Yngve bygger Honey Badger og annet småtteri

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Grevlingen spiller opp til fest. :)
    Overlever den dette, friskmelder jeg den.
    DSC_0115.jpg
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Hei.

    Har lest hele tråden din nå og må si att dette er morro ;-)
    Lurte en stund på å bygge en slik selv, men slo deg fra meg da jeg har 1000 andre prosjekter...

    Men... Overlevde grevlingen festen?
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Den overlevde hardkjør i flere timer. :) Jeg er meget imponert over hvor bra den spiller. Temperaturen lå stabilt på 40-50 grader.
    Neste prosjekt får bli å bygge forforsterker til den.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Det har blitt mye spilling og siste finpuss har blitt nedprioritert.
    Jeg har stilt opp bias fra 30mv til nesten 60mv som gir rundt 0.125a per transistor så den holder seg litt lengre i klasse a.
    Den ligger stabilt på rundt 40 grader med 25 graders romtemperatur og lyden er upåklagelig. :) Effektforbruk på tomgang er rundt 100W, så den kan stå på over lengre tid uten at det merkes på strømregninga. :)

    Slik ser den ut for øyeblikket:
    2015-06-12 07.22.22.jpg


    Sitter på jobb og handler inn litt deler til finpussen.
    Den skal få en bryter i front med grønt lys:
    ux_a14070300ux0163_ux_c.jpg


    Ellers skal den utstyres med ett mer stabilt softstart rele, 12v triggerinngang og togglebryter på baksiden for å velge mellom trigger, av eller på.
    Bortsett fra det, har jeg bare planer om å rydde opp i kablingen og sette alt litt mer permanent sammen.
    Siden jeg er elektriker, burde jeg nok finne frem yrkesstoltheten og lage til chassisjord også. Dette har jeg ikke brydd meg om til nå siden jeg har ujordede stikkontakter i huset, men det kan sikkert være lurt å jorde alt i en padde etter hvert som flere diybokser skal i hus.

    Neste prosjekt blir ett Audiokarma CNC phonostage. Dette har jeg planer om å bygge i to kabinett, ett for riaa og ett for strømforsying.
    $_57.jpg


    Etter det har jeg planer om å bygge en forforsterker, men her må jeg lese meg litt mer opp for å finne ut hva jeg trenger og hvordan jeg skal gjøre det. I mellomtiden skal en "little bear p5" gjøre nytten mellom riaa og honey badger. ;)
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Starter visst på forforsterkerprosjektet litt tidligere enn planlagt. Ble sittende å bestille fra Mouser og AMB igår.
    I første omgang blir det en δ1 volumkontroll (relestyrt ladder type) og en δ2 inn/utgangsvelger. Disse skal styres av LCDunio1






    LCDunioen har både IR og motorisert potensiometer for å kunne justere volum både på boksen og via fjernkontroll. Potensiometeret blir kun brukt for styring, signalet vil kun være innom de passive kortene.

    Dette skal puttes inn i ett chassis i samme stil som Honey Badgeren. Jeg går for ett stort kabinett så jeg har mulighet til å putte inn buffer og dac hvis jeg skulle ønske det.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Kronen på verket :)
    Det ble festet litt fort og gale, da jeg skal sette nytt merke på i riktig posisjon når strømbryteren kommer.
    DSC_0149.jpg
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Gratulerer med godt gjennomført bygg. Ser spennende ut det effekttrinnet. :)

    Har du noe mer info om den volumkontrollen? Link?
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Takk for det. :)
    Her er link til kontrolleren. Attenuatoren og selectoren er det link til nederst i menyen til venstre.
    The LCDuino-1 display I/O processor

    Edit: har loddet sammen to muffsy RIAA trinn i v2 og v3. Disse kan anbefales på det varmeste. Ett av dem skal puttes inn i de små kabinettene som er på vei. Mulig at det andre ender opp inni forforsterkeren.
    DSC_0155.jpg
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Rundt 1300 hos mouser og 1300 i amb shop. Chassis, psu og moms kommer utenom.

    Vurderte vicol selv, men slo det ifra meg da det sto at man må ta kontakt for pris. Da regnet jeg med at jeg ikke hadde råd til det. :p
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SRM

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Postkassen var full av pakker idag :)
    Fikk alle delenr til RIAA psuen bortsett fra selve regulatoren. Se den søte trafoen. :)

    Ellers kom kort og relé til preamp, så nå har jeg litt å jobbe med. ;-)
    DSC_0182.jpg
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Attenuatoren fungerer perfekt!
    Styrer volumet via en gammel nad fjernkontroll, eller ved hjelp av motorisert potensiometer. Kan justere volum fra 0 til -127db i 0.5 db steg :)
    Herlig å høre rasling i reléene når man endrer volum.
    DSC_0201.jpg
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Har du link til kabinettet du brukte på effektforsterkaren?
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Tror det kom på rundt 1500 totalt.
    Attenuatoren funker perfekt i anlegget, men jeg skulle kanskje hatt litt gain for å kunne spille ekstra høyt fra platespiller.
    DSC_0204.jpg
    DSC_0203.jpg
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.913
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Likte den forsterkeren der. Hvor mange watt kjører den i Kl. A før A/B drift?
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Er ikke sikker, det kommer an på hvor høy bias man kjører. Tipper 20-30w.

    Det skal sies at jeg aldri har hørt overgangen fra klasse a til ab. Den oppleves mye kraftigere enn sunfire forsterkeren min på 2x300w klasse ab.
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.913
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Så vidt jeg skjønner så yter den 150w Kl A/B. Det er i grunnen brukbart for en forsterker.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Det grønne displayet med sort bakgrunn var umulig å lese på avstand, så jeg byttet om skjermen fra lcr testeren min. Får bestille en skjerm med grønn bakgrunnsbelysning etter hvert.
    DSC_0205.jpg
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Rundt 1300 hos mouser og 1300 i amb shop. Chassis, psu og moms kommer utenom.

    Vurderte vicol selv, men slo det ifra meg da det sto at man må ta kontakt for pris. Da regnet jeg med at jeg ikke hadde råd til det. :p
    Og jeg vurderte AMB, men gikk for Vicol uten at jeg lenger husker hva som var årsaken til det. Prismessig er det ikke så stor forskjell, men du gjorde lurt i å velge AMB. Vicol fremstår som en uferdig prototype.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Hva er det som er dårlig på Vicol?
    Er ivertfall kjempefornøyd med Lcduino, veldig enkelt å sette sammen og konfigurere. :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.913
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Hva ligger prisen sånn ca. på delene med unntak av kabinett til en Honey Badger?
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Hva ligger prisen sånn ca. på delene med unntak av kabinett til en Honey Badger?
    Trafo: 1700
    Komponenter til to kretskort og psu: 2200
    Kretskort til HB og psu: 661
    Softstart, RCA kontakter, høyttalerterminaler og diverse bolter, skruer, gjengetapper og den slags småtteri: ca 1000
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.913
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Hva ligger prisen sånn ca. på delene med unntak av kabinett til en Honey Badger?
    Trafo: 1700
    Komponenter til to kretskort og psu: 2200
    Kretskort til HB og psu: 661
    Softstart, RCA kontakter, høyttalerterminaler og diverse bolter, skruer, gjengetapper og den slags småtteri: ca 1000
    Det var jo ikke avskrekkende. Dette er et prosjekt jeg kunne tenkt meg utover høsten en gang. Det virker i alle fall å være en fornuftig og god konstruksjon.

    Finnes det en eller annen from for "smørbrødliste" på deler/anbefalte deler på denne?
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Fikk endelig kabinett til RIAA trinnet. Nå mangler jeg bare regulator så er både RIAA og psu ferdig. :)
    DSC_0211.jpg
    DSC_0214.jpg
    DSC_0215.jpg
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Snart ferdig med inngang /utgangsvelgeren.
    Jeg røk på en smell og ødela den ene 16 pin kontakten. Jeg bestiller som regel en ekstra av hver del for å ha en liten tabbekvote, men av en eller annen grunn glemte jeg det når jeg kjøpte plugger. For å få den opp å gå, endte jeg ned å lodde alle 16 lederene istedet.
    Np gjenstår det bare jumpere før den er klar til testing. :)
    DSC_0221.jpg
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Velgeren er ferdig og fungerer utmerket. :) Da trenger jeg bare ett kabinett.

    Det er litt framgang på psu til RIAA også.
    DSC_0225.jpg
    DSC_0223.jpg
    DSC_0222.jpg
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    En hyggelig mann fra DHL kom med dette idag. Imponerende leveringstid da det ble sendt fra Kina i forgårs. :)
    DSC_0228.jpg
    DSC_0227.jpg
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Hva er det som er dårlig på Vicol?
    Er ivertfall kjempefornøyd med Lcduino, veldig enkelt å sette sammen og konfigurere. :)
    Jeg har ikke testet den sikkelig enda, men jeg har lagt merke til flere ting. Mye er løst nå i forbindelse med ny firmware og et par modifikasjoner. Men for å legge inn ny firmware trenger man å kjøpe utsyr for dette.

    Brukergrensesnittet er veldig dårlig, volum følger ikke med om man vrir litt raskt på potmeteret, switch-støy fra relene høres i høyttalerne, programmering av div funksjoner fungerer ikke, osv...
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Det høres ikke bra ut, er det støy fra releene hver gang du endrer volum, eller bare på enkelte nivå? Jeg leste en tråd om lcduino hvor en bruker slet med overgangen rundt -30db hvor 4 rele aktiveres så og si samtidig. Han hadde for svak strømforsyning som ikke taklet å switche så mange rele på en gang. En av utviklerene skrev ett innlegg som forklarte at de hadde veldig kort tid mellom releinnslagene for at volumbyttene ikke skulle bli hørbare gjennom høyttalerene. Kanskje det kan forbedres med ny firmware?
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    En liten oppdatering etter en dag på sløyden. Finishen ble ikke perfekt, men for en som aldri har sagd en bein strek før synes jeg ikke det ble så værst.
    DSC_0307.jpg
     

    Knut Runar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2011
    Innlegg
    209
    Antall liker
    186
    Hallo Yngve.
    Lurer litt på strømkapasiteten på forsterkeren din.
    Har du noen formening om hvor mye strøm den klarer å levere før den mister grepet?
    Eller hvor langt med i impedanse den er stabil? 4 ohm, 3 ohm 2... eller ned til 1,6ohm?
    Mine høyttalere krever litt vel mye strøm for å leve opp til sitt potensiale.
    Sist jeg så film, gikk den ene forsterkeren i svart.
    Den slo seg rett og slett av.

    Ellers, så ser jo dette riktig spennende ut for fremtiden.

    Knut Runar
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Kjempeartig å se hva du har bygd på så kort tid Yngve.
    Jeg håper på mange flere bilder!
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Hallo Yngve.
    Lurer litt på strømkapasiteten på forsterkeren din.
    Har du noen formening om hvor mye strøm den klarer å levere før den mister grepet?
    Eller hvor langt med i impedanse den er stabil? 4 ohm, 3 ohm 2... eller ned til 1,6ohm?
    Mine høyttalere krever litt vel mye strøm for å leve opp til sitt potensiale.
    Sist jeg så film, gikk den ene forsterkeren i svart.
    Den slo seg rett og slett av.

    Ellers, så ser jo dette riktig spennende ut for fremtiden.

    Knut Runar
    Hvor langt ned den skal være stabil, kan du påvirke ved å redusere rail spenning og evt velge andre transistorer.
    Jeg har bygd for ca 4-8ohm og endte opp med rundt 60v rails. Ser at folk er ned mot 40v når de bygger for lavohmshøyttalere.
    Les litt i denne tråden og følg spesielt med på innleggene til Ostripper, ettersom jeg forstår det er han hovedpersonen bak forsterkeren.
    diyAB Amp The "Honey Badger" build thread - diyAudio

    Litt fremgang på preamp. Alt mekanisk er ferdig og internkabling gjenstår:
    DSC_0312.jpg
    DSC_0310.jpg
    DSC_0314.jpg
    DSC_0311.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn