Zerostat sitt første hornsystem med tilhørende audio konfigurasjon

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Definitivt mer "kontakt" og luft. Ganske en annen opplevelse for å si det sånn. Bruker den på bassene for øyeblikket.

    Jeg hadde noen oppstartsproblemer med støy spesielt i den ene kanalen når jeg skiftet fra XLR til RCA. Nå er den stille. Har noen opplevd dette? Har ikke testet mye angådende dette. Bare sitter og lytter for øyeblikket. Bra er det. :)

    Litt senere i dag
    21:30 : Begynner å gå opp for meg hvor god denne ampen egentlig her. Enormt mye liv og drama. Den graver dypt. For en kant!
    22:00: Helt utenkelig å flytte ampen fra bassene. Må nok til med en til oppover.
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Leser dette om Radian 950. Kanskje dette er en utmerket kandidat for BE-oppgradering?
    1676295700460.png

    "The Radian 950 is more linear and less aggressive than the TAD's and JBL's. It can be used down to 300 Hz in a big horn. It has more “body”, the others sound more metallic and thin. I had the TAD 4001 and 2001, but i sold them, and using the Radian 950."

    Kanskje ikke her skoen trykker, men heller samspillet i hele systemet.
     
    Sist redigert:

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.882
    Antall liker
    1.458
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Her tror du bør sjekke hvilket horn du skal bruke sammen med denne pga Radian sin exit vinkel ikke er lik som feks TAD.
    Radian 950 har 20.6 grader total exit vinkel mot 10 grader på TAD TD4001

     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Mener du at jeg bør revurdre hornet ifm BE? ... eller driveren?

    Akkurat nå har fått nye høyder med ny Purifi-amp og derav blod på tann ...:)
    Jeg har vært mye rundt om og lyttet på påstått "god-lyd" og har konkludert med at jeg selv har lyd i snittet over for å si det enkelt. Det er spesielt en ting jeg legger merke til på mange hornsystemer, de har en typisk "honky"/hul eller "nasal" presentasjon. En skal vel ikke høre at en høyttaler har denne presentasjonen. Slitsomt IMO. Det har ikke jeg hos meg. Jeg har mer gnist og "krisp" mellomtone.
    Mulig mitt system teknisk sett ikke er optimalt, men hvilket system er egentlig det. En reell showstopper hos meg, er for tiden naboer både, over og ved siden.... :eek:


    speaker total en stk med mål på hornet.jpg
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    mk1classic mener nok at driverens exit vinkel må matche vinkelen på hornhalsen.

    Som eksempel her:

    Screenshot_20230213-174309.png


    Her er exit 60 grader på min Radian driver.
    Vanskelig å å finne horn til denne driveren, så jeg har fått designet custom horn av Haglund84 med 60 grader hals.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    mk1classic mener nok at driverens exit vinkel må matche vinkelen på hornhalsen.

    Som eksempel her:

    Vis vedlegget 892605

    Her er exit 60 grader på min Radian driver.
    Vanskelig å å finne horn til denne driveren, så jeg har fått designet custom horn av Haglund84 med 60 grader hals.
    Hva ble størrelsen eller totaldiameteren på dette hornet?

    Hvordan klarer en å følge exit-grader på driver med et horn som jeg har? :unsure:
    Hornmunning.jpg


    Har forsøkt å måle litt. Finner noe i denne retningen ifm horisontal start på hornet. Vertikalt går det omtrent vannrett i starten.
    Den svarte feltet rundt ringen er en myk overgang til tre-hornet.
    1676308522116.png
     
    Sist redigert:

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.038
    Antall liker
    2.253
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Her er adapteren på hornet som Zero har mener jeg å huske...
    Forskjell på 10 eller 20 grader her er neppe veldig utslagsgivende og i tillegg mangler hornene finnene som TH4001 skal ha. ..... Beryllium her er en revolusjon uansett kontra Alu som sitter i nå 😎


    6FF05B7D-AB7B-409B-835E-40E04B42E14F.jpeg
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Den overgangen der ser jevn og fin ut, så det er sikkert ikke noe å bekymre seg over.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Her er adapteren på hornet som Zero har mener jeg å huske...
    Forskjell på 10 eller 20 grader her er neppe veldig utslagsgivende og i tillegg mangler hornene finnene som TH4001 skal ha. ..... Beryllium her er en revolusjon uansett kontra Alu som sitter i nå 😎


    Vis vedlegget 892628
    Hvor ligger denne forskjellen i vinkel?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Men er dette en forskjell på vinkelen på throat-adapter og driver, en forskjell på vinkelen på horn og throat-adapter, eller noe annet?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Ok, det er ikke så lett å støtte seg 100% på driverens utgangsvinkel alltid siden det ikke er gitt at bølgefronten er 90 grader på utgangsvinkelen. Forskjellen mellom de to kan være større enn 10 grader, men den kan også være mindre, eller sågar ingen ting. En driver med 0 grader utgangsvinkel der bølgefronten står 20 grader på exitvinkelen skal gjerne ha et horn med 20 grader startvinkel.

    Den enkleste måten å finne ut av dette på er rett og slett å finne ut hvilke horn den aktuelle driveren gir god HF-respons med.

    Dersom man ender med en overgang fra en gitt vinkel til en større vinkel går det som regel ganske bra, men om man ender motsatt, men en større vinkel som reduseres, vil man ofte se problemer en plass i frekvensresponsen, at man får et slags filter som forstyrrer ganske mye. Litt det samme som vi ser på responsen til paraboliske horn.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Ok, det er ikke så lett å støtte seg 100% på driverens utgangsvinkel alltid siden det ikke er gitt at bølgefronten er 90 grader på utgangsvinkelen. Forskjellen mellom de to kan være større enn 10 grader, men den kan også være mindre, eller sågar ingen ting. En driver med 0 grader utgangsvinkel der bølgefronten står 20 grader på exitvinkelen skal gjerne ha et horn med 20 grader startvinkel.

    Den enkleste måten å finne ut av dette på er rett og slett å finne ut hvilke horn den aktuelle driveren gir god HF-respons med.
    Kan man se dette ut fra måliger i AL?

    Her er begge driverne ut fra måling i AL og i lytteposisjon.
    1676378216267.png

    Filtrert:
    1676378519295.png


    Med horn og tweeter med delig:
    1676379296086.png



    Dersom man ender med en overgang fra en gitt vinkel til en større vinkel går det som regel ganske bra, men om man ender motsatt, men en større vinkel som reduseres, vil man ofte se problemer en plass i frekvensresponsen, at man får et slags filter som forstyrrer ganske mye. Litt det samme som vi ser på responsen til paraboliske horn.
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Det er fryktelig vanskelig med en y-akse på 340dB. Jeg tør ikke uttale meg.
    En kan vel bare konsentrere seg om de først 20db'ene og la være å ta med de andre 320... haha...

    Samtidig betyr vel ikke HF så veldig fra hornet siden jeg skjærer til tweeter-hornet på 5K. --- (og der slutter vel hørselen på en 66 åring... :eek: )
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.419
    Antall liker
    3.536
    Sted
    Sunnmøre
    Hei, artig å oppdaga dette, eg har sysla med tanken om 15” i boks + horn sjølv, berre for å oppdaga at eg er akkurat så lite original som vanleg.

    Eg ser at responsen din dett ganske brått ved ca 15kHz; er det ein artefakt ved hornet? Har sett at brorparten av alle JBL-horn eg har sett på, oppfører seg slik. Korleis valde du det (veldig stilige) hornet du har?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    15 kHz er ikke så ille.
    Det spørs hvor gammal du er.
    Som en midlertidig løsning (i påvente av å ferdig hele riggen) har jeg i noen uker spilt på mellomtonehorn hvor responsen faller ganske brått ved 11 kHz. Uten diskant over.
    Mangler selvfølgelig den siste snert i toppen, men det har fungert bedre enn jeg trodde på forhånd.

    Jeg er 57, og hører ikke lengre opp enn ca. 13 kHz.

    ;)
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.419
    Antall liker
    3.536
    Sted
    Sunnmøre
    Ja, eg har inga tru på at eg (45) høyrer særleg mykje over 15kHz, men det er leitt om katten ikkje skal få full glede av 24/192-filene eg har kjøpt for hans skuld.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Mange comp.drivere evt. driver/horn kombo kan muligens EQ'es oppover, men ikke alle.
    Ikke den driveren som jeg bruker. Har prøvd, men det låter IKKE bra.
    Spiller liten rolle for min del, da jeg skal velge mellom to typer horn tweetere som venter i roteskuffen for de øverste oktaver....når den tid kommer.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.038
    Antall liker
    2.253
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Mange comp.drivere evt. driver/horn kombo kan muligens EQ'es oppover, men ikke alle.
    Ikke den driveren som jeg bruker. Har prøvd, men det låter IKKE bra.
    Spiller liten rolle for min del, da jeg skal velge mellom to typer horn tweetere som venter i roteskuffen for de øverste oktaver....når den tid kommer.
    De som jeg har prøvd som feks. Tad 4002, Jbl 2451 be, Jbl 2426,Jbl D2430k og Jbl 2435 lar seg greit korrigere og låter fortreffelig... Men har funnet ut at korrigerings prosedyre er viktig 😊 Blir ikke noe mer system med diskant her... Må i så fall være i et 4345 eller lignende oppsett 😬
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg får nesten ikke spilt her jeg bor nå. Det er altfor lytt mot naboer. Må nok dessverre over på hodetelefoner.
    Må ta en tur innom noen sjapper i Oslo. Anbefalinger?
    Hadde et par STAX for lenge siden. Dem var gode. Hva gjelder for tiden?
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.882
    Antall liker
    1.458
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Litt mer info rundt hva su ser for deg å bruke, og hva du trenger av utstyr. Prisnivå? Åpne eller lukkede? Annet utstyr som DAC, amp osv

    Focal Utopia 1.utgave går brukt ned rundt 20k nå. Revidert utgave ligger vel på 50k. før rabatter.

    Jeg har Focal Bathys til jobb bruk. Det er blåtann og kabel utgave all-in-one løsning som låter bra, dynamisk og har relativt flat frekvensgang pga DSP eqing. Lett støydempinghar de også.

    På hjemmekontoret har jeg Audeze LCD-XC, Topping U90, D90 MQA og A90, det låter mer rolige og kontrollert. Men dette må EQs for å få like jevn frekvensgang som Bathys. Jeg bruker Roon til denne oppgaven. LCD-XC er lukket noe som gjør lydbildet noe mindre, men større en Focal Bathys.

    Grunnen til jeg nevnte Focal Utopia til å begynne med er fordi jwg hadde gleden av å høre på et sett som gav med dynamikk, frekvensgang og stort lydbilde. Og så har de beryllium drivere 😄
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Er det noen som har samme problem med lydgjennomgang mot naboer og har løst dette med andre høyttalere eller innretninger?
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    675
    Antall liker
    755
    Hei G.
    Nå har ikke jeg dette problemet selv all den tid jeg har ett eget rom i kjeller. Men jeg har nylig "forminsket" mitt anlegg nokså betydelig og spiller nå på ett sett PMC stativhøyttalere. I egne ører er dette meget vellykket til tross for at dynamikken er mindre og bass output likeså. Men lyden som er der er meget god og man lærer seg å leve med noen kompromisser. Sitter i relativt nær felt og har ypperlig innsikt og "kontakt". Synes jeg :).

    MVh
    JP
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    675
    Antall liker
    755
    PMC Twenty5 21 på PMC stativ. Med nyinnkjøpt Musical Innovations 17,4 klasse A :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som har samme problem med lydgjennomgang mot naboer og har løst dette med andre høyttalere eller innretninger?
    Alle som bor i gamle blokker har det problemet. Dypbass kan du glemme å gjøre noe med, det er ikke praktisk mulig. Du kan lekte ut 5-10 cm med sånne akustikk-stendere og legge isolasjon+ dobbelt lag gips på vegger og tak. Husker ikke tallene i farten, men du ender med ca 60-65 dB lydreduksjon fra noen hundre hz og opp med en slik løsning.
    Ulempen er at naboen vil merke bassen mer da det er det eneste de vil høre.

    Selv syntes jeg demping i tak og bakvegg roer ned støyen i rommet og tillater at jeg lytter på vesentlig lavere volum med samme eller bedre opplevelse av lyden, men faren er at man tar litt av når man blir engasjert da man ikke opplever lyden som så høy som man gjør når det er mer romklang.

    Én løsning kan være å ta første alternativ med frittstående vegg og tak med gips pluss å bruke høyttalere som lurer en til å tro at dypbassen er der ved å ha ekstra energi mellom 100-200 hz, som feks mange stativhøyttalere som Revel M16 gjør. Da slipper man unna mye av naboproblemene uten å miste all følelse av bass.

    Alternativt kan man gi opp både hørsel og lytteglede ved å gå for hodetelefoner - eller flytte ut på Finnmarksvidda. Jeg ville valgt sistnevnte!
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hei, artig å oppdaga dette, eg har sysla med tanken om 15” i boks + horn sjølv, berre for å oppdaga at eg er akkurat så lite original som vanleg.

    Eg ser at responsen din dett ganske brått ved ca 15kHz; er det ein artefakt ved hornet? Har sett at brorparten av alle JBL-horn eg har sett på, oppfører seg slik. Korleis valde du det (veldig stilige) hornet du har?
    Korrigert og filtrert med AL og delingen er mellom bass/mellomtonehornet 800Hz og mellom mellomtonehornet/tweeter 5KHz. -3db ligger på ca 18500Hz.
    1676470844187.png
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    PMC Twenty5 21 på PMC stativ. Med nyinnkjøpt Musical Innovations 17,4 klasse A :)
    Kjøpper meg et par KEF LS50 META for å sjekke hvordan disse gjør det mot de jeg har i så måte. Hørte META versjonen for noen dager siden. Ganske stor forskjell fra første generasjon jeg hadde en gang i tiden. Kanskje jeg kan veksle på og spille på disse natterstid. :eek:
    Nye problemstillinger dukker opp. Nå er det snakk om fargen. Blå eller Sorte. :unsure:

    1676476582547.png
    1676477406622.png
     
    Sist redigert:

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.882
    Antall liker
    1.458
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Svar på oppgaven...

    Rå målinger av Hamrammr 12 Immersive med en Velodyne SPL1200R i 2.1 oppsett. Dette i en normal liten leilighets stue med et par stoler, sofa i ull og glassbord. Refleksjoner og stående bølger over alt.

    1676482236036.png


    Default TTD filter av målingene:
    1676482666660.png


    Simulert output med tilhørende default TTD filter:

    1676482581455.png


    Ved å gå ennå litt nærmere så finner man utslag på 4.5db...

    1676483207175.png
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Tar utfordringen du ga mk1 classic :)

    Snickers is er inne på det. Er vanskelig å se noe fornuft med y-akse delt inn med 350 db spend
    Her er det jeg er fornøyd med, av midd, mellomtone og diskant. Flytter jeg en jumper i mellomtoneforsterkeren faller gainen med 3 db. Jeg kan også flytte gainen ennå 4 db ned, og da ville de tre forsterkerne stå på lik gain - altså 26db.

    Vis vedlegget 893136
    Vis vedlegget 893137
    Hva er der som sitter i toppen der?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn