Diverse Hvilket system bruker DU som bare lytter til KLASSISK musikk??

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.370
    Antall liker
    102.322
    Torget vurderinger
    23
    Trenger ikke være enige serru - da ville verden vært kjedelig! MEN, jeg har selv rundt 3.000 klassiske CD'er fra de nevnte selskap, inkl. rundt 500 SACD, som alle mer eller mindre låter glimrende om enn noe forskjellig, samtidig som pop/rock/blues sjangerne også låter meget engasjerende. Jeg har aldri vært i den loopen med å sette sammen eller "tune" (sic) et anlegg til en bestemt musikktype, det blir helt merkelig teori synes jeg. All musikk tjener på et bedre anlegg, inkl. såkalte dårlige innspillinger (som ofte ikke er så veldig mye dårligere, bare annerledes).
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    2.783
    Torget vurderinger
    1
    Og for å legge til: Realistisk (hva nå det måtte være, egentlig) kommer veldig langt ned på lista over parametre jeg tillegger betydning. For meg blir et barokkensemble realistisk nok når jeg glemmer at jeg hører på en innspilning, men faktisk kan tro på at jeg er forflyttet til et støvete rom på 1700-tallet der en gjeng karer spiller så harpiksen driver av strengene og jeg er i en fullstendig annen verden, før biler,før elektrisitet og før det meste. Og man altså klarte å skrive musikk som for meg virkelig står som ett av verdens sju underverker. Og da er klangen i instrumenter og vokal viktigst. Plateselskaper som får til dette har fokus på lyd og da følger det som regel med nok mikro- og makrodynamikk, bredde, dybde og høyde etc med på kjøpet til at det holder i massevis for meg, selv om ikke anlegget mitt greier å gjengi alt dette optimalt.

    Realisme blir bare et problem når den blir alt for dårlig. Når jeg ikke lenger tror på det jeg hører. Når stradivariusen plutselig er stemt med sylkvasse stålstrenger kjøpt på ebay. Eller Bono synger i ei bøtte, løsrevet fra resten av bandet.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.370
    Antall liker
    102.322
    Torget vurderinger
    23
    Kjenner den følelsen meget godt, og den lar seg nesten fremskaffe selv med et par LS3/5A - bare ikke i samme skala og samme nerve. Men nok om det. For å relatere det hele til trådstarters spørsmål, jeg ville aldri gått ned på dimensjonene selv om musikkvalget utelukkende besto av barokksk skalaonani på frekvensbegrensede instrumenter :D
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    2.783
    Torget vurderinger
    1
    Det er klart at man alltid tilstreber bedre lyd. Det er jo derfor vi bor her på sentralen;) kunsten med hifi og musikk er ikke bare systematisk å klare og forbedre lyden, men også å lære seg å leve med det som mangler.


    Men tilbake til trådstarters poeng. Gitt at det faktisk er noen som utelukkende lytter på klassisk musikk; har vedkommende lagt vekt på noen spesielle parametere i sammensettingen av anlegget sitt? Det er liksom ikke noen poeng å vurdere lyden av Hammondorgel og fussgitar...
     
    Sist redigert:

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Jeg mener også at hvis anlegget spiller godt på klassisk så spiller det bra på det meste.
    Men tror det beror mer på hvordan jeg liker at klassisk musikk skal låte.
    Jeg bruker 4 stk subber med 12" som er portet og diy.
    Disse er av så god kvalitet at de blir ikke skrudd av,spesielt ikke på klassisk.Klassisk musikk er dynamisk og tung orkester musikk gjør seg best med full tyngde når det finnes på opptaket.
    Samspillet mellom sub+høyttalere+rom er derfor veldig viktig.

    Jeg har hatt nesten 15 år nå uten å spille klassisk musikk.Det er fordi jeg solgte gamle anlegget og det nye var tannlaust,selv med subber.
    Nå som jeg har fått høyttalere med litt størrelse igjen og basser som funker så spiller det veldig bra.
    Mellomtone var vel det som ikke holdt på de Audiovectorene jeg hadde som ventehøyttalere i kun 15 år.
    Og klassisk var det eneste jeg ikke klarte å høre med de.

    Nå som jeg har Focal Electra så kan jeg spille alt jeg spilte før + klassisk på en overbevisende(ifølge meg selv)måte.

    Jeg mener at også på klassisk så er det greit eller helt nødvendig med akustisk kontroll på rommet.
    Ellers blir det fort rotete.
    For mye demping er aldri bra.

    Nå hører heller ikke jeg 90% på klassisk men har tenkt å prøve å få tak i mer av det etterhvert.
    Har noen innspillinger som låter aldeles nydelig. Men føler det er litt langt mellom de gode innspillingene.

    Anlegget i stereo består av

    Høyttalere Focal Electra 936
    subber diy 4stk. (65 kg stk)

    B.M.C CS2 forsterker+cd drivverk + dac.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    2.783
    Torget vurderinger
    1
    Trenger ikke være enige serru - da ville verden vært kjedelig! MEN, jeg har selv rundt 3.000 klassiske CD'er fra de nevnte selskap, inkl. rundt 500 SACD, som alle mer eller mindre låter glimrende om enn noe forskjellig, samtidig som pop/rock/blues sjangerne også låter meget engasjerende. Jeg har aldri vært i den loopen med å sette sammen eller "tune" (sic) et anlegg til en bestemt musikktype, det blir helt merkelig teori synes jeg. All musikk tjener på et bedre anlegg, inkl. såkalte dårlige innspillinger (som ofte ikke er så veldig mye dårligere, bare annerledes).
    Du har såpass spesielt anlegg at det hadde vært innmari artig å hørt på det! Noe av mitt problem er at jeg ikke har hørt på veldig mange anlegg, og de jeg har hørt på har vært relativt like. Jeg mangler både lettdrevne høyttalere/horn, åpne bafler og rørforsterkere på CV'en. Så det er godt mulig jeg prøver å lage verdenskart før 1492 her.
     

    ius

    Medlem
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    6
    Antall liker
    2
    Dynaudio

    Selv hører jeg nesten bare på klassisk. Stort sett CD.
    Har hatt Dynaudio-høyttalere helt siden midten av 90-tallet, da jeg plukket opp et par Audience 10 (stativhøyttalere) fra Morten på NAT og ble overbevist om at Dynaudio er bra. Før det testet jeg en hel del forskjellig, bla B&W 805, men syns Audience 10 låt bedre. Har også prøvd meg på andre høyttalere innimellom, men i mine ører har mine Dynaudioer vært best der det gjelder mest - i mellomtone og diskant.

    For noen år siden kom jeg over et par Confidence 5 - som for meg, på 90-tallet, var en helt uoppnåelig drøm - og kunne ikke la være å slå til, så da ble Audience 10 degradert til anlegg nr 2. Men jeg har ennå mye glede av dem, og i små rom er de helt upåklagelige.
    Klangen i Confidence 5 er genial for klassisk musikk. Nøytral men utrolig detaljrik og levende. Eneste utfordring er at C5 er usedvanlig tungdrevne, så jeg måtte bytte ut forsterkeren min - Bladelius Thor II (ellers en helt glimrende forsterker!) - den var ikke sterk nok (utrolig nok)! Kjøpte et sett monoblokker fra Wyred4sound. Da kom det mer dynamikk, mer bass.

    Nå driver jeg og sparer opp til en bedre forforsterker (har en Primare nå. Den er egentlig veldig god, men jeg la merke til at da jeg brukte Bladelius Thor II som ren forforsterker, sammen med monoblokkene, låt det merkbart bedre, mer detaljer, arkitektur og dynamikk. Hadde dessverre ikke råd til å beholde Thor II etter å ha investert i W4S. Det ville uansett vært litt tullete å bruke en så god integrert bare til pre, så den ble solgt). Har egentlig lyst til å få tak i en Bladelius Gondul level 3 som kan være både CD-spiller og pre... Vi får se... Litt av moroa er jo selve jakten... Kanskje dukker det opp andre gode ideer...

    Hvis noen tilfeldigvis vil ha Primare PRE30 og DVD30 i bytte mot noe som kan være interessant for meg, så går det an å ta kontakt... Inntil videre lever jeg meget godt med de to.

    Bare så det er sagt: Dynaudioene beholder jeg! :)

    Mine to "klassiske" anlegg i dag:

    Dynaudio Confidence 5
    Wyred4Sound SX-1000
    Primare PRE30
    Primare DVD30

    Dynaudio Audience 10
    Densen Beat 100
    Harman/Kardon HD 970
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    2.783
    Torget vurderinger
    1
    De Confidence C5 ser spennende ut. Jeg har aldri hørt Dynaudio over Focus-serien, det eneste jeg kan si er at diskanten i mine HF 275 Helios er fra Dynaudio og med god margin er den beste diskanten jeg har hatt i hus.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ius
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg vil si at XTZ høytalere er utrolig gode på klassisk og er nær på budgett.

    Bluraymusikk fra 2L feks fra Trondhemssolistene er noe jeg setter høyt i lydkvalitet, og Grammy og spellemansprisen samt andre er vistnok enige med meg.

    Dette betyr at en audiofil blurayspiller fra feks Oppo, Cambridge eller Denon er å anbefale.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.266
    Antall liker
    10.997
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg hører ikke bare på klassisk musikk, men klassisk er desidert viktigst og det som dominerer når det gjelder lydgjengivelse her.
    Systemet her har vært justert og skiftet ut for å passe til akustikken i lytterommet, og jeg er godt fornøyd med resultatet.
    Digital kilde er Oppo 105D. Klassisk musikk låter veldig bra i flere kanaler, og jeg kjører DTS prosess fra CD stereo ut i fire kanaler.
    DynamicPrecision forsterkere C1B og A1B til 2-kanals og Chario Constellation Ursa Major høyttalere, to Meridian 205 monoblokker mater Gradient Revolution til bakkanaler.

    Chario Ursa Major er nok den viktigste faktoren i lydkarakteren her. Fabelaktige høyttalere, som for første gang ga meg følelsen av fullt utbytte på stor orkestermusikk. Dipolbssene i Gradient Revolution jevner ut og frigjør bassresponsen på en finurlig måte. Avhengighetsskapende.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tolkning trumfer det lydtekniske når jeg velger klassiske innspillinger, men det er jo tider der de to faktorene er like høye. For eksempel Janos Starkers innspillinger av Bach på Mercury Living Presence fra sekstitallet. Når det kommer til barokkmusikk foretrekker jeg historisk informerte tolkninger best, og da må jeg akseptere at det meste er innspilt fra syttitallet og utover. Ofte på flotte plateselskap som har en puristisk opptakstfilosofi. Fine greier. Når det kommer til orkestermusikken til Beethoven er jeg ikke like heldig siden jeg ofte heller vil høre gamle monoinnspillinger av Berlinersymfonikerne under ledelse av Furtwängler.

    Men uansett er jo hensikten med denne hobbyen å få disse innspillingene til å låte best mulig ut fra materialets begrensninger og potensiale. Og siden spørsmålet er hva vi som spiller mye klassisk musikk bruker så kommer listen her:

    Abrahamsen A-DAC til streaming av Tidal og headfi.
    Rega Apollo CD-spiller
    Xindak MP-1 passive preamp
    Xindak MS-3 rørmonoblokker
    Monopulse 82A høyttalere

    Høyttalerne er "nye" i dag, og avløser KEF Q55,2 som har gjort tjeneste i riggen siden 2002.
    Alle solemerker tyder på at de vil gjøre en enda bedre jobb enn mine trofaste KEF-er har gjort. :cool:
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Klassisk musikk spiller jeg kun fra CD. Pop/rock streamer jeg. Hovedanlegget består av:

    SONY XA5400ES
    Pre: Conrad-Johnson et-2
    Effekt: Conrad-Johnson MF2250
    Høyttalere: Sonus Faber Guarneri Memento

    Dette lyder i mine ører flott. Selvfølgelig har det ikke den dypeste oktaven slik at sub-bassen nok mangler, men jeg spiller mest kammermusikk og sang, og her er det utmerket. Jeg hører også på mye eldre innspillinger - senest i går Victor de Sabatas innspilling av Brahms' 4. symfoni fra 1939 - og her er det ikke mye frekvenser under 50 Hz i utgangspunktet.

    Jeg hørte imidlertid en strykekvartett live hjemme i en stue for noen dager siden (Pavel Haas kvartetten i en stue på ca 40 m2), og slik lyder ikke mitt anlegg. En live strykekvartett hørt på en avstand på 3-4 m har en helt annen dynamikk og nærhet, og lyden av harpiks mot strengene er bare ikke der på en plateinnspilling. Spørsmålet blir om dette er en begrensning i innspillingen eller i avspillingen? Klarer man å fange og mikse denne dynamikken og nærheten inn i et opptak, eller forsvinner den allerede der?
     
    D

    Danke

    Gjest
    Metodene for hvordan man gjør opptak har nok forbedret seg også. Men måten artistene spilte er jo også viktig, både dirigent og orkester.

    Glenn Gould og Pablo Casals ville kanskje hørt enda bedre ut om de levde idag.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Utvilsomt, men det er utrolig hvor bra gamle opptak kan høres ut nå. Jeg ville aldri trodd at det de Sabata-opptaket jeg nevnte i forrige post var fra 1939!
     
    D

    Danke

    Gjest
    Utvilsomt, men det er utrolig hvor bra gamle opptak kan høres ut nå. Jeg ville aldri trodd at det de Sabata-opptaket jeg nevnte i forrige post var fra 1939!
    Men er det da remastret? Eller originalinnspilling?

    Når teknologien var ny så var det fortsatt folk som hadde kunnskap, men kanskje ikke like godt utbredt som nå. Vi skal vite at flere «gamle» mikrofoner fra typ 50-60 kan være veldig mye værdt selv idag og være av meget god kvalitet. Og akustikk har man vist om siden middelalderen el. Men i studio har det skjedd mye..
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Remastret. Uansett lyder det fantastisk bra til å være fra før den andre verdenskrig. Jeg har også en CD med opptak fra SemperOper i Dresden fra 1944 som lyder aldeles fabelaktig. Jeg er ikke så veldig glad i masse "mekking" i studio - jeg har f.eks. sansen for den gamle 3-mikrofonsteknikken til Mercury. Da de leide et lokale i en uke, og lot orkesteret spille der mens de ordnet mikrofonplassering for å få best mulig balanse, og når de så var fornøyd lot de opptaket gå direkte til bånd uten noen miksepult mellom. Det ble det god lyd av!
    Relativt umulig praksis i dag, vil jeg tro.
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    - Bra tråd! Saklig og informativ!

    - Jeg synes at store paneler er overlegen på klassisk musikk. Soundlab, ML CLS eller QUAD ESL - der Soundlab sannsynligvis er det beste å oppdrive med mindre man driver med spesialbestillinger uten tak på budsjett. Store paneler gir et helt korrekt og presist lydbilde og en trykk i mellomtonen som virkelig får fram det musikken er laget for.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Har dere på denne tråden anbefaling til følgende?

    - Gode innspillinger - SACDer på klassisk?
    - Gode anbefalinger til riktig SACD spiller?
     
    D

    Danke

    Gjest
    Remastret. Uansett lyder det fantastisk bra til å være fra før den andre verdenskrig. Jeg har også en CD med opptak fra SemperOper i Dresden fra 1944 som lyder aldeles fabelaktig. Jeg er ikke så veldig glad i masse "mekking" i studio - jeg har f.eks. sansen for den gamle 3-mikrofonsteknikken til Mercury. Da de leide et lokale i en uke, og lot orkesteret spille der mens de ordnet mikrofonplassering for å få best mulig balanse, og når de så var fornøyd lot de opptaket gå direkte til bånd uten noen miksepult mellom. Det ble det god lyd av!
    Relativt umulig praksis i dag, vil jeg tro.
    Studioteknikker har ofte like forskjellige meninger om hva som er god lyd som folk her i forum er uenige i den hellige kabeldebatten.

    Ellers er jeg enig i at de kunne mye om lyd før også, det sier seg selv når det finnes så mye gamle innspillinger som er høyt verdsatt i dag med døde legender....
     
    D

    Danke

    Gjest
    Har dere på denne tråden anbefaling til følgende?

    - Gode innspillinger - SACDer på klassisk?
    - Gode anbefalinger til riktig SACD spiller?
    Jeg kan absolutt anbefale tidligere nevnte gule Tine Thing Helseth Haydn, Hummel, Albinoni, Neruda albumet på SACD hybrid/CD

    Ellers er jeg dødblodfan av Trondheimsolistene in Folk style fra 2L, Bla Grieg Holberg suiter, samt samtidsklassisk/folk av Emilia Amper og Gjermun Larsen..... Dette er et episk album som kommer med både Bluraylyd, og SACD.

    Jeg skal skaffe meg Trondheimsolistene Souvernir fra 2L på bluray, følger med på anmeldelsene og ikke værst at et norsk kammerorkester vinner Grammy både for In Folk style og Souvernir.

    Dersom du skal ha SACD så er det absolutt å anbefale at du kjøper en blurayspiller som har dette, og som samtidg spiller Flac, Det finnes spillere som gjør dette i meget god grad akkurat som en stabil CD spiller. Jeg anbefaler Oppo, Denon, Cambridge eller om du er på budgett Pioneer, altså den som har SACD.
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.165
    Torget vurderinger
    2
    Har dere på denne tråden anbefaling til følgende?

    - Gode innspillinger - SACDer på klassisk?
    - Gode anbefalinger til riktig SACD spiller?
    - Alle skivene fra 2L (Lindberg Lyd)
    - Marantz SA11S3

    Og for øvrig er Response høyttalere tunet akkurat riktig for klassisk musikk.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Jeg hørte imidlertid en strykekvartett live hjemme i en stue for noen dager siden (Pavel Haas kvartetten i en stue på ca 40 m2), og slik lyder ikke mitt anlegg. En live strykekvartett hørt på en avstand på 3-4 m har en helt annen dynamikk og nærhet, og lyden av harpiks mot strengene er bare ikke der på en plateinnspilling. Spørsmålet blir om dette er en begrensning i innspillingen eller i avspillingen? Klarer man å fange og mikse denne dynamikken og nærheten inn i et opptak, eller forsvinner den allerede der?
    Den ultimate referansen. Dette er vel noe vi alle prøver å få til. Erfaringer gjort de siste årene har lært meg mye men trenger ikke å komme inn på det her. Men noen gjør mer ut av det enn andre for å komme nærmest mulig. Og det er virkelig nært, det kan jeg bekrefte. Les i linkene her.

    http://www.hifisentralen.no/forumet...ogue-recordings-master-tapes.html#post2364079
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    I mine øyne er "software'n" vel så viktig som "hardware'n) - ikke for at banna i kirka. Men etter min erfaring får du så mye mer for kronene i gode opptak - frem for påkostet elektronikk. Ikke forstått slik at en gettoblaster er noe godt alternativ, men at du får så mye mer for pengene ved at finne gode produksjoner (fra et godt opptak, god miksing - og ikke minst god sluttbehandling). Mye god lyd fra Decca i 60-70-tallet, RCA, EMI, og mye god musikk (om end litt mindre god lyd fra Deutche Grammophone. Bruker Ariston RD80/Rega300/Orthofon 2mRed, digitalt en Pioneer 901 (snart 9700) modifisert med XO-clock (absolutt pengene verdt!), Luxman L-550 (håper snart tilbake fra reparasjon/sjekk) og står og sliter med at velge mellom høyttalerne Daner Open (verdens beste mellomtone?) og heimebyggde HF 275 (parrede komponenter, separat ytterkabinett - og fyldt med 0,5-1 cm. sand hele veien rundt).

    Spiller godt - men tipper eg (som organist - og på begge høyttalere savner trykket fra 35 Hz og nedover til 16 Hz) må leite etter ny høyttaler!

    Et PS: er ikke "retro", men har både fra jobb som musikk-utøver og som konsertgjenger en viss referanse å sammenlikne med. Synes kanskje det selges mye gråstein - til kiloprisen for gull (både før og nå!), ikke minst innen "kabler".
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.826
    Antall liker
    952
    lx521 er noe av det bedre. iallefall når vi snakker om normal størrelse og lett tilgjengelige deler.
    elektronikk er ikke vits å snakke om før man har høyttalere som passer.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Gå for rimelige kjente produkter som har egenskaper for klassisk, Det behøver ikke være det dyreste. Pioneer, Denon, Cambridge eller NAD om høytalerne krever litt ekstra feks, noen rimelige bokhylle/stativ høytalere fra klubben eller noe, det bør ikke være det rimligste, men heller ikke det dyreste. Feks noe fra Dali eller BW.

    Sjekk hvor mye effekt du trenger til høytalerne, og musikken du skal spille. Klassisk kan være alt fra solo-stykker til gigantiske marsj-stykker og orkestermusikk.
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tja, vil du ha skikkelig magi i tillegg til nesten korrekt gjengivelse i budsjettklassen ville jeg ha satset på EL84 og stativhøyttalere med en grei impedanskurve og så høy effektivitet som mulig for mindre ensembler som barokkorkester. Full symfoni blir uansett en for stor utfordring for budsjettanlegg, så kompromisser vil uansett være den eneste veien å gå. Og da satser jeg på magi framfor forsøk på full realisme som likevel tryner i startgropen.
     
    D

    Danke

    Gjest
    En aktiv subwoofer kan muligens være kompromiss for store orkestre...


    Det forutsetter en forsterker som har subingang...
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Hvis man først skal snakke om hvordan ulike system/høyttalere gjengir klassisk vs. andre typer musikk, mener jeg at det er spredningsmønsteret og romakustikken som er den viktigste variabelen. Min erfaring er symfonisk klassisk musikk tjener mer på å la rommet spille med i betydelig grad, enn hva som er tilfelle for tørre studioproduksjoner. Med klassisk musikk høres det for meg rikere og mer musikalsk ut når rommet får spille med. Dersom det er tørr elektronisk studiolyd, kan ekstra romrefleksjoner derimot få det til å høres helt feil ut.

    Selv hører jeg på musikk to steder. Hjemme har jeg et par kvasi-rundstrålende høyttalere, Heed Enigma 5. Med dem hører man like mye romrefleksjoner som direkte-lyd, tror jeg. For klassisk musikk er det de jeg foretrekker. På kontoret har jeg et par aktive små bokse-høyttalere jeg bruker i nærfelt (AVI DM10). Det vil si at jeg omtrent ikke får refleksjoner. For en del klassisk musikk synes jeg at det oppsettet blir litt for tørt eller intimt. Men for nesten all moderne "studio-musikk" synes jeg de funker veldig bra. Samtidig har de en mye større klarhet og detaljrikdom enn enigma-høyttalerne, så dersom jeg ønsker å lytte utpreget analytisk og kritisk egner de seg bedre, også for klassisk musikk.

    Men konklusjonen min blir som følger: Dersom man primært hører på klassisk musikk, og ikke ønsker å lytte i nærfelt, tror jeg selv at jeg ville ha gått for en høyttalerkonstruksjon som lar rommet spille med, og setter rommets refleksjoner i sving. Det vil enten si en rundstrålende eller kvasi-rundstrålende høyttaler (feks MBL/Duevel/German Physiks/Ohm/Heed osv), eller en stor dipol-konstruksjon av typen LX521. For egen del er jeg imidlertid ikke 100% fornøyd med dagens oppsett. Det er fordi klassisk musikk vel utgjør rundt 40 prosent av min totale lytting, og hjemme-oppsettet mitt derfor ikke er helt optimalt gitt mine lytte- og musikkpreferanser.
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En aktiv subwoofer kan muligens være kompromiss for store orkestre...


    Det forutsetter en forsterker som har subingang...
    Du kan også bruke sub-er som har høynivå-inngang, og det tror jeg gjelder de fleste hifisub-er.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Verden er full av cost no object-high end som kan gjengi fullt orkester med kor, men de er da også cost no object-produkter. :rolleyes:
     
    D

    Danke

    Gjest
    En aktiv subwoofer kan muligens være kompromiss for store orkestre...


    Det forutsetter en forsterker som har subingang...
    Du kan også bruke sub-er som har høynivå-inngang, og det tror jeg gjelder de fleste hifisub-er.
    Jeg tenkte på Pre kontakt..
    Ikke nødvendig med mange sub-er.
    Med en split kan man få to suber, overkill både budgett-messig og praktisk for meg men mulig.

    Mitt stereo oppsett med bånddiskanter er jeg svært fornøyd med, men må kjøpes på brukten med unntak av forsterker.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Verden er full av cost no object-high end som kan gjengi fullt orkester med kor, men de er da også cost no object-produkter. :rolleyes:
    Men ikke alle heter Steinway...

    Mange liker jo å lytte til navnet
    ;-)
    Jeg tror det nærmeste jeg noen gang har kommet å bruke vold mot et annet menneske, var da jeg var for noen år siden var på besøk hos de über-borgerlige foreldrene til en av vennene mine. Da jeg kom inn i stuen deres, så jeg et stort steinway-flygel til 600-700 tusen. Jeg måtte umiddelbart spørre om å få spille på det. Følelsen var helt fantastisk. Og så sa de: "Så fint at det blir spilt på, vi spiller ikke noe særlig selv. Synes bare det er så koselig å ha i stuen...".

    Hvem i satans svarte helvete kjøper et av de flotteste musikkinstrumentene menneskeheten noensinne har frembrakt, bare for å ha det stående urørt i stua!!?? Som sagt. Så nære ved å bryte norsk lov for legemsbeskadigelse har jeg nok aldri vært, verken før eller siden.

    Off-topic rant over.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Verden er full av cost no object-high end som kan gjengi fullt orkester med kor, men de er da også cost no object-produkter. :rolleyes:
    Men ikke alle heter Steinway...

    Mange liker jo å lytte til navnet
    ;-)
    Jeg tror det nærmeste jeg noen gang har kommet å bruke vold mot et annet menneske, var da jeg var for noen år siden var på besøk hos de über-borgerlige foreldrene til en av vennene mine. Da jeg kom inn i stuen deres, så jeg et stort steinway-flygel til 600-700 tusen. Jeg måtte umiddelbart spørre om å få spille på det. Følelsen var helt fantastisk. Og så sa de: "Så fint at det blir spilt på, vi spiller ikke noe særlig selv. Synes bare det er så koselig å ha i stuen...".

    Hvem i satans svarte helvete kjøper et av de flotteste musikkinstrumentene menneskeheten noensinne har frembrakt, bare for å ha det stående urørt i stua!!?? Som sagt. Så nære ved å bryte norsk lov for legemsbeskadigelse har jeg nok aldri vært, verken før eller siden.

    Off-topic rant over.
    Så bra at du kunne spille da. Nå kan jeg mer om Steinway og Lyngdorf også....

    Ikke forde, Yamaha lager jo instrumenter de også, og Motorsykler lols..
     
    Sist redigert:

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Verden er full av cost no object-high end som kan gjengi fullt orkester med kor, men de er da også cost no object-produkter. :rolleyes:
    Men ikke alle heter Steinway...

    Mange liker jo å lytte til navnet
    ;-)
    Jeg tror det nærmeste jeg noen gang har kommet å bruke vold mot et annet menneske, var da jeg var for noen år siden var på besøk hos de über-borgerlige foreldrene til en av vennene mine. Da jeg kom inn i stuen deres, så jeg et stort steinway-flygel til 600-700 tusen. Jeg måtte umiddelbart spørre om å få spille på det. Følelsen var helt fantastisk. Og så sa de: "Så fint at det blir spilt på, vi spiller ikke noe særlig selv. Synes bare det er så koselig å ha i stuen...".

    Hvem i satans svarte helvete kjøper et av de flotteste musikkinstrumentene menneskeheten noensinne har frembrakt, bare for å ha det stående urørt i stua!!?? Som sagt. Så nære ved å bryte norsk lov for legemsbeskadigelse har jeg nok aldri vært, verken før eller siden.

    Off-topic rant over.
    Så bra at du kunne spille da. Nå kan jeg mer om Steinwey og Lyngdorf også....

    Ikke forde, Yamaha lager jo instrumenter de også, og Motorsykler lols..
    Det er antakelig ingen som lager mer forskjellige typer produkter enn Yamaha. Fra påhengsmotorer til flygler til forsterkere. Og det verste er at de stort sett lager solide kvalitetsprodukter nesten uansett hva de foretar seg.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg tror det nærmeste jeg noen gang har kommet å bruke vold mot et annet menneske, var da jeg var for noen år siden var på besøk hos de über-borgerlige foreldrene til en av vennene mine. Da jeg kom inn i stuen deres, så jeg et stort steinway-flygel til 600-700 tusen. Jeg måtte umiddelbart spørre om å få spille på det. Følelsen var helt fantastisk. Og så sa de: "Så fint at det blir spilt på, vi spiller ikke noe særlig selv. Synes bare det er så koselig å ha i stuen...".

    Hvem i satans svarte helvete kjøper et av de flotteste musikkinstrumentene menneskeheten noensinne har frembrakt, bare for å ha det stående urørt i stua!!?? Som sagt. Så nære ved å bryte norsk lov for legemsbeskadigelse har jeg nok aldri vært, verken før eller siden.

    Off-topic rant over.
    Så bra at du kunne spille da. Nå kan jeg mer om Steinwey og Lyngdorf også....

    Ikke forde, Yamaha lager jo instrumenter de også, og Motorsykler lols..
    Det er antakelig ingen som lager mer forskjellige typer produkter enn Yamaha. Fra påhengsmotorer til flygler til forsterkere. Og det verste er at de stort sett lager solide kvalitetsprodukter nesten uansett hva de foretar seg.
    Ja jeg skjønner ikke at deres (og andre japsers) lydprodukter er helt skjermet og uten egenstøy, mens NAD, eller ElectroCompagniet ikke er det.

    Foraldel de er glimrende produkter også, men har egenstøy og enkelte kneppelyder som man skal være forsiktig med (diskant obs)
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Verden er full av cost no object-high end som kan gjengi fullt orkester med kor, men de er da også cost no object-produkter. :rolleyes:
    Men ikke alle heter Steinway...

    Mange liker jo å lytte til navnet
    ;-)
    Jeg tror det nærmeste jeg noen gang har kommet å bruke vold mot et annet menneske, var da jeg var for noen år siden var på besøk hos de über-borgerlige foreldrene til en av vennene mine. Da jeg kom inn i stuen deres, så jeg et stort steinway-flygel til 600-700 tusen. Jeg måtte umiddelbart spørre om å få spille på det. Følelsen var helt fantastisk. Og så sa de: "Så fint at det blir spilt på, vi spiller ikke noe særlig selv. Synes bare det er så koselig å ha i stuen...".

    Hvem i satans svarte helvete kjøper et av de flotteste musikkinstrumentene menneskeheten noensinne har frembrakt, bare for å ha det stående urørt i stua!!?? Som sagt. Så nære ved å bryte norsk lov for legemsbeskadigelse har jeg nok aldri vært, verken før eller siden.

    Off-topic rant over.
    Det er jo ikke så forskjellig fra en nyrik finansmann som kjøper seg en Ferrari uten å besitte større kjøreferdigheter. Tenk at det fremdeles finnes et borgerskap der det er status i et flygel.
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Er det innafor å like klassisk, men alt mulig annet også? I såfall lytter jeg til det samme anlegget uansett. To aktive høyttalere. Det er bygget selv, så det har ikke noe navn eller merke.
    Lite (uhørbar) støy på lytteavstand. God ro til å høre på stille forsiktig tårevåt vakker klassisk musikk, samtidig som det bænger løs i kraftige partier. Fin "grunnløs" bunn og luftig diskant som får med atmosfæren i konsertsalen, får med de digre slagverkene, dynamikken, bassen og alt ting samtidig som det er stille når det skal. Er veldig fornøyd.

    Vidar
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Verden er full av cost no object-high end som kan gjengi fullt orkester med kor, men de er da også cost no object-produkter. :rolleyes:
    Men ikke alle heter Steinway...

    Mange liker jo å lytte til navnet
    ;-)
    Jeg tror det nærmeste jeg noen gang har kommet å bruke vold mot et annet menneske, var da jeg var for noen år siden var på besøk hos de über-borgerlige foreldrene til en av vennene mine. Da jeg kom inn i stuen deres, så jeg et stort steinway-flygel til 600-700 tusen. Jeg måtte umiddelbart spørre om å få spille på det. Følelsen var helt fantastisk. Og så sa de: "Så fint at det blir spilt på, vi spiller ikke noe særlig selv. Synes bare det er så koselig å ha i stuen...".

    Hvem i satans svarte helvete kjøper et av de flotteste musikkinstrumentene menneskeheten noensinne har frembrakt, bare for å ha det stående urørt i stua!!?? Som sagt. Så nære ved å bryte norsk lov for legemsbeskadigelse har jeg nok aldri vært, verken før eller siden.

    Off-topic rant over.
    Det er jo ikke så forskjellig fra en nyrik finansmann som kjøper seg en Ferrari uten å besitte større kjøreferdigheter. Tenk at det fremdeles finnes et borgerskap der det er status i et flygel.
    Ja. Egentlig har jeg jo veldig sans for dette sofistikerte kulturborgerskapet, som i dag er en utrydningstruet gruppe. Føles bare så urettferdig at et flygel av et slikt kaliber skal stå hos noen som ikke vet å benytte seg av det. Men ja, på mange måter er det en fin ting. Holder flygelfabrikantene i sving, feks.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn