XTZ høyttalere til 6490 kr slår B&W 805s i test

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • B

    brand-x

    Gjest
    Er helt enig med janb..

    For noen år siden i skribent Rognlien sin spede begynnelse (eyfi) var det en test av "bokhylle" htère
    der spesielt en fikk særdeles god omtale Mission m-71 (tror jeg) det var 100% Mission i allefall og det til en pris av under 2.000,- ... Her ble referert til mellomtone i highend land for å ta ett utdrag fra Vadseth sin konklusjon.. Denne ht har jeg også lyttet øre til og sågar sammenlignet med ht til 10 ganger dyrere pris.. Den 10 ganger dyrere pris ht slo denne budsjett-saken på ett parameter og det var lydtrykk.. ellers ble den subjektivt parkert.. Objektivt var selvfølgelig den dyrere ht i besittelse av en helt annen møbelkvalitet og med bedre terminaler...

    Men uten sammenligning med mission så er det mer enn fullt mulig att denne ht (XTZ) er bedre enn B&W sin 805s på tross av en påtagende skepsis til "kinamikk" produkter...

    Har hørt B&W 805s men ikke XTZ desverre..

    mvh
    Kjell P..
     

    alfao

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2007
    Innlegg
    425
    Antall liker
    119
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    4
    Kjøpte lillebroren til omtalte høytaler for et halvt år siden. Betalte vel omkring 2 tusen for dem.

    Hadde på daverende tidspunkt Helicon 300.

    Xtz hadde ikke den samme festkulen som Daliene hadde og på mange områder likte jeg bedre Xtz.

    Byggekvaliteten er det heller ingeting og si på.

    Var og er enda forbauset over at en høytaler til rundt 5000,- kan sammenlignes med høytalere til 3-4 ganger prisen.

    Det blir egentlig smak og behag pluss eiergleden som spiller inn. Kan si at jeg ikke har verken Dali eller xtz lenger, Xtz`ene står hos en kamerat og er koblet opp mot dyrt utstyr. Spiller som bare det og eieren er svært fornøyd.

    Må innrømme(selv om det er surt) at jeg helt klart ble litt prisblind når jeg sammenlignet de 2 kandidatene. Og klamret meg til at Daliene var bedre pga at de var dyrere.

    Tror mange har fordommer mot "billig" kan låte bra.

    Mvh
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.816
    Antall liker
    38.471
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Tror mange har fordommer mot "billig" kan låte bra.

    dette har du nok helt rett i Alfao,tror nok mange går i den fellen.

    mvh
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    motoren skrev:
    Tror mange har fordommer mot "billig" kan låte bra.

    dette har du nok helt rett i Alfao,tror nok mange går i den fellen.

    mvh

    Helt enig i det. Og så er det de som har fordommer mot at dyrt kan låte bedre også... 8)

    På generellt grunnlag er det topp at det kommer spennede , billige produkter som tar opp kampen med de store... Det får de store til å yte mer og skjerpe seg...
     
    Ø

    ØivindJ

    Gjest
    Hadde vært kult om noen kunne teste "vinkling" av ht, med den room-analyzator saken.
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    HCS skrev:
    motoren skrev:
    Tror mange har fordommer mot "billig" kan låte bra.

    dette har du nok helt rett i Alfao,tror nok mange går i den fellen.

    mvh

    Helt enig i det. Og så er det de som har fordommer mot at dyrt kan låte bedre også... 8)

    På generellt grunnlag er det topp at det kommer spennede , billige produkter som tar opp kampen med de store... Det får de store til å yte mer og skjerpe seg...
    Fordommer og uvitenhet går nok i begge retninger. Noen har ikke råd til superduper high-end og får dermed ikke hørt potensialet som finnes. De som har råd til superduper high-end ikke ville finne på å prøve et budsjett produkt fordi de ikke gidder, og får dermed ikke hørt potensialet her...også havner de i skyttergraven ;D

    Vi forsøker til en viss grad å oppnå noe nært virkeligheten. Denne grensen vil jo ikke kunne tangeres, men flere og flere produsenter vil tilby produkter som nærmer seg denne grensen for en rimeligere og rimeligere penge.

    Det er fortsatt sånn at kvalitets ting koster så ta det med i betraktningen. En "merkevare" kan gi deg en bedre følelse, men ikke nødvendigvis bedre lyd objektivt sett. En XTZ forkledd i finér, med wbt terminaler, 8 dobbelt pris og et "bedre" navn ville sikkert kunne "lurt" noen og enhver...
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Her er et bilde av filteret til 99.XX Husker ikke om det var til .25/26 eller .36
     

    Vedlegg

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Oj, her burde komponentkvaliteten trekke ned! Ligger så vidt jeg kan se på nivå med Dynabel exact etc. Men det skal jo treffe teknisk og da. Så test i High fidelity av varianten med mag. mellomtone og 6" papirbass. Målingene viste en høtaler som var litt ivrig i toppen, noe dempet rundt naturlig delefrekvensområde og bold og brave i nedre mellomtone/øvre bass. Dette kan vel dog tiltes litt med kabler....(kødda) med de ulike innstillingene og proppene som følger med.

    Mvh
    Sniff
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.656
    Antall liker
    21.458
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, intet å si på hverken spoler eller kondiser.
    Artig valg av skruterminaler, jeg har en slik rekke på veggen bak Montana.
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Delefilteret i B&W 805S til sammenligning for den spesielt interesserte som forstår seg på slik (ikke jeg)

    (Bilde og tekst tatt fra test i High Fidelity (SE))



    Det sitter bara tre komponenter i det nya delingsfiltret: en kondensator, en spole och ett motstånd! I gengäld är kvaliteten helt i topp. Kondensatorn från tyska Mundorf är en specialframställd MCap Supreme variant. Bara filtret bidragr med 1 kg till högtalarens matchvikt.

    Mer detaljer:
     

    Vedlegg

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.656
    Antall liker
    21.458
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Foliespoler regnes som bedre enn rundtrådspoler, hehe.
     

    alfao

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2007
    Innlegg
    425
    Antall liker
    119
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har peiling på komponenter som kan utale seg her ang de to delefiltrene?

    Pris/kvalitet osv?

    Mvh
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    alfao skrev:
    Noen som har peiling på komponenter som kan utale seg her ang de to delefiltrene?

    Pris/kvalitet osv?

    Mvh

    Ser at XTZ filteret er av 2.ordens mens B&W filteret er av 1.ordens type...
    Ser ut som XTZ filteret er dyrere med sine flere deler og foliespoler men hvis gjort riktig er vel et 1.ordens filter å foretrekke...

    Ser forøvrig ut som at det sitter supreme i begge filtrene og de holder høy standard,hvertfall XTZ med sin lave pris,men det hjelper lite hvis det teknisk ikke passer...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.656
    Antall liker
    21.458
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    1. ordens er tradeoff det også. Det finnes ingen gratis lunch i høyttalerdesign.
    Og det som kan se ut som 2.ordens filter kan like gjerne være 1. orden pluss sugekrets. Det kan spille veldig bra med 1.orden pluss sugekrets også.
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Det har du helt rett i Valentino ;) glemte meg litt der...

    Men er det magnesium element på XTZ?
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    marsboer skrev:
    Delefilteret i B&W 805S til sammenligning for den spesielt interesserte som forstår seg på slik (ikke jeg)

    (Bilde og tekst tatt fra test i High Fidelity (SE))

    Det sitter bara tre komponenter i det nya delingsfiltret: en kondensator, en spole och ett motstånd! I gengäld är kvaliteten helt i topp. Kondensatorn från tyska Mundorf är en specialframställd MCap Supreme variant. Bara filtret bidragr med 1 kg till högtalarens matchvikt.

    Mer detaljer:
    Det skrives side opp og side ned om viktigheten av gode kombinasjoner av høyttaleterminaler, spader eller bananstikker. Hva har man så på innsiden? Jo, en kabelsko av enkleste sort som kobles til elementet. Forstå det den som kan ???
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Ja det er litt rart + at de kunne jo ha hardwiret det også,alle monner drar...

    Men som sagt så går vel produksjonen raskere men av bekostning av kvalitet,tviler dog på at det er så alltfor mye...
     

    AndreWerdenskrieg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2007
    Innlegg
    178
    Antall liker
    11
    draapen skrev:
    Men er det magnesium element på XTZ?
    Ja;
    XTZ.se skrev:
    Bas/Mellanregister-element
    Efter att testat ett flertal element från olika tillverkare valde vi element från SEAS som har ett grundmurat rykte, SEAS element kan hittas i många kända High End-märkens högtalare.
    Som bas/mellanregisterelement fastnade vi för ett 6,5" magnesiumelement från SEAS Excel serie som har extrema prestanda och vi vågar påstå att det är svårt att hitta ett bättre 6,5" element på marknaden idag.
    Bilde:
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Oki,det er vel et krevende element når det gjelder delefilter har jeg forstått,har vel noen stygge oppbrytninger rundt 5Khz som må knekkes...
    Er dette delefilteret tilstrekkelig?
     
    M

    marsboer

    Gjest
    tomerik skrev:
    Det skrives side opp og side ned om viktigheten av gode kombinasjoner av høyttaleterminaler, spader eller bananstikker. Hva har man så på innsiden? Jo, en kabelsko av enkleste sort som kobles til elementet. Forstå det den som kan ???
    Det var vel denne kombinasjonen som fungerte best da :)
     
    M

    marsboer

    Gjest
    draapen skrev:
    Oki,det er vel et krevende element når det gjelder delefilter har jeg forstått,har vel noen stygge oppbrytninger rundt 5Khz som må knekkes...
    Er dette delefilteret tilstrekkelig?
    Jeg regner med at konstruktørene har hatt stålkontroll på dette, så det hadde jeg ikke bekymret meg særlig om
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.656
    Antall liker
    21.458
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    draapen skrev:
    Oki,det er vel et krevende element når det gjelder delefilter har jeg forstått,har vel noen stygge oppbrytninger rundt 5Khz som må knekkes...
    Er dette delefilteret tilstrekkelig?
    Ja, hvis det er 1. orden pluss sugekrets.
    Til sammenlikning bruker mine høyttalere en 5"-variant av Excel, og de filtreres 1. orden pluss sug. Resonansfrekvensen for 5" Al-Mg er ~8.5kHz.

    marsboer skrev:
    tomerik skrev:
    Det skrives side opp og side ned om viktigheten av gode kombinasjoner av høyttaleterminaler, spader eller bananstikker. Hva har man så på innsiden? Jo, en kabelsko av enkleste sort som kobles til elementet. Forstå det den som kan  ???
    Det var vel denne kombinasjonen som fungerte best da  :)
    Man kan ikke høre det man ikke kan se. Velkjent fenomen i hifi. ;D
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Virkelig fine desse XTZ og til så lav pris...hadde vært moro å prøve selv om de kanskje er litt for små...

    OK,regnet vel at de vet hva de driver med.

    vurderer 1.ordens + sugekrets til mine,ikke helt peil på det ennå men det kommer...
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Noen flere bilder fra innmat i 805S som jeg tror står for en god del av kostnadene:





     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Må innrømme at jeg ikke har lest gjennom hele tråden, men uansett synes jeg B&W er på sitt beste når de benytter den dedikerte mellomtoneversjonen av sine kevlarelementer (altså med FST-oppheng). har ikke hørt B&W 805 i S-versjon, men den har ikke imponert meg noe særlig i tidligere versjoner, ihvertfall ikke når man ser i forhold til pris og konkurrenter. For meg er det som er godt ved 800-serien til B&W å finne fra 804 og oppover.

    Likevel overrasker det meg at XTZ kommer så bra ut. Vil tro det handler bittelitte grann om lokalpatriotisme også... ;-)
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Den B&W hadde jeg hatt lyst til å høre en dag...deilig finish også,så desse hadde nok sett bra ut hjemme hos meg ;)
     
    M

    marsboer

    Gjest
    draapen skrev:
    Den B&W hadde jeg hatt lyst til å høre en dag...deilig finish også,så desse hadde nok sett bra ut hjemme hos meg ;)
    Hvilken B&W snakker du om?
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Etter et par spørsmål til XTZ, fikk jeg kjapt til svar:

    - walnut utgavene er bekledd med folie, altså ikke finér.

    - det sitter dempeputer under høyttalerene. Fjernes disse må man sørge for å borre litt selv og slå inn islagsmuttere for å bruke feks soundcare spikes.

    Det første er jo rent estetisk, og har ingenting å si for lyden. Det andre er jo ikke så mye å skrike om det heller. De fleste fikser vel dette selv om ønskelig.


    Noe må man jo gi slipp på til denne prisen.

    Men er fortsatt ingen her inne som har hørt denne høyttaleren?


    Torsen
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    marsboer skrev:
    draapen skrev:
    Den B&W hadde jeg hatt lyst til å høre en dag...deilig finish også,så desse hadde nok sett bra ut hjemme hos meg ;)
    Hvilken B&W snakker du om?
    Tenkte på 805s,har alltid hatt lyst til å høre den...
     

    alfao

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2007
    Innlegg
    425
    Antall liker
    119
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    4
    Torsen skrev:
    Etter et par spørsmål til XTZ, fikk jeg kjapt til svar:

    - walnut utgavene er bekledd med folie, altså ikke finér.

    - det sitter dempeputer under høyttalerene. Fjernes disse må man sørge for å borre litt selv og slå inn islagsmuttere for å bruke feks soundcare spikes.

    Det første er jo rent estetisk, og har ingenting å si for lyden. Det andre er jo ikke så mye å skrike om det heller. De fleste fikser vel dette selv om ønskelig.


    Noe må man jo gi slipp på til denne prisen.

    Men er fortsatt ingen her inne som har hørt denne høyttaleren?


    Torsen
    Andrewerdenskrieg har jo tydeligvis denne høytaleren.....regner da med han har hørt den ;D
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Takk for bilder,helt nydelige høyttalere det der marsboer ;)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.656
    Antall liker
    21.458
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    L

    Lydkaj

    Gjest
    Valentino skrev:
    Lydkaj skrev:
    http://www.hifisound.de/oxid/out/oxbaseshop/html/1/text_pdf/EXC-1092927.pdf

    Det er da utroligt man kan sælge sådan noget, det bliver sku da også være og være, men det klart at det skal nok give en højtaler man kan "hører!"
    Det der er riktig godt, gitt at man er i stand til å konstruere et brukbart delefilter. Imidlertid bør delefrekvensen ligge nede på 1500Hz. Gjør den det på XTZen?
    vi er bare ikke! enige, og bliver det heller ikke.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg har da hørt riktig lite til magnesiumen til SEAS, opptil flere ganger.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.656
    Antall liker
    21.458
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Greia er at man bør ha en delefrekvens som ligger ca. halvannen oktav (gjerne lavere) under oppbrytningsfrekvensen på disse elementene, og et vanlig 4.ordensfilter er ikke nok. Man trenger å suge bort oppbrytningen. Spole i serie, og R, L og C seriekoblet og i parallell med elementet. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn