Forsterkere Hva gjør at rørforsterkere er "kraftigere"?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.740
    Antall liker
    5.538
    Torget vurderinger
    1
    At man tar for gitt at man får f.eks 90 dB med en watt og bare legger på 3 dB for hver watt, og så regner seg fram til hvor mye effekt som er nok for sin høyttaler og for hvor høyt man vil spille. Det funker ikke alltid, ihvertfall ikke om man vil ha litt å gå på.
    Nei selvfølgelig, følsomhet + dBW er en grov tommelfingerregel, som ikke tar hensyn til detaljene. Godt nok til serviettregning, men ikke helt innertier dersom en skal vurdere faktiske forhold, som «alle» andre tommelfingerregler. Det er forresten 3 dB pr dobling av effekten, men ofte "enklere" med 10 dB pr ti-dobling av effekten.

    Som diskusjonen her viser så kan det være vanskelig nok å forholde seg til hvor høyt en vil spille - RMS/gjennomsnitt eller peak ? og vi glemmer ofte dynamikken når vi diskuterer hvor mange watt som trengs. Hvor høyt vil jeg spille Telarcs 1812, sammelignet med Metallica sin Death magnetic ? (jeg vil helst ikke spille death magnetic men det er en annen sak). Det er stort forskjell på å avspille hermetikk med 30 dB i krestfaktor, sammenliknet med hermetikk med 3 dB krestfaktor. Noe i hjelkomprimert hermetikk låter alt for høyt ved 80 dB SPL, mens annen hermetikk kan ha et "komfort nivå" på f.eks. 90 dB SPL (eksl peak).

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    6.871
    Antall liker
    4.786
    Torget vurderinger
    96
    Nei selvfølgelig, følsomhet + dBW er en grov tommelfingerregel, som ikke tar hensyn til detaljene. Godt nok til serviettregning, men ikke helt innertier dersom en skal vurdere faktiske forhold, som «alle» andre tommelfingerregler. Det er forresten 3 dB pr dobling av effekten, men ofte "enklere" med 10 dB pr ti-dobling av effekten.

    Som diskusjonen her viser så kan det være vanskelig nok å forholde seg til hvor høyt en vil spille - RMS/gjennomsnitt eller peak ? og vi glemmer ofte dynamikken når vi diskuterer hvor mange watt som trengs. Hvor høyt vil jeg spille Telarcs 1812, sammelignet med Metallica sin Death magnetic ? (jeg vil helst ikke spille death magnetic men det er en annen sak). Det er stort forskjell på å avspille hermetikk med 30 dB i krestafaktor, sammenliknet med hermetikk med 3 dB krestfaktor. Noe i hjelkomprimert hermetikk låter alt for høyt ved 80 dB SPL, mens annen hermetikk kan ha et "komfort nivå" på f.eks. 90 dB SPL (eksl peak).

    mvh
    KJ
    "Hver watt", det ble et dårlig uttrykk selvsagt. Jeg vet at det er en dobling!
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.470
    Antall liker
    642
    Noe i hjelkomprimert hermetikk låter alt for høyt ved 80 dB SPL, mens annen hermetikk kan ha et "komfort nivå" på f.eks. 90 dB SPL (eksl peak).

    mvh
    KJ
    Når dere viser til dB her, er det dBA eller dBC? For musikkvolum egner jo dBC seg best vil jeg mene siden en da får med seg trøkket fra bassen. Men da er jo ikke 80dB særlig høyt.
    Forøvrig kreves masse effekt for å håndtere dypbass med mindre en har en horn-sub. Jeg kan spille skrekkelig høyt på mine horn med min 2x9W 300B-forsterker.
    Men for å få trøkk i bassen må jo sub-en på 300W trå til. Og den blir god og varm 😺
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    14.211
    Antall liker
    10.297
    Sted
    .
    Torget vurderinger
    24
    Har hatt mye forskjellig i hulen, både rør og solid state A/B, men har nå tatt i bruk en 6 år gammel Marantz klasse D. (Hypex ucd102) og den minner meg fakrisk om lyden jeg hadde med rør. Artig. :)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.740
    Antall liker
    5.538
    Torget vurderinger
    1
    Når dere viser til dB her, er det dBA eller dBC? For musikkvolum egner jo dBC seg best vil jeg mene siden en da får med seg trøkket fra bassen. Men da er jo ikke 80dB særlig høyt.
    Forøvrig kreves masse effekt for å håndtere dypbass med mindre en har en horn-sub. Jeg kan spille skrekkelig høyt på mine horn med min 2x9W 300B-forsterker.
    Men for å få trøkk i bassen må jo sub-en på 300W trå til. Og den blir god og varm 😺
    dB SPL som i lydtrykk, uten omtanke for ev vekting.

    Mvh
    KJ
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.470
    Antall liker
    642
    dB SPL som i lydtrykk, uten omtanke for ev vekting.

    Mvh
    KJ
    Og med hvilket instrument måler en det? dBZ kalles det vel når lydtrykket ikke vektes.
    Så jeg gjentar spørsmålet: A eller C? Selv måler jeg ca 10dB i forskjell på mitt anlegg ved 80dBA. Slår jeg av sub-en har jeg fortsatt ca 80dBA. Måler jeg C-vektet økes til ca 90dB. Og slår jeg da av sub-en synker målingen med et par-tre decibel.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    18.061
    Antall liker
    14.777
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Lydtrykk fra en høyttaler måles normalt uvektet. A og C er vektete målinger korrigert for hørekurver.. dette bruker man ved støymålinger, for å kompensere for ørets ulineariteter..
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.740
    Antall liker
    5.538
    Torget vurderinger
    1
    Og med hvilket instrument måler en det? dBZ kalles det vel når lydtrykket ikke vektes.
    Så jeg gjentar spørsmålet: A eller C? Selv måler jeg ca 10dB i forskjell på mitt anlegg ved 80dBA. Slår jeg av sub-en har jeg fortsatt ca 80dBA. Måler jeg C-vektet økes til ca 90dB. Og slår jeg da av sub-en synker målingen med et par-tre decibel.
    Poenget var at noen lydproduksjoner "låter høyt", på "lavt" lydtrykk, mens andre kan låte mer behagelig på et vesentlig høyere lydtrykk. Hvilken vekting, om noen, er i så måte likegyldig. Bruk ev en målemikrofon, passende programvare og velg ev vekting etter formålet.

    Mvh
    KJ
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.470
    Antall liker
    642
    Poenget var at noen lydproduksjoner "låter høyt", på "lavt" lydtrykk, mens andre kan låte mer behagelig på et vesentlig høyere lydtrykk. Hvilken vekting, om noen, er i så måte likegyldig. Bruk ev en målemikrofon, passende programvare og velg ev vekting etter formålet.

    Mvh
    KJ
    Vekting er definitivt ikke likegyldig! Når noen skriver 80 dB SPL kan det være ca 80 dBA eller ca 90dBC. Det er jo helt umulig å vite hva man mener om man ikke oppgir vektingen. Og Z er ikke benyttet i norsk lovgivning så vidt vites. Finnes heller ikke tilgjengelig på lett tilgjengelig måleutstyr. Men Z er ikke langt unna C.
     

    Vedlegg

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.740
    Antall liker
    5.538
    Torget vurderinger
    1
    Det kan også være uvektet, B eller D vekting ITU-R 468, ISO 226, egenvekting eller whatevervekting, helt uavhengig av norske lover, regler og standarder. Men vektingen er irrelevant for poenget.

    EDIT: Ut fra konteksten kan en legge tilgrunn at det gjelder trykkvariasjoner i luft med mellom 20 og 20k svingniger i sekundet, der trykkvariasjonene har referanse til 20 micropascal på en logaritmisk skala.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Sound_pressure

    Mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.470
    Antall liker
    642
    Det kan også være uvektet, B eller D vekting ITU-R 468, ISO 226, egenvekting eller whatevervekting, helt uavhengig av norske lover, regler og standarder. Men vektingen er irrelevant for poenget.

    Mvh
    KJ
    Hvordan kan vekting være irrelevant når det er ca 10dB forskjell mellom A og C/Z?
    Forøvrig:
    "D-weighting, like B-weighting, is no longer in use. D-weighting was meant for jet noise."
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.470
    Antall liker
    642
    EDIT: Ut fra konteksten kan en legge tilgrunn at det gjelder trykkvariasjoner i luft med mellom 20 og 20k svingniger i sekundet, der trykkvariasjonene har referanse til 20 micropascal på en logaritmisk skala.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Sound_pressure

    Mvh
    KJ
    Jaha. Og hva så? Du må fortsatt oppgi veiingen som beskrives i Wikipedia-artikkelen du henviser til!
    Så igjen:
    Hva mener du når du skriver "Noe i hjelkomprimert hermetikk låter alt for høyt ved 80 dB SPL"?
    Det går faktisk helt greit å føre en samtale uten å heve stemmen med 80 dBC på stereoen. Selv med ihjelkomprimert hermetikk 😹
     
    Sist redigert:

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.470
    Antall liker
    642
    Lydtrykk fra en høyttaler måles normalt uvektet. A og C er vektete målinger korrigert for hørekurver.. dette bruker man ved støymålinger, for å kompensere for ørets ulineariteter..
    Og hvordan måler en uvektet? Dvs. dBZ. Noen dyre støymålere klarer vel kanskje ned til 20Hz og kan påberope seg tilnærmet Z. Men for alle praktiske formål er det dBC som gjelder om en vil ha med de lave frekvensene.
     

    X-Cell

    King of the North!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    11.395
    Antall liker
    11.305
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Peter comeau tok opp akkurat dette i en episode av Darko podcast der han snakker om 10 audiofile myter.

    1 watt er 1 watt uansett klasse eller om det er rør eller solidstate.

    Grunnen til at en 2x40w rør forsterker virker kraftigere og sterkere kontra 2x40w solidstate er at en rørforsterker låter bra hele veien opp til 40w og når de klipper ikke som solidstate.

    Solid state begynner som oftest å degradere i lydkvalitet fra ca 50% av sin effekt. Så fra 20w og opp vil denne 40watts forsterkeren ikke låte like godt.. og blir bare verre og verre helt til den klipper på en stygg måte.

    Så der ligger forklaringen i henhold til Peter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn