Zerostat sitt første hornsystem med tilhørende audio konfigurasjon

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Med ny Audiophonics/Purifi -forsterker på bassen spiller faktisk systemet utmerket med en deling mot hornet på 650Hz. Foretrekker faktisk dette. Har vært på hugget etter negative sider, men jeg finner ikke mange lyter ...


    Har tilgode å høre en god SE rør-amp på hornet. Kanskje en Purifi til. Den må må ha lavere gain IMO ...

    Tweeterne (Coral H-105) må på plass her igjen asap ...
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    På hugget etter en supermatch-amp til hornet mitt.

    Ser verdien i gain-justering, selv om jeg kan ratte noe med dette i Audiolense.
    Har nå en Purifi amp på bassene og opplever dette som ganske vellykket. Deler som sakt ved 650Hz mot hornet, som virker lovende.
    Er veldig nysgjerrig på Klasse A/B eller rør på hornet. (650 - 5K). Skal også ha en amp til Tweeter toppen en Coral H-105.

    Klar jeg å få god match med denne tanken?
    Andre forslag til mulig match her ...
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    På hugget etter en supermatch-amp til hornet mitt.

    Ser verdien i gain-justering, selv om jeg kan ratte noe med dette i Audiolense.
    Har nå en Purifi amp på bassene og opplever dette som ganske vellykket. Deler som sakt ved 650Hz mot hornet, som virker lovende.
    Er veldig nysgjerrig på Klasse A/B eller rør på hornet. (650 - 5K). Skal også ha en amp til Tweeter toppen en Coral H-105.

    Klar jeg å få god match med denne tanken?
    Andre forslag til mulig match her ...

    Sett nå Purifi på hornet.... Du finner neppe noe bedre...
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Sett nå Purifi på hornet.... Du finner neppe noe bedre...
    Hallois! Har testet det også. Vurderer samme amp på hornet, men har veldig lyst å høre A/B eller SET der først.

    Forøvrig har jeg havnet på 650Hz deling mellom bass og hornet, som du anbefalte å bruke for lenge siden. Finner ikke lyter ifm den delingen nå. Purifi gjør en særdeles flott jobb på bassboksen. Jeg hører tydelig forbedring på hornet også med Purifi, men da «slokner» lyset liksom nedover, og det er definitivt ikke bra.
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hvilken forsterker skal jeg sette på Tweeter? Coral H-105. Er ute etter pris og match! :unsure:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.665
    Torget vurderinger
    23
    Hvorfor egen forsterker? Hva med passiv deling mot mid?
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Blir vel ikke så lett å korrigere lyden med passiv deling, men kanskje du ikke trenger det?
    Ellers funker LA90 til Topping helt greit som amp til diskantene her hjemme.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kjører aktiv 3 veis, men passiv mot den 4de (diskanten)
    Det er kombinasjonen Lowther 8" / Fostex T90a som deles passivt på 10 kHz. Delt så høyt så blir det ganske små filtre.
    Skal gjøre et forsøk med deling ned mot 8 kHz.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    (y) Den har jeg ikke tenkt på! Innbiller meg at det delefilteret kan vel gjøres veldig enkelt. Skal dele på 5KHz
    Du renner fort inn i faseproblemer passivt,men jeg fikk det brukenes med 6 db... et stk kondis på 1,0uf da deler du inn høyere enn 5k men det flyter sammen tilslutt og med Al som glatter ut... Verdt et forsøk...
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Hvordan tenker du dette gjort? Mulig jeg er liltt treg her...
    Du må trekke diskantens akustiske senter på linje med horndriverens akustiske senter. Dvs du må trekke diskanten relativt langt bakover. Så kan du dele den mot hornet med ett passivt 6db filter feks. Dette koster heller ikke mye å prøve det er jo en stor fordel bare der 😊
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Du renner fort inn i faseproblemer passivt,men jeg fikk det brukenes med 6 db... et stk kondis på 1,0uf da deler du inn høyere enn 5k men det flyter sammen tilslutt og med Al som glatter ut... Verdt et forsøk...
    Med 1 ord. (6db/Oct.) Med 1uF og 8 Ohm HT kommer vel deling bortimot 20K ?
    For 5KHz finner jeg mer at 4uF stemmer.
    Her er det vel bare snak om en kondensator i serie. Som jeg allerede har som beskyttelseskondensator, men den er for stor.

    1678737156073.png
     
    Sist redigert:

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    560
    Antall liker
    336
    Torget vurderinger
    23
    Fant et gammelt datablad, ser ut til at impedansen er drøyt 9 Ohm ved 5K.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Fant et gammelt datablad, ser ut til at impedansen er drøyt 9 Ohm ved 5K.
    Supert!
    En ting jeg lurer på er om jeg da skal fortsette fra terminalene fra hornet? Hornet representer 8Ohm og 68uF i tillegg. Dette blir del da et 2. ordens filter for tweeteren, vel...
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Supert!
    En ting jeg lurer på er om jeg da skal fortsette fra terminalene fra hornet? Hornet representer 8Ohm og 68uF i tillegg. Dette blir del da et 2. ordens filter for tweeteren, vel...
    Er forlangt i fra til at den på 68 har noen innvirkning... Mener jeg brukte 1 og 1,5uf på forsøket mitt og plasserte da diskant oppå driver til mellom.tone omtrent der membranen pågår begge befant seg.
    Så utslaget på måling i Audiolense og absolutt hørbart tilskudd i praksis...
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har tuklet med diverse superdiskanter gjennom årene (og andre ting) og funnet ut at jo mer jeg vet jo mindre vet jeg. Det er mange veier til Rom og årsaken til at jeg skriver lite på HFS er at det er lett å være kategorisk og glemme at det er en «million» variabler.

    Så oppfordringen er å prøve forskjellige tilnærminger.

    Jeg har vært for bastant på mange ting, f eks deling. Det MÅ liksom være 24 dB eller aktivt, eller andre ting.

    Nylig erfarte jeg at en mild 6 dB overlapp høyt opp i frekvens (i oppsettet under) fungerte bedre enn aktiv 24 dB i femveis riggen jeg hadde før. Dette er ingen konklusjon eller fasit, bare en alternativ erfaring som gjorde at jeg måtte spise enda en hatt 😂

    Står om det her:

     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg også trenger noen hatter og kameler på menyen.
    ...er også nysgjerrig på å teste passiv deling mellom Radian/Fostex horna..med Purifi amp.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Jeg også trenger noen hatter og kameler på menyen.
    ...er også nysgjerrig på å teste passiv deling mellom Radian/Fostex horna..med Purifi amp.
    Da er fysisk fase og 6dB kun på diskanten et stalltips.

    Litt OT her nå men denne konstruksjonen med 6 dB deling i bassområdet med seriefilter og identiske drivere fordelt på lukket kammer og åpen baffel er veldig spennende. Det viser det jeg nevnte at det er ingen fasit, bare mange muligheter. På side 5 er det flere interessante betraktninger fra Lynn Olsson også.

     

    Ekko

    Medlem
    Ble medlem
    02.06.2005
    Innlegg
    12
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    3
    Sitter hjemme med en sei forkjølelse, da passer det fint å lære seg vituixcad. Sist jeg gjorde dette var med calsod i forrige århundre, så ta noen forbehold. Brukte spltracer på bilde Naturlyd viste. Man skal være forsiktig med 6 db filtere på skjøre diskanter, så nyttig å simulere. I figuren under er blå strek coral sin naturlige respons. Den faller med 24 db/okt med "delefrekvens" rundt 4000hz. Med en seriekondis på 1uF som ArneM foreslo ser responsen ut som den røde linjen. Den ruller av med 30 db/okt tilsvarende en 5. ordens linkwitz avrulling ved 5500Hz. Ser også at du mister noen dB fordi avrullingen starter så tidlig (kan være nyttig). Med Zerostat sin tekstbok filter (3,9uF som nærmeste standardverdi) får vi samme avrulling på ca 4500Hz, grønn strek. Om du har en stor beskyttelseskondis på horna spiller ingen rolle, påvirker ikke avrullingen på Coralen. Ikke alle som syntes faseproblemer over 10k er problematisk, diffraksjon fra hornet under kan skape like mye trøbbel, bare å prøve.
    Vituixcad var litt av en oppgradering fra calsod, passivt er ikke så skummelt når man har slike verktøy, anbefales!
    Screenshot 2023-03-14 143620.png
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Min erfaring er at man med godt resultat ofte kan bruke bare en kondensator på en supertweeter både for å ta deling og for å ta nivået til supertweeteren. Om den derimot skal deles en bit under for eksempel 10kHz bør man nok imidlertid se filteret i litt mer detalj.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Min erfaring er at man med godt resultat ofte kan bruke bare en kondensator på en supertweeter både for å ta deling og for å ta nivået til supertweeteren. Om den derimot skal deles en bit under for eksempel 10kHz bør man nok imidlertid se filteret i litt mer detalj.
    Takk! Som for eksempel hva?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Min erfaring er at man med godt resultat ofte kan bruke bare en kondensator på en supertweeter både for å ta deling og for å ta nivået til supertweeteren. Om den derimot skal deles en bit under for eksempel 10kHz bør man nok imidlertid se filteret i litt mer detalj.
    I den siste linjen i dette innlegget ditt skriver du at en må se filteret i llitt mer detalj. Hva tenker du på da?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    At man bør ha fokus på både lavpassfilter på den andre driveren og høypassfilter på supertweeteren slik at det ikke skjer noe tull i overgangen.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    At man bør ha fokus på både lavpassfilter på den andre driveren og høypassfilter på supertweeteren slik at det ikke skjer noe tull i overgangen.
    Hadde jeg hatt nok kompetanse, kunne jeg nok sett på dette selv. Setter pris på om noen kunne vurdere dette for meg. Årsaken til alt dette er at jeg ønsker å spare en amp for tweeter-toppen som "bare" skal gå fra 5KHz og videre oppover ...

    Skjønner at jeg må flytte Tweeter-membranet bakover på linje med horn-membranet for å korrigere fasen mekanisk og bruke en mindre kondensator en den jeg bruker i dag. Tror denne er 8uF.

    Kanskje beste løsningen er å bruke en egnet chipamp for denne toppen. Ikke vet jeg...

    speaker total en stk med mål på hornet.jpg


    Regner med at membranene eller da fasepunktet for driverne ligger her, eller?
    1678887951825.png
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Hva med å la begge spille helt opp og bare eksperimentere med kondensator på supertweeteren før du går mer avansert til verks?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hva med å la begge spille helt opp og bare eksperimentere med kondensator på supertweeteren før du går mer avansert til verks?
    Uten å tenke på fase? Vil jeg ikke havne i fase en eller annen gang når tweeter flyttes fremover fra det mekaniske fasepunktet?

    Jeg har at par .47uF / 600V som er cryo. Hvor havner jeg da for langt opp?
    1678889591387.png
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Det er motstander ?
    Kan ikke tenke meg at du trenger det....
    Sett på kondiser og la Coral stå der de pleier
    Ta ny måling og sjekk resultater etter du har laget filter, der ser du jo om det er søkk i resultat.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Det er motstander ?
    Kan ikke tenke meg at du trenger det....
    Sett på kondiser og la Coral stå der de pleier
    Ta ny måling og sjekk resultater etter du har laget filter, der ser du jo om det er søkk i resultat.
    I know, men tenke i kombinasjon med driver/ cap. etc...

    Eneste jeg har av 1uF er disse og dem holder ikke. :eek:
    1678890953284.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn