Hi-fi ann am baile beag ann an Alba

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • t-roten

    Emigrant…
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    3.781
    Antall liker
    16.807
    Sted
    Thornhill, Stirlingshire
    Som tittelen sier, her er det hi-fi i en landsby i Skottland
    Vi er fremdeles i flyttemodus, så er ingen forandringer i oppsett før ting er kommet inn i huset (mesteparten er fremdeles på lager i London), vegger er malt, møbler er ankommet og montert og vi har roet oss ned :)
     

    Valentino

    Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    34.050
    Antall liker
    33.920
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Herlig! Jeg tar med landeveissykkelen!
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    11.290
    Antall liker
    13.688
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Flott område det der. Jeg vandret rundt der en del i løpet av mine fem år i Skottland og likte meg godt. Håper du og familien vil trives like godt som jeg gjorde i Edinburgh. 🤞🤞
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    7.208
    Antall liker
    12.894
    Torget vurderinger
    2
    Som tittelen sier, her er det hi-fi i en landsby i Skottland
    Vi er fremdeles i flyttemodus, så er ingen forandringer i oppsett før ting er kommet inn i huset (mesteparten er fremdeles på lager i London), vegger er malt, møbler er ankommet og montert og vi har roet oss ned :)
    Jobben som tar deg dit, eller er det selvrealisering...? 👴
     

    t-roten

    Emigrant…
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    3.781
    Antall liker
    16.807
    Sted
    Thornhill, Stirlingshire
    Planlegging er i gang. Slik stua er i dag, tror vi beste plassering for anlegg er ved inngangen til stua.
    slik ser rommet ut i dag. «Kontoret» mitt skal bort fra stua i nær fremtid, og stolene skal inn på soverommet til minste krapyl.
    IMG_3694.jpeg
    IMG_3695.jpeg
    IMG_3696.jpeg

    Det som bekymrer meg litt er volumet på rommet. Gamlestua var 4*4,5*2,4 meter og den nye er 4*5,5*2,8 meter. Lurer på om størrelsen på høyttalerne må økes for å fylle rommet med lyd
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    3.304
    Antall liker
    2.639
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Herlig å kunne gjøre som dere gjør, gratulerer med ny bolig, i nytt land!
    Gode minner fra Skottland sist vi var med i fotball VM, altså 1998. Damen på den tiden og jeg kjørte fra Oslo til Bergen, fergen over til Newcaste og deretter tur rundt nær hele landet. Vi bodde kun på B&B, skottene vi bodde hos var utelukkende super trivelige, og rommene var alltid av god standard. Underveis på turen så spilte Skotland mot Marokko samtidig som Norge spilte mot Brasil. Stappfulle pubber og ingen viste Norges kamp, selvsagt. Men det kom oppdateringer underveis da, og innslag med scoringene. Skottene sang og skrålet, veldig bra stemning, men de tapte den gangen. Nå på lørdag 28 år senere skal jo Skottland møte Marokko igjen. Da må dere vel ut på lokal pubben:? Ellers husker jeg (delvis..) at vi ramlet på dagsfylla med Ian and Gary, -"we are building roads" (drakk om dagen, jobbet på natta, hardinger)som lærte oss å blande ut Whisky med sprudlevann. Ladies drink. Så ble det noe cask strength saker for å ikke virke pinglete, med resultat at biken måtte stå neste dag. Good times! Vi hadde veldig lyst til å bosette oss en periode i Skottland selv, men for oss så ble det bare prat. Så respekt til deg/dere :) *Er fortsatt stor fan av landet og folka.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    11.290
    Antall liker
    13.688
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Vurderer å teste Fyne Audio
    Det som bekymrer meg litt er volumet på rommet. Gamlestua var 4*4,5*2,4 meter og den nye er 4*5,5*2,8 meter. Lurer på om størrelsen på høyttalerne må økes for å fylle rommet med lyd

    Hvis du tenker på Fynes modeller som "emulerer" Tannoy (altså Vintage seriene) så vil de fylle rommet helt uten problemer. F-serien har jeg ikke hørt, men jeg tipper det samme er tilfelle med mange av dem. Mine Tannoy Cheviot fyller 25m² uten minste problem og kunne sikkert fylt det doble. Modellen nærmest Cheviot fra Fyne er vel Vintage Classic XII, så om designet faller i smak anbefaler jeg en kikk på dem.

    Jeg skulle gjerne anbefalt å lytte til Tannoy, men siden de nå har flagget 100% ut til Kina etter mange brutte løfter så foreslår jeg heller at du holder deg unna.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    8.037
    Antall liker
    9.104
    Sted
    Au recherche du futur perdu
    Eg nominerer glatt gælisk som det kulaste språket i Europa, kanskje ved sidan av samisk/finsk.

    uidheamachd fuaime de sàr-chàileachd

    (Men eg får ikkje heilt grep om uttalen, Gemini insisterer på at baile skal vera "BAL-uh"?)
     

    t-roten

    Emigrant…
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    3.781
    Antall liker
    16.807
    Sted
    Thornhill, Stirlingshire
    Er ikke bare Whisky naboene dine drikker.

    Skal på den lokale puben i morgen for å se kamp - håper det er noen dråper igjen der :D
     

    Entropy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    1.066
    Antall liker
    1.955
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    3
    Planlegging er i gang. Slik stua er i dag, tror vi beste plassering for anlegg er ved inngangen til stua.
    slik ser rommet ut i dag. «Kontoret» mitt skal bort fra stua i nær fremtid, og stolene skal inn på soverommet til minste krapyl.
    Vis vedlegget 1205910 Vis vedlegget 1205911 Vis vedlegget 1205912
    Det som bekymrer meg litt er volumet på rommet. Gamlestua var 4*4,5*2,4 meter og den nye er 4*5,5*2,8 meter. Lurer på om størrelsen på høyttalerne må økes for å fylle rommet med lyd
    Er vel verdt å sette opp en HT på hver side av peisen og se hvordan lyden er?
    Før man tar endelig avgjørelser?
     

    Entropy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    1.066
    Antall liker
    1.955
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    3
    Bedre halvdel har allerede lagt ned veto - hun vil ha kroken til venstre for peisen som lesekrok
    Da kommer hun til å få veldig god lyd der;)

    on the plus side: peisen fungerer kansje som en fin bassfelle med din orientering :)
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    993
    Antall liker
    2.667
    Torget vurderinger
    1
    HFS broadcasting.png


    -.. . - - . / . .-. / - .-. --- -. -.. .... . .. -- .-.-.- / --. .-. .- - ..- .-.. . .-. . .-. / -- . -.. / -. -.-- - - / .... ..- ... / --- --. / .-.. .. ...- ... -.- ...- .- .-.. .. - . - .-.-.- / ... .-.- .-. -- . .-.. -.. .. -. --. . .-. / ..-. .-. .- / ... - .. .-. .-.. .. -. --. ... .... .. .-. . / ..-. --- .-. ...- . -. - . ... .-.-.-​
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    13.927
    Antall liker
    37.657
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    I høst når vi var på tur fra Loch Lomond mot Deanston kjørte vi gjennom en liten landsby der fortalte guiden att den puben var den eldste i Skottland og den var gammel! var visst en kjent person/forfatter? som tilbragte mye tid der, men mener det var The Clachan Inn Drymen.
    Er vel ikke langt unna deg?
     
    Sist redigert:

    t-roten

    Emigrant…
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    3.781
    Antall liker
    16.807
    Sted
    Thornhill, Stirlingshire
    I høst når vi var på tur fra Loch Lomond mot Deanston kjørte vi gjennom en liten landsby der fortalte guiden att den puben var den eldste i Skottland og den var gammel! var visst en kjent person/forfatter? som tilbragte mye tid der, men mener det var The Clachan Inn Drymen.
    Er vel ikke langt unna deg?
    The Clachan Inn er 25 minutter unna. Var halvveis i dag for at bikkja kunne bade i varmen :)
    Hun svømte og jeg vasset litt i den eneste Lake i Skottland - Lake of Menteith. Historien er visst at en engelsk kartlager var der og laget et kart over området, og glemte at alt av åpent vann i Skottland kalles Loch - og navnet satte seg. Men fint er det der, selv med engelsk navn...
    IMG_3746.jpeg
    IMG_3747.jpeg
     
    • Liker
    Reaksjoner: oen
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn