Ymirs audiofile liv

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Begynnte å se litt Wagner på YouTube.


    Måtte finne frem denne

    IMG_20210219_173455.jpg


    Quad S2 blir litt i det minste laget.

    Stort forbruk av slike.
    Skulle ønsket pærer fra gamle DDR som varte nærmest evig

    IMG_20210219_173235.jpg



    Tungt å gå i løssnø, men det gir jo mosjon.
    Skjønner at rasfaren er på rødt nivå.
    Det kommer dype drønn fra snøen nærmest på flat mark
    IMG_20210219_133317.jpg
    IMG_20210219_134311.jpg

    IMG_20210219_174810.jpg
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Var innom tråden SACD, tenkte har ikke jeg en spiller som tar SACD?
    Har vært stuet bor i mange år.
    Husker den ble kjøpt for å se film men det ble heller lite med filmer i heimen,
    James Bond samlingen og OS 😁 det er hva som finnes her, en gave og en loppemarked.
    Tror ingen av filmene har blitt plassert i skuffen.

    Mon tro om den er ok som CD spiller eller som drivverk? Spillte en CD For lenge siden men husker ikke hvordan den låt.

    IMG_20210220_105353.jpg



    En skitur mellom dame og herre skiskytter stafetten. Litt regn men greit.


    IMG_20210220_142543.jpg
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Kom over dette fra "gamledager" .Stavanger Aftenblad, 09.05.67.

    Husker min lærer på skipselektrikken fortalte at han skulle mønstre på en båt her inne.
    Når han kom innover fjorden i buss og lysene kom til syne.."de blinket" :)
    Vi fastboende var vel vant med det og la ikke merke til blinkingen.
    Det var problematisk for innflyttere og for de som kom utenfra og skulle gå på skole som hadde med seg el-artikler for 50Hz.

    Fordelingstrafoen jeg var tilsluttet når vi kom hit i 2000 var en 25Hz trafo. Mye blikk og liten var den.
    Når forbruket var høyt måtte potetene kokes med platen på full guffe, selv da var det ikke sikkert det kokte i gryten.
    Oppgradering av fordelingsnettet kom i 2007

    153383967_10157646100821036_4178507959433836000_n.jpg
    152843954_10157646101231036_7068475982966459413_n.jpg



    Var jo tidlig ute med elektrifisering her.
    Det var eksport restriksjoner i USA, og når Union Carbide endelig fikk en generator som skulle over atlanteren gikk båten ned.
    En tung og vanskelig start altså.

    1915, den provisoriske. Når den skulle startes første gang var det noen boliger som hadde fått installert EN, 1, elektrisk lyspære.
    En av disse, en eldre dame lurte på hva som kom til å skje om det gikk hull på glasset, "kom det vann ut da ? "

    pro (2).jpg


    Vann og strøm, en god kombinasjon? :LOL:

    pro2 (2).jpg



    1917

    st1 (2).jpg


    i drift 1920

    sts (2).jpg


    gen5.jpg



    Lurer på om den ene kilden til den fryktelige støyen som jeg var plaget med kan ha vert @breuer sitt verk ?:unsure::ROFLMAO:


    gen1.jpg
     
    Sist redigert:

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    476
    Antall liker
    487
    Sted
    Oslo
    Begynnte å se litt Wagner på YouTube.


    Måtte finne frem denne

    Vis vedlegget 698605

    Quad S2 blir litt i det minste laget.

    Stort forbruk av slike.
    Skulle ønsket pærer fra gamle DDR som varte nærmest evig

    Vis vedlegget 698647


    Tungt å gå i løssnø, men det gir jo mosjon.
    Skjønner at rasfaren er på rødt nivå.
    Det kommer dype drønn fra snøen nærmest på flat mark Vis vedlegget 698649 Vis vedlegget 698650
    Vis vedlegget 698651
    Sheffield Lab. Noe av det beste lydmessig. Jeg hadde kjøpt den plata tvert 😊
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Dagens luftetur, og her kom de som skal åpne veien til vinterferien, 🙂☹?

    IMG_20210222_112323.jpg


    Og så hadde kraftprodusenten nettopp lagt til rette for skigåing.

    IMG_20210222_112535.jpg


    Mye svart i fjellet, dårlig topptur forhold
    IMG_20210222_124013.jpg


    IMG_20210222_124701.jpg



    IMG_20210222_130056.jpg


    Halveis (3 km) på 1.5 time.
    Ikke uvanlig å bruke en uke på å åpne veien 12km.

    IMG_20210222_130135.jpg


    Litt som i barndommen med klesklype og stiv pappskive på sykkelen. Gav mye av den samme lyden.
    IMG_20210222_134338.jpg
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    ordentlig stemmning rapport , minner meg om kautokeino tiden
    Gikk skien i snøfresen eller ?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    ordentlig stemmning rapport , minner meg om kautokeino tiden
    Gikk skien i snøfresen eller ?
    Kautokeino..er der fjell der da :D.
    Er vel som Are Kalvø sa om Lofoten vs Sunmørsalpene , små åser eller knauser.
    Kunne kanskje brukt fresen til å pynte litt på skien.
    Endene på skiene blir vel sånn når de settes slik.

    IMG_20210222_150642.jpg
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    tenkte mest på snømengden da ,Eneste motoriserte red skap å nå Alta var med Wiesel eller Muskeggen Og til skolen brukte vi ski :) Finnmark er ikke bare snau vidder Kautokeieno omegn har ganske kupert terreng , og mange ,,,,,,,,javrer
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    tenkte mest på snømengden da ,Eneste motoriserte red skap å nå Alta var med Wiesel eller Muskeggen Og til skolen brukte vi ski :) Finnmark er ikke bare snau vidder Kautokeieno har ganske kupert terreng , og mange ,,,,,,,,javrer
    Vi hadde en lokal tilhørende bedriftslege som hadde vert fylkeslege i Finnmark.Han var godt vandt med Wiesel fra den tiden.
    Det går en historie her at kraftselskapets Wiesel stoppet og de sleit med å få start på den.
    Men legen visste råd og fikset problemet..
    Kautokeino ja,sjekket før jeg svarte deg :D ..er ikke bare vidde som du sier,høyeste fjell,obs..knaus var 900+ moh
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Dette ser ut til å fungere , selv når bilen nå også står til lading.Det har aldri spilt slik når den lader.
    Stemmer etc er ikke så "frempå", de trekker seg litt tilbake.
    Selv streamet NRK "alltid klassisk" er den kvinnelige programverten sin stemme betydelig varmere og tilbakelent enn vanlig.
    PS Audio NH (10 kHz) og DIY pluggfilter tunet til ca. 4.5 kHz på preamp støydempingstrafo = økt kildeimpedans.

    Filtrene har vert forsøkt tidligere uten noen virkning.

    IMG_20210224_155553.jpg

    filter (3).jpg

    DSC_0257.JPG





    Filteret og SB`s forklaring,får håpe bildene er i rett rekkefølge iht tekst.


    397695-83bfe39bd9f4139d15996ce26a8ca440.jpg



    Beregnet spenning foran og etter filteret.


    397699-fb2eb8b2daa7d1e99bff4ef96c72cbe0.png



    Dersom impedansen til nettet settes lavere (mer realistisk), blir beregningsresultatet mindre lovende.



    397701-52f5a7e21dc1ed9bdaf77c0141041fb9.jpg




    Beregnet spenning foran og etter filteret. Med lavere nettimpedans blir filtervirkningen dårligere.


    397702-5ec7326ceaccb03f5da19ada3dcbbe6b.png




    Strømmene i filteret kan bli stor selv om spenningskomponentene for de høye frekvensene er lav.
    Strømmen med høy kildeimpedans gir akseptable strømmer i filteret.
    Dersom kildeimpedansen er lav, kan strømmen i filteret blir betydelig. Se strømmene i filteret nedenfor. Du må sjekke om filteret ditt blir varmt.

    Hva gjelder 0,5 ohm resistansen så var hensikten med denne å begrense strømmen dersom spenningskomponenten som skal filtreres, blir for stor.
    Uten resistansen har vi nesten en kortslutning for resonansfrekvensen.
    Du kan forsøke å enten måle strømmen i filterkretsen (du kan kanskje se om den går opp eller ned) og du kan forsøke å måle spenningen over spolen eller kondensatoren. I resonans går disse spenning rett til værs hver for seg. Summen av dem blir derimot null dvs summen av spenningen over spolen og spenningen over kondensatoren.



    Filteret (23nd harmoniske) var egentlig tiltenkt disse frekvensene etter ombygging, målt ved avgang 22kV trafo

    x1.jpg
    x2.jpg
    x3.jpg
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Dette er gresk for meg selv om jeg har kurs i elementær vekselstrøms teknikk Hva er det som forårsaker sagtakkingen på de øverte bildene ?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Dette er gresk for meg selv om jeg har kurs i elementær vekselstrøms teknikk Hva er det som forårsaker sagtakkingen på de øverte bildene ?

    Er bare simulering av filterets virkning ved to forskjellige kilde impedanser.
    Som normalt? fungerer filtre heller dårlig ved lav kilde impedans.
    Det ymtes frempå om hvorfor ikke filtrere supraharmonics bredt..
    men en er like langt dersom kilde impedansen er lav for ett slikt filter også.

    MEN,det kan se ut til at en, frem til nå ukjent støykilde er borte og at er jeg som har slått den av i går før jeg kom hjem fra tur.
    Slo av varmekabel for vannrør opp til brønn hos nabo 🤔
    Finner ikke noe matnyttig ang varmekabler og emc problemer.

    En nylig "samtale" med svar fra tidligere Sintef forsker ang bl.a supraharmonics;

    Hei

    Beklager det har tatt så mye tid på å svare.

    Synes forståelsen din er god.

    En oppsummering: Det sitter filtre i de fleste apparater i dag, som gjør at de forårsaker lite harmonisk støy for frekvenser under 2 kHz. Hvor nødvendig sitter det også andre typer filtre som sørger for lite støy over 150 kHz. Det trengs andre typer filterdesign for å ta støyen mellom 2-150 kHz – dette har det ikke vært krav om, og derfor generes det i enkelte tilfeller for mye støy ved disse frekvensene. Man kan lage filtrene slik at de filtrerer støy her også, men stiller man strenge krav blir de som Sarah sier dyre og store

    Du får de samme problemene med samspill mellom impedans i nettet og filtrene med denne typen filter også.

    Angående plassering: Man kan argumentere om hvor filter bør plasseres. Om de plasseres i utstyret er det som vi har vært inne på en avveining mellom kostnad for produsenter og behov for filtrering mot nettet. Om man plasserer det andre steder vil kanskje dette ofte være som tiltak mot problemer, mener jeg, og ikke noe man gjør på et generelt grunnlag.
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Ja takk for oppklaring Ymir , du viser spesiellt god innsikt i problemet :)Eneste stedet jeg bruker AC filter i dag er D ampene og switch supplyene mine , så kansje de ikke griser til nettet for mye .Jeg trodde scopet mitt hadde tatt kvelden inntil fant ut at en D amp var tilsluttet samme nett krets.
    Jeg laget endel DC sperrer og AC filter ala LC audio og flere varianter designet for HI FI tidligere .Da laget jeg dem i nett kabelen nærmest apparatet . I oppsett med CD spiller og CD drive gav det meg forbedring " så jeg fortsatte ut hele kjeden , og følte meg lykkelig ,,,,, men ? Akkurat som jeg fant ut at dynamikken var vekke ",,,, så jeg endte opp med kun filter for CD og vekk med alle de andre og fikk dynamikken til bake .I dag bruker jeg ikke ett filter noen plass på de rene analoge ampene ,,,, Er det noe du synes rimer ?
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Siden fruen er ute må en nytte anledningen

    IMG_20210225_232518.jpg


    Coltrane kveld

    Screenshot_20210225_232625_com.lenbrook.sovi.bluesound.jpg
    Screenshot_20210225_232538_com.lenbrook.sovi.bluesound.jpg



    Og Quad S2 spiller fremdeles nydelig med potmeter kl 2 på Belles 28a reference.
    Trenger all kraft fra Belles 350a reference V2
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Ja takk for oppklaring Ymir , du viser spesiellt god innsikt i problemet :)Eneste stedet jeg bruker AC filter i dag er D ampene og switch supplyene mine , så kansje de ikke griser til nettet for mye .Jeg trodde scopet mitt hadde tatt kvelden inntil fant ut at en D amp var tilsluttet samme nett krets.
    Jeg laget endel DC sperrer og AC filter ala LC audio og flere varianter designet for HI FI tidligere .Da laget jeg dem i nett kabelen nærmest apparatet . I oppsett med CD spiller og CD drive gav det meg forbedring " så jeg fortsatte ut hele kjeden , og følte meg lykkelig ,,,,, men ? Akkurat som jeg fant ut at dynamikken var vekke ",,,, så jeg endte opp med kun filter for CD og vekk med alle de andre og fikk dynamikken til bake .I dag bruker jeg ikke ett filter noen plass på de rene analoge ampene ,,,, Er det noe du synes rimer ?
    Dersom nettfiltre virker positivt mener jeg det bør/kan brukes. Virker det vil lyden helle mot det mørkere etc :)
    Og så er det noen som ikke vil få noen virkning, eller at lyden blir verre, da bør en spare de pengene.

    Så er det dette med "dynamikk".
    Jeg tror at en del blir "lurt" ved at når f.eks filtre fjernes og lyden da begynner å helle mot en mer lysere lydsignatur
    at det betyr økt dynamikk. Jeg mener at dette er en feiltolkning.

    Ang. filtre og smps. Er en del som fjerner disse og får bedre lyd.
    Det blir svært komplekst for menigmann uten tilgang til måleinstrumenter å finne hva som er rett og galt.
    Det er galt å kontaminere nettet ved å utelate disse filtrene, sett ut i fra dette med spenningskvalitet.
    Men for audiofile som våger og kan synes jeg dette er ok.
    Men det komplekse begynner viss en vil ha styr på dette rent teknisk.
    Da handler det om kilde impedanser og last impedanser, og da især lastimpedanser til det andre tilsluttet elektronikk
    i stereo racket. Hvor vil returstøyen som ikke blir filtrert gå?
    Fra f.eks poweramp og inn til preamp eller riaa trinn, det er jo svært ugunstig, eller vil støyen fra poweramp vandre
    ut til faseskinne og inn på andre kurser? Dette er vanskelig.
    Eller vil støy utefra bli forsterket av emc filteret til smps`n, eller annet "hifi filter" pga lav nettimpedans til stereo kursen?
    Det er jo i slike tilfeller noen får bedring ved å fjerne slike filtre som også kan være plassert i nettbrønn, iec kontakten.


    Denne har ligget uspillt i mange år, kjøpt brukt og ved prøvespilling den gang ble den avskrevet.
    Kan ha vert pga ikke optimalt justert pickup..for nå er den akseptabel mht knitring og annet støy.
    Egentlig lite knitter å slikt her. Kan det ha noe med dette å gjøre?
    Dynamikk? Ja, men kunne ønsket en varmere, fyldigere lyd, som i går kveld, da var Coltrane, fra harddisk, magisk, mørk og fyldig.
    Får prøve i kveld for å se-høre om det er annerledes da.

    IMG_20210226_095133.jpg
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.130
    Sted
    Under stjernene
    Dobbelt sett av både Wagner og Prokofiev,
    Men den Umbrella utgivelsen med
    Rob McConnel er heller ikke dum.
    Burde vert mer direct to disc utgivelser.

    Vis vedlegget 699359
    Enig.
    Har ett eksemplar av Wagner, Prokofiev og Michael Newman(klasisk gitar).
    Wagner er ikke helt min greia.
    Har noen få direct to disc fra andre plate- selskaper.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.130
    Sted
    Under stjernene
    Dersom nettfiltre virker positivt mener jeg det bør/kan brukes. Virker det vil lyden helle mot det mørkere etc :)
    Og så er det noen som ikke vil få noen virkning, eller at lyden blir verre, da bør en spare de pengene.

    Så er det dette med "dynamikk".
    Jeg tror at en del blir "lurt" ved at når f.eks filtre fjernes og lyden da begynner å helle mot en mer lysere lydsignatur
    at det betyr økt dynamikk. Jeg mener at dette er en feiltolkning.

    Ang. filtre og smps. Er en del som fjerner disse og får bedre lyd.
    Det blir svært komplekst for menigmann uten tilgang til måleinstrumenter å finne hva som er rett og galt.
    Det er galt å kontaminere nettet ved å utelate disse filtrene, sett ut i fra dette med spenningskvalitet.
    Men for audiofile som våger og kan synes jeg dette er ok.
    Men det komplekse begynner viss en vil ha styr på dette rent teknisk.
    Da handler det om kilde impedanser og last impedanser, og da især lastimpedanser til det andre tilsluttet elektronikk
    i stereo racket. Hvor vil returstøyen som ikke blir filtrert gå?
    Fra f.eks poweramp og inn til preamp eller riaa trinn, det er jo svært ugunstig, eller vil støyen fra poweramp vandre
    ut til faseskinne og inn på andre kurser? Dette er vanskelig.
    Eller vil støy utefra bli forsterket av emc filteret til smps`n, eller annet "hifi filter" pga lav nettimpedans til stereo kursen?
    Det er jo i slike tilfeller noen får bedring ved å fjerne slike filtre som også kan være plassert i nettbrønn, iec kontakten.


    Denne har ligget uspillt i mange år, kjøpt brukt og ved prøvespilling den gang ble den avskrevet.
    Kan ha vert pga ikke optimalt justert pickup..for nå er den akseptabel mht knitring og annet støy.
    Egentlig lite knitter å slikt her. Kan det ha noe med dette å gjøre?
    Dynamikk? Ja, men kunne ønsket en varmere, fyldigere lyd, som i går kveld, da var Coltrane, fra harddisk, magisk, mørk og fyldig.
    Får prøve i kveld for å se-høre om det er annerledes da.

    Vis vedlegget 700375
    Friday night er konge på Impex(1781/3000)
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Dersom nettfiltre virker positivt mener jeg det bør/kan brukes. Virker det vil lyden helle mot det mørkere etc :)
    Og så er det noen som ikke vil få noen virkning, eller at lyden blir verre, da bør en spare de pengene.

    Så er det dette med "dynamikk".
    Jeg tror at en del blir "lurt" ved at når f.eks filtre fjernes og lyden da begynner å helle mot en mer lysere lydsignatur
    at det betyr økt dynamikk. Jeg mener at dette er en feiltolkning.

    Ang. filtre og smps. Er en del som fjerner disse og får bedre lyd.
    Det blir svært komplekst for menigmann uten tilgang til måleinstrumenter å finne hva som er rett og galt.
    Det er galt å kontaminere nettet ved å utelate disse filtrene, sett ut i fra dette med spenningskvalitet.
    Men for audiofile som våger og kan synes jeg dette er ok.
    Men det komplekse begynner viss en vil ha styr på dette rent teknisk.
    Da handler det om kilde impedanser og last impedanser, og da især lastimpedanser til det andre tilsluttet elektronikk
    i stereo racket. Hvor vil returstøyen som ikke blir filtrert gå?
    Fra f.eks poweramp og inn til preamp eller riaa trinn, det er jo svært ugunstig, eller vil støyen fra poweramp vandre
    ut til faseskinne og inn på andre kurser? Dette er vanskelig.
    Eller vil støy utefra bli forsterket av emc filteret til smps`n, eller annet "hifi filter" pga lav nettimpedans til stereo kursen?
    Det er jo i slike tilfeller noen får bedring ved å fjerne slike filtre som også kan være plassert i nettbrønn, iec kontakten.


    Denne har ligget uspillt i mange år, kjøpt brukt og ved prøvespilling den gang ble den avskrevet.
    Kan ha vert pga ikke optimalt justert pickup..for nå er den akseptabel mht knitring og annet støy.
    Egentlig lite knitter å slikt her. Kan det ha noe med dette å gjøre?
    Dynamikk? Ja, men kunne ønsket en varmere, fyldigere lyd, som i går kveld, da var Coltrane, fra harddisk, magisk, mørk og fyldig.
    Får prøve i kveld for å se-høre om det er annerledes da.

    Vis vedlegget 700375
    Ved rørende AC filter :Du forklarer logisk , og jeg forstår jo nå at det var bare den digitale kilden som profitterte på filter. Mulig hadde en isolasjon trafo gjort det samme .Men feks for ett rent analogt kretsløp og trafo psu vil ikke de produsere nevne verdig støy ? og da er det mindre behov for noe filter annet enn filter inn " ?
    Slik jeg forstår så kan ett filter customiseres for akkurat spesifikk frekvens område , type støy " , men i det øyblikk det ikke er behov for det (,dvs feks lakk verkstedet er ferdig å lakke og kompressorene er stoppet ) så er filteret helt uten nytte og kunne like godt vært utelatt ?Hva støyer en feks stor klA amp på nettet ala din belles ?likeretter og trafo feks . bare for intressen og nysjerrighetens skyld :)
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Ved rørende AC filter :Du forklarer logisk , og jeg forstår jo nå at det var bare den digitale kilden som profitterte på filter. Mulig hadde en isolasjon trafo gjort det samme .
    Isolasjonstrafoer tar ikke bare EMI, men pulser og transienter som dacer er sensitive for, jeg bruker en kombinasjon av emi-filter, ferriter og isolasjonstrafo på DAC. Dette har så viddt jeg har forstått også en fordel å bruke på phonoforsterker og forforsterker også, men jeg har ingen ting slikt i mitt anlegg så kan ikke uttale meg. Effektforsterkeren har kun DC-filter.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Varmekabel 🤦‍♂️🤦‍♂️:oops: BS.

    Burde vist bedre, spesielt når folkene fra kraftprodusentene nevnte det,
    og vi var innom tema når vi gikk i lag nedover for noen dager siden..karene som står ved siden av snøfresen i innlegget litt lenger opp.
    Har til og med nevnt en årsak til varierende forhold nylig ,gode og mindre gode , en generators kapasitans, og støyfrekvenser i nettet, og her er det to som ikke produserer.

    Sesongens første tur på joggesko, nybrøytet vei helt frem, rekordtidlig.

    Årsak til svært gode forhold på nettet.

    IMG_20210226_140607.jpg
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Ved rørende AC filter :Du forklarer logisk , og jeg forstår jo nå at det var bare den digitale kilden som profitterte på filter. Mulig hadde en isolasjon trafo gjort det samme .Men feks for ett rent analogt kretsløp og trafo psu vil ikke de produsere nevne verdig støy ? og da er det mindre behov for noe filter annet enn filter inn " ?
    Slik jeg forstår så kan ett filter customiseres for akkurat spesifikk frekvens område , type støy " , men i det øyblikk det ikke er behov for det (,dvs feks lakk verkstedet er ferdig å lakke og kompressorene er stoppet ) så er filteret helt uten nytte og kunne like godt vært utelatt ?Hva støyer en feks stor klA amp på nettet ala din belles ?likeretter og trafo feks . bare for intressen og nysjerrighetens skyld :)
    Begynner nederst, kl A og støybilde deres kan jeg ikke noe om, men har hatt Audio 12W klA (Lauvland - Doxa) og Sugden a21.
    De blir påvirket disse også på lik linje som Accuphase og andre påkostet kl A. De reagerer jo positivt på bruk av nettfiltre.

    Så filtre;
    Som forsker Henrik :) sa i tidligere innlegg

    " Du får de samme problemene med samspill mellom impedans i nettet og filtrene med denne typen filter også.

    Angående plassering: Man kan argumentere om hvor filter bør plasseres. Om de plasseres i utstyret er det som vi har vært inne på en avveining mellom kostnad for produsenter og behov for filtrering mot nettet. Om man plasserer det andre steder vil kanskje dette ofte være som tiltak mot problemer, mener jeg, og ikke noe man gjør på et generelt grunnlag."



    Søydempingstrafo ,eks Noratel demper ned til ca 5 kHz og der er sikkert dempingen liten men økende med økende frekvens.
    Plitron sier deres demper ned til 2 kHz.
    Har en ikke støy trenger en ikke filtre. Men en installasjon uten støy finnes ikke, men omfanget vil variere.

    Mitt filter er custom made av netteier for å håndtere 1150 Hz, 23nd harmoniske.
    Jeg forandret verdien på spolen for at det skulle dempe en MÅLT spesifikk støyfrekvens ved 4.5 kHz.
    Det ble også målt støyfrekvens ved 7kHz og 10.5 kHz. Den på 10.5 kHz ligger i området til PS Audio noise harvester.

    Men så er det denne kilde impedansen da og filtervirkning.
    Filtrene fra Schaffner etc. er vist nok CLC filtre. De sier at dersom kilde impedans er lav skal det brukes LCL filtre.
    Men disse blir svært dyre sies det.

    Der får det være helg :)

    IMG_20210226_195759.jpg
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Isolasjonstrafoer tar ikke bare EMI, men pulser og transienter som dacer er sensitive for, jeg bruker en kombinasjon av emi-filter, ferriter og isolasjonstrafo på DAC. Dette har så viddt jeg har forstått også en fordel å bruke på phonoforsterker og forforsterker også, men jeg har ingen ting slikt i mitt anlegg så kan ikke uttale meg. Effektforsterkeren har kun DC-filter.
    Det er jo akkurat det å vite når du skal bruke det eller utelate :) vel det var i min spede start . I dag bruker jeg ikkef filter på annet enn de digtale grisene mine " Bruker, endel ferrits i dacen og interconnets dertil hvis jeg skal si hva de gjør så får eg en mørkere bak grunn og en slags ro i lydbilde, som jeg foretrekker i forhold til uten .
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Begynner nederst, kl A og støybilde deres kan jeg ikke noe om, men har hatt Audio 12W klA (Lauvland - Doxa) og Sugden a21.
    De blir påvirket disse også på lik linje som Accuphase og andre påkostet kl A. De reagerer jo positivt på bruk av nettfiltre.

    Så filtre;
    Som forsker Henrik :) sa i tidligere innlegg

    " Du får de samme problemene med samspill mellom impedans i nettet og filtrene med denne typen filter også.

    Angående plassering: Man kan argumentere om hvor filter bør plasseres. Om de plasseres i utstyret er det som vi har vært inne på en avveining mellom kostnad for produsenter og behov for filtrering mot nettet. Om man plasserer det andre steder vil kanskje dette ofte være som tiltak mot problemer, mener jeg, og ikke noe man gjør på et generelt grunnlag."



    Søydempingstrafo ,eks Noratel demper ned til ca 5 kHz og der er sikkert dempingen liten men økende med økende frekvens.
    Plitron sier deres demper ned til 2 kHz.
    Har en ikke støy trenger en ikke filtre. Men en installasjon uten støy finnes ikke, men omfanget vil variere.

    Mitt filter er custom made av netteier for å håndtere 1150 Hz, 23nd harmoniske.
    Jeg forandret verdien på spolen for at det skulle dempe en MÅLT spesifikk støyfrekvens ved 4.5 kHz.
    Det ble også målt støyfrekvens ved 7kHz og 10.5 kHz. Den på 10.5 kHz ligger i området til PS Audio noise harvester.

    Men så er det denne kilde impedansen da og filtervirkning.
    Filtrene fra Schaffner etc. er vist nok CLC filtre. De sier at dersom kilde impedans er lav skal det brukes LCL filtre.
    Men disse blir svært dyre sies det.

    Der får det være helg :)

    Vis vedlegget 700622
    Takk for oppklaring igjen :) Nyt helgen , med eller uten filtre og høyere harmoniske komponeter "
     
    Sist redigert:

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Ser du bruker PS Audio noiseharvester, her er en interresang video om den:

     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Ser du bruker PS Audio noiseharvester, her er en interresang video om den:


    Litt trist når han tydeligvis ikke har peiling på verken spenningskvalitet, hva NH er laget for, og hvordan filtre fungerer på nettet.
    Hadde elektronikk verden fungert slik han tenker og mener hadde ikke vert ett behov for emc forskrift og en kommende forskrift
    for område 2 - 150 kHz. Hvor er det forskningen feiler, ikke skjønner som denne amir skjønner?
    Hva er det produsenter av medisinsk utstyr ,lab utstyr og måleteknisk utstyr ikke begriper siden utstyret blir så sterkt påvirket
    av nettstøy at de ikke fungerer som tiltenkt?

    NH er ikke laget for å håndtere hele støyområdet fra de laveste harmoniske og til langt over 100 kHz,
    men ett smalt spesifikt område rundt 10 kHz med støystrømmer i mA.

    Det området amir ønsker å dempe, 3 - 5 - 7nd harmoniske er tvert i mot ønsket.
    Det er disse som gjør lyden ekstra god sen kveld/natt.
    Da stiger verdiene av disse harmoniske pga mindre belastning = mindre dempning i nettet,
    litt avhengig av hvor langt ut i systemet hver enkelt av oss bor.

    "Rhesus"

    Fordelen med harmoniske på nettet er at en sinuskurve der toppene er flatet ut (dvs 3,5,7 harmoniske osv) gir lengre tid til opplading av
    kondensatorene i strømforsyningen. Dette gir lavere peakstrøm, og det igjen gir mindre rippelspenning, eller 'støy' på spenningen
    forsyningen leverer. Det gir også mindre switchestøy fra likeretterdiodene, som kan være en fordel.
    Det kan også gi lengre levetid på produktet.


    Hos meg gjorde NH mer ugagn enn nytte når den ble satt i stikket til stereoen. Årsak, lav kilde impedans.
    Det samme gjorde de andre filtrene, Consonance og Schaffner også.

    Plugg in filtrene fra netteier fungerte heller ikke optimalt som vist tidligere og som konstruktøren påpeker av samme årsak.
    Men han sier også at en kan bedre virkningen vha en LITEN støydempingstrafo.
    Den vil gi en høyere kilde impedans, og viola, da gjør NH ingen ugagn.

    Så smalt fungerer plugg in filtrene og slikt burde også amir sett på saken, og ikke kommet med uvitende BS.

    nn.png



    Uten motstand,båndbredde blir smalere ,men betydelig mer strøm
    n.png
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Du får kommentere i forumet hans.
    Da må nok engelsken opp maaange hakk.
    Men kunne tenkt å hatt ett innlegg i stereophile.
    Kunne spurt yngste jenta om hjelp, to år på elkraft teknikk, som ble avsluttet da hun syntes det ble kjedelig, ubegripelig 🙂
    Hun ble til og med tilbudt plass hos Rønneberg..
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Ser du bruker PS Audio noiseharvester, her er en interresang video om den:
    Måten han tester på viser hvordan likeretter og spenningsregulering i alle DAC'ene han tester med greit undertrykker all støy denne pluggen evner å dempe i den begrensede området den har funksjon på primærsiden av strømforsyning. Om impendanseforskjeller på primærsiden kan påvirke andre elementer på samme kurs vil selvsagt ikke fremgå i en slik måletest.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Da må nok engelsken opp maaange hakk.
    Men kunne tenkt å hatt ett innlegg i stereophile.
    Kunne spurt yngste jenta om hjelp, to år på elkraft teknikk, som ble avsluttet da hun syntes det ble kjedelig, ubegripelig 🙂
    Hun ble til og med tilbudt plass hos Rønneberg..
    Da er det bare å sette i gang:ROFLMAO:
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Vinyl spiller dritt for tiden. Årsak?
    Det var drift på den ene generator i går.
    Den som havarerte sist år stod fremdeles.
    Får se når hyttefolket er reist over helga
    om det fremdeles låter mindre bra.
    Høres ut som tidligere, høres ut som om
    Den ikke sporer ordentlig.

    IMG_20210302_161431.jpg



    Effekt trinn ble litt varmere enn vanlig.
    Ett annet tegn på dårlig strøm,
    sort nivået på TV'n. Er bra akkurat nå.
    Er det dårlig forhold blir sort nivået mer gråaktig

    IMG_20210302_165542.jpg



    Men én topp topptur i dag med laaang
    nedkjøring.


    IMG_20210302_125359.jpg
    IMG_20210302_142826.jpg
    IMG_20210302_142822.jpg
    IMG_20210302_142635.jpg
    IMG_20210302_125304.jpg
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    ☹☹☹

    IMG_20210303_213400.jpg



    46.7.. på tomgang, det er 5 grader over "normalt". Selv ikke i øydrift med diesel aggregat og THD + 5 og 7 harmoniske over grenseverdi gir så høy temp over "normalen"
    Her skjer det noe ☹
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Interessant å følge.
    Igår lå temt å vasket rundt 44 grader hele dagen for så å begynne å stige sent ettermiddag og holde seg stabil på 45.7 utover kvelden for deretter å synke sen kveld til 44 igjen. Dette i standby. Spillte kun en plate på morningen. Blir interessant å se hva som skjer når vinterferien er over og hyttefolket er reist hjem.

    Støydempingstrafo og filtre gjør ikke noe fra eller til på MC riaa/preamp. DAC fungerer bedre under disse forhold.
    Under "normale" forhold ligger temp på 42- 43 grader under drift, selvfølgelig litt avhengig av hvor mye jeg drar på.


    Ingen hyttefolk å møte her.

    IMG_20210305_113023.jpg
    IMG_20210305_113032.jpg
    IMG_20210305_113941.jpg
    IMG_20210305_170356.jpg
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Måler en jordfeil, men den er ikke hos meg.
    Har vert jordfeil i fordelingsnettet tidligere uten å høre noen negativ påvirkning.
    Sendte inn "klage" nå. Burde ha sjekket dette tidligere, men er av og til, oftere nå🙂, av typen som ikke rir den dagen jeg saler.

    Er mer opptatt av å komme meg ut på tur.
    Og i dag fikk jeg også ånden til å begynne med vedkaping etter turen også.

    Litt Dylan på morgenkvisten

    IMG_20210308_085846.jpg
    IMG_20210308_100343.jpg
    IMG_20210308_101129.jpg



    Kunne blitt en fin skål eller noen turkopper
    Den knuten der. Har to til i kikkerte.

    IMG_20210308_102017.jpg

    IMG_20210308_103514.jpg



    Restaurering, her brukes de gamle vinduene
    og noe av den gamle kledningen.
    Flink kar som holder på.
    Fikser stølen og får jaktrett i 10 år på hjort og rådyr.

    IMG_20210308_103636.jpg
    IMG_20210308_103654.jpg
    IMG_20210308_103714.jpg
    IMG_20210308_110303.jpg
    IMG_20210308_133246.jpg
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    hEI Ymir ,mega supre bilder av av en fantastisk natur , får nesten vibber her . Du er heldig som lever så tett på naturen :)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    hEI Ymir ,mega supre bilder av av en fantastisk natur , får nesten vibber her . Du er heldig som lever så tett på naturen :)
    Takker. Og jeg som ønsket å flytte til Oslo midt på 80 tallet. Konserter, Nasjonalmuseet for samtidskunst, Munch museet, teater etc.
    Hadde så skjedd hadde vi sikkert ikke hatt råd til å nyte kulturlivet i hovedstaden.

    Nei, mye bedre her. Flottere natur,(Are Kalvø, hyttetur fra helvete 😁) rimelig bolig, 340 000 kr og 1.5 mål tomt.
    Da kan en bruke peng på å reise til operaen,
    Arild Andersen på Vossajazz, Hardanger musikk osv.
    En får i både pose og sekk😁

    Natur, musikk og annen kultur er en åndelig greie. Er ute hver dag. Bare synd fruen har lagt skiene på hylla, i hvertfall toppturene.

    Men nå er det skareføre og da kan jo skiene kvile seg. Fottur lørdag

    IMG_20210306_104450.jpg
    IMG_20210306_104305.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn