Yamaha WXC 50

H

Hifibasillen

Gjest
Noen med erfaringer med Yamaha WXC 50? akkurat handlet den inn og er veldig spent 🙂
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.412
Antall liker
83.950
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Norsk test her

 
H

Hifibasillen

Gjest
Takk har lest litt rundt på tester men tenker om folk som eventuelt eier denne og hva de synes om funksjonene o.l 🙂
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
637
Antall liker
1.948
Torget vurderinger
1
Heisann

Har hatt en slik i ca 2 år. Har blitt en trofast kamerat i annlegget. Musicast oppdaterte seg nylig på ipad og mobil og ble litt bedre i bruk, spesielt på iPad der kun halve skjermen i praksis viste spillelister og arkiv mm. Sitter ofte med iPaden i fanget og lytter og leter etter ny musikk. Jeg bruker Tidal hifi og er fornøyd med det, men hires og mqa får du ikke derfra. Konemor spiller litt fra Spotify en sjelden gang og en av ungene kommer av og til og kobler seg opp via Bluetooth. Selv hender det at jeg ser på YouTube og enkelt sender lyden til yamahaen via AirPlay. Har aldri hatt noe tull og den har ikke streiket. Kun noen få ganger har det blingset eller stoppet opp men da har det vært nettverket som har trengt en omstart.

Bruker min som spiller, over Wifi, digitalt ut til Dac. Den analoge utgangen har jeg aldri prøvd, ei heller prøvd som pre.
Kost/nytte er uten sidestykke i anlegget mitt. Betalte 2999,- ny, ser de går brukt for denne summen nå!

Fortsatt fin sommer

mvh Atle
 
H

Hifibasillen

Gjest
Hei og takk for et utrolig utfyllende svar 😁 ser de fleste bare skryter av denne så blir morsomt å prøve den 🙂
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.657
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16



Noen linket det kan være greit å sjekke ut
 
H

Hifibasillen

Gjest



Noen linket det kan være greit å sjekke ut
Mange takk 🙂
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Har hatt min i et par år også, brukes daglig til pc-anlegget, hvor den mater et par Genelec høytalere digitalt. Meget fornøyd med den.
 
H

Hifibasillen

Gjest
Så bra 🙂 min skal brukes for å gjøre AS 701 mer anvendelig for strømming, har også en CC Audio liggende men tenker WXC er bedre generelt sett.
 

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.722
Antall liker
10.217
Sted
London
Har en selv. Og tre andre Yamaha streamere rundt i huset. Er det mest stabile jeg har hatt i hus og veldig fornøyd. Min har fått egen hylle 😀
image.jpg
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Har selv 5 Yamaha MusicCast dingser, superstabilt og enkelt å bruke.

Tilpasning av formater går automatisk - spiller jeg noe i Atmos i stua, er det problemfritt å linke til monohøytaleren jeg har på kjøkkenet - eller til nedmiksing til stereo på Genelecene ved pcen.
 
H

Hifibasillen

Gjest
Så digg å høre 😁 gleder meg som en unge til Klipsch RP4000F - Yamaha AS 701 og WXC 50 står oppkoblet i den nye leiligheten 🙂 ser flere er overraskende positive til alt med koblinger og brukervennlighet rundt denne WXC 50 🫡
 
H

Hifibasillen

Gjest
Blir vel litt testing på høykant her også 🫡 ser solid bygget ut som Yamaha forøvrigt alltid har vært.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Hva har du tenkt - analog eller digitalt ut fra WXC-50?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.741
Antall liker
21.610
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Prøvde å velge Mono på min WXC-50 akkurat. Virker ikke, i alle fall ikke på analoginngangen. Skal forske litt, men er det noen av dere som også kan gi monoknappen et forsøk?
 
H

Hifibasillen

Gjest
Har WXC 50 som streamer selv, hva mener du egentlig med mono?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.741
Antall liker
21.610
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
7D5EA84B-9F08-4D9C-A76D-B1F7C983EF9F.jpeg

Sett Direct til Off og Monaural Downmix til On. Da skal lydbildet fra Yamahaen bli en prikk mellom høyttalerne.
Det skjer ikke her.
 
H

Hifibasillen

Gjest
Funker bra her på aux pre out rca / optisk og Coax, can du ha slått på memory guard? Denne låser oppsettet så ingenting kan stilles opp før denne slås av.

Edit: nei fungerer ikke, den slår seg på men ingenting skjer så samme her 😐
 
Sist redigert av en moderator:

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Skal leke meg litt med den etter hvert nå når jeg har fått det grunnleggende opp å stå, inkl å ha installert en app på konas Apple og satt opp noen av de radiostasjonene hun lytter på, vist henne Qobuz osv.
 
Sist redigert:

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Bruker den litt med Airplay & Apple Music - synes det funker veldig greit - kan styre fra pc, Ipad osv.
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.428
Antall liker
2.855
Torget vurderinger
3
Prøvde analog inngangen på min for å koble til platespiller. Men opplever støy. Signal bryter opp. Det høres ut som vreng. Er det pga for høy gain på mofi riaa tro. Mener jeg har brukt 60db på Goldring Eroica pickup
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.741
Antall liker
21.610
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hvilken Eroica? Det er ulike utgaver. F. Eks HX trives nok best med ca. 45 dB gain, LX med 60.

Bruker analoginngangen til grammofon selv. Denon DL-301II inn i 66 dB gain, men jeg har skrudd med analoginngangen i Yamahaen 6 dB.
 
Sist redigert:

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.428
Antall liker
2.855
Torget vurderinger
3
Hvilken Eroica? Det er ulike utgaver. F. Eks HX trives nok best med ca. 45 dB gain, LX med 60.

Bruker analoginngangen til grammofon selv. Denon DL-301II inn i 66 dB gain, men jeg har skrudd med analoginngangen i Yamahaen 6 dB.
Jeg har lx så 60 db hadde vært greit å kunne bruke. Men jeg skal jammen justere ned mofi riaa litt å høre om det løser problemet. Kan virke som det er svaret.
 

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Innlegg
900
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Vurderer å endre litt på oppsettet i anlegget, og lurer på om denne kan fungere som et nav. Skal koble til TV lyd fra Samsung hub via optisk. Har noen spm:
- Hvordan er lyden på analogutgangen? Noen som har sammenlignet med Bluesound Node i en eller annen versjon?
- Kan den fungere som en ren forforsterker uten noen spesielle begrensninger, eller er det en fordel å koble det til en vanlig integrert forsterker?
- Har den noen form for autosense på signalet, eller må man manuelt velge optisk inn om man skal se TV etter å ha hørt på Spotify? Har en Bluesound Powernode i dag som kan lære IR-signaler, så den kobler til optisk med "på"-signalet til TV, slik at jeg slipper å fungere som brukerstøtte når det ikke er lyd på TV.
- Kan volum styres av en TV- eller Altibox fjernkontroll?
 

Pål gundersen

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
1.923
Antall liker
2.507
Sted
Østfold
Torget vurderinger
7
Prøvde å velge Mono på min WXC-50 akkurat. Virker ikke, i alle fall ikke på analoginngangen. Skal forske litt, men er det noen av dere som også kan gi monoknappen et forsøk?
Står den som pre så skal alle funksjoner være tilgjengelige. Når den ikke brukes som pre så fungerer lite av konfigureringer. Værtfal hos meg.
 

Pål gundersen

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
1.923
Antall liker
2.507
Sted
Østfold
Torget vurderinger
7
Vurderer å endre litt på oppsettet i anlegget, og lurer på om denne kan fungere som et nav. Skal koble til TV lyd fra Samsung hub via optisk. Har noen spm:
- Hvordan er lyden på analogutgangen? Noen som har sammenlignet med Bluesound Node i en eller annen versjon?
- Kan den fungere som en ren forforsterker uten noen spesielle begrensninger, eller er det en fordel å koble det til en vanlig integrert forsterker?
- Har den noen form for autosense på signalet, eller må man manuelt velge optisk inn om man skal se TV etter å ha hørt på Spotify? Har en Bluesound Powernode i dag som kan lære IR-signaler, så den kobler til optisk med "på"-signalet til TV, slik at jeg slipper å fungere som brukerstøtte når det ikke er lyd på TV.
- Kan volum styres av en TV- eller Altibox fjernkontroll?
Ganske bra pre på den. Trenger egentlig ikke noe mere. Plugg den rett i ampen, tut å kjør.
 

Graks

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
628
Antall liker
476
Som pre resampler den til alt til 48 kHz. Mister da potensielt litt dynamikk i forhold til bit-perfect signal. Bruker min som ren streamer koblet til ECD2 DAC via coax utg.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.741
Antall liker
21.610
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Den spiller ca 0,2 dB lavere på full pupp som pre enn hva den gjør som streamer.
Det hører man om man tester, men det er volumforskjellen man hører, ikke omregningen.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Volum er alltid bra. Bare spør annonsører på radio og Tv. De vet.
 

Graks

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
628
Antall liker
476
Den spiller ca 0,2 dB lavere på full pupp som pre enn hva den gjør som streamer.
Det hører man om man tester, men det er volumforskjellen man hører, ikke omregningen.
Wow, du hører på full volum. Husk hørselvern, da blir det enda bedre lyd.
 
H

Hifibasillen

Gjest
En ting jeg merket meg igår med pre out optisk og i pre modus så skurrer det veldig men på coax og analog så hørtes det bra ut noen andre som kan bekrefte dette?

Edit: kun optisk ut dette gjelder i pre modus 🙂
 
Sist redigert av en moderator:

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.741
Antall liker
21.610
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Nei, det kan jeg ikke bekrefte. Optisk ut i PRE-modus til RME Fireface UC-lydkort fungerer brillefint her.
Wow, du hører på full volum. Husk hørselvern, da blir det enda bedre lyd.
Genialt svar.
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.428
Antall liker
2.855
Torget vurderinger
3
Jeg ble ikke kvitt skurring på analog inn. Prøvde ned til 40db gain på riaa uten at skurring forsvant. Ellers har jeg ikke lagt merke til noe annet som skurrer 😊😊
 
Topp Bunn