Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    10.962
    Antall liker
    12.737
    Sted
    Oslo

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    6.291
    Antall liker
    6.951
    Sted
    Market Snodsbury
    Tøffe tak å være geolog og ingeniør
    Det er jo noko med at i gamle dagar (iallfall før 1950) var inngrepa små, nedbøren konstant og folk hadde lokalkunnnskap om kvar det kunne gå skred.

    Men å byggja jarnbane og veg 20 meter frå einannan er uansett eit ekstremt døme på å leggja absolutt alle egga i same korga. Iallfall når det eit strekk som bind nord og sør saman.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    6.446
    Antall liker
    2.626
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hva er det med dette vi er tjent med, egentlig? Lave priser formodentlig.

    Leser stadig om tunge kjøretøy med mangler, det er en kraftig dominans av utenlandske/Øst-Europeiske doninger.

    Mandag ble et vogntog fra Estland stoppet ved Ørje kontrollstasjon.

    Inspektørene fant bolter som langt fra holdt mål og da på drivakselen.

    – Et løst hjul kan i verste fall treffe motgående kjøretøy med de konsekvenser det kan medføre, sier Grotterød.

    I dette tilfellet fikk sjåføren tillatelse til å kjøre til nærmeste verksted for å få kontroll på elendigheten.

    Det ble også avdekket andre alvorlige feil på biler som ble vinket inn.


    • Vogntog fra Litauen fikk kjøreforbud for manglende lastsikring.
    • Vogntog fra Estland fikk kjøreforbud for manglende lastsikring.
    • Vogntog fra Estland fikk kjøreforbud for manglende lastsikring. Ukrainsk fører anmeldt for brudd på kjøre- og hviletid. Fører er også ilagt 2.000 kroner i gebyr for andre brudd på kjøre- og hviletid. Firmaet er ilagt 4.000 kroner i gebyr.
    • Bosnisk vogntog har fått teknisk mangellapp.
    • Norsk Personbil – Var midlertidig avregistrert. Fører fikk 5.000 kroner i gebyr for å kjøre med avregistrert kjøretøy og 500kr i vognkortgebyr for ikke å ha med vognkort.
    • Latvisk vogntog – to-sjåførs ordning – Hovedsjåfør fikk to advarsler på kjøre og hviletid og sjåfør nummer 2 fikk 1 advarsel på kjøre og hviletid.
    kabotasje
    Dette er en uting og vogntog er det farligste vi har rundt oss på veien. At det er sjåfører som kan føreforhold og som har utstyr som langt overgår minimumsstandarden er å anse som obligatorisk, dette får vi ikke med sjåfører fra østblokkland høye på amfetamin og som gir faen i både utstyr og andre..

    jeg har i allefall prøvd å gjøre mitt for unngå dette og har i kontraktstildelinger en tekst som eksplitt omtaler dette og at det ikke er akseptert.
    Ikke store volum men ~300mill omsetning og 20.000 forsendelser pr år. I tillegg følges dette opp jevnlig
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    5.839
    Antall liker
    3.970
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og hvert selskap har sitt styre, og sitt knippe direktører. Pluss en solid kommunikasjonsavdeling.

    Jeg har troa, dette bli bra det.
    Jeg tror vel at for alle disse selskapene så er det jo kommunikasjon som er deres produkt og da kreves det godt skodde kommunikasjonsdirektører som tross alt skal kommunisere at det meste ikke fungerer til tross for fattige 32,5 milliarder rene og pene norske kroner.. det er da så lite.. over statsbudsjettet, bl.a. slik at lokføreren har med seg sitt eget overnattingsutstyr i førerhuset
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    6.446
    Antall liker
    2.626
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    jeg forstår ikke hvorfor det er så mye behov for kommunikasjon... toget skal gå på tiden, og gjør det ikke det så gi beskjed. Dette løses jo lett gjennom tavler på stasjonen og en nettside...
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.777
    Antall liker
    3.143
    Rollen til kommunikasjonsrådgivere, spesielt i offentlige foretak, er ikke å snakke til/med publikum. Der er en veldig mikroskopisk del av jobben, og for veldig mange helt fraværende. Jobben til disse rådgiverne er å påvirke politikere, organisasjoner og andre til egen orgs forsdel. Altså god gammeldags lobbyvirksomhet.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    6.446
    Antall liker
    2.626
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    virker jo ut til å fungere svært dårlig i allefall.. syns det er så merkelig at mobilitet er så uviktig i dette landet.
    har hatt min dose med kollektivpendling og det varte ikke så lenge, man sparer mye kroner på å reise kollektivt, men man ofrer mye tid av livet sitt og får mye frustrasjon og komplikasjon med på kjøpet.
    Man bør sammenligne prisdiff mellom å reise kollektivt og det å kjøre selv som om man skulle fått en hushjelp eller lignende håndverker som sparer deg for tid og frustrasjon...
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.852
    Antall liker
    3.409
    Jeg tror vel at for alle disse selskapene så er det jo kommunikasjon som er deres produkt og da kreves det godt skodde kommunikasjonsdirektører som tross alt skal kommunisere at det meste ikke fungerer til tross for fattige 32,5 milliarder rene og pene norske kroner.. det er da så lite.. over statsbudsjettet, bl.a. slik at lokføreren har med seg sitt eget overnattingsutstyr i førerhuset
    Bergensbanen setter ny rekord i manglende punklighet i år. Pr 1. juli var punktligheten på 67.1 %. Dvs innenfor 6 min av ankomstid iht ruteplan.

    Kravet er 90%.
     

    Mar-a-Lago Club

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Innlegg
    162
    Antall liker
    415
    Sted
    Halden
    Interessant reportasje fra tyske ZDF om masseturismens inntog i Norge.
    Er det på tide å få opp kronekursen igjen?

    Enorme mengder bobiler på vei nordover fra resten av Europa. På vår lille gård, gjemt inne i skogen, hadde vi over 150 stk innom i sommer, "alle" skulle til Lofoten, med unntak for noen som av en eller annen grunn måtte til Bergen, "for så å kjøre langs kysten sydover" -- lykke til med det.

    Det rare var at de fleste hadde gjort minimalt med forundersøkelser når det gjaldt presis hvor de skulle, hva de burde unngå/oppsøke. Det virket veldig vilkårlig.

    Stakkars Lofoten i år.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.872
    Antall liker
    15.723
    Var en liten uke i Stølsheimen og fikk hytte til hytte, betydelig andel utlendinger der med fokus på Tyskland og Beliga. Nå var dette riktig nok etter at den norske skoleferien var over og det var ikke akkurat folksomt, men noen har i alle fall oppdaget dette konseptet også. De så imidlertid ut til å være ganske greit forberedt på hva som ventet, i alle fall basert på bekledning og utstyr generelt. En nederlender hadde temmelig grovt overvurdert sin egen form, han kom frem til hytta ca kl 21, en halvtime før sola går ned og en drøy time før det blir så mørkt at det begynner å bli krevende å bevege seg i terrenget. Han hadde startet kl 12 på formiddagen. Å bruke 9 timer på å gå 14-15 km med 8-900 høydemeter stigning er ikke veldig imponerende for en mann på rundt 40. Hodelykt hadde han selvsagt ikke.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    21.507
    Antall liker
    33.258
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Lofoten har vært galehus i mange år.... nå er sjuka i ferd med å spre seg til Vesterålen også.....
    Har konsekvent rådet alle tyske venner og slektninger til å sky Lofoten og Nordkapp som pesten. Litt betenkt over å høre at Vesterålen begynner å fylles opp også.

    Mvh
     

    Zombat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2010
    Innlegg
    1.331
    Antall liker
    811
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var i Lofoten første søndagen i August, bl.a. på vikinggården på Borg.
    Det var plass til mange flere.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    8.152
    Antall liker
    15.543
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Gå galt hvordan? Det at Trump-administrasjonen reagerer med misnøye er neppe noe tegn på at vi gjør noe galt. På motsatt side
    kan man jo argumentere for at nettopp det faktum at Norge faktisk løper en risiko gir beslutningen om å trekke seg ut mer tyngde.

    Det er snakk om investeringsfondet til verdens rikeste land, et land som prediker klima og miljø med den ene hånden og eksporterer
    olje og gass så det ryker etter med den andre.

    Vi har allerede sikret oss en uforholdsmessig del av verdens ressurser, skulle bare mangle om vi ikke tåler en smekk på fingrene fra
    The Donald og hans idiotiske tollsatser.
     

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    10.962
    Antall liker
    12.737
    Sted
    Oslo
    Gå galt hvordan? Det at Trump-administrasjonen reagerer med misnøye er neppe noe tegn på at vi gjør noe galt. På motsatt side
    kan man jo argumentere for at nettopp det faktum at Norge faktisk løper en risiko gir beslutningen om å trekke seg ut mer tyngde.

    Det er snakk om investeringsfondet til verdens rikeste land, et land som prediker klima og miljø med den ene hånden og eksporterer
    olje og gass så det ryker etter med den andre.

    Vi har allerede sikret oss en uforholdsmessig del av verdens ressurser, skulle bare mangle om vi ikke tåler en smekk på fingrene fra
    The Donald og hans idiotiske tollsatser.
    Bølla i skolegården har kun makt om de andre frykter ham, den dagen de andre ikke frykter ham står han patetisk og impotent igjen.
    Skulle ønske EU og NATO stod opp mot ham istedenfor å betrakte ham som en "sugar daddy"
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    9.757
    Antall liker
    11.354
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Kan jo være vi får se en litt annen holdning fra EU nå som godkjenningen av handelsavtalen med Donald begynner å rakne.
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    3.071
    Antall liker
    3.748
    Sted
    Portugal
    Dette gjelder ikke kun Trump og Caterpillar.

    Hvor mange andre Amerikanske selskaper har solgt ting som Israel kan bruke i krigen.
    Hvor mange Engelske, Franske, Tyske, Japanske selskaper har solgt noe som kan brukes.
    Har Norge solgt laks som spises av soldatene i Israel?
     

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    10.962
    Antall liker
    12.737
    Sted
    Oslo
    Dette gjelder ikke kun Trump og Caterpillar.

    Hvor mange andre Amerikanske selskaper har solgt ting som Israel kan bruke i krigen.
    Hvor mange Engelske, Franske, Tyske, Japanske selskaper har solgt noe som kan brukes.
    Har Norge solgt laks som spises av soldatene i Israel?
    Mulig du er en ekstremist som vil boikotte alt som har med Israel å gjøre?
    For oss andre så tar vi for oss versting selskapene som bidrar til Israels undertrykkelse av palestinerne.
    Caterpillar har vært på radaren minst siden 2006, fordi de levere de mest effektive bulldoserne til å jevne hus med jorden og er utstyrt med meget effektive redskaper til å rive opp gater og infrastruktur,
     

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    10.962
    Antall liker
    12.737
    Sted
    Oslo
    Tror du bør lese hva jeg skrev en gang til og riste litt på hode.
    Ironi er tydeligvis ikke for allmenheten.
    Jeg antar faktisk at du er 🙈🙉🙊 som mener vi ikke skal ha noen moralske verdier iforhold til hva Israel gjør, og at business as usual er hva vi bør bedrive
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.567
    Antall liker
    2.307
    Torget vurderinger
    1
    Drift av sykehus er vel noe som har gått galt. Kommentar i aftenbladet i dag:


    Ja vel. Eg burde sikkert vore gladare nå, men eg synest enno det er veldig rart, dette, sett frå sidelinja. For det er enno sånn: Vi har ein steinrik stat. Staten tener heilt sjukt med pengar. Offentlege sjukehus får alle pengane sine frå staten, fordi dei skal driva med nødvendig helsehjelp, ikkje med å tena pengar. Men når eit offentleg sjukehus treng å byggja nye hus, må dei gjera det sjølv. Spara opp av det dei har fått av staten til å driva helsehjelp for, så dei kan få låna nok pengar av staten til å byggja staten sine eigne sjukehus for.

    Låna. Og betala tilbake. Med renter. Til staten.


    Sjølv om dei er eit offentleg sjukehus. Sjølv om dei utgjer ei heil langside av grunnmuren i samfunnet, fordi dei skal gi helsehjelp etter kva du treng, ikkje kva du har pengar eller forsikring til å få dekka.

    Vi treng det jo?
    Neste år, for eksempel, skal SUS betala 550 millionar kroner berre i renter til staten. Det er fordi dei har bygd ferdig eit halvt sjukehus til oss nå. Samtidig vil dei jo gjerne fortsetja å byggja, altså så smått begynna på den andre halvparten, noko som sjølvsagt er fornuftig og lurt og ikkje noko å tvila på, for vi treng jo den andre halvparten også. Og alle forstår at det er dyrt å starta og stoppa og starta igjen, og dyrt å driva på to stader på uviss tid.

    Så dei vil begynna med bygg E. Bygg E er viktig, for der er det ein bråte med poliklinikkar og dagbehandling. Og sidan akutten og sengepostane alt står klart i dette halve nye, treng dei å få på plass resten av dei same miljøa også.

    I juni var ikkje styret sikre på at dei kunne seia ja til det. For det gjekk ikkje så bra med økonomien. Det må gå betre, viss dei skal klara å betala på låna sine, i tillegg til alt anna. Dei må forbetra resultatet frå i år til neste år med 200 millionar kroner. Sjølv om dei har fått tommel opp frå Helse Vest for å gå 440 millionar i minus neste år.

    Det har gått ganske bra i sommar. Men det må helst gå endå betre i haust. På lønn, for eksempel, ligg dei 162 millionar kroner bak sitt eige budsjett hittil i år.

    Ballar i lufta
    Det er ganske mange ballar som ikkje har landa enno for at dette skal gå godt. Byggetrinn 1 er i sluttfasen. Det er rart om det ikkje skulle dukka opp ekstrautgifter der, når alt skal gjerast opp. Akkurat nå går det også ei rettssak mellom Nye SUS og entreprenøren Bravida.


    SUS flyttar inn i det halve nye 16. november. Alt i løpet av vinteren må drifta på det nye sjukehuset vera mykje meir effektiv enn i det gamle, skal dei klara å forbetra økonomien så mykje som dei må. Arbeidsvilkåra må også vera så mykje betre at sjukefråværet går ned, nærmast frå dag ein.

    I tillegg må sjukehuset klara både å behalda folka sine, og rekruttera nye. Samtidig som heile psykiatrien, for eksempel, på heilt ubestemt tid skal fortsetja i dei gamle bygga, og i tillegg vil måtta forholda seg til ein endå strammare økonomi, sidan andre har fått flytta inn i nytt. Ein kan trenga eit lyst sinn for å stå i den skvisen.

    Tomt hus?
    I alle fall. Tysdag la leiinga ved SUS fram eit forslag for å kunne fortsetja å byggja, samtidig som styret skal kunna setja foten ned for det, heilt fram til juni neste år. Alternativ 1, som styret gjekk samla inn for, er å få eit bygg ferdig til våren 2029. Viss det ikkje går, finst det to andre alternativ: La dei to øvste etasjane stå tomme og uferdige, eller la heile huset stå som eit tomt skal. Kontraktane som blir inngåtte fram til juni neste år, skal difor berre gjelda for eit heilt tomt hus. Sånn at ein faktisk kan stoppa der, viss ein må.

    For eit skammas merke det ville bli. Eit tomt bygg. I landet med den rike staten som nektar å byggja sjukehusa sine sjølv.

    Eg synest enno det er heilt kokko. Om det er aldri så bra tenkt og jobba av folka på SUS.
     

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    10.962
    Antall liker
    12.737
    Sted
    Oslo
    Dette er NPM og helseforetakene, innført av Jens Stoltenberg, fortsatt under Erna og Siv og nå videreført av Jonas og Vestre
    Som forfatteren Vigdis Hjorth skrev; Posten skal ikke gå med overskudd, Posten skal gå med brev. På samme måte; sykehus skal ikke gå med overskudd., de skal behandle syke.
     
    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.567
    Antall liker
    2.307
    Torget vurderinger
    1
    "NPE" er ikke så dum måte å drifte sykehuset på, men det er meningsløst at man må finansiere nye sykehusbygg over driftsbudsjettet.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    36.360
    Antall liker
    21.100
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dette er NPM og helseforetakene, innført av Jens Stoltenberg, fortsatt under Erna og Siv og nå videreført av Jonas og Vestre
    Som forfatteren Vigdis Hjorth skrev; Posten skal ikke gå med overskudd, Posten skal gå med brev. På samme måte; sykehus skal ikke gå med overskudd., de skal behandle syke.
    Hør, hør 👏

    NPM er vår tids svøpe, hvor nødvendige tjenester plutselig er endret fra nettopp 'tjenester' til 'budsjettbalanse eller inntjening'. Og ledes av fagfolk innen økonomi, i stedet for fagkunnskap rundt 'postformidling', 'pasientbehandling' eller 'distribusjon av strøm' (som eksempler, av utallige, på at feil fagfolk er på feil sted)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    18.107
    Antall liker
    15.794
    Sted
    Sølvbyen
    Ultraprosessert mat burde komme med tydelig merking og advarsel, omtrent sånn som røykpakkene. Det er ikke bare lett å styre unna selv om man prøver å være bevisst.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.852
    Antall liker
    3.409
    Dette er NPM og helseforetakene, innført av Jens Stoltenberg, fortsatt under Erna og Siv og nå videreført av Jonas og Vestre
    Som forfatteren Vigdis Hjorth skrev; Posten skal ikke gå med overskudd, Posten skal gå med brev. På samme måte; sykehus skal ikke gå med overskudd., de skal behandle syke.
    Litt pirk. Det var Nils Fredrik Nielsen (sosiolog og forfatter) som kom med den fyndige setningen først. "Posten skal ikke gå med overskudd, Posten skal gå med posten".

    Den er senere blitt tilskrevet fargeklatten og politiker Steinar Bastesen (Kystpartiet). Og nå en variant skrevet av Vigdis Hjort, sies det her.

    En smakebit på Niels Fredrik Nielsens store univers innen sjangeren:

    nils-fredrik nielsen - Siterte sitater
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    6.227
    Antall liker
    5.149
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjører, og har kjørt, den strekningen jevnlig i mange år, og pendlet daglig til/ fra Stjørdal tidlig på 2000-tallet. Det finnes ikke ord i mitt vokabular for oppgittheten, frustrasjonen og den rentfrem forbannelsen som dukker opp hver gang jeg tar turen. Det er bare ca 35 km, men de begynte arbeidet med å kappe opp veien i korte arbeidsområder, der det har stått stille i flere år, i stedet for å beholde den opprinnelige veien så langt det lot seg gjøre.
    Selvsagt, dette hadde vært mest effektivt dersom arbeidet hadde blitt utført som planlagt, men slik gikk det nu ikke.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    36.360
    Antall liker
    21.100
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.801
    Antall liker
    20.338
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    kabotasje
    Dette er en uting og vogntog er det farligste vi har rundt oss på veien. At det er sjåfører som kan føreforhold og som har utstyr som langt overgår minimumsstandarden er å anse som obligatorisk, dette får vi ikke med sjåfører fra østblokkland høye på amfetamin og som gir faen i både utstyr og andre..

    jeg har i allefall prøvd å gjøre mitt for unngå dette og har i kontraktstildelinger en tekst som eksplitt omtaler dette og at det ikke er akseptert.
    Ikke store volum men ~300mill omsetning og 20.000 forsendelser pr år. I tillegg følges dette opp jevnlig
    Akkurat :) . De eneste som kan påvirke er faktisk de som kjøper transporttjenester.

    Mange (de fleste) av sjåførene er det synd på. De presses av sin arbeidsgiver til å bryte kjøre/hviletidsbestemmelser og å kjøre biler og eller med hengere som ikke er i forskriftsmessig stand, ikke har riktig dekkutrustning og/eller for slitte dekk på både bil og henger.
    Hengere er et kapittel for seg selv og ofte er det vanskelig å finne ut hvem som egentlig eier og har ansvaret for de utenlandske hengerne.
    Flere mangler kjetting - og om de skulle ha så er det ikke sikkert at kjettingen passer dekkdimensjonen eller at de har peiling på hvordan de skal legges på osv.

    I mange av tilfellene så står sjåføren ansvarlig - og ofte må bøter betales fra egen lomme. De vet også at det er "kø" i hjemlandet med andre som står klare til å ta over kjøringen dersom de "piper" til arbeidsgiver. Forferdelig kynisk denne bransjen.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    6.227
    Antall liker
    5.149
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Anekdote vedr E6:
    I "gamle" dager kjørte familien ofte til ei hytte oppi Rugldalen langs RV30. Et par steder; like før Haltdalen, og nærmere Rugldalen, var det et par skjæringer ved siden av Riksveien. Disse var påbegynt som "nødsarbeid" etter krigen, og det vistes at arbeidet hadde blitt forlatt og ikke gjenopptatt; skjæringene var fulle av buskas og annet grøntfor. Slik sto det i hvertfall 30 år, før de endelig ble tatt i bruk ved oppgraderinga av veien på 80 ? -tallet. Sånn ser det ut etter E6 Ranheim- Hell.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn