Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Dette stemmer overrens med mange Tesla finn annonser hvor konplette bremser er skiftet etter få tusen km:

    Derfor kan elbilenes bremser svikte - Dinside.no
    Jepps.. gode tips der. Det meste av kjøringen er enpedals hele veien.

    Nå på vinteren hvis man kjører med kald bil er gjerne regen og dermed motorbrems slått av inntil batteriene varmes opp, slik at man får benyttet bremsene.

    Det er sikkert en god ide å skru av regne et par dager i året bare for å få bruke bremsene ordentlig, slik at de virker når man trenger dem.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Jeg bruker bremsene innimellom selv om det ikke trengs nettopp av grunnene nevnt i artikkelen. Særlig nå i saltsørpa om vinteren. En annen sak er om man kjører til fjellet. Siden det er netto oppverbskke big time kan man kjøre omtrent uten å bruke bremsene. Da risikerer man at de rett og slett fryser fast siden fukten ikke har blitt dampet ut. Kollega av meg har ganske kul video når han kjører rundt på en tom parkeringsplass med låste bremser på forhjulene på en rwd Tesla.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Chevrolet Bolt endelig avduket - Norsk elbilforening

    Denne ser bra ut og vil kunne ta et godt jafs av det norske elbilmarkedet hvis prisen er overkommelig.
    Ikke akkurat pen, men ok. Det er litt for mange elbiler som ser ut som... elbiler. e-Golf synes jeg er grei, men litt kort rekkevidde.

    e-Up! var overraskende god å kjøre. Kunne hatt en slik om prisen hadde vært 50 000 lavere. Nok plass til 4 personer uten problem og nok bagasjerom til mat og div.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Hybridbiler nekter å kjøre på strøm om det er kaldere enn ca 10 minus da de ikke har varming av batteriet:

    VW-eiere strømløse: Mener de fikk lite info om kulde-problemer - Elbil - VG

    Selv synest jeg elbilen er en drøm vinterstid sammenlignet med dieselsaken jeg hadde før. Kupevarmingen fra batteriet er enormt mye mer effektiv enn hva Webastoen var og rekkeviddetap/økt forbruk plager meg ikke i det hele da jeg uansett har evig nok batteri. Eneste praktiske endring for meg er at jeg plugger inn bilen daglig og sørger for at den lader når den skal brukes (les: om morgenen og ettermiddagen) slik at batteriet skal ha en viss lunk og ha regenerering.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.257
    Antall liker
    1.159
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hybridbiler nekter å kjøre på strøm om det er kaldere enn ca 10 minus da de ikke har varming av batteriet:

    VW-eiere strømløse: Mener de fikk lite info om kulde-problemer - Elbil - VG

    Selv synest jeg elbilen er en drøm vinterstid sammenlignet med dieselsaken jeg hadde før. Kupevarmingen fra batteriet er enormt mye mer effektiv enn hva Webastoen var og rekkeviddetap/økt forbruk plager meg ikke i det hele da jeg uansett har evig nok batteri. Eneste praktiske endring for meg er at jeg plugger inn bilen daglig og sørger for at den lader når den skal brukes (les: om morgenen og ettermiddagen) slik at batteriet skal ha en viss lunk og ha regenerering.
    Regenererer ikke Tesla når batteriet er kaldt ? Jeg taper vel rundt 25-30% på rekkevidden når det er steike kaldt som om dagen på BMW'n men ikke merket noe til at den ikke regenerer, annet en viss reduksjon når det er glatt for at ikke bakenden skal komme ut...

    Det har vært snakk om at lading av kaldt batteri går ut over levetiden dog... og en av grunnene til at noen hybrider kutter batteridrift under -10C...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Regenererer ikke Tesla når batteriet er kaldt ? Jeg taper vel rundt 25-30% på rekkevidden når det er steike kaldt som om dagen på BMW'n men ikke merket noe til at den ikke regenerer, annet en viss reduksjon når det er glatt for at ikke bakenden skal komme ut...
    Nei, ikke når det er flere minusgrader. Men når man kjører avgårde så starter oppvarmingen av batteriet, og etter en stund vil man få regenereringen tilbake. Samme om man setter bilen på varming med appen en liten stund før man skal kjøre. Det samme gjelder forøvrig vanlig lading, først varmes batteriet og så starter selve ladingen.

    Dette fører jo også til at bilen oppfører seg anderledes, og man må aktivt bruke bremsepedalen i stedet for bare enpedalskjøringen man er vant til.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Leste i BA i dag at VW e-Golf nå får en rekkevidde på 25 mil (økning på 6 mil), tilsvarende som nyeste Leaf. Batteripakken vil ha samme størrelse og vekt som i dag.

    Noen tror fortsatt på fossilbiler:
    UTSLIPP FRA BILER - Ny rapport: Elbiler er ikke billigste vei til lavere utslipp
    Hmm, da begynner det å bli aktuelt. En Golf er i grunnen beste alternativ på markedet som i dag. Hadde prisen vært 40 lapper lavere hadde valget vært enda lettere. Golf har også en størrelse de fleste kan klare seg med. Ikke ofte man trenger mer plass hvis man ikke har 3+ unger og store mengder bagasje.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Det hjelper gankse lite med 25 mil uten infrastuktur for lading. 10 mil+ trenger man i praksis kun på langtur, og da må man kunne lade sikkert og raskt - hva det koster er heller ikke relevant siden det skjer ganske sjelden, men man må være rimelig sikkert på at det er tilgjengelig og at det virker og at det ikke er kø. Dette er Teslas kjempefordel og ingen er i nærheten av akkurat det.

    I det daglige er det for de aller, aller fleste helt irrelevant om bilen kan kjøre 10 eller 40 mil på en lading.
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Vurderer sterkt å kjøpe meg en elbil i disse dager. Har i dag to dieseldyr så den ene skal ut. Hadde egentlig bestemt meg for eGolfen helt til jeg var innom mercedes her om dagen og kikka på den elektriske B Klasse mercedesen. Likte veldig godt den ekstra plassen i Mercedesen pluss at den ikke er like kjedelig i utseende som golfen (og den har 180hk).

    Noen som har noe å bidra med for å tippe vekten den ene eller andre veien? Bilen kommer til å bli brukt som pendlebil (2x42km hver dag).

    Eller bør jeg droppe hele elbilprosjektet og heller gå for Golf GTE... rekkeviddeangsten som snakker.. Hadde i utgangspunktet tenkt elbil.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.620
    Antall liker
    9.176
    Sted
    Trondheim
    Elbil er flott det som bil nr. 2 (som vel er det du skal ha). Den eneste som har nok rekkevidde og infrastruktur en en Tesla, men de er dyre. Husk at rekkevidden for en vanlig elbil blir ganske mye dårligere om vinteren. Jeg har en GTE og er godt fornøyd med den, men hvis du bor et sted der det blir veldig kaldt (under -30°) er den nok ikke et godt valg.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Mercedesen er en fin bli. Har sittet på med en slik endel ganger, men ikke kjørt den selv, og jeg har godt inntrykk av den. Eier er også fornøyd.

    Det eneste store minuset med den er at det ikke er muligheter for hurtiglading med den. Men som pendlerbil med 2x42 er jo ikke dette noe problem.

    Så lenge du har en bil nr 2 så er det ikke noe poeng og gjøre det halvveis og gå for en hybridløsning på denne.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Med lademulighet på jobb er det uproblematisk vinterstid. Er det veldig kaldt, kø eller du skal er lite ærend underveis kan det bli spennende innimellom. Jeg merker at forbruket er mye høyere på småturer om vinteren, men siden det er nettopp småturer spiller det liten rolle og lin Tesla har stort batteri.

    Med såpass mye kjøring daglig sparer du også mye på drivstoff. En elbil bruker ca 2 kroner på mila, ofte enda mindre.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.257
    Antall liker
    1.159
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Elbil er flott det som bil nr. 2 (som vel er det du skal ha). Den eneste som har nok rekkevidde og infrastruktur en en Tesla, men de er dyre. Husk at rekkevidden for en vanlig elbil blir ganske mye dårligere om vinteren. Jeg har en GTE og er godt fornøyd med den, men hvis du bor et sted der det blir veldig kaldt (under -30°) er den nok ikke et godt valg.
    Kjører BMW i3 som eneste bil og det går VELDIG FINT :)

    Til 90% bruker folk bilen til jobb og i nærmiljø. Med mindre du har hytte 20 mil unna som du bruker hver helg er det ingen problem. Nå bygges det og ut hurtiglade stasjoner på de feste fjelloverganger. Vil ikke anbefale folk å reise over fjellet på vinteren med en elbil med praktisk rekkevidde 10 mil når det er -10 C, men resten av året går det stort sett fint. Det du sparer i utgifter kan du bruke på leiebil de få gangen du trenger å reise langt og ikke liker å plages med rekkeviddeangst. Det siste er for øvrig noe man sjelden opplever, men å kjøre elbil det handler litt mer om planlegging, så er du en surrekopp er det kanskje lurt å styre unna :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.620
    Antall liker
    9.176
    Sted
    Trondheim
    Ja, så lenge det passer med ditt bruksmønster går det greit. Og som du sier - det du sparer i driftskostnader kan du jo bruke på leiebil de gangene du virkelig trenger det. En ting en plug-in hybrid har som kanskje kan være nyttig er muligheten for hengerfeste.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Lysten er der, men jeg tviler på at jeg har all verden å spare, gratis parkering her, ingen bom og diesel-lørja går på 0,4 på mila.
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Elbil er flott det som bil nr. 2 (som vel er det du skal ha). Den eneste som har nok rekkevidde og infrastruktur en en Tesla, men de er dyre. Husk at rekkevidden for en vanlig elbil blir ganske mye dårligere om vinteren. Jeg har en GTE og er godt fornøyd med den, men hvis du bor et sted der det blir veldig kaldt (under -30°) er den nok ikke et godt valg.
    Tesla er for dyr, tenkte å legge mellom 300-350k i bilen. Ser at både Volkswagen og Mercedes oppgir ca 20mil på papiret men blir det grisekaldt og batteriet skulle halvere seg så kommer jeg uansett tur retur. Kan forsåvidt lade på jobb så det bør ikke være noe problem.

    Mercedesen er en fin bli. Har sittet på med en slik endel ganger, men ikke kjørt den selv, og jeg har godt inntrykk av den. Eier er også fornøyd.

    Det eneste store minuset med den er at det ikke er muligheter for hurtiglading med den. Men som pendlerbil med 2x42 er jo ikke dette noe problem.

    Så lenge du har en bil nr 2 så er det ikke noe poeng og gjøre det halvveis og gå for en hybridløsning på denne.
    Leste at det ikke var hurtiglading på Mercedesen men tviler sterkt på at jeg kommer til å bruke det uansett. Bilen kommer til å bli brukt til jobb og evt. nærbutikken så lading vil foregå om natta. Har jo uansett en dieselbil i garasjen så skal jeg lenger kan man jo bare svirre igang denne.

    Mistenker at det blir en ny bil til uka :)
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.257
    Antall liker
    1.159
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Elbil er flott det som bil nr. 2 (som vel er det du skal ha). Den eneste som har nok rekkevidde og infrastruktur en en Tesla, men de er dyre. Husk at rekkevidden for en vanlig elbil blir ganske mye dårligere om vinteren. Jeg har en GTE og er godt fornøyd med den, men hvis du bor et sted der det blir veldig kaldt (under -30°) er den nok ikke et godt valg.
    Tesla er for dyr, tenkte å legge mellom 300-350k i bilen. Ser at både Volkswagen og Mercedes oppgir ca 20mil på papiret men blir det grisekaldt og batteriet skulle halvere seg så kommer jeg uansett tur retur. Kan forsåvidt lade på jobb så det bør ikke være noe problem.

    Mercedesen er en fin bli. Har sittet på med en slik endel ganger, men ikke kjørt den selv, og jeg har godt inntrykk av den. Eier er også fornøyd.

    Det eneste store minuset med den er at det ikke er muligheter for hurtiglading med den. Men som pendlerbil med 2x42 er jo ikke dette noe problem.

    Så lenge du har en bil nr 2 så er det ikke noe poeng og gjøre det halvveis og gå for en hybridløsning på denne.
    Leste at det ikke var hurtiglading på Mercedesen men tviler sterkt på at jeg kommer til å bruke det uansett. Bilen kommer til å bli brukt til jobb og evt. nærbutikken så lading vil foregå om natta. Har jo uansett en dieselbil i garasjen så skal jeg lenger kan man jo bare svirre igang denne.

    Mistenker at det blir en ny bil til uka :)
    MB har en semihurtig lader på 32A som gir deg full tank på 3 timer. Det har og BMW'n men ikke eGolf. Bruker og stort sett bil til jobb men skal love deg at det oppstår situasjoner der du føler behov for hurtig lading med mindre du vil beholde diesel'n lenge. Hvis du skal legge opp et ladepunkt ville jeg sterkt anbefale 32A hvis du har muligheter til det. For de fleste som kjøper Elbil blir dette hoved bilen og det vil føles som et herk å måtte bruke gamle bilen :p

    MB'n er fin og blandt de største i klassen, men mangler som sagt hurtiglader og har noen særegenheter som har du fortsatt må bruke tenningsnøkkel, noe som er ut på de fleste nye biler i dag. Og så har den drivverk fra Tesla. Det siste er trolig bra men Tesla har ikke all verdens god feilstatistikk. Du har og Kia Soul men den er forferdelig kjedelig å kjøre og typisk koreans.
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.988
    Antall liker
    708
    Fucusen min har heller ikke hurtiglader, men jeg har aldri savnet det. Bilen lades på natta/jobb. Den har også mulighet for 32A lading men det har jeg aldri brukt.
    Det er imidlertid praktisk med en ladekabel som kan variere ladingen 6/10/16A. Bilene leveres med 10A lader.

    Til slutt vil jeg bare sitere Ingeniøren: For de fleste som kjøper Elbil blir dette hoved bilen og det vil føles som et herk å måtte bruke gamle bilen.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Er det noen tegn i sikte på at E-golf, MB eller andre i klassen skal komme i ny generasjon med det første? Kjedelig å handle hvis det er endringer i nærmeste fremtid?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.620
    Antall liker
    9.176
    Sted
    Trondheim
    eGolf er vel bygd på generasjon 7 av Golfplattformen. Den er relativt ny, så noen ny modell er vel ikke på gang på et par år, men det snakkes jo om en utgave med større rekkevidde - opp til 250 km (mot dagens ca 170 (på en god dag))
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.257
    Antall liker
    1.159
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Batteriene utvikles stadig og større og større kapasitet kan pakkes inn i samme volum. Dermed kommer flere modeller med større kapasitet i år. Dette er vel en del av produsentenes strategi for å lure oss til nye kjøp og folk får se an behovet. Nissan har nettopp kommet med større batteri men salget av den gamle modellen med nedsatt pris har overrasket produsenten sies det. Folk valgte pris fremfor kapasitet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Etter hvert går det opp for flere og flere at rekkevidde ikke er så viktig som man tror. Folk flest kjører ikke langtur ofte og om man må stoppe formål lade en gang eller to nå og da så er der ikke verdens undergang. Et sted mellom småbiler og Tesla rekkevidde burde holde lenge for svært mange, og som pendlerbil/bil nr 2 betyr der som regel enda mindre siden den brukes på kjente strekk der man vet hva som går og hvor og når man kan lade, eksempelvis på jobben.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.620
    Antall liker
    9.176
    Sted
    Trondheim
    har noen særegenheter som har du fortsatt må bruke tenningsnøkkel, noe som er ut på de fleste nye biler i dag.
    Jeg vet ikke helt om fraværet av nøkkelfri start egentlig er noe minus...

    Slik kan tyvene stjele bilen din p� 15 sekunder - nyheter - Dagbladet.no

    Johan-Kr
    Tje. Metoden krever jo (så vidt jeg har skjønt) at det er 2 tyver, der den ene er i nærheten av den som har nøkkelen og den andre er ved bilen. Så her er det ikke snakk om tilfeldige tyveri, men det kan selvfølgelig være et problem hvis du har en verdifull bil som noen er ute etter å stjele for å selge videre.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.794
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det som er et virkelig problem med dette, er at forsikringsbransjen ikke vil inrømme at dagens biler kan stjeles uten nøkkelen til eieren, og dermed prøver å korsfeste eieren for forsøk på forsikringssvindel når bilen er havna i øst-europa...

    Dette trickset er litt mere underfundig og krever litt mere knowhow enn den metoden som bruker diagnosekontakten. Jeg regner med at markedet er stort nok til at det blir noen som livnærer seg på å selge verktøy til øst-europeiske kriminelle.

    Johan-Kr
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Da ble valget tatt i går, landet på en b klasse :) Får den ikke før slutten av april så da er det bare å smøre seg med tålmodighet.

    Tenkte å sette opp ladekontakt i garasjen. Ser at MB har en til 10000kr, er det andre alternativer det er lurt å vite om eller er det lurest å sette opp orginalkontakt? Har TN nett by the way.

    2015-B-CLASS-ELECTRIC-DRIVE-BASE-MH1-D.jpg
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.257
    Antall liker
    1.159
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Da ble valget tatt i går, landet på en b klasse :) Får den ikke før slutten av april så da er det bare å smøre seg med tålmodighet.

    Tenkte å sette opp ladekontakt i garasjen. Ser at MB har en til 10000kr, er det andre alternativer det er lurt å vite om eller er det lurest å sette opp orginalkontakt? Har TN nett by the way.

    Vis vedlegget 365388
    Fin bil, vurdert den selv men valgte BMW da MB ikke kan hurtiglade. Jeg hadde valgt 32 A i garasjen for "hurtiglading" og med muligheter får å stille ned til 16A ved normal lading - hvis du kan. Går nok greit med 16A og men da er du litt lost hvis du plutselig trenger å etterfylle raskt...
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Rimelig sikker på at 16A rekker i de fleste tilfeller men kjenner meg selv såpass at jeg kommer bare til å irritere meg for ikke å ha muligheten til mer guffe de få gangene man måtte trenge det.
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.392
    Antall liker
    721
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Du har og Kia Soul men den er forferdelig kjedelig å kjøre og typisk koreansk[/QUOTE]

    veldig uenig :) cooleste elbilen så langt ,koreansk er faktisk kvalitet i 2016

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Rimelig sikker på at 16A rekker i de fleste tilfeller men kjenner meg selv såpass at jeg kommer bare til å irritere meg for ikke å ha muligheten til mer guffe de få gangene man måtte trenge det.
    I motsetning til hva man umiddelbart skulle tro så har man mer behov for stor ladestrøm med en "kortrekkevidde" elbil enn om man har en Tesla med stor batteripakke. Så lenge ting er planlagt er det lungt da det går på den daglige rutinen, men om man "plutselig" skal noe kan det være greit å ha mer ladeguffe i garasjen. Med Tesla er dette problemet langt mindre, for selv om jeg en dag har kjørt veldig, veldig mye mer enn vanlig så har jeg fortsatt 15-20 mil rekkevidde igjen på batteripakken, mens den fort ville være bunnskrapt med en annen elbil.

    Her får du kjøpt ladestasjoner som er ganske rimelige
    Elbilhjelpen | Type 2 Ladeutstyr For 1 Fase
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Skal du ha hurtigste lading på denne mener jeg at man behøver 400V 3-fas 16A. Til vanlig bruk med fullading over natten er 1-fas 16A helt greit. Vet ikke om det er noe å hente med 32A.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Skal du ha hurtigste lading på denne mener jeg at man behøver 400V 3-fas 16A. Til vanlig bruk med fullading over natten er 1-fas 16A helt greit. Vet ikke om det er noe å hente med 32A.
    Ser ut som du har rett der - den takler tydligvis kun 16A på 230V-anlegg. Ville dog uansett installert ladestasjon med opplegg for 32A og så bare stille den ned til 16A når man først gjør jobben / tar investeringen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn