Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.710
    Antall liker
    9.324
    Sted
    Trondheim
    Ja, de beskriver en plug-in hybridløsning med drift på alle 4 hjul og elektrisk drift på forhjulene og en bensinmotor som hjelper til etter behov. Altså akkurat slik dagens i8 fungerer. Vekten av batteriene skal motvirkes av bruk av karbonfiber istedenfor stål. Akkurat som i dagens i3. Ingen sjokk akkurat?

    Akkurat denne dreiningen av produksjonlinjen har jo ligget i kortene en god stund.
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.019
    Antall liker
    8.213
    Torget vurderinger
    1
    I 2020 vil jeg tippe at 75% av bilene som selges i Norge er elektriske. Det er mye på gang; e-golf får 30mil rekkevidde neste år. I 2019 får den 50+ mil. Da begynner det å ligne noe.....
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det er muligens mulig å bygge mer enn en batterifabrikk om gangen?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.019
    Antall liker
    8.213
    Torget vurderinger
    1
    Det er bare tesla som bruker laptopbatterier.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.719
    Torget vurderinger
    2
    Spetalen har investert i hydrogen. Det er tungt påtrykk fra nåværende bensinstasjoneiere om å gå over til "noe annet" som kan holde liv i infrastrukturen. Men det spørs om forbrukerne biter på.

    Dagbladet om krangelen: Spetalen og Musk rykende uenige om elbilens fremtid - nyheter - Dagbladet.no

    Og en grei oversikt som viser hvor merkelig dumt det er å bruke hydrogen, om det er energieffektivitet man søker. Et annet spørsmål er om det er mulig å bygge det antall batterier som trengs til elektrifisering av bilparken slik Musk ønsker.

    Men hva som er mest energieffektivt er det ingen tvil om.

    image.jpg
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hydrogen er nok allikevel fremtiden for mange andre land og ikke minst tungstransport. Jeg ser ikke for meg hvordan man skal kunne levere strøm til folk som bor svært tettbygget, noe som er tilfellet i veldig mange land. Da må det i så fall skje en enorm utbygging av solpaneler o.l.

    Selv i nye boligblokker i Norge så legges det ikke opp til lading av elbiler i særlig grad. Det er ikke kapasitet til det.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.799
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo plug-in-hybridene som er "løsningen" nå. For fabrikantene vel og merke. Man får kjøre videre på fossil teknologi under dekke av å være grønn og miljøvennlig. Dette er jo egentlig en "hybridgate" - det er latterlig lave utslippstall for de digre doningene som selvfølgelig ingen er i nærheten av. Rekkevidde på batteri er 15-18km for noen av drogene. Hallo?! Dette er selvfølgelig bransjen som kjøper seg tid mens de strever med å ta inn over seg at morgendagens bilproduksjon ikke kommer til å ligne den i dag og i går.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Avgiftsnivået på ladbare hybrider vil endre seg med det nye systemet som kommer neste år (?) fra EU. Viser seg at ladbare hybrider bruker langt mer enn hva som er oppgitt.

    Når batteriet var tomt etter 15–30 kilometer og motoren slo inn, var fort drivstoff-forbruket luksusbilene på rundt en liter per mil, ikke de 0,3-0,4 liter per mil som står oppgitt.

    Det beregnede CO₂ utslippet var også milevis fra de oppgitte tallene, som danner grunnlaget for engangsavgiften til staten.
    Eksperter: Slutt å subsidiere ladbare million-SUVer - VG
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.511
    Antall liker
    9.268
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Problemet er lading av elbil. Mange bor i sameier og borettslag og her er det ikke like lett å lade som for en som bor i enebolig. Her er det mye mer aktuelt med hybrid eller hydrogen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Selv i nye boligblokker i Norge så legges det ikke opp til lading av elbiler i særlig grad. Det er ikke kapasitet til det.
    Hadde det vært et problem ville man hatt store problemer med induksjonstopper.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er jo plug-in-hybridene som er "løsningen" nå. For fabrikantene vel og merke. Man får kjøre videre på fossil teknologi under dekke av å være grønn og miljøvennlig. Dette er jo egentlig en "hybridgate" - det er latterlig lave utslippstall for de digre doningene som selvfølgelig ingen er i nærheten av. Rekkevidde på batteri er 15-18km for noen av drogene. Hallo?! Dette er selvfølgelig bransjen som kjøper seg tid mens de strever med å ta inn over seg at morgendagens bilproduksjon ikke kommer til å ligne den i dag og i går.
    Hybridfradragene på store biler er en vits. Om noen av bilene i det seriøse segmentet her noen gang blir plugget i en stikkontakt er vel lite sannsynlig. Så dette blir bare regnearkakrobatikk for at dieselsluk skal bli billigere. Litt som å sette en elektrisk påhengsmotor på en dieseldrevet bilferge og kalle den en hybrid for å få avgiftslette.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Selv i nye boligblokker i Norge så legges det ikke opp til lading av elbiler i særlig grad. Det er ikke kapasitet til det.
    Da er løsningen å endre byggeforeskriftene slik at det pålegges utbygger å legge inn tilstrekkelig kapasitet for elbillading for alle parkeringsplasser på området.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.732
    Antall liker
    13.221
    Nei, elbillading drar 10-13A i timesvis og kommer på toppen av alt det andre. Og alle lader stort sett samtidig så mange elbiler representerer en veldig stor økning i simultaneffekt nettet må tåle. En induksjonstopp gir maks pupp kun noen få minutter. I store fellesgarasjer er man nok avhengig av intelligent ladestyring som struper effekten til den enkelte etter hvert som flere kobler seg på. Det er ikke et problem med en 3-4-5-6-7 som lader, men når 50 stykker skal er det et problem. Og neste steg i problemet er den lokale trafoen osv osv. Og endelig er det langtfra de fleste som har egen parkeringsplass - noe som nesten er en forutetning for et problemfritt elbiltilvære - man må vite at man får lade der man regelmessig står parkert.

    Dersom folk hadde hatt litt mer vett hadde problemet vært mindre, men standard fremgangsmåte er å plugge inn når man parkerer om ettermiddagen og dette sammenfaller med når induksjonstoppen slås på, varmvannsproduksjon slår inn osv osv. Men kun lading om natten ville problemet vært mye mindre, men slikt skjønner ikke folk flest. 99% av Norges befolkning vet ikke at elektrisk energi er vare med leveringsbeskrankninger. Og folk flest kan heller ikke regne og installerer enfase 32A ladekurser selv om de har 0 behov for det. For øvrig også et problem siden det gir skjevlast på lokal trafo.
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Og folk flest kan heller ikke regne og installerer enfase 32A ladekurser selv om de har 0 behov for det. For øvrig også et problem siden det gir skjevlast på lokal trafo.
    Skyldig. Men jeg var ikke klar over det ladebehovet da jeg installerte dette. Men det var tross alt en engangsavgift ... så jeg angrer ikke heller. Jeg har ikke hatt mye bruk for kapasiteten, og vil ikke anbefale dette for andre. Men vi får se om 2-3 år om regnestykket er det samme. Litt ekstra å gå på er ikke nødvendigvis bortkastet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.732
    Antall liker
    13.221
    Enkelte steder får man ikke lov pga skjevlast på trafoen visstnok. Behov for stor ladekurs er omvendt proporsjonal med batteristørrelse i motsetning til hva som er populært å tro. Også en sak som går greit så lenge det er noen få, men blir det mange blir det et problem.

    Men når det en gang kommer effektavgift istedenfor den tullete nettleien vi har i dag så ordner der seg nok.

    Men sett fra din side så har du opptrådd rasjonelt - en begrenset ekstrautgift for å slippe en (irrasjonell) frykt for å gå tom for strøm, trafoens eller nettets ve og vel ofret du neppe en tanke. Og det er problemet med elbiler i stor skala - man må anta at folk opptrer egoistisk og da oppstår noen utfordringer for elnettet. Problemet er simultaneffekt og ikke energimengde. Nettet må dimensjoneres utfra maksimal simultaneffekt, dvs når det er -20 i Oslo, alle skal lade elbilene sine samtidig og alle skal lage middag samtidig. Det skal nok en ganske saftig prismekanisme til for å få folk til å endre sitt forbruk av elektrisk energi og å bruke titalls milliarder på å bygge ut nettet for å håndtere folks dårskap er neppe veldig fornuftig heller.

    Jeg bor i enebolig i Oslo - når det var på det kaldeste i vinter lå mitt snittrekk - altså månedlig forbruk delt på timer i måneden på ca 21A trefas om jeg ikke husker feil (ca 6000kWh på en måned). Det varierer selvsagt mye gjennom døgnet, men baselasten er å holde huset varmt og varme opp varmtvann, så kommer en topp om morgenen og når vi kommer hjem og lager middag, vasker klærne til ungene osv. 21A trefase tilsvarer 36A enfase (det du har i garasjen din). Så lading med 32A gir et ganske saftig bidrag til effektbehovet, spesielt siden folk plugger inn bilen når forbruket ellers er på topp, dvs rett etter hjem fra jobb. Hadde folk heller ladet midt på natten hadde utfordringen vært mye mindre.
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Men når det en gang kommer effektavgift istedenfor den tullete nettleien vi har i dag så ordner der seg nok.
    Fikk ikke helt dette med meg.

    Nettleien øker jo proporsjonalt med forbruket.

    Vær overbærende og forklar dette er du snill?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.732
    Antall liker
    13.221
    Men når det en gang kommer effektavgift istedenfor den tullete nettleien vi har i dag så ordner der seg nok.
    Fikk ikke helt dette med meg.

    Nettleien øker jo proporsjonalt med forbruket.

    Vær overbærende og forklar dette er du snill?
    Forbruk er lite relevant for kostnadene ved nettet - nettet må dimensjoneres basert på effekt, ikke energimengde. Det betyr i praksis hvor mye som trekkes fra nettet på de kaldeste dagene i året + det som ellers surrer og går. I Norge er det enorm forskjell på strømforbruk på vinter og sommer siden stort sett alle varmer opp boligene sine med elektrisk energi.

    Det riktige ville være at du betaler for den maksimale effekten du tar ut, ikke for hvor mye energi. Storbrukere (tror det er over 100.000kWh pr år) har effektavgift allerede. Tesla betaler nok noen hundretusener i effektavgift pr. år for en hurtigladerlokasjon uansett hvor mye eller lite den blir brukt.

    Det er for øvrig en diskusjon om dette nå - et av forslagene er at man betaler nettleie utfra snittet av de fem timene i måneden hvor man tar ut mest effekt. Hva de eventuelt ender på aner jeg ikke

    (effekt (kw) = momentant mål)
    (energi (kwh) = effekt * tid)

    Sett under ett er energimengen stort sett begrenset av hvor mye vann det er i magasinene og hvor mye vi kan importere, mens effekt er begrenset av hvor mye som kan produseres der og da og transporteres gjennom nettet til sluttbrukerene.

    Av denne grunn ville det være mye enklere om man fikk flyttet forbruk jevnere ut over døgnet, det minker behovet for investering i infrastruktur betraktelig.

    Om alle privatbiler i Norge var elektriske ville det totale forbruket av elektrisk energi øke med type 6-8% på årsbasis. Det er nok håndterbart, men at "alle" skal lade klokken 17 hver dag er et mye større problem.
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Vi får begynne å spise middag midt på dagen da - utsatt lading blir for komplisert for folk fleste :)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.916
    Torget vurderinger
    12
    Effekttariffen som storkunder har er vel den mest effektive måten å regulere dimensjoneringen til nettet på. Industrien har et forhold til dette og håndterer det ved å koble ut uprioritert last hvis mulig. Utfordringen mot privatmarkedet er at det er mange små forbrukere som skaper uheldige situasjoner da hver og en passer på sin egen navle. Det blir en stor utfordring for energileverandørene. Utfallet blir nok uansett en fortsatt klage fra kundene på høye strømpriser. Jeg tror weld77 (som for øvrig har IT-nett i sitt hus ;) uten at det har noen betydning her) er inne på noe vesentlig (som har vært stadig tema i bransjen også før elbilenes inntogsmarsj) når han skriver om en farbar vei ved tilbakegang til effekttariffer. Vi som har levd en stund husker da de doble målerne som registrerte overforbruk, dvs at de målte energiforbruket når bestilt effektgrense ble overskredet og fakturerte dette forbruket til en vesentlig høyere pris. En utfordring ved nattforbruk er økt risiko for branner med større konsekvenser enn tilsvarende på dagtid. Et massivt inntog av elbiler vil uansett mange steder kreve en stor og vanskelig utbygging (f.eks. gamle dårlige nett i byer) av dagenes eldistribusjon med påfølgende økning i nettleie. Det skal bli spennende å se hvordan dette utvikler seg.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Nå er det jo vedtatt at alle husstander skal få installert automatiske strømavlesere innen få år. Da vil man nok også få anledning til å velge strømabonnement med variabel pris gjennom døgnet, noe som vil gjøre det mye rimeligere å lade om natten. Blir variasjonene store kan jo batteripakker også være hensiktsmessige. Så en sponsing til innkjøp av slike på steder med skrøpelig strømnett kan kanskje være et virkemiddel.

    Må man oppgradere strømnettet, ja så får man gjøre det da.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.732
    Antall liker
    13.221
    I dag utgjør nettleie over halvparten av strømprisen siden strøm er såpass billig som det er - om sommeren er selve strømmen nesten gratis.

    Det er viktig å være klar over at en massiv økning i elektriske biler kommer med betydelige utfordringer for der norske elnettet.

    Teknologien for å håndtere slikt finnes, men er ikke implementert. Enkleste ville være om bolig og bil kommuniserte med lokal trafo og nettet. Om lasten på nettet er høy senkes ladestrømmen, noen varmeovner kobles ut og oppvarming av tappevann stoppes. Ingen ville merket at det skjedde siden ser stort sett er snakk om korte tidsrom.

    I Frankrike er der ensempelvis helt vanlig at VVb går kun om natten og man må aktivt slå på oppvarming av vannet på dagtid om man trenger det.
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Ikke bare bare og oppgradere strømnettet til disse radiobilene. Ikke alle hustander som kan få 3-fas heller, skapene i gatene er ofte sprengt allerede rundtforbi. Føler det er mange som glemmer dette når de tenker elbil. Verste er nå folk har de råeste induksjonstoppene i tillegg.

    Spent på hvordan fremtiden blir. Jeg tror på elbiler, men helst med solcellepanel og egne batteribanker i garasjen for lading av elbilen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.732
    Antall liker
    13.221
    Tesla har angivelig en testbil som har kjørt 500.000 kilometer uten særlig tap av batterikapasitet.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.521
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Kinamikk elbil.jpg

    Artig liten EL bil. 2 seter ,med kort rekkevidde, men grei på soldager når man skal ned til kiosken for å kjøpe soft-is!
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Fint fra TU om batteripakkene i elbiler. De har vist seg å være meget driftssikre.

    Så lenge kan du forvente at batteriet i elbilen varer - Tu.no
    Betryggende lesing. Sies at BMW testet batteriet på sin i3 i 4 år før de slapp bilen. Nå skal det og sies at de fleste batterier er bygd opp i moduler, slik at om noe skulle gå galt så trenger man neppe å bytte alle, men mindre man går inn for å ta liver av det. Tro dog ikke produsenten ikke har kontroll på hva du gjør så det går neppe å forsøke å drepe batteriet kort tid før garantien går ut i håp om å få nytt på garanti, produsenten sjekker bare hva du har gjort i loggen.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    i3 får 50% økt rekkevidde. I salg i august.
    Det betyr at den oppgraderte versjonen skal kunne klare inntil 300 kilometer, mot dagens utgave som har en rekkevidde på inntil 190 kilometer i henhold til den såkalte NEDC-normen eller EU-syklusen som de offisielle forbruks- og rekkeviddetallene på nye biler måles etter.
    BMW i3 får markedets lengste rekkevidde - Dinside Motor

    Dette var mye tidligere enn forventet. Kult at dagens eiere også kan oppgradere. Den kommende i5 blir nå enda mer spennende.

    For eksisterende eiere av en BMW i3 med 60 A-batteripakke, vil det være mulig å oppgradere batteriet og få økt rekkevidde.

    Norsk pris for oppgradering av batteri er foreløpig ikke klar, men den er estimert til å koste rundt 7.000 euro, omlag 65.000 kroner. Moms og arbeidet med monteringen er da ikke medregnet
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    i3 får 50% økt rekkevidde. I salg i august.
    Det betyr at den oppgraderte versjonen skal kunne klare inntil 300 kilometer, mot dagens utgave som har en rekkevidde på inntil 190 kilometer i henhold til den såkalte NEDC-normen eller EU-syklusen som de offisielle forbruks- og rekkeviddetallene på nye biler måles etter.
    BMW i3 får markedets lengste rekkevidde - Dinside Motor

    Dette var mye tidligere enn forventet. Kult at dagens eiere også kan oppgradere. Den kommende i5 blir nå enda mer spennende.

    For eksisterende eiere av en BMW i3 med 60 A-batteripakke, vil det være mulig å oppgradere batteriet og få økt rekkevidde.

    Norsk pris for oppgradering av batteri er foreløpig ikke klar, men den er estimert til å koste rundt 7.000 euro, omlag 65.000 kroner. Moms og arbeidet med monteringen er da ikke medregnet
    Nei, som forventet. Dette har vært diskutert og forventet i et halvt år på elbilforum. Bytte batteri koster fort 100' så det er ikke så aktuelt - da er det nok mer økonomi i å selge brukt og kjøpe ny bil.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn