XTZ høyttalere til 6490 kr slår B&W 805s i test

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    Utgatt11378

    Gjest
    Hei!

    Blir spenende og høre meningen din....vi følger med 8)

    Vh

    S
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Rockefoten skrev:
    Solgte mine gulvstående i går og skal hente 99.26 walnut i morgen. Jeg går ned nesten 18000 i pris. Skal bli spennende å se om jeg klarer å bli fornøyd ... rapport følger

    (forrige var audiovector m3 signatur, for store for mitt bruk)
    Det tror jeg virkelig du kommer til å bli. Jeg har fått et par 99.25 i hus, og de låter virkelig bra. Bra bass for å være stativhøyttalere, men skikkelig dypbass har de selvfølgelig ikke. Treffer du med matchende elektronikk, så får man lyd man ikke skulle tro hva mulig til den prisen.
     

    Rockefoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Innlegg
    721
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    fikk siste par.. flaks.. får ikke stativer før om noen dager, så inntrykkene blir fra plassering på to puffer., vi får se om det blir verdt å skrive noe om..

    ole
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Ingen av dere som opplever lyttetretthet med disse høytt? ::)
    De jeg kjenner som har hatt de i hus gikk lei etter en 2-3 uker..

    M
     

    Motoman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.07.2007
    Innlegg
    60
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Lyttetretthet? Ikke i det hele tatt! ;D Får bare lyst til å spille mer og mer.
     

    Rockefoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Innlegg
    721
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    Hm..

    Satte høyttalerne på to stoler i går og prøvde litt.

    Diskanten er flott. Veldig oppløst, ikke fremtredende. bra holografi og plassering.

    mellomtonen og bassen er fin på lavt volum, men klarer ikke følge med når jeg spiller litt høyere. Kanskje stativene kan hjelpe, eller kanskje de må få spilt seg inn litt?

    Dere som har xtz-høyttalere, opplevde dere at de trengte innspilling?

    Altså ikke helt happy pr nå.
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Stativer er veldig viktig for bassgjengivelsen, så om du ikke har de på skikkelige stativer tror jeg du vil oppleve en forskjell spesielt i de nedre registrene når du setter de på stativ.

    Frykt ikke!
     

    noub

    Medlem
    Ble medlem
    17.12.2007
    Innlegg
    10
    Antall liker
    0
    sundkoien skrev:
    Ingen av dere som opplever lyttetretthet med disse høytt? ::)
    De jeg kjenner som har hatt de i hus gikk lei etter en 2-3 uker..

    M
    Jeg har hatt mine 99.26 høytallere i snart et halvt år, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldi i hele mitt liv har hørt på mer musikk enn det jeg har gjort siden jeg fikk meg nye høtallere. Er ikke i tvil om at jeg hadde kjøpt den samme høytalleren igjen! Neste oppgradering blir Gallo ref 3.1, men det blir ikke før om "10 år" eller mer. (Tror jeg.).
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    noub skrev:
    sundkoien skrev:
    Ingen av dere som opplever lyttetretthet med disse høytt? ::)
    De jeg kjenner som har hatt de i hus gikk lei etter en 2-3 uker..

    M
    Jeg har hatt mine 99.26 høytallere i snart et halvt år, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldi i hele mitt liv har hørt på mer musikk enn det jeg har gjort siden jeg fikk meg nye høtallere. Er ikke i tvil om at jeg hadde kjøpt den samme høytalleren igjen! Neste oppgradering blir Gallo ref 3.1, men det blir ikke før om "10 år" eller mer. (Tror jeg.).
    Hvilke høyttalere hadde du tidligere? (Hilsen en som lurer på nye høyttalere..)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    99.36 har jeg på lån. 99.25 har jeg kjøpt til odel og eie og det tror jeg er mitt beste hifi kjøp.
    Hvis man opplever lyttetretthet, vil jeg anta problemet sitter et annet sted enn høyttalerne. Høyttalerne er åpne og nøytrale i klangbalansen og kanskje det kan bli et problem med feil elektronikk eller for mye romproblemer.
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Hmm... kanskje jeg bør legge til 99.25 eller 99.26 som kandidater på listen over aktuelle høyttalere i annlegg nr 2 (dedikert musikkanlegg.) Pt så har jeg Proac stativht (ikke sikker på modell), Dynaudio 140, B&W 805 på listen over mest aktuelle kandidater.

    Elektronikken vil være Logitech Transporter og Lyngdorf SDA 2175 effekttrinn. Vil dette kunne bli en match med XTZ 99.25 eller blir det for "nøytralt" i hele kjeden? (Spiller allt av musikk, er ikke ute etter et "party" annlegg men mer et som gjenskaper musikk naturtro og med litt spilleglede.)
     

    noub

    Medlem
    Ble medlem
    17.12.2007
    Innlegg
    10
    Antall liker
    0
    Terka skrev:
    Hmm... kanskje jeg bør legge til 99.25 eller 99.26 som kandidater på listen over aktuelle høyttalere i annlegg nr 2 (dedikert musikkanlegg.) Pt så har jeg Proac stativht (ikke sikker på modell), Dynaudio 140, B&W 805 på listen over mest aktuelle kandidater.

    Elektronikken vil være Logitech Transporter og Lyngdorf SDA 2175 effekttrinn. Vil dette kunne bli en match med XTZ 99.25 eller blir det for "nøytralt" i hele kjeden? (Spiller allt av musikk, er ikke ute etter et "party" annlegg men mer et som gjenskaper musikk naturtro og med litt spilleglede.)
    Jeg hadde B&W 602, jeg brukte veldig lang tid på å finne nye høtallere. Var å hørte på både B&W 805 og Dynaudio. Bestilte faktisk 99.26 etter at jeg var blitt litt skuffet over B&W 805. Bestilte uten å ha hørt på dem, siden de hadde så kalt buy og try. Som skrevet før, ble jeg ikke skuffet! Selv bruker jeg en ICE forsterker, trives veldig godt med denne komboen (står vell i min signatur hvilke komponenter jeg har.). Om det blir for "nøytralt" er vell en smaksak. Jeg vil i allefall anbefalle å høre på xtz før du bestemmer deg.
     

    Rockefoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Innlegg
    721
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    Ting endrer seg hjemem hos meg nå. Det var som skrevet over litt hardt i starten. Nå et par dager senere er det i ferd med å bli fyldigere og fint. KUnne levd med dette, men regner kanskje enda litt mer endring. Vi får se...
     
    O

    Omar

    Gjest
    For no tull!
    svenske høyttalere og svensk hihi blad. sier ikke mer
     
    U

    Utgatt11378

    Gjest
    Proffen skrev:
    Håvarhede skrev:
    For no tull!
    svenske høyttalere og svensk hihi blad. sier ikke mer
    Fordommer.............?
    ;D

    mvh
    Proffen
    Hei

    Da er det vel det samme med EC, Hegel,DP og diverse andre.....i "Fidelity" da ::)

    Vh

    S
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Tror det alltid vil være et spørsmål om habilitet innen hifi, så man får heller danne seg et bilde av hva den enkelte skribent pleier å mene.

    At XTZ er et godt kjøp til prisen synes å være en "sannhet". (Uten ironi, men i anførselstegn fordi jeg mener det finnes svært få sannheter innen hifi.)
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Noen ganger virker det som man prøver å legge opp til konflikter mer enn diskusjon.

    Tror vi er ferdig med diskusjonen rundt hifi-blader og hjemlandets hifi-produsenter, om noen vil krangle kan de opprette en egen tråd for dette.
     
    U

    Utgatt11378

    Gjest
    tore_v1 skrev:
    Noen ganger virker det som man prøver å legge opp til konflikter mer enn diskusjon.

    Tror vi er ferdig med diskusjonen rundt hifi-blader og hjemlandets hifi-produsenter, om noen vil krangle kan de opprette en egen tråd for dette.
    Hei!

    Tror nok ikke det er favorisering av sine egene lands merker, mere forskjellige lydfilosofier over landegrenser. :eek:
    I Japan er f.eks lyd referansen helt anderledes enn i USA, ;)

    MEN la oss vende tilbake til XTZ diskusjonen med lytteresultater, føler vel at noen og en hver ligger i gropene sine og lurer på kjøp av disse! :inkludert meg selv! 8)
     

    Rockefoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Innlegg
    721
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    Kommer mer og mer bass og mellomtone for hver dag som går. Fra å være litt harde har nå høyttalerne blitt litt for basstunge (i sin posisjon nærme veggen) og har blitt flyttet litt ut..
    Legger ut disse smårapportene for de jeg selv lette etter info om innspilling. Man får jo helt noia av lyden av nye høyttalere..
     

    paviola

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.10.2007
    Innlegg
    104
    Antall liker
    0
    Mailet xtz og fikk til svar:

    Hej!

    Tack för ditt email!

    Kul att du är nöjd! Det stämmer, det sitter ett SEAS Excel i mellanregister, och ett standard SEAS i basen. Diskanten är från Fountek.
    Jag kan inte på rak arm säga vilken delningsfrekvens som används, men om du mailar igen om ett par veckor är alla tillbaka igen och då kan vi svara på det.

    Den elliptiska lådan är gjord av 19mm MDF och det beror på att formen i sig innebär en naturlig stabilitet till skillnad från den rektangulära lådan.

    Mvh Rikard
    ________________________________________________________________________________
    Från: Thomas [mailto:thomas@it-expert.no]
    Skickat: den 7 mars 2009 13:46
    Till: info
    Ämne: Angåande 99.26 Walnut ?

    Hei ?
    Vil bare si at jeg er mer enn fornøyd med høytalerne! Virkelig bra !
    Spørsmålene mine går på 3 ting....

    1) Hva slags element er det som blir brukt ? Er det SEAS Excel Magnesium, eller er det nextel ?
    2) Vet du/dere delefrekvensen som er brukt ?
    3) I Walnut sies det at det er mindre/tynnare kabinett.... Hva slags.... Er det 19mm. Mdf etc.... ? ...

    Takker så meget for kjempe lyd !
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil advare folk, dersom man er pirkete, å kjøpe XTZ i svart matt. De har en overgang/skygge på toppen. Ikke noe stor greie, men noe man bør være obs på. Jeg sendte tilbake den ene, den var ganske ille som vises på bildet under. Det nye er mye bedre, men ser det såvidt her også.



    XTZ 99.25 som jeg også kjøpte er i pianolakk og etter min mening en mye penere finish og har ikke noe skygge på toppen. Brukte 99.25 en stund i front etter at jeg ventet på en ny 99.36 og de låter virkelig bra. Jeg lurer litt på om de er tunet litt mørkere enn 99.36, men det kan være andre årsaker til min opplevelse (ulik høyde/plassering på bøker). Bassen er også imponerende for å være en stativhøyttaler. Den har en lavere følsomhet og jeg merket at den begynte å klippe da jeg dro volumet i taket med en Pink Floyd låt med mine 2*60W. Men da spilte jeg høyere enn hva egentlig ørene tåler og Pink Floyden platen har veldig lavt volum.



    Klarte ikke helt å bestemme meg om det var best å bruke pluggene i eller uten på 99.25. Man får mer bass uten, men det ble litt utflytende og dominerende. Med pluggene i så strammes den opp, men det føles litt som mellomtonen blir en tanke mer innelukket også som en bieffekt.
    Dette er vel først og fremst ankepunktet mitt mot XTZ høyttalerne. Dette kunne man ha unngått med en treveis. Ellers er det lite å utsette på i forhold til prisen. Det er klart de har svakheter sammenlignet med vesentlig dyrere høyttalere, men det blir en urettferdig sammenligning. Dyrere høyttalere har bedre romintegrering (mindre kabinett resonanser) og er generelt strammere i fisken. Jeg er i alle fall meget godt fornøyd og har ikke problemer med å anbefale XTZ dersom man er på jakt etter høyttalere under 20K. Uten at jeg kan si det med sikkerhet da jeg ikke har testet i noen duell hjemme, så tror jeg 99.36 fint matcher høyttalere som selges i butikken til rundt 20k.

    Under høyttalerne på 99.36 sitter det gummiknotter påmontert rett fra esken. Det gir riktig avkobling til gulvet. Høyttalerne står riktig nok og svaier litt med musikk med mye bass, men det er bare sånn det fungerer med gummi under.
     

    Vedlegg

    Phonic

    Medlem
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    37
    Antall liker
    4
    Jeg var nysjerrig og tok meg turen til Surround på Skedsmokorset. Veldig hyggelige folk som driver en liten butikk i ett industriområde. De har de meste på ustilling og ett lytterom. Jeg ba om å få høre på testvinnerne, låter knallbra, komboen med seas og (husker ikke diskanten) er veldig lykket. Prisen, ja den er det ikke mye å si på, men konkurenter har den i både Dali (Ikon2, Mentor2) og sikkert i andre merker også.

    Pris er ikke alltid avgjørend, det vet vi fra en haug med tester av allt mulig utstyr til oss lydgutter. Men det som ville vært morrsomt var å kjøre en langtids/hverdags lytting test. Mange høytalere som i første runde er engasjerende, kan over tid bli litt slitsomme. Det kan være at resultatet av testen ville vært annerledes da.

    Men igjenn, Xtz låter bra, basta. Bedre en B&W'n, vet ikke (håper ikke det, fordi da er det synd om mange 805 eiere). Mest ekslusiv i finishen er B&W'n etter min smak, liker ikke pianolakk (riper og støv, uff av meg), og det er sikkert ett par til som meg som syns det, da blør man litt for designen.

    Tjo hei :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn