikk er dynamisk og tung orkester musikk gjør seg best med full tyngde når det finnes på opptaket.
    Samspillet mellom sub+høyttalere+rom er derfor veldig viktig.

    Jeg har hatt nesten 15 år nå uten å spille klassisk musikk.Det er fordi jeg solgte gamle anlegget og det nye var tannlaust,selv med subber.
    Nå som jeg har fått høyttalere med litt størrelse igjen og basser som funker så spiller det veldig bra.
    Mellomtone var vel det som ikke holdt på de Audiovectorene jeg hadde som ventehøyttalere i kun 15 år.
    Og klassisk var det eneste jeg ikke klarte å høre med de.

    Nå som jeg har Focal Electra så kan jeg spille alt jeg spilte før + klassisk på en overbevisende(ifølge meg selv)måte.

    Jeg mener at også på klassisk så er det greit eller helt nødvendig med akustisk kontroll på rommet.
    Ellers blir det fort rotete.
    For mye demping er aldri bra.

    Nå hører heller ikke jeg 90% på klassisk men har tenkt å prøve å få tak i mer av det etterhvert.
    Har noen innspillinger som låter aldeles nydelig. Men føler det er litt langt mellom de gode innspillingene.

    Anlegget i stereo består av

    Høyttalere Focal Electra 936
    subber diy 4stk. (65 kg stk)

    B.M.C CS2 forsterker+cd drivverk + dac.

  6. #46
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jul 2007
    Innlegg
    2,857
    Tagget i
    1 Innlegg
    Sitat Sitat fra Sluket Se Innlegg
    Trenger ikke være enige serru - da ville verden vært kjedelig! MEN, jeg har selv rundt 3.000 klassiske CD'er fra de nevnte selskap, inkl. rundt 500 SACD, som alle mer eller mindre låter glimrende om enn noe forskjellig, samtidig som pop/rock/blues sjangerne også låter meget engasjerende. Jeg har aldri vært i den loopen med å sette sammen eller "tune" (sic) et anlegg til en bestemt musikktype, det blir helt merkelig teori synes jeg. All musikk tjener på et bedre anlegg, inkl. såkalte dårlige innspillinger (som ofte ikke er så veldig mye dårligere, bare annerledes).
    Du har såpass spesielt anlegg at det hadde vært innmari artig å hørt på det! Noe av mitt problem er at jeg ikke har hørt på veldig mange anlegg, og de jeg har hørt på har vært relativt like. Jeg mangler både lettdrevne høyttalere/horn, åpne bafler og rørforsterkere på CV'en. Så det er godt mulig jeg prøver å lage verdenskart før 1492 her.

  7. #47
    Medlem ius's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2009
    Innlegg
    6
    Tagget i
    0 Innlegg

    Dynaudio

    Selv hører jeg nesten bare på klassisk. Stort sett CD.
    Har hatt Dynaudio-høyttalere helt siden midten av 90-tallet, da jeg plukket opp et par Audience 10 (stativhøyttalere) fra Morten på NAT og ble overbevist om at Dynaudio er bra. Før det testet jeg en hel del forskjellig, bla B&W 805, men syns Audience 10 låt bedre. Har også prøvd meg på andre høyttalere innimellom, men i mine ører har mine Dynaudioer vært best der det gjelder mest - i mellomtone og diskant.

    For noen år siden kom jeg over et par Confidence 5 - som for meg, på 90-tallet, var en helt uoppnåelig drøm - og kunne ikke la være å slå til, så da ble Audience 10 degradert til anlegg nr 2. Men jeg har ennå mye glede av dem, og i små rom er de helt upåklagelige.
    Klangen i Confidence 5 er genial for klassisk musikk. Nøytral men utrolig detaljrik og levende. Eneste utfordring er at C5 er usedvanlig tungdrevne, så jeg måtte bytte ut forsterkeren min - Bladelius Thor II (ellers en helt glimrende forsterker!) - den var ikke sterk nok (utrolig nok)! Kjøpte et sett monoblokker fra Wyred4sound. Da kom det mer dynamikk, mer bass.

    Nå driver jeg og sparer opp til en bedre forforsterker (har en Primare nå. Den er egentlig veldig god, men jeg la merke til at da jeg brukte Bladelius Thor II som ren forforsterker, sammen med monoblokkene, låt det merkbart bedre, mer detaljer, arkitektur og dynamikk. Hadde dessverre ikke råd til å beholde Thor II etter å ha investert i W4S. Det ville uansett vært litt tullete å bruke en så god integrert bare til pre, så den ble solgt). Har egentlig lyst til å få tak i en Bladelius Gondul level 3 som kan være både CD-spiller og pre... Vi får se... Litt av moroa er jo selve jakten... Kanskje dukker det opp andre gode ideer...

    Hvis noen tilfeldigvis vil ha Primare PRE30 og DVD30 i bytte mot noe som kan være interessant for meg, så går det an å ta kontakt... Inntil videre lever jeg meget godt med de to.

    Bare så det er sagt: Dynaudioene beholder jeg!

    Mine to "klassiske" anlegg i dag:

    Dynaudio Confidence 5
    Wyred4Sound SX-1000
    Primare PRE30
    Primare DVD30

    Dynaudio Audience 10
    Densen Beat 100
    Harman/Kardon HD 970
    Siste redigert av ius; 02.05.2016 kl. 13:33.
    Mark Rothko:
    "Today, it is a time of tons of verbiage, activity, consumption. ... Many of those who are driven to this life are desperately searching for those pockets of silence, where we can root and grow. We must all hope we find them."

    Johan Sebastian Bach:
    “My masters are strange folk with very little care for music in them.”

  8. #48
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jul 2007
    Innlegg
    2,857
    Tagget i
    1 Innlegg
    De Confidence C5 ser spennende ut. Jeg har aldri hørt Dynaudio over Focus-serien, det eneste jeg kan si er at diskanten i mine HF 275 Helios er fra Dynaudio og med god margin er den beste diskanten jeg har hatt i hus.

  9. #49
    Danke
    Guest
    Jeg vil si at XTZ høytalere er utrolig gode på klassisk og er nær på budgett.

    Bluraymusikk fra 2L feks fra Trondhemssolistene er noe jeg setter høyt i lydkvalitet, og Grammy og spellemansprisen samt andre er vistnok enige med meg.

    Dette betyr at en audiofil blurayspiller fra feks Oppo, Cambridge eller Denon er å anbefale.

  10. #50
    Æresmedlem
    Ble medlem
    Apr 2008
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    12,380
    Tagget i
    4 Innlegg
    Jeg hører ikke bare på klassisk musikk, men klassisk er desidert viktigst og det som dominerer når det gjelder lydgjengivelse her.
    Systemet her har vært justert og skiftet ut for å passe til akustikken i lytterommet, og jeg er godt fornøyd med resultatet.
    Digital kilde er Oppo 105D. Klassisk musikk låter veldig bra i flere kanaler, og jeg kjører DTS prosess fra CD stereo ut i fire kanaler.
    DynamicPrecision forsterkere C1B og A1B til 2-kanals og Chario Constellation Ursa Major høyttalere, to Meridian 205 monoblokker mater Gradient Revolution til bakkanaler.

    Chario Ursa Major er nok den viktigste faktoren i lydkarakteren her. Fabelaktige høyttalere, som for første gang ga meg følelsen av fullt utbytte på stor orkestermusikk. Dipolbssene i Gradient Revolution jevner ut og frigjør bassresponsen på en finurlig måte. Avhengighetsskapende.
    In theory, theory and practice are the same. In practice, they are not. A. Einstein

  11. #51
    Æresmedlem baluba's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2009
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Innlegg
    24,596
    Tagget i
    0 Innlegg
    Tolkning trumfer det lydtekniske når jeg velger klassiske innspillinger, men det er jo tider der de to faktorene er like høye. For eksempel Janos Starkers innspillinger av Bach på Mercury Living Presence fra sekstitallet. Når det kommer til barokkmusikk foretrekker jeg historisk informerte tolkninger best, og da må jeg akseptere at det meste er innspilt fra syttitallet og utover. Ofte på flotte plateselskap som har en puristisk opptakstfilosofi. Fine greier. Når det kommer til orkestermusikken til Beethoven er jeg ikke like heldig siden jeg ofte heller vil høre gamle monoinnspillinger av Berlinersymfonikerne under ledelse av Furtwängler.

    Men uansett er jo hensikten med denne hobbyen å få disse innspillingene til å låte best mulig ut fra materialets begrensninger og potensiale. Og siden spørsmålet er hva vi som spiller mye klassisk musikk bruker så kommer listen her:

    Abrahamsen A-DAC til streaming av Tidal og headfi.
    Rega Apollo CD-spiller
    Xindak MP-1 passive preamp
    Xindak MS-3 rørmonoblokker
    Monopulse 82A høyttalere

    Høyttalerne er "nye" i dag, og avløser KEF Q55,2 som har gjort tjeneste i riggen siden 2002.
    Alle solemerker tyder på at de vil gjøre en enda bedre jobb enn mine trofaste KEF-er har gjort.
    -The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There is also a negative side. ( Hunter S. Thompson) -Renouncing the right is like waking from a disturbing dream or throwing off an especially nasty hangover. (Dr. Aidan Rankin, ex UKIP)

  12. #52
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Apr 2007
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    8,373
    Tagget i
    0 Innlegg
    Klassisk musikk spiller jeg kun fra CD. Pop/rock streamer jeg. Hovedanlegget består av:

    SONY XA5400ES
    Pre: Conrad-Johnson et-2
    Effekt: Conrad-Johnson MF2250
    Høyttalere: Sonus Faber Guarneri Memento

    Dette lyder i mine ører flott. Selvfølgelig har det ikke den dypeste oktaven slik at sub-bassen nok mangler, men jeg spiller mest kammermusikk og sang, og her er det utmerket. Jeg hører også på mye eldre innspillinger - senest i går Victor de Sabatas innspilling av Brahms' 4. symfoni fra 1939 - og her er det ikke mye frekvenser under 50 Hz i utgangspunktet.

    Jeg hørte imidlertid en strykekvartett live hjemme i en stue for noen dager siden (Pavel Haas kvartetten i en stue på ca 40 m2), og slik lyder ikke mitt anlegg. En live strykekvartett hørt på en avstand på 3-4 m har en helt annen dynamikk og nærhet, og lyden av harpiks mot strengene er bare ikke der på en plateinnspilling. Spørsmålet blir om dette er en begrensning i innspillingen eller i avspillingen? Klarer man å fange og mikse denne dynamikken og nærheten inn i et opptak, eller forsvinner den allerede der?

  13. #53
    Danke
    Guest
    Metodene for hvordan man gjør opptak har nok forbedret seg også. Men måten artistene spilte er jo også viktig, både dirigent og orkester.

    Glenn Gould og Pablo Casals ville kanskje hørt enda bedre ut om de levde idag.

  14. #54
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Apr 2007
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    8,373
    Tagget i
    0 Innlegg
    Utvilsomt, men det er utrolig hvor bra gamle opptak kan høres ut nå. Jeg ville aldri trodd at det de Sabata-opptaket jeg nevnte i forrige post var fra 1939!

  15. #55
    Danke
    Guest
    Sitat Sitat fra otare Se Innlegg
    Utvilsomt, men det er utrolig hvor bra gamle opptak kan høres ut nå. Jeg ville aldri trodd at det de Sabata-opptaket jeg nevnte i forrige post var fra 1939!
    Men er det da remastret? Eller originalinnspilling?

    Når teknologien var ny så var det fortsatt folk som hadde kunnskap, men kanskje ikke like godt utbredt som nå. Vi skal vite at flere «gamle» mikrofoner fra typ 50-60 kan være veldig mye værdt selv idag og være av meget god kvalitet. Og akustikk har man vist om siden middelalderen el. Men i studio har det skjedd mye..

  16. #56
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Apr 2007
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    8,373
    Tagget i
    0 Innlegg
    Remastret. Uansett lyder det fantastisk bra til å være fra før den andre verdenskrig. Jeg har også en CD med opptak fra SemperOper i Dresden fra 1944 som lyder aldeles fabelaktig. Jeg er ikke så veldig glad i masse "mekking" i studio - jeg har f.eks. sansen for den gamle 3-mikrofonsteknikken til Mercury. Da de leide et lokale i en uke, og lot orkesteret spille der mens de ordnet mikrofonplassering for å få best mulig balanse, og når de så var fornøyd lot de opptaket gå direkte til bånd uten noen miksepult mellom. Det ble det god lyd av!
    Relativt umulig praksis i dag, vil jeg tro.
    Siste redigert av otare; 02.10.2016 kl. 14:35.

  17. #57
    Hifi Freak RuneRaskeReven's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2014
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    3,342
    Tagget i
    0 Innlegg
    - Bra tråd! Saklig og informativ!

    - Jeg synes at store paneler er overlegen på klassisk musikk. Soundlab, ML CLS eller QUAD ESL - der Soundlab sannsynligvis er det beste å oppdrive med mindre man driver med spesialbestillinger uten tak på budsjett. Store paneler gir et helt korrekt og presist lydbilde og en trykk i mellomtonen som virkelig får fram det musikken er laget for.


    MARTIN LOGAN MONTIS HG BLACK CHERRYWOOD ::
    GRYPHON DIABLO + HEADLINE PC:: AURALIC VEGA :: BURMESTER BLU SPK :: NORDOST FREY 2 XLR + RED DAWN PC :: IN-AKUSTIKK POWER BAR

    Wisdom ceases to be wisdom when it becomes too proud to weep, too grave to laugh, and too selfish to seek other than itself.
    - khalil gibran

  18. #58
    Hifi Freak RuneRaskeReven's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2014
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    3,342
    Tagget i
    0 Innlegg
    Har dere på denne tråden anbefaling til følgende?

    - Gode innspillinger - SACDer på klassisk?
    - Gode anbefalinger til riktig SACD spiller?


    MARTIN LOGAN MONTIS HG BLACK CHERRYWOOD ::
    GRYPHON DIABLO + HEADLINE PC:: AURALIC VEGA :: BURMESTER BLU SPK :: NORDOST FREY 2 XLR + RED DAWN PC :: IN-AKUSTIKK POWER BAR

    Wisdom ceases to be wisdom when it becomes too proud to weep, too grave to laugh, and too selfish to seek other than itself.
    - khalil gibran

  19. #59
    Danke
    Guest
    Sitat Sitat fra otare Se Innlegg
    Remastret. Uansett lyder det fantastisk bra til å være fra før den andre verdenskrig. Jeg har også en CD med opptak fra SemperOper i Dresden fra 1944 som lyder aldeles fabelaktig. Jeg er ikke så veldig glad i masse "mekking" i studio - jeg har f.eks. sansen for den gamle 3-mikrofonsteknikken til Mercury. Da de leide et lokale i en uke, og lot orkesteret spille der mens de ordnet mikrofonplassering for å få best mulig balanse, og når de så var fornøyd lot de opptaket gå direkte til bånd uten noen miksepult mellom. Det ble det god lyd av!
    Relativt umulig praksis i dag, vil jeg tro.
    Studioteknikker har ofte like forskjellige meninger om hva som er god lyd som folk her i forum er uenige i den hellige kabeldebatten.

    Ellers er jeg enig i at de kunne mye om lyd før også, det sier seg selv når det finnes så mye gamle innspillinger som er høyt verdsatt i dag med døde legender....

  20. #60
    Danke
    Guest
    Sitat Sitat fra RuneRaskeReven Se Innlegg
    Har dere på denne tråden anbefaling til følgende?

    - Gode innspillinger - SACDer på klassisk?
    - Gode anbefalinger til riktig SACD spiller?
    Jeg kan absolutt anbefale tidligere nevnte gule Tine Thing Helseth Haydn, Hummel, Albinoni, Neruda albumet på SACD hybrid/CD

    Ellers er jeg dødblodfan av Trondheimsolistene in Folk style fra 2L, Bla Grieg Holberg suiter, samt samtidsklassisk/folk av Emilia Amper og Gjermun Larsen..... Dette er et episk album som kommer med både Bluraylyd, og SACD.

    Jeg skal skaffe meg Trondheimsolistene Souvernir fra 2L på bluray, følger med på anmeldelsene og ikke værst at et norsk kammerorkester vinner Grammy både for In Folk style og Souvernir.

    Dersom du skal ha SACD så er det absolutt å anbefale at du kjøper en blurayspiller som har dette, og som samtidg spiller Flac, Det finnes spillere som gjør dette i meget god grad akkurat som en stabil CD spiller. Jeg anbefaler Oppo, Denon, Cambridge eller om du er på budgett Pioneer, altså den som har SACD.
    Siste redigert av Danke; 04.10.2016 kl. 22:36.

Side 3 av 5 FørsteFørste 12345 SisteSiste

Tags for denne Tråden

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed