XTZ høyttalere til 6490 kr slår B&W 805s i test

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Har lagt merke tel XTZ og ja,de er vel reine kuppet. I tillegg ser de jo råbra ut,vannvittig finish førr knapper og glansbilda 8) Va vel de som va avbilda i siste Fidelity med sub-modula under,så berre lekkert ut ;)
    mvh Filip
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Ingen dårlig test det der, for XTZ. Jeg liker designet i grunn også, men at de skulle toppe 805 i en test må jeg si at jeg ble overrasket over. Men - det kan bety at de bare matchet omstendighetene bedre, eller elektronikk, etc. En bastant konklusjon er vanskelig å trekke, men det er nok mange som burde teste disse selv om de skal kjøpe høyttalere i prisklassen 15-20k.
     
    B

    brand-x

    Gjest
    Det er sikkert meget mulig... spørsmålet rundt tester er vel heller om testeren/bladene tør å påstå det samme som svenskene(ljud&bild).. Har mer enn litt mistanke til att enkelte på død og liv må forsvare "dyrt er best".. men nå spørs det selvfølgelig i kjølvannet av edge "avsløringen" om innfallsvinkelen kan bli litt anderledes..

    Xtc er vel også testet i fidelity med litt mere "kjølig" konklusjon, uten att det setter ljud&bild sin test til side...

    mvh
    Kjell P..
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Vel, jeg synes testen var meget grunn. XTZ ble vurdert som best i forhold til pris (surprise) basert på stortrommen i Eagles' "Hell freezes over".... Whoa!

    Mvh. Johan
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Rojoh skrev:
    Vel, jeg synes testen var meget grunn. XTZ ble vurdert som best i forhold til pris (surprise) basert på stortrommen i Eagles' "Hell freezes over".... Whoa!

    Mvh. Johan
    Litt grunn er testen, men stemmer ikke at XTZ bare ble vurdert som best til prisen.

    Her er noen sitater:

    "B&W 805s är ingen dålig högtalare. Men XTZ 99.26 är förvånansvärt nog bättre i återgivning av både
    diskant och bas, trots att den kostar mindre än en tredjedel av B&W 805s. XTZ är även en bättre
    allroundhögtalare än KEF XQ20."

    "KEF erbjuder däremot den bästa diskanten och det suveränt bästa mellanregisteret."

    Det nevnes at Kef har den beste diskant og mellomtonen, men altså at XTZ er den beste allrounderen p.g.a. bassen.

    Jaja, mange ting spiller inn. I det lange løp kan det jo hende man vil foretrekke noe annet enn hva testen konkluderer med. Musikk smak, rom og elektronikk spiller også inn. Uansett er det ganske sensasjonelt at en høyttaler til tredje del av prisen blir i det hele tatt vurdert opp mot disse.

    Forøvrig så koster ikke den gulvstående XTZ 99.36 mer enn ca. 500 kr ekstra når man skal stativer som tilbehør til XTZ 99.26. XTZ 99.36 har samme elementer som XTZ 99.26, men har et dedikert 6,5" Seas bass element i tillegg. Må være fine hytte høyttalere dette.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    brand-x skrev:
    Det er sikkert meget mulig... spørsmålet rundt tester er vel heller om testeren/bladene tør å påstå det samme som svenskene(ljud&bild).. Har mer enn litt mistanke til att enkelte på død og liv må forsvare "dyrt er best".. men nå spørs det selvfølgelig i kjølvannet av edge "avsløringen" om innfallsvinkelen kan bli litt anderledes..

    Xtc er vel også testet i fidelity med litt mere "kjølig" konklusjon, uten att det setter ljud&bild sin test til side...

    mvh
    Kjell P..
    Mener å huske at fidelity fant XTC som sterk på enkeltparametere, men at de siste prosenetene som fikk det hele til å henge perfekt sammen manglet. Dermed måtte den se seg slått av Dynabel 2S, som nettopp er spesialist i lydmessig allmenmedisin. Den koster vel 9k ferdig, men finnes som byggesett til 5700.

    Skulle gjerne lekt med Xtc og audiolense.

    Mvh
    sniff
     

    MORTIS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.11.2003
    Innlegg
    194
    Antall liker
    5
    bladet ljud og bild er vel svenskt og det er xtz høyttalene også,det er vel en sammenheng her....tror xtz er veldig gode høyttalere til prisen men det går en grense på hvor gode høyttalere man får for 6500,-

    mvh morten
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.384
    Antall liker
    20.787
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den SEAS bassmellomtonen burde oppføre seg rimelig greit opp mot delefrekvensen og videre (en ganske lik en gjør det for Sonus faber). For alt hva jeg vet er høyttaleren med det infernalsk lettglemte navnet riktig god den, men i en verden hvor folk hører forskjell på sikringer er det ikke lett å lese seg til faktisk lydkvalitet. Da heller målinger, hehe.
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    orso skrev:
    Jaja, mange ting spiller inn. I det lange løp kan det jo hende man vil foretrekke noe annet enn hva testen konkluderer med. Musikk smak, rom og elektronikk spiller også inn.
    Her er vi på linje. :)

    Mvh. Johan
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    XTZ bruker da generelt gode elementer. Samme Fountek-diskant som Monitor Audio bruker i PL-serien deres, mener jeg å erindre, og Seas Mag Excel da.. neste utrolig med tanke på prisen.
    Til en viss grad vil jo en bedre høyttaler være en bedre høyttaler uansett hva man kobler den til, men jo bedre høyttaleren er, jo mer vil den avsløre av kilde, forsterkere, kabler og annet voodoo. Med andre ord kan en billig høyttaler låte totalt sett låte bedre enn en dyrere en, gitt en bestemt forsterker og/eller kilde, men den dyrere (a.k.a den "beste") kan dra kraftig ifra når drevet de med noe langt gromme. Det kan hende XTZ er den beste høyttaleren men jeg ville ikke trukket den konklusjonen kun på bakgrunn av denne testen for å si det slik. Utstyret de ble testet med er ikke godt nok for å avsløre særegenhetene hos de forskjellige høyttalerne på en god nok måte IMHO.
     
    B

    brand-x

    Gjest
    For all del MORTIS... koblinger til nasjonalisme, konspirasjoner etc. er jo seriøse betraktninger..
    Nå leste jeg tidligere ljud&bild regelmessig og kan ikke huske att bladet bar preg av ovennevnte..
    Men mulig jeg har misset mellom linjene..

    Uansett virker Xtc å gi mye for pengene isolert sett, så derfor er det vel opp til potensielle kjøpere å finne ut om produktene gir den rette eierfølelsen i tillegg til det viktigste lydopplevelsen..

    Norske navnebroren lyd og bilde ga forøvrig denne ht toppscore..

    mvh
    Kjell P..
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Hallo gutta!

    Her er vi inne på en av mine kjepphester:

    DET HJELPER IKKE Å BENYTTE "VERDENS BESTE" ELEMENTER I EN TOVEIS KONSTRUKSJON, SÅ LENGE IKKE DISSE FÅR ET DELEFILTER SOM GIR EN "SØMLØS" OVERGANG!!

    Dette er det mange billig-produsenter som sliter med. Altfor mye programvare og kalkulasjoner, altfor lite lytting og praktisk prøving/feiling. XTZ sliter med overgangen til bånd-diskanten, selvsagt er begge elementene bra. Bare så synd at denne delingen i en toveis blir så veldig hørbar :p
    Dette er nok litt av forskjellen mellom XTZ, Dtnavoice m.fl. og f.eks Sonus Faber, B&W og fler andre som bruker millioner på R&D.

    M
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Kanskje det hadde vært en idè å kjøpe høyttalerene og bygd et nytt delefilter til de?

    De har jo en finish som er vanskelig å kopiere med diy,og der er jo en del resurssterke på diy her inne...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.384
    Antall liker
    20.787
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Heh, B&W har alltid hatt trøbbel med frekvensgang og spredning i overgangen mellomtone/diskant.
    Det er derfor 805s er så vanskelig å plassere. Men den kan gi svært gode resultater, for all del.

    Det er ikke lettere å få til en god overgang selv om høyttaleren er treveis heller.
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Trodde at det hadde blitt mye bedre nå som de har et 1.ordens filter men har jo ikke hørt de så jeg vet ikke...

    Noen som vet åssen filter XTZ høyttalerene bruker?
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    He-he

    Forsåvidt enig med deg om B&W, Valentino ;)

    Har ikke turt å skrive her på HFS hva jeg mener om B&W, men de som kjenner meg vet hva jeg syns..
    Er ikke lettere å lage filter til 3-veis, men kanskje litt lettere å flytte delefrekvens lenger unna det vanskelige 2000-3000 Hz området? Deling til bass ved f.eks 200-300 hz og til diskant på 4-5000 Hz? Da blir utfordringen å finne et godt mellomtone-element..
    Liker ofte gode to-veis høytt.
    Tannoy sin Prestige-serie deler jo helt ned ved 1100 Hz på noen modeller, og der syns jeg mellomtonen låter fint! Men så var det toppen på Tannoy da, uff uff uff.. ;D

    Man må prioritere på et begrenst budsjett, og da velger jeg mellomtonen!

    M
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    sundkoien skrev:
    Hallo gutta!

    Her er vi inne på en av mine kjepphester:

    DET HJELPER IKKE Å BENYTTE "VERDENS BESTE" ELEMENTER I EN TOVEIS KONSTRUKSJON, SÅ LENGE IKKE DISSE FÅR ET DELEFILTER SOM GIR EN "SØMLØS" OVERGANG!!

    Dette er det mange billig-produsenter som sliter med. Altfor mye programvare og kalkulasjoner, altfor lite lytting og praktisk prøving/feiling. XTZ sliter med overgangen til bånd-diskanten, selvsagt er begge elementene bra. Bare så synd at denne delingen i en toveis blir så veldig hørbar :p
    Dette er nok litt av forskjellen mellom XTZ, Dtnavoice m.fl. og f.eks Sonus Faber, B&W og fler andre som bruker millioner på R&D.

    M
    Du har hørt høyttalerne regner jeg med?

    Det er flere grunner til at de kan matche eller være bedre enn nevnte B&W 805s:
    - XTZ bruker gode elementer
    - B&W 805s har vært en stund på markedet og det har skjedd ting siden det
    - Ikke umulig at B&W 805s også tar seg bedre betalt enn hva mange av oss tror

    De heter XTZ forresten, ikke XTC.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Tittet litt på surround.no. Xtz imponerer i alle fall på papiret. Multimultilag med klarlakk, tykk mdf og kvalitetselementer. Mest imponert ble jeg av disse to: Samme bestykning, men ulik kasseløsning. 14000! 10" alu seas i bassen. Her skimter man muligheter for et 2L-inspirert oppsett for de med mer plass enn kr.

    Mvh
    Sniff
     

    Vedlegg

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Hmm,vanskelig å si hva æ likte best,lekre begge varianter,pent med sort pianolakk selv om det e et støvhe...men ser svindyrt ut ja 8)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kunne vært et artig surround oppsett det der ja.
    XTZ 99.38 som fronter, XTZ 99.26 bakhøyttalere og to stykk XTZ 99W12 DSP subwoofere. Eller bruker man Audiolense e.l. så klarer man seg like godt med XTZ 99 W12s til subwoofere (samme elementer, men uten DSP).

    Har vurdert å kjøpe et par XTZ 99 W12s suber til å bruke sammen med mine Krix Equinox så lenge, men regner med de subene blir i det minste laget og ikke vil helt henge med når nye gulvstående er på plass her.
    http://www.surround.no/product/434516/_2_stk._XTZ_99_W12s_i_Sort_Pianolakk.html
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Blir iallefall tydlig at f.eks. Eltek også har avanse (skulle bare mangle) på SEAS-elementer når vi ser utsalgspris på disse XTZene. Har selv disse 10"erne liggende. Om implementeringen er optimal, det kan sikkert diskuteres. I så lite volum/bassrefleks får man nok en litt "juicy"-bass. Perfekt for HT-folket?

    Mvh. Johan
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Jeg synes også den svenske testen var overfladisk og fokuserte stort sett bare på bass, diskant og mellomtone som jo er relativt grove og intetsigende beskrivelser når man analyserer lyden til høyttalere med denne ytelsen. Jeg vet f.eks ikke om jeg skal tolke et uttrykk som f.eks "bedre diskant" slik at det var mer diskant, mindre opplevelse av diskant, følelsen av mere luft, bedre spredning, mere oppløsning eller noe annet. Da er det langt mer givende å lese et mer "blomstrende" språk ala Fidelity, siden jeg føler dette gir en mer finkornet og mer gjenkjennelig følelse av de opplevde forskjeller og som også gir meg en viss pekepinn på testerens fokus og kunnskap.
    Ergo er min eneste konklusjon at XTZ passet best til testerens rom/utstyr og preferanser (mest av alt det siste) der og da.

    Men likevel, som den fornøyde eier av 805S, må jeg jo bare si at XTZ må være et fantastisk kupp til prisen om mine fordommer mot denne testen er ubegrunnede!
    Bare så synd at alle XTZ høyttalere jeg har sett er grisestygge i mine øyne, kanskje med unntak av et par av subwooferne som går an til nød utseendemessig.
    Er så mye billig rask med "eksklusiv" finish på markedet nå om dagen at sort pianolakk for meg nå utløser "billig kinamikk" alarmer på full guffe, og synes således at det gir utstyret en svært billig og lite eksklusiv look, stikk i strid med intensjonen.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man ikke kan leve med pionolakk, så finnes de jo også i valnøtt.



    Mon tro hvilke skussmål de hadde fått av Fidelity hvis de hadde kostet 20k? Det er naivt å tro at skribentene ikke er påvirket av prisen.
     

    Motoman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.07.2007
    Innlegg
    60
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Har de omtalte XTZene selv, og føler ikke jeg mangler så mye i forhold til de Triangle Celius ESW jeg hadde før (de kostet 24000,-). Jeg er enkelt og greit kjempefornøyd!
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Liker Triangle Celius veldig godt! Hva slags elektronikk spiller du på og hvor stort/dempet rom har du? Lytter du nf eller ff?

    Mvh
    Sniff
     
    B

    brand-x

    Gjest
    Jeg synes marsboers innlegg beskriver virkeligheten utrolig godt hvor XTZ sine begrensinger ligger...

    FORDOMMER, kombinert med kinamikk holdninger...

    Det mest pussige er vel att XTZ sine komponeter isolert besitter kvalitet som muligens i kroner og øre ligger over B&W sin 805s.. foruten fineren og terminalene...og selvfølgelig sneglehuset..

    mvh
    Kjell P..
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Har hørt de nye XTZ på et Parasound forsterker sett og en eller annen rør cd spiller og det låt helt sykt til den prisen.har selv et par hyperion i pianolakk,høytalere til 50 lapper som konkurerer mot høytalere opp mot 200 lapper og det er ikke så stor forskjell.Mye bedre enn mine gamle rf7 på alle måter ihvertfall.
    forståelig at enkelte av oss med dyre anlegg reagerer på at det kommer nye merker med samme kvalitet til en tredel av prisen
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    brand-x skrev:
    Jeg synes marsboers innlegg beskriver virkeligheten utrolig godt hvor XTZ sine begrensinger ligger...

    FORDOMMER, kombinert med kinamikk holdninger...

    Det mest pussige er vel att XTZ sine komponeter isolert besitter kvalitet som muligens i kroner og øre ligger over B&W sin 805s.. foruten fineren og terminalene...og selvfølgelig sneglehuset..
    Jeg tror også endel ligger i punktene nevnt over.

    For en brukt pris på rundt 14 quarterpounder menyer fra burger king fikk jeg tak i "lillebroren NMT 93". Gitt optimale arbeidsbetingelser tror jeg mange ville bli overrasket over hva det er mulig å få til på ht siden med et nøkternt budsjett.

    Blander vi inn merkevare/eieglede problematikk blir bildet noe anerledes, men vurdert på ren lydkvalitet er dette god valuta for pengene og ikke bare "til prisen".

    Enhver får imidlertid bedømme selv :)
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har lånt 805s i en snau uke nå og har blitt veldig betatt. Jeg må si jeg har veldig lyst til å prøve XTZene. Noen i Bergen som har et par å låne ut et par dager? ;D

    (Klipsch RF3 mk2 kan lånes ut i bytte)
     
    M

    marsboer

    Gjest
    orso skrev:
    Hvis man ikke kan leve med pionolakk, så finnes de jo også i valnøtt.



    Mon tro hvilke skussmål de hadde fått av Fidelity hvis de hadde kostet 20k? Det er naivt å tro at skribentene ikke er påvirket av prisen.
    Ah, dette var noe helt annet. Nå ser det plutselig ut som om de er av skikkelig kvalitet!
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Veldig usikker nå. kjenner jeg står med et ben i ironifella nå. Men valnøttfolie er kult,.. :-\

    mvh
    Sniff
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Men nå har det seg faktisk sånn at 99.25, og 99.26 og den i Walnut er en og samme høyttaler. Men altså i 3 forskjellige kabinetter. Den i Walnut har et noe tynnere kabinett da den har buede sider. Dette er i følge produsenten helt greit, siden det gir en stivere konstruksjon.

    Men 3 forskjellige kabinetter kan vel også gi forskjellig resultat lydmessig? Lurer på om produsenten har tatt høyde for dette i delefilteret/tuningen?

    Selv syns jeg den i walnut er berre lækker....


    Torsen
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Den ligner litt på Proson Reality 51mk2 for endel år tilbake:
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Sniff skrev:
    Veldig usikker nå. kjenner jeg står med et ben i ironifella nå. Men valnøttfolie er kult,.. :-\

    mvh
    Sniff
    Var ikke ironi, mente det seriøst faktisk. Synes de så betydelig mer ordentlig ut nå :)
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Bra! Selv synes jeg de svarte ser lekre ut, men på bildet her av valnøttversjonen fikk jeg litt plastikkfeeling. Kan hende bildet ikke yter dem rettferdighet. Men noen liker dattera mens andre liker vintapperen, eller hvordan det nå var. :)

    Mvh
    Sniff
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Jeg liker nå best 805S, og der har jeg ikke dette problemet ;D Har aldri sett XTZ live..
     

    AndreWerdenskrieg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2007
    Innlegg
    178
    Antall liker
    11
    draapen skrev:
    Trodde at det hadde blitt mye bedre nå som de har et 1.ordens filter men har jo ikke hørt de så jeg vet ikke...

    Noen som vet åssen filter XTZ høyttalerene bruker?
    XTZ skrev:
    Filterkonstruktionen är 2 -vägs och vi har valt ett ]
    http://www.xtz.se/produkt.php?allmant=true&produkt=31

    http://sound.westhost.com/project81.htm

    99.26 kan også fåes med eksternt filter for bruk sammen med subwoofer:
    http://www.xtz.se/produkt.php?allmant=true&produkt=31
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn