Diverse Hvilket system bruker DU som bare lytter til KLASSISK musikk??

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Innlegg
    768
    Antall liker
    112
    Sted
    Bærum
    Lyttet 95% til klassisk de siste 40 årene (....) Dog med Tidal HiFi abo. og all verdens musikk tilgjengelig sprekker jeg bittelitt nå virker det som, så kanskje 90% klassisk..

    Men, tråden gjelder hva man spiller på, og har hatt mye i hus, etter at Martin Logan (ulike modeller) forsvant ut for over 10 år siden har jeg holdt meg til ulike modeller av Reidar Perssons Respons høyttalere. Og dessuten, aldri hatt transistorer i anlegget de siste 15 årene (DAC unntatt).
    Må også sies at byttesyken har roet seg litt de siste årene, har også lagt bort loddebolten og bruker mer tid på musikk enn på tube rolling.....Men er nå tilbake på HFS etter en stunds fravær, så spørs hvor lenge byttenervene holder seg i ro nå.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Byttesyken har helt lagt seg med XTZ høytaler og effekt, det eneste jeg vil ha er fler høytalerkanaler, med waf faktor sef, samt subwoofer, og ny tv og ny Blurayspiller....
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.592
    Antall liker
    3.130
    Torget vurderinger
    0
    Føles bare så urettferdig at et flygel av et slikt kaliber skal stå hos noen som ikke vet å benytte seg av det. Men ja, på mange måter er det en fin ting. Holder flygelfabrikantene i sving, feks.
    Tja.....hva skal vi som ser at mange folk betaler titusenvis av kroner for "hifi" og på alle måter "driter" i skikkelig plassering, akustikk og rommet ???

    Perler for svin.....det også ?!
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Føles bare så urettferdig at et flygel av et slikt kaliber skal stå hos noen som ikke vet å benytte seg av det. Men ja, på mange måter er det en fin ting. Holder flygelfabrikantene i sving, feks.
    Tja.....hva skal vi som ser at mange folk betaler titusenvis av kroner for "hifi" og på alle måter "driter" i skikkelig plassering, akustikk og rommet ???

    Perler for svin.....det også ?!
    Ja!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Tja - fordi man ikke kan gjøre så veldig mye med rommet skal man bare gi f* i å kjøpe skikkelig utstyr? Man "driter" vel ikke akkurat i plassering og justering av rommet, men det er ikke alltid det er mulig å gjøre så mye (av forskjellilge grunner).
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    otare; Det lar seg gjøre å fange både nærheten, dynamikken, harpiksen og intensiteten i kammermusikk, men å gjengi den er ikke så lett. Det er netopp det som er årsaken til at jeg har valgt trioderør, single-ended topologi og horn. Det er akkurat de tingene jeg ønsker å oppleve. Når det gjelder å ta opp med slik presisjon er Chandos, Alia Vox, Hyperion, Opus 111 og Naive bedre enn de fleste.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ...mens jeg har valgt DSP, klasse D, og baffelløse dynamiske dipoler støttet av ELF-subwoofere under 40 Hz av de samme grunner. ;)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Tja - fordi man ikke kan gjøre så veldig mye med rommet skal man bare gi f* i å kjøpe skikkelig utstyr? Man "driter" vel ikke akkurat i plassering og justering av rommet, men det er ikke alltid det er mulig å gjøre så mye (av forskjellilge grunner).
    Godt poeng. Men det i hvert fall jeg innser mer og mer, er at jeg ikke har tatt utgangspunkt i romakustikk og plassering når jeg kjøper høyttalere. Jeg har nå skjønt at det første jeg bør gjøre når jeg tenker på anlegg, er å vurdere hvor høyttalerne har mulighet til å stå - både lydmessig og estetisk. Og hvor jeg primært kommer til å lytte fra. Og SÅ bør jeg vurdere hvilket spredningsprinsipp som er best egnet, og hvilken høyttalerkonstruksjon som vil passe best til den plasseringen. Jeg skal ikke snakke på andres vegne, men jeg har for min del skjønt at jeg tenkt alt for lite på dette frem til nå.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Absolutt - man må ta hensyn til rommet når man kjøper utstyr - det er ikke alltid man kan gjøre så mye med rommet. Jeg flyttet nettopp til et nytt hus. I det gamle hadde jeg et eget lytterom på 35 m2, så der hadde jeg Quad 2905. Jeg hadde plass til de i det nye huset, men de ville ikke passe der, hverken utseendemessig eller plasserings/lydmessig, så de ble solgt (med tungt hjerte). Etter mye om og men har jeg endt opp i kjelleren i det nye huset i et rom på ca 20 m2, med takhøyde på 2,04m. Så der passer det bedre med noen små, toveis høyttalere - så jeg endte opp med SF Guarneri Memento. Rommet er som det er - ikke så mye jeg kan gjøre med det - med unntak av evt noen reflektorer/diffusorer på vegger (men selv det er litt vanskelig i det rommet). Der vil det rett og slett ikke gå med noen store fulltonehøyttalere. Guarneriene lyder imidlertid fantastisk der nede, med dypbass man aldri ville trodd en slik liten høyttaler ville kunne gi. Quadene ville ikke fungert i det rommet.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Et rom er et rom, det kan ha positive egenskaper som i min leilighet, eller negative egenskaper som der jeg bodde tidligere, plasseringen i min stue er ikke heldigste på ene siden av langvegg, men du for en god lyd det er her.

    Så har ikke vært nødvendig med tiltak her, eneste er at Subwoofer kommer til å havne i ene hjørnet.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Absolutt - man må ta hensyn til rommet når man kjøper utstyr - det er ikke alltid man kan gjøre så mye med rommet. Jeg flyttet nettopp til et nytt hus. I det gamle hadde jeg et eget lytterom på 35 m2, så der hadde jeg Quad 2905. Jeg hadde plass til de i det nye huset, men de ville ikke passe der, hverken utseendemessig eller plasserings/lydmessig, så de ble solgt (med tungt hjerte). Etter mye om og men har jeg endt opp i kjelleren i det nye huset i et rom på ca 20 m2, med takhøyde på 2,04m. Så der passer det bedre med noen små, toveis høyttalere - så jeg endte opp med SF Guarneri Memento. Rommet er som det er - ikke så mye jeg kan gjøre med det - med unntak av evt noen reflektorer/diffusorer på vegger (men selv det er litt vanskelig i det rommet). Der vil det rett og slett ikke gå med noen store fulltonehøyttalere. Guarneriene lyder imidlertid fantastisk der nede, med dypbass man aldri ville trodd en slik liten høyttaler ville kunne gi. Quadene ville ikke fungert i det rommet.
    Ut fra den beskrivelsen tror jeg på ingen måte du faller inn under det Flagerborg kommenterte ovenfor, otare :) Det er jo nettopp det det dreier seg om: Å tilpasse høyttalere til rommet (evt. å tilpasse rommet til høyttalerne, men det første er alltid enklere). Dersom du automatisk hadde gått for Quad 2905 til det mindre rommet, fordi det på papiret skulle være en bedre og dyrere høyttaler (aner ikke hvor mye de koster i forhold til sonus faberne, men sånn hypotetisk), ville det vel nettopp vært en slik ting Flagerborg skriver om. Men så gjorde du altså det motsatte For min del er det først nå jeg virkelig begynner å forstå hvordan ulike typer høyttalere fungerer i ulike rom, inklusiv mitt eget - tror jeg.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Verden er full av cost no object-high end som kan gjengi fullt orkester med kor, men de er da også cost no object-produkter. :rolleyes:
    Men ikke alle heter Steinway...

    Mange liker jo å lytte til navnet
    ;-)
    Jeg tror det nærmeste jeg noen gang har kommet å bruke vold mot et annet menneske, var da jeg var for noen år siden var på besøk hos de über-borgerlige foreldrene til en av vennene mine. Da jeg kom inn i stuen deres, så jeg et stort steinway-flygel til 600-700 tusen. Jeg måtte umiddelbart spørre om å få spille på det. Følelsen var helt fantastisk. Og så sa de: "Så fint at det blir spilt på, vi spiller ikke noe særlig selv. Synes bare det er så koselig å ha i stuen...".

    Hvem i satans svarte helvete kjøper et av de flotteste musikkinstrumentene menneskeheten noensinne har frembrakt, bare for å ha det stående urørt i stua!!?? Som sagt. Så nære ved å bryte norsk lov for legemsbeskadigelse har jeg nok aldri vært, verken før eller siden.

    Off-topic rant over.
    Det er jo ikke så forskjellig fra en nyrik finansmann som kjøper seg en Ferrari uten å besitte større kjøreferdigheter. Tenk at det fremdeles finnes et borgerskap der det er status i et flygel.
    Eller slike som kjøper høgtalarar til mange hundre tusen og ikkje har rom eller elektronikk eller platesamling til å bruke dei.
    Eller slike som skaffar seg TV utan å ha innlagt straum.
     

    lano2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    294
    Antall liker
    144
    Sted
    Mandalitt
    Jeg har rom til flere hundretusen, i følge eiendomsmegler. :cool:
    Sonus Faber Minima Amator og Naim holder rommet varmt. Det har det gjort i 10-talls år nå, og jeg savner ingenting....
    Jeg tror det er litt for mange her inne med påstått god hørsel. :rolleyes:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn